EIOPA: Cyfryzacja europejskich ubezpieczeń pozostawia wiele do życzenia

0
692

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych opublikował sprawozdanie, w którym analizuje poziom cyfryzacji w europejskim sektorze ubezpieczeń.  Ustalenia zawarte w dokumencie, oparte na wynikach badania EIOPA z 2023 r. oraz spostrzeżeniach ze specjalnego badania Eurobarometru, pokazują szerokie spektrum praktyk na rynku i wskazują na znaczne różnice w gotowości cyfrowej poszczególnych ubezpieczycieli.

Z danych zebranych przez EIOPA wynika, że poziom cyfryzacji wśród europejskich ubezpieczycieli jest zróżnicowany i w większości przypadków nadal znajduje się na wczesnym etapie. Kanały dystrybucji oparte wyłącznie na technologiach cyfrowych nadal pozostają daleko w tyle za kanałami fizycznymi lub hybrydowymi. Dotyczy to w szczególności ubezpieczeń na życie, w przypadku których konsumenci preferują osobiste spotkania, mimo że narzędzia internetowe są również wykorzystywane do porównywania produktów lub uzyskiwania większej ilości informacji na temat niektórych ofert. Najpopularniejszymi obecnie kanałami komunikacji są telefoniczne, e-mail i osobiste spotkania, ale oczekuje się, że wykorzystanie chatbotów znacznie wzrośnie, zwłaszcza ze względu na pojawienie się generatywnej sztucznej inteligencji.

Większość ubezpieczycieli jest aktywna w mediach społecznościowych i wykorzystuje ten kanał do interakcji z klientami oraz do uruchamiania kampanii marketingowych i edukacyjnych – czasami we współpracy z influencerami. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku aktywnych relacji handlowych z firmami BigTech. Blisko 80% respondentów korzysta z ich usług do przechowywania danych w chmurze.

Sztuczna inteligencja jest już wykorzystywana przez 50% respondentów w ubezpieczeniach non-life i 24% w ubezpieczeniach na życie. Większość obecnych rozwiązań została opracowana wewnętrznie dla prostszych zadań z bardziej wytłumaczalnymi algorytmami, zachowujących nadzór człowieka. Oczekuje się, że wykorzystanie SI znacznie wzrośnie w nadchodzących latach. Inne technologie, takie jak internet rzeczy, blockchain i ubezpieczenia parametryczne, są obecnie wykorzystywane tylko przez niewielką liczbę firm.

EIOPA zauważa również, że w ciągu ostatnich dwóch lat ubezpieczyciele odnotowali wzrost na rynku polis cybernetycznych, mimo że wiele produktów ubezpieczeniowych nadal wyklucza pewne ryzyko. Zakłady postrzegają nabywanie odpowiednich talentów i umiejętności jako klucz do udanej transformacji cyfrowej. Brak tych dwóch elementów jest postrzegany jako główna przeszkoda we wdrażaniu rozwiązań cyfrowych.

Ustalenia zawarte w sprawozdaniu pomogą EIOPA w ocenie ryzyka i korzyści płynących z cyfryzacji dla rynku i klientów, ocenie i opracowaniu środków regulacyjnych, poprawie konwergencji praktyk nadzorczych i nadzoru nad nimi oraz zapewnieniu zainteresowanym stronom możliwości czerpania korzyści z cyfryzacji przy jednoczesnej ochronie klientów i zapewnieniu stabilności finansowej.

(AM, źródło: EIOPA)