Blog - Strona 681 z 1471 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 681

WTW uruchamia narzędzie prewencji klimatycznej dla rolnictwa

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

WTW zaprezentował Climate Quantified™ CROP – technologię zaprojektowaną w celu zwiększenia odporności światowego rolnictwa i dostaw żywności, które stają się coraz bardziej narażone na skutki zmian klimatu oraz ekstremalne zdarzenia pogodowe. Opracowane przez dział Climate and Resilience Hub narzędzie jest w stanie przedstawić projekcję poszczególnych zagrożeń klimatycznych, które mogą mieć największy wpływ na każdą z upraw rolniczych świata, w tym uprawy podstawowe i niszowe.

Kluczowe zdolności nowej technologii to między innymi:

  • Ocena ryzyka ekspozycji na 10 zagrożeń związanych z klimatem dla ponad 40 upraw.
  • Określenie przydatności warunków uprawy dla roślin w ramach wielu przyszłych scenariuszy klimatycznych.
  • Wsparcie dla rozwoju praktyk adaptacyjnych, aby wzmocnić odporność we wszystkich globalnych rolniczych łańcuchach dostaw.

– Odporność naszych światowych systemów żywieniowych ucierpiała przez kolejne susze i ciągłe wstrząsy w łańcuchu dostaw, co zagraża dostawom żywności dla milionów ludzi – wskazuje John Firth, starszy dyrektor Climate and Resilience Hub WTW. – Kluczowe znaczenie ma identyfikacja wrażliwych ogniw łańcucha dostaw rolnych wywołanych zmianami klimatu, a następnie ich wzmocnienie. Climate Quantified™ CROP to innowacyjne podejście, umożliwiające szybką identyfikację regionów świata, które doświadczą najgłębszych zmian i ekstremalnych warunków pogodowych oraz tego, gdzie znajdują się największe zagrożenia w globalnej produkcji konkretnych roślin. Technologia ta oferuje również unikatową możliwość podejmowania decyzji dotyczących najbardziej odpowiednich obszarów do uprawy konkretnych roślin, pomagając w podejmowaniu krytycznych, długoterminowych decyzji dotyczących łańcuchów dostaw.

Climate Quantified™ CROP zostanie wdrożone w przyszłym roku. Narzędzie będzie mogło analizować ponad 40 różnych upraw. Technologia WTW ma wyjątkową zdolność identyfikowania przewidywanych zmian w przydatności do uprawy konkretnej rośliny, podkreślając zmiany przyczyn, takich jak stres cieplny, ekstremalne opady deszczu, powodzie (rzeczne i przybrzeżne), susze, burze i dzikie pożary – które powodują specyficzne dla danego obszaru zmiany w plonach i produkcji.

Wykorzystując aktualne symulacje modelowe, pochodzące z najnowszych danych o wysokiej rozdzielczości Coupled Model Intercomparison Project Phase 6 (CMIP6), Climate Quantified™ CROP analizuje zagrożenia klimatyczne specjalnie dostosowane do unikatowej wrażliwości na klimat i progów dla poszczególnych upraw. Narzędzie jest wówczas w stanie jasno zidentyfikować poziom przydatności w jednej z czterech kategorii: wysoce odpowiedni, umiarkowanie odpowiedni, marginalnie odpowiedni i nieodpowiedni – dla konkretnej uprawy, w odniesieniu do teraźniejszości i wielu przyszłych scenariuszy.

(AM, źródło: WTW)

Pierwsza wypłata z Programu Ubezpieczeń dla Rafy Mezoamerykańskiej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Atol Turneffe u wybrzeży Belize dotknięty został huraganem Lisa. W efekcie tego 2 listopada została uruchomiona pierwsza w historii wypłata z Programu Ubezpieczeń dla Rafy Mezoamerykańskiej (MAR) w wysokości 175 tysięcy dolarów w ramach innowacyjnej parametrycznej polisy programu. Będzie ona finansować natychmiastową odbudowę i odtworzenie rafy po uszkodzeniu jej przez huragan.

Opracowany przez Fundusz Rafy Mezoamerykańskiej (MAR Fund) oraz Climate and Resilience Hub WTW program wszedł na rynek w 2021 roku i wykorzystuje z góry ustalone, oparte na czynnikach parametrycznych podejście do finansowania szybkiej reakcji na zagrożenia dla rafy po szkodliwych zdarzeniach huraganowych wzdłuż całego zagrożonego systemu rafy o długości 1000 km.

Polisa parametryczna, ubezpieczana przez AXA Climate i Munich Re oraz plasowana przez zespół WTW ds. transferu ryzyka alternatywnego, obejmuje siedem kluczowych miejsc na drugiej pod względem wielkości rafie barierowej na świecie ciągnącej się przez Meksyk, Belize, Gwatemalę i Honduras. Gdy Lisa uderzyła w Atol Turneffe z siłą huraganu kategorii 1, wyliczenia dokonane przez WTW potwierdziły, że intensywność wiatru osiągnęła 70 węzłów, co spełnia warunki polisy i uruchamia wypłatę. Ma ona dotrzeć do Funduszu Nadzwyczajnego MAR w ciągu siedmiu do dziesięciu dni od zdarzenia.

– WTW jest dumne, że stanowi część zespołu, który w obliczu zmian klimatycznych opracował tę innowację finansową dla regionu MAR. Program Ubezpieczeń dla MAR zapewnia dostępność finansowania na odtworzenie rafy, wspierając długofalowo zdrowie tego istotnego, choć wysoce zagrożonego elementu naturalnej infrastruktury. Wykazuje również dużo ważniejszą rolę, jaką mogą odegrać ubezpieczenia w zakresie odporności ekosystemu, finansowania ochrony i wzmacniania możliwości gospodarczych lokalnych społeczności, dla których rafa stanowi źródło utrzymania – powiedział Rowan Douglas, szef Climate and Resilience Hub WTW.

– Ta wypłata sfinansuje naprawę rafy i stworzy długofalową odporność ekosystemu oraz ludzi, których wspiera – dodała María José González, dyrektor wykonawcza Funduszu MAR.

Opracowanie innowacyjnego programu ubezpieczeń MAR oraz zakup polisy parametrycznej umożliwiło finansowanie z Funduszu InsuResilience Solutions, w oparciu o wcześniejsze wsparcie Global Affairs Canada w ramach Sojuszu Ocean Risk and Resilience Action.

– Huragan Lisa stanowi przykre przypomnienie o tym, że zmiany klimatyczne niszczą rafy koralowe na całym świecie. Dla AXA Climate doskonalenie parametrycznych rozwiązań ubezpieczeniowych jest podstawą dla wzmacniania odporności oraz odbudowy naszych ekosystemów naturalnych. Dzisiaj z przyjemnością bierzemy udział w przekazywaniu szybkiego zwrotu środków finansowych na odbudowę i utrzymanie rafy mezoamerykańskiej. Ten innowacyjny mechanizm finansowy zmienia sposób dbania i ochrony zasobów naturalnych, jednocześnie wspierając społeczności lokalne i gospodarki, które od nich zależą – powiedział Antoine Denoix, prezes AXA Climate.

– Sprawna wypłata podkreśla wartość ubezpieczenia parametrycznego. Umożliwi ona Funduszowi MAR sfinansowanie natychmiastowej naprawy, w ten sposób ograniczając do minimum szkody w ubezpieczonych rafach koralowych. Munich Re z dumą pokazuje, jak ubezpieczenie przyczynia się do wzmocnienia odporności kluczowych ekosystemów – zauważył Michael Roth, szef sekcji sektora publicznego dla partnerów kapitałowych Munich Re.

(AM, źródło: WTW Polska)

Uczestnicy badań klinicznych będą lepiej chronieni

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

22 listopada rząd przyjął projekt ustawy o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi. Nowa regulacja określa m.in. zasady odpowiedzialności cywilnej badacza i sponsora badań klinicznych oraz wprowadza rozwiązania zapewniające ochronę uczestników badań, jeśli chodzi o system odszkodowań (ubezpieczeń).

Opracowany przez Ministerstwo Zdrowia projekt ustawy przewiduje utworzenie Funduszu Kompensacyjnego Badań Klinicznych. Będzie on skierowany do pacjentów, u których wystąpią ewentualne działania niepożądane podczas badań klinicznych. Celem utworzenia Funduszu było podwyższenie ochrony pacjenta poprzez ułatwienie mu uzyskania odszkodowania za ewentualne szkody na zdrowiu, które odniósł w wyniku udziału w badaniu klinicznym. FKBK będzie finansowany z wpłat sponsorów, a wysokość składki będzie uzależniona od liczby uczestników badania klinicznego. Jego dysponentem będzie Rzecznik Praw Pacjenta.

Poszkodowani w badaniu klinicznym (lub w razie ich śmierci osoby im najbliższe) będą mogli zgłaszać się ze swoim roszczeniem w pierwszej kolejności do Rzecznika i sponsora. Postępowanie w sprawie świadczenia kompensacyjnego nie zostanie wszczęte, jeśli w związku z tym samym zdarzeniem prawomocnie osądzono sprawę o odszkodowanie lub zadośćuczynienie lub gdy toczy się postępowanie cywilne w sprawie o odszkodowanie lub zadośćuczynienie.

RPP powoła zespół ekspertów niezależnych od badacza i sponsora badania oraz posiadających określone doświadczenie i wiedzę. Ocenią oni, czy szkoda uczestnika badania może być wynikiem udziału w nim. Podstawą uznania roszczenia byłoby prawdopodobieństwo związku szkody z badaniem.

Ile za jaką szkodę?

Rzecznik, po uzyskaniu opinii zespołu, wyda decyzję administracyjną w sprawie przyznania świadczenia kompensacyjnego i ustalenia jego wysokości lub odmowy. Wysokość świadczenia będzie wynosić:

  • z tytułu uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia uczestnika badania klinicznego – od 2 do 200 tys. zł;
  • z tytułu śmierci uczestnika badania klinicznego – od 20 do 100 tys. zł w odniesieniu do jednego wnioskodawcy.

Świadczenie kompensacyjne jest wypłacane w terminie 14 dni od dnia wydania prawomocnej i ostatecznej decyzji.

W przypadku, gdy poszkodowany nie będzie usatysfakcjonowany wysokością świadczenia, będzie mógł dochodzić roszczeń w sądzie, na zasadach ogólnych.

Sponsor i badacz muszą mieć OC

Nowa regulacja wprowadza też przepisy nakładające na sponsora i badacza obowiązek ubezpieczeniowy w zakresie OC w związku ze szkodami, które mogą wyrządzić podczas badania. W przypadku badania klinicznego o niskim stopniu interwencji sponsor jest zwolniony z tego obowiązku.

Minimalna suma gwarancyjna OC w odniesieniu do jednego zdarzenia oraz wszystkich zdarzeń, których skutki są objęte umową ubezpieczenia, zależy od liczby uczestników badania klinicznego przyjmujących badany produkt leczniczy lub znajdujących się w grupie kontrolnej. Projektowane przepisy stanowią, że w przypadku grupy do 50 osób minimalny limit wynosi równowartość w złotych kwoty 500 tys. euro. Z kolei w przypadku grupy powyżej 50 osób – 1 mln euro. Minimalna suma gwarancyjna jest określona łącznie w odniesieniu do sponsora i wszystkich badaczy uczestniczących w danym badaniu klinicznym.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

TUZ Ubezpieczenia rusza z nową ofertą dla przedsiębiorców 

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

TUZ Ubezpieczenia poszerzył swoją ofertę o dwa nowe produkty dla przedsiębiorców: ubezpieczenie mienia przedsiębiorstw oraz ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. To pierwsze propozycje w ramach zmodyfikowanej oferty korporacyjnej. Zakład planuje przeprowadzenie szerokiej akcji informacyjnej na temat nowych polis, skierowanej do brokerów.

– Zapowiadaliśmy, że po zmianach w zakresie budowy zespołu sprzedażowego oraz nowych rozwiązań dla brokerów wprowadzimy nowe i atrakcyjne produkty i teraz to realizujemy – mówi Monika Bidermann, dyrektorka Departamentu Rozwoju Biznesu i Współpracy z Brokerami TUZ Ubezpieczenia.

Nowe OWU ochrony mienia i OC dla przedsiębiorców obowiązują od 22 listopada 2022 r.

– Nowy produkt konsoliduje cztery OWU w jedno oraz znacząco rozszerza zakres ubezpieczenia mienia – tłumaczy Monika Bidermann. – Wprowadziliśmy szereg rozwiązań, których celem jest dopasowanie ubezpieczenia mienia i OC do dzisiejszych realiów rynkowych, a przede wszystkim zapewnienie kompleksowej ochrony klientom. Przy tworzeniu nowego produktu dużo czasu poświęciliśmy na konsultacje z brokerami, underwiterami oraz zespołem sprzedażowym – podkreśla.

Szczegóły zmian

Najnowszą propozycję TUZ Ubezpieczenia cechują nowe rozwiązania, szeroki zakres oraz możliwość dostosowania ochrony do rodzaju prowadzonej działalności przez przedsiębiorcę.

Najważniejsze zmiany w ubezpieczeniu mienia:

  • Możliwość wyboru jednego z dwóch wariantów: od ryzyk nazwanych lub w formule od ryzyk nienazwanych (all risk).
  • Kradzież w standardowym zakresie.
  • Szeroka definicja dla ryzyk deszczu i wiatru (brak minimalnych parametrów dla działania deszczu i wiatru).
  • Ochrona od przepięć w standardzie, niezależnie od przyczyny.
  • 13 klauzul dodatkowych rozszerzających ochronę, m.in. maszyn od szkód mechanicznych i elektrycznych, katastrofy budowlanej czy mienia podczas transportu.
  • Klauzula Leeway w dwóch wariantach, według formuły ubezpieczenia 130% (dotychczas 120%) lub według formuły szkody.
  • Automatyczne odnowienie sumy ubezpieczenia dla sum stałych.
  • Dodatkowe koszty po szkodzie w standardzie ubezpieczenia.

Jako uzupełnienie ubezpieczenia mienia TUZ przygotowało też nowe warunki OC z tytułu prowadzenia działalności lub posiadanego mienia. Przy tworzeniu nowego produktu zakład poświęcił dużo uwagi rozbudowie podstawowego zakresu ubezpieczenia.

Najważniejsze zmiany w OC:

  • Szeroki zakres podstawowy (obejmuje m.in. OC delikt i OC kontrakt, odpowiedzialność za szkody spowodowane przez rażące niedbalstwo, odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez podwykonawców).
  • Rozszerzenie zakresu terytorialnego (kraje UE oraz Wielka Brytania, Szwajcaria Norwegia i Islandia lub cały świat z wyłączeniem Kanady, USA, Australii, Nowej Zelandii).
  • Rozszerzenie definicji pracownika o pracownika tymczasowego.
  • Włączenie do ochrony szkód powstałych w związku z podróżami służbowymi.
  • Rozszerzenie klauzuli OC za produkt o zatrucie pokarmowe.
  • Niezbędne koszty ochrony prawnej lub wynagrodzenie rzeczoznawców w standardzie.
  • Do umowy OC może zostać dodanych 27 klauzul rozszerzających.

– W ramach indywidualnego podejścia do klienta, zarówno w ubezpieczeniu mienia, jak i OC dla przedsiębiorców, możemy zaoferować dodatkowe rozszerzenia lub modyfikować postanowienia oferty o klauzule brokerskie, tworząc w ten sposób program ubezpieczenia „szyty na miarę” – mówi Monika Bidermann.

Wkrótce nowe modyfikacje w ofercie i szkolenia dla brokerów

TUZ Ubezpieczenia zapowiada, że wspomniane oferty są dopiero początkiem prac związanych z wdrażaniem nowych produktów dla klienta instytucjonalnego.

– Pracujemy nad nowymi warunkami także dla ryzyk ubezpieczenia utraty zysku, maszyn od awarii oraz sprzętu elektronicznego – zapowiada Monika Wolnicka, koordynator ubezpieczeń majątkowych w Departamencie Ubezpieczeń TUZ Ubezpieczenia.

– Zależy nam na tym, aby każdy z brokerów zapoznał się z nowymi warunkami ubezpieczenia mienia i odpowiedzialności cywilnej – zapewnia Magdalena Subocz, dyrektor regionu ds. współpracy z Brokerami TUZ Ubezpieczenia.

Dlatego też w najbliższym czasie TUZ Ubezpieczenia zorganizuje webinar, który pozwoli brokerom poznać bliżej rozwiązania przyjęte w nowych OWU. Szczegóły nowej oferty będą prezentowane również podczas indywidualnych spotkań. Ponadto zakład zorganizuje cykl szkoleń w każdym z regionów, które odbędą się w I kwartale 2023 roku.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

EuCO liczy na odzyskanie przychylności klientów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Renata Sawicz-Patora, nowa prezes kancelarii odszkodowawczej EuCO, w rozmowie z money.pl zadeklarowała, że spółka w całości spłaci zaległości wobec klientów. Zapewniła również, że firma jest na właściwej drodze do wydostania się z problemów.

Prezes EuCO przyznała, że zobowiązania wobec klientów wynoszą ponad 30 mln zł, a intencją zarządu jest spłacenie tej kwoty w całości. Mimo obecnych kłopotów firma chce być nadal obecna na rynku i rozwijać się, dlatego zmieniła model biznesowy, wdrażając płatność podzieloną, dzięki której – jak znaczyła Renata Sawicz-Patora – spółka jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu.

Prezes dodała, że obecnie EuCO koncentruje się na tym, aby jak najszybciej odzyskać płynność finansową – jej przedstawiciele pracują i zdobywają nowych klientów. Tylko w październiku firma pozyskała do obsługi ok. 200 nowych spraw. Renata Sawicz-Patora poinformowała także, iż władze spółki pracują nad przygotowaniem planu restrukturyzacji i propozycjami układowymi dla wierzycieli. EuCO chce odzyskać płynność w oparciu o swoją bieżącą działalność. Obecnie firma prowadzi sprawy opiewające łącznie na kwotę ponad 250 mln zł, pozyskując dodatkowo nowe. Prezes firmy zaznaczyła, że nie zamierza ona rezygnować ze swojej dotychczasowej marki oraz opuszczać giełdowego parkietu, licząc na odzyskanie zaufania inwestorów. Renata Sawicz-Patora dodała, że EuCO chce jak najszybciej wrócić na pozycję lidera rynku odszkodowań.

Więcej:

money.pl z 21 listopada, Karolina Wysota „Kancelaria odszkodowawcza żałuje za grzechy. Chce spłacić wszystkich klientów i odzyskać koronę

(AM, źródło: money.pl)

XVIII Forum Rynku Zdrowia. Zdrowie i ubezpieczenia mają sobie wiele do zaoferowania

0
Źródło miejsca: Forum Rynku Zdrowia

2900 uczestników, w tym 1200 stacjonarnie, wzięło udział w XVIII Forum Rynku Zdrowia, co stanowi frekwencyjny rekord tego wydarzenia. Forum było okazją do debaty na temat obecnego stanu i przyszłości ochrony zdrowia w Polsce. W ramach konferencji tradycyjnie wręczone zostały także Portrety Polskiej Medycyny.

Organizowane od 2005 r. Forum Rynku Zdrowia jest jedną z najbardziej prestiżowych i reprezentatywnych debat poświęconych ochronie zdrowia. XVIII Forum Rynku Zdrowia to kolejna edycja wydarzenia umożliwiającego wielowątkową dyskusję na temat funkcjonowania krajowego systemu ochrony zdrowia. Spotkali się na nim przedstawiciele rządu i świata medycznego, administracji samorządowej, parlamentarzyści, menedżerowie podmiotów leczniczych, eksperci oraz lekarze wielu specjalizacji.

Debata objęła nie tylko sposób działania w dobie kolejnych fal pandemii Covid-19, ale również obecnej sytuacji Polski jako państwa przyfrontowego.

Na program złożyło się 21 sesji, podczas których nie zabrakło zagadnień dotyczących cyfrowej transformacji medycyny, reformy podstawowej opieki zdrowotnej, przyszłości innowacyjnych technologii medycznych, finansowania w ochronie zdrowia, bezpieczeństwa pacjentów, projektu ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitalnictwa, a także innych bieżących tematów dotyczących ochrony zdrowia w Polsce.

Jak uzdrowić system?

Konferencję zainaugurowała sesja „Uzdrowienie systemu – kilka kluczowych pytań”, w której wzięli udział m.in. podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Piotr Bromber, Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec oraz prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Filip Nowak. Gościem emitowanego podczas sesji wywiadu był minister zdrowia Adam Niedzielski.

Tematyka konferencji obejmowała finansowanie w ochronie zdrowia, kwestię jakości w opiece zdrowotnej, bezpieczeństwo pacjentów, a także model dialogu w polskiej ochronie zdrowia. Dodatkowo poruszono kwestie zmiany w projekcie ustawy o szpitalnictwie, kontrowersje wokół budżetu NFZ, przesunięcie kwestii finansowania niektórych świadczeń z budżetu państwa do NFZ oraz problem dostępności świadczeń in toto.

– Brakuje pewnego systemowego hamulca, który by ograniczał możliwość zadłużania się, bo to najprawdopodobniej jest pochodną spirali wynagrodzeniowej, która uruchamia się przy niezdrowej konkurencji między lokalnymi czy blisko położonymi szpitalami – powiedział dr Adam Niedzielski, minister zdrowia.

Dzięki składkowemu systemowi finansowania świadczeń dysponujemy środkami na nowe zadania. Również pod kątem organizacyjnym, choć to wyzwanie, jesteśmy przygotowani do ich realizacji – zapewnił podczas sesji inaugurującej prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Filip Nowak.

Uważam, że może zabraknąć środków na świadczenia – nie umiem powiedzieć dzisiaj, że na pewno, ale tak drastyczne rewolucje niestety będą miały swoje konsekwencje, bo Narodowy Fundusz Zdrowia musi się najpierw z tym ułożyć, musi sobie z tymi zadaniami poradzić, co nie stanie się tak od razu. Musi budować zespoły. To jest ogromna odpowiedzialność spoczywająca na jednym superregulatorze – przyznała Anna Rulkiewicz, prezes grupy LUX MED.

Podczas panelu dotyczącego finansowania szpitali i zarządzania lecznicami uczestnicy mogli poznać punkt widzenia zastępcy prezesa ds. medycznych NFZ Bernarda Waśki. Zwrócił on uwagę między innymi na opiekę senioralną i istotę terminowości wykonywanych zleceń.

Przemysł farmaceutyczny i apteki

Produkcja substancji czynnych, analiza krytycznych substancji aktywnych i miejsce Polski na międzynarodowym rynku farmaceutycznym – o tym, czym żyje obecnie branża, można było posłuchać podczas sesji „Przemysł farmaceutyczny”.

Przez ostatnie lata, w zakresie mojego urzędowania, bardzo mocno zmniejszyliśmy udział wydatków sektora zdrowia na polską produkcję poprzez bardzo mocno zwiększone obejmowanie leków innowacyjnych. Tego oczekują pacjenci, ale z drugiej strony trzeba ten rozdźwięk na pewno zatrzymać i zaczęliśmy nad tym pracować już teraz – podsumował Maciej Miłkowski z Ministerstwa Zdrowia.

Polska gospodarka stoi sektorem prywatnym: tysiące firm prywatnych walczą każdego dnia o przetrwanie, o zatrudnienie, o inwestycje, o rozwój. To, czy gospodarka będzie się rozwijać, czy te firmy będą inwestować, zależy od tego, czy mają poczucie stabilności, zaufania, pewności i współpracy z agendami rządowymi. Niestety w tej chwili to zaufanie maleje – nie tylko do rządu, ale w ogóle do całej sytuacji, która się dzieje – podkreśliła Katarzyna Dubno, dyrektorka ds. relacji zewnętrznych i ekonomiki zdrowia Adamed Pharma.

Jak my sobie dzisiaj radzimy z tymi wyzwaniami, które makroekonomicznie nas dotykają? Tak jak każda branża: zobaczymy, jak jesteśmy przygotowani na to wyzwanie, dopiero za kilka miesięcy. Inflacja dotyka branży farmaceutycznej jak każdej innej – mówiła Aneta Grzegorzewska, dyrektorka ds. korporacyjnych i relacji zewnętrznych Gedeon Richter Polska.

Zauważalne są również zmiany na rynku aptecznym, gdzie apteki stały się miejscem pierwszego kontaktu z pacjentem. Digitalizacja spowodowana pandemią oraz ustawa o zawodzie farmaceuty sprawiły, że opieka farmaceutyczna i usługi z tym związane na przestrzeni ostatnich dwóch lat znacznie się rozwinęły.

Jakość w opiece zdrowotnej

Ważnym tematem podjętym podczas pierwszego dnia konferencji była także ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i realności systemu no-fault. Inicjatywa spotkała się z odmiennymi zdaniami.

Dla nas ta ustawa jest pewnym krokiem w dobrą stronę: ona zawiera dobre elementy. Ktoś wreszcie zauważył potrzebę wprowadzenia systemu kompensacyjnego, postawienia na jakość, ale jeżeli chodzi o rozwiązania tak zwanego nofault, my odczytujemy te ustalenia raczej jako próbę systemu yes-fault. Dla nas rozwiązania, które są zapisane w ustawie, są zupełnie dysfunkcyjne – mówił Łukasz Jankowski, prezes Naczelnej Izby Lekarskiej. – Potrzebujemy w Polsce realnego systemu no-fault, ta ustawa nam tego nie zapewnia. W naszej ocenie ta ustawa zakończy również pewną dyskusję – nie będzie krokiem, ale będzie pewnym zakończeniem i zabetonowaniem dyskusji na długie lata.

Prelegenci Forum wyrazili swoją opinię dotyczącą wprowadzenia rejestru zdarzeń niepożądanych. Wątpliwości osób biorących udział w dyskusji budzi artykuł 19. projektu ustawy o jakości i bezpieczeństwie pacjenta, który zobowiązuje do podania danych osobowych zgłaszającego.

Bardzo mi się podoba, że ustawodawca przewidział obowiązek, aby był ten feedback, aby były wdrażane, analizowane zdarzenia niepożądane w danej jednostce, żeby były wyciągane wnioski i wdrażane działania naprawcze, działania korygujące, działania zapobiegawcze przed pojawieniem się tego typu zdarzeń niepożądanych w przyszłości – komentował Jacek Kopacz z Supra Brokers.

Modernizacja i poprawa efektywności szpitali

Podczas paneli podjęto dyskusję dotyczącą zmiany projektu ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitala. Jej głównymi założeniami mają być: powstanie Funduszu Modernizacji i Poprawy Efektywności Szpitalnictwa, który ma zastąpić Agencję Restrukturyzacji Szpitali, oraz zmiana kategoryzacji szpitali z A, B, C, D na I–IV.

System mamy w tej chwili rozchwiany i dotknięty nieszczęśliwą w realizacji ustawą. Przeprowadzenie w tych warunkach reformy, która ma stwarzać pozory porządkowania systemu, raczej się nie uda. Zapewne zostanie odroczona. Rządzący będą mieli obawy, czy taką reformę wprowadzać. Co by nie mówić, zakończy się ona pogorszeniem dostępu do świadczeń zdrowotnych – stwierdził Wojciech Konieczny, dyrektor Miejskiego Szpitala Zespolonego w Częstochowie.

Kształcenie lekarzy

Nowa forma Lekarskiego Egzaminu Końcowego, według prof. Zbigniewa Gacionga, rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, pozwala na sztuczne nadrobienie braków w edukacji. Wśród innych problemów, z którymi obecnie boryka się system kształcenia przyszłych lekarzy, wymienił m.in.: problemy z powiększeniem liczby studentów medycyny na kluczowych uczelniach w kraju i utrudniony dostęp do szpitalnych łóżek, przy których mogą szkolić się studenci.

– Mamy trudności w dostępie pacjentów do łóżek szpitalnych, przy których mogą się szkolić studenci. Niestety medycyny w wariancie online nauczyć się nie da. Oczywiście techniki symulacyjne są niezwykle ważne i odgrywają coraz większe znaczenie w szkoleniu przed- i podyplomowym, specjalizacyjnym. Konieczny jest dostęp do pacjenta, ale nie dwudziestoosobowej grupy do jednego pacjenta. Tylko takiej, gdzie student ma rzeczywiście możliwość bezpośredniego kontaktu z chorym – wyjaśnił prof. Gaciong.

Portrety Polskiej Medycyny

Zwieńczeniem pierwszego dnia Forum była wieczorna gala, podczas której nagrodzono laureatów 16. edycji Portretów Polskiej Medycyny. Uhonorowane zostały osoby oraz wydarzenia, które istotnie wpłynęły na ochronę zdrowia. W gronie zwycięzców znaleźli się wybitni lekarze, menedżerowie ochrony zdrowia oraz programy związane z wdrożeniem innowacyjnych sposobów leczenia.

Laureatów w trzech kategoriach: Menadżer Rynku Zdrowia, Lekarz Rynku Zdrowia i Wydarzenie Rynku Zdrowia, po raz pierwszy wybrała kapituła składająca się z 29 osób. Jury przyznało łącznie dziewięć nagród.


XVIII Forum Rynku Zdrowia odbyło się w dniach 24–25 października 2022 r. w hotelu Sheraton Grand Warsaw.

Organizatorem wydarzenia jest Grupa PTWP – Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości – wydawca portalu rynekzdrowia.pl i magazynu „Rynek Zdrowia” oraz inicjator takich wydarzeń, jak Europejski Kongres Gospodarczy i Kongres Wyzwań Zdrowotnych.

Więcej informacji: www.forumrynkuzdrowia.pl i www.ptwp.pl


KOMENTARZ

Zdrowie i ubezpieczenia mają sobie wiele do zaoferowania

Aleksandra E. Wysocka

Branża ochrony zdrowia ma ogromny potencjał rozwojowy. Nieprzypadkowo jest też obszarem zainteresowania zakładów ubezpieczeń. Produkty powiązane z profilaktyką, diagnostyką, leczeniem ambulatoryjnym i szpitalnym niosą ubezpieczonym konkretną wartość, a ubezpieczycielom zapewniają częstszy kontakt z klientem i budowę z nim długotrwałej relacji oraz szansę niesienia mu wymiernej pomocy.

Gdy do tej układanki dołożymy klocek technologiczny, czyli aplikacje do umawiania badań i wizyt, przechowywania dokumentacji medycznej, monitorowania stanu zdrowia czy wspierania szeroko pojętego dobrostanu, to widać potencjał tworzenia ciekawych ekosystemów produktów, usług i narzędzi opartych na międzysektorowym partnerstwie. Biorąc pod uwagę rosnące statystyki zachorowań na choroby cywilizacyjne, to jest to nie tylko potencjał biznesowy, ale też okazja do realizacji ważnej misji społecznej. Ubezpieczyciele stoją przed wielką szansą również w związku ze starzeniem się społeczeństwa i rosnącym zapotrzebowaniem na usługi i produkty stworzone z myślą o seniorach.

Dobrze by było, gdyby zakłady ubezpieczeń nie replikowały mało wydolnego publicznego systemu opieki ambulatoryjnej, co niestety ma miejsce – obok kolejek do przychodni publicznych mamy problemy z szybkim dostępem do leczenia również w sektorze prywatnym. Z pomocą przychodzi telemedycyna, ale bez właściwej diagnostyki i koordynacji procesu leczenia pacjent chaotycznie miota się między specjalistami, a moment rozpoczęcia odpowiedniej terapii często opóźnia się ponad miarę, co może zagrażać życiu w przypadku chociażby nowotworów. Największym wyzwaniem wydaje się stworzenie systemu szybkiej diagnostyki i tu ubezpieczyciele mogą również wiele zdziałać, chociażby tworząc nowoczesne produkty z zakresu medycyny pracy.

Forum Rynku Zdrowia było okazją do poznania aktualnych wyzwań sektora oraz innowacji wykorzystujących m.in. sztuczną inteligencję czy biometrię. Cieszy fakt, że branżę ubezpieczeniową reprezentowały PZU Zdrowie, LUX MED czy Supra Brokers, jednak mam nadzieję, że w kolejnych edycjach wydarzenia pojawi się więcej ubezpieczeniowych wątków.

Aleksandra E. Wysocka
redaktorka naczelna

Warta: Nasz produkt odpowiada na aktualne trendy

0
Marek Twardowski

O obecnych oczekiwaniach klientów i nowościach w segmencie ubezpieczeń na życie rozmawiamy z Markiem Twardowskim, dyrektorem zarządzającym w TUnŻ Warta odpowiedzialnym za Departament Rozwoju Produktów.

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Kluczowe indywidualne ubezpieczenie na życie Warty właśnie zostało odświeżone. Jakie trendy braliście pod uwagę, aktualizując ten produkt?

Marek Twardowski: – Starzenie się społeczeństwa i wyższa aktywność zawodowa Polaków należą do najbardziej widocznych i najważniejszych trendów demograficznych. Jesteśmy też coraz bardziej narażeni na choroby cywilizacyjne, które nie tylko wymagają kosztownego i długotrwałego leczenia, ale mogą uniemożliwić pracę i pozbawić nas źródła utrzymania. Wzrasta też świadomość kosztów, które wiążą się z chorobą, w tym dostępem do prywatnej opieki medycznej.

Jednocześnie widzimy wszyscy, jak zwiększa się popularność aktywności fizycznej wśród Polaków. Trend ten sam w sobie jest bardzo pozytywnym zjawiskiem, ale zapewne przełoży się na wzrost liczby kontuzji w trakcie uprawiania sportu.

Nową wersję ubezpieczenia Warta Ochrona oparliśmy m.in. na wspomnianych trendach, oferując klientom pełniejszy zakres wsparcia ubezpieczeniowego.

Czy pandemia ma nadal wpływ na oczekiwania klientów?

– Kryzysowe sytuacje sprawiają, że klienci stają się bardziej świadomi zagrożeń, jakie mogą pojawić się w ich życiu. Uświadamiają sobie, że choroba czy śmierć może dotknąć również ich i ich rodzin, niezależnie od tego, jaki mają stan zdrowia czy status społeczny. Dlatego w okresach nasilenia pandemii zauważyliśmy wzrost zainteresowania produktami stanowiącymi wsparcie finansowe w trudnych sytuacjach życiowych, w tym w szczególności w przypadku choroby.

My również obserwujemy bieżące wydarzenia dotyczące zdrowia obywateli, jak też zmiany w sposobach leczenia chorób. Cyklicznie modyfikujemy naszą ofertę, aby w jak największym stopniu odpowiadała na rzeczywiste i aktualne potrzeby klientów. Dobrym przykładem może być zmiana dotycząca wypłat świadczeń za pobyt w szpitalu w wyniku choroby. Obecnie proces leczenia wymaga krótszych pobytów, nawet jednodniowych. Dlatego świadczenie wypłacamy już od pierwszego dnia pobytu w szpitalu, a nie jak we wcześniejszych wersjach produktu – po minimum trzech.

Innym przykładem jest poszerzenie listy poważnych chorób, za które możemy wypłacić świadczenie. Po ostatniej zmianie produktu na liście znalazło się aż 45 jednostek chorobowych.

Która część zakresu jest obecnie ważniejsza dla klienta? Ochrona na wypadek śmierci? A może ta dotycząca zdrowia?

– Oczekiwany zakres ochrony zależy od indywidualnej sytuacji klienta. Dla znacznej ich części najważniejsza jest możliwość uzyskania wypłaty, która pozwoli im się leczyć w lepszych warunkach, inni pragną przede wszystkim zabezpieczyć finansowo rodziny, gdyby ich zabrakło. Jest też grupa, która obawia się, że nie będą w stanie pracować do emerytury z uwagi na poważne problemy ze zdrowiem.

Nasze obecne ubezpieczenie dostarcza rozwiązania odpowiadające na potrzeby klientów na różnych etapach życia. Przede wszystkim rozbudowaliśmy ofertę wspierającą ubezpieczonych w przypadku wystąpienia poważnych chorób, która w zależności od wybranej opcji może poprzez wypłatę pieniędzy pomóc w sfinansowaniu lepszego leczenia czy po prostu zapewnić pieniądze na czas, kiedy chory nie jest w stanie pracować. Jedną z ciekawszych umów dodatkowych, jaką mamy w ofercie, a która dotyczy najcięższych chorób, jest możliwość zorganizowania i sfinansowania procesu leczenia w jednym z renomowanych ośrodków medycznych za granicą.

Dodatkowo, wprowadziliśmy ofertę skierowaną do osób aktywnych zawodowo, w tym pracujących na własny rachunek, która stanowi zabezpieczenie na wypadek niezdolności do pracy i uzupełnienie systemu opieki społecznej.  

Biorąc pod uwagę starzenie się społeczeństwa, wydłużyliśmy czas, na jaki może zostać zawarta umowa. W obecnej wersji produktu zapewniamy ochronę ubezpieczeniową do wieku 100 lat, przy czym konstrukcja produktu zakłada, że po ukończeniu przez klienta 85. roku życia polisa przechodzi w tryb bezskładkowy.

Czy obecna sytuacja gospodarcza może wpłynąć na zainteresowanie ubezpieczeniem na życie?

– Kryzysowe sytuacje na pewno odbijają się negatywnie na stanie finansów obywateli, ale jednocześnie sprawiają, że zaczynamy myśleć o tym, że może się w życiu stać coś złego. Rozglądamy się wtedy za produktami, które mogą pomóc w trudnej sytuacji – czy to nam, czy naszej rodzinie. Ubezpieczenia na życie są jednym z podstawowych narzędzi, które wspierają klientów po zaistnieniu negatywnych zdarzeń – zarówno finansowo, jak też poprzez dostarczenie niezbędnej w danej sytuacji usługi. Wszystko to buduje świadomość ubezpieczeniową i przekłada się na wyższe zainteresowanie polisami na życie.

Z drugiej strony polisa na życie nie jest podstawową potrzebą dla wielu klientów, więc w razie problemów finansowych rozważają rezygnację z tego wydatku w pierwszej kolejności. Naszą odpowiedzią na wyzwania finansowe klientów jest elastyczna konstrukcja produktu, pozwalająca na ograniczenie zakresu ochrony lub zmniejszenie świadczeń w aktywnej polisie, a co za tym idzie, ograniczenie wysokości składki. To rozwiązanie pozwala utrzymać ochronę ubezpieczeniową mimo przejściowych problemów finansowych klientów. Widzimy zwiększoną liczbę zapytań o możliwości zmian w polisie, ale nie rejestrujemy na ten moment wyższej liczby rozwiązywanych umów.


Warta Ochrona z jeszcze pełniejszą ochroną

Warta wprowadziła nową wersję produktu Warta Ochrona, ubezpieczenia na życie zapewniającego kompleksową ochronę, z możliwością dopasowania zakresu do potrzeb klienta. Produkt skierowany jest do osób, którym zależy na zabezpieczeniu siebie oraz najbliższych na wypadek negatywnych sytuacji losowych, w tym problemów ze zdrowiem, wypadku czy śmierci. Elastyczna konstrukcja ubezpieczenia oraz szeroka lista umów dodatkowych pozwala na dopasowanie ochrony do indywidualnych oczekiwań ubezpieczających się.

Kluczowe nowości w Warta Ochrona:

  • długoterminowe zabezpieczenie życia – nawet do 100 lat! Dodatkowo po ukończeniu 85. roku życia klient nie ma obowiązku opłacania składki;
  • szerszy zakres ubezpieczenia zdrowia:
    • nawet 600 tys. zł w razie poważnego zachorowania, z możliwością dopasowania zakresu do indywidualnego stanu zdrowia osoby ubezpieczonej;
    • lista chorób objętych ochroną została niemalże podwojona (do 45);
    • nawet 500 tys. zł na leczenie nowotworu;
  • nowe umowy dodatkowe dla osób aktywnych zawodowo, na wypadek niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji;
  • specjalny pakiet dla osób wyczynowo uprawiających sport obejmujący ponad 40 dyscyplin, np. biegi długodystansowe, piłka nożna, triathlon czy tenis;
  • atrakcyjne pakiety z ochroną dla dzieci (czas trwania ochrony wydłużony do 25. roku życia);
  • opcja pod kredyt z malejącą sumą ubezpieczenia.

Aktualna wersja ubezpieczenia Warta Ochrona jest dostępna u agentów – w placówce i sprzedaży zdalnej – od 30 października.

Jak poukładać ubezpieczenia zdrowotne dla pracowników?

0
Marta Zdzińska

Sytuacja na rynku opieki zdrowotnej jest bardzo trudna. Rosnące ceny, problemy z dostępnością i coraz wyższe wymagania klientów sprawiają, że konstruowanie programów ubezpieczeniowych jest procesem coraz bardziej złożonym. Ceny prywatnej opieki zdrowotnej rosną we wciąż szybszym tempie, co staje się wyzwaniem dla pracodawców, którzy chcą zapewnić swoim pracownikom opiekę medyczną o wysokim standardzie, utrzymując przeznaczane na ten benefit środki na racjonalnym poziomie.

Takich głosów od zespołów HR słyszymy bardzo dużo. Wtedy do działania wkraczamy my – „cali na biało”. Może nie do końca tak to wygląda, ale bardzo chętnie podejmujemy różne wyzwania, związane z układaniem tematów benefitów zdrowotnych i życiowych. Często spełnienie oczekiwań pracodawcy i pracowników to naprawdę duże wyzwanie, ale właśnie prawidłowe ich poukładanie jest kluczem do sukcesu.

W tym tekście chciałabym przedstawić dwa przykłady rozwiązań, które stworzyliśmy dla klientów, pokazując, jak różne mogą być potrzeby, ale też kryteria wyboru dostawcy opieki zdrowotnej.

CASE STUDY #1
firma produkcyjna

Pozyskaliśmy klienta w momencie, kiedy nie miał jeszcze opieki zdrowotnej dla pracowników, ale poszukiwał takiego rozwiązania. Pracodawca nie był przekonany, czy na pewno typowy program ubezpieczenia zdrowotnego sprawdzi się u niego, ponieważ firma produkcyjna mieści się w małej miejscowości oddalonej od Trójmiasta o kilkadziesiąt kilometrów i większość pracowników mieszka niedaleko zakładu, były więc obawy związane z tym, że w pobliżu nie ma żadnych placówek medycznych „znanych” dostawców.

To, co było dla pracodawcy ważne, to obsługa medycyny pracy, która zbyt mocno angażowała dział kadr, dodatkowo problemem była też długa absencja w pracy związana z wykonywaniem badań kontrolnych – pracownik szedł do lekarza, na badania, wracał do lekarza i niejednokrotnie oznaczało to kilka dni nieobecności w pracy, co w przypadku pracy zmianowej na linii produkcyjnej sprawiało problemy organizacyjne.

Przygotowując program, skupiliśmy się na analizie dostępnych podwykonawców w okolicy zakładu pracy – w tym przypadku nie miało znaczenia, ile placówek ma dany dostawca na terenie całej Polski, potrzebne były placówki w obrębie kilkunastu kilometrów od siedziby firmy. Kolejnym elementem była wymagana przez nas aplikacja do obsługi MP, która odciążać będzie dział kadr, a tym samym część obowiązków przejmie operator medyczny.

Na etapie poszukiwania ofert bardzo ważnym elementem było dla nas uzyskanie propozycji, która obejmie zagwarantowanie dyżurów pielęgniarki i lekarza medycyny pracy na terenie zakładu pracy, w przeznaczonym na ten cel przez pracodawcę gabinecie. Wiedzieliśmy, że w sposób znaczący usprawni to proces badań MP i rozwiąże jeden z kluczowych problemów klienta. Udało nam się znaleźć takie rozwiązanie i wynegocjować warunki, które były zadowalające dla pracodawcy.

W związku ze specyfiką klienta wdrożenie przebiegało głównie na terenie zakładu. Prowadziliśmy prezentacje w godzinach dostosowanych do pracy zmianowej, przygotowaliśmy z dostawcą ulotki i plakaty, a także filmiki informacyjne wyświetlane na ekranach znajdujących się na hali produkcyjnej.

Program był bardzo dobrze oceniany przez klienta i pracowników, a w rocznicę polisy udało się dodatkowo wynegocjować z dostawcą dyżury lekarza internisty, które pozwalały na załatwianie spraw typu recepty czy skierowanie na badania, których pracownik potrzebował, szybko, na terenie zakładu pracy.

CASE STUDY #2
firma świadcząca usługi profesjonalne

Ten klient to firma, którą próbowaliśmy pozyskać jakiś czas, jednak twierdziła, że na dzisiaj nie chce ruszać tematu opieki medycznej. Co prawda pracownicy narzekali na jakość tych usług, jednak „jakoś” to działało.

Sytuacja się zmieniła, gdy klient otrzymał w rocznicę polisy propozycję dużej podwyżki składki i wrócił do nas z prośbą o przygotowanie nowego programu, słusznie stwierdzając, że jak już mają płacić więcej, to niech chociaż pracownicy będą bardziej zadowoleni.

Specyfika klienta polegała przede wszystkim na bardzo rozsianej strukturze zatrudnienia. Większa grupa pracowników znajdowała się w Warszawie, a na terenie całego kraju w różnych lokalizacjach kilkanaście lub kilka osób. Pracownicy byli przyzwyczajeni od renomowanych placówek w Warszawie, które miały być dostępne bez względu na wybrane rozwiązanie, ale sieć dostępnych podwykonawców musiała być duża na terenie całej Polski.

Udało się przygotować nowy program i wdrożyć go w sposób w pełni online, poprzez webinary, materiały w formie elektronicznej oraz specjalną stronę internetową. To co istotne, przeprowadzenie konkursu ofert, wybór i wdrożenie zajęło nam w tym przypadku niespełna miesiąc.

Oba te przypadki pokazują, jak bardzo mogą się różnić potrzeby klienta, jakie elementy mogą być kluczowe dla jednego z nich, a zupełnie nieistotne u drugiego. Naszym zadaniem jest, aby na podstawie rozmów z klientem o jego oczekiwaniach, problemach i wyzwaniach związanych z benefitem zdrowotnym, jak również uwag pracowników, poukładać w taki sposób ten program opieki medycznej, aby w jak największym stopniu sprostał ich oczekiwaniom.

Życie + zdrowie w jednym produkcie – hit czy kit?

Jak pokazały dwa powyższe przykłady, w ubezpieczeniu zdrowotnym możemy robić różne cuda. Jest to bardzo specyficzny produkt, z zupełnie innym sposobem korzystania niż ubezpieczenie na życie.

W Certo Broker jesteśmy przeciwnikami łączenia tych dwóch tak różnych produktów w jednej „pakietowej” ofercie ubezpieczeniowej. Już samo poszukiwanie ofert tylko wśród ubezpieczycieli, którzy oferują zarówno życie, jak i zdrowie, zdecydowanie zawęża nam możliwości. Trudno w takim przypadku mówić o dobrze wykonanej brokerskiej pracy.

Nie mam nic przeciwko temu, żeby ten sam ubezpieczyciel wygrał konkursy ofert na życie i na zdrowie u klienta, jeżeli w obu przypadkach złoży najlepszą ofertę, i może się tak zdarzyć (na przestrzeni pięciu lat działalności mamy jednego klienta, u którego życie i zdrowie jest u ubezpieczycieli z tej samej grupy). Nie podoba mi się ten trend na rynku, trend dokładania życia do zdrowia albo zdrowia do życia, co często powoduje, że jeden albo drugi produkt jest w wersji nie wnoszącej realnej wartości dodanej dla pracownika. Jedyne, co zwiększa się w takim przypadku, to składka. Niestety możemy mówić o takim trendzie również wśród brokerów.

W wydaniu „Gazety Ubezpieczeniowej” z 31 października Grzegorz Waszkiewicz pisał o takich produktach i gdy czytałam ten artykuł, natrafiłam na część „Wielozadaniowe grupówki”. Choć cały czas uważam, że „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego…”, tu się ucieszyłam bardzo, dokładnie tak myślę.

Dalej było już jednak „…to połączenie zdrowia i życia ma sens” – i tutaj w pewnym sensie też się zgadzam, funkcjonowanie obu tych ubezpieczeń u pracodawcy ma sens, ponieważ ubezpieczenie zdrowotne pozwoli zadbać o profilaktykę i leczenie, a ubezpieczenie na życie zapewni wsparcie finansowe w trudnej sytuacji powypadkowej albo w przypadku ciężkiego zachorowania. Jednak to są kompletnie inne produkty, dzisiaj ubezpieczenie na życie jest dużo „stabilniejszym” ubezpieczeniem, a na rynku ubezpieczeń zdrowotnych dzieje się bardzo dużo, mamy wręcz czasami wrażenie, że poruszamy się tam jak w zdrowotnym tornadzie, patrząc, który ubezpieczyciel sobie w nim lepiej poradzi. Czemu mamy łączyć te produkty w jeden „życiowo-zdrowotno-podobny” produkt? Z przyjemnością przyjmę argumenty za tym pomysłem, bo może jednak są, a ja ich nie znam?

Marta Zdzińska
koordynatorka współpracy z klientem strategicznym
Certo Broker Sp. z o.o.

Travel Insurance Meeting, czyli branża turystyczna spotyka branżę ubezpieczeniową

0

24 listopada w Warszawie rozpoczyna się 28. edycja Międzynarodowych Tragów Turystycznych TT Warsaw. Jednym z elementów imprezy będzie 2. edycja „Travel Insurance Meeting – Porozmawiajmy o ubezpieczeniach turystycznych”, którego organizatorem jest ISON Care.

Celem spotkania, które będzie odbywać się pod hasłem: „Dwie branże, dwie perspektywy – wspólny interes. Branża travel spotyka branżę insurance”, jest stworzenie platformy wymiany informacji na temat ubezpieczeń podróżnych oraz networking międzybranżowy.

W ramach Travel Insurance Meeting przewidziano kilka prezentacji i dyskusji, łączących swą treścią obie tematyki – podróże i bezpieczeństwo w ich trakcie, turystykę i ubezpieczenia turystyczne. Organizatorzy spotkania postanowili skoncentrować się na aktualnych tematach, takich jak narty i egzotyka, a ponadto przyjrzą się polskiej turystyce i ubezpieczeniom z greckiej perspektywy.

Wśród tematów poruszonych podczas spotkania znajdą się takie kwestie, jak: podsumowanie sezonu letniego 2022, trendy globalne w travel i assistance, prewencja szkodowa w praktyce, sezon narciarski a ubezpieczenia podróżne (m.in. potencjalne ryzyka, najczęstsze szkody, wybór optymalnej polisy), wyjazdy narciarskie i ubezpieczenia podróżne z perspektywy ubezpieczyciela, asystora, organizatora turystyki i prawnika.

„Travel Insurance Meeting – Porozmawiajmy o ubezpieczeniach turystycznych” odbędzie się 24 listopada, podczas pierwszego, branżowego dnia imprezy, w godz. 14.00–17.00.

Wydarzenie LinkedIn

(AM, źródło: ISON Care)

Dzień Otwarty Notariatu 2022 z ekspertami Biura Rzecznika Finansowego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

26 listopada w całej Polsce już po raz trzynasty notariusze będą udzielać bezpłatnych informacji prawnych w ramach ogólnopolskiej akcji edukacyjnej Dzień Otwartego Notariatu. Notariuszom towarzyszyć będą eksperci z Biura Rzecznika Finansowego

Tegoroczny temat akcji brzmi: „Porozmawiaj z notariuszem, jak ochronić majątek rodziny i firmy w czasie kryzysu”.

– Z perspektywy kancelarii notarialnej obserwujemy, jak sytuacje kryzysowe mobilizują do poszukiwania sposobów lepszego zabezpieczenia majątku. W efekcie pandemii coraz więcej osób – i to w coraz młodszym wieku – podejmuje decyzję o spisaniu testamentu, często w formie aktu notarialnego. Również wojna w Ukrainie i powoli odczuwalny kryzys gospodarczy powodują, że szukamy skutecznych sposobów, by jak najlepiej zadbać o majątek rodziny i firmy. I tu z pomocą może przyjść notariusz – przekonuje notariusz Szymon Kołodziej, rzecznik prasowy Krajowej Rady Notarialnej.

Już po raz trzeci notariuszom w czasie Dnia Otwartego Notariatu towarzyszyć będą eksperci z Biura Rzecznika Finansowego, którzy odpowiedzą na pytania z zakresu finansów osobistych i ubezpieczeń. Ponownie dyżur będą pełnić również eksperci z Wydziału Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Biura Rzecznika Finansowego, którzy przedstawią zalety polubownych rozstrzygnięć w sporach z instytucjami finansowymi.

(AM, źródło: Rzecznik Finansowy)

18,294FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie