Ministerstwo Cyfryzacji: Polacy coraz częściej załatwiają sprawy online

0
414

Przez ostatnie pół roku Polacy codziennie zakładali średnio 14 tysięcy nowych profili zaufanych, wysyłali online do urzędów 2401 pism ogólnych i przez internet zgłaszali narodziny 359 dzieci. e-Polak potrafi!

Z roku na rok rośnie zainteresowanie usługami e-administracji. Jednak ostatnie półrocze jest rekordowe. Polacy przekonali się do cyfryzacji – i nie chodzi tylko o marzec i kwiecień, kiedy dostęp do urzędów był utrudniony.

Najlepszym wyznacznikiem rosnącego zainteresowania e-usługami jest popularność profilu zaufanego, który potwierdza naszą tożsamość w internecie, a tym samym otwiera drogę do korzystania z e-administracji – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Tylko od stycznia do końca czerwca Polacy założyli 2 601 922 nowych profili zaufanych. To niemal pół miliona więcej niż przez cały ubiegły rok i niemal 1,4 miliona więcej niż w całym 2018 roku – dodaje.

W sumie z profilu zaufanego korzysta dziś już 7,3 miliona Polaków.

Świetnie radzi też sobie jedna z najnowszych e-usług w administracji publicznej, umożliwiająca zgłoszenie online zbycia lub nabycia pojazdu. Od 15 stycznia do końca czerwca skorzystano z niej 247 946 razy. Co oznacza średnią dzienną na poziomie 1362 zgłoszeń.

Poza tym korzystano z opcji złożenia wniosku o nowy dowód osobisty, zgłoszenia utraty dokumentu, a także wnioskowano o wydanie aktów stanu cywilnego. Możliwe jest również zameldowanie i wymeldowanie oraz zgłoszenie narodzin dziecka.

To tylko część z coraz większego pakietu e-usług, który oferujemy Polakom. Przez internet można sprawdzać punkty karne, historię pojazdu czy wnioskować o dofinansowanie w programie Mój Prąd. Każda z tych e-usług zyskała na popularności – mówi Marek Zagórski. – Rosnące zainteresowanie i zaufanie Polaków do e-administracji to nie tylko potrzeba chwili. To trend, który, mamy nadzieję, zostanie z nami na stałe – dodaje.

W trend wyznaczony przed administrację publiczną z łatwością wpisały się także zakłady ubezpieczeń. Sięgnęły między innymi po usługę mojeID zarządzaną przez Krajową Izbę Rozliczeniową, która służy do potwierdzania tożsamości online w usługach komercyjnych i publicznych. Taką możliwość oferują już PZU, Open Life oraz od niedawna Nationale-Nederlanden. Z kolei OVB Allfinanz Polska wdrożyło nowe narzędzia rekrutacyjne oparte o Salesbook, platformę wspomagającą również sprzedaż, oraz poszerzyło je o możliwość zdalnego podpisywania dokumentów. W efekcie uzyskano w pełni zdalny proces rekrutacji nowego współpracownika.

Ministerstwo Finansów także postanowiło ułatwić prowadzenie działalności ubezpieczeniowej w czasach pandemii i wprowadziło możliwość składania wniosków o wpis do rejestru agentów oraz jego zmianę na podstawie skanów dokumentów, a także zdalny egzamin dla osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych, czynności dystrybucyjnych zakładu ubezpieczeń oraz czynności dystrybucyjnych zakładu reasekuracji. Dzięki temu możliwe jest zdalne przeprowadzenie egzaminów, wyłącznie z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego. Z opcji tej chętnie skorzystały zakłady ubezpieczeń.

(KS, źródło: PAP)