Blog - Strona 423 z 1487 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 423

Do lekarza z polisy umawiamy się przez internet

0
Marcin Załęski

Cyfryzacja zdecydowanie zmieniła nasze zachowania konsumenckie, także w sferze świadczeń zdrowotnych. Prawie połowa ubezpieczonych zamawia usługi medyczne z polis zdrowotnych za pośrednictwem internetu – przez aplikację mobilną lub portal pacjenta.

Przyjrzeliśmy się niedawno, jak nasi ubezpieczeni zamawiają wizyty u lekarzy i badania laboratoryjne czy diagnostyczne, które mają zapewnione w ramach naszych polis zdrowotnych.

W statystykach jasno widać, że „króluje” kontakt zdalny przez internet. Na pierwszym miejscu jest co prawda kontakt z centrum umawiania wizyt (36,5%), jednak 28,8% świadczeń zamawianych jest przez aplikację mobilną i kolejne 20,7% za pośrednictwem portalu pacjenta, czyli łącznie 49,5%. Pozostałe 14% zamówień to zamówienia dotyczące skierowania medycyny pracy i wizyty zamawiane przez personel placówek medycznych. Dlaczego wolimy umawiać się przez internet?

Wynika to z kilku czynników. Pierwszym jest postępująca cyfryzacja, która przyzwyczaiła nas do praktycznie natychmiastowej realizacji procesu zamówienia. To umożliwia aplikacja mobilna i portal pacjenta, ponieważ nie musimy czekać na połączenie z konsultantem, tylko samodzielnie wybieramy z listy usług te, które nas interesują, i klikamy „zamów”. W skrajnych przypadkach cały proces może zająć nawet kilkanaście sekund. A w przypadku połączenia telefonicznego musimy poświęcić na to co najmniej kilka minut.

Drugim jest wygoda. Możemy umówić się na wizytę w dowolnej chwili w każdy dzień tygodnia. W przypadku kontaktu przez internet nie mamy żadnych ograniczeń czasowych – możemy złożyć zamówienie, kiedy chcemy, bez oglądania się na godziny pracy konsultantów.

Dwa pierwsze powody łączą się ściśle z trzecim, który leży w ogóle u podstaw decyzji o zakupie ubezpieczenia, czyli długimi kolejkami w NFZ i czasochłonnym procesem zamawiania świadczeń publicznych.

Niejednokrotnie, żeby umówić się „na NFZ”, trzeba udać się bezpośrednio do placówki i umówić w rejestracji. Choć trzeba zaznaczyć, że kontakt telefoniczny z placówkami publicznymi jest z roku na rok coraz lepszy. Jednak i tak o wiele trudniejszy niż w przypadku ubezpieczeń.

Z ułomnościami systemu publicznego wiąże się też ostatni czynnik, o którym chcę wspomnieć – telemedycyna, która w ramach NFZ jest nadal trudno dostępna. Lata ograniczeń pandemicznych przyzwyczaiły nas do tej formy kontaktu z lekarzami w sprawach, które nie wymagają bezpośredniej wizyty w placówce, jak szybka konsultacja internistyczna w razie grypy czy odnowienie recepty na leki, które stale przyjmujemy.

W ubezpieczeniach zdrowotnych SALTUS usługi te są w pełni dostępne, włącznie z konsultacjami specjalistycznymi. Umawiając się na kontakt zdalny z lekarzem, przy zamawianiu ich przez portal pacjenta czy aplikację mobilną, ubezpieczeni mogą samodzielnie wybrać konkretny termin. Czasem nawet w ciągu kilku minut od złożenia zamówienia, także w dni wolne od pracy.

Jak widać, dostęp do samodzielnego zamawiania wizyt za pośrednictwem aplikacji mobilnej czy platformy internetowej to dziś jedna z podstaw funkcjonowania ubezpieczeń zdrowotnych. Oczekują tego nasi klienci, którzy w ostatnich latach przyzwyczaili się do wygody, jaką oferują.

Według mnie trend ten będzie się dalej nasilał i punkt ciężkości jeszcze dalej przesunie się w kierunku tych form kontaktu w najbliższych latach.

Marcin Załęski
dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych i Pracowniczych w SALTUS Ubezpieczenia

Bój o koronę

0
Sławomir Dąblewski

To był blisko dziesięcioletni bój o koronę, a nawet niejedną. Nie każdy chce mieć koronę, ale w tym wypadku trzeba było ją brać, hurtem wręcz, póki stan uzębienia na to pozwalał. Zdjęcie pantomograficzne, leczenie kanałowe, korony że aż. Tanie nie były, wszak prywatnie, nie na NFZ.

Gdy już korony osadzono na pozostałościach po zębach, które umożliwiały ich zamocowanie, miał nastąpić efekt wow i wielka ulga po stresie związanym z zabiegami stomatologicznymi. Tak się jednak nie stało. Był przewlekły ból, opuchlizna, zaleganie pozostałości jedzenia pomiędzy zębami, ropienie. W ślad za tymi dolegliwościami – środki przeciwbólowe skutkujące uszkodzeniem układu trawiennego.

Stomatolog w klinice specjalistycznej z tytułem doktora stwierdza, że leczenie było niewłaściwe, a pacjent ma źle wykonane korony nazębne. I tu długa lista spartaczonej roboty.

W trakcie pobytu za granicą pechowy pacjent poddaje się dodatkowemu długiemu i bolesnemu leczeniu stomatologicznemu w celu usunięcia wcześniejszych nieprawidłowości i zastosowania właściwego leczenia. Dodatkowe koszty.

Roszczenia zgłoszone z polisy odpowiedzialności cywilnej stomatologa wykonującego pierwotne zabiegi spływają po ubezpieczycielu jak woda po kaczce. Na nic załączona dokumentacja medyczna, rachunki dokumentujące koszty dodatkowego leczenia i zabiegów. Nie działa też ostateczne przedsądowe wezwanie do zapłaty. Zdaniem ubezpieczyciela, nie ma podstaw do uznania, że ubezpieczona popełniła błąd medyczny, ale jedynie nie dołożyła należytej staranności w leczeniu pacjenta. Jak doszedł do takiego wniosku, jego słodka tajemnica. Niewłaściwe wykonanie korony protetycznej skutkowało powstaniem stanów zapalnych dziąseł, ale tylko miejscowo. Nie miały one wpływu na ogólny stan zdrowia pacjenta. Właściwie to pacjent nie powinien był się czuć aż tak, jak podaje.

Od tego momentu rozpoczyna się proces dochodzenia swego, który trwał bez mała dziesięć lat.  

Warunkiem przyjęcia, że doszło do błędu medycznego, a w konsekwencji, że istnieją podstawy do uzyskania zadośćuczynienia, jest ustalenie, że postępowanie lekarza było obiektywnie niezgodne ze wskazaniami współczesnej wiedzy medycznej oraz miało charakter zawiniony, zaś ciężar wykazania przesłanek odpowiedzialności odszkodowawczej strony pozwanej spoczywa na stronie powodowej.

Sąd poczynił konieczne w tym względzie ustalenia faktyczne (przebieg leczenia, zakres czynności medycznych, dokumentacja medyczna, zeznania świadka i powoda, opinia biegłej sądowej – specjalistki periodontologii), uznając, że skutki, jakich doświadczył powód, były normalnym następstwem nieprawidłowo wykonanych czynności leczniczych. Dodatkowo, korony protetyczne wykonane w przebiegu leczenia nie mogły być w żaden sposób dostosowane lub naprawione, musiały być one usunięte z zębów poprzez ich rozpiłowanie i nie mogły być ponownie użyte. Powód poniósł także koszty w związku z koniecznością poddania się dodatkowemu leczeniu stomatologicznemu w celu usunięcia wcześniejszych nieprawidłowości i zastosowania właściwego leczenia.

Mając powyższe na uwadze, sąd zasądził tytułem przyznanego zadośćuczynienia i odszkodowania kwoty żądane przez powoda wraz z odsetkami od daty opóźnienia w spełnieniu żądanego świadczenia. (Sygn. akt I C 57/18, wyrok z 25 stycznia 2022 r.). Błąd medyczny i związana z tym odpowiedzialność ubezpieczyciela – rzecz niełatwa, ale do wygrania.

Przy okazji tej sprawy polecam zapoznanie się z wyrokiem TSUE C-307/22 z 26 października 2023 r. – pacjent ma prawo bezpłatnie uzyskać pierwszą kopię swojej dokumentacji medycznej (curia.europa.eu).

Sławomir Dąblewski

dablewski@gmail.com

Europ Assistance Polska na XII Kongresie Bancassurance

0
Źródło zdjęcia: LinkedIn, bank.pl

16 listopada w Józefowie odbył się XII Kongres Bancassurance organizowany przez Związek Banków Polskich i Polską Izbę Ubezpieczeń pod tytułem „Klient, bank, ubezpieczyciel – partnerzy w bancassurance”. Tematem wiodącym było omówienie projektu dobrych praktyk PIU i ZBP dotyczących produktów CPI. Organizatorzy starali się również ukazać rynek bancassurance z trzech perspektyw: Ministerstwa Finansów, Rzecznika Finansowego i Arbitra Bankowego. Partnerem merytorycznym wydarzenia była kolejny raz z rzędu Europ Assistance Polska.

Z ramienia firmy w roli prelegentów wystąpili Robert Jeske, Senior Key Account Manager, oraz Sebastian Tabaka, zastępca dyrektora operacyjnego & IT, którzy przedstawili rozwiązania assistance wspierające bezpieczeństwo osobiste. Omówili cyberzagrożenia XXI wieku, pokazując m.in. wyniki badania „Bezpieczeństwo w internecie”, w którym sprawdzano m.in., czy Polacy czują się bezpiecznie w sieci, jakie mają obawy związane z korzystaniem z technologii oraz jakie mają zdanie na temat cyberochrony. Prelegenci pokazali również, co może zaoferować dobre ubezpieczenie i jakie korzyści płyną z jego posiadania.

(AM, źródło: Europ Assistance Polska)

Wartość aktywów netto w PPK przekroczyła 20 miliardów złotych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

20 listopada wartość aktywów netto w Pracowniczych Planach Kapitałowych osiągnęła poziom 20,22 miliardów złotych. W programie uczestniczy 3,37 miliona osób z blisko 315 tysięcy podmiotów. Partycypacja wzrosła do 45,22%, przy czym w firmach zatrudniających ponad 250 osób wynosi ona 73,8%.

– To wielki sukces Pracowniczych Planów Kapitałowych. W ciągu zaledwie 4 lat, w trudnych czasach pandemii, wybuchu konfliktu zbrojnego za naszą granicą, udało się przekroczyć wynik Pracowniczych Programów Emerytalnych, które funkcjonują od 25 lat. Powszechność programu, zaangażowanie pracodawców, prostota w formie, przejrzyste zasady i stabilność PPK przekonują do siebie coraz więcej uczestników. Bez względu na zmieniające się otoczenie, PPK są coraz szerzej doceniane. Polacy budują swoje oszczędności na przyszłość. To, co robimy teraz, w tej przyszłości zaprocentuje – powiedział Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK, spółki odpowiedzialnej za wdrożenie i upowszechnianie PPK.

(AM, źródło: PFR)

InterRisk. Nagroda główna w konkursie eZdrapka trafiła do zwycięzcy

0
Źródło zdjęcia: InterRisk

2 listopada nastąpiło uroczyste przekazanie nagrody głównej w piątej edycji loterii dla pośredników ubezpieczeniowych „eZdrapka – Festiwal Nagród” InterRisk. Kluczyki do nowego samochodu Hyundai i20 odebrał Michał Drawert z agencji Ubezpieczenia A. Chmielewski.

W tegorocznej edycji eZdrapka InterRisk przekazał 10 tysięcy nagród. Najcenniejszą z nich był samochód Hyundai i20. Szczęśliwa polisa została wystawiona w Oddziale Białystok. Zwycięzca Michał Drawert odebrał samochód Hyundai i20 z rąk prezesa InterRisk Piotra Narlocha oraz Daniela Kaliszuka, członka zarządu towarzystwa.

– Wciąż trudno mi uwierzyć w  wygraną, jak i ukryć emocje… Ogromna radość! Bardzo dziękuję! Właściwie dopiero dziś, kiedy odebrałem kluczyki, dotarło do mnie, że to dzieje się naprawdę. Loteria InterRisk to świetna inicjatywa dla środowiska pośredników ubezpieczeniowych. Nowy samochód prezentuje się wspaniale! – powiedział Michał Drawert.

Loteria to jedno z przedsięwzięć realizowanych z myślą o docenieniu struktur agencyjnych, które dla InterRisk są istotnym kanałem dystrybucji w ubezpieczeniach detalicznych.

– Budowanie dobrych wzajemnych relacji, którym służy również ta inicjatywa, jest kluczowe dla partnerstwa w biznesie. Działamy wielowymiarowo, jesteśmy nie tylko solidnym partnerem w ubezpieczeniach. Nasi partnerzy i klienci mogą poznać nas także z innej strony. Jesteśmy mecenasem sportu, wspieramy akcje charytatywne, a także edukujemy w temacie ubezpieczeń. Nasze działania w tym zakresie komunikujemy między innymi za pośrednictwem social mediów czy na firmowym blogu #UczymyUbezpieczeń – stwierdził Piotr Narloch. 

W tegorocznej edycji został pobity rekord zarówno osób zdrapujących (9842 uczestników), jak i wylosowanych nagród.

– Już teraz zapraszamy serdecznie agentów do uczestnictwa w loterii w przyszłym roku. Atrakcyjnych nagród z pewnością nie zabraknie – powiedział Daniel Kaliszuk.

(AM, źródło: InterRisk)

Program ubezpieczeniowy Unity umożliwi eksport zboża z Ukrainy na dużą skalę

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Marsh McLennan we współpracy z rządem Ukrainy, ukraińską agencją kredytów eksportowych, państwowymi bankami oraz DZ Bankiem ogłosił uruchomienie nowego programu ubezpieczeniowego. Program pod nazwą Unity będzie wspierał eksport zboża oraz pozostałe dostawy żywności z ukraińskich portów nad Morzem Czarnym.

Ochronę przed ryzykiem wojennym do 50 milionów dolarów osobno dla statków i armatorów zapewni Lloyd’s of London. Z kolei Ukreximbank, Państwowy Bank Eksportowo-Importowy Ukrainy, oraz państwowy bank Ukrgasbank, dostarczą akredytywy standby – każda zostanie potwierdzona przez DZ Bank. Program wspierany przez ukraińskie Ministerstwo Gospodarki zapewni armatorom i czarterującym możliwość ubezpieczenia się od ryzyka wojny. Międzynarodowa kancelaria Norton Rose Fulbright wsparła projekt od strony prawnej.

Podobnie jak w przypadku poprzedniej inicjatywy „As One”, uruchomionej w lipcu 2022 r., Marsh rozszerzy program Unity na klientów brokerów współpracujących z Lloyd’s of London, aby zapewnić dodatkową pomoc dla bieżących akcji humanitarnych i przeciwdziałać wyzwaniom związanym z łańcuchami dostaw i globalnym bezpieczeństwem żywnościowym.

– Marsh McLennan, korzystając z naszej unikatowej wiedzy i doświadczenia, angażuje się w działania na rzecz wsparcia światowego bezpieczeństwa żywnościowego i stabilności. Uruchomienie tego programu przyniesie szczególne korzyści dla państw rozwijających się, które kupują znaczną część ukraińskiego zboża, a także pomoże Ukrainie w przyszłej odbudowie państwa. Dzięki tym inicjatywom realizujemy nasz cel, jakim jest zapewnienie społecznościom i klientom możliwości do rozwoju – komentuje John Doyle, President and Chief Executive Officer Marsh McLennan.

– Program Unity umożliwi Ukrainie dostarczenie niezbędnych zapasów żywności na światową skalę, zapewniając przy tym wsparcie dla ukraińskiej gospodarki oraz otwartą wymianę handlową na Morzu Czarnym. Partnerstwo pomiędzy rządem Ukrainy, Marsh McLennan i Lloyd’s of London jest wyrazem zaufania dla naszej gospodarki i pokazuje, że Ukraina jest otwarta na współpracę biznesową – dodaje Denys Shmyhal, premier Ukrainy.

Uruchomienie programu ma miejsce po czerwcowej deklaracji, w której Marsh McLennan zobowiązał się do świadczenia usług pro bono na rzecz rządu Ukrainy. Poza zapewnieniem ekspertyzy w zakresie ubezpieczeń, obejmują one budowę platformy danych do oceny ryzyka wojennego na Ukrainie, a także doradztwo strategiczne zapewniane przez Olivera Wymana oraz modelowanie katastroficzne opracowane przez Guy Carpenter.

– Nawiązanie partnerstwa publiczno-prywatnego, w którym ubezpieczyciele współpracują z rządem Ukrainy i państwowymi bankami, przyspieszy pilne wznowienie eksportu zboża w obliczu brutalnych skutków trwającego konfliktu. Unikatowa struktura programu Unity pozwoli ubezpieczycielom taniej wyceniać ryzyko, niż miało to miejsce w ostatnich miesiącach – komentuje Marcus Baker, Global Head of Marine, Cargo & Logistics Marsh.

– Cieszymy się z uruchomienia programu Unity, który został oparty o naszą wiedzę rynkową, dla zapewnienia innowacyjnego rozwiązania, które zagwarantuje bezpieczny transport ukraińskiego zboża i produktów rolnych przez Morze Czarne, a także pomoże przeciwdziałać globalnym problemom związanym z bezpieczeństwem żywności – dodaje John Neal, CEO Lloyd’s.

(AM, źródło: Marsh Polska)

WTW: Sektor energetyczny wypływa na niezbadane wody

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W globalnym sektorze energetycznym utrzymuje się „potrójny problem napięć”. Zarządzający ryzykiem powinni inwestować w „skanowanie horyzontu” w celu oceny swojego unikatowego profilu ryzyka, a także współpracować z partnerami, by podnosić ich świadomość, lepiej ich informować, jak również kierować odpowiednimi strategiami ograniczania i transferu ryzyka oraz zarządzania nim – wskazuje „Przegląd Rynku Energetyki” autorstwa WTW.

Balansowanie pomiędzy bezpieczeństwem energetycznym, przystępnością cenową i zrównoważonym rozwojem doprowadziło do ciągłej zmienności w sektorze energetycznym. Niepewność dodatkowo potęguje globalny polikryzys, w tym rosnące globalne koszty utrzymania, zakłócenia w łańcuchu dostaw i napięcia geopolityczne. Raport wyjaśnia, że w obliczu groźby recesji i utrzymującej się wysokiej inflacji, sektor energetyczny boryka się z zagrożeniami z wielu stron.

„Przegląd” analizuje m.in. obecny stan rynku ubezpieczeń:

  • Rentowność na rynku ubezpieczeń energetycznych: Ian Green, dyrektor ds. energetyki Rokstone Underwriting, zastanawia się nad przyszłością obecnego twardego rynku, który nastąpił po 15 latach spadających stawek i coraz szerszych warunków.
  • Wycena ryzyka w ubezpieczeniach majątkowych: Bilans pozytywnych i negatywnych wpływów na ceny sugeruje, że najlepsze programy odnotują wzrost stawek o 2,5%, do 5%, w porównaniu do płaskiego wzrostu o 5% w ubiegłym roku.
  • Odpowiedzialność międzynarodowa: Rynek wydaje się bardziej skoncentrowany na adekwatności stawek niż na ich zmianach, przy czym ceny dla preferowanych ryzyk stabilizują się, a przeciętne wzrosty stawek spadają do średnich jednocyfrowych wartości.
  • Budownictwo: Po dwóch dekadach spadających stawek i poszerzania zakresu ochrony ubezpieczeniowej rynek przeszedł w fazę „twardą”. Ceny ryzyk budowlanych stabilizują się, ale specyficzne dla projektu ryzyka geograficzne, ekonomiczne, polityczne, socjologiczne, kontraktowe i techniczne sprawiają, że projekty budowy elektrowni podlegają zwiększonej kontroli ubezpieczyciela.

– Wyzwania, o których informowaliśmy w 2022 r.: konflikt rosyjsko-ukraiński, globalna inflacja, transformacja energetyczna i zmiany klimatu, są stale obecne. Widoczne są jednak pewne pozytywne zmiany – mówi Graham Knight, dyrektor ds. globalnych zasobów naturalnych w WTW. – Hurtowe rynki gazu złagodniały, a podaż przesunęła się poza Rosję. Pojawiają się oznaki łagodzenia globalnej inflacji, ponieważ gospodarki reagują na wyższe stopy procentowe, a transformacja energetyczna nabiera tempa. Po drugiej stronie kryzys na Bliskim Wschodzie, wywołany konfliktem między Izraelem a Hamasem, w połączeniu z bardzo realnym zagrożeniem globalną recesją stwarza dalszą niepewność dla wytwórców i rynków. Liczne katastrofy naturalne również powodują poważne straty na wszystkich kontynentach i nie wykazują oznak powrotu do niższych poziomów z przeszłości. W międzyczasie sieci przesyłowe znajdują się pod presją większego uzależnienia od energii nieciągłej, w miarę wyłączania ponownie oddanych do użytku elektrowni węglowych oraz wykorzystania gazu do zrównoważenia systemu. Wszystkie te kwestie sprawiają, że przed sektorem energetycznym ukazują się niezbadane wody, w obliczu których wytwórcy wszelkiego rodzaju, konwencjonalni i odnawialni, starają się znaleźć równowagę pomiędzy konkurującymi ze sobą wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa energetycznego, przystępności cenowej i zrównoważonego rozwoju. Ostatnio staje się to wyzwaniem znacznie ważniejszym niż kiedykolwiek wcześniej – dodaje.

– W najnowszym przeglądzie rynku energetycznego opracowanym przez WTW autorzy zwracają  szczególną uwagę na następujące zagadnienia: optymalizację strategii zarządzania ryzykiem w obliczu kurczących się budżetów i rosnących stawek ubezpieczeniowych, często pomijany problem kurczących się zasobów wody, potencjalne ryzyko związane ze strategiami przedłużania żywotności aktywów w energetyce, złożoną dynamikę na rynku ubezpieczeń cybernetycznych, potencjalne korzyści dla ubezpieczonych płynące z ubezpieczenia parametrycznego dla ryzyka związanego z produkcją energii elektrycznej – podsumowuje Wojciech Woźnica, dyrektor ds. Ubezpieczeń Majątkowych i Head of Natural Resources Willis Towers Watson Polska.

(AM, źródło: WTW)

Odc. 244 – Technologiczne wyzwania ubezpieczycieli 2024

0

Jakie są aktualnie największe wyzwania technologiczne ubezpieczycieli? O tym w podcaście ubezpieczeniowym #RozmowyBezAsekuracji mówi Marcin Warszewski, lider usług dla sektora ubezpieczeniowego w Polsce, Deloitte. Rozmawia Aleksandra E. Wysocka.

Dowiesz się:

  • Czy AI zmieni ubezpieczenia?
  • Na czym ubezpieczyciele powinni się skupić w obszarze technologii?
  • Jaką część budżetów technologicznych zakłady ubezpieczeń przeznaczają na innowacje?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

NBP: Krajowe zakłady ubezpieczeń są niewielką częścią europejskiego sektora

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W 2022 r. polski sektor ubezpieczeń odgrywał istotnie mniejszą rolę w gospodarce niż w przypadku innych krajów europejskich. W relacji do PKB jego aktywa wyniosły 6%, zdecydowanie poniżej średniej europejskiej, tj. 57%. Tylko sześć krajów legitymowało się niższym współczynnikiem – wskazał Narodowy Bank Polski w raporcie zatytułowanym „Rozwój systemu finansowego w Polsce w 2022 r.”.

Autorzy dokumentu zauważają, że w porównaniu z 2021 r. nastąpił spadek aktywów w prawie wszystkich państwach (średnio o 13%), co było wynikiem wzrostu stóp procentowych wolnych od ryzyka. Na koniec 2022 r. wartość aktywów krajowych zakładów ubezpieczeń stanowiła jedynie 0,4% całego europejskiego sektora, co klasyfikowało Polskę na 15. miejscu wśród krajów EOG.

Polska specyfika struktury zebranej składki

Składka zebrana przez europejskich ubezpieczycieli wyniosła 1,35 bln euro. Przypis z ubezpieczeń na życie osiągnął poziom 670 mld euro, o około 50 mld euro mniej niż w 2021 r. W biznesie majątkowym zebrano z kolei 690 mld euro, wobec 625 mld euro w 2021 r., z czego 500 mld euro dotyczyło działalności bezpośredniej, a pozostała kwota reasekuracji czynnej. Krajowe zakłady ubezpieczeń odpowiadały za około 1,1% składki europejskiej. Podczas gdy w EOG w zakresie działalności bezpośredniej przeważały produkty z działu I, w Polsce ponad dwukrotnie więcej przychodu generowały polisy non-life. Krajowa działalność reasekuracyjna w zakresie ubezpieczeń majątkowych również znajdowała się poniżej średniej europejskiej. Tylko 6% składki pochodziło z reasekuracji czynnej, podczas gdy w krajach EOG było to 27%.

Niski poziom penetracji

Podobnie jak w przypadku aktywów sektora, Polska miała jeden z najniższych współczynników penetracji ubezpieczeniowej. Jedynie siedem krajów EOG cechowała niższa relacja składki do PKB. Najwyższym wskaźnikiem charakteryzowały się Liechtenstein, Luksemburg i Malta – odpowiednio 90,6%, 67,9% i 52,9%. Jednak w tych państwach znaczna część składki pochodziła z działalności transgranicznej (w Liechtensteinie i Luksemburgu około 50%, a na Malcie prawie 30%). Cechą charakterystyczną dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej była przewaga składki z ubezpieczeń majątkowych nad życiowymi.

W 2022 r. na jednego mieszkańca Polski przypadła składka w wysokości około 390 euro. Tymczasem przeciętny Europejczyk na ubezpieczenie wydał prawie 2,6 tys. euro. Składka na jednego mieszkańca była najwyższa w Liechtensteinie i Luksemburgu (101,3 tys. euro i 63,1 tys. euro). Z kolei na największych rynkach ubezpieczeniowych w Niemczech i Francji wydatki na ubezpieczenie wyniosły odpowiednio 3 i 4,3 tys. euro na osobę.

O raporcie:

Raport „Rozwój systemu finansowego w Polsce” opracowany został przez zespół ekspertów z Departamentu Stabilności Finansowej NBP. W kompleksowy sposób opisuje on regulacje, infrastrukturę i tendencje rozwojowe poszczególnych segmentów krajowego systemu finansowego oraz – w zależności od dostępnych danych statystycznych – zawierają porównania z systemami finansowymi krajów europejskich.

Raport jest dostępny na stronie NBP.

AM, news@gu.com.pl

 (źródło: NBP)

Digital Care Insurance zrezygnowało z działalności jeszcze przed jej rozpoczęciem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Na posiedzeniu odbytym 17 listopada Komisja Nadzoru Finansowego jednogłośnie uchyliła decyzję z 28 kwietnia tego roku, zezwalającą na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej przez Digital Care Insurance Towarzystwo Ubezpieczeń SA z siedzibą w Warszawie. Decyzja zapadła na wniosek towarzystwa.

Decyzja ma zapewne związek z październikowym przejęciem przez międzynarodowy insurtech bolttech 100% udziałów w Digital Care, firmie specjalizującej się w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań wspierających użytkowników urządzeń mobilnych, która chciała mieć własnego ubezpieczyciela,. Według wcześniejszych informacji serwisu cashless.pl, Digital Care Insurance miało wystartować w trzecim kwartale 2023 roku. Fundamentem oferty zakładu miały być ubezpieczenia ryzyk związanych z używaniem sprzętu elektronicznego.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

18,340FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie