Blog - Strona 1069 z 1556 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1069

Sukces sprzedażowy obu działów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Pierwsze półrocze 2021 należy uznać za sukces zarówno w dziale I, jak i II ubezpieczeń. Wzrosty sprzedaży w dziale I o 8,96% i w II o 9,54% w porównaniu z poprzednim okresem roku 2020, pomimo panującej pandemii pozwalają przypuszczać, że TU weszły na drogę rozwoju. I oby kolejne kwartały to potwierdziły.

Dział I

Poprzednie podsumowania zaczynałem od wyróżnień TU, które posiadały największe wzrosty sprzedaży. Tym razem zacznę od TU, które osiągnęły spadki lub też wzrosty poniżej średniej rynkowej.

Spadki sprzedaży. Celowo pominę Open Life i TU Europa, a skupię się na Allianz i Metlife. Oba TU zanotowały spadki sprzedaży w porównaniu z poprzednim okresem 2020 r. Oba mają bardzo duże znaczenie na rynku, szczególnie przy następujących zmianach właścicielskich.

Allianz będzie przejmował bardzo dobrze funkcjonującą Avivę, od wielu kwartałów w cyklu wzrostowym wicelidera rynku. Metlife zaś został kupiony przez Nationale-Nederlanden. Wszystkie wymienione firmy mają bardzo duży potencjał, ale czy poradzą sobie z procesem łączenia bez zmniejszenia sprzedaży i redukcji stanów kadrowych zwłaszcza w sprzedaży?

Na pewno wszyscy obserwujemy sprzedaż nowej Uniqa i po zakończeniu roku będziemy robić takie porównania. Historyczne połączenie Warta Życie i HDI Gerling Życie jest dowodem spadku sprzedaży połączonych firm w porównaniu z samodzielnie funkcjonującymi. Allianz będący od wielu kwartałów w fazie spadku sprzedaży prawdopodobnie podporządkuje się w dziale I bardzo dobrze funkcjonującej Avivie. To logiczne działanie, jeśli samemu Allianz Życie nie udaje się rozwinąć sprzedaży czy wręcz ją skutecznie zmniejsza.

Tak się stało w przypadku nowej Uniqa, w której prezesem został członek zarządu spółki przejmowanej o znacznie większym udziale rynku niż spółka kupująca. W przypadku połączenia Nationale-Nederlanden i Metlife trudno wyobrazić sobie podobny scenariusz. O ile spółka przejmująca nie jest liderem wzrostów w ostatnim kwartale, to jej pozycja jest bardziej stabilna niż spółki przejmowanej, która po raz kolejny opuszcza rynek polski. I podobnie należy się spodziewać w początkowym etapie łączenia spółek spadków sprzedaży, zmniejszenia sieci sprzedaży niż jej wzrostów i rozwoju kadrowego. To dopiero kolejny etap rozwoju, w kolejnych latach. A jak faktycznie będzie, zobaczymy.

Wzrosty sprzedaży. Po I kw. wyróżniłem Wartę jako lidera wzrostów w 2021 r. Po kolejnym kwartale nadal utrzymuje ona wysokie, ponad 28% tempo wzrostu sprzedaży ubezpieczeń życiowych i jest na dobrej drodze, aby przekroczyć 1 mld zł zebranej składki po zakończeniu roku, czego nie udało się jej zrobić w poprzednich latach.

Wnioski z połączenia z HDI GERLING Życie zostały wyciągnięte, tylko szkoda, że trwało to aż pięć lat. Po połowie roku Warta posiada sprzedaż trzykrotnie większą od swojego konkurenta w dziale II ERGO Hestii. A to oznacza, że Hestia ma przed sobą duże wyzwanie, aby zwiększyć sprzedaż w ubezpieczeniach życiowych, ale czy tego chce?

Spośród dużych towarzystw ubezpieczeniowych wyróżnić należy Generali i Compensę. Utrzymują one, podobnie jak po I kw., wysokie tempo wzrostu, znacznie przewyższające średnią rynkową.

Kilka słów o PZU Życie. Wzrost sprzedaży w porównaniu z poprzednim rokiem o 3,89% brzmi pozytywnie, ale i tak jest niższy niż średnia rynkowa. A w kwotach brutto daje to wynik powyżej 160 mln zł wzrostu sprzedaży. Takiego rezultatu nie osiągnęło kilka TU po I połowie roku. Martwi jedynie wzrost wypłat odszkodowań i świadczeń brutto, które niestety są powyżej średniej rynkowej.

Trudno wymagać wysokich procentowych wzrostów sprzedaży w przypadku największego TUnŻ PZU w porównaniu z małymi TU. Ciekawe, czy PZU Życie przekroczy 9 mld zł na koniec 2021 r., czego należy mu życzyć. Warto też pamiętać, że kiedy w 2019 r. rynek gwałtownie się zmniejszył na skutek wybuchu pandemii, to PZU Życie miał wzrosty sprzedaży powyżej rynku. To dzięki PZU nie doszło do aż tak gwałtownego załamania. Podobnie było za cały rok 2020.

Dział II

Blisko 10% wzrostu sprzedaży w ubezpieczeniach popularnie nazywanych majątkowymi należy uznać za sukces w branży. Bardzo ciekawie zapowiada się kolejne sześć miesięcy roku i kiedy piszę ten artykuł w końcówce września, nikt nie wie, jak zakończy się III i IV kw. 2021 r. Cierpliwie będziemy na to czekać, zastanawiając się, czy zebrana składka w II dziale ubezpieczeń przekroczy 47 mld zł. Trzymamy kciuki, analizując wyniki II kw.

Przy tak dużym wzroście zebranej składki trudno przedstawiać negatywne wyniki, dlatego skoncentruję się na liderach wzrostów i wybranych towarzystwach popularnie nazywanych majątkowymi.

Grupa VIG. Na polskim rynku obecna w postaci trzech spółek: Compensa, InterRisk i Wiener. Po dwóch kwartałach tego roku każda z nich osiągnęła wzrosty sprzedaży powyżej średniej rynkowej. Niewątpliwie to sukces całej Grupy i pewne nawiązanie do 2019 r., kiedy podobne wzrosty osiągnęły te trzy wymienione TU. To dobry prognostyk dla każdej z nich i całej Grupy VIG. Czekamy na wyniki kolejnych kwartałów.

ERGO Hestia i Warta. Dwaj liderzy rynkowi nieustająco ze sobą rywalizują, stając się drugą i trzecią firmą w dziale II. Podobnie jak w poprzednich latach, Hestia osiąga lepsze wyniki, a w opublikowanych przez KNF osiągnęła wzrost znacząco powyżej średniej rynkowej, czego nie dokonała Warta w tym samym okresie. Obie zmierzają do przekroczenia 7 mld zł zebranej składki w tym roku, czego należy im życzyć.

Lider rynkowy PZU osiągnął wzrost sprzedaży o 5,31% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, ale niestety nie spowodowało to wzrostu udziału rynkowego w zebranej składce. Bardzo dobrą informacją jest znaczące zmniejszenie wypłaconych odszkodowań i świadczeń brutto, znacznie poniżej rynku. To dobrze świadczy o szacowaniu ryzyka u największego ubezpieczyciela w Polsce. Należy się spodziewać zebranej składki na poziomie 2019 r., a więc przekroczenia 13 mld zł.

Pojawiające się plotki dotyczące zmian w radzie nadzorczej, które to zmiany mogą mieć wpływ na układ polityczny w zarządzie PZU, nie sprzyjają stabilizacji rynku, co może się przełożyć na wyniki tego ubezpieczyciela.

W podobną polityczną tonację wpisuje się LINK4, osiągając wzrost sprzedaży o 3,68% przy wzroście rynku o 9,54%. Jak widać, zawirowania polityczne nie sprzyjają wzrostowi sprzedaży. Z zainteresowaniem będę obserwował te dwa TU i ich wyniki na koniec 2021 r.

Co się dzieje w Allianz? Choć Allianz nie zanotował spadku sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem, osiągając 2,51% wzrostu, to kolejne TU przeskoczyło go w zebranej składce. Jest nim Generali. O ile w 2019 r. Allianz zbierał większą składkę niż Compensa czy Generali, to po pierwszej połowie tego roku oba TU wyprzedzają w rankingu Allianz. I tu należy pogratulować Compensie i Generali oraz zadać powyższe pytanie zarządowi Allianz. A może potrzebne są radykalne zmiany w kadrze zarządzającej?

Drugie półrocze da odpowiedź, czy to tylko chwilowy, czy też niestety stały trend. Połączenie z Avivą może przykryć tę sytuację rynkową, ale czy da się długo ukrywać spadki sprzedaży?

Włodzimierz Mazur

Rynek wzrostu

Czego należy się spodziewać w drugiej połowie 2021 r.? Jednym zdaniem, będzie to rynek wzrostu zebranej składki i zmian w zarządach. Karuzela stanowisk to element nie tylko braku wyników, ale również sytuacji politycznej. Można osiągać wzrosty powyżej średniej rynkowej i zostać odwołanym, czego pewnie niejedna czytająca ten tekst osoba doświadczyła. Życie jest pełne niespodzianek, możemy się spodziewać jedynie permanentnej zmiany.

Włodzimierz Mazur

niezależny konsultant, wykładowca, przedsiębiorca

www.wlodzimierzmazur.pl

„Rozmowy bez Asekuracji”: TOP3 podcastów we wrześniu 2021

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

We wrześniu najwięcej słuchaczy podcastów z cyklu „Rozmowy bez Asekuracji” zgromadziły odcinki poświęcone trendom w ubezpieczeniach korporacyjnych, analityce mowy w ubezpieczeniach oraz pracy przyszłości w branży asekuracyjnej.

Największą słuchalność miał odcinek nr 154, zatytułowany „Trendy w ubezpieczeniach korporacyjnych”. Podczas programu, którego gośćmi byli Piotr Bryński, Piotr Miśniakiewicz i Tomasz Schubert z Compensy, można było się dowiedzieć, dlaczego klienci coraz częściej decydują się na udział własny, czy pandemiczna szkodowość jest do utrzymania oraz jak brokerzy i klienci zdali egzamin technologiczny.

Na drugim miejscu znalazł się odcinek nr 155, zatytułowany „Analiza mowy w ubezpieczeniach”. W audycji Bartosz Jakubiel z LINK4 wyjaśniał, do czego jego firma wykorzystuje tę analizę i czy możliwe jest cyfrowe rozpoznawanie emocji. Przedstawił również praktyczne zastosowania tej technologii w sprzedaży, obsłudze klienta i likwidacji szkód.

Trzecie miejsce zajął odcinek nr 153, „Praca przyszłości zaczyna się dzisiaj”, w którym Michael Wodzicki z Deloitte opisywał najczęstsze błędy przy wdrażaniu pracy hybrydowej. Ekspert odpowiedział też na pytanie, czy możliwy jest powrót do pracy w 100% stacjonarnej.

Posłuchaj na Spotify

(am, aw)

Skutki interwencji produktowej pod lupą KNF

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego przygląda się zmianom w polisach z funduszem kapitałowym – napisano w odpowiedzi na pytania PAP dotyczące podmiotów, które nakłaniają klientów ubezpieczycieli do wypowiadania lub zmian polis z funduszem kapitałowym.

W połowie września UKNF opublikował ostrzeżenie dotyczące podmiotów nakłaniających klientów posiadających umowy ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym do zmiany lub wypowiedzenia tych umów. Podmioty te miały powoływać się na interwencję produktową KNF, która nakazywała firmom ubezpieczeniowym redukcję opłat pobieranych od polis z UFK – podał Bankier.pl za PAP.

Z odpowiedzi, którą uzyskała PAP, wynika, że UKNF jest w trakcie sprawdzania, na korzyść jakich firm działają podmioty, których dotyczyło ostrzeżenie.

„UKNF monitoruje sytuację i będzie obserwować dynamikę zmian umów ubezpieczenia. UKNF podjął działania zmierzające do wyjaśnienia sytuacji, jest też w kontakcie z zakładami ubezpieczeń, których dotyczyły napływające do UKNF zgłoszenia. W toku dalszych działań, w ramach nadzoru bieżącego oraz pojawienia się nowych okoliczności tej sprawy, adekwatnie do wagi identyfikowanych ryzyk, UKNF może użyć dostępnych mu narzędzi oddziaływania” – czytamy w odpowiedzi Urzędu.

Jedną z kwestii, jaką wyjaśnia UKNF, jest to, skąd podmioty nakłaniające do zmiany lub rozwiązania polis z UFK miały dane klientów ubezpieczycieli, którzy takie umowy posiadają.

Więcej:

https://www.bankier.pl/wiadomosc/UKNF…

(AM, źródło: Bankier.pl, PAP)

Ostatnia szansa na spotkanie z Mistrzami Marketingu i Sprzedaży Ubezpieczeń

0
Źródło zdjęcia: Marcin Kowalik

6 listopada w centrum konferencyjnym Kochtex spotkają się agenci i multiagenci oraz przedstawiciele firm okołobranżowych, którzy chcą pozyskiwać więcej klientów i więcej sprzedawać. Otwarta dla wszystkich chętnych konferencja jest rozwinięciem formuły działania grupy facebookowej pod tą samą nazwą – Mistrzowie Marketingu i Sprzedaży Ubezpieczeń. Patronat nad wydarzeniem objęła „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Wśród potwierdzonych prelegentów znajdują się między innymi: Ewelina Kałużna, Jakub Matwiejew, Waldemar Poberejko, Marta Piasecka i Marcin Konopka.

– Wyniki ankiet i komentarze oraz rozmowy z zaprzyjaźnionymi agentami wskazują jasno: istnieje potrzeba podzielenia się doświadczeniami w luźnej atmosferze, w połączeniu z rozmowami z ekspertami, praktykami marketingu i sprzedaży ubezpieczeń. Branża ma potrzebę spotkania się, networkingu, wyłapania nowinek i sprawdzonych rozwiązań. Tworzymy specjalnie do tego przestrzeń, miejsce i czas. Program spotkania został tak dopasowany, aby równoważyć pomiędzy prelekcjami a networkingiem – wyjaśnia Marcin Kowalik, założyciel grupy i organizator konferencji.

Program konferencji

  • 10:00 – rejestracja / networking
  • 10:30 – start
  • 10:30 – Ewelina Kałużna: „Co u mnie działa w sprzedaży ubezpieczeń na Facebooku. Czego nie robię”.
  • 11:30 – Marcin Kowalik: „10 ułatwień w pozyskiwaniu klientów ubezpieczeniowych. Czego nowego nauczyłem się, pozyskując leady dla zaprzyjaźnionych multiagencji”.
  • 12:30 – przerwa / networking
  • 13:00 – debata „Skuteczny, zdalny, zyskowny multiagent w 2022” (Ewelina Kałużna, Marcin Konopka, Jakub Matwiejew, moderacja: Marcin Kowalik)
  • 14:00 – Waldemar Poberejko, Marta Piasecka: „Przyszłość biznesu ubezpieczeniowego w ubezpieczeniach na życie”
  • 15:00 – networking
  • 15:30 – zakończenie spotkania.

Z wystąpień konferencyjnych uczestnicy spotkania dowiedzą się między innymi:

  • jak wykorzystać media społecznościowe, w tym Facebook, aby sprzedawać więcej ubezpieczeń,
  • z jakich haków i sposobów korzystają inni agenci, którzy mają już sukcesy na koncie,
  • jak radzić sobie w biznesie ubezpieczeniowym w trakcie i po pandemii czy lockdownu,
  • jak oszczędzić swój czas w pracy i zwiększyć przychody,
  • jak branża ubezpieczeniowa widzi swoje szanse na większą sprzedaż w 2022 roku.

Uczestnicy konferencji w cenie biletu zyskają dostęp do wyżej wymienionych ekspertów branżowych oraz innych agentów i multiagentów, z którymi będą mogli wymienić się doświadczeniami, a także poszukać możliwości współpracy.

Bilety są dostępne pod adresem:

https://marcinkowalik.online/produkt/6112021/

(am)

Na żywo jak dawniej, ale po nowemu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Należąca do rynku Lloyd’s firma brokerska Tysers rozwinęła i zróżnicowała swoje specjalistyczne produkty i usługi ubezpieczeniowe dotyczące imprez rozrywkowych, aby odzwierciedlić nową specyfikę imprez z udziałem publiczności.

Dla sektora koncertów i imprez na żywo broker opracował dwa plany:

  • Tysers Freelancers – rozwiązanie ubezpieczeniowe online, dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, zapewniające ochronę osobom na własnym rozrachunku, pracującym w branży koncertowej w Wielkiej Brytanii i Europie;
  • Tysers Elite – ochronę aktywów i pasywów dla pracujących w branży festiwalowej, w tym zespołów w trasie.

Tysers podkreślił, że nie przestawał pomagać klientom poruszać się w coraz trudniejszym i ewoluującym krajobrazie ryzyka podczas pandemii. Szczególnie unikatowa polisa Tysers na wypadek niepojawienia się artysty i odwołania imprezy na żywo zapewniła ochronę licznym klientom, pokrywając ok. 500 mln euro wypłaconych odszkodowań.

Tysers był również motorem kampanii na rzecz planu ubezpieczeniowego ze wsparciem rządowym, umożliwiającego powrót do organizowania festiwali i imprez z publicznością. Działania te zaowocowały pierwszym tego rodzaju programem reasekuracyjnym: Live Events Reinsurance Scheme.

– Ostatnie półtora roku było trudne dla naszych klientów i ich branży, ale jesteśmy silniejsi tym doświadczeniem i jestem dumny, widząc jak nasi pracownicy troszczą się o naszych klientów – skomentował Bob Pybus, kierujący działem brokerskich usług detalicznych, członek komitetu wykonawczego Tysers.

– Nagrodą za poświęcenie i zaangażowanie naszych utalentowanych pracowników jest powrót przychodów z ubezpieczeń imprez oraz majątkowych i wypadkowych do poziomów z 2019 r. – podkreślił Paul Chapman, dyrektor zarządzający Tysers. – Dowodzi to siły marki Tysers w najważniejszych liniach biznesowych, a nasze nowe produkty odzwierciedlają naszą zdolność do przyszłościowego myślenia i nastawienia na klienta.

Tysers jest wiodącym niezależnym brokerem Lloyd’s, z siedzibą w Londynie i biurami na całym świecie. Działa w 140 krajach, zatrudnia ponad 1000 doświadczonych i utalentowanych pracowników, którzy rocznie obsługują składkę przekraczającą 2,75 mld funtów.

AC

Chubb przejmuje azjatyckie aktywa Cigna

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Amerykański ubezpieczyciel Chubb Ltd zgodził się kupić działalność Cigna Corp w zakresie ubezpieczeń na życie, wypadkowych i świadczeń dodatkowych w Korei Południowej, Tajwanie, Nowej Zelandii, Tajlandii, Hongkongu i Indonezji i Pacyfiku oraz Turcji za 5,75 miliarda dolarów w gotówce.

– Przejęcie działalności Cigna, która w przeważającej mierze obejmuje A&H (ubezpieczenia wypadkowe i zdrowotne), zrównoważy nasze portfolio w tym istotnym regionie – powiedział dyrektor generalny Chubb, Evan Greenberg.

Chubb poinformował, że przejęcie zwiększy udział biznesu w Azji w jego globalnym portfelu z około 4 do 7 mld USD przypisu składki netto – podał Reuters.

Cigna poinformowała, że Chubb po przejęciu jej działalności w Korei Południowej będzie nadal prowadzić ją pod marką LINA Korea.

Cigna skoncentruje się na swoim globalnym portfolio usług zdrowotnych, a także na usługach na rynku lokalnym na Bliskim Wschodzie, w Europie, Hongkongu, Singapurze.

Transakcja, pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych, ma zostać zakończona w 2022 roku.

(AM, źródło: Reuters)

Ubezpieczenie OZE to korzyści, ale także ryzyko

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ubezpieczyciele chcą wykorzystać szybki rozwój odnawialnych źródeł energii w Polsce do powiększenia swoich przychodów. Ubezpieczenia OZE są jednak obarczone pewnym ryzykiem – informuje „Puls Biznesu”.

Gazeta przypomina, że w ostatnim czasie na rynku zadebiutowały opracowane przez PZU nowe ubezpieczenia OZE dla klientów indywidualnych i korporacyjnych. Według Jakuba Stajkowskiego, dyrektora zarządzającego PZU odpowiedzialnego za klienta korporacyjnego, już teraz wartość rynku polis OZE szacowana jest na kilkanaście milionów złotych. Sam zakład oblicza, że klienci ubezpieczają instalację fotowoltaiczną na sumę między 20 a 30 tys. zł, a średnia składka wynosi ok. 200 zł.

„PB” przypomina, że od lat w oferowaniu polis OZE specjalizuje się Wiener. Tomasz Szejnoch, ekspert towarzystwa, szacuje, że w tym roku przypis z ubezpieczeń paneli fotowoltaicznych wzrośnie o więcej niż 100%. Przedstawiciel Wiener przestrzega jednak, że ten segment ubezpieczeń jest ryzykownym biznesem. Problemem są zróżnicowana jakość instalacji, nieprofesjonalni instalatorzy, ogień i inne ryzyka związane z użytkowaniem elektrowni czy też kradzieże instalacji.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 10 października, Karolina Wysota „PZU zbliża się do słońca i wiatru”:

https://www.pb.pl/pzu-zbliza-sie-do-slonca-i-wiatru-1129997

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Saltus Ubezpieczenia: Prywatne polisy zdrowotne wspierają profilaktykę raka piersi

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od ponad trzech dekad październik jest miesiąc, w którym głośno mówimy o profilaktyce nowotworu piersi – ten rodzaj raka diagnozuje się rocznie u około 1,7 miliona kobiet na całym świecie. Pomocą w prawidłowej profilaktyce mogą być grupowe ubezpieczenia od pracodawców zapewniające skrócenie czasu oczekiwania na badania.

Tak jak w przypadku innych nowotworów, im szybciej uda się wykryć problem, tym większa szansa na powrót do zdrowia. Dlatego tak ważne są regularne badania. Podstawą jest samobadanie wykonywane raz w miesiącu. Ponadto w celu wczesnego wykrycia zmian warto też regularnie wykonywać mammografię i USG piersi. Mammografia i USG piersi są najpopularniejszą metodą diagnostyczną raka piersi. Czułość w wykrywaniu zmian nowotworowych wynosi w przypadku mammografii 85%.

– Statystyki zachorowalności i umieralności na raka piersi są zatrważające, dlatego tak cenne są wszystkie akcje mające na celu informowanie i przypominanie o konieczności regularnej profilaktyki. Polki zdają sobie sprawę z potrzeby stałego kontrolowania stanu zdrowia. Z naszych danych wynika, że kobiety regularnie korzystają z badań profilaktycznych w kierunku wykrywania raka piersi. Mammografia znajduje się na 18. miejscu najczęściej wykonywanych badań, natomiast USG piersi zajmuje na tej liście aż 2. pozycję. Co więcej, panie regularnie odwiedzają ginekologa. Ci specjaliści często jako pierwsi mogą zauważyć niepokojące sygnały i zalecić dalszą diagnostykę – zauważa Xenia Kruszewska, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych Saltus Ubezpieczenia.

Ubezpieczenie grupowe dla kobiet – 5 obowiązkowych świadczeń medycznych

NFZ wciąż nie umożliwia realizacji najważniejszych badań pod kątem raka piersi w przystępnych terminach, a kolejki regularnie przedłuża trwająca pandemia. Dlatego coraz więcej osób korzysta z pomocy prywatnie, m.in. za pośrednictwem dodatkowych ubezpieczeń. Większość z nich korzysta z ochrony w ramach polis grupowych, do których dostęp zapewniają pracodawcy.

– Wybierając program ochrony dla pracowników, trzeba brać pod uwagę wiele czynników. Zarówno charakter pracy oraz związane z nim choroby zawodowe, jak i płeć oraz wiek poszczególnych ubezpieczonych. Należy postawić nie tylko na dostęp do świadczeń podstawowych, ale też tych, z których korzystają regularnie, jak np. konsultacje ginekologiczne czy USG piersi i mammografia w przypadku pań. Warto też, żeby na tej liście znalazły się m.in. USG transwaginalne i oczywiście cytologia wraz z konsultacją ginekologiczną (profilaktyka nowotworów szyjki macicy i przydatków) oraz badania w kierunku chorób tarczycy, w tym nowotworów, które czterokrotnie częściej występują u kobiet  –  dodaje Xenia Kruszewska.

(AM, źródło: Brandscope)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 41/2021

0
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Urzędy kierują ubezpieczycieli na właściwą ścieżkę – str. 2
  • Aleksandra E. Wysocka: Inspiracje. Czy już czas się bać? – str. 2
  • Bogusław Bieda, Sonia Lech: Windykacyjny assistance Vindicat w Generali – str. 3
  • Joanna Załęska: Compensa zaprasza agentów i klientów do rozmów o życiu – str. 5
  • UKNF: Brak analizy potrzeb klienta niezgodny z przepisami – str. 7
  • Barbara Sanek, PIU: Drony regulowane – str. 9
  • Deloitte: Zmiany technologiczne, kwestie środowiskowe i tryb pracy to wyzwania dla ubezpieczycieli – str. 11
  • Paweł Sawicki, PIU: Jesteśmy za dobrowolnym charakterem Green Bond Standard – str. 12
  • Karol Domżała, Compensa: Za ile James Bond ubezpieczyłby Astona Martina DB5? – str. 13
  • Chubb: Zautomatyzowane ubezpieczenie podróżne – str. 14
  • PKO Ubezpieczenia: Technologia smart home wspiera propozycję mieszkaniową – str. 15
  • Maciej Demko: Wdrożenie PPK. Bieg z przeszkodami w instytucjach samorządowych – str. 17
  • mgr inż. Jacek Nalaskowski: Szkody klimatyczne to stawka większa niż szkoda – str. 18
  • Łukasz Cichowski: Cyber, czyli za co ja właściwie płacę? – str. 19
  • Przemysław Pająk: Czy e-mail marketing jeszcze żyje? – str. 19
  • Katarzyna Pilczuk: Proaktywność oznacza oswojenie systematyczności – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Polisa z UFK a PIT – str. 21
  • Adam Kubicki: Gdzie w tych czasach szukać kandydatów na agentów – str. 22
  • podkom. Michał Gaweł, KG Policji; Marcin Lewicki, Sterncraft Telematics; Tomasz Zapart, PZU: Jak sztuczna inteligencja może zapobiegać wypadkom i zmniejszyć straty ubezpieczycieli? – str. 24

Allianz Global Wealth Report 2021: Uratowani przed kryzysem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Oszczędności były głównym czynnikiem napędzającym sytuację majątkową gospodarstw domowych. Izolacja związana z Covid-19 drastycznie ograniczyła możliwości konsumpcji, pojawiło się globalne zjawisko „przymusowych oszczędności” – zauważają eksperci Allianz w najnowszej, dwunastej edycji raportu „Global Wealth Report”, w którym analizowana jest sytuacja majątkowa i związana z zadłużeniem gospodarstw domowych w prawie 60 krajach.

Raport wskazuje, że w 2020 r. oszczędności wzrosły o 78%, do 5,2 biliona euro, co jest absolutnym rekordem. Wpływy na depozyty bankowe z kolei – prawie trzykrotnie (187%). Jednocześnie te ostatnie stanowiły ponad połowę nowych oszczędności na wszystkich branych pod uwagę rynkach. W rezultacie po raz pierwszy depozyty bankowe na całym świecie rosły w dwucyfrowym tempie, które uplasowało się na poziomie 11,9%. Poprzedni szczytowy wzrost na poziomie 8% miał miejsce w kryzysowym roku 2008. Papiery wartościowe wspierane przez silne rynki akcji wzrosły o 10,9%, natomiast aktywa ubezpieczeń i funduszy emerytalnych – o 6,3%.

Zaszczepieni

Allianz prognozuje, że pomimo problemów utrzymujących się w światowym handlu i nowych wariantów wirusa wymuszających kolejne ograniczenia, globalny PKB znacznie wzrośnie w 2021 r. Wzrost ten napędzany jest przede wszystkim kampanią szczepień, która pozwala gospodarkom na ponowne otwarcie i (częściowy) powrót do normalności. Ponadto nadal obowiązuje luźna polityka monetarna i hojne wsparcie fiskalne. Jakie są skutki dla oszczędzających na całym świecie? Bez większych korekt giełdowych rok 2021 powinien okazać się dla nich dobry, przy ogólnym wzroście aktywów finansowych na całym świecie o około 7%.

– Liczby są bardzo imponujące. Ale powinniśmy sięgnąć trochę głębiej. Większość gospodarstw tak naprawdę nie oszczędzała, ale po prostu odkładała swoje pieniądze. Wszystkie te pieniądze na kontach bankowych to zmarnowana okazja. Zamiast tego gospodarstwa domowe powinny inwestować w swoją emeryturę i w zieloną transformację, umożliwiając społeczeństwu sprostanie najważniejszym wyzwaniom, przed którymi stoimy – zmianom klimatycznym i demograficznym. Pilnie potrzebujemy nowej „kultury oszczędzania” – powiedział Ludovic Subran, główny ekonomista Allianz.

Długi Covid

W 2020 r. aktywa finansowe na rynkach wschodzących rosły ponownie szybciej (13,9%) niż na rynkach rozwiniętych (10,4%), wracając do znanych wzorców wzrostu sprzed trzech lat. W rezultacie przepaść w zamożności między krajami bogatymi i biednymi również nieco się zmniejszyła. W ocenie Allianz odwrócenie trendu, który został zdiagnozowany w ubiegłym roku – ponowne oddalanie się biedniejszych i bogatszych krajów – wydaje się na razie zatrzymane. Eksperci ubezpieczyciela zastrzegają, że jest jednak zdecydowanie za wcześnie, aby móc jasno mówić o efektach. Podczas gdy wiele krajów rozwijających się radziło sobie zaskakująco dobrze w pierwszym roku pandemii, istnieją przesłanki, że długoterminowe konsekwencje i wyzwania – od niewystarczających szczepień i rekonfiguracji łańcuchów dostaw po cyfrową i zieloną transformację – mogą dotknąć przede wszystkim biedniejszych krajów.

Zdaniem Allianz to samo można powiedzieć o podziale bogactwa narodowego. Podczas gdy krajowa klasa średnia skurczyła się w ostatnich latach, ponieważ jej udział w całkowitym bogactwie narodowym zmniejszył się w wielu krajach, wydaje się, że transfery społeczne skutecznie przeciwdziałały dalszemu oddalaniu się klas majątkowych. Jednak może to długo nie trwać, jeśli wygasną wsparcie państwa i bezpośrednie skutki kryzysu. W takiej sytuacji utrata milionów miejsc pracy znów będzie odczuwalna. Ponadto kryzys doprowadził do znacznego osłabienia edukacji szkolnej. Covid-19 prawdopodobnie jeszcze bardziej utrwali brak mobilności społecznej. Stopniowe zanikanie klasy średniej tylko chwilowo się zatrzymało.

– Pandemia jest znacznie większym wyzwaniem dla biedniejszych krajów. Bardzo prawdopodobne, że Covid-19 będzie nadal powstrzymywać rozwój gospodarczy właśnie w tej grupie krajów i będzie to trwało znacznie dłużej niż na rynkach rozwiniętych. Jednak prawdziwe wyzwanie pojawia się później: kraje te znajdą się w świecie po pandemii, w którym będzie im coraz trudniej wykorzystać swoje przewagi w sprawdzony sposób, biorąc pod uwagę trwałe zmiany w technologiach, polityce i stylu życia – komentuje współautorka raportu Patricia Pelayo Romero.

Polska: Silny wzrost aktywów finansowych

Aktywa finansowe brutto polskich gospodarstw domowych wzrosły w 2020 r. o 12,1%. Dzięki temu polskie gospodarstwa domowe były jednymi z nielicznych, które odnotowały w 2020 r. znacznie szybszy wzrost niż w 2019 r. (6%). Główną siłą napędową były depozyty bankowe, które stanowią ponad połowę wszystkich aktywów finansowych, i wzrosły o 15,2%, co stanowi najwyższy wzrost od 2008 r. Było to spowodowane rekordowym napływem nowych oszczędności, które w 2020 r. wzrosły o 71%. Papiery wartościowe również wypadły bardzo dobrze (+13,5%), częściowo odzwierciedla to fakt, że polskie gospodarstwa domowe stały się nabywcami netto papierów wartościowych w 2020 r. Z drugiej strony aktywa ubezpieczeniowe i emerytalne pozostały w zasadzie na niezmienionym poziomie, rosnąc zaledwie o 0,3%.

Wzrost zobowiązań zwolnił do 3,2%, wobec średniego wzrostu o ponad 5% w poprzednich 5 latach. Ponieważ produkcja gospodarcza skurczyła się w 2020 r., wskaźnik zadłużenia (zobowiązania w % PKB) podskoczył do 36%, co jest nadal znacznie poniżej poziomu obserwowanego na przykład w Czechach (42%) czy na Słowacji (51%). Ostatecznie aktywa finansowe netto wzrosły o 17%. Z aktywami finansowymi netto na mieszkańca wynoszącymi 9880 euro Polska utrzymała się na 37. miejscu w rankingu najbogatszych krajów. Tym samym Polska jest jednym z biedniejszych krajów regionu, plasując się np. za Słowenią (25.), Czechami (26.), Węgrami (30.) czy Bułgarią (35.).

AM, news@gu.home.pl

(źródło: Allianz)

18,537FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie