EKObarometr: W społeczeństwie przybywa ekozagubionych

0
661

Ekoentuzjastów jest aż trzykrotnie więcej niż ekokrytyków. Pozycja ekotroskliwych jest stabilna, przybywa natomiast ekologicznie zagubionych – to wnioski z najnowszej, piątej edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research. Patronem medialnym przedsięwzięcia była „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Badanie zidentyfikowało cztery eko segmenty w polskim społeczeństwie: entuzjaści, troskliwi, krytycy i zagubieni. Po raz pierwszy w historii struktura segmentów nie uwzględnia grupy ekooportunistów (d. eko „na pokaz”), których elementy wybrzmiewają jednak w wyróżnionych osobowościach.

Na przestrzeni ostatnich czterech lat można zauważyć, że dynamika typów postaw ekologicznych ulegała istotnym wahaniom. EKOBarometr pokazuje, że pomimo pewnych fluktuacji, ogólna świadomość ekologiczna rośnie. Świadczy o tym istotne ożywienie ekoentuzjastów, w której to grupie odnotowano wzrost o 9 pkt proc. po spadku w poprzedniej fali badania. Jednocześnie zmalał udział ekokrytyków (do 10%). Ich najniższy odsetek w historii pomiarów może oznaczać zmniejszenie poziomu sceptycyzmu wobec ekologii.

Najbardziej stabilną grupą okazali się ekotroskliwi, którzy od prawie roku stanowią około jedną czwartą polskiego społeczeństwa. Reprezentują oni postawę umiarkowanego, ale konsekwentnego zainteresowania sprawami ekologicznymi z przewagą pragmatycznych motywów. Na uwagę zasługuje również wzrost liczby ekozagubionych, którzy aktualnie stanowią najliczniejszy segment w polskim społeczeństwie (32%).

– Badanie dostarcza nam fascynujących informacji o dynamice ekologicznych postaw w polskim społeczeństwie. Rosnący odsetek ekoentuzjastów wskazuje na nasilające się zrozumienie i docenianie ekologii, co jest pozytywnym sygnałem, że ekologia staje się coraz bardziej istotna w publicznym dyskursie. Z drugiej strony, wzrost grupy ekozagubionych, jako najliczniejszego segmentu, podkreśla konieczność zwiększenia edukacji ekologicznej – jak pokazuje historia, samo zwiększenie świadomości nie jest wystarczające. Najbardziej stabilnym elementem jest umiarkowane zaangażowanie ekotroskliwych, co może sugerować, że pragmatyczne i praktyczne podejście do ekologii jest najbardziej trwałym i zrozumiałym dla większości społeczeństwa – komentuje Piotr Zimolzak, wiceprezes SW Research i szef zespołu badawczego EKObarometr.

Na czym polega pomiar eko osobowości? Badani podlegają segmentacji psychograficznej. Odpowiadają oni na zestaw 55 pytań na temat ich opinii, wartości i postaw dotyczących środowiska naturalnego. Następnie na bazie udzielonych odpowiedzi profilowani są pod względem konkretniej osobowości ekologicznej.

O badaniu:

EKObarometr to jedyny w swoim rodzaju cykl badań poświęcony analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec szeroko pojętej ekologii obecnej w różnych sferach codziennego życia. Realizowany jest przez agencję SW Research nieprzerwanie od I kwartału 2020 roku. V edycję badania przeprowadzono w dniach 8–16.05.23 techniką CAWI na reprezentatywnej próbie 1500 Polaków w wieku 16–80 lat.

(AM, źródło: SW Research)