Blog - Strona 347 z 1519 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 347

UNIQA: Jan Matuszewski nadzorcą ryzyka w Polsce, Paweł Dygas – w całej grupie

0
Jan Matuszewski

Od kwietnia Jan Matuszewski pełni funkcję dyrektora Departamentu Zarządzania Ryzykiem w spółkach ubezpieczeniowych UNIQA oraz członka zarządu ds. zarządzania ryzykiem UNIQA TFI. Stanowiska objął po Pawle Dygasie, który awansował do centrali w Wiedniu, gdzie odpowiada za obszar zarządzania ryzykiem w całej Grupie UNIQA.

– Kluczowym składnikiem skutecznej funkcji zarządzania ryzkiem są ludzie. Świat, w którym działamy w warunkach zmienności, niepewności i niejednoznaczności wymaga właściwych kompetencji. Janek od podszewki zna biznes ubezpieczeniowy i wraz z wyjątkowym zespołem, otwartym na rozwój i angażującym się w rozwój obszarów wykraczających poza zarządzanie ryzykiem, stworzył system zarządzania ryzykiem, którego skuteczności mieliśmy okazję niejednokrotnie doświadczyć – mówi Jakub Machnik, członek zarządu ds. finansów i zarządzania ryzkiem UNIQA w Polsce. – Bardzo się cieszę, że Paweł i Janek w nowych rolach, z poszerzonym zakresami odpowiedzialności i wpływu, będą dalej rozwijać ekosystem bezpieczeństwa i zarządzania ryzykiem w UNIQA – dodaje.

– W imieniu całego zespołu TFI dziękuję Pawłowi za jego zaangażowanie i profesjonalizm, dzięki któremu funkcjonujemy z dużym poczuciem bezpieczeństwa. Nie mam wątpliwości, że doskonale poradzi sobie z nowymi wyzwaniami na poziomie Grupy. Jednocześnie bardzo się cieszę, że do naszego zarządu dołącza Janek, który niewątpliwie ma wiedzę i wszystkie potrzebne kompetencje, by tę funkcję pełnić. Paweł, Janek, wszystkiego dobrego w nowych rolach – mówi Robert Garnczarek, prezes zarządu UNIQA TFI.

Jan Matuszewski dotychczas pełnił funkcję dyrektora Działu Kontroli i Ryzyka UNIQA. Jest licencjonowanym aktuariuszem, ekonomistą i matematykiem z wykształcenia. Od początku swojej kariery zawodowej zajmuje się zarządzaniem ryzykiem: najpierw w AXA jako analityk, a następnie risk manager. Po połączeniu UNIQA z AXA został dyrektorem Działu Ryzyka i Kontroli, pełniąc na tym stanowisku również kluczową funkcję ds. zarządzania ryzykiem, zgodnie z wymogami ustawy.

Nominacja Jana Matuszewskiego na członka zarządu ds. ryzyka UNIQA TFI wymaga zatwierdzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Paweł Dygas z rynkiem finansowym związany jest od 2008 r. Do UNIQA dołączył w 2012 r., tworząc w Wiedniu częściowy model wewnętrzny do wyznaczania wymogów kapitałowych w ramach grupowego zarządzania ryzykiem. W 2016 roku objął departament zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem w spółkach ubezpieczeniowych UNIQA w Polsce, gdzie stworzył od podstaw i rozwinął funkcję zarządzania ryzykiem. Od 2021 r. w roli członka zarządu nadzorował system zarządzania ryzykiem UNIQA TFI.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Jak AI usprawnia obsługę wypowiedzeń polis

0
Źródło zdjęcia: Canva

W procesie zarządzania polisami ubezpieczeniowymi jednym z najbardziej wymagających i narażonych na błędy zadań jest obsługa wypowiedzeń umów ubezpieczeniowych. Towarzystwa codziennie otrzymują setki, a niekiedy nawet tysiące wypowiedzeń polis.

Wypowiedzenia wymagają szybkiego i bezbłędnego przetworzenia. Jest to niezbędne, aby zapewnić nieprzerwaną ochronę ubezpieczeniową oraz zadowolenie klientów. Niestety, tradycyjne metody obsługi tych procesów, oparte na ręcznym przetwarzaniu przez pracowników, są dalekie od ideału.

Po pierwsze, pracownicy działu obsługi, nie mając jednolitego wzorca, muszą szybko poradzić sobie z ogromną ilością dokumentów, zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej, jakością skanów, form wypowiedzenia. Muszą dokonać weryfikacji danych, ich klasyfikacji. Dodatkowo obsługa polisy to konieczność sprawdzenia przyczyny wypowiedzenia polisy, zgodność z przepisami, co jest kluczowe do prawidłowego przeprowadzenia procesu i uniknięcia potencjalnych sporów prawnych.

Powyższe czynności przy odpowiedniej skali wymagają zaangażowania licznej grupy pracowników, co wiąże się z wysokimi kosztami operacyjnymi.

Rozwiązanie – automatyzacja procesu wypowiedzeń

Klucz do pokonania wyzwań związanych z procesem obsługi wypowiedzeń leży w automatyzacji. Odpowiednie użycie zaawansowanych technologii pozwala na transformację tradycyjnych, manualnych operacji we w pełni zautomatyzowane i efektywne procesy. Dzięki tej transformacji towarzystwa ubezpieczeniowe mogą nie tylko poprawić efektywność oraz dokładność obsługi wypowiedzeń, ale także zwiększyć poziom zadowolenia klientów.

Rozwiązania ecom pozwalają dodatkowo zwiększać skalę działania bez wzrostu kosztów operacyjnych. Skalowalność i wysoka wydajność procesów wpisane są w podstawy naszych rozwiązań technologicznych.

Korzyści

Automatyzacja przynosi wiele pozytywów, które przekładają się na efektywność oraz zadowolenie klientów.

  • Dzięki wykorzystaniu AI system jest w stanie radzić sobie z dużymi ilościami dokumentów w krótszym czasie. Dane z ostatnich sześciu tygodni u jednego z klientów pokazują skrócenie czasu obsługi wypowiedzeń o jedną trzecią, poprawność analiz na poziomie 84%.
  • Zmniejszenie ryzyka błędów ludzkich, zapewnienie większej precyzji w klasyfikacji, przetwarzaniu i archiwizacji dokumentów.
  • Zaangażowanie zespołu w inne zadania, takie jak rozwój produktów czy budowa relacji z klientem, co pozwala na obniżenie kosztów operacyjnych związanych z procesem wypowiedzeń.
  • Szybsza i dokładniejsza obsługa procesów bezpośrednio wpływa na zadowolenie klientów. Zgłoszenia są przetwarzane natychmiastowo, a klienci otrzymują aktualne informacje o statusie ich sprawy.

Przewaga konkurencyjna

Automatyzacja wypowiedzeń, wspierana przez zaawansowane rozwiązania AI stworzona przez ecom, pokazuje nie tylko przyszłość efektywnej i skutecznej obsługi klienta, ale także otwiera nowe drzwi do optymalizacji kosztów operacyjnych i zwiększenia konkurencyjności na rynku. Wszystko w zgodzie z przepisami oraz standardami bezpieczeństwa danych.

Przyspieszenie wypowiedzeń to jedna z możliwości, a procesów, jakie można usprawnić, jest znacznie więcej.

Innowacja zaczyna się od decyzji.

Zrób pierwszy krok. www.ecom.software

Bądź widoczny i zarządzaj kryzysami

0
Bartosz Pudełko

Był ostatni tydzień przed Świętami Wielkanocnymi. Prowadzony przeze mnie zespół przejął międzynarodowy program obsługi roszczeń z NNW. W zakresie naszych czynności mieliśmy pełną weryfikację plus przygotowanie decyzji oraz wypłatę – to ona będzie bohaterką tego artykułu.

Każda wypłata świadczenia następowała z zagranicznego konta połączonego z kontem naszego klienta. Generalnie informatyczno-prawny dramat. Transfer dokumentacji, tak aby odpowiednio ją zabezpieczyć, wdrożenie, przygotowanie pierwszych decyzji, zajęło kilka dni. Wielkanoc nadciągała wielkimi krokami, a ubezpieczeni oczekiwali na wypłaty.

Przekazaliśmy decyzje do weryfikacji, ubezpieczyciel zaakceptował nasze wyliczenia i ustalenie odpowiedzialności, i rzutem na taśmę, licząc, że świadczenia zdążą dotrzeć na czas, ruszyliśmy z wprowadzaniem płatności do systemu.

Oczywiście prawo Murphy’ego zadziałało bezbłędnie i okazało się, że systemy nie są ze sobą spięte. Nie ma szans na wyjście przelewów przed świętami. Leżymy!

Dwie strategie

Telefon nie przestawał dzwonić, ubezpieczeni mieli dostać środki przed świętami. Nadciągała burza. Co można zrobić w takiej sytuacji? Wiedzieliśmy o dwóch możliwościach. Pierwsza polegała na wdrożeniu strategii „Wyłączamy telefony i wyjeżdżamy na święta, zobaczymy, co będzie po powrocie”. Druga oznaczała zmierzenie się z problemem i próbę wyprzedzenia jego konsekwencji.

Podjęliśmy decyzję, że do każdego z ubezpieczonych, którzy nie otrzymali płatności, a mieli ją obiecaną, prześlemy kurierem pismo, w którym wprost przyznamy się do zaistniałego problemu. Chcieliśmy ich uprzedzić i przygotować na to, że oczekiwania niestety nie zostaną spełnione. Wiedzieliśmy, że część z nich wyleje nam na głowy wiadro pomyj, ale niestety najgorsze, co można zrobić w biznesie i budowie wizerunku marki, to nie dotrzymać obietnic.

Jaki był finał tej historii? Wszystkie pisma dotarły do ubezpieczonych przed świętami. Po świętach osobiście odebrałem kilka połączeń, w których dziękowali za informację. Dzięki niej zdążyli się jeszcze przygotować i inaczej ułożyć świąteczne plany. Oczywiście kilka nieprzyjemnych telefonów też się pojawiło, ale z całą pewnością zapobiegliśmy fali, która mogła nas zalać.

Zarządzaj kryzysem

Ten prosty przykład pokazał, jak działanie z podniesioną głową i otwartą przyłbicą uratowało nas przed (myślę, że można o tym tak powiedzieć) medialną katastrofą. I teraz bazując na tym doświadczeniu, przejdźmy do kwestii obecności w sieci.

Kilkakrotnie (już jako prowadzący agencję) usłyszałem, że niektóre firmy z otoczenia ubezpieczeniowego (głównie likwidacja) nie chcą budować swojej widoczności w sieci, bo znajdą się poszkodowani, którzy w komentarzach wyleją swoje frustracje. Zapewne tak będzie, ale zarządzanie komentarzami to także element kreowania marki. To, w jaki sposób i co odpowiesz, w jakim czasie, z jakim poziomem empatii i wolą do pomocy, będzie mieć ogromne znaczenie dla odbioru firmy przez internautów. Jeżeli ktoś pochwali twoją firmę, czy podziękujesz? A jeżeli ktoś stwierdzi, że nie wywiązaliście się ze swojego obowiązku, postarasz się wyjaśnić sprawę? Tak zwyczajnie i po ludzku pomóc?

Model marketingu 4P coraz częściej odchodzi do lamusa, a zastępują go inne, jak 4C, gdzie ogromną rolę gra składnik: communication. Kto umiejętnie nim zarządza – zwycięża.

Bartosz Pudełko
dyrektor generalny
Strategic Ways

Katarzyna Ostrowska na czele komunikacji Związku Polskiego Leasingu

0
Katarzyna Ostrowska

Katarzyna Ostrowska dołączyła do zespołu Związku Polskiego Leasingu. Będzie w nim pełnić funkcję dyrektorki ds. komunikacji i PR.

Katarzyna Ostrowska przez ponad 10 lat zarządzała komunikacją wewnętrzną i PR w spółkach ubezpieczeniowych UNIQA w Polsce, a także przez większość tego czasu odpowiadała za marketing. Uczestniczyła w tym czasie w procesie integracji AXA i UNIQA – wspierała towarzyszącą temu kampanię rebrandingową i odpowiadała za kompleksową komunikację. Wcześniej przez ponad 16 lat pracowała jako dziennikarka ekonomiczna w „Pulsie Biznesu” i „Rzeczpospolitej”.

– Cieszę się, że osoba z takim doświadczeniem dołącza do naszego zespołu. Jako dziennikarka Katarzyna często pisała o leasingu, a jej korporacyjne doświadczenie znacząco wesprze komunikację branży. Szczególnie w tak wyjątkowym okresie dla Związku Polskiego Leasingu, jakim jest obchodzone w tym roku 30-lecie działalności – mówi Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.

Katarzyna Ostrowska jest absolwentką dziennikarstwa na UW, ukończyła również psychologię na Uniwersytecie SWPS.

(AM, źródło: ZPL)

Warta: Strach przed zachorowaniem nie idzie w parze z profilaktyką i zabezpieczeniem finansowym

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ponad połowa uczestników badania przeprowadzonego przez Wartę bada się rzadko. Tymczasem blisko trzy czwarte respondentów boi się zachorowania na choroby cywilizacyjne. Najniższy odsetek osób żywiących takie obawy jest wśród milenialsów.

72% ankietowanych zadeklarowało strach przed diagnozą chorób nowotworowych, kardiologicznych, neurologicznych, depresji czy cukrzycy. Jednocześnie niemal 60% bada się rzadziej niż raz w roku bądź w ogóle. Co piąty uznaje, że to raczej lub zdecydowanie nieprawdopodobne, by w ciągu najbliższych 5 lat mógł poważnie zachorować lub ulec wypadkowi. Co ciekawe, to milenialsi (30–45 lat) są grupą wiekową, w której najwięcej ankietowanych deklaruje brak lęku (30%) przed chorobami.

Obawy są, polisy brak

Badanie Warty zwraca uwagę na kolejny istotny aspekt sytuacji zdrowotnej: brak zabezpieczenia finansowego. Mimo że niemal 80% ankietowanych uważa, że pieniądze na leczenie w razie poważnej choroby lub wypadku są ważne, to aż 2 na 3 nie posiada ubezpieczenia na życie.  Ponad 32% nie jest w żaden sposób zabezpieczonych finansowo na sytuację, w której choroba lub wypadek wykluczyłyby ich z życia zawodowego i pozbawiły dochodu. Respondenci zdają sobie jednocześnie sprawę, że powszechne ubezpieczenie może okazać się niewystarczające, a 71% uważa, że w przypadku niezdolności do pracy renta z ZUS nie pokryłaby ich miesięcznych wydatków na życie.  

– Niestety nasze badania potwierdzają, że chociaż jako społeczeństwo bardzo obawiamy się ciężkich chorób, przeciwdziałamy im czy przygotowujemy się na nie w bardzo ograniczony sposób. Z jednej strony nie dbamy o profilaktykę, czego dowodem jest fakt, że niemal 60% respondentów bada się rzadziej niż raz w roku bądź wcale. Z drugiej strony nadal ogromna grupa Polaków nie posiada oszczędności ani ubezpieczenia na życie, które zabezpieczyłyby ich finansowo podczas leczenia – mówi Marek Twardowski, dyrektor Departamentu Rozwoju Produktów TUnŻ Warta. – Im jesteśmy młodsi, tym bardziej odległa wydaje nam się perspektywa  zachorowania. Tymczasem dane medyczne  pokazują, że schorzenia, które kiedyś były domeną starszego pokolenia, obecnie dotyczą też młodszych. Dla nas wszystkich to sygnał, że nie tylko zdrowie, ale i nasza stabilność finansowa może być zagrożona w najbliższej przyszłości. Choroba może spowodować utratę zdolności do pracy, a co za tym idzie wstrzymać nasz dochód. W takiej sytuacji prawdopodobnie nie będziemy w stanie pokryć kosztów leczenia, opłacić rehabilitacji czy zapewnić sobie życia na dotychczasowym poziomie. Jeżeli natomiast posiadamy polisę na życie, możemy liczyć na świadczenie ze strony ubezpieczyciela, które pomoże nam spokojniej przetrwać trudny czas – dodaje.

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2023 r. we współpracy z agencją badawczą PBS na ogólnopolskiej próbie 1000 osób.

(AM, źródło: Warta)

OFE średnio z ponad 50% stopą zwrotu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Średnia ważona stopy zwrotu wszystkich otwartych funduszy emerytalnych za okres od 31 marca 2021 r. do 29 marca 2024 r. uplasowała się na poziomie 51,479%. Cztery spośród ośmiu OFE działających na rynku legitymowało się wynikiem powyżej średniej – podała Komisja Nadzoru Finansowego.

Najlepszy rezultat uzyskał PKO BP Bankowy OFE – jego trzyletnia stopa zwrotu wyniosła 57,677%. Drugi w tym zestawieniu Allianz Polska OFE uzyskał wynik na poziomie 57,261%, natomiast trzecia lokata przypadła OFE Pocztylion z rezultatem w wysokości 52,2%. Powyżej progu wyznaczonego przez średnią znalazł się również Generali OFE – 51,593%.

Pozostała czwórka zanotowała rezultaty poniżej średniej. Najbliżej osiągnięcia progu był Vienna OFE (dawny Aegon OFE) z wynikiem na poziomie 50,851%. Kolejne miejsca zajęły OFE PZU „Złota Jesień” (48,804%), Nationale-Nederlanden (48,531%) oraz UNIQA OFE (47,270%).

(AM, źródło: KNF)

Rankomat: Blisko milion kierowców złapanych przez fotoradary w 2023 roku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

985 tysięcy wykroczeń zostało w 2023 roku zarejestrowanych przez fotoradary na polskich drogach. Rok wcześniej wykryto w ten sposób milion przypadków przekroczenia prędkości – wynika z danych zebranych przez Rankomat.

W 2023 r. na polskich drogach funkcjonowało w ramach systemu CANARD 586 urządzeń monitorujących ruch – względem poprzedniego roku przybyło ich 62. W ubiegłym roku fotoradary „błyskały” 985 tys. razy, co przełożyło się na 445 tys. mandatów. Rok wcześniej był to milion przypadków naruszenia przepisów oraz pół miliona mandatów.

Kierowcy przyzwyczaili się do klasycznych fotoradarów

Liczba klasycznych fotoradarów w 2023 roku była taka sama jak rok wcześniej – 470 urządzeń. W ubiegłym roku wykryły one 600 tys. przypadków przekroczenia prędkości, czyli o 174 tys. przypadków mniej niż w 2022 r. Ta różnica może dowodzić, że polscy kierowcy jeżdżą coraz ostrożniej. Rośnie natomiast efektywność systemu odcinkowego pomiaru prędkości. W 2023 roku wykrył on ponad 320 tys. przypadków przekroczenia prędkości wobec blisko 160 tys. w 2022 r.

Radary kontrolują nie tylko prędkość

GITD pokazują także w swoich statystykach efekty pracy innych urządzeń automatycznie sprawdzających, czy kierowcy przestrzegają przepisów drogowych. W ubiegłym roku już 40 urządzeń rejestrowało na skrzyżowaniach przejazdy na czerwonym świetle. To dwa razy więcej niż rok wcześniej. Liczba kierowców, którzy zostali przyłapani na tym występku, wzrosła z 38 tys. w 2022 r. do niemal 45 tys. w 2023 r.  Inną nowością na polskich drogach są także rejestratory na przejazdach kolejowych. W minionym roku zostały zainstalowane cztery takie urządzenia, które zarejestrowały 2 tys. przypadków łamania przepisów drogowych podczas przejazdu przez kolejowe torowisko.

Niechlubni rekordziści

W 2022 r. kierowca samochodu marki Honda przekroczył prędkość o 118 km/h (na liczniku 168 km/h) – wykroczenie to zarejestrował fotoradar w Podgórskiej Woli (powiat tarnowski). Kierowca został ukarany mandatem w kwocie 2,5 tys. zł oraz 15 punktami karnymi. W 2023 r. rekord należał do kierowcy samochodu marki BMW, który w terenie zabudowanym przekroczył prędkość o 106 km/h (na liczniku 156 km/h). Wymiar kary był taki sam jak w przypadku rekordzisty z 2022 r.

– Fotoradary, choć nielubiane przez kierowców, realnie wpływają na bezpieczeństwo na drogach. Według statystyk policji w 2023 roku 19 tys. wypadków spowodowali kierowcy, z czego niedostosowanie prędkości do warunków jazdy było przyczyną 4,2 tys. wypadków – komentuje Katarzyna Gaweł, ekspertka motoryzacyjna Rankomat.

(AM, źródło: InnerValue)

PZU Zdrowie po raz drugi partnerem kampanii „Bliżej Siebie”

0
Źródło zdjęcia: PZU Zdrowie

PZU Zdrowie po raz drugi dołączyło do grona partnerów głównych ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-informacyjnej „Bliżej siebie” na temat zdrowia psychicznego w środowisku pracy. Zeszłoroczna edycja trafiła do 75 tys. pracowników. W tym roku akcja koncentruje się na tematyce zarządzania zmianą.

Kampania „Bliżej Siebie” podkreśla znaczenie zdrowia psychicznego w miejscu pracy – z jednej strony bycie bliżej samego siebie, czyli bardziej świadomym swoich emocji, potrzeb i reakcji, a z drugiej strony – bliżej współpracowników, co pozwala na otwartą komunikację i efektywną współpracę w zespole. 

Tegoroczna odsłona kampanii koncentruje się na zarządzaniu zmianami i emocjami z nimi związanymi. Dlatego w jej ramach poruszone zostaną takie tematy, jak te dotyczące umiejętności adaptacji do zmian, odporności psychicznej, radzenia sobie ze stresem, zarządzania emocjami, zmęczenia cyfrowego, komunikacji i kompetencji niezbędnych w obliczu zmian.

– Jako operator medyczny podchodzimy do zdrowia kompleksowo, kierując się definicją WHO, zgodnie z którą zdrowie to pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny, a nie tylko brak choroby lub niepełnosprawności. W naszych działaniach – zarówno skierowanych do pracowników PZU Zdrowie, jak i tych, które wspierają innych pracodawców – proponujemy różnorodne działania. Jest to zarówno opieka medyczna, jak i akcje profilaktyczne czy edukacyjne. Korzyści z wdrożenia rozwiązań, które wspierają zdrowie psychiczne pracowników, są odczuwalne nie tylko dla osób zatrudnionych, ale także dla firm. Dzięki temu pracodawcy zyskują atrakcyjny wyróżnik na rynku pracy – mówi Weronika Dejneka, p.o. prezesa zarządu PZU Zdrowie.

Kampania potrwa do końca czerwca. W tym czasie odbędzie się szereg spotkań z ekspertami na temat różnych aspektów zarządzania zmianą i wspierania dobrostanu pracowników.

(AM, źródło: PZU Zdrowie)

Sztuczna inteligencja i nowoczesne rozwiązania energetyczne lejtmotywem Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego

0

18 kwietnia w Gdańsku odbędzie się Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego 2024. Patronem medialnym wydarzenia organizowanego przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną oraz PZU Lab i PZU SA jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Motywem przewodnim Forum będzie rozmowa o sztucznej inteligencji oraz nowoczesnych rozwiązaniach energetycznych dla gospodarki morskiej. Uczestnicy spotkania podejmą dyskusję na temat cyfrowych bliźniaków – technologii opartej w dużej mierze na symulacjach, modelach matematycznych i internecie rzeczy.

Udział w Forum jest bezpłatny.

Rejestracja

Kontakt z organizatorem

Forum rozpocznie się 18 kwietnia o godz. 10.00 w Centrum Konferencyjnym Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, plac Władysława Bartoszewskiego 1, sala konferencyjna.

(AM)

OC jest już na minusie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Utrzymująca się przez ostatnie lata polityka niskich stawek w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych sprawiła, że z roku na rok rentowność techniczna w tym segmencie pogarszała się, utrzymując się jednak na plusie. Eksplozja inflacji w połączeniu ze stagnacją cenową w OC ppm sprawiły, że kwestią czasu było, kiedy owe polisy zaczną przynosić straty. Dziś już wiadomo, że stało się tak pod koniec ubiegłego roku.

Z opublikowanego 8 kwietnia raportu Komisji Nadzoru Finansowego zatytułowanego „Biuletyn Kwartalny. Rynek ubezpieczeń 4/2023” wynika, że w minionym roku krajowi ubezpieczyciele zebrali łącznie 78,9 mld zł składek brutto. Rezultat ten był o 9,2% lepszy od odnotowanego w 2022 r., tj. 72,27 mld zł. Zakłady ubezpieczeń wypłaciły 44,24 mld zł odszkodowań i świadczeń – o 0,3% mniej niż w poprzednim roku (44,35 mld zł). Wynik techniczny rynku uplasował się na poziomie 7,03 mld mln zł. Rok wcześniej wyniósł 5,63 mld zł. Natomiast zysk netto osiągnął poziom 9,5 mld zł, wobec 5,69 mld zł dwanaście miesięcy wcześniej (+67% r/r).

Rynek życiowy znów rośnie

Na koniec minionego roku dział I legitymował się przypisem wielkości 22,85 mld zł. Był to rezultat 6,2% wyższy od uzyskanego w 2022 r. (21,5 mld zł). Wynik finansowy netto towarzystw życiowych za 2023 r. uplasował się na poziomie 3,32 mld zł – o 54,01% wyższym od ubiegłorocznego (2,15 mln zł). Wynik techniczny wyniósł z kolei 4,11 mld zł, wobec 2,81 mld zł przed rokiem (+46,31%). Łączna wartość wypłaconych odszkodowań i świadczeń brutto spadła o 13,84%, z 18,84 mld zł po 12 miesiącach 2022 r. do 16,23 mld zł rok później.

Ponad 5 mld zł wzrostu majątku

Z kolei towarzystwa z działu II zebrały w ubiegłym roku 56,04 mld zł składek brutto – o 10,38% więcej niż w 2022 r., tj. 50,77 mld zł. W segmencie komunikacyjnymprzypis składki z OC posiadaczy pojazdów lądowych (w tym posiadaczy pojazdów mechanicznych) wyniósł 15,7 mld zł. Rok wcześniej zakłady z działu II zebrały z powyższego tytułu 15,05 mld zł, co oznacza wzrost o jedynie 4,33%. Trend znaczącego wzrostu podtrzymał za to segment autocasco, generując 12,57 mld zł składek – o 14,2% więcej niż przed rokiem, tj. 11 mld zł.

W 2023 r. ubezpieczyciele wypłacili w sumie 10,66 mld zł odszkodowań i świadczeń z OC – o 6% więcej niż przed rokiem (9,85 mld zł). Z kolei łączna kwota roszczeń zaspokojonych z AC uplasowała się na poziomie 7,25 mld zł, wobec 6,41 mld zł rok wcześniej (+13,08% r/r).

OC poniżej zera

Ze względu na utrzymujące się wciąż niskie stawki w OC segment komunikacyjny zanotował kolejny spadek wyniku technicznego. Na dzień 31 grudnia 2023 r. osiągnął on poziom 846,88 mln zł. Był to rezultat o 28,45% niższy od odnotowanego 12 miesięcy wcześniej, tj. 1,18 mld zł. W OC po raz pierwszy od siedmiu lat, tj. od 31 grudnia 2016 roku, odnotowano stratę techniczną. Wyniosła ona 94,32 mln zł. Rok wcześniej rynek obowiązkowych polis komunikacyjnych był z kolei na plusie, notując rezultat w kwocie 247,39 mln zł. Z kolei rentowność techniczna w AC wzrosła o zaledwie 0,54% – z 936,16 mln zł na koniec 2022 r. do 941,2 mln zł dwanaście miesięcy później.

Sektor non-life nieźle zarobił

Wynik finansowy netto firm majątkowych za 2023 r. wyniósł 6,18 mld zł i był o 74,84% wyższy od rezultatu uzyskanego 12 miesięcy wcześniej, tj. 3,53 mld zł. Wynik techniczny sektora na koniec ubiegłego roku osiągnął poziom 2,92 mld zł. Rezultat ten było o 3,48% wyższy od wykazanego w 2022 r., tj. 2,83 mld zł. W minionym roku dział II wypłacił łącznie 28,01 mld zł odszkodowań i świadczeń brutto – o 9,78% więcej niż rok wcześniej (25,52 mld zł).

Więcej na temat wyników rynku w artykule na portalu GU.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

18,420FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie