Generali zarobiło więcej, niż oczekiwali analitycy

0
733

Pierwsze trzy miesiące 2021 roku były udanym okresem dla Grupy Generali. Szczególnym powodem do dumy ubezpieczyciela były jego osiągnięcia w zakresie wyniku operacyjnego oraz wyniku netto.

– Grupa zamknęła pierwszy kwartał 2021 r. znakomitymi wynikami zgodnymi z założonymi celami, potwierdzającymi skuteczność strategii „Generali 2021” – stwierdził Cristiano Borean, CFO Grupy Generali. Zaznaczył, że firma pozostaje jedną z najsolidniejszych w branży ubezpieczeniowej, z „doskonałą pozycją kapitałową”.

Wysokie zyski w trudnym otoczeniu

Skonsolidowany zysk operacyjny grupy za I kwartał tego roku wyniósł 1,61 mld euro. Rok wcześniej uplasował się on na poziomie 1,45 mld euro, co oznacza wzrost o 11% r/r. Reuters zwrócił uwagę, że osiągnięty rezultat był wyższy od konsensu oczekiwań analityków, wynoszącego 1,5 mld euro. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku zysku netto w kwocie 802 mln zł przewyższającej oczekiwania analityków. Tegoroczny zysk netto był ponad siedmiokrotnie wyższy od rezultatu sprzed 12 miesięcy, wynoszącego 113 mln euro. Warto jednak pamiętać, że ogromny wpływ na wyniki za pierwsze trzy miesiące 2020 r. miały m.in. znaczące utraty wartości inwestycji oraz koszty nadzwyczajnego międzynarodowego funduszu na rzecz Covid-19, wynoszący 100 mln euro.

– Silny wzrost wyniku operacyjnego i zysku netto pokazuje, że grupa nadal skutecznie działa w kontekście makroekonomicznym, w którym wciąż panuje niepewność związana z pandemią – zaznaczył  Cristiano Borean.

Mocny skok nowej sprzedaży w życiówce

Z kolei przypis składki brutto sięgnął 19,71 mld euro, wobec 19,16 mld euro na koniec marca 2020 r. (+4,2% r/r). Wzrost sprzedaży uzyskany przez Generali był zasługą zarówno rozwoju sektora ubezpieczeń na życie, jak i ożywienia w biznesie majątkowym i osobowym. Pierwszy z nich wypracował 12,83 mld euro składek brutto (+5,5% r/r). Marża nowej działalności uplasowała się na poziomie 4,44% (+0,4 pp. r/r), a wartość nowej działalności (NBV) wzrosła do 552 mln euro (+24,5%). Ubezpieczenia majątkowe i osobowe wzrosły zaś o 1,9% do kwoty 6,88 mld euro. Powodem do dumy biznesu non-life Generali był spadek wskaźnika mieszanego o 1,4 pp. r/r do poziomu 88%. Grupa Generali utrzymała solidną pozycję kapitałową, notując współczynnik wypłacalności na poziomie 234%.

Co po pandemii?

Ubezpieczyciel oczekuje, że w 2021 r. w wyniku powszechności szczepień nastąpi ożywienie gospodarki światowej, które będzie miało pozytywny wpływ na cały sektor ubezpieczeniowy. Choć popyt na produkty życiowe rośnie, to nie będzie zbyt wysoki, gdyż gospodarstwa domowe nadal zachowują ostrożność zarówno pod względem inwestycji, jak i konsumpcji. Natomiast składki w sektorze majątkowym i osobowym będą rosnąć w wyższym tempie niż przed pandemią.

W związku z tym Generali potwierdziło, że będzie kontynuować strategię równoważenia portfela życiowego w celu dalszego wzmocnienia rentowności oraz efektywniejszej alokacji kapitału. W biznesie non-life celem grupy jest utrzymanie wzrostowego trendu przychodów ze składek, w połączeniu z wysoką rentownością na dojrzałych rynkach ubezpieczeniowych, na których jest obecna, przy jednoczesnym wzmocnieniu pozycji na rynkach o dużym potencjale wzrostu poprzez rozszerzenie obecności i oferty.

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl