Blog - Strona 698 z 1525 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 698

Fundusze inwestycyjne VIG/C-Quadrat TFI w ofercie mBanku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od stycznia fundusze zarządzane przez VIG/C-Quadrat TFI są dostępne w ofercie mBanku za pośrednictwem Supermarketu Funduszy Inwestycyjnych.

– Od stycznia tego roku klienci mBanku będą mogli lokować swoje środki w 7 nowych subfunduszach o zróżnicowanych, jasno określonych strategiach, inwestujących zarówno w Polsce, jak i za granicą. Rozumiemy potrzeby klientów i w sposób odpowiedzialny podchodzimy do zarządzania ich środkami, wykorzystując najnowsze trendy i nowoczesne narzędzia. Stawiamy na rozwiązania inwestycyjne, które dają szansę na zachowanie realnej wartości oszczędności inwestorów, wiedząc, że ich zebranie często zajmuje dużą część kariery zawodowej – wyjaśnia Michał Szymański, prezes zarządu VIG/C-Quadrat TFI.

VIG/C-Quadrat TFI  działa na rynku funduszy inwestycyjnych od 2021 r. Akcjonariuszami towarzystwa są Vienna Insurance Group oraz C-Quadrat Investment AG – austriacka grupa spółek zarządzających aktywami specjalizująca się w strategiach ilościowych, zrównoważonego rozwoju oraz inwestycjach społecznie odpowiedzialnych.

(AM, źródło: Core PR)

Zmiany w zespole zarządzającym wyższego szczebla VIG Re

0
Catrina Gemmerich

Catrina Gemmerich zostanie nową dyrektor zarządzającą oddziału VIG Re w Niemczech i szefową DACH&Nordics. Oba stanowiska obejmie 15 lutego, zastępując Fabiana Christopha, który będzie kontynuował karierę poza VIG. Z kolei Cristina Ferrari obejmie od 1 marca funkcję Chief Underwriting Officer, przejmując obowiązki od Olafa Dietricha, który zdecydował się przejść na emeryturę po prawie 35 latach w branży reasekuracyjnej. Zmiany te są elementem planu sukcesji oraz realizacji strategii VIG Re 2025.

W tym roku biuro niemieckiego oddziału zostanie przeniesione z Frankfurtu do Monachium.

– Szczerze dziękuję Fabianowi za jego zaangażowanie i pracę dla firmy przez ponad sześć lat – powiedział Johannes Martin Hartmann, dyrektor generalny VIG Re i przewodniczący rady dyrektorów. – Życzę mu powodzenia w jego przyszłych przedsięwzięciach – dodał.

Catrina Gemmerich przeszła do VIG Re z Munich Re, gdzie spędziła ostatnie 9 lat, pełniąc różne funkcje w obszarze underwritingu i zarządzania klientami. Ostatnio zajmowała stanowisko menedżera klienta kierującego zespołem ds. międzynarodowych firm ubezpieczeniowych w Europie kontynentalnej.

– Cieszę się, że mogę dołączyć do VIG Re w czasie, gdy firma dąży do zdobycia możliwości rentownego wzrostu w regionie DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria – AM) i Skandynawii – powiedziała Catrina Gemmerich. – Nie mogę się doczekać pracy w dynamicznej i otwartej kulturze VIG Re oraz wspólnego budowania długotrwałych relacji z klientami i brokerami – dodała.

Z kolei Cristina Ferrari ma 18-letnie doświadczenie w obszarze underwritingu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, likwidacji szkód oraz zarządzania relacjami z klientami, zarówno na rynkach dojrzałych, jak i wschodzących. Zanim dołączyła do VIG Re, pracowała 13 lat dla Swiss Re w Zurychu i Miami, gdzie pełniła różne funkcje kierownicze. Wcześniej pracowała we Włoszech dla Intesa Sanpaolo i Credemassicurazioni.

– Jestem bardzo zadowolona z dołączenia do VIG Re w roli CUO – skomentowała Cristina Ferrari. – Nasza branża stale się rozwija; tempo innowacji i rozwój krajobrazu ryzyka są bezprecedensowe. VIG Re jest bardzo dobrze przygotowany do poruszania się po nich w czasach zmian – dodała.

Ekspertka zastąpi Olafa Dietricha, który zdecydował się przejść na emeryturę po prawie 35 latach w branży reasekuracyjnej.

– W imieniu całego zarządu chciałbym podziękować Olafowi za jego wyjątkowy wkład do historii sukcesu VIG Re w ciągu ostatnich ośmiu lat – powiedział Johannes Martin Hartmann. – Odegrał on kluczową rolę w pozycjonowaniu VIG Re jako wiodącego reasekuratora w Europie Środkowo-Wschodniej oraz jako szanowanego gracza w Europie kontynentalnej i Azji Wschodniej – dodał.

(AM, źródło: VIG Re)

„Rozmowy bez Asekuracji”: TOP3 podcastów w 2022 roku

0

W ubiegłym roku najwięcej słuchaczy podcastów z cyklu „Rozmowy bez Asekuracji” zgromadziły odcinki poświęcone autorskim pomysłom na sukces na rynku multiagencyjnym oraz zastosowaniu nowych technologii na polskim rynku ubezpieczeń.

W 2022 roku największą słuchalność miał odcinek nr 177 zatytułowany „Sposób na sukces według CUK Ubezpieczenia”. Gościem programu był Przemysław Grabowski, członek zarządu CUK Ubezpieczenia, który podzielił się ze słuchaczami swoją opinią na temat tego, czy w 2022 roku możliwy jest dynamiczny rozwój multiagencji, jak budować przewagę konkurencyjną na trudnym rynku oraz jak rozwijają się placówki stacjonarne i czy to wciąż dobry pomysł na biznes. Ekspert zdradził również, czy CUK Ubezpieczenia jest zainteresowany zakupem innych agencji.

Ubiegłorocznym numerem dwa był odcinek 168 zatytułowany „Compensa innowacyjnie”. Gościem programu był Rafał Mosionek, wiceprezes Compensy, który mówił m.in. o tym, na jakie technologie stawiają ubezpieczyciele. Ekspert wskazał ponadto, które projekty technologiczne okazały się biznesowo najbardziej znaczące w 2021 roku oraz opowiedział, w jaki sposób generować innowacje wewnątrz organizacji, oraz jakie są cienie i blaski współpracy z insurtechami.

Trzecie miejsce zajął odcinek nr 176 zatytułowany „Jak Unilink zdobywa szczyty”, którego gościem był Igor Rusinowski, prezes zarządu Unilink. Zaproszony gość zdradził, na co stawia Unilink w 2022 roku i dlaczego chce rozwijać biznes również na rynku niemieckim. Prezes wskazał ponadto, jakie są największe wyzwania na rynku multiagencyjnym oraz wyjaśnił, co prowadzenie biznesu ma wspólnego z zimowym alpinizmem.

(am)

Rekomendacje nadal kością niezgody pomiędzy rynkiem a nadzorem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Mimo że rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych obowiązują już od ponad dwóch i pół miesiąca, nie słabnie spór pomiędzy zakładami ubezpieczeń sprzedającymi takie polisy a KNF. Jego konsekwencje mogą mieć nieoczekiwany efekt – informuje money.pl.

Serwis przypomina, że niedawno Komisja opublikowała listę 16 towarzystw, które 1 listopada nie stosowały się do części nowych wytycznych. Zestawienie zawierało też wyjaśnienia zakładów na temat powodów takiego postępowania oraz alternatywnych sposobów realizacji celów zawartych w dokumencie. W odpowiedzi na pytania money.pl nadzór przekazał, że prowadzi analizę udzielonych wyjaśnień i w zależności od jej wyników prowadzone będą dalsze działania oraz podejmowane adekwatne środki nadzorcze i sankcyjne określone w przepisach prawa.

Serwis zwraca uwagę, że ubezpieczyciele bardzo źle przyjęli zarówno treść rekomendacji, jak i sposób ich procedowania. Od tej pory pomiędzy KNF a rynkiem trwa cichy spór. Zastrzegający sobie anonimowość przedstawiciel branży twierdzi, że zakłady liczą na zmiany kadrowe w nadzorze po jesiennych wyborach parlamentarnych. Według niego tuż przed wakacjami może dojść do podwyżek, za które mieliby być obwinieni urzędnicy z politycznego nadania, co byłoby argumentem przeciwko obecnej ekipie rządzącej.

Money.pl wskazuje, że mocny cios rekomendacjom zadał też Sąd Najwyższy. W opublikowanym niedawno uzasadnieniu do uchwały z 6 października wskazał, że automatyzm w stosowaniu rabatów i upustów na części zamienne oraz usługi w kalkulacjach odszkodowań jest niedopuszczalny, ale w uzasadnionych sytuacjach są one jak najbardziej akceptowalne. Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń, komentując uzasadnienie, podkreślił, że rynek dostrzega sprzeczność między stanowiskiem SN a zapisem rekomendacji 17.3 dotyczącej zakazu stosowania rabatów i upustów przez ubezpieczycieli. KNF zapytana przez serwis o możliwość modyfikacji rekomendacji przyznała, że jeśli pojawi się taka konieczność, nadzór podejmie prace nad odpowiednimi zmianami, a wydanie nowych rekomendacji poprzedzone będzie konsultacjami ich projektu z zainteresowanymi podmiotami i instytucjami.

Więcej:

money.pl z 14 stycznia, Karolina Wysota „Ubezpieczyciele na wojnie z KNF. Mogą zadać niespodziewany cios przed wyborami”

(AM, źródło: money.pl)

Jarosław Pieczko i Sebastian Stolarek nowymi dyrektorami w TUZ Ubezpieczenia

0
Jarosław Pieczko i Sebastian Stolarek

Jarosław Pieczko został dyrektorem Departamentu Ubezpieczeń Korporacyjnych TUZ Ubezpieczenia, a Sebastian Stolarek objął stanowisko dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Detalicznych. Zmiany są związane z rozwojem firmy TUZ Ubezpieczenia i powstaniem dwóch nowych departamentów w miejsce dotychczasowego Departamentu Ubezpieczeń.

Jarosław Pieczko ma ponad 26 lat doświadczenia w branży ubezpieczeniowej. Przez 16 lat był związany z Generali. Ponadto pracował w firmie brokerskiej PWS Konstanta oraz Gerling Polska. Z kolei Sebastian Stolarek przez wiele lat był związany z PZU SA, gdzie pracował m.in. w Biurze Produktów Masowych.

(AM, źródło: LinkedIn)

Ubezpieczenia to branża stworzona do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami

0
Manlio Lostuzzi

Trzy pytania do Manlio Lostuzziego, dyrektora regionalnego na Europę Środkowo-Wschodnią w Grupie Generali

Aleksandra E. Wysocka:Jakie jest miejsce Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) w strategii Generali? Czy wojna w Ukrainie coś zmieniła?

Manlio Lostuzzi: – To dla nas bardzo istotny region, w którym jesteśmy mocno zaangażowani biznesowo, i tak pozostanie. Za ten obszar odpowiadam dopiero od kilku miesięcy i teraz bardzo gruntownie go poznaję. Kraje w regionie są mocno zróżnicowane. Największy udział w rynku posiadamy w Czechach, z największym ubezpieczycielem Generali Česká pojišťovna.

Polska jest niewątpliwie największym rynkiem, ale nasz udział w nim to jak do tej pory 5%, jestem przekonany, że będzie on w sposób zrównoważony się zwiększał.

Gdzie w regionie CEE Generali rośnie najbardziej dynamicznie?

– Pod względem dynamiki przypisu składki najszybciej rozwijamy się w Rumunii, jednak sytuacja na tamtejszym rynku jest specyficzna – niedawno zbankrutował największy tamtejszy ubezpieczyciel Citi Insurance, a jego portfel został rozdzielony między pozostałych graczy. Każdy z krajów, w którym działamy, ma własną specyfikę, potencjał, ale też wyzwania. Wspólnym wyzwaniem dla wszystkich na pewno jest wysoka inflacja. To ciekawe, bo przez ostatnie dziesięć lat jednym z głównych wyzwań dla firm ubezpieczeniowych takich jak Generali były niskie stopy procentowe.

Teraz sytuacja diametralnie się zmieniła i zmagamy się właśnie z wysoką inflacją. Spodziewamy się jednak, że będzie to sytuacja przejściowa. Będąc Włochem z pochodzenia, nie raz zetknąłem się w swojej karierze z wysoką inflacją i uważam, że można się do niej dostosować, nie ma powodu do paniki.

Inflacja to oczywiście nie jest jedyne wyzwanie. Mamy wojnę w Ukrainie, zaburzone łańcuchy dostaw, problemy w branży motoryzacyjnej… Myśląc o trudnościach, warto też pamiętać, że ubezpieczenia to branża stworzona do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.

Jakie plany Generali ma w Polsce?

– Jak już wspominałem, to dla nas istotny rynek. Cieszy fakt, że pomimo niełatwych warunków zostały zrealizowane postawione przed polskimi spółkami cele. Generali planuje w cyklu trzyletnim i właśnie realizujemy strategię na lata 2022–2024. Jak dotąd realizujemy nasze zamierzenia. Będziemy dokonywać pewnych korekt związanych z nowymi standardami rachunkowości IFRS17. Strategia jest bardzo ważna, ale jako zapalony szachista zawsze też pamiętam o istotnej roli taktyki w drodze do zwycięstwa… 5% udziału w rynku to na pewno nie jest nasze ostatnie słowo, ale nie będziemy dążyć do wzrostu za wszelką cenę.

Stawiamy w pierwszej kolejności na rentowność biznesu. W dłużej perspektywie wzrost jest oczywiście bardzo ważny, zarówno organiczny, jak i wynikający z przejęć. Jeśli pojawi się jakaś rynkowa okazja, na pewno będziemy się jej uważnie przyglądać.  

Widzimy, że penetracja ubezpieczeń na życie w Polsce jest wciąż znacznie niższa niż w Europie Zachodniej. Duży potencjał jest też w produktach emerytalnych i oczywiście w zdrowiu. Ofertę zdrowotną planujemy mocno rozwinąć w całym regionie, nie tylko w Polsce.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka


Manlio Lostuzzi z dniem 1 września 2022 r. został mianowany dyrektorem regionalnym na Europę Środkowo-Wschodnią i pozostaje nadal czasowo CEO Generali Global Corporate & Commercial.

Posiada ponad 30-letnie doświadczenie, do Assicurazioni Generali dołączył w 1986 r. i pełnił różne funkcje kierownicze w Grupie. W 2003 r. został szefem obszaru technicznego i reasekuracyjnego Grupy Generali, a w 2011 r. objął stanowisko zastępcy dyrektora generalnego Generali we Włoszech z odpowiedzialnością za sieć agencyjną.

W 2013 r. został powołany na stanowisko Chief Insurance Officer w Generali Italia, a po roku, w 2014 r., został CEO Genertel i Genertel Life – spółek prowadzących działalność w kanałach bancassurance i sprzedaży bezpośredniej.

We wrześniu 2019 r. został mianowany CEO Generali Global Corporate & Commercial.

Pasjonat szachów i zawodnik judo. Ukończył statystykę, nauki aktuarialne i ekonomiczne na Università degli Studi di Trieste.

Warta docenia Zwyczajnie Nadzwyczajnych

0
Źródło zdjęcia: Warta

Koniec roku zachęca do podsumowań. W Warcie jest to także czas docenienia i wyróżnienia pracowników, którzy w 2022 r. w wyjątkowy sposób przyczynili się do intensywnego rozwoju firmy.

Sukces firmy to efekt pracy całego zespołu. Dlatego już od dłuższego czasu w Warcie budowane jest wyjątkowe środowisko i kultura pracy, które sprzyjają wysokiemu zaangażowaniu i lojalności pracowników. Skutkiem tego są osiągane przez nich doskonałe wyniki i skuteczna realizacja strategii całej firmy.

Efektywna praca, budowanie relacji, funkcjonowanie w zespole – to zachowania i postawy, którym Warta hołduje od dawna. Pracownicy firmy mogą się rozwijać, współpracując w ramach różnych projektów, a osoby, które w wyjątkowy sposób przyczyniają się do progresu firmy, mogą liczyć na docenienie ich osiągnięć i postawy, co miało miejsce podczas corocznego spotkania menedżerów i dyrektorów Warty.

Po trudnym okresie pandemii wszyscy czekali na okazję do wspólnego spotkania i podsumowania roku. Ważnym punktem tego wydarzenia było zaprezentowanie wyników badania szeroko rozumianej jakości funkcjonowania i procesów firmy w ocenie jej pracowników, określanej również jako „zdrowie organizacji”.

Warta kolejny rok z rzędu znalazła się w prestiżowym gronie firm z najwyższym wskaźnikiem Organizational Health Index (OHI) badanym przez firmę konsultingową Mc Kinsey. Ranking uwzględnia ponad 2,5 tys. firm biorących udział w badaniu na całym świecie.

Kluczowym momentem wieczornej Gali były wyróżnienia w Programie „Zwyczajnie Nadzwyczajni”. W Warcie pracuje ponad 2,5 tys. osób, tym bardziej ważne jest promowanie i docenianie postawy pracowników, którzy w szczególny sposób wspierają organizację.

W tegorocznej, już 8. edycji programu nominowane zostały 33 osoby z całej firmy, które wyróżniają się ponadprzeciętnym zaangażowaniem i inicjatywą, życzliwością oraz postawą godną naśladowania.

Wyróżnionym pogratulował prezes zarządu Warty Jarosław Parkot oraz członkowie zarządu. Osoby wyróżnione zostały uhonorowane statuetką, nagrodami pieniężnymi oraz gromkimi brawami. 

W wieczornej Gali wzięło udział prawie 300 osób z Centrali Warty oraz poszczególnych regionów.

Wyróżnionym w Programie „Zwyczajnie Nadzwyczajni” serdecznie gratulujemy i życzymy wielu kolejnych sukcesów.

KNF zatwierdziła Tomasza Cicirko jako członka zarządu ds. ryzyka Pocztowego TUnŻ

0
Tomasz Cicirko

Podczas odbywającego się 13 stycznia posiedzenia Komisja Nadzoru Finansowego jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Tomasza Cicirko na stanowisko członka zarządu odpowiedzialnego za zarządzanie ryzykiem w Pocztowym Towarzystwie Ubezpieczeń na Życie.

Tomasz Cicirko, prof. Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie to absolwent Politechniki Rzeszowskiej (kierunek organizacja  i zarządzanie w przemyśle) oraz studiów podyplomowych finanse i rachunkowość na UMCS w Lublinie. Pracownik naukowo-dydaktyczny od 1996 r. Autor ponad 70 publikacji i opracowań naukowych z zakresu płynności finansowej przedsiębiorstw, leasingu i zarządzania kapitałem w banku. Od kilkunastu lat wykorzystuje w praktyce wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości poprzez współpracę z firmami doradczymi, jako członek rad nadzorczych i na kierowniczych stanowiskach w instytucjach finansowych i przedsiębiorstwach. Prowadzi szkolenia z zakresu finansów przedsiębiorstwa i controllingu. W Pocztowym TUnŻ od września 2021 r. jako członek zarządu.

(AM, źródło: KNF, SGH)

Maciej Karasiński nowym członkiem zarządu PTE Allianz Polska

0
Maciej Karasiński

Komisja Nadzoru Finansowego zezwoliła na powołanie Macieja Karasińskiego na członka zarządu PTE Allianz Polska. Ten ruch kadrowy ma związek z połączeniem PTE Allianz Polska z Aviva PTE. Obecny zarząd PTE Allianz Polska pracuje w składzie: Zbigniew Świątek – prezes oraz Agnieszka Marynowska i Maciej Karasiński jako członkowie zarządu.

Maciej Karasiński był prezesem Aviva PTE od kwietnia 2019 roku, wcześniej przez 5 lat pracował w zarządzie spółki, a z samym PTE był związany od 2006 roku. Dotychczasowy wiceprezes PTE Allianz Polska, Grzegorz Zubrzycki, złożył rezygnację na początku stycznia i zdecydował się kontynuować karierę poza grupą Allianz.

– Cieszę się ze współpracy z Agnieszką Marynowską i Maciejem Karasińskim przy realizacji wyzwań związanych z dalszą integracją w ramach PTE oraz naszych OFE. Dziękuję Grzegorzowi Zubrzyckiemu za wkład w rozwój PTE Allianz podczas ponad 15 lat pracy w firmie i współpracę w zarządzie. Życzę mu wielu sukcesów na dalszej drodze zawodowej – mówi Zbigniew Świątek.

Dotychczasowi (do połączenia) członkowie zarządu Aviva PTE, Małgorzata Kurlanc i Jarosław Kretkiewicz, pozostają w strukturach Allianz.

(AM, źródło: Allianz)

Globalny rynek M&A z impetem wkracza w kolejny rok

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ostatnie trzy miesiące 2022 roku były drugim kwartałem z rzędu, w którym nabywcy na globalnym rynku fuzji i przejęć osiągnęli przewagę nad resztą rynku. Na podstawie wyników cen akcji firmy dokonujące transakcji M&A prześcignęły szerszy rynek o 5,2 pkt. proc. w przypadku przejęć o wartości powyżej 100 mln USD. Nastąpiło to po dobrym wyniku (3,9 pp.) osiągniętym w poprzednim kwartale – wynika z badania zakończonych transakcji, tzw. Kwartalnego Monitora Transakcji autorstwa WTW.

W badaniu prowadzonym we współpracy z ośrodkiem badań nad fuzjami i przejęciami przy Bayes Business School dane za cały rok 2022 nadal ujawniają nieznacznie gorsze wyniki (-0,8 pp.) firm przejmujących w porównaniu z podmiotami niedokonującymi przejęć, pomimo poprawy wyników tych pierwszych w drugim półroczu. Kontrastuje to z całorocznie dodatnim wynikiem na poziomie 1,4 pp. w 2021 roku. Wolumen transakcji w 2022 r. był również znacząco niższy (-19%), przy 853 transakcjach zrealizowanych na całym świecie, wobec 1047 transakcji w 2021 r. Autorzy raportu tłumaczą, że spadek ten był spowodowany wyraźnym spowolnieniem aktywności w zakresie M&A w Ameryce Północnej.

– Chociaż napięcia geopolityczne, inflacja i rosnące stopy procentowe miały w ubiegłym roku nieunikniony wpływ na aktywność i wyniki transakcji, nadzwyczajne tempo ustanowione w 2021 roku było i tak nie do utrzymania – komentuje Gabe Langerak, dyrektor ds. M&A Consulting na Europę WTW. – Zamiast interpretować obecne wolumeny fuzji i przejęć jako trend spadkowy, warto widzieć w nim oznakę powrotu do zdrowych poziomów sprzed pandemii. Niepewność makroekonomiczna utrzyma się w 2023 roku, ale transakcje nadal będą zawierane. Pomimo podniesienia poziomu trudności, pozytywne wyniki fuzji i przejęć utrzymujące się przez ostatnie dwa kwartały wyraźnie wskazują na zdolność nabywców strategicznych do odniesienia sukcesu w trudnych warunkach. Przyglądając się firmom branym na cel z jeszcze większą uwagą, inwestując jeszcze więcej czasu i zasobów w wysokiej jakości badania due diligence, przejmujący będą w stanie wygenerować wartość i zapewnić długoterminowy wzrost z transakcji.

Z kolei Magdalena Kluczek, dyrektor Działu M&A Willis Towers Watson Polska stwierdza: – Pomimo podniesienia poziomu trudności oraz niepewności wśród inwestorów, transakcje M&A wykazują wysoką odporność na zmieniające się i dość niestabilne warunki na rynku.  Dodatkowo zaskakująco pozytywne wyniki fuzji i przejęć utrzymujące się przez ostatnie dwa kwartały wskazują na zdolność nabywców strategicznych do odniesienia sukcesu w przyszłych transakcjach. Przyglądając się firmom branym na cel z jeszcze większą uwagą i inwestując jeszcze więcej czasu i zasobów w wysokiej jakości badania due diligence, przejmujący będą w stanie wygenerować wartość i zapewnić długoterminowy wzrost z inwestycji. To, co może się zmienić, to większe skupienie na mniejszych transakcjach, kosztem tych bardziej spektakularnych zakupów. Niemniej jednak, transakcje fuzji i przejęć będą żyły według swojego cyklu w 2023 roku.

Globalne transakcje M&A– wyniki roczne

 20122013201420152016201720182019202020212022
Średni wynik roczny (w punktach procentowych)*-0,7+4,5+5,5+10,1+5,4-1,3-3,0-5,0-1,9+1,4-0,8

* Dane w tabeli ukazują roczne wyniki wszystkich nabywców skorygowane o medianę.

5 trendów rynku M&A w 2023 roku

Gabe Langerak przedstawia swoje przewidywania na temat głównych trendów przyszłego roku:

  1. Powrót „efektu szminki”:

Kupujący skupią się raczej na mniejszych transakcjach, ponieważ obawy związane z recesją wywołują „efekt szminki”, zgodnie z którym spowolnienie gospodarcze skutkuje wzrostem wydatków na mniejsze, bardziej przystępne cenowo dobra, kosztem bardziej spektakularnych i droższych zakupów. W trzecim kwartale 2022 roku, po raz pierwszy od ponad trzech lat nie zawarto żadnej mega transakcji (o wartości ponad 10 mld USD), a liczba dużych transakcji (o wartości ponad 1 mld USD) znacznie spadła w porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku (49 do 67).

2. Okazje na nadwątlonych rynkach:

Trudne otoczenie operacyjne spowoduje wzrost liczby firm pozbywających się aktywów niezwiązanych z podstawową działalnością w dążeniu do długoterminowego tworzenia wartości. Niektóre transakcje będą miały charakter strategiczny – firmy energetyczne będą nadal wyzbywać się aktywów wysokoemisyjnych. Inne firmy mogą natomiast być zmuszone do sprzedaży aktywów przez trwającą niepewność gospodarczą, przy czym sektory handlu detalicznego i rekreacji często mają większą dźwignię operacyjną. Może to stworzyć nabywcom okazje do rozszerzenia linii produktów, usług lub łańcuchów dostaw niższym kosztem.

3. M&A w technologiach – przejście do ofensywy:

Wyścig z czasem w transformacji cyfrowej we wszystkich branżach, dodatkowo nasilony przez erę zmienności, sprawi, że transakcje M&A w domenie technologii będą w centrum uwagi. W 2023 roku spodziewana jest fala przejęć w obszarze AI i uczenia maszynowego. Niezależnie od tego, czy chodzi o przyjęcie nowych technologii i talentów, czy o dotarcie na nowe rynki, fuzje i przejęcia nadal stanowią najszybszy sposób na transformację przedsiębiorstw, aby utrzymać znaczenie i odporność w dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie.

4. Wpływ geopolityki:

Firmy dotknięte licznymi zakłóceniami w łańcuchu dostaw, zapoczątkowanymi podczas pandemii, ale utrzymującymi się w 2023 roku, będą poszukiwać transakcji fuzji i przejęć w celu zwiększenia swojej odporności operacyjnej. Podatność na zagrożenia, która nadal powoduje osłabienie transakcji w najbardziej dotkniętych sektorach, będzie również katalizatorem motywującym firmy do zaprojektowania na nowo swoich łańcuchów dostaw. Poprzez onshoring lub nearshoring dostawców bliżej miejsca produkcji, firmy będą dążyły do osiągnięcia większego bezpieczeństwa i odporności. Transgraniczna aktywność w zakresie fuzji i przejęć zmalała w 2022 roku, w ślad za ekonomicznymi i geopolitycznymi wstrząsami na światowej scenie. Dążenie do stabilności i przewidywalności prawdopodobnie doprowadzi do większej liczby transakcji pomiędzy zaufanymi partnerami, sygnalizując przejście do bardziej selektywnych transakcji typu „friend-shoring” w 2023 roku.

5. ESG na świeczniku:

Kwestie ESG w transakcjach pozostaną w centrum uwagi w 2023 roku, zwłaszcza że nacisk nabywców na due diligence będzie silniejszy niż kiedykolwiek. W związku z tym, że coraz większa liczba inwestorów uważa ESG za podstawowy czynnik sukcesu finansowego, firmy będą musiały stawić czoła rosnącej kontroli i presji na przejrzystość w zakresie ryzyka klimatycznego, sprawiedliwości społecznej, zrównoważonego rozwoju i ładu korporacyjnego. Bez wątpienia „zielony” due diligence będzie cieszyć się powodzeniem.

(AM, źródło: WTW)

18,432FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie