Grupówka zdrowotna to benefit pracowniczy, z którego nie opłaca się rezygnować

0
501

Mamy jeszcze wakacje, więc korzystamy z nich, licząc, że powrócimy do pracy bez niespodzianek na powitaniu. Pracodawcy zmuszeni są do redukcji kosztów i szukania oszczędności, aby przetrwać. Codzienne dane o poziomie zachorowalności na Covid-19 raczej nie wróżą szybkiego zakończenia epidemii, wręcz przeciwnie. Cóż zatem pozostaje zarządom czy właścicielom: ciąć etaty, obniżać pensje czy redukować wszystkie lub wybrane benefity.

Jednym z popularnych benefitów pracowniczych w ostatnich latach były i są firmowe ubezpieczenia zdrowotne. Ani zajęcia sportowo-rekreacyjne, karnety na wydarzenia kulturalne, dopłaty do przedszkola, wypadkowe ubezpieczenia, dojazdy do pracy, bony żywnościowe, a nawet samochód służbowy nie są w obecnej sytuacji lepszym benefitem niż prywatna opieka zdrowotna, bo jest ona zwyczajnie do zabrania do domu.

Gdy nie można wyjść z domu np. podczas kwarantanny lub obawiamy się kontaktu z innymi ludźmi, telemedycyna z dnia na dzień staje się na rynku standardem. Dodatkowo przełożyło się to automatycznie na wzrost zapotrzebowania na świadczenia telekonsultacyjne i teleopiekuńcze.

Aktywne podejście ubezpieczyciela

Czy warto rezygnować z ubezpieczeń zdrowotnych, czy wręcz przeciwnie?

Jako pakiety dla mikrofirm, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw ubezpieczenia zdrowotne z telemedycyną i telediagnostyką oferowane są przez kilku dostawców, firm abonamentowych oraz ubezpieczycieli.

W czasie epidemii sprawdziła się jedna z podstawowych zalet ubezpieczycieli, czyli tzw. rozproszona struktura placówek. W przypadku, kiedy operatorzy abonamentowi zaczęli zamykać niektóre własne placówki lub ograniczać dostęp, ubezpieczyciele mogli od ręki zaoferować inne niezależne przychodnie czy nieduże indywidualne praktyki.

Niektórzy uznani operatorzy ubezpieczeń zdrowotnych na rynku wyszli od razu z inicjatywą, pytając swoich klientów, jak odnajdują współpracę, szukając oszczędności. W rozmowach okazało się, że kiedy największym zagrożeniem jest właśnie choroba, to ostatnim z elementów, który można zredukować, jest ubezpieczenie zdrowotne.

TU Zdrowie SA jako pierwsze wyszło nawet z propozycją zupełnie nowego pakietu kryzysowego – Polisa TeleRefundacyjna.

Istotą produktu jest realizacja usług medycznych na rzecz ubezpieczonych wyłącznie poprzez dwa kanały realizacji świadczeń: telemedyczny (e-konsultacje) oraz refundacyjny (e-wnioski), tj. zwrot poniesionych kosztów za usługę medyczną, zrealizowaną samodzielnie w dowolnie wybranej placówce medycznej na terenie całego kraju. Dzięki temu pracownik ma wciąż dostęp do bardzo licznej grupy specjalistów, a koszt składek opłacanych przez pracodawcę może spaść nawet o 25–30% względem porównywalnego zakresem bezgotówkowego pakietu.

Skąd szansa na obniżkę? Stąd, że każda wizyta najpierw jest opłacana przez beneficjenta/ubezpieczonego, a dopiero później ubezpieczyciel zwraca określoną w umowie stawkę za wizytę. Innymi słowy, każda wizyta jest świadoma i wykorzystana. Z ceny można więc usunąć rezerwy na zamówione, ale niezrealizowane wizyty czy wielokrotne zapisywanie się do specjalisty celem potwierdzenia diagnozy.

Zatem można obniżyć koszty bez straty na jakości usługi.

Czym jest telemedycyna?

Telemedycyna to świadczenia medyczne (konsultacja medyczna) realizowane przy użyciu systemów teleinformatycznych, które mogą odbywać się w następujących formach:

  • rozmowy telefonicznej,
  • rozmowy audio-wizyjnej,
  • czatu.

Celem takich rozmów jest ocena stanu zdrowia pacjenta, postawienie diagnozy i ustalenie sposobu leczenia. Taka forma kontaktu zapewnia możliwość konsultacji lekarskiej bez wychodzenia z domu, co znacznie przyśpiesza i ułatwia kontakt ze specjalistą, przy jednoczesnym ograniczeniu możliwości zakażenia się koronawirusem, co jest tak ważne w obecnej sytuacji.

W skład zdalnej porady wchodzi najczęściej:

  • udzielenie porady lekarskiej i zaleceń co do dalszego postępowania,
  • interpretacja wyników badań,
  • wystawianie e-recept,
  • wystawianie zwolnień i skierowań lekarskich,
  • opieka nad pacjentami przewlekle chorymi, łącznie z monitorowaniem parametrów życiowych,
  • rozszerzone konsultacje skomplikowanych przypadków medycznych z innymi lekarzami, którzy pracują w różnych, niejednokrotnie bardzo odległych placówkach.

Obecna sytuacja epidemiologiczna w naszym kraju i na świecie determinuje to, że wiele osób zostaje w domach i decyduje się na konsultacje online ze specjalistami. Prywatne ubezpieczenia zdrowotne zawierające w pakiecie telemedycynę stały się zatem doskonałym rozwiązaniem.

Wielu ekspertów twierdzi, że trwająca pandemia, choć w większości branż wywoła kryzys, to właśnie w dziedzinie telemedycyny pchnie ją nadzwyczajnie w przód i wymusi likwidację barier prawnych oraz mentalnych. Przestaniemy po prostu obawiać się nawiązywania relacji związanych z opieką lekarską na odległość.

Telediagnostyka

Technologia, która wspiera rozwój zdalnej diagnostyki, ma ogromny wkład w popularyzowanie telemedycyny. Głównie technologia ta dotyczy urządzeń dla przewlekle chorych. Telemedycyna posiada wiele zalet, z których korzystają już od jakiegoś czasu głównie osoby obłożnie chore, cierpiące na przewlekłe schorzenia, niepełnosprawni oraz seniorzy.

Jednak miniaturyzacja sprzętu idąca w parze z masowym zapotrzebowaniem na bieżącą i szybką diagnostykę, która da narzędzia lekarzowi podczas telekonsultacji, sprawi, że nie tylko osoby przewlekle chore będą korzystać z usług i urządzeń telemedycznych, takich jak:

  • zdalna opieka kardiologiczna,
  • specjalne opaski na rękę,
  • ciśnieniomierze,
  • holtery EKG,
  • zdalne KTG,
  • analizatory oddechu,
  • stetoskopy,
  • medyczne rejestratory z transmisją online,
  • aparaty do telerehabilitacji,
  • zdalna opieka senioralna.

Wszystkie wymienione powyżej usługi i urządzenia telemedyczne umożliwiają m.in. odbieranie i przetwarzanie danych medycznych. Są niezwykle użyteczne, gromadząc i wysyłając dane z urządzeń pomiarowych. Stale monitorując podstawowe parametry życiowe oraz kontrolując przebieg leczenia, wpłyną istotnie na profilaktykę i zapobieganie poważnym czy wręcz tragicznym skutkom doskwierających nam chorób.

Ofertowanie

Podczas zbierania ofert dla danego przedsiębiorstwa profesjonalny doradca z doświadczeniem, oprócz konkretnych specjalizacji lekarskich i badań diagnostycznych, czasu reakcji operatora, gwarantowanej kwoty zwrotu, powinien zawrzeć informację o dostępnych sposobach komunikacji pracowników, czyli pacjentów z lekarzami.

Czy będą mogli tylko zadzwonić, umówić się na internetowy czat głosowy lub wideo (np. poprzez aplikację Skype, Messenger czy WhatsApp), a może napisać zwykłą wiadomość e-mailową. Podejście do sposobu komunikacji w konsultacji lekarskiej online jest dziś kluczem do osiągnięcia satysfakcji klienta, bowiem szybkie rozpoznanie problemu pacjenta pozwala na sprawną reakcję.

Wartość ubezpieczenia zdrowotnego z telemedycyną obrazują trzy zalety:

Dostępność. Pacjent może uzyskać fachową poradę z każdego miejsca na świecie. To stanowi prawdziwą rewolucję w świecie usług medycznych, bo dzięki narzędziom teleinformatycznym wykluczona jest konieczność osobistego stawienia się w przychodni.

Oszczędność czasu pod każdym względem. Pacjent potrzebujący porady nie musi poświęcać czasu na dojazdy do przychodni. Dodatkowo, oszczędzając czas na dojazdy, lekarz może poświęcić go większej liczbie pacjentów, co skraca czas oczekiwania na konsultacje ze specjalistą i pacjent może szybciej uzyskać informację na temat swojego zdrowia.

Przełamanie barier. Niektóre problemy zdrowotne mogą powodować opór przed pójściem do lekarza. Pacjent, który zdecyduje się na skorzystanie z pomocy lekarza via czat lub telefon, nie musi widzieć się z nim twarzą w twarz, co jest dużym udogodnieniem dla osób, które wstydzą się mówić o swoich dolegliwościach.

Zatem Dostępność, Oszczędność, Elastyczność w relacji – to wszystko z pewnością przekuje się na wzrost wydajności pracy, o którą wszystkie firmy walczą teraz i będą walczyć zaraz po kryzysie.

Grzegorz Waszkiewicz
broker ubezpieczeniowy
BezpieczenstwowBiznesie.pl