Do Czarnogóry bez Zielonej Karty

0
1160

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych zawarło z Biurem Narodowym Czarnogóry umowę o zniesieniu obowiązku kontroli certyfikatów Zielonej Karty, dzięki czemu polscy kierowcy będą mogli wjeżdżać na terytorium tego państwa bez konieczności załatwiania Zielonej Karty lub kupowania ubezpieczenia granicznego. Umowę musi jeszcze zatwierdzić Komisja Europejska.

– W Europie już prawie nie ma państw, które wymagałyby od polskich zmotoryzowanych posiadania certyfikatu Zielonej Karty lub wykupienia ubezpieczenia granicznego. Systematycznie rośnie zaś liczba krajów, do których nasi kierowcy mogą wjechać, legitymując się samą tylko aktualną polisą OC. W zeszłym roku do tego grona dołączyła Bośnia i Hercegowina. Niebawem wejdzie do niego także inne bałkańskie terytorium – Czarnogóra – zapowiada Mariusz Wichtowski, prezes zarządu PBUK.

Po podpisaniu analogicznych dokumentów przez Biura Narodowe wszystkich państw Unii Europejskiej, rozszerzenie Porozumienia Wielostronnego zostanie ratyfikowane przez Komisję Europejską. 

Czarnogóra będzie 36. sygnatariuszem Porozumienia, liczącego 37 państw (Andorę reprezentuje Biuro Hiszpańskie), spośród 48 członków systemu Zielonej Karty. Kierowcy pojazdów zarejestrowanych w krajach, których Biura są sygnatariuszami Porozumienia, mogą poruszać się po ich terytoriach bez konieczności posiadania Zielonej Karty. W ich przypadku domniemywa się posiadanie ważnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów, zawartego w kraju, w którym pojazd został zarejestrowany. 

– Zniesienie obowiązku posiadania certyfikatu Zielonej Karty lub ubezpieczenia granicznego przy wjeździe na terytorium Czarnogóry to duże udogodnienie dla naszych zmotoryzowanych. Kraj ten staje się dla Polaków coraz częściej wybieranym kierunkiem turystycznym. Jego popularność może niebawem jeszcze wzrosnąć, wraz z coraz skuteczniejszym opanowywaniem pandemii przez europejskie państwa i luzowaniem obostrzeń. Nie można zapominać także o tym, że Czarnogóra wraz z całymi Bałkanami Zachodnimi będzie stawać się dla Polski coraz istotniejszym partnerem handlowym. Dlatego zmniejszenie formalności ułatwi pracę kierowców w transporcie i spedycji – podsumowuje Mariusz Wichtowski.

AM, news@gu.home.pl

(źródło: PBUK)