Blog - Strona 735 z 1669 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 735

Sukces autozapisu to zasługa współpracy

0
Robert Zapotoczny

O 718 tys. zwiększyła się liczba uczestników pracowniczych planów kapitałowych po ponownym autozapisie. W sumie w programie oszczędza już wraz z pracodawcą i państwem 3,3 mln osób, co przekłada się na partycypację na poziomie 43,7%. O autozapisie i branży ubezpieczeniowej rozmawiamy z Robertem Zapotocznym, prezesem PFR Portal PPK.

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Sukces czy nie sukces? Instytucje doceniają, brokerzy doceniają, ale hejtujących nie brakuje.

Robert Zapotoczny: – To już zależy od indywidualnych preferencji. Fakty są takie, że coraz więcej osób ma oszczędności, że coraz więcej mówi się o konieczności oszczędzania i że ten temat powraca w debacie publicznej. 718 tys. uczestników przybyło do PPK dzięki autozapisowi, łącznie 3,3 mln osób oszczędza wspólnie z pracodawcą i państwem, a w odniesieniu do poziomu z końca lutego 2023 r. możemy mówić o prawie 28% wzroście aktywnych uczestników.

Czyli szklanka do połowy pełna.

– Jak zawsze. Pracownicze plany kapitałowe to nadal najbardziej opłacalny produkt oszczędnościowy w Polsce i pewny sposób oszczędzania na cele emerytalne w niepewnych czasach.

Stopa zwrotu na inwestycji w PPK (wpłaty pracodawcy i państwa oraz zwrot z inwestycji) dla przykładowego pracownika, oszczędzającego od grudnia 2019 r. i zarabiającego 5300 zł brutto wynosi 113%. Oznacza to, że taki pracownik zgromadził 113% więcej, niż sam wpłacił na swój rachunek PPK.

To efekt zarządzania instytucji finansowych?

– Również. Obecnie środkami gromadzonymi w ramach PPK zarządza 18 instytucji finansowych. Średnia wysokość wynagrodzenia za zarządzanie waha się od 0,24% do 0,43%, a średni koszt wynagrodzenia za zarządzanie funduszami PPK wynosi 0,345%. Jest to najniższy w Polsce koszt dla uczestnika programu. I mówię to z pełnym przekonaniem.

Mimo wielu trudności we wdrażaniu PPK, spowodowanych pandemią i wybuchem wojny w Ukrainie, narastająco fundusze zdefiniowanej daty osiągnęły zysk. W zależności od danego FZD wyniósł on od 7,46% do 23,50%. Uważam, że tak dobry wynik autozapisu to efekt doskonałej współpracy całego środowiska – instytucji, brokerów, całego zespołu PFR Portal PPK.

Nie wiem, czy to środowisko o tym wie, ale uważam, że wydanie „Gazety Ubezpieczeniowej” na Kongres Brokerów to dobre miejsce, żeby bardzo głośno i wyraźnie wybrzmiało moje uznanie dla codziennej pracy osób zaangażowanych w jakikolwiek sposób w promocję i rozwój PPK. Mówię tu o instytucjach i brokerach, wszystkich osobach, które czują się częścią tej grupy zawodowej, które z poświęceniem i cierpliwością tłumaczyły zasady, pokazywały korzyści i mierzyły się z ogromnym murem nieufności, żeby nie powiedzieć – wrogości. Usłyszcie to ode mnie – bardzo Wam dziękuję za wykonaną pracę.

Dzięki wspólnym wysiłkom miliony Polek i Polaków zaczynają mieć jakiekolwiek oszczędności, zaczynają mieć poduszki finansowe, zaczynają myśleć o oszczędzaniu. To naprawdę wielka rzecz.Dziękuję równieżmediom, które rzetelnie informowały o faktach, nie podsycały niepotrzebnych emocji, nie szukały sensacji i nie tworzyły katastroficznych nagłówków wyłącznie dla klikalności.

Nie mogę też nie wspomnieć o moim zespole, o całej ekipie PFR Portal PPK – dziękuję działowi finansowemu pod wodzą Kamila Prokopa i prawnemu zarządzanemu przez Jakuba Malinowskiego; dziękuję Klaudynie Kafarze z zespołem za przeprowadzoną kampanię, a także za codzienną pracę redakcyjną i trenerską Sylwii Prokorym-Bogdan i jej załogi. Potwierdzacie, że odpowiedni ludzie na odpowiednich miejscach to klucz do sukcesu. Mam głęboką pewność co do tego, że rola, jaką wszyscy pełnimy, ma istotne znaczenie. Zaufanie, naruszone w 2014 r. przez nieumiejętne i pozbawione szacunku do ludzi zachowania ówczesnych władz, jest bardzo trudne do odbudowania. Mimo to nam się udaje i jak widać, partycypacja rośnie. Niech każdy z Was czuje się częścią tego sukcesu.

Wiemy, co za nami, a jakie plany? Będzie wzrost uczestników w PPK?

– W ciągu najbliższych dwóch lat zakładany jest znaczący wzrost liczby uczestników. W budowaniu oszczędności pomóc może także uruchomienie Centralnej Informacji Emerytalnej (CIE), która pozwoli na dostęp w jednym miejscu do informacji o aktualnych saldach i historii operacji na wszystkich kontach produktów emerytalnych użytkownika. To nowa jakość informowania i edukowania o produktach emerytalnych.

W sposób ciągły będą także prowadzone działania edukacyjne i upowszechniające PPK – dotychczas przeprowadziliśmy 8206 szkoleń dla 263 tys. uczestników.

A co planujecie na Kongres Brokerów?

– Przed rokiem, podczas XXIV Kongresu Brokerów, zorganizowaliśmy panel „Skuteczny broker – techniki efektywnej autoprezentacji”. Omawialiśmy wówczas wiele technik i narzędzi, które mogą pomóc brokerom ubezpieczeniowym w skutecznej prezentacji siebie i swojej oferty przed klientami.

W tym roku dla wszystkich, którzy zainteresowani są rozwijaniem swoich umiejętności jako brokerzy ubezpieczeniowi, postanowiliśmy przygotować jeszcze bardziej rozbudowany program. Zorganizowaliśmy trzy stoiska, na których będziecie mogli poznać swoje typy osobowości, motywacje oraz czynniki stresujące.

Stoiska te to doskonała okazja do poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności, a w konsekwencji do osiągnięcia jeszcze lepszych wyników w pracy. Na pierwszym z nich będzie okazja do poznania typów osobowości. To może pomóc w lepszym dopasowaniu swojego stylu sprzedaży i przełożyć się na zwiększenie skuteczności działań sprzedażowych i na osiąganie lepszych wyników.

Na drugim stoisku zajmiemy się kwestią motywacji brokerów ubezpieczeniowych. Test, który przeprowadzimy, może pomóc w lepszym zrozumieniu swoich motywacji, mocnych i słabych stron, potrzeb klientów oraz czynników wpływających na jego satysfakcję z pracy. Przyda się w rozwoju zawodowym, podnoszeniu kompetencji i osiąganiu lepszych wyników.

Na końcu zajmiemy się stresem. Poznanie czynników stresu pozwoli brokerowi ubezpieczeniowemu na lepsze zarządzanie swoim czasem i energią. Jeśli jesteście ciekawi – serdecznie zapraszam w imieniu całego zespołu. Sprawdźcie, co Was czeka!

Bezpieczna Szkoła TUW „TUW” w nowej odsłonie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z dniem 1 czerwca Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” wprowadziło modyfikacje w ubezpieczeniu „Bezpieczna Szkoła” na rok 2023/2024. Polisa została wzbogacona o pakiet usług assistance.

„Bezpieczna Szkoła” to kompleksowe ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków dla dzieci, uczniów, studentów, słuchaczy oraz personelu placówek oświatowych, z możliwością rozszerzenia ochrony o odpowiedzialność cywilną placówki oświatowej, nauczycieli, dyrektorów szkoły czy studentów w związku z odbywaniem praktyk zawodowych. Ochrona ubezpieczeniowa zapewniana jest całodobowo na terenie całego świata, przez cały rok.

Nowa oferta przygotowana na rok 2023/2024 została wzbogacona o pakiet świadczeń assistance, którego zakres obejmuje:

  • pomoc medyczną (wizyta lekarska, wizyta pielęgniarki, dostarczenie leków, transport medyczny, pomoc na wypadek ukąszenia przez kleszcza, organizacja drobnego sprzętu do rehabilitacji),
  • pomoc psychologiczną w trudnych sytuacjach zdrowotnych i życiowych, takich jak na przykład śmierć osoby bliskiej, poważne zachorowanie osoby bliskiej, mobbing, prześladowanie, uzależnienie,
  • pomoc prawną, informację prawną, pomoc w przygotowaniu dokumentów,
  • pomoc IT – wsparcie merytoryczne i techniczne w zakresie konfiguracji sprzętu i oprogramowania.

Niezmiennie w zakresie ubezpieczenia „Bezpieczna Szkoła” ochroną są objęte zdarzenia związane z wyczynowym uprawianiem sportów, jak również dodatkowy miesiąc ochrony dla uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych.

W ramach wprowadzonych modyfikacji utrzymane zostały wcześniejsze zmiany w postaci zwolnienia z opłaty składki członkowskiej, wpisowego oraz udziałów niezależnie od wysokości składki.

(AM, źródło: TUW „TUW”)

Aegon odświeżył ofertę długoterminowego oszczędzania

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Aegon zmodyfikował swoją ofertę ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Klienci, którzy wybiorą Aegon Kapitalną Przyszłość Pro, mogą liczyć na udział w zyskach wypracowanych przez ubezpieczyciela i wyższe sumy gwarantowane.

1 czerwca ubezpieczyciel wprowadził do oferty nowy produkt oszczędnościowo-inwestycyjny – Aegon Kapitalna Przyszłość Pro. Do tej pory ubezpieczenie na życie składało się z dwóch części: inwestycyjnej i gwarantowanej. Obecnie trzecim komponentem jest udział w zysku.

– Odświeżenie naszej oferty długoterminowego oszczędzania jest odpowiedzią na rosnące oczekiwania klientów związane z podwyższoną inflacją oraz stopami zwrotu oferowanymi m.in. w produktach depozytowych. Środowisko wysokich stóp procentowych umożliwia nam wypracowywanie dodatkowego zysku z inwestowania rezerw techniczno-ubezpieczeniowych. Chcemy tym zyskiem podzielić się z klientami. Zważywszy na długoterminowy charakter produktu, kwota udziału w zysku może znacząco zwiększyć kwotę wypłacaną klientowi na koniec umowy – mówi Jan Zimowicz, członek zarządu Aegon Polska.

Udział w zysku naliczany jest od 2. rocznicy polisy, a wypłacany na koniec umowy lub w razie śmierci ubezpieczonego. Ubezpieczony otrzyma 75% wypracowanego przez ubezpieczyciela zysku przewyższającego stopę techniczną (ustaloną na poziomie 2,2%). 

Kolejną zmianą są podwyższone gwarancje. Aegon Kapitalna Przyszłość Pro zapewnia z góry określony kapitał na koniec okresu ubezpieczenia. Może on wynieść nawet 125% wpłaconych składek. Ponadto klienci w części inwestycyjnej mogą wielokrotnie w trakcie trwania umowy zmieniać plan inwestycyjny ze zrównoważonego na dynamiczny i odwrotnie. Środki są inwestowane w ramach Zarządzanej Platformy Inwestycyjnej, która nie wymaga od klienta samodzielnego wyboru funduszy – za zarządzanie środkami w trakcie trwania umowy odpowiada międzynarodowy zespół profesjonalistów.

– Nasza nowa oferta jest skierowana przede wszystkich do osób, które są zainteresowane dodatkowymi możliwościami oszczędzania w średnim i długim terminie, zwłaszcza z myślą o emeryturze. To narzędzie dla osób, które mają niski lub średni apetyt na ryzyko i szukają praktycznie bezobsługowego narzędzia inwestycyjnego – podkreśla Mateusz RobaszyńskiJaniec z działu produktów Aegon Polska.

Aegon Kapitalna Przyszłość Pro umożliwia inwestowanie w ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe także w postaci rachunków IKE i IKZE. Składka może być opłacana z częstotliwością miesięczną i roczną. Ubezpieczenie można też dopasowywać do swoich potrzeb. W trakcie trwania umowy można zmienić wysokość składki.

(AM, źródło: Aegon)

InterRisk AutoAssistance w specjalnej cenie promocyjnej na wakacje

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

InterRisk wystartował z wakacyjną ofertą promocyjną AutoAssistance w wariancie premium. W jej ramach udostępnił wspomnianą opcję w cenie od 199 zł.

Wariant premium to najszerszy zakres ubezpieczenia AutoAssistance w ramach Pakietu Auto+ dla klientów posiadających samochód osobowy. Polisa w tej wersji gwarantuje uzyskanie pomocy w przypadku nieoczekiwanego zdarzenia tak na terenie Polski, jak i Europy. W wersji premium holowanie pojazdu na terenie naszego kraju nie ma limitu kilometrów, natomiast poza granicami Polski może on wynieść nawet 1500 km.

Pakiet zapewnia też auto zastępcze na okres nawet do 14 dni. I to bez franszyzy kilometrów od miejsca zdarzenia. Obecnie w ramach akcji wakacyjnej InterRisk AutoAssistance składka za wariant premium zaczyna się już od 199 zł. Promocja potrwa od 1 czerwca do 31 lipca 2023 r.

(AM, źródło: InterRisk

Ruszyła Loteria Jubileuszowa Link4

0
Żródło zdjęcia: 123.rf

Link4 postanowił uczcić dwudziestolecie swojej działalności w Polsce Loterią Jubileuszową. Udział w niej może wziąć każdy klient, który w określonym czasie kupi bądź przedłuży polisę komunikacyjną.

Do wygrania są auta Toyota Yaris Cross Hybrid oraz karty paliwowe o wartości 400 zł. W loterii może wziąć udział każdy klient indywidualny, który między 1 czerwca a 31 sierpnia kupi bądź przedłuży OC lub OC/AC. Polisę można kupić w dowolny sposób: przez internet, telefon lub u agenta. Następnie należy opłacić ją w części lub całości i zarejestrować się na stronie loterii www.loteriaLINK4.pl.

– 20. urodziny Link4 to dla nas wielkie wydarzenie. Do świętowania chcemy zaprosić naszych klientów i podziękować im za zaufanie, jakim nas obdarzyli. W loterii mogą wziąć udział osoby, które już są z nami i planują przedłużyć polisę na kolejny okres, jak również nowi klienci, którzy pierwszy raz skorzystają z naszych usług. Trzymamy kciuki za wszystkich i życzymy im powodzenia w losowaniu – mówi Patrycja Kotecka, dyrektorka Pionu Marketingu Link4.

Losowanie kart paliwowych, każdej o wartości 400 zł, będzie odbywać się co tydzień, począwszy od 14 lipca. Losowanie nagród głównych, czyli dwóch samochodów Toyota Yaris Cross Hybrid z ubezpieczeniem do 5000 zł, odbędzie się 24 sierpnia i 12 października.

– Przy wyborze aut, które są nagrodą główną w loterii, równie istotnym dla nas kryterium była ich niezawodność, jak i aspekty ekologiczne. To dlatego zdecydowaliśmy się na samochody hybrydowe, które są oszczędne w eksploatacji. Mamy nadzieję, że sprawią dużo radości zwycięzcom losowania – podkreśla Joanna Talaśka, dyrektorka Departamentu Komunikacji Marketingowej Link4.

Loterii Jubileuszowej Link4 towarzyszyć będzie kampania informacyjna w radiu, telewizji oraz online. Na jej potrzeby powstał specjalny spot urodzinowy.

Spot można obejrzeć tutaj:

(AM, źródło: Link4)

Ubezpieczyciele dbają o dzieci, inkluzywność i różnorodność

0
Źródło zdjęcia ERGO Hestia

W minionym tygodniu odbyło się kilka wydarzeń wykraczających poza podstawową działalność polskich ubezpieczycieli. UNIQA w ramach projektu „Masz moc na hejt” rozpoczęła współpracę z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę. 1 zł z każdej sprzedanej polisy indywidualnego ubezpieczenia szkolnego zostanie przekazany na jej rzecz. Z kolei Nationale-Nederlanden z okazji Dnia Dziecka umieściło prace plastyczne dzieci swoich pracowników na oficjalnej stronie internetowej. Natomiast ERGO Hestia została wyróżniona jako firma zaawansowana w zarządzaniu różnorodnością i inkluzywnością.

UNIQA razem z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę

– UNIQA od lat pokazuje, że ubezpieczenie szkolne to coś więcej niż tylko ochrona w razie nieszczęśliwego wypadku w szkole czy na zajęciach pozaszkolnych. Najpierw wprowadziliśmy możliwość rozszerzenia ochrony ubezpieczeniowej na wypadek hejtu w internecie, aby lepiej odpowiadać na potrzeby dzieci, które coraz więcej czasu spędzają w świecie wirtualnym. Teraz przekażemy złotówkę z każdej sprzedanej polisy ubezpieczenia szkolnego na rzecz Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, aby nasze wsparcie trafiało do dzieci w kryzysie, doświadczających trudności i problemów, które szukają pomocy w 116 111 – telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzonym przez FDDS – mówi Agnieszka Durst-Wilczyńska, dyrektorka Departamentu Zarządzania Marką, Komunikacji i Zaangażowania Społecznego UNIQA.

Współpraca z Fundacją to dla UNIQA możliwość zwiększenia swojego zaangażowania i rozszerzenia dotychczasowych działań edukacyjnych i profilaktycznych o wsparcie skierowane do dzieci, które już doświadczyły sytuacji kryzysowych, w tym hejtu w internecie. Tu z pomocą przychodzą konsultanci telefonu zaufania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, którzy odbierają telefony przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. UNIQA będzie wspierać nieprzerwane działanie 116 111, aby każde dziecko szukające pomocy taką pomoc otrzymało. 

– Telefon zaufania 116 111 od 14 lat wspiera dzieci, które znajdują się w trudnej sytuacji lub potrzebują rozmowy o ważnych dla siebie sprawach. Nasze konsultantki i konsultanci odbierają telefony od dzieci, odpisują na wiadomości od nich, a kiedy jest to potrzebne – podejmują interwencje dla ratowania ich zdrowia i życia. Nie byłoby możliwe bez wsparcia, które otrzymujemy od swoich partnerów. Jesteśmy za nie bardzo wdzięczni, bo ono sprawia, że dzieci zawsze mogą liczyć na naszą pomoc – mówi dr Monika Sajkowska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.   

Lata wsparcia

UNIQA od kliku lat angażuje się w działania komunikacyjne i edukacyjne związane z problemem cyberprzemocy. W ramach projektu „Masz moc na hejt” realizuje działania skierowane głównie do rodziców, aby jak najlepiej wspierać ich w trudnych chwilach, które przeżywają razem ze swoimi dziećmi. Od 2022 r. ubezpieczyciel współpracuje z Instytutem Lema i finansuje warsztaty dotyczące cyberprzemocy dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Do tej pory wzięło w nich udział ponad 6000 osób.

– Dotychczas w projekcie „Masz moc na hejt” prowadziliśmy przede wszystkim działania edukacyjne i prewencyjne, mające zapobiegać hejtowi w internecie wśród dzieci. I te działania kontynuujemy, bo jako ubezpieczyciel doskonale wiemy, jak ważna jest prewencja. Ale zdajemy sobie także sprawę ze skali tego zjawiska, jak mocno dotyka ono dzieci i odbija się na ich psychice. Dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z kolejnym partnerem, który niesie realną pomoc. Wierzymy, że razem damy dzieciom siłę, by przezwyciężyły trudności, z którymi się borykają – mówi Karolina Rosińska, liderka projektu UNIQA „Masz moc na hejt”.

Nationale-Nederlanden: podróż do krainy wyobraźni

Z kolei Nationale-Nederlanden z okazji tegorocznego Dnia Dziecka poprosiło dzieci swoich pracowników o stworzenie prac plastycznych do prezentacji na oficjalnej stronie internetowej firmy. Dzięki temu 1 czerwca witryna www.nn.pl tętni kreatywnością najmłodszych, a ich dzieła dumnie zdobią różne sekcje portalu. Co więcej, ilustracje zyskały honorowe miejsce jako banery produktów ubezpieczeniowych – od ubezpieczenia na życie i zdrowie po ubezpieczenie roweru i rowerzysty.

– Każda ilustracja, która teraz zdobi naszą odświeżoną stronę internetową, to autorski wyraz kreatywności naszych najmłodszych artystów – dzieci pracowników Nationale-Nederlanden. Dzięki ich rysunkom w dniu ich święta mamy szansę ponownie poczuć dziecięcą radość i zanurzyć się w magiczny świat wyobraźni. Przystępując do tego projektu, chcieliśmy, aby najmłodsi przedstawili, jak widzą i rozumieją świat ubezpieczeń, stąd wiele ilustracji jest tematycznych, stworzonych bezpośrednio pod konkretne produkty dostępne na stronie internetowej. W pracach widać ogrom kreatywności i odwagi w wyrażaniu myśli i własnego postrzegania świata, co sprawia, że całe przedsięwzięcie jest niezmiernie ciekawe i bez wątpienia pełne edukacyjnych wartości. I za to ogromnie naszym młodym twórcom dziękujemy – komentuje Marta Maszewska-Danielewicz, dyrektorka ds. komunikacji marketingowej i marki Nationale-Nederlanden.

Nationale-Nederlanden zorganizuje także 6 czerwca transmisję zatytułowaną „Cyfrowa higiena: nasze dzieci kontra smartfony”. W spotkaniu weźmie udział Beata Sobczyk, edukatorka i założycielka Strefy Cyfrowej Rodziny, która podzieli się wskazówkami na temat zdrowego korzystania z technologii cyfrowych przez młodych użytkowników.

ERGO Hestia wśród najbardziej zaawansowanych w zarządzaniu różnorodnością i inkluzywnością

Natomiast ERGO Hestia ponownie znalazła się na liście najbardziej zaawansowanych w zarządzaniu różnorodnością i inkluzywnością pracodawców w Polsce. Listę stworzono na bazie wyników trzech edycji badania Diversity IN Check, przeprowadzonego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

W badaniu Diversity IN Check diagnozowany jest poziom dojrzałości pracodawców w zakresie zarządzania różnorodnością, dbania o inkluzję w organizacji i dążenia do osiągnięcia spójności społecznej. Na ogłoszonej 25 maja, podczas finału Miesiąca Różnorodności liście firm i organizacji znalazło się 36 podmiotów. ERGO Hestia znalazła się w gronie 11 pracodawców, którzy uzyskali wynik powyżej 80% możliwych do przyznania punktów.

– Inkluzywność i równouprawnienie są bardzo istotnym elementem strategii Zrównoważonego Rozwoju ERGO Hestii. Od 2016 r. jesteśmy sygnatariuszami Karty Różnorodności. Zatrudniamy 103 osoby z niepełnosprawnościami, co stanowi 3,5% wszystkich pracowników – to najwyższy odsetek w sektorze finansowym, jednak naszym celem jest jego konsekwentne zwiększanie – mówi Mario Zamarripa, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju ERGO Hestii. – Wierzymy, że różnorodność jest nadrzędną wartością współczesnego społeczeństwa, dlatego angażujemy się we wsparcie jej nie tylko wewnętrznie, ale również poprzez budowanie kultury dialogu z naszymi współpracownikami, partnerami społecznymi i biznesowymi oraz wszystkimi interesariuszami. Wzbogacamy nasze dojrzałe i przyjazne środowisko pracy o nowe programy, np. „Ja też”, „Mamy Taty Czas” czy „Sprawny Staż” – dodaje.

(AM, źródło: UNIQA, ERGO Hestia, Nationale-Nederlanden)

Allianz Trade: Eksporterzy boją się wzrostu ryzyka braku płatności

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Allianz Trade zapytał prawie 3000 eksporterów z Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Polski, Wielkiej Brytanii i USA o oczekiwania dotyczące eksportu w 2023 r., wpływ zakłóceń łańcucha dostaw na ich działalność, plany wobec zwiększenia pewności łańcuchów dostaw oraz strategie co do obszaru ESG. Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że są oni stosunkowo optymistycznie nastawieni do perspektyw eksportu w 2023 r., jednak wskazują, iż nadal utrzymuje się wysoka niepewność gospodarcza.

Około 70% firm spodziewa się wzrostu rok do roku obrotów towarowych handlu zagranicznego, w porównaniu z 80% w 2022 r. Odzwierciedla to mniej korzystne warunki dla globalnego handlu w 2023 r. prognozowane przez Allianz Trade. Firmy wydają się również mieć mniejszy apetyt ekspansji na nowe rynki i preferują konsolidację działań na tych już istniejących. 63% respondentów zamierza zwiększyć inwestycje w krajach, w których są już obecni, a 47% planuje inwestycje w nowych państwach. W przypadku eksportu ponad 55% firm planuje zwiększyć udział w dotychczasowych rynkach, natomiast 52% zamierza zdywersyfikować działalność i obrać za cel nowe kraje.

Firmy czują, że dłużej poczekają na należności

W porównaniu z rokiem ubiegłym większy odsetek respondentów spodziewa się wydłużenia terminów płatności z tytułu eksportu (42% w porównaniu z 31%). Odsetek respondentów spodziewających się wzrostu ryzyka braku płatności w eksporcie wzrósł w porównaniu z badaniem z początku 2022 r ogółem o +11 pkt. proc., do 40%.

– Firmy mierzą się z kombinacją takich czynników, jak niższy popyt, dodatkowa presja na rentowność i surowsze warunki kredytowania, wynikające z dalszego podnoszenia stóp procentowych przez banki centralne w celu obniżenia inflacji. W takich warunkach firmy wyraźnie przygotowują się na dłuższe terminy płatności z tytułu handlu zagranicznego i wyższe ryzyko braku płatności w 2023 r. Jest to zgodne z naszymi prognozami dotyczącymi globalnych niewypłacalności, które według przewidywań wzrosną o +21% w 2023 r. (+2% w 2022 r.) – twierdzi Aylin Somersan Coqui, CEO Allianz Trade.

Przedsiębiorstwa nadal obawiają się zakłóceń w łańcuchach dostaw

Prawie 75% ankietowanych wskazało, że utrudnienia logistyczne i wysokie koszty transportu mają umiarkowany lub znaczący wpływ na ich działalność eksportową w 2023 r., co stanowi największą przeszkodę w Niemczech, Włoszech i Polsce. Dla firm w USA i Hiszpanii największym wyzwaniem jest koszt i dostępność finansowania. Z kolei największą bolączką, z którą mierzą się w tym roku firmy w Wielkiej Brytanii, są wysokie ceny energii. We Francji firmy najbardziej obawiają się ryzyka braku płatności.

– Trzy główne strategie, mające na celu zredukowanie zakłóceń w łańcuchach dostaw, to monitorowanie ryzyka, zarządzanie nim i analiza due diligence dostawców w zakresie ESG. Jednak pomimo obaw o zbiegające się ze sobą kryzysy prowadzące do deglobalizacji reorganizacja łańcuchów dostaw lub zmiana lokalizacji zakładów produkcyjnych są najmniej preferowanymi opcjami. Tym niemniej firmy najbardziej dotknięte kryzysem energetycznym skłaniają się ku większej dywersyfikacji swojego łańcucha dostaw. Firmy, które z powodu kryzysu energetycznego odnotowały umiarkowane do poważnych zakłóceń w łańcuchach dostaw, wydają się być bardziej zainteresowane wprowadzeniem zmian – 35% z nich planuje zmienić dostawców i przenieść zakłady produkcyjne w perspektywie średnio- i długoterminowej (w porównaniu z 11% w przypadku firm najmniej dotkniętych kryzysem) – wyjaśnia Ana Boata, globalna dyrektorka ds. badań ekonomicznych Allianz Trade.

ESG: firmy na razie preferują małe kroki i ciągłość biznesową

Kryzys energetyczny podkręca tempo zielonej transformacji. W obliczu spowolnienia gospodarczego i ograniczeń finansowych ponad 80% respondentów twierdzi, że w 2023 r. będzie przedkładać ciągłość biznesową nad zobowiązania w zakresie ESG. Firmy nie zrezygnowały jednak całkowicie z realizacji celów: większość respondentów (85%) podejmuje bardziej intensywne działania na rzecz przejścia na ekologiczne źródła energii w perspektywie długoterminowej, zwłaszcza w Hiszpanii, USA i Francji.

Światowa wymiana handlowa polskich firm

Sławomir Bąk, członek zarządu ds. oceny ryzyka Allianz Trade: – Polska i polskie firmy w gronie najistotniejszych eksporterów z Zachodu – to nie przypadek ani kurtuazja. Międzynarodowe badanie Allianz Trade potwierdza, że polscy eksporterzy są bardzo skuteczni w światowej wymianie handlowej – udział przychodów z eksportu w stosunku do ich całości nie odbiegał od innych badanych, wysoko rozwiniętych gospodarek (30% ankietowanych polskich firm stwierdziło, iż eksport odpowiada za ponad 50% ich przychodów wobec 31% wskazujących taki wynik w całej badanej grupie globalnych firm). Druga strona medalu jest taka, że tak duży udział przychodów z eksportu czyni polskich eksporterów wrażliwych i zależnych od koniunktury globalnej, jak i na poszczególnych rynkach. Polskie firmy są w coraz większym stopniu pełnoprawnymi uczestnikami światowego handlu, stopniowo przechodząc z poziomu głównie regionalnej wymiany handlowej do globalnej, odkrywając nowe możliwości, ale i wystawiając się na nowe, bo globalne ryzyka.

(AM, źródło: MultiAN)

Jedziesz do Rosji lub na Białoruś? Tylko z ubezpieczeniem granicznym

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

31 maja o godz. 23.59 czasu środkowoeuropejskiego polskie Międzynarodowe Karty Ubezpieczenia Samochodowego (zielone karty) straciły ważność na terytorium Federacji Rosyjskiej oraz Białorusi. Są nieważne, nawet jeśli oznaczenia literowe tych państw, tj. RUS i BY, znajdujące się w rubryce nr 8 certyfikatu, nie będą przekreślone. Od północy 1 czerwca kierowcy przekraczający granicę z Białorusią albo z Rosją muszą wykupić lokalne ubezpieczenie graniczne.

Zawarcie umowy ubezpieczenia granicznego będzie możliwe na przejściach granicznych. Kontrola polis będzie prowadzona zarówno przy wjeździe, jak i wyjeździe z Białorusi i Rosji. Analogiczny obowiązek spoczywać będzie na kierujących pojazdami z rejestracjami białoruskimi i rosyjskimi, wjeżdżającymi do naszego kraju.

Zmiany obowiązujące od 1 czerwca są konsekwencją wypowiedzenia przez PBUK dwustronnych umów z Białorusią i Rosją o wzajemnym honorowaniu zielonych kart. Zobowiązania dotyczące wzajemnego honorowania certyfikatów zielonych kart wystawionych zarówno przez PBUK, jak i Biuro Białoruskie oraz Rosyjskie, wygasły.

– Po tym terminie zielone karty nie będą wystawiane przez członków PBUK, a istniejące certyfikaty stracą swoją ważność na terytorium Białorusi i Federacji Rosyjskiej. Pozostaną jednak nadal ważne w pozostałych krajach Systemu Zielonej Karty, o ile symbol danego kraju nie został wykreślony na certyfikacie – podkreślił Mariusz Wichtowski, prezes zarządu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

(AM, źródło: PBUK)

Magdalena Oszczak dyrektorką Działu Ubezpieczeń Turystycznych UNIQA

0
Magdalena Oszczak

Magdalena Oszczak, związana z UNIQA od 2009 r., została dyrektorką Działu Ubezpieczeń Turystycznych. Na nowym stanowisku będzie odpowiadać za sprzedaż, tworzenie produktów, ocenę ryzyka oraz rozwój sieci sprzedaży.

– UNIQA to stabilna i wiarygodna firma, za którą stoją liczby – na przykład ta, że rocznie sprzedajemy ponad 350 tys. polis turystycznych i 1000 polskich biur podróży objętych jest naszymi gwarancjami ubezpieczeniowymi. Jestem przekonany, że wiedza i doświadczenie Magdaleny w tematyce ubezpieczeń turystycznych pozwolą na dalszy rozwój tego segmentu biznesu – mówi Mariusz Skoczek, dyrektor zarządzający Pionu Sprzedaży Zdalnej UNIQA.

– Moja aktywność zawodowa od wielu lat związana jest z turystyką i od dawna pracuję w firmie, dla której ta linia biznesowa jest ważna. Nasze zaangażowanie jest doceniane, a jego potwierdzeniem jest pozycja – UNIQA jest w top 100 najbardziej wpływowych marek w polskiej turystyce. To zobowiązuje i inspiruje do większego wysiłku. Naszym klientom indywidualnym, touroperatorom i biurom od lat towarzyszymy w ich podróżach i to się na pewno nie zmieni – mówi Magdalena Oszczak.

Magdalena Oszczak ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowe Studia w Katedrze Ubezpieczeń Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Od ponad 20 lat związana jest z rynkiem ubezpieczeń turystycznych. Początki swojego doświadczenia zdobywała w Gerling Polska, a następnie w Signal Iduna. Od 2009 r. pracuje w UNIQA przed jej połączeniem z AXA.

(AM, źródło: UNIQA)

Klienci zadłużeni u ubezpieczycieli na ponad 400 mln zł

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że w ostatnim roku długi konsumentów i firm wobec ubezpieczycieli wzrosły o 20 mln zł, do 402,2 mln zł. Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, zwrócił uwagę, że nieuregulowane zobowiązania wobec ubezpieczycieli ma 203,4 tys. klientów, zarówno konsumentów, jak i firm. Przeciętne zadłużenie wynosi niemal 2 tys. zł.

Obecne zadłużenie klientów wobec zakładów to 402,2 mln zł. Rok temu było to 381,9 mln zł. Polis nie opłaciło 166 tys. konsumentów i 37,5 tys. firm. – Takich nieopłaconych składek może być jednak znacznie więcej, ale często kwoty są zbyt niskie, by móc wpisać należność do rejestru – minimalna wartość długu musi wynosić 200 zł w przypadku konsumenta i 500 zł w przypadku firmy – zauważył Adam Łącki.

Transport najbardziej zadłużony

Za ponad połowę wartości długów wobec towarzystw (220,7 mln zł) odpowiadają przedsiębiorcy. Najwięcej zobowiązań – 81,4 mln zł – należy do branży TSL (transportowo-spedycyjno-logistycznej) – podał wnp.pl za PAP. Z kolei osoby fizyczne są winne ubezpieczycielom blisko 181,5 mln zł. Najczęstszym powodem zadłużenia wśród konsumentów jest brak wypowiedzenia automatycznie wznawianej umowy ubezpieczenia. U przedsiębiorców większość zaległości to nieopłacone gwarancje ubezpieczeniowe.

Najmocniej zadłużone wobec ubezpieczycieli są spółki prawa handlowego. Ich zaległości to prawie 130 mln zł. Z kolei 91,3 mln zł obciąża jednoosobowe działalności gospodarcze.

Mazowsze tonie w długach

W gronie konsumentów najmniej solidni w opłacaniu polis są mieszkańcy województwa mazowieckiego, których zaległości to 30 mln zł. Także wśród przedsiębiorstw największe zaległości mają firmy z Mazowsza, które nie zapłaciły 62,7 mln zł.

Problemy z płatnościami za polisy mają głównie Polacy w wieku 36–45 lat, którzy mają 56,3 mln zł zaległości. Problem widoczny jest również w grupie 26–35 lat zadłużonej na 45,1 mln zł. Największe zaległości w obu grupach dotyczą składek za OC posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz nieruchomości. Najmniej długów odnotowano w grupie 18–25 lat – 10,8 mln zł.

Przez OC najłatwiej popaść w długi

Jak powiedział Jakub Kostecki, prezes firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso, która współpracuje z KRD, do jego firmy trafiają najczęściej zlecenia dotyczące polis OC – głównie OC ppm, OC w życiu prywatnym i zawodowym, a także AC i assistance. Według eksperta, długi w dużej mierze powstają w wyniku niewiedzy bądź niefrasobliwego podejścia do formalności, jakich należy dopełnić po zawarciu umowy ubezpieczenia. – Wielu konsumentów i przedsiębiorców uznaje, że skoro agent przeprowadził ich przez proces zakupu, to dopełni reszty obowiązków – zauważył Jakub Kostecki.

Więcej

(AM, źródło: wnp.pl, PAP)

22,064FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie