Blog - Strona 564 z 1471 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 564

Po autozapisie do PPK liczba uczestników wzrosła do 3,3 mln pracowników

0
Źródło zdjęcia: PFR Portal

27 kwietnia podczas konferencji prasowej zaprezentowano statystyki Pracowniczych Planów Kapitałowych po zakończeniu pierwszego ponownego autozapisu, który odbył się w marcu tego roku. Według przedstawionych przez Polski Fundusz Rozwoju danych liczba uczestników PPK zwiększyła się o 718 tysięcy, do 3,3 mln osób, co przekłada się na partycypację na poziomie 43,7%.

– Udaje nam się wdrożyć w Polsce rewolucję w oszczędzaniu długoterminowym, która krok po kroku idzie w pozytywną stronę, i rzeczywiście mamy tutaj znaczący wzrost osób, które oszczędzają długoterminowo z myślą o bezpiecznej emeryturze. W ostatnich dwóch miesiącach liczba uczestników PPK wzrosła o 718 tysięcy. Jest to znaczący wzrost, który był możliwy m.in. dzięki kampanii informacyjnej, w której kładliśmy nacisk na pokazywanie korzyści – powiedział Paweł Borys, prezes PFR. 

Autozapis w PPK odbywa się co 4 lata i dotyczy osób w wieku 18–55 lat, które złożyły rezygnację z udziału w programie.

Profil uczestników PPK

Z danych przedstawionych przez Fundusz wynika, że w systemie prawie dwukrotnie chętniej uczestniczą pracownicy sektora prywatnego (48,1%) niż sektora publicznego (24,9%). W ramach autozapisu najchętniej przystępowali pracownicy największych podmiotów – partycypacja w firmach zatrudniających ponad 250 osób wynosi obecnie 67%. Widoczna jest też wyraźna dominacja pracowników w wieku 25–34 oraz 35–44 lata. Stanowią oni odpowiednio 34,2% oraz 33,3% uczestników. Najmniej chętnie do programu przystępują osoby powyżej 60. roku życia (0,5%). Średnia wieku uczestnika PPK to 39 lat.

Nieznacznie więcej w programie jest mężczyzn (51,8%) niż kobiet (48,2%). Z kolei 4,9% uczestników to osoby innej narodowości niż polska. Najwyższa partycypacja nadal utrzymuje się w województwach mazowieckim (58,1%), dolnośląskim (45,6%), wielkopolskim (43,2%) i małopolskim (42,5%). 

– Warto mieć na uwadze, że wprowadzanie PPK spowodowało również wzrost uczestnictwa pracowników w Pracowniczych Programach Emerytalnych (PPE) o ponad 300 tysięcy. W wyniku wdrażania programu w ostatnich 3 latach liczba osób oszczędzających na cele emerytalne w systemach pracowniczych w Polsce wzrosła o 3,6 mln osób – podkreślił Paweł Borys. Tym samym w ramach III filaru na przyszłość oszczędza już 4,5 mln Polaków. 

Blisko 15 mld zł aktywów PPK

– Aktualna wartość aktywów netto w PPK wynosi 14,9 mld zł. W sumie wysokość wpłat wyniosła 15,5 mld zł, a zysk wypracowany w funduszach zdefiniowanej daty wyniósł 0,85 mld zł. Miesięczne wpłaty do PPK to rząd wielkości 500 mln złotych, jeśli mówimy o tym, że będziemy mieć w tym momencie blisko 30% więcej uczestników PPK, można się spodziewać, że transfer miesięczny do PPK to będzie ok. 700 mln złotych. To już jest naprawdę istotna kwota, która regularnie co miesiąc wpływa na rynek – powiedział Bartosz Marczuk, wiceprezes PFR, prezentując wyniki finansowe PPK.

Tylko 50,7% wpłat (7,5 mld zł) pochodzi od pracowników. Drugie tyle to wpłaty pracodawców (38,5%, 5,7 mld zł) oraz dopłaty państwa (10,9%, 1,6 mld zł). 

Stopa zwrotu na inwestycji w PPK (wpłaty pracodawcy i państwa oraz zwrot z inwestycji) dla przykładowego pracownika oszczędzającego od grudnia 2019 r. i zarabiającego 5300 zł brutto wynosi 113%. Oznacza to, że taka osoba zgromadziła 113% więcej, niż sama wpłaciła. Średnio do każdej wpłacanej złotówki pracownik otrzymuje drugą w formie dopłat.

Instytucje zarządzające rachunkami

Aktualnie środkami gromadzonymi w ramach PPK zarządza 18 instytucji finansowych. Średnia wysokość wynagrodzenia za zarządzanie waha się od 0,24% do 0,43%, a średni koszt wynagrodzenia to 0,345%. Mimo wielu trudności we wdrażaniu PPK spowodowanych pandemią i wybuchem wojny na Ukrainie, narastająco fundusze zdefiniowanej daty osiągnęły zysk. W zależności od danego FZD wyniósł on od 7,46% do 23,5%. 

Działania edukacyjne i szkoleniowe

W ramach działań edukacyjnych i szkoleniowych, PFR Portal PPK przeprowadził 8206 szkoleń dla 263 tys. uczestników. W sumie od wejścia w życie ustawy odbyło się 8378 wydarzeń edukacyjnych dotyczących programu. 

– Mam głęboką pewność co do tego, że rola, jaką odgrywają nasi trenerzy, ma istotne znaczenie. Zaufanie, raz naruszone, jest bardzo trudne do odbudowania, mimo to nam się udaje i jak widać partycypacja rośnie – powiedział Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.

Sama oficjalna strona programu – mojeppk.pl – zgromadziła 10,3 mln użytkowników oraz zanotowała 30,6 mln odsłon. Serwis MojePPK, w którym uczestnicy programu mogą sprawdzić stan środków zgromadzonych w PPK w ciągu roku od uruchomienia osiągnął 1,13 mln logowań. Plany są także stale obecne w mediach społecznościowych.

W ramach autozapisu PFR Portal PPK zorganizował 409 szkoleń dla 23 749 osób, udostępniono także poradniki, ulotki oraz landing page dla osób zainteresowanych autozapisem. Kampania reklamowa objęła prasę, portale online oraz radio, gdzie przedstawiano zasady i korzyści wynikające z uczestniczenia w systemie. W styczniu wystartowała także Akademia Korzyści PPK dla uczestników programu, której celem jest przedstawienie zasad funkcjonowania programu i tym samym zachęcenie do oszczędzania. Dodatkowo do wygrania są atrakcyjne nagrody pieniężne. 12 kwietnia odbyło się pierwsze z sześciu losowań nagrody głównej, wynoszącej 100 tys. zł. 

Plany na przyszłość

W ciągu najbliższych dwóch lat zakładany jest wzrost liczby uczestników do 4,5–6 mln, czyli osiągnięcie partycypacji na poziomie ok. 50%. W budowaniu oszczędności pomóc może także uruchomienie Centralnej Informacji Emerytalnej (CIE), która pozwoli na dostęp w jednym miejscu do  informacji o aktualnych saldach i historii operacji na wszystkich kontach produktów emerytalnych użytkownika. W sposób ciągły będą także prowadzone działania edukacyjne i upowszechniające PPK.

Celem długoterminowym jest osiągnięcie 6–8 mln uczestników PPK. 

– Chcemy w tej dekadzie zapewnić powszechność PPK, czyli przekroczyć 50% partycypacji. Chcemy dołączyć do czołówki 10–15 krajów, które mają naprawdę atrakcyjne rozwiązania emerytalne dla swoich obywateli – podsumował Paweł Borys. 

Relacja z konferencji:

(AM, źródło: PFR Portal PPK)

W wielkim finale Szkolnej Olimpiady Wiedzy Ubezpieczeniowej weźmie udział 120 uczniów

0

25 kwietnia odbył się drugi etap Szkolnej Olimpiady Wiedzy Ubezpieczeniowej organizowanej przez Unilink. W zaciętej rywalizacji wyłoniono 120 uczniów z całej Polski, którzy zakwalifikowali się do ostatniego etapu

Trzeci etap rywalizacji odbędzie się 16 maja 2023 roku. Lista uczestników, którzy wezmą w nim udział znajduje się tutaj.

Szkolna Olimpiada Wiedzy Ubezpieczeniowej ma na celu edukację ubezpieczeniową młodzieży, a także promowanie agentów wśród lokalnych społeczności. Organizatorem Olimpiady jest Unilink, a patronem medialnym „Gazeta Ubezpieczeniowa”. Ubezpieczeniowymi partnerami drugiej edycji wydarzenia są InterRisk, Signal Iduna i Wiener.

(AM, źródło: Unilink)

Kampania „Bliżej siebie” pod patronatem PZU Zdrowie

0

Ruszyła ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna „Bliżej Siebie” na temat zdrowia psychicznego w środowisku pracy. W ramach inicjatywy powstaje internetowa baza wiedzy oraz raport podsumowujący potrzeby w tym zakresie. PZU Zdrowie zostało partnerem głównym kampanii.

Celem kampanii jest przełamanie tabu i pokazanie, że zdrowie psychiczne jest naturalnym elementem również w życiu zawodowym. Rozmowa na jego temat niesie korzyści zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy, a szczera komunikacja i empatia w organizacji są skutecznymi narzędziami chroniącymi przed wypaleniem zawodowym.

Ważnym elementem akcji jest badanie oraz raport na temat problemów i potrzeb z zakresu zdrowia psychicznego, jakie występują w firmach, a także komunikacji w obszarze kondycji emocjonalnej prowadzonej przez pracodawców. Premiera raportu odbędzie się w czerwcu.  W ramach kampanii powstaje również baza wiedzy, która zawiera informacje o samej kampanii, organizatorach i jej przebiegu, jednak przede wszystkim na temat zdrowia psychicznego w środowisku pracy i sposobach komunikacji.

‒ Hasło kampanii „Bliżej Siebie” rozumiemy szeroko: bliżej potrzeb pracownika i pracodawcy. Troska o zdrowie psychiczne to wyraz społecznej odpowiedzialności biznesu. Naszą aktywność partnerską prowadzimy w oparciu o Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ nakierowane na zdrowie, między innymi Cel 3 – Dobre zdrowie i jakość życia oraz Cel 4 – Dobra jakość edukacji. Kampania „Bliżej siebie” jest inicjatywą, która z pewnością wspiera te cele i przyczynia się do poprawy kompetencji zdrowotnych społeczeństwa – mówi Karolina Helmin-Biercewicz, członkini zarządu PZU Zdrowie odpowiedzialna za obszar marketingu, komunikacji, sponsoringu i doświadczeń pacjenta.

W kampanię zaangażowały się liczne instytucje. Patronatu honorowego udzielili: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Główny Inspektor Pracy i Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy. Wspierają ją także: Business Centre Club, Wydział Psychologii UW, Fundacja Nie Widać Po Mnie, Trend House, Fundacja Venture Café, CIC Warsaw, Dream Employer Hub, TEDxWarsawWomen, Stowarzyszenie Branży Eventowej i Fundacja IRIJ.

(AM, źródło: PZU Zdrowie)

Rankomat: Z polisą na city break

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

City breaki cieszą się coraz większą popularnością wśród turystów. Długi weekend majowy to dobra okazja, by zaplanować takie wyjazdy do europejskich miast. Eksperci Rankomat sprawdzili, jak kształtują się średnie ceny polisy względem noclegu w państwach Europy.

W krajach, w których w stolicy trzeba wyłożyć więcej na rezerwację noclegu w hotelu, średnie ceny ubezpieczenia nie należą do najwyższych. Dzieje się tak dlatego, że wyjeżdżający decydują się na podstawowy zakres ochrony, skrojony pod wyjazdy w celach wypoczynkowych i zwiedzania.

W przypadku podróży do kierunków najtańszych średnie ceny ubezpieczenia są zróżnicowane. Wyjeżdżający na Łotwę, do Turcji, Rumunii czy na Bałkany płacili około 5–8 zł za dzień ochrony. Wyjątkiem jest Andora – średnie cena polisy wyniosła tam 12,33 zł, ale to kierunek zyskujący coraz większą popularność wśród narciarzy, którzy potrzebują rozbudowanej ochrony.

– Wybierając ubezpieczenie na majówkowy wyjazd, nie można kierować się tylko ceną. Warto ochronę dopasować do swoich potrzeb. Zwiedzającym wystarczy podstawowe ubezpieczenie z kosztami leczenia, NNW i ochroną bagażu. Aktywni turyści, planujący uprawianie sportów wysokiego ryzyka czy ekstremalnych, muszą wykupić specjalne rozszerzenie ochrony. Można też rozbudować polisę o klauzulę alkoholową, która obejmie ochronę o zdarzenia pod wpływem napojów wyskokowych. Specjalnej ochrony potrzebują także chorujący przewlekle – mówi Patrycja Pałka, specjalistka ds. ubezpieczeń turystycznych Rankomat.

(AM, źródło: Rankomat)

Ubezpieczeniowi wolontariusze zadbali o czystość brzegów Wisły

0
Źródło zdjęcia: Europ Assistance, Generali, InterRisk, LINK4, Unilink

22 kwietnia, z okazji Światowego Dnia Ziemi, wolontariusze Generali Polska oraz Europ Assistance Polska wzięli udział w akcji sprzątania Wisły. Wydarzenie było częścią piątej edycji Operacji Czysta Rzeka, największej akcji społecznego sprzątania rzek w Polsce. W minionym tygodniu nie zabrakło też nagród dla przedstawicieli polskich ubezpieczeń.

W wielkim sprzątaniu nad Wisłą wzięło udział ponad 400 osób, które zebrały zebrało prawie 10 ton śmieci na prawym i lewym brzegu rzeki. Swój wkład miał również zespół Generali Polska. 25 wolontariuszy sprzątało Praską Plażę Miejską. Oprócz nich fragment lewego brzegu Wisły przez dwie godziny oczyszczało czternastu wolontariuszy Europ Assistance Polska. Rozpoczęli od piaskarni na Bielanach, a zakończyli przy moście Grota-Roweckiego. Mimo tak krótkiego czasu udało im się zebrać 51 worków pełnych różnych odpadów.

– Światowy Dzień Ziemi to świetny pretekst do przypomnienia, jak ważne jest dbanie o środowisko naturalne. Zgodnie ze strategią Generali chcemy wywierać pozytywny wpływ oraz inspirować naszych interesariuszy do odpowiedzialnego zachowania, dlatego tak istotny jest dla nas edukacyjny walor akcji Operacja Czysta Rzeka – podkreśla Justyna Szafraniec, dyrektorka ds. PR w Generali Polska.

Generali Polska zostało oficjalnym ubezpieczycielem akcji i podczas tegorocznej edycji Operacji Czysta Rzeka dba o  NNW uczestników sprzątania rzek. Polisa nie tylko zapewnia odszkodowanie w razie nieszczęśliwego wypadku, ale również pokrywa koszty zakupu przedmiotów ortopedycznych i rehabilitacji.

Operacja Czysta Rzeka to największa skoordynowana akcja społecznego sprzątania rzek w Polsce, która działa od 2019 roku. Z roku na rok akcja poszerza zasięg i gromadzi coraz więcej zaangażowanych osób. W ubiegłym roku chętnych do sprzątania było już ponad 8600, a zebranych odpadów 230 ton. W tym roku do akcji przystąpiła rekordowa liczba wolontariuszy – dotychczas prawie 18 tys. osób.

Laury dla pracodawcy i wizjonera

W minionym tygodniu nie zabrakło też nagród dla przedstawicieli polskich ubezpieczeń. I tak InterRisk został uhonorowany tytułem „Odpowiedzialny Pracodawca – Lider HR 2023” w XIII edycji programu. Firmę doceniono za bogaty system szkoleń, zarówno pod względem liczby, jak i wartości merytorycznej, oraz zaangażowanie spółki i jej pracowników w działania charytatywne i społeczne.

– Dziękuję wszystkim pracownikom, gdyż jest to nasz wspólny sukces. Doceniamy wasze zaangażowanie na wielu polach i z pewnością będziemy starać się wspierać was w dalszym rozwoju, jak i podnoszeniu kwalifikacji zawodowych – powiedziała Iwona Nowak-Białorucka, dyrektor Biura Zasobów Ludzkich InterRisk.

Spółka cyklicznie organizuje szkolenia podnoszące kompetencje zawodowe i menedżerskie. Pracownicy mogą skorzystać z warsztatów i webinarów. Ponadto InterRisk corocznie uczestniczy w wielu akcjach społecznych.

Celem programu „Odpowiedzialny Pracodawca – Lider HR 2023” jest wyłonienie najlepszych pracodawców w Polsce. Laureaci są wybierani przez Kapitułę Programu na podstawie ankiety weryfikacyjnej obejmującej szereg obszarów HR i pokazującej działania kandydata w zakresie szeroko pojętego CSR.

Z kolei Igor Rusinowski, prezes Grupy Unilink, otrzymał nagrodę „Wizjoner Finansów” w konkursie Liderów Świata Bankowości i Ubezpieczeń na Banking & Insurance Forum. Nagroda jest przyznawana osobom wyróżniającym się autorytetem w świecie finansowym, działaniami społecznymi, pasją i zaangażowaniem, efektywnym zarządzaniem, cechami interpersonalnymi, charyzmą. W uzasadnieniu wyróżnienia napisano, że Igor Rusionowski został uhonorowany za zbudowanie największego dystrybutora ubezpieczeń w Europie Środkowo-Wschodniej, działającego na 6 rynkach regionu we wszystkich kanałach sprzedaży i osiągnięcie ponad 60% przychodów z rynków zagranicznych.

– Jest to nagroda indywidualna, jednakże osobiście postrzegam ją jako wynik pracy zespołowej przez ostatnie lata, tym samym dedykuję tę nagrodę wszystkim pracownikom i partnerom Grupy Unilink. Dziękujemy za przyznane wyróżnienie i okazane zaufanie, jest ono dla nas inspiracją do dalszego wzmożonego wysiłku! Wyróżnienie cieszy tym bardziej, że w gronie tak znakomitych laureatów z branży ubezpieczeniowej jak ERGO Hestia, PZU, Wiener czy KUKE, byłem jedynym przedstawicielem rynku dystrybucji ubezpieczeń – skomentował Igor Rusinowski.

LINK4 wesprze piłkarzy z domów dziecka

Warto też wspomnieć o wsparciu, jakiego LINK4 udzielił XIV Mistrzostwom Polski oraz VIII Mistrzostwom Świata Dzieci z Domów Dziecka w Piłce Nożnej. Te pierwsze odbędą się już 29 kwietnia na boiskach OSiR Bemowo w Warszawie, natomiast światowy czempionat zostanie rozegrany 12 i 13 sierpnia na stadionie Legii w Warszawie.

W ubiegłym roku w mistrzostwach Polski zagrało 36 drużyn z całego kraju, a teraz na murawie pojawi się ponad 360 młodych piłkarzy.

– Ta sportowa impreza jest wyjątkowa. Piłkarskie święto, które co roku odbywa się w Warszawie, daje młodym zawodnikom nie tylko wiele wspaniałych sportowych emocji, ale także nadzieję na lepsze jutro i wiarę we własne siły, czego dzieciom z domów dziecka tak bardzo potrzeba. Idee, które przyświecają imprezie, są wspólne z naszymi wartościami. Jako firma ubezpieczeniowa na co dzień dbamy o spokój oraz bezpieczeństwo naszych klientów i dajemy poczucie, że nie są sami w trudnej sytuacji. Teraz to wsparcie chcemy ofiarować także młodym zawodnikom. Trzymamy kciuki za ich rozwój – podkreśla prezeska LINK4 Agnieszka Wrońska.

– Jesteśmy przekonani, że dzięki wysiłkom organizatorów kolejne edycje Mistrzostw Polski i Mistrzostw Świata będą tak samo udane jak poprzednie. Cieszymy się, że możemy dołożyć swoją cegiełkę do uśmiechu dzieci, które niejednokrotnie mają za sobą bardzo trudne przeżycia, a turniej jest dla nich szansą na oderwanie się od codzienności i spełnieniem sportowych marzeń. Futbol pozwolił wyrwać się z niebezpiecznych dzielnic i niedostatku wielu gwiazdom stadionów. Z radością będziemy dopingować młodych zawodników i później śledzić ich kariery – mówi Patrycja Kotecka, dyrektorka Pionu Marketingu LINK4.

Młodzi piłkarze zostaną nagrodzeni podczas specjalnej gali zamykającej imprezę, a dzięki wsparciu między innymi LINK4 jedynym kosztem, jaki ponoszą drużyny, jest przyjazd na turniej. Najlepsi zawodnicy podczas mistrzostw Polski otrzymają powołanie do reprezentacji narodowej dzieci z domów dziecka i będą w sierpniu rywalizować na stadionie Legii o mistrzostwo świata.

(AM, źródło: Europ Assistance, Generali, InterRisk, LINK4, Unilink)

Marsh: Stawki linii majątkowych rosną w większości regionów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ceny ubezpieczeń na świecie wzrosły o 4% w pierwszym kwartale tego roku, pozostając na tym samym poziomie co w ostatnich trzech miesiącach 2022 r. – wynika z najnowszego raportu Marsh „Global Insurance Market Index”. Autorzy opracowania podkreślają, że I kw. był 22. okresem, w którym stawki poszły w górę.

Wzrost cen w większości regionów kształtował się podobnie jak w poprzednim kwartale, ponieważ spadki w liniach finansowych i profesjonalnych oraz utrzymujący się umiarkowany poziom stawek polis cybernetycznych zostały zrównoważone przez wzrosty w ubezpieczeniach majątkowych. W Wielkiej Brytanii stawki wzrosły o 3% (spadek z 4% w IV kw. 2022 r.), w Europie kontynentalnej o 5% (6%), w Azji o 1% (2%). W Stanach Zjednoczonych ceny ubezpieczeń wzrosły o 4% (3%), w regionie Pacyfiku o 7% (5%), a w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach o 8% (7%).

Ceny linii majątkowych w pierwszym kwartale tego roku odnotowały wzrosty w większości regionów, na czele z USA, gdzie poszły w górę o 17%. W skali globalnej ceny ubezpieczeń majątkowych wzrosły o 10%, wobec 7% w ostatnim kwartale ub.r. Jednocześnie stawki OC wzrosły średnio o 3%, utrzymując poziom z poprzedniego kwartału. 

Trzeci kwartał z rzędu spadają stawki w liniach finansowych i profesjonalnych. Z kolei ceny polis cybernetycznych na świecie rosły umiarkowanie, przy czym średni wzrost wyniósł 11%, w porównaniu do 28% w poprzednim kwartale. Spadki cen były szczególnie widoczne na największych rynkach ubezpieczeń cybernetycznych, gdzie wzrosty wyniosły: 11% w USA i 10% w Wielkiej Brytanii, w porównaniu do odpowiednio 28% i 34%. 

Obawy dotyczące wpływu inflacji na wartość aktywów i koszty szkód nadal skupiały uwagę ubezpieczycieli. Przykładowo w USA łączna wartość ubezpieczeń przy odnowieniach polis wzrosła średnio o 9% w ostatnim kwartale. 

– Z optymizmem patrzymy na korzystne trendy dla naszych klientów w zakresie D&O i cyber. Z drugiej strony, aktywność szkodowa w liniach majątkowych oraz wzrost kosztów reasekuracji w połączeniu z ograniczeniami w niektórych liniach powodują, że klienci nadal zmagają się z trudnymi warunkami rynkowymi. W celu wsparcia klientów w rozwiązaniu tych problemów nadal poszukujemy możliwości zwiększenia pojemności w wymagających liniach ubezpieczeń, a także analizujemy wykorzystanie captive’ów oraz alternatywnych rozwiązań na rynku kapitałowym – skomentowała wyniki raportu Lucy Clarke, President Marsh Specialty and Global Placement.

Rynek ubezpieczeń finansowych w Polsce wciąż notuje większe wzrosty stawek niż rynek londyński czy Europy kontynentalnej. Nie oznacza to, że nie są to rynki konkurencyjne – zarówno pod względem zakresu ochrony, jak i poziomu cen. Rynki zagraniczne od wielu lat oferują wyższe stawki niż polski rynek – różnica ta zaczyna się powoli zacierać i dotyczy głównie warstw podstawowych programów ubezpieczeniowych. W przypadku warstw nadwyżkowych rynki zagraniczne pozostają często bardziej konkurencyjne cenowo – podsumowuje Małgorzata Splett dyrektor Działu FINPRO, Praktyka FINPRO i PEMA Marsh Polska.

– W zakresie ubezpieczeń majątkowych trend wzrostu stawek kwartał do kwartału w dalszym ciągu utrzymuje się na porównywalnym poziomie około 20%. Ubezpieczyciele podnoszą stawki przynajmniej o wskaźnik inflacji. Perspektywa nie wygląda optymistycznie ze względu na wzrost średniej wartości szkody, co jest wynikiem rosnących cen towarów i usług. Dodatkowo na wzrost stawek wpływają zwiększone koszty reasekuracji – w związku ze wzrostem sum ubezpieczenia ubezpieczyciele zmuszeni są do poszukiwania dodatkowych pojemności – podkreśla Blanka Kuzdro-Chodor, dyrektorka Działu Klienta Korporacyjnego Marsh Polska.

– W ubezpieczeniach należności handlowych w 1Q2023 ciągle mamy do czynienia z rynkiem ubezpieczającego (wysoka ekspozycja oraz niskie stawki jako konsekwencja bardzo dobrych wyników ubezpieczycieli w roku 2022 – mówi Marcin Olczak, dyrektor Departamentu Ryzyk Kredytowych Marsh Polska. – Spadek stawek ubezpieczeniowych zaczyna wyhamowywać, ale o odwróceniu trendu jeszcze nie można mówić. Z pewnością myślą o tym sami ubezpieczyciele, mając na uwadze zarówno wzrost windykacji (kwotowo i liczbowo), jak i 30% wzrosty w niewypłacalnościach (1Q2023). Jednak warto zaznaczyć, iż ciągle wiele przedsiębiorstw notuje niskie straty, a moralność płatnicza ich kontrahentów pozostaje bardzo wysoka. Oznacza to, że w najbliższym czasie w sposób naturalny będzie dochodziło do selekcji na etapie składania ofert. Część firm dalej będzie otrzymywała wysoce konkurencyjne warunki, inne będą zmuszone zmierzyć się z wyższą stawką oraz gorszymi limitami. Warto też nadmienić, że analogiczna sytuacja występuje na rynkach europejskich – dodaje.

(AM, źródło: Marsh)

Compensa: OMNI to krok w stronę omnikanałowości

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

24 kwietnia Compensa udostępniła pierwszej dużej grupie agentów najnowsze rozwiązanie technologiczne: OMNI. Według Anny Włodarczyk-Moczkowskiej, prezes zarządu ubezpieczyciela, wydarzenie to było otwarciem na nową filozofię sprzedaży ubezpieczeń w cyfrowym świecie, której do tworzenia zakład zaprosił swoich pośredników.

– Wraz z OMNI nasi pośrednicy uzyskali dostęp nie tylko do pełnej oferty ubezpieczeń komunikacyjnych Compensy, ale także, po raz pierwszy, do ofertyBenefia24 oraz Beesafe. Co ważne, propozycje naszych trzech marek dostępne są w jednym narzędziu sprzedażowym, a do ich wygenerowania wystarczą zaledwie dwie dane – numer rejestracyjny i PESEL klienta – wskazała Anna Włodarczyk-Moczkowska. – Oczywiście można patrzeć na OMNI z poziomu technologii, ale zwracam uwagę na coś więcej. Nasze rozwiązanie to mocny krok w stronę OMNIkanałowości, czyli dostępu do oferty ubezpieczeniowej w wielu kanałach, także podczas jednej podróży klienta. Compensa, Benefia24 i Beesafe tworzą jeden świat, z którego czerpać może szeroka grupa klientów. OMNIkanałowość to przyszłość, którą właśnie zaczęliśmy tworzyć – dodała.

Anna Włodarczyk-Moczkowska zaznaczyła, że OMNI stanowi jednocześnie kolejny krok Compensy w stronę wzmacniania relacji z pośrednikami. – Na kształt naszej platformy miały wpływ uwagi agentów, którzy współpracowali z nami od początku jej tworzenia, czyli od września 2021 roku – podkreśliła.

Prezes zadeklarowała, że dialog z pośrednikami, zaufanie i partnerstwo są dla Compensy ponadczasowymi wartościami , które przejawiają się zarówno w relacjach rynkowych, jak i w codziennej praktyce ubezpieczeniowej.

– Zasady te to dla nas podstawa, to działania oparte na zaufaniu i wzajemnym poszanowaniu. Teraz zasady te wprowadzamy oficjalnie: gwarantujemy naszym partnerom pierwszoplanową rolę w dystrybucji naszych ubezpieczeń, a także pierwszeństwo w obsłudze klientów z ich portfela. Świat ubezpieczeń budujemy wspólnie z naszymi partnerami. Razem tworzymy przyszłość – podkreśliła Anna Włodarczyk-Moczkowska.

(AM, źródło: LinkedIn)

Wyzwania emerytalne i demograficzne zmieniającego się świata

0
Źródło zdjęcia: PFR Portal

19 kwietnia w Sali Notowań Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie odbyła się konferencja „Społeczeństwo, gospodarka i finanse w obliczu zmienności rynku i demografii”. Jej celem była przede wszystkim wymiana doświadczeń w zakresie europejskich systemów długoterminowego oszczędzania. Patronem medialnym wydarzenia była „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Europejskie systemy zabezpieczenia emerytalnego borykają się z podobnymi problemami. Starzenie się społeczeństw i postępująca niewydolność publicznych systemów emerytalnych przekładają się na rozwój produktów oszczędnościowych w ramach III filaru systemu. – Mimo że wyzwania w skali całego kontynentu będą podobne, to doświadczenia oraz podejmowane w ramach europejskich systemów emerytalnych działania mogą być zupełnie inne. Dlatego zorganizowaliśmy tę konferencję, by zderzyć ze sobą różne punkty widzenia, różne międzynarodowe wnioski i obserwacje i zainspirować się – czy to do wprowadzenia ewentualnych zmian czy do rozwoju tych zagadnień, nad którymi aktualnie pracujemy – powiedział Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.

Wyzwania systemu emerytalnego w Polsce

O wyzwaniach stojących przed systemem zabezpieczenia emerytalnego w Polsce mówiła prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.

– W większości krajów Unii Europejskiej, zwłaszcza w Polsce, za bezpieczeństwo socjalne osób w wieku nieaktywnym ekonomicznie, bo skorzystały z prawa do emerytury, odpowiada system publiczny. Natomiast w wielu krajach jest inaczej. Ta dywersyfikacja polega na tym, że państwo ustanawia system emerytalny, utrzymuje, odpowiada za jego funkcjonowanie, za gwarancję wypłaty, ale tworzy też warunki, żeby emerytura składała się z różnych źródeł, a więc także tych, za które odpowiada pracodawca i my, obywatele, uczestnicy rynków finansowych. I to jest wielkie zadanie, które mamy do wykonania w perspektywie przyszłości – powiedziała.

Ekonomia behawioralna a kształtowanie świadomości emerytalnej

Podczas panelu „Wykorzystanie ekonomii behawioralnej w kształtowaniu świadomości emerytalnej” eksperci zastanawiali się, dlaczego ludzie nie oszczędzają na przyszłość i w jaki sposób zachęcić ich do budowania zabezpieczenia emerytalnego.

– Większość osób jest w programach emerytalnych, ale jest to udział pasywny. Ci ludzie potrzebują pewnego popchnięcia w kierunku ważnych decyzji, stąd nasze zainteresowanie ekonomią behawioralną – podzielił się swoim doświadczeniem Žiga Vižintin. Dlaczego mamy problem z oszczędzaniem? – Myślę, że to przede wszystkim brak zrozumienia, jak działa system ubezpieczeń. Ludzie mają problem z tym, żeby zrozumieć, jak działa system publicznych ubezpieczeń społecznych. Drugi problem jest natury behawioralnej. Ludzie mają trudność z odkładaniem czegoś dzisiaj, żeby cieszyć się tym za 30–40 lat. Ekonomia behawioralna może nam pomóc w rozwiązaniu tego problemu – wyjaśnił dr Jesús María García Martínez z Uniwersytetu w Barcelonie.

Krytyczną kwestią jest wyjaśnienie, w jaki sposób podejmujemy decyzje. – Przeprowadzamy teraz badania dotyczące tego, w jaki sposób podejmują decyzje osoby, które korzystają ze sztucznej inteligencji. Chcemy zidentyfikować, w którym momencie, kiedy ktoś korzysta np. z aplikacji, najlepiej jest zaprezentować informacje i w jakiej formie, żeby przekonać odbiorcę do zwiększenia swoich oszczędności. Na razie ten wpływ nie jest duży, ale przy obecnym tempie rozwoju technologii wkrótce ten wpływ będzie ogromny – ocenił prof. José Vila z Uniwersytetu w Walencji.

Paneliści odnieśli się także do tematu Pracowniczych Planów Kapitałowych. – Portugalia ma opóźnienie w stosunku do Polski, bo u nas tylko 2% pracowników ma takie dodatkowe oszczędnościowe plany pracownicze, co daje 16 mln aktywów. Żeby uzupełnić braki w systemie ubezpieczeń społecznych, rząd wprowadził dobrowolne rachunki oszczędnościowe. Chodziło w nich o to, żeby ludzie oszczędzali dobrowolnie część swojego dochodu. Interesujące jest to, że od 2007 do 2019 r. tylko 9 tys. osób zaczęło to robić. Dla mnie PPK jest wspaniałą inicjatywą ze względu na sposób interakcji obywateli z państwem – podsumował Roberto Carcache.

Benefity pracownicze zmieniającego się społeczeństwa

Tematem kolejnej dyskusji prowadzonej przez Martę Piasecką, dziennikarkę TVP i Polskiego Radia, była rola benefitów pracowniczych w pozyskiwaniu najbardziej utalentowanych pracowników oraz poszerzenie oferty benefitów o programy emerytalne współfinansowane przez pracodawców. W panelu poruszony został temat PPK.

To pierwszy produkt powstały na przestrzeni 3 dekad funkcjonowania polskiego rynku finansowego, który łączy trójporozumienie: pracodawcy, pracownika i państwa. Dzięki temu oszczędności pracownika mogą szybciej rosnąć. Jeżeli byśmy wszystkie formy oszczędzania podsumowali, włączając w to czynne rachunki w IKE i IKZE, to mielibyśmy ok. 4,5 mln osób. To dobra baza, żeby ten temat oszczędzania rozwijać – mówił dr Wojciech Nagel, przewodniczący rady nadzorczej Fundacji GPW.

Prelegenci zwracali uwagę, że oprócz motywacji, rywalizacji i realnych korzyści materialnych, pracownicy za pomocą benefitów mogą zwiększać swoje zaangażowanie na rzecz społeczeństwa oraz dbać o zdrowie i sprawność fizyczną. Benefity nie powinny być okazjonalne, ich cechą powinna być stałość i możliwość rozwoju.

– Według najnowszego raportu „Barometr polskiego rynku pracy” mamy rynek pracownika: ponad 70% pracowników jest zadowolonych z pracy, ponad 50% spodziewa się podwyżki, a pracodawcy mają coraz większy problem ze znalezieniem pracowników (28% pracodawców w Polsce i aż 41% pracodawców w samym woj. mazowieckim). Z raportu wynika też, że wiele osób nadal wysoko ceni benefity medyczne. Dlatego LuxMed wprowadził ubezpieczenia szpitalne, jedyne takie ubezpieczenie na rynku. W tym beneficie leczymy ludzi, a nie wypłacamy pieniądze. W ubezpieczeniach tych nie ma sumy ubezpieczenia, leczonych jest 80% dolegliwości w 10 kategoriach medycyny, a dodatkowo mamy własne szpitale. Ten benefit oferuje koordynację opieki medycznej od samego początku. Co ciekawe istnieje związek między posiadaniem ubezpieczenia szpitalnego a długością życia i potwierdzają to wyniki badań Eurostatu – powiedział Sławomir Łopalewski, dyrektor zarządzający LuxMed Ubezpieczenia.

Organizatorem konferencji był PFR Portal PPK oraz Fundacja GPW. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Ambasada Brytyjska. Patronem medialnym wydarzenia była „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

(AM, źródło: PFR Portal PPK)

Na majówkę z odpowiednim ubezpieczeniem. Bez względu na kierunek podróży

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z kalkulacji przeprowadzonych przez Compensę wynika, że inflacja nie dotknęła ubezpieczeń turystycznych na wyjazd zagraniczny. Ceny tych polis wciąż wahają się od kilku do kilkunastu złotych za osobę dziennie. Stąd też nie powinny być znaczącym obciążeniem dla budżetów wyjazdowych osób zamierzających udać się na długi majowy weekend za granicą. Z kolei Saltus Ubezpieczenia radzi tym, którzy zdecydują się na spędzenie majówki w Polsce, aby również zadbali o ubezpieczenie.

– Każdego roku majówka nieoficjalnie inauguruje wakacyjny sezon – widzimy to w rosnącym na przełomie kwietnia i maja popycie na ubezpieczenia turystyczne. W tym roku kalendarz sprzyja wyjazdom i już na 2–3 tygodnie przed długim weekendem obserwowaliśmy zwiększone zainteresowanie zakupem polisy. Dobra wiadomość dla osób szykujących się do wyjazdu jest taka, że na rynku ubezpieczeń podróżnych nie widać wzrostów cen. To istotne w kontekście podwyżek wielu innych obszarów ważnych dla turystyki, m.in. transportu, noclegów czy posiłków w restauracjach. Ceny ubezpieczenia nie zmieniają się od kilku lat, a polisę o zakresie ochrony wystarczającym nawet na daleki wyjazd można kupić za ok. 10 zł za osobę na dzień – mówi Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych Compensa TU.

Ubezpieczyciel przygotował kalkulacje cen polis turystycznych na 9-dniowy urlop w terminie od 29 kwietnia do 7 maja dla trzech przykładowych profili turystów. Podane składki najwyższego spośród dostępnych w Compensie wariantów ochrony obejmują: pokrycie kosztów leczenia do 100 tys. euro, usługi travel assistance do 100 tys. euro, OC w życiu prywatnym z sumą gwarancyjną do 250 tys. zł, ubezpieczenie NNW do 20 tys. zł, ochronę bagażu do 5 tys. zł oraz zwrot kosztów zakwaterowania lub powrotu w razie upadłości biura podróży.

Wyjazd do Grecji dla dwóch dorosłych osób: Polisa w tym zakresie dla dwóch dorosłych osób wybierających się do Aten lub na jedną z greckich wysp kosztuje 194 zł na cały wyjazd, tj. 10,7 zł za osobę dziennie.

Wyjazd do Egiptu dla dwóch dorosłych osób: Jeżeli ta sama para postanowi wybrać się poza Europę, zapłaci nieco więcej. Wzrost ceny nie jest jednak duży – w 2023 r. polisa do Egiptu na 9-dniowy urlop kosztuje 277 zł, czyli 15,38 zł za dzień pobytu.

Rodzinny wyjazd do Hiszpanii dla rodziców z dwójką dzieci: W przeliczeniu na jedną osobę najniższa jest cena polisy na wyjazd z dziećmi. Rodzina 2+2 zapłaci 9,16 zł dziennie za każdego z podróżnych. To 330 zł za ochronę w Hiszpanii dla całej czwórki.

– Warto zauważyć, że cena polisy tylko w niewielkim stopniu zależy od wieku turysty. Koszty leczenia lub ratownictwa są zbliżone w przypadku dzieci i dorosłych, więc to kryterium nie ma decydującego znaczenia. O wiele istotniejsza jest lokalizacja, bo im dalej od domu, tym większe są potencjalne koszty, które ubezpieczyciel będzie musiał ponieść np. w przypadku konieczności przyspieszonego powrotu do kraju. Ale także to, jak widać na powyższych przykładach, nie wpływa znacząco na składkę – twierdzi Andrzej Paduszyński.

OC i NNW na majówkę w Polsce

Z badania, które przeprowadził dla Wirtualnej Polski panel Ariadna, wynika, że 8 na 10 z osób, które zdecydują się na wypoczynek z dala od domu, planuje wyjazd krajowy. W ocenie ekspertów Saltus Ubezpieczenia także ci turyści powinni zadbać o odpowiednie ubezpieczenie.

– Doskonale wiemy, że „licho nie śpi” nawet w trakcie codziennych czynności. A majówkę, nawet gdy zamierzamy zostać w domu, zapewne i tak spędzimy aktywniej niż zwykły weekend. Ryzyko niespodziewanych zdarzeń zatem wzrośnie. W trakcie wyjazdów zagranicznych wsparcie zapewnia nam wtedy polisa turystyczna. Pamiętajmy jednak, że i w Polsce możemy liczyć na pomoc finansową ubezpieczyciela, dzięki ubezpieczeniom od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym – mówi Agnieszka Dudek, regionalna kierowniczka sprzedaży Saltus Ubezpieczenia.

Cena polisy NNW zależy od wybranej sumy ubezpieczenia oraz listy urazów i aktywności objętych ochroną. Z kalkulacji Saltus Ubezpieczenia wynika, że podstawowa wersja polisy o sumie ubezpieczenia 50 tys. zł kosztuje ok. 100 zł, a gdy nabywca będzie chciał ją podnieść do 100 tys. zł i uwzględnić w ubezpieczeniu też sporty wysokiego ryzyka, to cena wzrośnie do 300 zł składki rocznej.

Dużym wydatkiem nie będzie też OC w życiu prywatnym, które ochroni przed finansowymi konsekwencjami szkód wyrządzonych innym osobom – zarówno materialnych, jak i urazów.

– Cena tego ubezpieczenia nie jest wygórowana. Zwłaszcza w porównaniu z wartością szkód, które możemy wyrządzić. Przykładowo, za uzupełnienie polisy NNW o ubezpieczenie OC o sumie ubezpieczenia 50 tys. zł zapłacimy ok. 35 zł. Co więcej, podniesienie sumy ubezpieczenia nie wpływa proporcjonalnie na składkę. Zwiększenie limitu odpowiedzialności ubezpieczyciela do 100 tys. zł podniesie cenę do poziomu ok. 45 zł, a przy 200 tys. zł sumy ubezpieczenia zapłacimy ok. 80 zł składki rocznej za OC – wskazuje Agnieszka Dudek.

(AM, źródło: Compensa, Brandscope)

Comarch i wieści z Berlina – nowe technologie w likwidacji szkód i nie tylko

0
Maciej Dylewski

Trzy pytania do Macieja Dylewskiego, International Business Director w Comarch

Aleksandra E. Wysocka: – Czy tematyka konferencji ograniczała się wyłącznie do likwidacji?

Maciej Dylewski: – Tematy poruszane podczas konferencji znacząco wykraczały poza sam proces likwidacji szkody, ale wszystkie mają znaczący wpływ na jego przebieg. Poza główną tematyką zastosowania nowych technologii, takich jak automatyzacja likwidacji szkód, IoT, AI czy ML, oczywistą kwestią był wpływ wojny na spadek PKB czy wzrost inflacji oraz kosztów działalności zakładów ubezpieczeń.

Inne poruszone zagadnienia odnosiły się np. do przestępczości ubezpieczeniowej i mechanizmów przeciwdziałania czy wpływu regulacji ESG na działalność ubezpieczeniową, zwłaszcza w kontekście likwidacji szkód.

Czy ESG może mieć rzeczywisty wpływ na proces likwidacji szkód?

– Podczas debaty uczestnicy wskazali, że ESG – czyli czynniki związane z otoczeniem społecznym, środowiskowym i ładem korporacyjnym – mogą mieć zarówno bezpośredni, jak i pośredni wpływ na proces likwidacji szkód, na kilka sposobów.

Po pierwsze, rosnące zainteresowanie kwestiami związanymi z ESG może prowadzić do zwiększenia presji ze strony klientów na ubezpieczycieli, by prowadzili swoją działalność w sposób zgodny z wartościami związanymi z ESG. W praktyce oznacza to, że ocena działalności ubezpieczycieli będzie odzwierciedleniem procesu likwidacji, w kontekście wpływu na powstanie szkód środowiskowych, społecznych czy też wynikających z niewłaściwego zarządzania.

Po drugie, kwestie przestrzegania zasad ESG mogą wpłynąć na sposób, w jaki ubezpieczyciele określają swoje modele wyceny ryzyka, co może z kolei prowadzić do wyższych składek ubezpieczeniowych. Odnosi się to zwłaszcza do klientów przekraczających przyjęte normy emisji CO2, mających negatywnywpływ na środowisko i klimat oraz prawa człowieka czy stosujących tzw. greenwashing.

Po trzecie, kwestie ESG mogą kształtować sposób, w jaki ubezpieczyciele prowadzą proces likwidacji szkód. Ubezpieczyciele mogą zacząć aktywniej współpracować z przedsiębiorstwami, które angażują się w działania związane z ESG, w celu prewencji powstawania szkód. Mogą też zwiększyć swoją aktywność w zakresie edukacji i szkoleń dla klientów, aby ci byli lepiej przygotowani do prewencji szkód związanych z ESG.

Wróćmy do innowacji technologicznych, wszak na konferencji reprezentowałeś Comarch. Jak oceniasz konkurencyjność rozwiązań systemowych oferowanych przez tę firmę?

– To prawda, miałem przyjemność porównać najnowsze trendy likwidacji szkód na świecie z ofertą rodzimego Comarchu. Śmiało można stwierdzić, że systemy takie jak Comarch Insurance Claims spełniają oczekiwania i potrzeby ubezpieczycieli w zakresie funkcjonalności oraz optymalizacji kosztów likwidacji szkody. Automatyzacja tego procesu wpływa wymiernie na skrócenie czasu od zgłoszenia roszczenia do wypłaty odszkodowania.

Produkty takie jak np. Comarch Digital Insurance zapewniają kompleksowość rozwiązań dedykowanych każdemu etapowi życia polisy ubezpieczeniowej.

Istotny jest również fakt, że systemy Comarch od dawna z sukcesem funkcjonują na wielu rynkach Europy i reszty świata. Będą się o tym mogli przekonać uczestnicy konferencji Comarch User Group 23, która odbędzie się w dniach 9–11 maja w Krakowie. CUG 23 będzie świetną okazją do wymiany doświadczeń użytkowników reprezentujących wiele krajów Europy oraz Azji.

Ubezpieczenia.comarch.pl


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

18,294FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie