Blog - Strona 553 z 1523 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 553

Nowa kampania reklamowa PKO Banku Polskiego i PKO Ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PKO Ubezpieczenia wraz z PKO BP przygotowały nową kampanię reklamową swojej oferty ubezpieczeń, pod hasłem „Najlepsza droga to ta, którą wybierasz”. Przedmiotem kampanii są ubezpieczenia turystyczne, komunikacyjne, mieszkaniowe. Dodatkowo reklamy promują omnikanałowość usług bankowych oraz Konto dla młodych PKO BP.

W ramach prowadzonych działań reklamowych przygotowane zostały trzy piętanstosekundowe spoty produktowe, które będą wspierać główny spot wizerunkowy banku. Wśród nich znajduje się materiał promujący ofertę PKO Ubezpieczenia, a także bankowe Konto dla młodych oraz omnikanałowość usług bankowych. Spoty będą wyświetlane rotacyjnie w kilkunastu stacjach, w tym obu głównych kanałach TVP, w Polsacie oraz stacjach tematycznych.

Reklama będzie także prowadzona w przestrzeni online – na YouTubie, w największych polskich portalach informacyjnych (Wirtualne Media, Onet), popularnych aplikacjach mobilnych (Spotify), mediach społecznościowych (FB, Instagram, Pinterest) i w środowisku Google.

Kampania potrwa do końca sierpnia.

(KS, źródło: PKO Ubezpieczenia)

Biura podróży podwyższają gwarancje

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ostatni piątek giełdowy Rainbow poinformował, że podnosi sumę gwarancji z 200 do 250 mln zł. To już druga w tym roku podwyżka – pierwsza, ze 150 mln zł, nastąpiła od czerwca. – Gwarancje dla największych biur są wystawiane na gigantyczne kwoty porównywalne z tymi na budowę autostrad czy innymi megaprojektami infrastrukturalnymi – mówi Maciej Szczechura, prezes Rainbowa, dodając, że już we wrześniu touroperatorzy będą musieli wykupić gwarancje na kolejny rok.

Ustawa pozwala touroperatorom wystawić gwarancję na kolejny sezon na kwotę nie mniejszą niż wynikająca z obrotów za poprzedni zamknięty rok obrachunkowy. Organizatorzy na starcie sprzedaży kolejnego sezonu mogą zacząć z niższego pułapu i w jej trakcie dokładnie oszacować wysokość gwarancji i ją uzupełnić, jeśli przekroczy posiadane zabezpieczenie. Jest to mechanizm, który pozwala precyzyjniej planować wysokość gwarancji. Poza tym sprzedaż na następny rok rozkłada się na kolejne miesiące i sukcesywnie wzrasta, osiągając największe wartości pod koniec okresu gwarancji. Nie ma więc potrzeby wystawiania na początku największych wartości, bo wtedy gwarancja przewyższałaby wielokrotnie i na wiele miesięcy potrzeby zabezpieczenia umów klientów – mówi Janusz Śmigielski, prezes Grecosa.

Grecos też podwyższał w połowie maja gwarancję z 40 do 80 mln zł. Takie plany ma także Itaka, której obecna gwarancja opiewa na 192,6 mln zł. TUI Poland ma gwarancję ważną od 1 lipca 2023 r. do 30 czerwca 2024 r. na kwotę 351,8 mln zł. Takiej samej wysokości gwarancję miał rok wcześniej. Przedstawiciele branży przyznają, że mają dużo opłat związanych z zapewnieniem turystom powrotu na wypadek upadku biura.

Zabezpieczeń w branży turystycznej zrobiło się bardzo dużo. Obowiązują gwarancje ubezpieczeniowe, a do tego dwa fundusze: Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i wprowadzony w czasie pandemii Turystyczny Fundusz Pomocowy. To trzy nakładające się systemy, które bardzo mocno zabezpieczają klientów, choć rynek jest w innym miejscu niż 10 lat temu. Wydaje mi się, że przy tak skonsolidowanym rynku i tak stabilnych graczach warto byłoby rozważyć uproszczenie tego systemu, bo mamy w Polsce najsilniejszy, a tym samym najbardziej kosztowny dla klienta system zabezpieczeń – sugeruje Maciej Szczechura.

Więcej: „Puls Biznesu” z 17 lipca 2023 r., Małgorzata Grzegorczyk, Biura podwyższają gwarancje

(KS, źródło: „Puls Biznesu”)

Tajemniczy klient sprawdzi sprzedaż ubezpieczeń w krajach UE

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rada Organów Nadzoru Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych uzgodniła, że EIOPA będzie koordynować pierwsze wspólne badanie typu „mystery shopping” dotyczące sprzedaży ubezpieczeń. Badanie zostanie przeprowadzone w 8 państwach członkowskich zgodnie ze wspólną metodologią i kryteriami opracowanymi przez EIOPA i jej członków.

„Mystery shopping” to technika polegająca na wykorzystaniu przeszkolonych tzw. tajemniczych klientów. Umożliwia ona ocenę doświadczeń klientów w praktyce. Zazwyczaj obejmuje ona fizyczne wizyty w siedzibach dystrybutorów, ale może być również przeprowadzana za pośrednictwem kanałów cyfrowych, rozmów telefonicznych itp. „Tajemniczy klienci” zachowują się tak, jak każdy potencjalny klient (na przykład proszą o informacje o produkcie, poradę, wyjaśniają swoją sytuację). W ten sposób zbierają szczegółowe informacje na temat tego, w jaki sposób dostawcy lub dystrybutorzy sprzedają produkty i świadczą usługi konsumentom, aby w ustrukturyzowany, szczegółowy i systematyczny sposób przekazywać porównywalne i statystycznie istotne obserwacje dotyczące wyników konsumentów.

Wyniki badania będą dostępne w pierwszej połowie 2024 roku.

(KS, źródło: Beinsured)

Ubezpieczenia parametryczne dla Portoryko

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Aon, globalna firma zapewniająca usługi w zakresie zarządzania ryzykiem, z powodzeniem zakończyła przygotowania „historycznego” programu ubezpieczeń parametrycznych dla rządu Portoryko. Celem inicjatywy jest pomoc wyspiarskiemu krajowi w zmniejszeniu zobowiązań ubezpieczeniowych wobec amerykańskiej Federalnej Agencji Zarządzania Kryzysowego (FEMA) przez zapewnienie zróżnicowanej ochrony ubezpieczeniowej przed skutkami huraganów i trzęsień ziemi – podaje portal Insurtech Insights.

Program będący największą poręczoną przez rząd transakcją parametryczną dla Portoryko nie tylko wspomaga reakcję kraju na zdarzenia katastroficzne, ale też stanowi pierwsze zastosowanie mechanizmu parametrycznej ochrony ubezpieczeniowej do zredukowania stawianego przez FEMA wymogu O&M – uzyskania i utrzymania ubezpieczenia.

Wdrażając program parametryczny na lądzie i morzu, rząd Portoryko zyskuje dostęp do szybkiego przepływu środków finansowych na wsparcie wysiłków zmierzających do usunięcia skutków katastrof i odbudowy.

Współpraca między Aon a rządem Portoryko świadczy o proaktywnym podejściu do problemu luki ubezpieczeniowej i poszukiwania rozwiązań.

Wszechstronny zespół pod kierownictwem prezesa i dyrektora generalnego Aon Securities, Paula Schultza, opracował i dostarczył optymalne rozwiązanie parametryczne odpowiadające na potrzeby rządu.

Inaczej niż w wypadku tradycyjnej ochrony ubezpieczeniowej, program parametryczny nie wymaga dowodu strat, żeby zainicjować wypłatę. Jest ona dokonywana automatycznie, kiedy siła huraganu lub trzęsienia ziemi przekracza ustaloną wartość, co umożliwia szybszy dostęp do funduszy.

Oprócz zrealizowania transakcji, Aon zapewnił rządowi Portoryko obsługę doradczą, we współpracy rozmaitymi agencjami publicznymi.

Katie Sabo, dyrektorka zarządzająca i liderka partnerstwa Aon z sektorem publicznym podkreśliła znaczenie ochrony parametrycznej dla wzmacniania odporności Portoryko na katastrofy naturalne. Doświadczenie Aon we współpracy z sektorem publicznym i biegłość w projektowaniu rozwiązań parametrycznych pod specyficzne wymogi kraju i lokalnych klientów prowadzą do podejmowania przez nich świadomych i trafnych decyzji.

AC

Sześć miesięcy w ubezpieczeniach okiem „Gazety Ubezpieczeniowej”

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Pierwsza połowa roku była okresem, w którym miało miejsce mnóstwo wydarzeń o szczególnym znaczeniu do polskich ubezpieczeń. Przyjrzyjmy się tym, które „Gazeta Ubezpieczeniowa” uznała za najistotniejsze.

KNF i PIU w rolach głównych

Pierwsze półrocze 2023 to przede wszystkim publikacja uzasadnienia do uchwały Sądu Najwyższego z 6 października 2022 r., dotyczącej stosowania rabatów na części oraz upustów na usługi naprawcze w kalkulacjach odszkodowania z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Wydarzenie to zainicjowało dyskusję o zasadności części rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Sporo emocji wywołała także prezentacja raportu „Wpływ ubezpieczeń na polską gospodarkę i społeczeństwo” opracowanego przez Polską Izbę Ubezpieczeń i Milliman, w którym dokonano syntezy rozproszonych danych dotyczących sektora ubezpieczeniowego i przedstawiono kompleksowy obraz jego wpływu na funkcjonowanie polskiej gospodarki oraz obywateli.

Ofensywa brokerskich potentatów

Minione półrocze było okresem obfitującym w fuzje i przejęcia, debiuty rynkowe oraz nowe inicjatywy. Tutaj w głównej roli wystąpiła Europa Ubezpieczenia, zawierając 10-letnią umowę na wyłączność dystrybucji swoich produktów przez Bank Millenium oraz przejęcie 80% udziałów spółki dystrybucyjnej Millennium Financial Services. Do tego trzeba jeszcze dodać wejście do Polski MNK Re Poland, jednego z potentatów londyńskiego rynku brokerskiego i należącego do TOP 10 globalnych brokerów Acrisure, który przejął Unlink oraz nawiązał partnerstwo reasekuracyjne ze Smartt Re.

Do chmury i dla agentów

Pierwszych sześć miesięcy 2023 r. to także okres, w którym dużo działo się w obszarze nowych technologii. Tutaj palma pierwszeństwa należy się ERGO Hestii, która uruchomiła infrastrukturę w chmurze. Równie głośne było wdrożenie Elektronicznego Systemu Centralnej Oceny Ryzyka przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny oraz platformy OMNI, umożliwiającej agentom jednoczesne zestawienie ofert indywidualnych ubezpieczeń komunikacyjnych Compensy, Benefia24 i Beesafe.

Partnerstwa sprzyjają rozwojowi produktów

Analizowany okres obfitował także w nowe propozycje produktowe. Tu szczególnie wyróżniały się NNW szkolne opracowane wspólnie przez Bezpieczny.pl i serwis edukacyjny Odrabiamy.pl, łączące w sobie NNW dzieci i młodzieży z zaawansowanymi narzędziami edukacyjnymi, a także opracowane przez Aegon i CUK Ubezpieczenia ubezpieczenie Bezpieczni w drodze, zapewniające ochronę życia i zdrowia oraz pomoc poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych.

Cały artykuł ukazał się w „Gazecie Ubezpieczeniowej” nr 29 z datą wydawniczą 17 lipca.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Zielone światło dla ustawy o ubezpieczeniach eksportowych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

13 lipca Sejm znowelizował ustawę o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych oraz niektórych innych ustawach, a także uchylił ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów eksportowych o stałych stopach procentowych. Regulacja pozwoli na zwiększenie katalogu ubezpieczeń eksportowych, dzięki czemu więcej podmiotów będzie mogło skorzystać z gwarantowanych polis. Ustawa umożliwi również rozwój odnawialnych źródeł energii (OZE).

– Rozwiązania zawarte w ustawie umożliwią  szybką reakcję na ewentualne globalne wydarzenia. Doprecyzowanie i uzupełnienie przepisów umożliwi Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych m.in. tworzenie elastycznych instrumentów finansowych dla polskich firm w zakresie ubezpieczeń eksportowych  –  powiedział minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.

– Rozszerzyliśmy katalog oferowanych przez KUKE ubezpieczeń, jak również katalog podmiotów uprawnionych do korzystania z tego rodzaju ubezpieczeń o oddziały przedsiębiorców zagranicznych. To będzie nowy impuls do rozwoju gospodarczego Polski – dodał wiceminister Grzegorz Piechowiak

Korporacja zaoferuje teraz większy wybór ubezpieczeń, a tym samym więcej instytucji będzie mogło skorzystać z ubezpieczeń gwarantowanych. Nowelizacja wprowadza możliwość reasekuracji przez KUKE ubezpieczeń casco i OC w transporcie. Przepisy te będą miały zastosowanie w sytuacjach nadzwyczajnych.

Lepsza ochrona eksporterów

Nowe regulacje zapewnią ochronę ubezpieczeniową polskim eksporterom również w zakresie zakupu towarów. Będzie to możliwe poprzez wdrożenie do oferty Korporacji ubezpieczenia zwrotu zaliczki zapłaconej przez ubezpieczającego na potrzeby dostawy importowej z krajów rozwijających się. Dotyczy to  przypadków, gdy przedsiębiorca ma otwarty przez KUKE limit kredytowy w polisie obrotowej na zagranicznych odbiorców swoich produktów lub usług (ubezpieczenie kredytu kupieckiego w eksporcie).

Wprowadzenie tego rozwiązania ma przyczynić się do zwiększenia obrotów handlowych polskich przedsiębiorców, a tym samym umożliwi ich rozwój i zwiększy możliwości współpracy z firmami zagranicznymi. Dzięki temu polscy eksporterzy będą mogli kupować towary i podzespoły wykorzystywane w procesie produkcyjnym, które są niedostępne lub występują w ograniczonej ilości w Polsce, co może zapobiec zakłóceniom łańcucha dostaw.

Nowelizacja wprowadza też rozszerzenie legitymacji KUKE do oferowania ochrony ubezpieczeniowej również w zakresie projektów pozaeksportowych. Chodzi tutaj o ograniczenia do pokrywania ryzyka podmiotom prywatnym i publicznym w zakresie ich działalności służącej transformacji energetycznej Polski i rozwoju gospodarki niskoemisyjnej.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Jak uczyć się, to od najlepszych, czyli IV Kongres PSRDU

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W dniach 21–22 lipca w Warszawie odbędzie się czwarta edycja Kongresu Polskiego Stowarzyszenia Rekomendowanych Doradców Ubezpieczeniowych – największe wydarzenie dla rynku ubezpieczeń na życie w Polsce. Patronem medialnym kongresu jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Na scenie kongresowej wystąpią wybitni doradcy ubezpieczeń na życie z całego świata. W trakcie swoich wystąpień podzielą się z uczestnikami swoją wiedzą i umiejętnościami z dziedziny prospektingu, analizy potrzeb, telefonowania, zamykania sprzedaży i pobierania poleceń. Głos zabiorą m.in.:

  • Paweł Skotnicki, Top of the Table MDRT, ośmiokrotny członek międzynarodowego stowarzyszenia Million Dollar Round Table oraz certyfikowany doradca finansowy EFC, publicysta „Gazety Ubezpieczeniowej”,
  • Elaine Milne, członkini MDRT od 15 lat, posiadająca 6 kwalifikacji Top of the Table, przewodnicząca strefy MDRT w Europie,
  • Zak Soussis, agent wszechczasów w Grecji, 29-krotny członek MDRT, przez 11 lat jako członek w Top of the Table, najlepszy sprzedawca ubezpieczeń na życie i funduszy inwestycyjnych w 2023 r.,
  • Kyriakos Chatzistefanou, prezydent MDRT na Europę i Oceanię, członek „MDRT Life Member” oraz „Greek Circle of Successful Agents of MetLife”,
  • Katarzyna Pilczuk, prezeska zarządu PSRDU, dyrektorka Agencji Prudential Polska, sześciokrotna członkini MDRT.

W drugim dniu kongresowym odbędą się warsztaty wyłącznie dla członków, aspirantów i ambasadorów stowarzyszenia. Ich uczestnicy dowiedzą się m.in., jakie skutki prawne i finansowe powoduje śmierć przedsiębiorcy, jak sprzedawać, korzystając tylko z telefonu, nie ponosząc kosztów benzyny, czasu na dojazd, a także ryzyka pustego kalendarza, gdy klient odwołuje spotkanie w ostatniej chwili oraz jak otworzyć rozmowę, aby klient chciał słuchać, a także jak ją poprowadzić w zależności od tego na czym klientowi zależy – rozróżniać poszczególne typy klientów zgodnie z klasyfikacja Thomasa Eriksona.

IV Edycja Kongresu PSRDU dla Doradców Ubezpieczeniowych odbędzie się w dniach 21–22 lipca w Hotel Hilton Warsaw City Hotel w Warszawie.

Więcej informacji można znaleźć na stronie kongresu.

Zakup biletów możliwy jest tutaj.

Liczba miejsc ograniczona.

(am)

Bezpieczni na drodze, czyli wspólny projekt Aegon i CUK

0
Monika Woźniak-Wołek

Rozmowa z Moniką Woźniak, dyrektorką ds. kluczowych klientów Aegon, i Marcinem Dylińskim, dyrektorem Departamentu Marketingu i E-commerce CUK Ubezpieczenia

Aleksandra E. Wysocka: – CUK Ubezpieczenia i Aegon połączyły siły, żeby stworzyć nowe ubezpieczenie o nazwie Bezpieczni na drodze. Co stało za pomysłem na ten produkt?

Monika Woźniak: – Zależało nam na przygotowaniu oferty, która będzie prosta w dystrybucji dla agentów specjalizujących się w komunikacji i jednocześnie w skuteczny sposób zabezpieczy ryzyka docelowego klienta. Skupiliśmy się na skutkach wypadków komunikacyjnych. Polska nadal jest niestety w czołówce Unii Europejskiej pod względem liczby wypadków na drodze. Tylko w 2022 r. doszło do ponad 21 tys. wypadków, w których zginęło 2 tys. osób. Prawie 25 tys. osób zostało w nich rannych, w tym ponad 7 tys. ciężko.

Takie liczby sprawiają, że ubezpieczyciel jeszcze mocniej czuje, że jego misją jest dobre zabezpieczenie życia i zdrowia ubezpieczonego. Nasz produkt to ubezpieczenie na życie, które obejmuje ponad 100 rodzajów uszczerbków. Opracowaliśmy je we współpracy z CUK Ubezpieczenia w ten sposób, żeby odpowiadały na różnego typu zdarzenia, które dzieją się, gdy dochodzi do wypadku.

Marcin Dyliński: – Staramy się zabezpieczyć naszych klientów jak najlepiej. Przede wszystkim zależy nam, żeby analiza potrzeb klienta była zrobiona prawidłowo, żeby on został profesjonalnie obsłużony w punkcie sprzedaży i żeby zabezpieczyć go od wszystkich ryzyk, które mogą mu potencjalnie zagrażać. Z drugiej strony szukamy luk rynkowych, które w prosty sposób możemy wypełnić, żeby tym samym dać klientom maksymalne zabezpieczenia.

Dlatego właśnie wraz z Aegonem opracowaliśmy Bezpiecznych w drodze. Wcześniej badaliśmy nasze grupy docelowe klientów i wzięliśmy pod uwagę to, czego oni potrzebują, o czym nam mówią. To jest spora zmiana: rzeczywiście skupiamy się na tym, co klient nam komunikuje, jakie wyraża potrzeby i w jakich kanałach chciałby kupować nasze produkty.

Proszę opowiedzieć więcej o Bezpiecznych na drodze. Jak produkt działa w praktyce i kogo chroni?

M.W.: – Celem ubezpieczenia jest ochrona życia i zdrowia oraz pomoc poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych. Wyróżniają go wysokie sumy ubezpieczenia, które w przypadku zgonu lub całkowitej i trwałej niezdolności do pracy sięgają do 0,5 mln zł. Jeśli chodzi o uszczerbek, dostaje się do 100 tys. zł, a do tego dochodzi stawka dzienna za pobyt w szpitalu – do 500 zł dziennie za pobyt na oddziale i do 1000 zł dziennie za pobyt na OIOM.

Do wyboru mamy dwa warianty: pierwszy za 27 zł, drugi za 39 zł miesięcznie. W drugim, czyli w wariancie premium, oferujemy też assistance, które obejmuje transport medyczny między placówkami czy organizację procesu rehabilitacji wraz z pokryciem jej kosztów. Jest to szczególnie ważne, bo jak wszyscy wiemy, rehabilitacja zlecona w ramach NFZ może oznaczać nawet trzymiesięczne oczekiwanie w kolejkach.

Klient chroniony jest zarówno jako kierowca, pasażer, pieszy, rowerzysta czy podróżujący środkami komunikacji publicznej. Ubezpieczenie działa w każdym pojeździe z silnikiem – samochodzie, na motocyklu, także w ciężarówce, w samolocie czy na statku.

Dla CUK Ubezpieczenia to nie jest pierwszy projekt ścisłej współpracy produktowej z ubezpieczycielem. Jak ona wygląda od strony dystrybutora?

M.D.: – Stworzenie takiego produktu wymagało dużej otwartości ze strony firmy Aegon. Konstrukcja tej oferty pozwala nam sprzedawać Bezpiecznych na drodze klientowi, który przychodzi do nas po zwykłe ubezpieczenie komunikacyjne w dowolnym kanale.

Najważniejszy jest dla nas zawsze kanał agencyjny i na niego postawiliśmy także w tym przypadku. Musieliśmy włożyć bardzo dużo energii w to, żeby nasi doradcy produkt poznali i wiedzieli, jak go sprzedawać. Poza tym ubezpieczenie Bezpieczni na drodze pojawiło się w każdym kanale, żeby zgodnie z naszą filozofią sprzedaży klient mógł je kupić omnikanałowo, czyli i przez telefon, i przez kontakt osobisty z agentem, i online, ale przede wszystkim też w placówce.

Oczywiście niezależnie od tego, gdzie transakcja się zakończy, jeśli dokonuje jej klient danej placówki, to agent otrzymuje od nas prowizję. Dzięki naszej współpracy bezpośredniej z Aegonem wypracowaliśmy takie narzędzia dla agenta, w których w zasadzie wystarczy jedno, dwa kliknięcia, żeby otrzymać dostęp do produktu.

Jakie wyzwania pojawiają się w przypadku produktowej współpracy ubezpieczyciela z dystrybutorem?

M.W.: – Zaczęliśmy współpracę z CUK od produktów all riskowych, na których można świetnie zweryfikować, jak się układa ta relacja z pośrednikiem. Dla nas jako towarzystwa ubezpieczeń na życie ważne jest wsparcie agentów w terenie. Przy okazji tego produktu okazało się, że nawiązujemy relacje z kilkutysięczną siecią sprzedaży, której skutecznie musimy przekazać informacje, najlepszą wiedzę oraz praktyki z naszej części produktów ubezpieczeniowych. Do tego dochodzą wyzwania technologiczne, żeby produkt był dostępny w systemie partnera na takich samych warunkach we wszystkich kanałach sprzedaży. I to nam się udało!

M.D.: – Z naszej strony przygotowaliśmy proces automatyzacji i komunikacji do klientów po zakupie przez nich na przykład ubezpieczenia komunikacyjnego. Nie jest to łatwe, bo Bezpieczni w drodze to nie jest produkt ani stricte życiowy, ani stricte komunikacyjny. Ten produkt jest dostępny tylko w CUK. W związku z tym zapraszamy wszystkich agentów do współpracy z nami.

Muszę podkreślić, że już w pierwszym dniu premiery produktu wystawiliśmy pierwsze polisy! To dla nas kluczowe: jeżeli wdrażamy nowy produkt, chcemy, żeby sprzedawał się od pierwszego dnia.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka

Niepoprawnie wystawione zaświadczenie podważy realizację obowiązku doskonalenia zawodowego

0
Joanna Jastrzębska

Obowiązek doskonalenia umiejętności zawodowych przez osoby aktywne na rynku pośrednictwa ubezpieczeń (art. 12 ust. 1 ustawy z 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń) funkcjonuje od kilku lat. KNF monitoruje sposób jego wykonywania, a w przypadku stwierdzenia naruszeń przepisów może skorzystać z przysługujących środków nadzorczych.

Warto pamiętać, że niepoprawnie wystawione zaświadczenie o odbyciu szkolenia również może skutkować niezaliczeniem obowiązku szkoleniowego.

Dodatkowe wyjaśnienia i rekomendacje do ustawy zawierają dokumenty: Stanowisko UKNF dotyczące realizacji obowiązku doskonalenia umiejętności z 12 lutego 2020 r. oraz Komunikat UKNF dotyczący skutków niezrealizowania obowiązku doskonalenia umiejętności zawodowych z 23 czerwca 2020 r. (powyżej wspomniane podstawy prawne są również materiałem źródłowym w niniejszym artykule).

Przeprowadzane przez KNF kontrole i udzielone rekomendacje będące ich konsekwencją pokazały branży, jak bardzo poważnie i skrupulatnie należy traktować obowiązek szkoleń zawodowych – zwanych potocznie szkoleniami IDD.

W całym tym procesie pozostał jeden element, wciąż generujący trudności interpretacyjne – zaświadczenia poświadczające realizację minimum 15-godzinnego obowiązku, którego szczegółowa charakterystyka została określona w ustawie. Tymczasem rynek doświadcza chaosu poprzez różne praktyki i nieprawidłowości w tej materii.

Zaświadczenia – co w nich problematycznego?

Jako podmiot zarówno realizujący szkolenia w obszarze IDD, a tym samym wydający zaświadczenia oraz konfekcjonujący zaświadczenia dla TU wystawiane przez inne organizacje mamy przekrojową wiedzę o trudnościach, jakie sprawiają pojawiające się w nich nieprawidłowości, braki czy po prostu mnogość ich wzorców.

Zacząć należy od faktu, że temat trudności z zaświadczeniami ma trzy perspektywy i uzależniony jest od strony interesu:

  • instytucji szkolącej/wystawiającej zaświadczenie,
  • osoby szkolonej (OFWCA/broker)
  • osoby bezpośrednio analizującej przekazane zaświadczenie.

W ustawie jasno określono, jakie dane mają znaleźć się na zaświadczeniu o przebytym szkoleniu. Tymczasem przez mnogość podmiotów szkolących funkcjonujących na rynku spotykamy się z wieloma wzorcami zaświadczeń, co nie ułatwia analizy i zarządzania nimi. Dodatkowo na zaświadczeniach pojawia się wiele błędów:

  • brak podpisu elektronicznego w przypadku szkoleń realizowanych w formie e-learningu
    • brak wymaganych danych: imię i nazwisko, data urodzenia lub niepoprawna data (np. 01.01.1900), liczba godzin szkolenia lub podane w minutach, rodzajszkolenia: szkolenie e-learning / szkolenie stacjonarne, data szkolenia / szkolenie stacjonarne
    • brak danych podmiotu organizującego szkolenie
    • tytuł szkolenia, którego nie można w prosty sposób zakwalifikować do danego działu / grupy ubezpieczeń (np. ZKJ).

Nie jest wymogiem podanie działu i grupy ubezpieczeń, do którego kwalifikuje się szkolenie – jednakże biorąc pod uwagę konieczność „wylegitymowania się” z 15 h osobom, które proponują klientom zawarcie umów ubezpieczenia z różnych działów, grup i rodzajów ubezpieczeń, naszym zdaniem staje się konieczne podanie działu, do którego kwalifikuje się szkolenie.

Interpretacje podpisu

Wiele kontrowersji budzi podpis elektroniczny wymagany pod zaświadczeniem ze szkolenia

e-learningowego. Według stanowiska KNF z 20 lutego 2020 r. za niewystarczające i niespełniające kryteriów przewidzianych przez u.d.u. uznaje się dokumenty, które „…nie zawierają podpisu osoby wystawiającej dokument (zgodnie z art. 12 ust. 8 pkt 7 u.d.u. w przypadku szkoleń zawodowych odbywających się „stacjonarnie”) albo podpisu elektronicznego osoby wystawiającej dokument (zgodnie z art. 12 ust. 9 pkt 6 u.d.u. w przypadku szkoleń zawodowych odbywających się w formie e-learningu)” przy czym: u.d.u. nie zawiera definicji podpisu elektronicznego. Znajduje się ona w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (OJ L 257, 28.8.2014, p. 73–114), zwane dalej: rozporządzeniem.

Art. 3 pkt 10 rozporządzenia definiuje podpis elektroniczny jako „dane w postaci elektronicznej, które są dołączone lub logicznie powiązane z innymi danymi w postaci elektronicznej, i które użyte są przez podpisującego jako podpis”.

Na rynku funkcjonują różne interpretacje. My przyjęliśmy powyższą. Jednak ich mnogość nie ułatwia pracy osobom sprawdzającym zaświadczenia.

Osoby szkolone są zobowiązane dostarczyć zaświadczenia do dystrybutora/rów. Warto, aby uprzednio sprawdziły poprawność dokumentów i przechowywały je w jednym miejscu, mając na uwadze, że ktoś będzie je sprawdzał, analizował i stwierdzał, czy obowiązek został dopełniony. Dlatego warto wyeliminować błędy: brak podpisu elektronicznego (e-learning), plik ZIP/zahasłowany, wycinek dokumentu (np. tylko jedna strona, której nie można dopasować do konkretnego dokumentu), dokument nie dotyczy szkolenia zawodowego, skan dokumentu / szkolenie e-learning / odwrotnie zeskanowane, dotyczy działu I/II/III (w zależności od TU, dla którego dystrybuuje produkty). I najczęściej spotykany: dubel dokumentu – co oznacza, że wielokrotnie przesyłany jest ten sam dokument.

Podsumowując

Szanujmy czas wszystkich uczestników procesu. Starajmy się unifikować zaświadczenia celem łatwiejszego czytania i analizy. Dodajmy pola nadmiarowe w świetle ustawy, ale dostarczające pełnej wiedzy i pozwalające łatwiej zarządzić analizą.

Stosujmy wzorce, które w łatwy sposób pozwolą zweryfikować poprawność dokumentu, a dalej zakwalifikować go jako spełniający określoną liczbę godzin dla danej OFWCA.

Joanna Jastrzębska
członkini zarządu eOFWCA.pl

Rainbow Tours podwyższył sumę swojej gwarancji ubezpieczeniowej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Biuro podróży Rainbow Tours poinformowało o zawarciu z TU Europa aneksu do umowy gwarancji ubezpieczeniowej z 14 września 2022 r. Na jego mocy podwyższono górną granicę odpowiedzialności ubezpieczyciela z dotychczasowych 200 mln zł do 250 mln zł.

Spółka wyjaśniła, że podwyższenie sumy ma związek ze znaczącym wzrostem rzeczywistych przychodów, wypracowywanych przez nią w odniesieniu do wcześniej zakładanych oraz w celu zagwarantowania wypełniania wymogów i dyspozycji w zakresie minimalnej wysokości sumy gwarancyjnej, zgodnie z przepisami.

Gwarancja w podwyższonej wysokości zabezpiecza spłatę roszczeń w okresie od 17 września 2022 r. do 16 września 2023 r., chociażby ich wykonanie nie nastąpiło w tym okresie, przy czym umowy o udział w imprezie turystycznej oraz umowy o powiązane usługi turystyczne zawarte w okresie:

  • od 17.09.2022 r. do 31.05.2023 r. objęte są gwarancją do 150 mln zł
  • od 01.06.2023 r. do 14.07.2023 r. – do 200 mln zł
  • od 15.07.2023 r. do 16.09.2023 r. – do 250 mln zł.

(AM, źródło: PAP Media Room)

18,424FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie