Blog - Strona 424 z 1516 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 424

Bartłomiej Biały nowym dyrektorem zarządzającym sprzedaży multiagencyjnej UNIQA

0
Bartłomiej Biały

Zmiana w kanale multiagencyjnym UNIQA. Adam Moczydłowski, dotychczasowy dyrektor zarządzający Pionem Sprzedaży – Sieć Franczyzowa i Sieci Partnerskie, odchodzi ze stanowiska. Jego miejsce zajmie Bartłomiej Biały, który po ponad trzech latach wraca do UNIQA i na rynek ubezpieczeniowy.

– W kanale multiagencyjnym i sieciach franczyzowych, gdzie niezmiennie stawiamy na jakościową, stabilną współpracę z partnerami i kontynuujemy strategię bycia blisko agentów, otwieramy kolejny etap z Bartkiem, nowym szefem obszaru. Jestem przekonany, że po pełnym zakończeniu fuzji UNIQA z AXA, mamy wszystkie podstawy, aby z jeszcze większą energią i powodzeniem rozwijać naszą współpracę z agentami. Obu panom życzę powodzenia w nowej roli i wielu sukcesów – mówi Marcin Nedwidek, prezes zarządu UNIQA w Polsce. – Chciałbym bardzo podziękować Adamowi Moczydłowskiemu za jego wieloletnią pracę na rzecz rozwoju silnej współpracy UNIQA z agentami, w szczególności za ostatnie lata z sukcesem przeprowadzonej fuzji w tym obszarze, oraz za jego zaangażowanie w stworzenie silnego zespołu  – dodaje.

Bartłomiej Biały zarządzanie obszarem sprzedaży multiagencyjnej sieci franczyzowych i partnerskich przejmie na początku przyszłego roku.

– Cieszy mnie perspektywa ponownej współpracy z agentami, z racji wcześniejszych doświadczeń znam ich bardzo dobrze. Wracam do silnego zespołu UNIQA, z którym pracowałem wiele lat. UNIQA to firma z kompleksową ofertą produktową oraz dużą skalą działalności, posiadająca perspektywy do dalszego rozwoju na rynku ubezpieczeń. Wspólnie z zespołem wykorzystamy ten potencjał do jeszcze większego wzmocnienia relacji z naszymi partnerami biznesowymi – mówi Bartłomiej Biały.

Bartłomiej Biały posiada 14-letnie doświadczenie w branży ubezpieczeniowej, które zdobywał w Liberty Ubezpieczenia oraz AXA Ubezpieczenia. W Liberty odpowiadał za rozwój kanału multiagencyjnego, zarządzał relacjami z umowami sieciowymi, wsparciem sprzedaży, procesem rozliczeń prowizyjnych oraz call center. W latach 2016-2020 w AXA Ubezpieczenia jako dyrektor Departamentu Kanału Agencyjnego był odpowiedzialny za współpracę z umowami bezpośrednimi. Po przejściu do branży medycznej, w ostatnich trzech latach pełnił funkcję dyrektora Sprzedaży i Marketingu Affidea Polska.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Generali CEE przejmuje 4LifeDirect

0
Źródło zdjęcia: Generali

Generali CEE Holding osiągnęło porozumienie w sprawie zakupu 100% udziałów w 4LifeDirect, firmie zajmującej się dystrybucją ubezpieczeń na życie w Polsce. Przejęcie to stanowi kolejny etap współpracy zapoczątkowanej w 2020 r., w ramach której podmiot został dystrybutorem ubezpieczeń na życie Generali w Polsce.

W ocenie Generali CEE przejęcie autorskiego systemu informatycznego 4LifeDirect i jego wiedzy w zakresie analizy danych jest istotnym krokiem przyspieszającym rozwój jego innowacyjności w zakresie technologii cyfrowych. Transakcja jest w pełni zgodna ze strategią Generali „Lifetime Partner 24: Driving Growth”, wzmacniając profil działalności i rentowność ubezpieczeń na życie w  Europie Środkowej i Wschodniej oraz pozycję grupy w Polsce.

– Transakcja ta podkreśla zaangażowanie grupy w Polsce i jest w pełni zgodna z planem Generali „Lifetime Partner 24: Driving Growth”, w ramach którego poprawiamy profil naszego biznesu życiowego i ogólną rentowność w Europie Środkowo-Wschodniej – stwierdza Jaime Anchústegui, Generali International CEO.

– 4LifeDirect jest wyróżniającą się na polskim rynku platformą sprzedaży bezpośredniej, która dzięki odpowiednio zorganizowanemu call center daje unikatowe możliwości sprzedaży ubezpieczeń na życie w tym kanale – mówi Manlio Lostuzzi, Generali International CEE Regional Officer and CEO of Generali CEE Holding B.V. – Od pandemii obserwujemy wzrost zainteresowania klientów ubezpieczeniami na życie, a kanał direct staje się jej ważnym elementem nie tylko w bezpośredniej relacji z klientami, ale także wykorzystywany jest przez pośredników. Dlatego zdecydowaliśmy się na przejęcie 4LifeDirect, co pomoże nam również w prowadzeniu działalności w Europie Środkowej i Wschodniej.

– Ważnym powodem, który wpłynął na naszą decyzję o przejęciu 4LifeDirect, jest doświadczony, stabilny i kompetentny zespół. Cieszymy się, że staje się on częścią naszej grupy. Autorski system informatyczny, dopracowywany w czasie, łączy procesy sprzedażowe, posprzedażowe i likwidacji szkód oraz jest zintegrowany z platformą CRM. Dzięki wymianie doświadczeń będziemy mogli jeszcze lepiej dostosować naszą ofertę do potrzeb klientów, oferując im ubezpieczenia na życie tam, gdzie tego oczekują – dodaje Roger Hodgkiss, prezes zarządu Generali w Polsce.

Specjalizująca się w bezpośredniej sprzedaży ubezpieczeń na życie spółka 4LifeDirect działa w Polsce od 2009 roku. W 2020 r., w związku z Brexitem, portfel 80 tys. polis na życie został przeniesiony z Red Sands Life Assurance Company (Europe) Limited do Generali Życie. 4LifeDirect kontynuował obsługę przejętych klientów, stając się w lipcu 2020 r. agentem ubezpieczeniowym Generali Życie. Jako część międzynarodowej grupy 4Life, firma działa w Polsce, Czechach, na Słowacji i Węgrzech.

– Połączenie sił z Generali Polska to dla nas ekscytujący rozdział. Nasz doświadczony zespół jest ważnym elementem tego przejęcia – wyjaśnia Katarzyna Jedynak, CEO 4LifeDirect. – Cieszymy się, że dołączamy do międzynarodowej i rozpoznawalnej marki, której wartości są spójne z naszymi wartościami. Bardzo ważni są dla nas również ludzie – zespół Generali Polska, z którym już mieliśmy okazję się zżyć i zaprzyjaźnić przez ostatnie lata. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z Generali Polska, która z pewnością zaowocuje wzbogaceniem naszej oferty dla klientów i dopasowaniem rozwiązań w zakresie ubezpieczeń na życie do ich zmieniających się potrzeb.

W oczekiwaniu na decyzje regulatorów

Transakcja nie wymaga żadnej aktywności od dotychczasowych klientów. Wszystkie umowy ubezpieczenia zawarte za pośrednictwem 4LifeDirect pozostają bez zmian. Przejęcie 4LifeDirect podlega zwyczajowym warunkom, w tym wymaga odpowiednich zgód organów regulacyjnych oraz ochrony konkurencji.

Generali CEE Holding to spółka matka spółek zależnych Generali w Europie Środkowej i Wschodniej.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Cały świat przyjechał do Barcelony

0
Źródło zdjęcia: ISON Care

W dniach 5–9 listopada 2023 r. odbyła się kolejna edycja ITIC Global. Organizatorzy tym razem na miejsce spotkania wybrali Barcelonę. Do największego miasta Katalonii zjechała rekordowa liczba uczestników. Według oficjalnych danych organizatora zarejestrowano blisko 950 zgłoszeń, wynajęto ponad 50 stoisk targowych.

Doroczna impreza ITIC Global jest przeznaczona ubezpieczeniom podróżnym i turystycznym. Odbywa się niemal zawsze w listopadzie, w jednym ze znanych i wciąż ciepłych o tej porze roku miast europejskich. W 2021 r. był to Madryt, w roku poprzednim Ateny. Co ciekawe, w przyszłym roku ITIC odbędzie się w znanym ze swojego kongresowego zaplecza Wiedniu.

Konferencje, targi i networking

Przez kilka dni, od niedzieli do czwartku, program i agenda konferencji wypełniona jest po brzegi. Zresztą ITIC Global to nie tylko część konferencyjna, także targowa, a dla większości uczestników nieodłącznym, prawdopodobnie najważniejszym elementem jest networking – spotkania stolikowe, rozmowy na stoiskach wystawców, dyskusje w lobby hotelu. 

Uczestnicy ITIC to zarówno przedstawiciele firm ubezpieczeniowych, asystorów, firm usługowych z różnych branż – szpitale, korespondenci, firmy funeralne, transportowe, technologiczne i inne. Wszystkich ich łączy turystyka, podróże, ubezpieczenia podróżne.

Zacznijmy od części konferencyjnej. Na głównej scenie pojawiły się takie tematy, jak np. „Hospital pricing and cost containment solutions”, „Looking ahead – the evolution of travel insurance in line with changing customer needs” czy „Digital fraud – identifying the risks and finding solutions”. W sumie siedem różnych paneli dyskusyjnych i wiele innych prezentacji.

Prelegenci to doświadczeni przedstawiciele branży, np. Daniel Andrews, Insurance Director z Vitesse, czy dr Francois-Xavier Duchateau, Group Chief Medical Officer z Allianz Partners.

Część targowa w tym roku także była wyjątkowa. Nigdy wcześniej nie było tylu wystawców, nigdy nie było też tak dużego zainteresowania bezpośrednim kontaktem z wystawcami jak w tym roku. Jednym z nich był ISON Care z Polski, który zaprezentował swoją ofertę wraz z kolegami z regionu CEE i Turcji, zrzeszonymi w ramach Coris Association. Stoisko ISON Care było cały czas zajęte, momentami prowadzone były dwa, trzy spotkania jednocześnie.

Zainteresowanie współpracą z firmami z naszej części Europy, mogącymi zaoferować usługi w krajach regionu CEE, SEE czy Turcji, jest obecnie bardzo duże i wciąż rośnie. Polski, rumuński czy serbski turysta jest spotykany w dużych liczbach w topowych krajach turystycznych oraz coraz częściej w tych dla bardziej wymagających podróżnych.

Znaczenie naszego regionu dla turystyki, a co za tym idzie dla graczy z branży travel insurance i assistance, bardzo w ostatnich latach wzrosło. Duże zainteresowanie współpracą wynika także z tego faktu, że nasze kraje stały się bardzo popularnymi destynacjami dla turystów i podróżnych z całego świata, a w szczególności dla podróżnych z Europy, krajów Zatoki Perskiej, obu Ameryk czy Azji. Jak wiadomo, dobry asystor łączy działalność assistance i powiązanych usług, w obie strony, dla tzw. ruchu inbound i outbound.   

Crème de la crème ITIC, czyli część networkingowa. To dlatego co roku przyjeżdża tak wiele osób. To dlatego są gotowe na te kilka dni zostawić swoje obowiązki biurowe i rzucają się w wir rozmów, spotkań, negocjacji. Na ITIC rozmawia się o biznesie, zawiera tzw. deale, przygotowuje cenniki i zasady współpracy na kolejny sezon, na nadchodzący rok.

Globalny wymiar współpracy

A skąd przyjeżdżają wszyscy ci ludzie? Dosłownie z całego świata. Silnie reprezentowana jest jak zawsze Afryka Północna (Egipt) i kraje Zatoki Perskiej (ZEA, Katar), a także Europa, w tym kraje anglosaskie, Francja, Hiszpania, Austria.

Coraz więcej osób przyjeżdża z krajów naszego regionu – w tym roku z Czech, Albanii oraz „pod parasolem” Coris Association z Polski (trzy osoby z ISON Care: Barbara Warlikowska, Global Network Manager; Robert Świergocki, CEO, oraz Rafał Buczak, dyrektor sprzedaży i marketingu), Rumunii, Serbii i Słowenii.

W tym roku znów zawitało wielu gości z Azji, która po dłuższym okresie izolacji otworzyła się na podróżnych z pozostałych części globu. Bardzo popularne było stoisko placówek medycznych z Tajlandii oraz znanego korespondenta na terenie Chin.

Nagrody i wyróżnienia dla najlepszych na rynku

Ostatniego dnia ITIC odbyła się uroczysta kolacja, podczas której w siedmiu kategoriach uhonorowani zostali najlepsi przedstawiciele poszczególnych sektorów branży:

  • Travel & Health Insurer of the Year (zwycięzca: Collinson, UK)
  • Assistance Company of the Year (MCI Assist, Hiszpania)
  • Air Ambulance Company of the Year (LifeFlight, Australia)
  • Medical Provider of the Year (Hospital da Luz Lisboa, Portugalia)
  • Outstanding Industry Contribution of the Year (Anubis International Assistance, Francja)
  • Product Innovation of the Year (Cover-More, Australia)
  • ITIJ Marketing Campaign of the Year (Redstar Aviation. Turcja)

Relacje rozwijają biznes

Oczywiście gdy w jednym miejscu pojawia się tak wiele osób, nie może zabraknąć dodatkowych atrakcji. Każdy dzień rozpoczynał się wspólnym bieganiem (Running Club) czy zajęciami jogi.

W ciągu dnia można było skorzystać z dodatkowych wycieczek, np. objazd po Barcelonie z przewodnikiem wraz z wejściem do imponującej pod wieloma względami bazyliki Sagrada Familia i wizyt u wybranych usługodawców, np. u jednego z operatorów samolotów medycznych (air ambulance) na lotnisku Sabadell pod Barceloną. 

Wieczory to welcome party, cocktail party i spotkania w hotelowym lobby i barze.

Dla wielu osób, które przyjechały do Barcelony, to kolejna już edycja ITIC. Spotykają się tu partnerzy biznesowi, „starzy znajomi” oraz po prostu przyjaciele, dla których wspólne interesy były początkiem trwałych wieloletnich relacji.

Doskonałe perspektywy dla branży

Ubezpieczenia podróżne przeznaczone są dla podróżnych, turystów, ekspatów, studentów, uczniów, dla wyjazdów medycznych (travel for treatment), długoterminowych wyjazdów i pobytów zagranicznych czy podróży wewnątrz kraju.

Sektor turystyczny, w tym business travel notują doskonałe wzrosty. W wielu obszarach udało się wrócić do poziomów sprzed pandemii. Perspektywy dla branży travel insurance są dzięki temu bardzo dobre. Biznes ten według danych z raportu „Travel Insurance Market: Global Industry Trends (…) 2022–2028” wart jest obecnie (2022) 15,9 mld dol. W 2028 r. ma osiągnąć 33,7 mld dol.

Optymizm ten było czuć wśród uczestników ITIC Global. Rosnąca liczba połączeń lotniczych, wyjazdów wakacyjnych czy ogólnie podróżnych to także wyzwania po stronie podaży i gotowości do świadczenia usług pomocy. Branża jest na te wyzwania doskonale przygotowana.

Rafał Buczak
ISON Care

Chętniej żyjemy chwilą niż zabezpieczamy dobrostan w perspektywie długoterminowej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wartość płynnych aktywów finansowych Polaków (np. gotówki, lokat, akcji, obligacji, jednostek funduszy itp.) na koniec II kw. 2023 r. przekroczyła 2,1 bln zł. Ponad dziesięciokrotny wzrost tej wartości na przestrzeni ostatnich 25 lat może robić wrażenie.

Czy wzrost wartości aktywów finansowych obywateli oznacza, że jesteśmy społeczeństwem odpowiednio zabezpieczonym finansowo, które wie, jak zarządzać swoimi zasobami?

Niestety nie. Według Eurostatu stopa oszczędności polskich gospodarstw domowych, tj. udział oszczędności w relacji do ich dochodu rozporządzalnego, w 2021 r. była najniższa w gronie krajów Unii Europejskiej i wyniosła 2,77%, podczas gdy średnia unijna wyniosła 16,93%, a najwyższa, w Irlandii, wyniosła 24,34%. Natomiast aż 38% Polaków ocenia swoją wiedzę na temat finansów jako małą (według badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków” 2023 przeprowadzanego przez CBM Indicator na zlecenie Fundacji Warszawski Instytut Bankowości oraz Fundacji GPW, a także we współpracy merytorycznej z nimi).

Choć ponad połowa badanych Polaków (57%) deklaruje, że posiada oszczędności, to jednak większość z nich byłaby w stanie utrzymać się z nich nie dłużej niż pół roku. 38% osób posiadających oszczędności inwestuje, a więc jest zorientowanych na ich pomnażanie. To zaledwie 22% ogółu społeczeństwa. Ponad 40% Polaków nie posiada jakichkolwiek oszczędności.

Wiedza finansowa potrzebna od zaraz

Jak więc przeciętny Kowalski czy Nowak budują swoje zabezpieczenie finansowe? Z jakich instrumentów finansowych korzystają?

Jak potwierdzają dane przedstawiające strukturę oszczędności Polaków, najkrócej ujmując, można je określić jako krótkoterminowe, zachowawcze, z dużą awersją do ryzyka inwestycyjnego i innowacji.

Choć widoczny jest na przestrzeni ponad 20 lat wyraźny wzrost zainteresowania rynkiem kapitałowym, na co ogromny wpływ miały OFE i fundusze inwestycyjne, to w dalszym ciągu uczestniczy w nim relatywnie niewielka grupa indywidualnych inwestorów. Dużą nadzieją na rozwój wiedzy finansowej Polaków są PPE. Mogą one przyczynić się do stabilizacji długoterminowych dodatkowych inwestycji emerytalnych.

Kluczową szansą na zwiększenie świadomości finansowej Polaków jest wzrost edukacji w tym zakresie, a zaangażować się w nią powinny wszystkie podmioty rynku finansowego deklarujące odpowiedzialność społeczną prowadzonego biznesu i zrównoważony rozwój.

Brakuje nam nie tylko nawyku oszczędzania i świadomości, jak ono jest ważne, lecz także wiedzy i otwartości na dostępne możliwości inwestycyjne. To zapewne główny powód, dlaczego Polacy ponad połowę swoich oszczędności trzymają w bankach, na lokatach, gdzie w związku z inflacją pieniądze tracą realną wartość.

Badania jasno pokazują, że to efekt niewiedzy i tym samym strachu. 48% z nas uważa, że poprawa poziomu wiedzy ekonomicznej przyczyni się do lepszego gospodarowania budżetem domowym, a dla 45% pozwoli na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa finansowego („Poziom wiedzy finansowej Polaków 2023”).

Nie inwestując, nie pomnażamy aktywnie naszych oszczędności, a jeżeli już to robimy, decydujemy się na to, co trwałe – przede wszystkim nieruchomości czy złoto.

Odpowiedzialność każdej ze stron

Jak zatem pobudzić i utrwalić wśród Polaków potrzebę budowania długoterminowego kapitału emerytalnego, kulturę inwestycyjną, a więc doświadczenie i świadomość społeczną?

  1. Fundamentem jest zaufanie – do systemu, instytucji publicznych oraz stabilność i transparentność. Niestety, otaczająca nas rzeczywistość nie jest sprzyjająca. Niski poziom partycypacji Polaków w momencie uruchamiania pracowniczych planów kapitałowych w bardzo dużym stopniu był efektem niskiego zaufania Polaków do trwałości systemu, co dodatkowo wówczas podsycały zapowiedzi rządu o likwidacji OFE.
  2. Konieczna jest współpraca, dialog i wzajemne wsparcie przedstawicieli wszystkich zaangażowanych stron – rządu i instytucji publicznych, finansowych, przedstawicieli pracodawców, nauki, pracowników, uczniów, studentów itd.  
  3. Niezbędne jest wprowadzenie skutecznych systemów wspomagających regularne oszczędzanie emerytalne Polaków. Dziś widzę bardzo duży potencjał rozwoju PPK i PPE w Polsce. Dostrzegam otwartość na te rozwiązania wśród młodych pracowników, „nieprzesiąkniętych” narracją nt. OFE.
  4. Edukacja finansowa. Brak edukacji finansowej wśród Polaków to źródło niskich oszczędności długoterminowych. Oszczędzanie jest nawykiem finansowym, który każdy z nas powinien nabywać w domu rodzinnym, w szkole, w otoczeniu publicznym, a co najmniej od momentu rozpoczęcia swojej pracy zawodowej. Czy tak się dzieje? Nie, przeciętny Polak niewiele wie na temat rynku kapitałowego oraz dostępnych instrumentów finansowych i rozwiązań, mimo że rozwój technologiczny umożliwia nabycie większości produktów finansowych poprzez coraz lepsze aplikacje i platformy. Konieczne jest zatem wprowadzenie edukacji finansowej Polaków na wszystkich poziomach życia społecznego, począwszy od nauki dzieci w szkołach i w gronie rodzinnym. Obecne ogromne zaangażowanie instytucji finansowych, wsparcie instytucji publicznych, inicjatywy prywatne (wspaniały przykład inicjatywy uczącej dzieci finansów w niestandardowy sposób „Trampki na giełdzie”) są, jak się okazuje, niewystarczające.

Uzasadnione oczekiwania w zakresie edukacji finansowej nie zwalniają nas z indywidualnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo finansowe na każdym etapie życia. Warto już o tym myśleć i skutecznie działać.

Agnieszka Jaworska-Martycz
ekspertka produktów zabezpieczenia emerytalnego
współpracująca z eOFWCA.pl

Vulnerability, czyli słówko, które zrobiło ogromną karierę w ubezpieczeniach i nie tylko

0
Źródło zdjęcia: Premium English

Kwalifikuje się jako potworek, bo jest dziwne, nieintuicyjne w wymowie i trudne do przetłumaczenia w sposób jednoznaczny. Bywa tłumaczone jako słabość, podatność (na zranienie lub atak), wrażliwość, delikatność.

W odpowiednim kontekście każde z powyższych tłumaczeń jest prawidłowe.

W języku ubezpieczeniowym bardzo często występuje w analizie ryzyk cyber, gdzie oznacza na przykład obszary szczególnie podatne na atak hakerski:

We’ve identified numerous vulnerabilities in the system.

(Zidentyfikowaliśmy liczne obszary szczególnej podatności/słabości w systemie).

Występuje także w formie przymiotnika vulnerable:

The company proved extremely vulnerable to financial risk.

(Firma okazała się niezwykle podatna na ryzyko finansowe).

Vulnerability to także określenie często używane w psychologii do określenia emocjonalnej wrażliwości, podatności, bezbronności. W przeciwieństwie do kontekstu biznesowego i ubezpieczeniowego, który wszelką wrażliwość kwalifikuje jako słabość, w psychologii vulnerability to nieodłączna i niezwykle cenna cecha człowieka, pozwalająca odczuwać emocje i wiążąca się z delikatnością i kruchością.

Dobrze to oddają słowa starej piosenki Roxette pod tytułem Vulnerable

She’s so vulnerable

Like china in my hands.

(Jest tak delikatna jak porcelana w moich rękach).

Tak więc vulnerability niejedno ma imię.

Małgorzata Kulik
trenerka umiejętności językowych dla branży ubezpieczeń i reasekuracji

office@premium-english.pl

www.premium-english.pl

Skarga nadzwyczajna w sprawie błędu lekarskiego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zastępca Prokuratora Generalnego skierował do Sądu Najwyższego skargę nadzwyczajną od wyroku Sądu Apelacyjnego w sprawie błędu lekarskiego. Kwestionowanym wyrokiem SA oddalił powództwo rodziców reprezentujących kilkumiesięcznego chłopca, którzy jak wskazywali w pozwie, w wyniku błędnego leczenia doznał trwałych szkód neurologicznych, uniemożliwiających mu samodzielne funkcjonowanie.

Uwzględnienie powództwa w I instancji

Rodzice poszkodowanego skierowali do sądu pozew przeciwko szpitalowi. Ten częściowo uwzględnił pozew, orzekając na rzecz pokrzywdzonego zadośćuczynienie. Sąd stwierdził, że choć w dniu przybycia do szpitala oraz następnym, nie było możliwości rozpoznania u chłopca rodzaju choroby, to już wtedy możliwe było postawienie wstępnego rozpoznania w kierunku infekcji o charakterze wirusowym. Powinno to skutkować pozostawieniem dziecka w szpitalu celem obserwacji i włączenia leczenia przeciwwirusowego. Sąd zakwalifikował działania lekarzy zarówno jako błędy diagnostyczne, jak i terapeutyczne. W postępowaniu wypowiadała się m.in. biegła neurolog, która oceniła, że gdyby lek przeciwwirusowy został podany w momencie pierwszych objawów neurologicznych u dziecka, to teoretycznie proces chorobowy mógłby zostać zatrzymany.

SA zmienia wyrok

Z kolei Sąd Apelacyjny ocenił, że sąd I instancji w sposób nieuprawniony dał wiarę zeznaniom matki chłopca, które stały w sprzeczności ze zgromadzonym materiałem dowodowym. Matka, jak zeznała, poinformowała szpital o nieprawidłowościach neurologicznych, natomiast w dokumentacji medycznej nie było śladu po tej informacji. SA ocenił ponadto, że choroba, na którą zapadł chory, zawsze ma bardzo złe rokowania i nie sposób jest w sposób pewny ocenić, że istnieje związek przyczynowy między zastosowanym leczeniem a dalszym rozwojem choroby. Zarzucił również sądowi I instancji dokonanie błędnej interpretacji opinii biegłej neurolog. W sprawie złożona została do Sądu Najwyższego skarga kasacyjna, która nie została jednak przyjęta.

Ustalenia sprzeczne z materiałem dowodowym

Zastępca Prokuratora Generalnego ocenił wniosek rodziców chłopca o wywiedzenie skargi nadzwyczajnej jako zasadny. Wyrokowi SA zarzucił naruszenie określonej w art. 2 i art. 45 Konstytucji RP zasady zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa oraz przewidywalności postępowania jego organów. Wskazał, że sąd oddalił roszczenie o zadośćuczynienie po dokonaniu ustaleń rażąco sprzecznych ze zgromadzonym materiałem dowodowym: opiniami biegłych i zeznaniami świadków. Skarżący podkreślił wątek błędu polegającego na pominięcia ostrożności, jaką lekarze powinni zachować w przypadku gorączkującego kilkumiesięcznego dziecka, niereagującego na zastosowaną wcześniej terapię.

Zastępca Prokuratora Generalnego wniósł o uchylenie wyroku Sądu Apelacyjnego i skierowanie sprawy do ponownego rozpoznania przez ten sąd.

(AM, źródło: Prokuratura Krajowa)

Regulacje prawne, zmiany technologiczne i opieka zdrowotna wiodącymi tematami 23. Insurance Forum

0
Źródło zdjęcia: MMC Polska

15 grudnia odbyło się posiedzenie Rady Programowej 23. Insurance Forum. Spotkanie miało na celu zdefiniowanie ram programowych najbliższej edycji kongresu, która zaplanowana została na 4–5 kwietnia 2024 r. Patronem medialnym wydarzenia jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”

Obrady rozpoczęto od wskazania tematów z zakresu regulacji rynków ubezpieczeniowych oraz porównania sytuacji w Polsce do best practices rynków zagranicznych i działań UE. Podkreślono kontekst zbliżającej się 20. rocznicy przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej – zmian, jakie zaszły w tym okresie w sektorze i prognoz na przyszłość dla ubezpieczeń. Echa tej dyskusji znalazły swoje odbicie w programie Forum, w trakcie którego uczestnicy zastanowią się m.in., jak powinna wyglądać idealna współpraca ubezpieczyciel–nadzór finansowy, jak zarządzać regulacjami i czy mamy do czynienia z przeregulowaniem sektora.

Potencjał i perspektywy rynku zdrowotnego

Ważnym obszarem, który omówili eksperci, były ubezpieczenia zdrowotne oraz partnerstwo na linii państwo–rynek, mające służyć polepszaniu jakości opieki zdrowotnej społeczeństwa. Podczas Forum uczestnicy postarają się odpowiedzieć na pytanie o to, czy dziura covidowa jest szansą dla ubezpieczycieli na odciążenie NFZ i publicznej służby zdrowia oraz jak udostępnić usługi prywatne dla mniej zamożnej części społeczeństwa. Porozmawiają również o wyzwaniu i szansie dla ubezpieczycieli w rozwoju biznesu ubezpieczeń medycznych przy wsparciu państwa, (np. w postaci ulg podatkowych dla ubezpieczających się prywatnie, bez większych perspektyw rozwoju) oraz roli ubezpieczycieli w zakresie profilaktyki zdrowotnej.

Co z tą dystrybucją?

W trakcie posiedzenia podkreślono również wagę zagadnień związanych z ewolucją dystrybucji ubezpieczeń, takich jak oferowanie ubezpieczeń w oparciu o analizę danych i technologie personalizacji i hiperpersonalizacji oraz transformacyjny potencjał sztucznej inteligencji i automatyzacja procesów sprzedaży. Wszystkie te kwestie znajdą się w agendzie Forum, podobnie jak trendy w zachowaniach klientów oraz transformacyjny potencjał sztucznej inteligencji i automatyzacji procesów sprzedaży, dostosowanie ofert ochronnych do indywidualnych potrzeb klientów przy wykorzystaniu analizy danych i technologii personalizacji i hiperpersonalizacji oraz przyszłość systemu agencyjnego.

Demograficzne wyzwanie dla przyszłości

W programie 23. edycji Forum znajdą się również tematy dotyczące możliwości wykorzystania ubezpieczeń w zarządzaniu cyberbezpieczeństwem i stawiania czoła wyzwaniom w świecie cyfrowym. Uczestnicy pochylą się nad perspektywami, jakie dają ubezpieczenia w kontekście wyzwań srebrnej gospodarki, czyli reakcji sektora na zachodzące zmiany demograficzne. Pojawił się też wątek dotyczący ubezpieczeń w ramach relacji pracodawców i pracowników. 

Istotnym elementem Forum będzie przedstawienie wizji rozwoju polskiego rynku ubezpieczeń do roku 2030. Uczestnicy wydarzenia dowiedzą się, czego możemy nauczyć się od zagranicznych ubezpieczycieli. Oprócz tego poznają odpowiedzi na pytania o to, jak wyjść ze stagnacji rozwoju rynku, z jakim mamy do czynienia od kilku lat, czy sektor czeka dalsza konsolidacja i dlaczego oraz czy i jakie są perspektywy wejścia nowych inwestorów zagranicznych na rynek polski.

Dyskusję poprowadził Tomasz Frączek, przewodniczący Rady Programowej Insurance Forum. W posiedzeniu wzięli udział m.in. Roger Hodgkiss, prezes zarządu Generali Polska, Grzegorz Kulik, dyrektor generalny Polskiego Oddziału Colonnade Insurance, Sławomir Łopalewski, CEO, Lux Med Ubezpieczenia, Piotr Narloch, prezes zarządu InterRisk, Aneta Podyma, prezeska zarządu Unum Życie, Leszek Skop, prezes zarządu PKO Ubezpieczenia, Robert Zapotoczny, prezes zarządu PFR Portal PPK.

(AM, źródło: mmc polska)

Konferencja „Leasing a ubezpieczenia” okiem kamery filmowej

0
Źródło zdjęcia: ZPL

Konferencja „Leasing a ubezpieczenia” to wydarzenie o wyjątkowym charakterze, które odbyło się 20 i 21 listopada 2023 r. w Hotelu Warszawianka w Jachrance. To druga edycja tej pionierskiej inicjatywy, która zebrała ponad 250 uczestników, stanowiąc ważne miejsce dialogu między dwiema silnymi branżami finansowymi: leasingu i ubezpieczeń.

W programie konferencji znalazły się tematy dotyczące cyfryzacji, aspektów prawnych, szkodowości, klientocentryzmu oraz ESG (Environmental, Social, and Governance). Uczestnicy skupili się na wymianie doświadczeń, rozwoju kontaktów biznesowych oraz określeniu obszarów współpracy między obiema branżami. Druga edycja konferencji cieszyła się wsparciem prestiżowych partnerów, wśród których sponsorem tytularnym był PZU, a patronem medialnym „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Relacja filmowa z wydarzenia

Relacja „GU”

(AW, am)

Ceny ubezpieczeń turystycznych bez zmian

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sylwestra najbardziej opłaca się spędzić za granicą – najlepiej na innym kontynencie – wynika z analizy przeprowadzonej przez ekspertów Rankomat. Wakacje w Tajlandii zarezerwowane w grudniu będą tańsze od sylwestra spędzonego w Europie nawet o 7942 zł. Szczyrk jest droższy od Egiptu o 811 zł. Ceny lotów z końcem roku rosną głównie w Europie.  Stałym kosztem, który nie zmieniał się na przestrzeni tygodni przed sylwestrem, było natomiast ubezpieczenie turystyczne.

Zarówno w październiku, jak i w grudniu za mniej niż 10 zł dziennie można znaleźć ubezpieczenie do Wielkiej Brytanii, Egiptu, Czech, Tajlandii i Włoch. Jedynie polisa do Austrii – kraju, w którym koszty leczenia są bardzo wysokie — kosztuje 10,52 zł za 1 dzień ochrony.

– Suma gwarantowana kosztów leczenia na wyjazd w Europie nie powinna być niższa niż 30 tys. euro. W przypadku wyjazdu na narty powinna wynosić około 40–50 tys. euro. Z kolei podróżując poza Stary Kontynent, należy zadbać o wybór kwoty wynoszącej co najmniej 60 tys. euro. Podczas aktywnych wyjazdów, gdzie podróżujący mają zamiar uprawiać sport, szczególne ważne są rozszerzenia ubezpieczenia. Rozszerzenie o sporty ekstremalne czy sporty wysokiego ryzyka jest wymagane w przypadku niektórych aktywności, takich jak narty, snowboard lub skitouring. Klauzula alkoholowa już od jakiegoś czasu jest oferowana w standardzie większości ubezpieczeń. Niemniej przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego ubezpieczenia należy dokładnie sprawdzić zakres ochrony – mówi Magdalena Kajzer, specjalistka Rankomat ds. ubezpieczeń turystycznych.

(AM, źródło: Rankomat)

Wyścig innowacji w AI na nowo ożywi globalny rynek fuzji i przejęć w 2024 r.

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rekordowe poziomy inflacji, rosnące stopy procentowe i niestabilność geopolityczna przyczyniły się do spadku aktywności transakcyjnej, która osiągnęła najniższy poziom w II kwartale 2023 roku. Od tamtej pory coraz więcej osób zajmujących się fuzjami i przejęciami powraca do stołów negocjacyjnych, a globalna liczba sfinalizowanych transakcji wzrosła o 16% w okresie od lipca do września – wynika z badania prowadzonego przez WTW, tzw. Kwartalnego Monitora Transakcji (QDPM).

5 trendów rynku M&A w 2024 r.

Przy wysokich kosztach finansowania zewnętrznego, konfliktach geopolitycznych i napiętym kalendarzu wyborczym na całym świecie, ryzyko turbulencji w 2024 r. pozostaje znaczne, a perspektywy dla rynku fuzji i przejęć są trudne do przewidzenia.

Niemniej jednak obecne warunki dają możliwość realizacji strategicznych transakcji, które mogą nie być dostępne, gdy konkurencja o aktywa nasili się podczas kolejnego ożywienia w cyklu fuzji i przejęć. Fundamentalne czynniki napędzające fuzje i przejęcia pozostają niezmienne.

  1. AI w M&A: nowa gorączka złota.

W 2024 r. spodziewana jest fala sejsmiczna przesuwająca inwestycje w kierunku sztucznej inteligencji. Chociaż nabywcy wyrażali dotąd pewien sceptycyzm, teraz firmy coraz częściej kierują swoją uwagę i zasoby w stronę przedsiębiorstw opartych na AI. Ta przełomowa technologia i talenty technologiczne skupione w startupach zajmujących się AI są również postrzegane jako potencjalna recepta na poprawę procesów oraz tworzenia wartości na rynku fuzji i przejęć. Potencjał sztucznej inteligencji jest ogromny – od zwiększania wydajności poprzez automatyzację po wspieranie innowacji. Sukces transakcji będzie jednak zależał również od zdolności kupujących do budowania kultury wspierającej innowacje z wykorzystaniem AI i jej potencjału poprawiania doświadczeń pracowników – prognozuje Gabe Langerak, dyrektor ds. Corporate M&A Consulting na Europę WTW.

2. Wolumen napędzany przez transakcje mniejszego kalibru.

Zgodnie z naszą analizą fuzji i przejęć, od 2020 r. wolumen dużych transakcji (o wartości powyżej 1 mld USD) stale spada. Utrzymujące się środowisko wysokich stóp procentowych wywołało wyraźny trend w zakresie fuzji i przejęć, który będzie utrzymywać się w 2024 r. – inwestorzy coraz częściej celują w transakcje średniej wielkości, które są łatwiejsze do przeprowadzenia, mniej ryzykowne w finansowaniu i oferują unikatowe i strategiczne dopasowanie do portfela nabywcy – wskazuje Gabe Langerak.

3. Więcej kreatywnych partnerstw.

Zdaniem eksperta WTW, w obliczu wyższych kosztów kapitału i większej kontroli regulacyjnej, które dodatkowo komplikują krajobraz fuzji i przejęć, należy spodziewać się, że w 2024 r. tempa nabiorą transakcje joint venture, sojusze strategiczne i inwestycje mniejszościowe, ponieważ firmy reagują na zakłócenia na rynku, ograniczając ryzyko i dzieląc się nim. W przypadku inwestycji transgranicznych dodatkowymi obliczami tego trendu dzielenia ryzyka będą również protekcjonizm i polityka własności zagranicznej.

4. Utrzymująca się dominacja private equity.

W miarę zmniejszania się różnic w wycenie między kupującym a sprzedającym, cele staną się coraz bardziej atrakcyjne i pomogą ożywić przepływ transakcji w 2024 roku. Będzie to szczególnie pożądana wiadomość dla firm private equity, które znajdują się pod rosnącą presją, aby wykorzystać ponad 2 biliony dolarów środków zgromadzonych na inwestycje (dry powder) i oczekuje się, że to one zdominują rynek M&A w 2024 roku uważa Gabe Langerak.

5. Poszukiwanie wartości.

Rynek M&A staje się coraz bardziej złożony i konkurencyjny. Tradycyjne strategie z coraz większym trudem zapewniają przewagę konkurencyjną. Zwiększenie szans na sukces w 2024 r. będzie zależeć nie tylko od laserowej precyzji w wynajdowaniu najlepiej dopasowanych transakcji, solidnej analizy due diligence i zintegrowania ESG, ale także od umiejętności zarządzania ryzykiem związanym z talentami na napiętym rynku pracy, ponieważ pozostawione bez kontroli może podważyć wartość transakcji. W błyskawicznie zmieniającym się świecie fuzji i przejęć również sztuczna inteligencja szybko staje się przełomem i ma potencjał, aby znacznie przyspieszyć transakcje M&A, od due diligence po integrację po fuzji. Prawidłowo wdrożone możliwości AI mogą być kluczem do odblokowania większej wartości poprzez fuzje i przejęcia – przewiduje Gabe Langerak.

– Co przyniesie rynkowi M&A rok 2024? Przygotowaliśmy kilka kluczowych trendów, które mogą zdominować przyszły rok w tej branży. Znowu patrzymy z dużym optymizmem na naszą sytuację makroekonomiczną, stabilne stopy procentowe i zainteresowanie inwestorów naszym rynkiem. Dokładając do tego AI, które szybko staje się przełomem i ma potencjał, aby znacznie przyspieszyć transakcje M&A, 2024 rok szykuje dla nas wiele szans i nowych możliwości – komentuje Magdalena Kluczek, dyrektorka M&A WTW w Polsce.

Gabe Langerak prognozuje, że w rok 2024 świat prawdopodobnie wkroczy w atmosferze niepewności makroekonomicznej i wyzwań regulacyjnych, które mogą mieć duży wpływ na ogólną aktywność transakcyjną. Jego zdaniem ponowne skupienie się na technologii, w szczególności sztucznej inteligencji, powinno jednak zapewnić dodatkowy impuls dla transakcji średnich i przejęć typu bolt-on, które pomogą zwiększyć ogólny poziom aktywności, ponieważ nabywcy strategiczni i finansowi skorzystają z atrakcyjnych cenowo możliwości wzrostu.

(AM, źródło: WTW)

18,411FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie