Blog - Strona 784 z 1484 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 784

O przyszłości sektorów fintech i insurtech na 12. FinTech & 11. InsurTech Digital Congress

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W dniach 27–28 września 2022 r. odbędzie się 12. FinTech & 11. InsurTech Digital Congress. Tegoroczna edycja przyjmie postać hybrydową: spotkania zorganizowane zostaną w The Westin Warsaw Hotel oraz online. Wydarzenie po raz kolejny zgromadzi kluczowych przedstawicieli branży, którzy dokonają analizy najbardziej aktualnych trendów i kierunków rozwoju sektora fintech i insurtech.

Najbliższą edycję Fintech & Insurtech Digital Congress zainauguruje dyskusja ekspertów na temat wpływu kluczowych przemian w gospodarce światowej na kondycję sektora fintech i insurtech. Omówiona zostanie m.in. rozbieżność między przewidywaniami początków 2022 r. a rzeczywistością III kwartału oraz wpływ spowolnienia gospodarczego na rozwój fintechów. Następnie prelegenci zastanowią się nad tym, jaki wpływ na ekosystem finansowy mają zmiany gospodarcze zachodzące w Polsce i na świecie na przestrzeni ostatnich miesięcy, jakie są i będą strategie sektora finansowego i ubezpieczeniowego na niepewne czasy, a także jaki wpływ na perspektywę rozwoju firm technologicznych ma spowolnienie gospodarcze. Pojawią się również tematy dotyczące m.in. wykorzystania systemów finansowych do rozwoju sektora fintech oraz przewag, jakie dają partnerstwa i wdrażanie innowacji w ubezpieczeniach i bankowości.

W kolejnych częściach kongresu uczestnicy wysłuchają wystąpień prezentujących praktyczne przykłady wdrożeń wykorzystujących innowacyjne rozwiązania. Ważnym tematem będzie rozwój płatności bezgotówkowych – przyszłość portfeli cyfrowych, budowanie doświadczeń płatnościowych i płatności automatycznych, finansowanie i wdrażanie kryptowalut oraz BNPL jako ciesząca się coraz większym zainteresowaniem usługa płatnicza w ujęciu regulacyjnym i windykacyjnym.

Drugiego dnia wydarzenia eksperci przeanalizują trendy przyszłości m.in. potencjał metaverse dla banków i fintechów, przyszłość komunikacji z klientem, zdecentralizowane finanse, absorbcję blockchain przez banki, projektowanie produktu w czasach Web 3.0, ESG w bankowości i w sektorze fintech. W ramach prezentacji kierunków rozwoju sektora insurtech omówione zostaną m.in takie tematy, jak wykorzystanie AI i ekosystemów IoT, modele biznesowe oparte na platformach, trendy i wyzwania technologiczne i handlowe napędzające rozwój insurtechów dzięki którym przeanalizowane zostanie nowe oblicze ubezpieczeń. Nie zabraknie również wątków dotyczących cyfryzacji w zakresie wellbeing i HR oraz biznesu opartego na danych i cyfrowym życiu konsumentów.

Więcej informacji na stronie organizatora.

(ks)

Szkolenie: Ustawa sankcyjna i jej wpływ na umowy ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

VF Conferences zaprasza na szkolenie online dotyczące nowych przepisów ustawy sankcyjnej i jej wpływu na sektor ubezpieczeń. Szkolenie poprowadzi Paweł Stykowski, Local Partner, kierujący Departamentem Prawa Ubezpieczeń w DWF Poland.

Szkolenie odbędzie się 9 września 2022 roku o godzinie 10.00. W jego trakcie poruszone zostaną następujące tematy:

  • Sankcje w prawie polskim – źródła prawa, wpływ na umowy i klientów.
  • Sankcje w prawie unijnym – źródła prawa, wpływ na umowy i klientów.
  • Sankcje ONZ.
  • Sankcje OFAC – czy warto się do nich stosować?

Szkolenie skierowane jest do zakładów reasekuracji, zakładów ubezpieczeń oraz brokerów, a w szczególności do specjalistów z departamentów prawnych, compliance, sprzedaży, bancassurance i wszystkich zainteresowanych tematyką.

Zapisy:

Ewa Dawid,

Tel. 884377776

e-mail: echrzanowska@vfconferences.pl

(ks)

Nowe fundusze TFI PZU dostępne dla uczestników IKE i IKZE

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wachlarz funduszy dla produktów emerytalnych oferowanych w serwisie inPZU poszerzył się o 7 funduszy, wcześniej niedostępnych dla posiadaczy IKE i IKZE, które alokują zasoby w ściśle określone obszary, takie jak OZE (inPZU Akcje Sektora Zielonej Energii), obligacje (inPZU Obligacje Inflacyjne) czy surowce (inPZU Akcje Rynku Surowców).

– Chcemy zachęcić Polaków do oszczędzania w trzecim filarze. Dodając nowe fundusze do produktów IKE i IKZE, wyszliśmy naprzeciw klientom, którzy interesowali się dostępnymi wcześniej wyłącznie dla inwestorów produktami. Nowe fundusze dadzą im możliwość inwestowania w OZE, nieruchomości czy spółki powiązane z rynkiem złota – mówi Marcin Żółtek, wiceprezes TFI PZU.

Do IKE i IKZE w TFI PZU można przystąpić w kilku prostych krokach, całkowicie online. – Stawiamy na funkcjonalność i wygodę w zarządzaniu zgromadzonymi środkami. Wszystkie operacje można wykonać przez inPZU, platformę łatwą i przyjazną, nawet dla nawet osób, które dopiero zaczynają oszczędzać na swoją przyszłość – dodaje Marcin Żółtek. Do rozpoczęcia oszczędzania wystarczy tylko 100 zł, a dodatkowym atutem jest brak opłat za otwarcie konta oraz jedne z najniższych na rynku opłat za zarządzanie (0,5%), co w konsekwencji wpływa na wielkość zgromadzonych środków.

Wszystkie nowo dostępne produkty są funduszami indeksowymi, zarządzanymi pasywnie, co oznacza, że zarządzający nimi eksperci TFI PZU dążą do odwzorowywania odpowiednich indeksów.

inPZU Akcje Europejskie dąży do odwzorowania indeksu MSCI Europe Net Total Return Local Index. Największe spółki w portfelu to m.in. Nestle, Roche, Louis Vuitton, Moët, Hennessy. Największy udział w indeksie mają Wielka Brytania, Francja, Szwajcaria i Niemcy (łącznie mają prawie 80% portfela). Trzy dominujące sektory: finansowy, przemysłowy i ochrony zdrowia obejmują ponad 45% portfela.

inPZU Akcje Sektora Zielonej Energii dąży do odwzorowania indeksu MSCI Global Alternative Energy Net Return Index. Do największych spółek indeksu do zaliczają się m.in. Vestas Wind Systems, Enphase Energy, Orsted czy Solaredge Technologies. Największy udział w indeksie mają USA, Dania i Chiny. Łącznie obejmują ponad 70% portfela.

inPZU Akcje Rynku Złota dąży do odwzorowania indeksu MSCI ACWI Select Gold Miners IMI Net Total Return Index. Spośród 40 spółek wchodzących w skład indeksu, do największych możemy zaliczyć m.in. Newmont Corp., Barrick Gold Corp., Wheaton Precious Metals czy Kirkland Lake Gold. Największy udział w indeksie mają Kanada i USA (łącznie mają ponad 75%).

inPZU Akcje Sektora Nieruchomości dąży do odwzorowania indeksu MSCI World Real Estate Net Total Return USD Index. Do największych spółek wchodzących w jego skład możemy zaliczyć m.in. American Tower Corp., Prologis, Crown Castle Intl. Corp. oraz Equinix. Największy udział w indeksie, ponad 69%, mają Stany Zjednoczone. Trzy dominujące typy nieruchomości: specjalistyczne (np. kina, kasyna, tereny uprawne), mieszkaniowe i przemysłowe (np. magazyny, centra dystrybucyjne) obejmują ponad 55% portfela.

inPZU Akcje Sektora Informatycznego dąży do odwzorowania indeksu MSCI World Information Technology Net Total Return USD Index. Spośród 188 spółek wchodzących w skład indeksu, do największych należą m.in. Apple, Microsoft, NVIDIA, Visa czy Adobe. Największy udział w indeksie, ponad 86%, mają Stany Zjednoczone. Dominujące branże informatyczne to: oprogramowanie systemowe, sprzęt, pamięć masowa i urządzenia peryferyjne oraz półprzewodniki – obejmują w sumie ponad 55% portfela.

inPZU Akcje Rynku Surowców dąży do odwzorowania indeksu MSCI World Commodity Producers Net Total Return USD Index,w którego skład wchodzą spółki zajmujące się przede wszystkim wytwarzaniem surowców w sektorach energii, metali oraz rolnictwa.

inPZU Obligacje Inflacyjne dąży do odwzorowania indeksu Bloomberg Barclays World Govt Inflation-Linked All Maturities Total Return. W skład indeksu wchodzi 148 obligacji. Ponad 89% z nich ma rating AAA lub AA. Największy udział w indeksie, ponad 75%, mają USA i Wlk. Brytania. W indeksie dominują obligacje z zapadalnością powyżej 15 lat (ponad 34%).

Oszczędzający może sam zdecydować, czy chce lokować swoje środki w IKE lub IKZE, czy w obu produktach jednocześnie, co pozwala wykorzystać łączny limit wpłat oraz osiągnąć maksymalne korzyści podatkowe. W IKE nie płaci się podatku od zysków kapitałowych przy wypłacie środków po 60. roku życia. Natomiast w IKZE można odliczyć swoje wpłaty od dochodu w rozliczeniu za bieżący rok, obniżając podatek. W 2022 roku przy wykorzystaniu maksymalnego limitu wpłat może to być nawet ponad 2274 złotych przy 32% progu podatkowym, a przy 12% progu ponad 852 złotych.

(KS, źródło: TFI PZU)

Coraz więcej pracodawców skłania się ku pracy hybrydowej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield opublikowała wyniki badania przeprowadzonego na 103 osobach decyzyjnych w zakresie zarządzania przestrzenią biurową w Polsce. Trzech na pięciu pracodawców (59%) docelowo wdroży hybrydowy model pracy. Stanowi to wzrost o 14 punktów procentowych względem badania z czerwca 2021 roku.

30% pracodawców, którzy deklarują przejście na hybrydowy model pracy, decyzję dotyczącą liczby dni spędzonych w biurze i w domu pozostawia swoim pracownikom, co stanowi wzrost o 3 pp. w porównaniu do poprzedniego badania. Drugim najczęściej wdrażanym modelem hybrydowym są maksymalnie dwa dni pracy zdalnej w tygodniu – tak deklaruje 28% pracodawców. Na podium zestawienia (21%) jest również tryb trzech dni pełnienia obowiązków zawodowych poza biurem. Jeden oraz cztery dni pracy zdalnej w tygodniu wskazane zostały przez odpowiednio 11% i 10% respondentów wskazujących model hybrydowy jako preferowany.

Blisko 27% respondentów wskazało tradycyjny model pracy jako docelowy, trzy czwarte z nich dopuszcza wykonywanie obowiązków służbowych zdalnie w wyjątkowych sytuacjach.

14% badanych nie ustaliło jeszcze planu powrotu do biura, co przekłada się na spadek o 16 pp. względem badania z czerwca 2021 roku. Model pracy wyłącznie zdalnej nie został wskazany przez żadnego respondenta.

Pracownicy firm z całej Polski, w których polityka pracy hybrydowej nie została jeszcze wdrożona oficjalnie, a spójna i przejrzysta komunikacja na ten temat nie istnieje, mówią nam, że najgorsza jest niepewność – komentuje Joanna Szczepańska, Associate, Workplace Strategy, Office Agency, Cushman & Wakefield.

Według badania odsetek podmiotów, które nie wprowadziły jeszcze żadnych reguł stanowi 14%, co w porównaniu do firm, które uregulowały już tryb pracy, jest mniejszością. Najczęściej wybieraną przez pracodawców formą jest praca hybrydowa (59%). Warto jednak pamiętać, że w przypadku wdrażania jakiegokolwiek scenariusza, nie należy stosować zasady „kopiuj-wklej”, ale dobrać model odpowiadający potrzebom pracowników i charakterowi działalności firmy. Ciekawym wnioskiem płynącym z prowadzonych przez Cushman & Wakefield badań jest to, że ponad 1/3 firm, która wdrożyła hybrydowy model pracy, pozwala pracownikom na pełną autonomię w wyborze miejsca wykonywania obowiązków zawodowych. Są to samoorganizujące się społeczności oparte o zmienność. Potrzeba rozwoju, więzi, autonomii, komfortu fizycznego, satysfakcji z pracy, bycia skutecznym jest taka sama zarówno w biurze, jak i w domu, dla menedżerów wysokiego szczebla i dla osób na początku kariery zawodowej. Będąc w biurze, zależy nam na indywidualnej pracy w skupieniu, a z kolei pracując z domu, nadal chcemy nawiązywać i utrzymywać bliskie więzi ze współpracownikami, co w powszechnym rozumieniu jest domeną pracy w biurze. Najważniejsza jest możliwość wyboru, a motywacja do pracy płynie z poczucia sensu i pozytywnego doświadczenia.

– Ważne jest też, kto podejmuje decyzję o miejscu pracy pracownika i jakie argumenty przemawiają za taką, a nie inną, decyzją. W przypadku braku oficjalnej polityki pracy hybrydowej i tzw. sponsorów, którzy promują nowe podejście w organizacji, wytyczne dotyczące tego, ile dni w tygodniu pracujemy w biurze, ustalane są zazwyczaj przez meneerów średniego szczebla. Należy podkreślić, że jest to grupa, która mierzy się jednocześnie z zarządzaniem zespołami hybrydowymi oraz wielopokoleniowym środowiskiem pracy, wprowadzaniem nowych procesów, automatyzacją oraz – ostatnio dość często – z intensywną rekrutacją – dodaje Joanna Szczepańska.

O badaniu:

Badanie wykonane zostało metodą CAWI w czerwcu 2022 roku na próbie 103 osób decyzyjnych w zakresie zarządzania przestrzenią biurową.

Pełny raport dostępny jest tutaj.

(KS, źródło: Cushman & Wakefield)

PZU kontynuuje współpracę ze Stalą Mielec

0
Źródło zdjęcia: PZU

Największy polski ubezpieczyciel dalej będzie wspierał FKS Stal Mielec. Po roku współpracy z podkarpackim klubem PZU zdecydował o jej kontynuacji i przez najbliższy rok będzie sponsorem FKS Stal Mielec i partnerem Akademii Piłkarskiej Stal Mielec. Ponadto Dobra Drużyna PZU zyskuje nowego ambasadora – Leandro Messiasa Dos Santosa, popularnego zawodnika z mieleckiej kadry.

PZU przykłada dużą wagę do promocji aktywności fizycznej i zdrowego stylu wśród Polaków. W ramach odpowiedzialności społecznej wspiera zarówno amatorskie dziecięce drużyny sportowe, jak i sport wyczynowy. W 2021 roku ubezpieczyciel został sponsorem legendarnego klubu Stal Mielec, który rok wcześniej, po 24 latach przerwy wrócił do Ekstraklasy. Przypomnijmy, że dwukrotnie, w sezonach 1972/73 i 1975/76, klub zdobywał tytuł mistrza Polski, zaś w sezonie 1974/75 sięgnął po wicemistrzostwo.

W sezonie 2022/23 PKO BP Ekstraklasy na koszulkach meczowych pierwszego zespołu PGE FKS Stal Mielec prowadzonego przez Adama Majewskiego zobaczymy logo PZU, który mocno kibicuje zawodnikom.

Przez ostatni rok widzieliśmy zaangażowanie Stali Mielec wkładane w rozwój zawodników, zarówno tych grających w ekstraklasie, jak i młodych, którzy dopiero zaczynają swoją piłkarską karierę. Dziś do Mielca przywożę dobrą wiadomość – PZU nadal będzie wspierał pierwszą drużynę, a także blisko 300 młodych zawodników akademii będącej częścią naszego programu Dobra Drużyna PZU. Miło mi także poinformować, że do grona ambasadorów Dobrej Drużyny PZU, której kapitanem jest pierwsza rakieta świata Iga Świątek, dołączy zawodnik Stali Mielec – mówiła Małgorzata Sadurska, członkini zarządu PZU.

Akademia PGE FKS Stal Mielec zrzesza młodych zawodników z Mielca i powiatu mieleckiego. To także ważne dla regionu miejsce edukacji ogólnorozwojowej. Pod okiem fachowców swoje piłkarskie umiejętności rozwija tu ponad setka dzieci i nastolatków w zespołach U-10, U-13, U-15, U-17 i U-18.

To dla nas bardzo ważna współpraca – podkreślał Jacek Klimek, prezes klubu FKS Stal Mielec S.A. – Firma PZU daje naszej Akademii nowe możliwości. Cieszymy się niezmiernie, ponieważ Akademia Stali Mielec to jeden z naszych priorytetów. Chcemy ją udoskonalać tak, aby dzieci i młodzież trenująca w klubie miała coraz lepsze warunki do rozwoju. W Mielcu mamy również Ekstraklasę, którą także wspiera firma PZU, dlatego bardzo dziękuję za wsparcie i zaufanie, to dla nas niezwykle istotne – dodał.

Od tego roku do grona ambasadorów Dobrej Drużyny PZU dołączy popularny zawodnik Stali Mielec, który po przerwie wrócił do Biało-Niebieskich – Leandro Messias Dos Santos.

Jestem dumny, że zostałem ambasadorem Dobrej Drużyny PZU. Chciałbym być przykładem dla młodych sportowców, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportem. Bardzo się cieszę, że PZU wspiera rozwój młodzieży i pozwala im spełniać swoje marzenia o aktywnym stylu życia – stwierdził Leandro.

Program Dobra Drużyna PZU oficjalnie wystartował 15 czerwca 2021 r. Ma charakter powszechny, jest otwarty dla wszystkich, zwłaszcza małych sportowców z niepełnosprawnościami, oraz na wszystkie dyscypliny sportu. Szczegóły i zasady uczestnictwa w Dobrej Drużynie PZU znajdują się na stronie internetowej programu.

(KS, źródło: PZU)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 31/2022

0

Dodatek specjalny LIDERZY UBEZPIECZEŃ MIESZKANIOWYCH:

  • Piotr Ruszowski, Piotr Hołoweńko, Mondial Assistance: Klienci coraz bardziej cenią sobie kompleksową pomoc – str. 5
  • Artur Makowiecki: Ranking ubezpieczeń domów i mieszkań – str. 6
  • Andrzej Paduszyński, Compensa: Przepis na spokojne wakacje – str. 8
  • Marek Wojciechowski, Generali: Trendy i błędy w ubezpieczeniach domów i mieszkań – str. 9
  • Mateusz Idziński, usterka.pl: Czy w home assistance jest miejsce na innowacje? – str. 9
  • Karolina Ławicka, CUK Ubezpieczenia: Przy umowie na trzy lata można uciec przed inflacją – str. 10

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Rynek odczuje problemy PZU – str. 2
  • Aleksandra E. Wysocka: Inspiracje. Czego nauczyła mnie o życiu pralka Candy? – str. 2
  • Małgorzata Aleksandrowicz-Szmulikowska: Societe Generale Insurance to nie tylko bancassurance, ale też affinity – str. 3
  • Aneta Kamińska, Unext: Wefox wypływa na szerokie wody produktowe – str. 3
  • Generali, Climatica: Będzie deszcz na urlopie, będzie odszkodowanie – str. 4
  • Adam Smółkowski, Przemysław Czapliński, ProService Finteco: Jak zintegrować sześć systemów ubezpieczeniowych w jeden i podnieść wskaźniki jakościowe w rankingu UFG? – str. 11
  • Geneva Association: Cyberubezpieczyciele kontra cyberwymuszenia – str. 16
  • UNIQA: Polisa od hejtu w sieci teraz jako produkt stand alone – str. 17
  • Jan Grzegorz Prądzyński, PIU: Czy rekomendacje KNF zachwieją rynkiem ubezpieczeniowym? – str. 18
  • KNF chce zmian w rekomendacji dotyczącej bancassurance – str. 19
  • Paweł Skotnicki, PSRDU: MDRT. Być w odpowiednim miejscu i czasie – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Górna granica wieku w ubezpieczeniu grupowym – str. 21
  • Tomasz Gaj, Findia: Pośrednik musi czuć branżę IT – str. 21
  • Adam Kubicki: Czy obiekcja oznacza koniec sprzedaży? – str. 22
  • Marcin Szmidtke, OVB: Liczby mówią jedno, a Polacy robią drugie – str. 22

Banki i ubezpieczyciele w polityce klimatycznej

0
Sławomir Dąblewski

W kolejnej polskiej edycji raportu EY Global Climate Risk Disclosure Barometer zaprezentowano stan informowania o kwestiach klimatycznych przez liderów naszej gospodarki.

Przeanalizowano niemalże 60 raportów największych spółek notowanych na warszawskiej GPW, w tym z sektora banki i ubezpieczyciele, należących do najbardziej narażonych na skutki zmian klimatu. Oceniono sposób ujawniania informacji zgodnych z Rekomendacjami Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD). Jak zauważają autorzy raportu, łagodzenie zmian klimatu jest najważniejszą potrzebą naszego pokolenia, a ograniczanie jego skutków i adaptacja gospodarki oraz przedsiębiorstw do zmian klimatycznych jest nowym, kluczowym obszarem zarządzania strategicznego. Duża w tym rola przypada sektorowi finansowemu – bankom i ubezpieczycielom.

Zgodnie z powszechnie stosowaną zasadą podwójnej istotności w relacji biznes – klimat przedsiębiorstwa powinny brać pod uwagę dwie perspektywy:

1) wpływ działalności przedsiębiorstwa na klimat, w tym emisję gazów cieplarnianych i podejmowane działania dekarbonizacyjne,

2) wpływ zmian klimatycznych i transformacji do gospodarki niskoemisyjnej na działalność przedsiębiorstwa, włącznie ze zrozumieniem zagrożeń oraz szans z nich wynikających, a także odpowiednimi działaniami dostosowawczymi na poziomie strategii, modelu biznesowego oraz operacji.

Przeciwdziałanie zmianom klimatycznym

Banki i ubezpieczyciele powinni być liderem zmian klimatycznych w gospodarce. Banki, bo kształtują politykę kredytową, mając bezpośredni wpływ na działalność przedsiębiorstw i przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, a także na kreowanie organizacji odpornych na zagrożenia klimatyczne.

Ubezpieczyciele, bo materializacja ryzyka klimatycznego ma bezpośredni wpływ na portfel ubezpieczonych aktywów. Dlatego powinni dążyć do zwiększenia świadomości przedsiębiorstw w kwestiach klimatycznych, co pośrednio ma bowiem możliwość wygenerowania nowych obszarów działalności ubezpieczycieli.

Sektor banki i ubezpieczyciele, zgodnie z klasyfikacją TCFD, jest częścią branży finansowej, w skład której wchodzą jeszcze podmioty sektora Właściciele i Zarządzający aktywami. Polskie firmy z tego sektora osiągnęły najwyższą wartość spośród wszystkich badanych sektorów w obszarze zgodności (82%) oraz drugą najwyższą ocenę w obszarze jakości (36%) ujawnień klimatycznych. Jest to bezpośredni rezultat zmian zachodzących w otoczeniu regulacyjnym, które dla spółek z sektora finansowego staje się coraz bardziej wymagające.

Pomimo wysokiej wartości zgodności jedynie dwa podmioty zadeklarowały, że uwzględniły w swoich sprawozdaniach Rekomendacje TCFD, a jeden podmiot informował, że dąży do ich pełnego wdrożenia w przyszłości. Pozostałe informowały o częściowym uwzględnieniu Rekomendacji lub wcale się do nich nie odniosły.

Wdrożenie rekomendacji

Spółki z sektora banki i ubezpieczyciele uzyskały najwyższe wyniki w zakresie zgodności oraz drugi wynik dla jakości wdrożenia Rekomendacji TCFD w obszarze ład korporacyjny. Dobry wynik całego sektora potwierdza fakt, że tylko jedna spółka nie poruszyła Rekomendacji dla tego obszaru.

Zdecydowana większość podmiotów przedstawiła, w jaki sposób zarząd jest zaangażowany w proces zarządzania kwestiami klimatycznymi, w tym w proces zarządzania zagrożeniami i szansami związanymi ze zmianą klimatu. Autorzy raportu dostrzegają, że spółki powołują odpowiednie komitety, rady czy stanowiska, których celem jest realizacja wspomnianych procesów.

Wciąż jednak dla większości analizowanych spółek wyzwaniem jest wdrożenie rozwiązań procesowych umożliwiających integrację kwestii związanych z klimatem oraz strategii, planów działania czy planowania finansowego w ramach całego systemu zarządzania.

Zarządzanie ryzykiem klimatycznym

Analizowane banki i firmy ubezpieczeniowe odniosły się do obszaru zarządzania ryzykiem klimatycznym. W rezultacie sektor ten uzyskał wysoką ocenę zgodności, wynoszącą 83% – najwyższy wynik spośród wszystkich badanych sektorów. I chociaż jakość ujawnień wyniosła jedynie 35%, to i tak sektor znajduje się w czołówce.

Większość spółek wciąż nie wdrożyła kompleksowego podejścia do zarządzania ryzykiem klimatycznym w ramach ogólnego procesu zarządzania ryzykiem korporacyjnym. Jedna spółka otrzymała maksymalną ocenę jakości za wskazanie sposobu integracji procesów identyfikacji, oceny i zarządzania ryzykiem związanym z klimatem w całym systemie organizacji. 70% analizowanych podmiotów odniosło się do tego zagadnienia tylko częściowo. W przypadku pozostałych spółek, pomimo deklaracji uwzględnienia aspektów klimatycznych w procesie zarządzania ryzykiem, przedstawione ujawnienia związane z opisem procesu na to nie wskazują.

Liderzy wskaźników i celów

Banki i ubezpieczyciele są liderem w obszarze wskaźniki i cele klimatyczne, znacząco wyprzedzając pozostałe ocenione sektory. Wszystkie badane podmioty częściowo bądź w pełni odniosły się do Rekomendacji TCFD dla tej kategorii. Na uwagę zasługuje fakt, że dziewięć podmiotów wyznaczyło cele klimatyczne. Spośród nich siedem spółek zadeklarowało dążenie do neutralności klimatycznej. W porównaniu z pozostałymi sektorami przedstawiciele banków i ubezpieczycieli w sposób kompleksowy prezentują informacje dotyczące wielkości emisji gazów cieplarnianych zgodnie z metodyką GHG Protocol. Tylko jeden podmiot nie ujawnił żadnych informacji w tym zakresie, natomiast sześć podmiotów ujawniło, poza poziomem emisji GHG zakresu 1 i 2, również emisje zakresu 3.

Opracowanie na podstawie: Raport EY. Barometr Ujawnień Ryzyka Klimatycznego. Polska 2022.

Sławomir Dąblewski
dablewski@gmail.com

Nie narażaj danych swoich klientów

0
Przemysław Pająk

W dobie cyfryzacji oraz pandemii oszuści internetowi wspinają się na wyżyny, próbując wykraść od ciebie i innych różne dane. Od prostych SMS-ów, które każdy widzi, że są oszustwem, po wymyślne włamy na wewnętrzne skrzynki i wiadomości o resetowaniu hasła, np. do portalu agenta.

Nawet największy wyjadacz internetowy może czasem złapać się na oszustwo, ponieważ niektóre bardzo ciężko zweryfikować.
Na co zwracać uwagę, jeśli masz choćby najmniejsze podejrzenia? Postaram się odpowiedzieć na to pytanie w tym artykule.

Rodzaje scamów oraz oszustw

Scam to inna, przyjęta w szerokim internecie nazwa na oszustwo internetowe. Wyróżniłem kilka rodzajów oszustw z podziałami na platformy, gdzie występują, oraz konsekwencje.

Phishing – czyli inaczej wyciąganie danych. Oszust w różny sposób spróbuje wyciągnąć twoje hasło do np. Facebooka, skrzynki e-mail lub innego portalu. Najczęściej w celu kradzieży pieniędzy (z banku, z reklam Facebook) lub powielania dalej szkodliwych treści. Przejawia się on np. dziwnymi linkami (SMS od niby-InPost, e-mail od zarządu na wewnętrznej skrzynce itp.).

Szkodliwe oprogramowanie – ten rodzaj oszustwa ma za zadanie najczęściej pobrać na twoje urządzenie (komputer lub telefon) oprogramowanie, które np. pomoże wyczyścić konto bankowe. Oczywiście najpierw musisz wejść na jakiś podany link, pobrać niby-fakturę w formacie zip itp.

Facebook/Instagram – postanowiłem wydzielić te kanały ze względu na ich popularność. Gdy tworzysz swój fanpage, zbierasz miesiącami fanów, po czym tracisz to wszystko w jeden dzień. Oszuści najczęściej chcą puszczać szkodliwe reklamy za pomocą twoich środków lub przejąć fanpage i publikować dziwne linki. Facebook szybko blokuje takie działania, ale problematyczne jest później odzyskanie konta.

Okup – tutaj otrzymujesz wiadomość, często niby od siebie, że twoje dane zostały przejęte i musisz wysłać okup w bitcoinie. Oczywiście nie muszę dodawać, że potencjalny oszust nie ma żadnych twoich danych ani nagrań i to po prostu boty wysyłają masowo wiadomości, licząc na naiwnych.

Na co zwrócić uwagę w podejrzanych wiadomościach

Po pierwsze, sprawdzaj, od kogo jest wiadomość. Adresy/telefony oszustów mają często niewielki błąd lub przekręconą nazwę, ponieważ odpowiednie e-maile są zwyczajnie zajęte.

Po drugie, upewnij się, dokąd prowadzi link – wystarczy, że na komputerze najedziesz myszką, a link wyświetli się po chwili bez klikania. Linki oszustów są długie, skomplikowane i znacznie różnią się od właściwych linków. Przykład? Zamiast facebook.com/support znajdziesz np. facebuk.suport.com.zg. Nie muszę dodawać, który link jest prawidłowy.
Po trzecie, sprawdź wiadomość pod kątem składni. Wiadomości od oszustów to często byle jak przetłumaczone masowe teksty, które już na pierwszy rzut oka powodują ból zębów.

Jeśli wiadomości od oszusta są dobrze przygotowane, a ty nie masz pewności, o co chodzi, najlepiej skontaktować się z oficjalną infolinią. Dotyczy to zarówno towarzystwa ubezpieczeniowego, jak i InPostu, banku… tak naprawdę wszystkiego.

Jak zabezpieczyć swoje dane i komputer

Na Facebooku oraz Instagramie najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie dwuetapowej weryfikacji. Przy zalogowaniu na np. innym urządzeniu aplikacja poprosi o kod, który możesz mieć tylko ty. Polecam Google Authenticator zamiast rozwiązania SMS.

W przypadku skrzynek pocztowych warto zadbać o dobre, długie i inne niż na pozostałych kontach hasło. Haslo1234 lub imię nie stanowią zbytniej przeszkody dla oszustów.

Nie klikaj w podejrzane linki, nie instaluj dziwnych aplikacji, zwłaszcza wszystkie gierki na Facebooku czy inne testy, jakim jesteś chlebem, nie pobieraj niesprawdzonych programów na urządzenia mobilne.

Zadbaj, żeby na komputerze, laptopie, a nawet telefonie znajdował się antywirus. Teraz możesz znaleźć mnóstwo ofert łącznych, np. trzy urządzenia w koszcie jednego, i chronić wszystkie najważniejsze dane.

Jeśli musisz pracować w miejscu publicznym, staraj się korzystać z własnego Wi-Fi (np. z telefonu), a nie logować się w otwartych sieciach na konta bankowe czy do skrzynki.

Przemysław Pająk
autor bloga Agent w Sieci, specjalista ds. reklam Facebooka w digitalk.pl, agent ubezpieczeniowy od 2011 r.

CUK Ubezpieczenia: Polacy coraz chętniej kupują polisy zdrowotne

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ograniczony kontakt z lekarzami w czasie pandemii oraz problemy z dostępem do państwowej służby zdrowia sprawiły, że Polacy coraz chętniej wykupują ubezpieczenie na wypadek poważnego zachorowania. Rośnie również wartość średniej miesięcznej składki.

W czasie pandemii Covid-19 znacząco pogorszył się dostęp do lekarzy rodzinnych i specjalistów – jak wskazuje raport „Polacy rok po wybuchu pandemii SARS-CoV-2” Fundacji Aflofarm. Co więcej, aż 30% osób rezygnowało wówczas z osobistej wizyty u lekarza lub specjalistycznych badań w obawie przed zakażeniem koronawirusem. Ten pandemiczny czas przyczynił się także do zwiększenia nerwowości – zwłaszcza u kobiet (58,7%), wzrostu wagi (40,8%) oraz ogólnego pogorszenia fizycznego stanu zdrowia (51,5%). Na skutki nie musieliśmy długo czekać: odnotowano wzrost zachorowań m.in. na nowotwory czy choroby układu krążenia.

Jak wynika z Krajowego Rejestru Nowotworów, w Polsce mamy ponad 171 tys. nowych zachorowań na nowotwory rocznie i nawet 100 tys. przypadków zgonów w wyniku tej choroby.

Wypłaty w czasie choroby

Nowoczesne metody leczenia, szybkie podjęcie odpowiednich działań i możliwości konsultacji u najlepszych specjalistów w wielu przypadkach mogą pomóc wyjść z choroby. Dlatego eksperci rynku ubezpieczeń tak wiele w tym kontekście mówią o wartości polis na życie. Wciąż wielu Polaków nie wie, że tego typu ubezpieczenia są istotnym wsparciem w czasie choroby.

Ubezpieczenie na życie to nie tylko ochrona na wypadek śmierci. To przede wszystkim wsparcie w momencie nieprzewidzianych zdarzeń i ich konsekwencji. Polisa pozwala w takich przypadkach na dwutorową pomoc – zarówno przez wypłatę dodatkowych środków pieniężnych, jak i organizację i pokrycie kosztów leczenia czy rehabilitacji. Takie wsparcie może znacznie odciążyć chorego i jego rodzinę od wielu zmartwień – mówi Sandra Kucińska, ekspertka z CUK Ubezpieczenia. – Statystyki są nieubłagane: z roku na rok rośnie zachorowalność na nowotwory. To powód, dla którego klienci CUK Ubezpieczenia decydują się na polisę zawierającą wypłatę świadczenia w przypadku diagnozy poważnego zachorowania – dodaje.

Już prawie 4 mln Polaków ma ubezpieczenie na życie

Jak się okazuje, czas pandemii skłonił wielu Polaków do refleksji dotyczących wsparcia w trudnych dla siebie momentach. Rośnie świadomość w zakresie ubezpieczeń na życie. Jak podała Polska Izba Ubezpieczeń, na koniec 2021 r. ponad 3,8 mln Polaków miało wykupione ubezpieczenie zdrowotne, co oznacza wzrost w skali rocznej aż o 17%.

Tendencja ta widoczna jest także w tym roku. Według CUK Ubezpieczenia, porównując pierwsze półrocza 2021 i 2022 roku, widoczny jest wzrost sprzedaży o ponad 5%. Wyniki te są z pewnością podyktowane także trudną sytuacją w placówkach opieki medycznej, ograniczonym dostępem do lekarzy specjalistów.

Z naszych doświadczeń wynika, że Polacy coraz bardziej doceniają ubezpieczenia na życie. Cenią sobie poczucie bezpieczeństwa i pomoc w trudnych sytuacjach wywołanych chorobą. Ważną motywacją dla naszych klientów jest również to, by nie obciążać swoich najbliższych kosztami związanymi ze swoją chorobą. Coraz częściej takie polisy są uzupełniane o pakiety medyczne pozwalające na korzystanie z prywatnej ochrony zdrowia – lekarzy specjalistów czy specjalistyczne badania w ramach ubezpieczenia. Już przy składce wynoszącej kilkaset złotych rocznie można skorzystać z zaawansowanych badań, jak np. rezonans magnetyczny, który wykupiony prywatnie może kosztować nawet blisko 1000 zł – wyjaśnia Sandra Kucińska.

Średnia wartość składki przy polisie na życie rośnie

W czerwcu tego roku średnia wartość składki miesięcznej ubezpieczenia na życie wynosiła 83,1 zł. Średnia wartość składki z pierwszego półroczna 2022 r. to 81 zł, a z analogicznego okresu 2021 r. jest niższa o 2 zł i wynosi 79 zł. Wzrost kosztów jest jednak niższy niż inflacja.

Wśród kupujących polisy na życie w ostatnim półroczu dominują przede wszystkim osoby w wieku 35–44 lata. Stanowią one grupę ok. 27% ubezpieczonych na życie w perspektywie ostatnich 6 miesięcy. Nieco mniej, bo 23,6% było osób w wieku 25–34 lat. Średnia wysokość składki dla tych grup wiekowych wynosi odpowiednio 86,4 zł i 74,8 zł – mówi ekspertka CUK Ubezpieczenia. – Zdecydowanie najmniej polis wykupiły osoby do 24. roku życia. Łącznie stanowią one 5,2% ubezpieczonych w ostatnim półroczu. Średnia wysokość składki polisy dla ta młodych osób w tym roku nie przekracza 65 zł miesięcznie. Statystycznie im jesteśmy młodsi, tym zdrowsi, zatem składka jest niższa – dodaje.

Polisa na życie nie tylko „na życie”

Ubezpieczenie na życie to szereg możliwości otrzymania wsparcia. Osoba ubezpieczona może liczyć na organizację wymaganego leczenia, konsultacje u specjalistów, badania i pokrycie kosztów leczenia oraz rehabilitacji. Oczywiście w ostateczności to również wypłata w razie śmierci ubezpieczonego. Takie rozwiązania są uniwersalne, zawsze będą stanowiły duże odciążenie dla chorego i jego bliskich – nawet jeśli nie pozostają w formalnym związku.

W przypadku osób pozostających w nieformalnych związkach wskazanie w umowie ubezpieczenia uposażonego, czyli osoby uprawnionej do otrzymania świadczenia po śmierci ubezpieczonego, jest tożsame z tym, że całość środków trafi do niego. Polisy na życie nie wchodzą w skład dziedziczenia ani opodatkowania spadkowego – przypomina Sandra Kucińska.

(KS, źródło: Brandscope)

Zapraszamy na #ubezpieczeniowyLIVE o inflacji w mieszkaniówce

0

We wtorek 2.08 o godzinie 13 rozpocznie się kolejny odcinek programu #ubezpieczeniowyLIVE. Tematem będą ubezpieczenia mieszkaniowe w czasach inflacji. W programie wystąpi Agnieszka Włodarska-Poloczek, kierowniczka Wydziału Ubezpieczeń Majątkowych i Osobowych w Wiener.

W programie ekspertka poda konkretne przykłady, jakie skutki w razie poważniejszych szkód może mieć za niska suma ubezpieczenia, oraz wskaże, co klient pomija najczęściej, wybierając ubezpieczenie domu lub mieszkania. Ekspertka przedstawi również problem rosnących cen remontów i jak wpływają one na likwidację szkód.

Wydarzenie Facebook: https://fb.me/e/1YbpPJIWl

Wydarzenie LinkedIn: https://www.linkedin.com/events/6958014712039006208/

(ks)

18,336FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie