Dwa razy więcej za brak OC niż 10 lat temu

0
719

Eksperci Ubea.pl sprawdzili, jak wzrosły stawki opłat za niedopełnienie obowiązku ubezpieczeniowego w zakresie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych – zarówno w obecnym roku, jak i w dłuższej perspektywie czasowej.

Jeżeli chodzi o podstawową stawkę dla posiadaczy aut z przerwą w ubezpieczeniu wynoszącą ponad 14 dni, to jej wzrost w 2022 roku wynosi 420 zł (zmiana z 5600 zł do 6020 zł).

– Jest to efekt ustawowego podniesienia najniższej krajowej płacy z 2800 zł do 3010 zł. Związki zawodowe co roku negocjują jak największe podwyżki minimalnego wynagrodzenia, co później pośrednio wpływa na kary nakładane przez UFG – tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes Ubea.pl.

Podstawowa opłata dla posiadaczy aut bez OC ppm. stanowi dwukrotność płacy minimalnej. Analogiczne stawki dotyczące właścicieli ciężkich pojazdów (ciągników samochodowych, autobusów i ciężarówek) oraz pozostałych pojazdów (m.in. motorowerów i motocykli) wynoszą odpowiednio trzykrotność oraz jedną trzecią najniższej krajowej płacy, jeśli kierowca nie posiadał w danym roku ochrony z OC ppm. przez więcej niż dwa tygodnie. 

– Podczas ustalania kar za krótsze przerwy w ochronie (na poziomie 50% i 20% bazowej stawki) Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny pamięta o wynikającym z ustawy zaokrąglaniu stawek do pełnych dziesiątek złotych – mówi Andrzej Prajsnar, ekspert Ubea.pl.

Obowiązujący już od dawna sposób ustalania opłat za brak OC ppm. gwarantuje, że te stawki zawsze będą indeksowane o inflację (przynajmniej częściowo). Warto przypomnieć, że przez ostatnie lata podstawowa opłata dla posiadacza samochodu osobowego z przerwą w ochronie wynoszącą ponad 14 dni zmieniała się następująco:

2012 rok – 3000 zł

2013 rok – 3200 zł

2014 rok – 3360 zł

2015 rok – 3500 zł

2016 rok – 3700 zł

2017 rok – 4000 zł

2018 rok – 4200 zł

2019 rok – 4500 zł

2020 rok – 5200 zł

2021 rok – 5600 zł

(AM, źródło: Ubea.pl)