Blog - Strona 735 z 1539 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 735

Turcja zablokuje Bosfor dla statków z rosyjską ropą

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Turecki urząd morski poinformował 8 grudnia, że będzie dalej blokować tankowce, które nie posiadają odpowiednich dowodów pełnego ubezpieczenia. Urząd nazwał sprawdzanie ubezpieczeń „rutynową procedurą”.

Reuters przypomniał, że tureckie ograniczenia weszły w życie od początku grudnia. Spowodowały one opóźnienia statków, które muszą przepłynąć przez tureckie cieśniny. Turecka agencja żeglugi Tribeca Shipping poinformowała 8 grudnia, że obecnie na przeprawę przez Bosfor czeka w korku 19 statków – podał Bankier.pl za PAP.

Po wprowadzeniu limitu cenowego firmy ubezpieczające tankowce nie mogą ubezpieczać statków przewożących rosyjską ropę – niezależnie od jej przeznaczenia – o ile nie została ona sprzedana w ramach wyznaczonego pułapu.

Więcej:

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Turcja-nadal-bedzie-blokowac-statki-z-rosyjska-ropa-8453467.html

(AM, źródło: Bankier.pl, PAP)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 50/2022

0
  • Artur Makowiecki: Minął tydzień. Alarm dla sektora – str. 2
  • Janusz Zieliński, PZU: PZU rozwija ofertę dla biznesu korporacyjnego i wsparcie w zarządzaniu ryzykiem z wykorzystaniem najnowszych technologii – str. 3
  • Justyna Wilczyńska-Baraniak, Szymon Skalski, EY: Cyberbezpieczeństwo i nie tylko – str. 5
  • KNF: Sprzedaż rośnie, ale rentowność jest coraz gorsza – str. 6
  • Dorota Fal, PIU: Ponad cztery miliony Polaków ma prywatne ubezpieczenie zdrowotne – str. 6
  • Andrzej Reterski, JP Medica: Lekarz w dwie godziny? Tak właśnie działamy – str. 7
  • PIU: Bancassurance w najgłębszej depresji od lat – str. 10
  • Auta nietrzeźwych kierowców będą konfiskowane – str. 10
  • KNF: Dywidenda tylko dla zakładów bezpiecznych kapitałowo i uwzględniających ryzyka – str. 11
  • Global Data: Trzeba wiedzieć, co chroni cyberpolisa – str. 12
  • Mondial Assistance: Bezgotówkowa likwidacja szkody w ubezpieczeniach nieruchomości – str. 15
  • Agata Kozieł, Saltus Ubezpieczenia: Firmy mogą zapobiec niedoubezpieczeniu swojego majątku – str. 17
  • Mateusz Kosiorowski, Filip Olszówka, kancelaria Wardyński i Wspólnicy: W ramach OC ugoda dla zakładu ubezpieczeń nie taka pewna – str. 18
  • Agnieszka Uba, SentiOne: Jaki powinien być bot? – str. 19
  • Katarzyna Barszcz-Mrozicka, KBM Ubezpieczenia: Rekalkulacja składki – korzyść czy zmora? – str. 20
  • Leadenhall: LIS ułatwi pracę pośrednikom – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Stomatolog schrzanił, ubezpieczyciel zapłacił – str. 21
  • Anna Piorun-Wilczek, kancelaria Strażeccy, Jaliński i Wspólnicy: Ubezpieczenia odpowiedzią na lęk przed przyszłością – str. 21
  • Adam Kubicki: Analiza potrzeb klienta to nie fikcja – str. 22
  • Aneta Sobol, MDRT, PSRDU: Polisa na życie – koszt czy inwestycja? – str. 22

Skutki żywiołów i rosnące koszty napraw zaciążyły na wynikach sektora

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Spadek śmiertelności spowodowanej Covid-19, interwencja produktowa Komisji Nadzoru Finansowego, rosnące koszty napraw uszkodzonych pojazdów oraz ceny nowych aut, a także zwiększona aktywność żywiołów – te czynniki miały największy wpływ na rezultaty polskiego rynku ubezpieczeń za trzy kwartały obecnego roku.

Z danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń (PIU) wynika, że na koniec trzech kwartałów 2022 roku wartość całego sektora mierzona przypisem składki wyniosła 52 736,72 mln zł. Rezultat ten był o 3,58% wyższy od odnotowanego w analogicznym okresie 2021 r., czyli 50 913,92 mln zł. Polacy otrzymali 33 588,19 mln zł odszkodowań i świadczeń ubezpieczeniowych. Rok wcześniej było to 30 284,06 mln zł (+10,91%). Ubezpieczyciele wypracowali w tym czasie 3831,69 mln zł zysku netto, czyli o 28,22% mniej niż po 9 miesiącach ub.r.

Dział I stracił na wartości. Przez „uefki”

Na koniec września 2022 r. dział I legitymował się przypisem wielkości 15 872,3 mln zł. Był to rezultat o 4,17% gorszy od uzyskanego rok wcześniej (16 562,79 mln zł). Spadek był efektem interwencji produktowej KNF w polisach z UFK (gr. 3), w wyniku czego przypis składki w tym segmencie osiągnął poziom 3024,77 mln zł. To o 29,95% mniej niż przed rokiem (4317,68 mln zł). Ubezpieczenia z gr. 1 (na życie) utrzymały pozycję sektorowego lidera sprzedaży, generując 7066,46 mln zł składek, wobec 6765,82 mln zł przed rokiem (+4,44%). Na drugim miejscu uplasowały się ubezpieczenia wypadkowe (gr. 5), które wypracowały 5599,82 mln zł przypisu. To o 6% więcej niż po 9 miesiącach 2021 r. (5282,97 mln zł).

Śmiertelność spadła, ale wypłaty wzrosły o ponad miliard

Przez 9 miesięcy tego roku ubezpieczyciele życiowi wypłacili 14 475,13 mln zł odszkodowań i świadczeń – o 6,96% więcej niż przed rokiem (13 533,43 mln zł). Wypłaty z ubezpieczeń na życie o charakterze ochronnym wyniosły 5119,2 mln zł. Był to rezultat o 7,82% niższy od odnotowanego w analogicznym okresie roku poprzedniego.

– Te wyniki pokazują, że ubezpieczenia na życie spełniły swoją funkcję w trudnym pandemicznym czasie, zapewniając wsparcie finansowe wielu rodzinom. W tym roku notujemy niższe wskaźniki śmiertelności niż w poprzednim, stąd obserwowany spadek wypłat w tym segmencie – powiedział Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.

Wynik techniczny rynku życiowego wzrósł z 1902,61 mln zł po dziewięciu miesiącach 2021 r. do 1975,99 mln zł (+3,86% r/r). Stało się tak za sprawą znaczącej poprawy rentowności technicznej w grupie 1. Na koniec września 2022 r. jej wartość wyniosła 3,55 mln zł, wobec 253,84 mln zł straty w analogicznym okresie poprzedniego roku. Zysk netto sektora ubezpieczeń na życie zwiększył się z 1486,8 mln zł do 1599,56 mln zł (+7,58% r/r). Zakłady z działu I zapłaciły 336,21 mln zł podatku dochodowego – o 10,29% mniej niż dwanaście miesięcy wcześniej (374,75 mln zł)

„Majątek” na niewielkim plusie

Z kolei towarzystwa z działu II zebrały przez 3 kwartały tego roku 36 864,42 mln zł – o 7,32% więcej niż przed rokiem (34 351,13 mln zł). Do 19 113,07 mln zł wzrosła wartość odszkodowań i świadczeń brutto wypłaconych przez 3 kwartały przez zakłady majątkowe. To duża zmiana (+14,1%) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku. Wówczas to zakłady non-life zaspokoiły roszczenia opiewające na łączną kwotę 16 750,63 mln zł. Z kolei wynik techniczny działu II na poziomie 2124,08 mln zł był o 7,04% niższy od wykazanego na koniec września 2021 r. (2284,89 mln zł). Natomiast zysk netto spadł aż o 42,04% r/r – z 3851,26 mln zł do 2232,14 mln zł.

AC korzysta na podwyżkach cen aut

W segmencie ubezpieczeń komunikacyjnych krajowe zakłady ubezpieczeń zebrały przez 9 miesięcy obecnego roku 19 346,38 mln zł składek brutto. Rok wcześniej było to 18 265,16 mln zł składek. Taki rezultat oznacza, że wartość „komunikacji” zwiększyła się o 5,92% w skali roku.

Przypis składki z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wyniósł 11 178,24 mln zł, wobec 11 178,24 mln zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o 0,98% r/r. Z danych zebranych przez PIU wynika, że na razie średnia wysokość składki za OC komunikacyjne nie ulega istotnej zmianie. Po III kwartale tego roku wynosiła ona 488 zł. Dla porównania dwanaście miesięcy wcześniej było to 487 zł.

Dużo lepiej wypadł natomiast segment AC. Przez 9 miesięcy tego roku towarzystwa zebrały z autocasco 8058,23 mln zł składek – o 13,7% więcej niż przed rokiem, czyli 7086,92 mln zł. Według ekspertów Izby zwiększenie przypisu składki w autocasco wynika głównie z obserwowanego w ostatnim czasie wzrostu wartości samochodów nowych i używanych. Rośnie też liczba umów AC. W ciągu trzech kwartałów 2022 r. zawarto ich 6,4 mln, czyli 6% więcej niż przed rokiem.

Średnia szkoda z OC to ponad 9 tys. zł

W analizowanym okresie towarzystwa wypłaciły w sumie 12 049,74 mln zł odszkodowań i świadczeń z ubezpieczeń komunikacyjnych – o 7,74% więcej niż przed rokiem (11 184,34). PIU podkreśla, że wypłaty z „komunikacji” stanowiły 63% ogółu odszkodowań i świadczeń wypłacanych w ubezpieczeniach majątkowych i osobowych. W OC wartość wypłat wzrosła z 6790,45 mln zł do 7268 mln zł (+7,03% r/r), natomiast w AC – z 4393,89 mln zł do 4781,74 mln zł (+8,93% r/r).

– Średnia szkoda z ubezpieczenia OC komunikacyjnego przekroczyła już 9 tys. zł. Obserwujemy ciągły wzrost w tym segmencie. Dla porównania, po III kwartale 2020 r. było to 7,4 tys. zł, a w analogicznym okresie kolejnego roku już 8,4 tys. zł. Istotny wpływ mają m.in. rosnące koszty napraw rozbitych aut. Należy spodziewać się utrzymania tego trendu, ze względu na inflację oraz przewidywane skutki finansowe rekomendacji KNF dotyczących likwidacji szkód z OC komunikacyjnego. W naszej ocenie promują one rozwiązania zapewniające wyższe przychody warsztatom. Będzie to miało bezpośrednie przełożenie na dalszy wzrost wypłat, a finalnie na składki za OC komunikacyjne płacone przez wszystkich kierowców – zapowiedział Jan Grzegorz Prądzyński.

Żywioły bardziej dokuczliwe niż przed rokiem

Po 3 kwartałach 2022 r. widać istotny wzrost wypłat w ubezpieczeniach majątkowych od ognia i innych żywiołów. Łącznie sięgnęły one 3,3 mld zł, co oznacza wartość o 32% wyższą od odnotowanej dwanaście miesięcy wcześniej.

– W tym roku więcej jest szkód wynikających z działania żywiołów, w szczególności wichur, gradobić i pożarów. W ostatnim czasie wzrosły koszty związane z odbudowaniem nieruchomości czy odkupieniem maszyn i urządzeń. Te dwa czynniki powinni brać pod uwagę klienci, określając obecnie sumy ubezpieczenia. Ich mienie jest bardziej narażone na zniszczenie, a koszty jego odtworzenia rosną. Tymczasem zakłady ubezpieczeń sygnalizują, że tylko niewielki odsetek klientów podwyższa sumy ubezpieczenia do odpowiedniego poziomu, uwzględniając wzrost cen. To szczególnie ważne w odniesieniu do przedsiębiorców, w których przypadku skala strat wynikających z niedoubezpieczenia może być szczególnie duża – wyjaśnił Andrzej Maciążek, wiceprezes zarządu PIU.

Klienci wydali na tego typu ubezpieczenia 7,1 mld zł, czyli o 17% więcej niż rok wcześniej. Według ekspertów Izby czynników wzrostu łącznej zebranej składki jest kilka. W pewnej mierze nałożył się na to wzrost sum ubezpieczenia w przypadku niektórych klientów. Poza tym do użytkowania oddane zostały obiekty budowlane, których budowa rozpoczęta została w okresie koniunktury gospodarczej. Niezależnie od tego eksperci PIU zauważają, że obecny rok jest drugim z rzędu, w którym globalny rynek ubezpieczeniowo-reasekuracyjny notuje wysokie wypłaty z tytułu katastrof naturalnych.

W analizowanym okresie sektor majątkowy zapłacił w sumie 614,54 mln zł podatku dochodowego (614,54 mln zł przed rokiem, +5,94%).

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

KNF: Prowizja dla banków w bancassurance nie wyższa niż 50%

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W trakcie konsultacji noweli Rekomendacji U dotyczącej bancassurance Komisja Nadzoru Finansowego zaproponowała dodanie do projektu nowego postanowienia. Przewiduje ono, że produkty ubezpieczeniowe powinny być tak tworzone, aby na wypłaty odszkodowań i świadczeń przeznaczane było co najmniej 50% zebranej składki. Z kolei wynagrodzenie za pośrednictwo nie powinno przekraczać 50% wartości zakładanych kosztów wypłat – podał cashless.pl.

Jacek Barszczewski, dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej Komisji, przekazał cashless.pl, że dodane postanowienie ma na celu zapewnienie minimalnej wartości produktu ubezpieczeniowego dla klienta. Ponadto nadzór wprowadził zmiany wynikające z propozycji przedstawianych w trakcie prowadzonego procesu konsultacji treści rekomendacji. Zastrzegł jednocześnie, że trwa on nadal i obecnie trudno jest przesądzić, jakie szczegółowe rozwiązania znajdą się w ostatecznym brzmieniu Rekomendacji U. Serwis przypomniał ponadto, że w kolejce czekają jeszcze nowe rekomendacje dotyczące dystrybucji ubezpieczeń.

Jacek Barszczewski zapowiedział, że prace nad rekomendacjami zastępującymi obecnie obowiązujące wytyczne dotyczące dystrybucji ubezpieczeń będą prowadzone po zakończeniu prac nad Rekomendacją U. Akt będzie regulować kompleksowo wszystkie kanały dystrybucji zakładów ubezpieczeń. Będzie też konsultowany z zainteresowanymi podmiotami.

Serwis zaznaczył, że poprawka w Rekomendacji U jest reakcją KNF na październikowe ostrzeżenie EIOPA, w którym urząd zwrócił uwagę bankom i ubezpieczycielom, aby lepiej zadbały o konsumentów w ubezpieczeniach spłaty kredytu.

Więcej na ten temat można przeczytać w artykule GU.

Więcej:

cashless.pl z 8 grudnia, Ida Krzemińska-Albrycht „Niższa prowizja dla banków za sprzedaż ubezpieczeń. KNF zmienia Rekomendację U”

(AM, źródło: cashless.pl)

#ubezpieczeniowyLIVE: Top technologie dla ubezpieczeń

0

Zapraszamy na kolejną odsłonę programu #ubezpieczeniowyLIVE, który odbędzie się we wtorek 13 grudnia w godzinach 13:00–14.00. Odcinek ten nosi tytuł „TOP TECHNOLOGIE dla ubezpieczeń 2023”. Partnerem strategicznym programu jest Decerto.

Podczas programu zaproszeni eksperci omówią następujące kwestie:

  • Nowa taryfa codziennie – (nie)możliwe! – Marcin Nowak, członek zarządu Decerto.  
  • Technologie CUK, czyli 147% więcej leadów i o 50% większy przypis w pięć miesięcy –Marcin Dyliński, dyrektor Departamentu Marketingu i E-commerce CUK Ubezpieczenia. 
  • Embedded insurance – nie traćcie czasu na współpracę z Allegro! – Jan Kastory,  inwestor, partner Astoria.vc. 

Wydarzenie Facebook

Wydarzenie LinkedIn

Trzeba mieć plan i narzędzia

0
Anna Pająkowska

Zauważalna jest już teraz bardzo mocno przyspieszająca konsolidacja rynku. Przybiera to różne formy – albo poprzez zakup, albo łączenie się firm na rynku lub jakąś inną postać wzajemnej współpracy. Często dokonywana jest zmiana bezpośrednich umów na umowy poprzez większe podmioty. Według hasła duży może więcej.

Konsolidacja rynku

Faktycznie często współpraca z większym podmiotem daje większe możliwości. Ale kluczowy w tym temacie jest dostęp do nowych technologii i ich ciągły rozwój. Ten rynek, oparty jeszcze mocno na kliencie stacjonarnym, przechodzi szybką ewolucję w kierunku klienta online. Tak zmienia się klient, a my musimy za nim nadążyć. Dobrze, gdy w niektórych elementach możemy go wyprzedzić i proponować mu nowe rozwiązania zakupu i obsługi ubezpieczenia. Ta innowacja nie powinna zmieniać jakości kontaktu, ale oszczędzać czas i dawać dodatkowe wartości.

Trzeba się oczywiście zastanowić, w jakim modelu biznesowym chcemy współpracować, co jest dla nas ważne, czy tylko wysokość prowizji, czy narzędzia, wsparcie, bezpieczeństwo i gwarancja zachowania swojej bazy klientów, czy coś jeszcze innego? Takie pytania trzeba sobie zadać, potem wybrać partnera lub nadal pozostać przy swoim modelu biznesowym.

Nie za ile, ale ile w określonej jednostce czasu?  

Właśnie to wydaje się na dziś kluczowe. Oczywiście dobrze mieć wysokie prowizje i najlepiej jak najwyższe, ale jeżeli nawet je mam, a jestem w stanie maksymalnie zrobić dwie sprzedaże dziennie, bo resztę czasu zabiera mi coś innego, to tutaj podniesienie prowizji już niewiele da. Ale podniesienie skuteczności czy zrobienie czterech sprzedaży dziennie i jeszcze podniesienie średniej składki lub struktury produktów zmienia bardzo dużo.

Trzeba mieć plan i narzędzia. Trudno przecież analizować klienta, przeglądając segregator albo pracując tylko na portalach TU. Taki widok klienta 360 stopni – co ma i w jakich TU, bezcenny. Wiem, co ma, jaką składkę płaci jak długo, mam e-mail i telefon do niego. Jak łatwo jest zrobić nową ofertę i ją przedstawić. Przecież pojawiają się nowe potrzeby i nowe produkty.

Pytanie do siebie samego – kiedy ostatnio tak analizowałem swoich klientów i jakie propozycje im przedstawiłem? Czy posiadam takie narzędzia, które mi to ułatwiają?

To koszty będą determinować sposób dystrybucji

Idą czasy recesyjne, raczej wszyscy już to wiedzą. No, może nie wszyscy… To, co należy w takim okresie robić, to nie zamykać inwestycji, ale bardzo mocno pilnować kosztów. Można robić nawet 30 mln zł przypisu i przynosić straty. To, czy będziemy zarabiać, oczywiście zależy od wielkości sprzedaży, ale również od tego, jakie koszty ponosimy, realizując taką sprzedaż.

Dystrybucja ubezpieczeń nie daje i nigdy nie będzie dawała wysokiego zarobku z jednostkowej sprzedaży. Oczywiście mówimy o detalu i kliencie masowym. Opłacanie biura, czasami pracownika, koszty paliwa, papieru, no właśnie – czy jest nam to dziś potrzebne? Czy klient musi przyjechać do jakiegoś biura albo czy ja muszę jechać do niego, czy potrzebuje papierowej polisy? Po pandemii wiemy już, że nie, tylko trzeba to dobrze zaplanować i oczywiście mieć dobry system, który nam pomaga w obsłudze klienta.

Szybkie porównanie ofert, automatyczne ich wysłanie, wszystkie informacje na temat klienta w jednym miejscu. Automatyzacja RODO i APK. To może być jedno kliknięcie albo wydruk papieru, mozolne jego wypisanie i archiwizacja w segregatorze. To już teraz nasz wybór.

Jak msm.pl przygotowuje się do 2023 r.

Koniec roku to zawsze czas podsumowań i planów na kolejny. Analizy tego, co się udało, a co nie i dlaczego. Analiza i badanie trendów, które się na rynku pojawiają. No i oczywiście plan na kolejny rok.

Cel główny w msm.pl to automatyzacja procesów obsługowych w naszym systemie CRM w porozumieniu z głównymi partnerami biznesowymi, czyli PZU, Wartą, Hestią. Musimy wspólnie obniżyć koszty pracy, nasze i naszych współpracowników, ale również po stronie TU to mogą być olbrzymie oszczędności.

Musimy razem przejść na inny już poziom współpracy i połączyć w taki sposób systemy obsługowe – posprzedażowe, żeby wszystkim było łatwiej. Takie prace będziemy prowadzić i takie rozwiązania wdrażać, żeby nasi współpracownicy mieli łatwiej i taniej, bo to pozwoli oszczędzać czas.

Rosnąć tak, ale nie poprzez obniżanie składki, sprzedając najtańsze OC na rynku, ale rosnąć poprzez cross-selling na istniejącej bazie klientów oraz pozyskiwanie nowych, ale na dokładnie wybranym rynku. Nie przypadkowy klient, ale dobra oferta dla klienta firmowego.

Taką ofertę dla naszych współpracowników mamy i w taki sposób będziemy ich szkolić i wspierać na każdym etapie pracy z klientem. 80% czasu na spotkania, rozmowy z klientem i sprzedaż – możliwe, choć trudne, ale w końcu trzeba to zrobić.

Przy tej okazji życzę nam wszystkim zdrowia i pokoju, to najważniejsze. Ale też oczywiście sukcesów w tym 2023 r., wielu inspiracji, rozwoju i znalezienia w tym wszystkim dużo chwil szczęścia i powodów do szczerego, niczym nie ograniczonego uśmiechu.

Anna Pająkowska
msm.pl

Omnikanałowość to słowo klucz dla NAU

0
Źródło zdjęcia: NAU

Od kilku lat intensywnie rozwijamy NAU24, innowacyjną platformę sprzedażową. Od momentu powstania celem tego narzędzia jest multikanałowość. NAU24 pozwala sprzedawcy zyskiwać alternatywne możliwości rozwoju sprzedaży. Są jej różne ścieżki. Inicjowane zarówno przez agenta, jak i przez klienta.

Platforma zapewnia najlepsze rozwiązania dla sprzedaży agencyjnej. To doskonałe omnikanałowe narzędzie sprzedażowe. Pełna dowolność i elastyczność – kierunek, w którym NAU się rozwija.

Niezależnie, z którego kanału klient przyjdzie do NAU, w ostatecznym rozliczeniu jest przypisany do agenta. Dla NAU pośrednik jest najważniejszym ogniwem sprzedaży. Firma nie pomija go na żadnym etapie, docenia i wynagradza.

W obecnych, niesłychanie szybko zmieniających się warunkach rynkowych coraz bardziej widoczna staje się konieczność szukania i dostarczania odpowiedzi na nowe potrzeby i wymagania agentów oraz klientów. W NAU rozumiemy, że proponowane rozwiązania muszą spełniać ich oczekiwania. Dlatego też nieustająco pracujemy nad innowacjami i nowościami.

Bieżący i przyszły rok to prace nad nową ofertą, w tym produktami finansowymi. Potrzeby klientów oraz agentów stają się impulsem do rozwoju nowych produktów i usług.

Dział wdrożeń NAU dba, by platforma NAU24 była jak najbardziej wartościowa pod względem produktowym. Omnikanałowość to już nie tylko ubezpieczenia komunikacyjne. Agenci mają możliwość sprzedaży ubezpieczeń majątkowych, życiowych, zdrowotnych.

Firma nieustannie pracuje nad tym, by wszystkie nowe produkty znajdowały się na platformie. Zależy nam, by jak najbardziej wspomóc agentów w codziennej pracy związanej z administracją.

Następuje również daleko posunięta automatyzacja procesów obsługowych. Zautomatyzowano wiele procesów związanych z rozliczaniem polis, a także automatycznym sczytywaniem i rozliczaniem dokumentacji fotograficznej. NAU24 umożliwia rozliczanie zdjęć do AC dla towarzystw ubezpieczeniowych, które na to pozwalają. Wszystkie te działania zwiększają mobilność, ułatwiają analizę danych, a co za tym idzie, podnoszą skuteczność pracy naszych agentów.

Innowacyjność w NAU oznacza nieustający rozwój. Tworzymy najlepsze rozwiązania sprzedażowe wspierające agentów. W NAU24 pojawią się kolejne, nowe funkcjonalności i produkty. W 2023 r. firma przedstawi swoim klientom benefity i nowe usługi finansowe. Rok 2023 to 25-lecie firmy, czas na podsumowania i dalszy intensywny rozwój.

Infrastruktura informatyczna Spectrum

0
Artur Zajdel

Rozwój technologii informatycznych w ciągu ostatnich lat przybrał zawrotne tempo, umożliwiając tworzenie coraz bardziej zaawansowanych narzędzi dla agenta ubezpieczeniowego. W Domu Ubezpieczeniowym Spectrum samodzielnie zbudowaliśmy backoffice od podstaw – dzięki temu jest doskonale dopasowany do potrzeb naszych partnerów.

System All in #1 SADUS to nowoczesny kombajn dla multiagenta. Umożliwia kalkulację i wystawienie polisy (komunikacja, dom/mieszkanie, ubezpieczenia NNW i zdrowotne, podróż, GAP, koszty leczenia cudzoziemców, grupy otwarte), a także proste i szybkie generowanie druków wypowiedzeń. Automatycznie rejestruje w portalach towarzystw modyfikacje i raty. Obsługuje tradycyjne oraz elektroniczne metody płatności – w tym BLIK.

SADUS zawiera też narzędzia do pracy zdalnej – np. finalizacja zakupu polisy przez klienta online czy moduł do inspekcji pojazdów (AC/szyby) z możliwością przesłania klientowi do samodzielnego wykonania według instrukcji krok po kroku.

CRM w systemie All in #1 SADUS gromadzi informacje na temat potrzeb, polis, płatności i kalkulacji klienta. Automatycznie wysyła powiadomienia SMS o kończących się polisach i nadchodzących terminach płatności rat. Moduły APK i RODO powstały po to, by w łatwiejszy sposób spełnić ustawowy obowiązek na ścieżce wystawiania lub rejestracji dokumentów.

System pomaga też w obsłudze klientów biznesowych – jest połączony poprzez API z bazą GUS i CEiDG, dzięki czemu pozwala na zaawansowane wyszukiwanie firm i automatycznie uzupełnia ich dane.

Obowiązujące akty prawne oraz informacje o produktach są dostępne w usystematyzowanym centrum wiedzy – dokumenty ubezpieczeniowe można jednym kliknięciem przesłać stąd do klienta na SMS lub e-mail. Baza zawiera także wykaz kontaktów do menedżerów towarzystw ubezpieczeniowych oraz moduł szkoleń zgodny z IDD.

System All in #1 oferuje dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych i rozliczeniowych. Statystyki zapewniają bieżący podgląd produkcji z podziałem na OFWCA, towarzystwa i ryzyka. Moduł prowizji informuje o prognozowanych zarobkach w czasie rzeczywistym.

Rozliczeniem produkcji zajmuje się scentralizowany system sieci Spectrum – wystarczy wydrukować automatycznie wygenerowany raport, przekazać go kurierowi wraz z dokumentami, a inkaso z wielu towarzystw wpłacić na jedno konto.

Aplikacja dla multiagenta SADUS mobile to kolejne narzędzie, które pozwala na korzystanie z funkcji systemu All in #1 z poziomu smartfona opartego na systemie Android lub iOS. Za pomocą aplikacji można m.in. dodawać załączniki i modyfikacje do polis w taki sposób, aby zostały one automatycznie zarejestrowane w bazach ubezpieczycieli. SADUS mobile umożliwia też odczyt kodu AZTEC z dowodu rejestracyjnego i błyskawiczne utworzenie kalkulacji dla pojazdu w systemie.

Digitalizacja procesów i usług to znak naszych czasów – a istnieje wiele powodów, by przewidywać wzrost roli technologii w przyszłości branży ubezpieczeniowej. Wsparcie technologiczne dla agentów to trend, który dostrzegamy od lat i realizujemy na najwyższym poziomie. Nieustannie troszczymy się o innowacyjny poziom naszych rozwiązań oraz rozwijamy inteligentny wymiar ubezpieczeń w Spectrum.

Artur Zajdel
prezes zarządu DU Spectrum

Sprzedaż ubezpieczeń może zwiększyć rentowność biznesów z innych branż

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Niestety, pod presją inflacji nawet najbardziej wyrozumiały i przychylny właściciel firmy nie zawsze jest w stanie wyjść naprzeciw oczekiwaniom płacowym pracowników, którzy też musządostosować się do niełatwej rzeczywistości. Jednym ze sposobów jest poszerzenie wachlarza oferowanych dotychczas usług o produkty z obszaru ubezpieczeń. Polska przedsiębiorczość staje tu na wysokości zadania.

Biznes od zawsze stara się budować wachlarz komplementarnych propozycji, dopasowanych do potrzeb klientów. To naturalny cykl rozwoju firm, które pragną zwiększać przychody, dywersyfikować ryzyka i wchodzić w nowe obszary rynkowe, wiążące się z jej funkcjonowaniem.

W czasach perturbacji gospodarczych ten proces nabiera dodatkowego znaczenia – dzięki umiejętnemu zarządzaniu ofertą poprzez dodanie do niej nowych rozwiązań można:

  • zwiększyć przychód,
  • zagwarantować podwyższone wynagrodzenia pracownikom, którzy generują wartość dodaną dla przedsiębiorstwa, więc mają prawo oczekiwać wzrostu własnych wynagrodzeń,
  • umocnić lojalność klienta, który zyskuje dodatkowe opcje zakupowe.

Od biur podróży po warsztaty samochodowe

Produkty z obszaru ubezpieczeń są łatwe do wdrożenia, co więcej, w prosty sposób uzupełniają propozycję firm.

– Mamy przykłady współpracy podejmowanej przez biura usług księgowych, nieruchomości, sprzedających leasing, firmy pożyczkowe, komisy samochodowe, stacje diagnostyczne, a nawet firmy usług pocztowych i kurierskich. Dzięki automatyzacji oraz autorskim procesom szkoleniowym jesteśmy w stanie bardzo szybko przygotować takie osoby do pracy w branży ubezpieczeniowej – mówi Marcin Dyliński, dyrektor Departamentu Marketingu i E-Commerce w CUK Ubezpieczenia.

Marcin Dyliński

Naturalnymi partnerami wydają się przedsiębiorstwa z szeroko rozumianego rynku usług finansowych, które z różnych przyczyn, np. zmian w prawie czy zawirowań związanych z rosnącymi stopami procentowymi, nagle znalazły się w kłopotliwej sytuacji.

Dobrym przykładem są sieci pośredników, zarówno z kategorii pożyczkowej, jak i tych, które dysponują ofertą kredytów hipotecznych. Ten ostatni przykład doskonale obrazuje zresztą zmiany, jakie zachodzą na rynku.

– Jeszcze niedawno ubezpieczenia nie były atrakcyjne dla specjalistów z branży kredytów hipotecznych, którzy mówiąc wprost, operowali na zupełnie innym poziomie marżowości i w innym modelu procesu sprzedażowego. Ale dzisiaj, przy schłodzonym rynku, na którym ciężko o zdolność kredytową klienta, ubezpieczenia stają się pożądaną alternatywą – dodaje Tomasz Poradzewski, dyrektor Departamentu Sieci Zewnętrznych.

Tomasz Poradzewski

Implementacja sprzedaży ubezpieczeń do swojej sieci sprzedaży jest stosunkowo prosta. Dzięki rozwojowi technologii, która automatyzuje większość procesów, właściwie każdy rodzaj biznesu jest w stanie szybko wdrożyć się w dystrybucję polis. Tym bardziej że w przypadku takiej decyzji właściciel może liczyć na pakiet wsparcia organizacyjnego i marketingowego, ale również na szkolenia i konsultacje merytoryczne, dotyczące specyfiki oferowania produktów ubezpieczeniowych. Dostosowanie pracowników do sprzedaży polis nie wymaga nakładów finansowych.

Elastyczne formy współpracy sprzyjają adaptacji

Nawiązanie współpracy z multiagencją to relacja korzystna dla każdej ze stron. Wybór dogodnego modelu partnerskiego zakłada dystrybucję polis, i to w pełni zautomatyzowany sposób, który ogranicza możliwość popełnienia jakiegoś błędu do minimum, ale – co ważne z perspektywy właściciela firmy – pozwala na generowanie szybkich i odnawialnych przychodów.

Modeli współpracy jest wiele – od placówki franczyzowej czy punktu partnerskiego po działalność na zasadzie niezależnego doradcy. Oczywiście działalność pod mocną marką zwiększa szansę na sukces.

– Elastyczne formy współpracy proponowane przez CUK są atrakcyjne dla przedsiębiorców z różnych branż. Ciekawym przykładem obrazującym aktualną sytuację na rynku może być nasz partner, który pierwotnie prowadził salon AGD i warsztat stolarski. Wraz z upływem czasu i poszukiwań nowych obszarów do rozwoju biznesu przedsiębiorca zaczął ubezpieczać mieszkania, które wyposażał do tej pory jedynie w sprzęt. W ten sposób trafił do naszej branży, w której rozwinął się w pełnoprawnego dystrybutora całej palety produktów ubezpieczeniowych w swojej okolicy. Brzmi to może jak ciekawostka, ale takie sytuacje zdarzają się coraz częściej i wygląda na to, że w aktualnych warunkach ekonomicznych mogą stać się standardem – mówiTomasz Poradzewski.

Z tego powodu CUK Ubezpieczenia, który zajmuje się sprzedażą ubezpieczeń na olbrzymią skalę, wypracował specjalne modele partnerskie i programy lojalnościowe, łączące pozornie odległe cele biznesowe w jeden lejek sprzedażowy.

– Jako jedyny dystrybutor na polskim rynku udostępniamy bezpłatnie naszym partnerom OmniCUK, czyli rozwiązanie, które pozwala obsługiwać klientów w biurze, w internecie, poprzez infolinię czy aplikację dla klientów. Niezależnie od tego, który ze sposobów zakupu polisy wybierze klient, prowizję zawsze wypłacimy partnerowi zwraca uwagę Marcin Dyliński.

Trend na poszerzenie zakresów biznesowych rozkwita nie tylko jako wypadkowa kryzysu, który zmusza przedsiębiorców do „łapania okazji”. Jest również konsekwencją digitalizacji, która go umożliwia i „dopala”, a także zmiany zachowania klientów. Ci ostatni, kupujący coraz częściej przez internet, chcą mieć jak najwięcej usług i produktów w jednym miejscu.

W ocenie ekspertów CUK proces „multidystrybucji” będzie się pogłębiał z zyskiem dla wszystkich zaangażowanych w niego stron.

Upadłość biura podróży i wygaśnięcie gwarancji nie mogą skutkować brakiem ochrony konsumenta

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sąd Najwyższy uwzględnił skargę nadzwyczajną Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie dwójki turystów, którzy stracili pieniądze wpłacone na wyjazd turystyczny w wyniku upadłości biura podróży oraz wygaśnięcia jego gwarancji ubezpieczeniowej. SN zwrócił sprawę Sądowi Okręgowemu do ponownego rozpatrzenia, zarzucając mu naruszenie przepisów prawa unijnego, które nakazują zapewnienie ochrony konsumentom w zakresie zwrotu nadpłaconych kosztów na wypadek niewypłacalności organizatora.

Sprawa dotyczyła małżeństwa, które za kilkanaście tysięcy złotych wykupiło wycieczkę do Egiptu z prawie rocznym wyprzedzeniem. Zanim doszło do wyjazdu, biuro podróży ogłosiło niewypłacalność. Od upadku biura do wycieczki było tyle czasu, że zdążyła wygasnąć turystyczna gwarancja ubezpieczeniowa. Urząd wojewódzki, do którego poszkodowani zwrócili się o pomoc, uznał, że sami są sobie winni: zawierając umowę z tak odległym terminem, powinni byli zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa finansowego oraz sposobem ubiegania się o wypłatę środków z umowy gwarancji. Małżeństwo skierowało sprawę na drogę sądową – najpierw przeciw gwarantowi, a gdyby nie chciał on uznać roszczenia, wobec urzędu marszałkowskiego. Sąd I instancji przyznał powodom rację, uznając, że strona pozwana nie zapewniła im ochrony na poziomie wymaganym przez art. 7 dyrektywy 90/314, i nakazał zwrot pieniędzy. Sąd II instancji stwierdził jednak, że żadne odszkodowanie się nie należy.

RPO: Błędna wykładnia przepisów unijnych

RPO, do którego trafiła sprawa, ocenił, że sąd II instancji dokonał błędnej wykładni art. 7 dyrektywy 90/314 w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek (Dz.U. L 158 z 23.6.1990, s. 59) oraz art. 361 § 1 Kodeksu cywilnego. Rzecznik zauważył, że małżonkowie zostali dwukrotnie poszkodowani na skutek działania państwa polskiego. Najpierw w związku z wadliwą implementacją art. 7 dyrektywy 90/314, tj. niezapewnieniem odpowiedniego z punktu widzenia unijnego standardu systemu ochrony ich praw jako konsumentów na wypadek niewypłacalności organizatora turystyki. Następnie zaś na skutek wyroku sądu, w którym bezpodstawnie przyjął, że powodowie nie są uprawnieni do odszkodowania od Skarbu Państwa z powodu braku zapewnienia przez państwo polskie standardu wymaganego prawem unijnym i poniesioną w związku z tym szkodą w postaci nieodzyskanych wpłat do organizatora turystyki.

SN: Konsument musi mieć zapewnioną ochronę

Dlatego RPO wystąpił ze skargą nadzwyczajną do Sądu Najwyższego. Ten 23 listopada 2022 r. (sygn. akt I NSNc 707/21) uwzględnił tę skargę. W motywach rozstrzygnięcia SN wskazał, że „wobec wadliwości implementacji art. 7 dyrektywy 90/314 nie ma znaczenia zarówno kwestia przyczyny niewypłacalności biura podróży, jak i to, czy biuro rzeczywiście nieprawidłowo wykonywało swoje obowiązki dotyczące gwarancji ubezpieczeniowej. Każda jej postać – zarówno o charakterze normatywnym, jak i umownym, która pozbawiała lub co najmniej ograniczała prawo do odzyskania nadpłaconej kwoty, pozostawała w związku z zaistniałą szkodą. Okoliczność, że (…) znali w dacie zawarcia umowy czas trwania ochrony gwarancyjnej, a mimo to zdecydowali się na zakup imprezy turystycznej zorganizowanej w terminie przypadającym poza okresem działania i realizacji gwarancji, nie eliminuje istnienia tego związku. Rację ma w tym miejscu skarżący, wskazując, że przyjęcie interpretacji Sądu Okręgowego prowadziłoby do zwolnienia organizatora turystyki z obowiązku posiadania zabezpieczenia finansowego, co z kolei prowadziłoby do naruszenia art. 7 dyrektywy 90/314. Co więcej, pomimo że w samej skardze nadzwyczajnej nie wybrzmiałe to należycie, należy wskazać, iż powodowie (…) posiadali w niniejszej sprawie status konsumentów. Z tego względu przysługiwała im również należna z tego tytułu ochrona ich interesów. Pominięcie tej okoliczności przez Sąd Okręgowy i błędne uznanie, że z uwagi na zawarcie niekorzystnej dla nich umowy pozbawieni oni zostają prawa do zwrotu nadpłaconej przez nich kwoty – pomimo istnienia niezależnej od tego podstawy przyznania im odszkodowania za zaistniałą szkodę – dodatkowo podkreśla wadliwość zaskarżonego orzeczenia. Powyższe naruszenie, jakiego dopuścił się Sąd Okręgowy, uznać należy za rażące”.

(AM, źródło: RPO)

18,485FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie