Nowe inicjatywy ubezpieczeniowe wspierające walkę z koronawirusem

0
935

Od samego początku stanu epidemii w Polsce firmy ubezpieczeniowe wykazują duże zaangażowanie we wspieraniu różnych inicjatyw pozwalających na skuteczną walkę z COVID-19. Ta aktywność jest w głównej mierze skierowana na pomaganie służbie zdrowia, ale spółki nie zapominają też o swoich klientach.

Zbiórka z podwojeniem stawki

Dużą aktywność we wspieraniu walki z epidemią wykazuje Grupa PZU. W ostatnim czasie pracownicy jej spółek (PZU, PZU Życie, Pekao, Alior Banku i Link4) rozpoczęli zbiórkę pieniędzy na zakup tzw. namiotów barierowych dla chorych – wynalazku doktora Marcina Kaczora, kierownika Centrum Symulacji Medycznych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, specjalisty anestezjologii i intensywnej terapii, chroniącego przed zakażeniem innych pacjentów i personel szpitali. – Namiot barierowy umożliwia całkowite odseparowanie się od wirusów i zapobiega rozprzestrzenianiu się pandemii. Jego powłoka chroni inne osoby przed zakażeniem, a jednocześnie pozwala lekarzom na przeprowadzanie wszystkich niezbędnych zabiegów medycznych – wyjaśnia dr Marcin Kaczor.

Do każdego zebranego przez pracowników złotego ich pracodawcy dołożą drugie tyle.

– PZU to nie tylko największa instytucja finansowa w Europie Środkowo-Wschodniej, ale i ludzie o wielkich sercach. Swoją szczytną inicjatywą pokazują, że potrafią działać razem – zupełnie bezinteresownie i na rzecz wspólnego dobra, jakim jest skuteczna walka z pandemią. Sukcesem będzie każda osoba, której zdrowie uda się ochronić – powiedziała prezes PZU SA Beata Kozłowska-Chyła.

– Jako zarządy Grupy PZU chcemy pomóc pomagającym. Podwoimy zebraną przez pracowników kwotę, dzięki czemu do szpitali trafi dwa razy więcej namiotów barierowych – podkreśliła prezes PZU Życie Aleksandra Agatowska.

– Z powodu pandemii wszyscy znaleźliśmy się w nadzwyczajnej sytuacji i szukamy rozwiązań, które wpierają najbardziej potrzebujących. Dziś niewątpliwie tą grupą są służby medyczne, które wykonują heroiczną pracę w walce o nasze zdrowie i życie. Ale nie zapominamy też o innych, z którymi dotychczas współpracowaliśmy, bo dziś to wsparcie musi być wielowymiarowe – zaznaczyła Agnieszka Wrońska, prezes zarządu Link4.

Tysiąc opasek życia dla pacjentów

W tym tygodniu PZU ogłosił też, że we współpracy z Ministerstwem Zdrowia przekaże szpitalom prawie tysiąc tzw. opasek życia, które monitorują podstawowe parametry życiowe pacjentów i alarmują personel medyczny w przypadku zagrożenia.

– Sięgamy po najnowocześniejsze technologicznie rozwiązania, żeby chronić zdrowie i życie zarażonych. Opaski życia pomogą personelowi medycznemu w opiece nad chorymi. Pozwolą skuteczniej monitorować stan ich zdrowia i umożliwią szybką reakcję w krytycznych sytuacjach – wyjaśniał Beata Kozłowska-Chyła. – Mamy wyjątkową szansę przetestować nowe rozwiązania w ochronie zdrowia – podkreślił wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński.

Opaska życia to zakładane na rękę jak zegarek elektroniczne urządzenie, które dokonuje pomiarów pulsu i temperatury ciała pacjenta, a także saturacji, a więc nasycenia krwi tlenem. Analizuje wyniki i natychmiast – sygnałem dźwiękowym i komunikatem na ekranie komputera – alarmuje personel medyczny, gdy parametry życiowe chorego spadną do krytycznych poziomów.

Pokryte gumą opaski łatwo dezynfekować, a więc mogą służyć kolejnym pacjentom bez ryzyka, że ulegną oni jakiemukolwiek zarażeniu. Opaski nie potrzebują też częstego ładowania, co pozwala ograniczyć bezpośrednie kontakty personelu medycznego z chorymi.

– Opaski mają nie tylko wspomagać pracowników szpitali w sprawnej opiece nad coraz większą liczbą pacjentów, ale również chronić ich samych. Zdalne monitorowanie stanu zdrowia chorych zmniejsza ryzyko zakażenia się wirusem przez lekarzy i pielęgniarki, którzy z poświęceniem walczą z pandemią – wskazała Aleksandra Agatowska.

Opaski życia są certyfikowane medycznie. Zdały już egzamin w ramach pilotażowego projektu, realizowanego przez PZU we współpracy z Ministerstwem Zdrowia od jesieni zeszłego roku w Mazowieckim Szpitalu Wojewódzkim w Siedlcach.

– Teraz powinny się sprawdzić w trudnym momencie, gdy są najbardziej potrzebne. W związku z pandemią przyspieszyliśmy działania, żeby wprowadzić je na szerszą skalę. W błyskawicznym czasie zorganizowaliśmy ich produkcję, dzięki czemu będziemy mogli dostarczyć do szpitali aż 900 opasek – powiedziała członek zarządu PZU Życie Dorota Macieja. Jak dodała, urządzenia o wartości miliona złotych trafią do tzw. jednoimiennych szpitali zakaźnych, które opiekują się zarażonymi koronawirusem.

Łączna wartość finansowej pomocy PZU dla szpitali i służb walczących z epidemią sięga już 11 mln zł. Na zakup sprzętu medycznego do walki z koronawirusem PZU przeznaczył 6 mln zł. Do szpitali trafiają m.in. respiratory, bronchoskopy do badania tchawicy i oskrzeli oraz kardiomonitory. Wsparciem dla służb medycznych jest 200 samochodów od PZU. Służą m.in. do przewożenia próbek do badań od osób pozostających w domowej kwarantannie.

PZU finansuje ponadto zakup rękawiczek ochronnych dla placówek zdrowotnych oraz kombinezonów, maseczek, rękawiczek i środków dezynfekcyjnych dla funkcjonariuszy Policji i Straży Granicznej. Wsparł też Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny w doposażeniu linii diagnostycznej do badań laboratoryjnych na obecność koronawirusa, co ma umożliwić skrócenie czasu oczekiwania na wyniki tych badań.

Łączna wartość pomocy finansowej spółek Grupy PZU dla szpitali i służb walczących z epidemią sięga już prawie 20 mln zł.

Respirator od Concordii

W walce z koronawirusem pomagają też polskie spółki Grupy Generali. 30 kwietnia pierwszy respirator ufundowany przez Concordia Polska Grupa Generali w ramach akcji Caritas #WdzięczniMedykom trafił do Wielospecjalistycznego Szpitala Miejskiego im. J. Strusia w Poznaniu. W kolejnych tygodniach placówka otrzyma jeszcze trzy takie urządzenia do ratowania życia osób chorych na koronawirusa.

– Jesteśmy wdzięczni pracownikom szpitali, że w tej trudnej sytuacji ratują życie i zdrowie innych, narażając własne, walcząc codziennie  z ogromnym poświęceniem i  zaangażowaniem z epidemią. Jako Concordia Polska, która należy do Grupy Generali, postanowiliśmy wyrazić nasze podziękowania poprzez dołączenie do inicjatywy Caritas Polska – „Wdzięczni Medykom”. Concordia od ponad 20 lat działalności w Polsce ma swoją siedzibę w Poznaniu, tutaj są nasi pracownicy, dlatego zdecydowaliśmy się sfinansować cztery respiratory właśnie dla Szpitala Miejskiego w Poznaniu. Mam nadzieję, że będą wspierały mieszkańców Wielkopolski i ratowały ich życie nie tylko podczas epidemii koronawirusa, ale także przez kolejne lata – powiedział Maciej Fedyna, prezes zarządu Concordia Polska TU.

Urządzenie zostało przekazane szpitalowi w Poznaniu, z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa wymaganych w czasie epidemii, przez przedstawiciela Caritas Polska organizatora akcji #WdzięczniMedykom, którą wspierają finansowo między innymi Concordia Polska i Generali.

– Mamy nadzieję, że tak wysokospecjalistycznej pomocy będzie potrzebowało jak najmniej chorych. Jednocześnie wiemy, że wysokiej jakości sprzęt, w połączeniu z wiedzą i umiejętnościami polskich lekarzy, pozwoli w razie potrzeby zapewnić najlepszą ochronę przed chorobą. Dlatego wspieramy polskie szpitale, które są na pierwszej linii frontu walki z koronawirusem – wyjaśnił ks. Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska.

Dotychczas spółki Generali w Polsce przeznaczyły łącznie, w ramach różnych akcji, na wsparcie polskich szpitali 360 tys. zł. Planowane są kolejne działania na rzecz walki z koronawirusem.

WDB wspiera nie tylko swoich klientów

„Koronawirusowa” pomoc firm ubezpieczeniowych objęła także ich klientów. Przykładem takiego wsparcia jest #POGOTOWIEBROKERSKIE uruchomione przez firmę brokerską WDB. Celem inicjatywy jest umożliwienie konsultacji wszystkim przedsiębiorcom (również spoza portfela klientów WDB), którzy potrzebują wyjaśnień w kwestiach posiadanych ubezpieczeń i w związku z panującą sytuacją na rynku. Broker przygotował specjalną stronę internetową z tematycznym formularzem zgłoszenia oraz zebranymi odpowiedziami na wszystkie otrzymane zapytania. Każde kolejne pytanie i odpowiedź będą zasilały ogólnodostępną bazę wiedzy. Pomoc jest bezpłatna.

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl