O zagrożeniach związanych z przekształcaniem usług ubezpieczeniowych przez generatywną sztuczną inteligencję

0
415

Wzrost znaczenia generatywnej sztucznej inteligencji zmusił sektor usług finansowych do szybkiego zweryfikowania możliwości wykorzystania tej technologii i odpowiedzi na pytania natury regulacyjnej i etycznej. Eksperci SAS przewidują zarówno sukcesy, jak i porażki związane z dążeniem branży do spełnienia oczekiwań konsumentów i interesariuszy.

Ubezpieczyciele stawią czoła ryzyku klimatycznemu z pomocą sztucznej inteligencji

– Po dziesięcioleciach przewidywań zmiany klimatu przekształciły się ze spekulacyjnego ryzyka w realne zagrożenie. Globalne straty ubezpieczone z tytułu klęsk żywiołowych przekroczyły 130 miliardów dolarów w 2022 roku, a ubezpieczyciele na całym świecie odczuwają tego skutki. Za przykład niech posłużą amerykańskie towarzystwa, które są przedmiotem kontroli za podnoszenie składek i wycofywanie się z regionów ciężko dotkniętych kataklizmami, takich jak Kalifornia i Floryda, pozostawiając dziesiątki milionów konsumentów „na lodzie”. Aby przetrwać ten kryzys, firmy ubezpieczeniowe będą coraz częściej stosować sztuczną inteligencję, co pozwoli im wykorzystać potencjał ogromnych zbiorów danych do zwiększenia płynności i konkurencyjności. Poza korzyściami płynącymi z dynamicznej wyceny składek i oceny ryzyka, AI pomoże im zautomatyzować i usprawnić przetwarzanie roszczeń, wykrywanie oszustw, obsługę klienta i wiele innych działań – uważa Troy Haines, starszy wiceprezes ds. badań nad ryzykiem i rozwiązań ilościowych SAS.

Zbyt szybkie wdrożenie AI doprowadzi ubezpieczycieli do upadku lub bankructwa

– W 2024 r. jeden ze 100 największych globalnych ubezpieczycieli zakończy działalność w wyniku zbyt szybkiego wdrożenia generatywnej sztucznej inteligencji. Obecnie ubezpieczyciele implementują autonomiczne systemy w zawrotnym tempie, nie dostosowując ich do swoich modeli biznesowych. Mają nadzieję, że wykorzystanie AI do szybkiego rozpatrywania roszczeń zrównoważy ostatnie kilka lat słabych wyników biznesowych. Jednak po zwolnieniach w 2023 r., personelu będzie zbyt mało, aby mógł prowadzić niezbędny nadzór do zapewnienia, że wprowadzona na dużą skalę technologia będzie etyczna. Mit sztucznej inteligencji jako lekarstwa na wszystko spowoduje dziesiątki tysięcy błędnych decyzji, które doprowadzą do upadku biznesu, co może nieodwracalnie zaszkodzić zaufaniu konsumentów i organów regulacyjnych – twierdzi Franklin Manchester, globalny doradca strategiczny ds. ubezpieczeń SAS.

„Wytłumaczalność” AI zwiększa rzetelność i przejrzystość wydawania decyzji ubezpieczeniowych

Czy sztuczna inteligencja może zapoczątkować etyczną redefinicję sektora ubezpieczeń?

– Przekonamy się o tym w 2024 roku. Aktuarialnie uzasadnione decyzje dotyczące ryzyka mogą w sposób niezamierzony pogłębiać nierówności w grupach historycznie marginalizowanych. Implementacja sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego przez ubezpieczycieli będzie jednak wymagać od nich zrozumienia, w jaki sposób tworzone przez nich modele i algorytmy podejmują decyzje (na przykład w zakresie wyceny składek lub roszczeń). Możliwość wyjaśniania decyzji podejmowanych z pomocą sztucznej inteligencji może potencjalnie ustanowić nowe standardy przejrzystości i rzetelności w całej branży – prognozuje Alena Tsishchanka, liderka praktyki ubezpieczeniowej w regionie EMEA SAS.

(AM, źródło: SAS)