Blog - Strona 1287 z 1489 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1287

Warta wkroczyła w drugie stulecie swojej działalności

0
Źródło zdjęcia: Warta

3 września minęło dokładnie sto lat od chwili rozpoczęcia działalności przez Wartę. Przez cały ten okres firma miała duży wpływ na kształt polskiego rynku ubezpieczeń. W kolejny etap wchodzi jako ubezpieczyciel wiodący i nowoczesny – z licznymi praktycznymi rozwiązaniami opartymi na nowych technologiach, a także z najwyższym w swej historii zyskiem netto.

– Bez chwili zawahania mogę stwierdzić, że Warta jest w najlepszym momencie swojej historii i w fantastycznej kondycji. Osiągamy najlepsze wyniki finansowe i sprzedażowe, nasze ubezpieczenia zapewniają ochronę majątku ponad 5 mln klientów, a ponad milion osób ma nasze polisy na życie. To bardzo duża część polskich firm i gospodarstw domowych, która nam zaufała. Jestem dumny z faktu, że ciężka i skuteczna praca całego zespołu Warty i jej partnerów biznesowych, w tym oczywiście pośredników, przynosi takie efekty – mówi Jarosław Parkot, prezes zarządu Warty.

W II RP Warta była jedną z instytucji, która rozwijała ten rynek. W okresie PRL była m.in. polskim „oknem na świat”, obsługując ubezpieczenia związane z żeglugą morską i transportem lotniczym. Przez kolejne lata jako pierwsza na rynku wprowadzała wiele produktów i usług, które obecnie tworzą kanon ubezpieczeń w Polsce.

– Kluczem do osiągnięcia sukcesu na naszym rynku jest przede wszystkim skuteczna realizacja przemyślanej strategii rozwoju, która pozwala w pełni wykorzystać wszystkie elementy dobrze funkcjonującej firmy ubezpieczeniowej. Rozumiemy jak ten biznes działa i czego oczekują od nas klienci. Dlatego oferujemy nowoczesne produkty, profesjonalny poziom sprzedaży i wysokiej jakości obsługę klienta. Te działania realizowane są przez wybitnej klasy zespół, który posiada wiedzę i umiejętności do osiągania zakładanych celów biznesowych. Sukces ostatnich lat to właśnie suma tych wszystkich czynników, kształtujących lidera rynku – dodaje prezes.

W ostatnich latach Warta dużo uwagi poświęciła na wprowadzenie szeregu praktycznych rozwiązań opartych na nowych technologiach, takich jak np. narzędzia do taryfikacji wykorzystujące Big Data czy wspierające obsługę klienta podczas likwidacji szkód w postaci aplikacji mobilnej Warta Mobile. Kolejnym ważnym rozwiązaniem wdrożonym w zeszłym roku jest narzędzie do rozpoznawania mowy oparte na sztucznej inteligencji. Voicebot Warty zajął już stałe miejsce na infolinii Warty, gdzie usprawnia proces zgłaszania szkód. Do dziś ten wirtualny asystent obsłużył już ponad 160 tys. rozmów dotyczących zgłoszenia i statusu szkody. Dzięki temu rozwiązaniu konsultanci Warty mają więcej czasu na dokładniejsze poznanie potrzeb klienta i dopasowanie usług do jego indywidualnych potrzeb.

Wyjątkowe wyniki

W nowe stulecie Warta wchodzi z bardzo dobrymi wynikami finansowymi. W 2019 r. obie spółki ubezpieczeniowe grupy zebrały łącznie ponad 7 mld zł składek, natomiast zysk netto wyniósł niemal 700 mln zł, osiągając najwyższy wynik w historii działalności. Od 2016 r. do chwili obecnej Warta wzmocniła swój udział w rynku o 2 punkty procentowe zarówno w ubezpieczeniach majątkowych, jak i ubezpieczeniach na życie ze składką regularną. Na wysokim poziomie utrzymuje się także jakość obsługi klienta w trakcie likwidacji szkód. Potwierdzeniem tego jest sprawozdanie Rzecznika Finansowego za 2019 r. Warta kolejny rok z rzędu znalazła się na czele zestawienia firm zarówno w kategorii ubezpieczeń komunikacyjnych, jak i majątkowych.

Warta planowała huczne obchody 100-lecia swojej działalności. Przygotowania do świętowania jubileuszu trwały od ponad roku. Z powodu pandemii plany te zostały zweryfikowane, a 10 mln zł, które były zarezerwowane na ten cel, zostały wykorzystane na wsparcie instytucji, które stały w pierwszej linii walki z koronawirusem. 5 mln zł trafiło do 34 szpitali zakaźnych. Drugie 5 mln zł zostało przekazane 53 organizacjom lokalnym działającym na rzecz ograniczenia epidemii.

– W tym trudnym okresie udowodniliśmy, że jesteśmy bardzo elastyczną i efektywną organizacją, która szybko potrafi przystosować się do zmian zachodzących na rynku. Z jednej strony udowodniliśmy, że warto być z Wartą, bo w takich chwilach potrafimy się odpowiednio zachować, wspierając instytucje walczące ze skutkami pandemii, przeznaczając na ten cel 10 mln zł. Z drugie strony czas pandemii pokazał, że nie tylko potrafimy działać w kryzysie, ale również umiemy wychodzić z niego silniejsi. Już teraz widać, że bardzo dobrze radzimy sobie z tym wyzwaniem, podnosząc poziom sprzedaży zarówno w ubezpieczeniach majątkowych, jak i na życie – dodaje Jarosław Parkot.

Osiągnięcia Warty oraz jej plany na przyszłość są również tematem jednego z wiodących tekstów w „Gazecie Ubezpieczeniowej” nr 36 z datą wydawniczą 7 września.

(AM, źródło: Warta)

UNIQA świętuje jubileusz kampanią UNIQAlni

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Gdyby każdy trzydziestolatek żył tak samo, byłoby nudno. Życie przynosi różne scenariusze, a my jesteśmy UNIQAlni – przekonuje ubezpieczyciel w najnowszej kampanii. W ten sposób UNIQA Polska świętuje w mediach społecznościowych jubileusz 30 lat od podpisania pierwszej polisy.

Zaczęło się od kilku pokoi w łódzkiej oficynie. Dziś UNIQA w Polsce zatrudnia prawie 900 osób, a jej przypis składki przekracza miliard zł rocznie. Jedno się nie zmieniło – zawsze największą wartością dla firmy byli ludzie i ich różnorodność. I do tego nawiązuje najnowsza kampania marki.

– Nasz najnowszy spot to historia czterech zupełnie innych osób, które właśnie obchodzą swoje 30. urodziny. To analogia do 30-letniej historii naszej firmy. Każdy z nas jest inny, każda historia ukształtowała naszą firmę taką, jaką widzimy dziś, w 30. urodziny. Razem tworzymy jeden zespół, jedną UNIQA. Razem żyjemy lepiej – mówi Katarzyna Ostrowska, dyrektor ds. komunikacji marketingowej i PR UNIQA Polska.

– Poprzez te historie chcieliśmy pokazać, że w wieku 30 lat człowiek może być na różnych etapach życia. Nie ma jednego sposobu na przeżycie urodzin, jak i całego życia. I to jest właśnie piękne. Żyjmy UNIQAlnie, czyli według swoich zasad, potrzeb i poglądów – dodaje Aleksandra Abramczyk, Social Media Specialist Bluerank.

Spot „30-tka – UNIQAlnie” pojawi się na Facebooku oraz YouTube. W czterech filmach zaprezentowane zostaną historie głównych bohaterów. Wszystkie zostały zrealizowane we współpracy z LDZFILM. Za koncept i realizację kampanii odpowiada Bluerank.

(AM, źródło: UNIQA)

Forum Ekonomiczne: PZU Zdrowie o wspieraniu przedsięwzięć sportowych

0
Źródło zdjęcia: PZU Zdrowie

9 września w trakcie XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu odbyła się debata zorganizowana przez Stowarzyszenie Francja-Polska, w której wzięła udział prezes zarządu PZU Zdrowie Anna Janiczek.

W dyskusji na temat „Sport, biznes, dyplomacja: droga na szczyt” omawiano uniwersalne wartości, które prowadzą do sukcesu we wszystkich tych dziedzinach. Prezes Janiczek przybliżyła uczestnikom perspektywę biznesu zdrowotnego, a także podzieliła się przykładami współpracy w ramach CSR i marketingu. 

PZU Zdrowie, jako ogólnopolski operator medyczny, wspiera zdrowy styl życia i przedsięwzięcia sportowe. Jest obecny na imprezach biegowych, takich jak PZU Maraton Warszawski, realizuje program Strefy Zdrowia i posiada placówki, które pomagają wracać do formy wielu sportowcom, m.in. szpital ortopedyczny Centrum Medyczne Gamma w Warszawie.

Jednocześnie, będąc członkiem Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP), PZU Zdrowie współpracuje z zagranicznymi partnerami, wspiera strategię HR firm i dba o zdrowie ich pracowników. 

W panelu prowadzonym przez prezesa Stowarzyszenia Adama Sankowskiego wzięli udział: ambasador Francji w Polsce JE Frédéric Billet, dyrektor generalna CCIFP Monika Constant, poseł do Parlamentu Europejskiego i były piłkarz Tomasz Frankowski oraz utytułowany kolarz i twórca Tour de Pologne Czesław Lang

(AM, źródło: PZU Zdrowie)

Nationale-Nederlanden Dobroczyńcą Roku 2020

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Nationale-Nederlanden zostało nagrodzone w konkursie firm odpowiedzialnych społecznie „Dobroczyńca Roku”. Podczas uroczystej gali firma odebrała dwie nagrody główne – w kategoriach „Zdrowie” za kampanię społeczną Movember oraz „Edukacja” za projekt Uniwersytet Sukcesu.

– Przyznane przez kapitułę konkursową nagrody są dla nas potwierdzeniem, że zaangażowanie w projekty społeczne, które jest częścią naszej strategii, jest zauważalne i doceniane na rynku. Cieszymy się, że wspólnie z naszymi partnerami możemy tworzyć inicjatywy, które pozytywnie wpływają na jakość życia Polaków. Chcemy w dalszym ciągu edukować i zachęcać społeczeństwo do prowadzenia zdrowego stylu życia oraz pomagać tym, którzy są otwarci na zdobywanie nowych umiejętności i rozwijanie kompetencji przyszłości – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik prasowy Nationale-Nederlanden

„Dobroczyńca Roku” to największy i najdłużej istniejący w Polsce konkurs firm odpowiedzialnych społecznie organizowany przez Stowarzyszenie Akademii Rozwoju Filantropii. Organizatorzy przedsięwzięcia od ponad 20 lat wyróżniają dobre praktyki przedsiębiorstw. Nagrody w takich kategoriach, jak „Edukacja”, „Ekologia”, „Rozwój Lokalny”, „Zdrowie”, „Pomoc Społeczna”, „Sport” oraz „Fundacja Korporacyjna” przyznawane są za działania prospołeczne, realizowane zarówno przez wielkie korporacje, jak i małe czy średnie przedsiębiorstwa.

(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)

Ergo Hestia z tytułem Superbrands 2020

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ergo Hestia została laureatem nagrody Superbrands 2020 w kategorii ubezpieczenia i inwestycje. Wyróżnienie zostało przyznane przez organizację Superbrands w oparciu o badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na próbie ponad 10 tys. respondentów oraz oceny ekspertów Rady Marek.

– Siłę marki Ergo Hestia budujemy konsekwentnie od blisko 30 lat. Na jej rozpoznawalność oraz pozytywną ocenę wśród klientów i partnerów biznesowych przekładają się nie tylko działania marketingowe, ale przede wszystkim spójna i konsekwentnie realizowana strategia biznesowa. Zakłada ona m.in. nieustanne poszukiwanie i wdrażanie innowacyjnych, prokonsumenckich rozwiązań, które budują zaufanie do firmy. Na przestrzeni lat wśród nich znalazły się m.in. narzędzia podnoszące jakość obsługi klientów czy nowoczesne platformy sprzedażowe, takie jak np. iHestia, dzięki którym poziom satysfakcji klientów utrzymuje się na najwyższym poziomie. Ergo Hestia cieszy się wysokim zaufaniem klientów, agentów i brokerów oraz jest utożsamiana przez nich z rzetelnością i wysoką jakością – komentuje Katarzyna Szulc, dyrektor Biura Komunikacji Ergo Hestia.

Badanie Superbrands jest największą w Polsce konsumencką analizą siły i wizerunku marki, w której ocenie poddanych zostaje blisko 2 tys. marek zgrupowanych w 100 kategoriach. W XIV edycji programu tytułem Superbrands 2020 zostały wyróżnione marki w kategoriach: B2C, B2B oraz Business Superbrands 2020.

(AM, źródło: Ergo Hestia)

Sollers Consulting pomógł włoskiej firmie wdrożyć proces automatyzacji testów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sollers Consulting wsparło włoską markę ubezpieczeń online ConTe.it w zdefiniowaniu i wdrożeniu kompleksowego procesu automatyzacji testów. Efektem projektu jest przyspieszenie wdrożenia pakietu Guidewire oraz poprawa ogólnej jakości kodu. Projekt obejmował również zastosowanie autorskiego narzędzia BATS w celu zapewnienia stabilnych i niezawodnych testów w całym procesie powstawania oprogramowania.

ConTe.it jest częścią grupy ubezpieczeniowej Admiral Group i specjalizuje się w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Projekt miał na celu skrócenie czasu potrzebnego w cyklu tworzenia aplikacji dzięki jego uproszczeniu oraz podniesieniu pewności i przejrzystości. Przedsięwzięcie składało się z dwóch głównych faz: pierwsza polegała na wdrożeniu procesu i wprowadzeniu autorskiego narzędzia BATS (Business Automation Testing Suite) stworzonego przez Sollers Consulting, które zostało zastosowane dla Guidewire PolicyCenter™, zaś w drugiej fazie – dla Guidewire ClaimCenter™. Wdrożenie procesu automatyzacji testów trwało zaledwie 3,5 miesiąca w każdym z etapów.

– Wraz z ustanowieniem procesu zapewniania jakości, któremu towarzyszyło wdrożenie BATS, ConTe.it zyskało narzędzia i umiejętności, które gwarantują mu niezależność podczas dalszych projektów wdrożeniowych systemów Guidewire, aby zapewnić pomyślną realizację i utrzymanie projektu. Gratulujemy ConTe.it tego wielkiego osiągnięcia – mówi Rafał Durasiewicz, manager Sollers Consulting.

– Naszym celem było zapewnienie szybszego tworzenia oprogramowania i podniesienie jego jakości. Teraz mamy działający proces automatyzacji testów, który jest dopasowany do naszych potrzeb. Współpraca z Sollers Consulting przebiegała bardzo sprawnie. Zespół Sollers skupiał się na osiągnięciu zakładanych wyników oraz zapewnił płynne przekazanie szerokiej wiedzy technicznej naszym mieszanym zespołom, z którymi również bardzo dobrze się integrował. Takie podejście Sollers zagwarantowało lepszą ogólną obsługę naszego biznesu, a w konsekwencji klientów naszej firmy – podsumowuje Paolo De Totero, Chief Information Technology w ConTe.it.

Od samego początku projekt miał na celu ułatwienie przekazania wiedzy ekspertom ConTe.it. Dzięki odpowiedniemu programowi szkoleń ubezpieczyciel po raz pierwszy stworzył własny autonomiczny zespół ds. zapewnienia jakości. Wprowadzony proces automatyzacji testów pozwala na bezpośrednie oszczędności w testowaniu manualnym, stanowiąc jednocześnie inwestycję na przyszłość.

(AM, źródło: Sollers Consulting)

Votum wraca do agresywnej strategii sądowej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Podczas lockdownu wywołanego pandemią firma odszkodowawcza Votum wykazywała większą skłonność do zawierania ugód w sporach z ubezpieczycielami. Teraz jednak zamierza powrócić do sprawdzonego sposobu działania, czyli procesowania się z ubezpieczycielami – informuje „Puls Biznesu”.

Bartłomiej Krupa, prezes Votum, mówi gazecie, że długoterminowa strategia spółki nadal będzie się opierać na sporach sądowych. W takich przypadkach do przychodów wliczają się bowiem odsetki od czasu złożenia pozwu. Bartłomiej Krupa przyznał, że nie wiedząc, jak długo utrzyma się lockdown, Votum było zmuszone do podjęcia pewnych działań zaradczych, które odbiły się na marży. Teraz jednak firma zamierza wrócić do strategii agresywnego działania procesowego wobec ubezpieczycieli.

Więcej:
„Puls Biznesu” z 11 września, Kamil Kosiński „Frankowy wróg banków wchodzi w fotowoltaikę”:
https://www.pb.pl/frankowy-wrog-bankow-wchodzi-w…

 (AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Gospodarcze skutki pandemii obciążyły zysk Grupy PZU

0
Źródło zdjęcia: PZU

Skutki pandemii i wprowadzonych w związku z nią ograniczeń zaciążyły na półrocznych wynikach Grupy PZU, zwłaszcza na zysku netto. Z drugiej strony ubezpieczyciel może się cieszyć z wyraźnej poprawy wyników sprzedażowych w działalności życiowej oraz biznesie zdrowotnym. Zakładowi udało się też osiągnąć kilka wskaźników przekraczających oczekiwania zawarte w jego strategii.

– Pierwsza połowa 2020 roku to okres, w którym otoczenie biznesowe grupy podlegało bardzo dynamicznym zmianom. Dla Grupy PZU był to test zwinności i elastyczności, w którym dążyliśmy do integracji i cyfryzacji wielu struktur korporacyjnych. Z perspektywy pierwszej połowy roku widzimy, że przyjęty model działania wykazuje dużą stabilność i odporność, pozwalając efektywnie funkcjonować nawet przy dużej zmienności rynku – zarówno po stronie oferty produktowej, jak i dopasowania się do preferencji zakupowych klientów – powiedziała Beata Kozłowska-Chyła, pełniąca obowiązki prezesa zarządu PZU SA.

– Jednocześnie pracujemy nad nową strategią Grupy PZU, która będzie kontynuacją, wzmocnieniem i rozszerzeniem wprowadzanych dotąd zmian. Znajdą się w niej cele i założenia mające służyć osiąganiu ponadprzeciętnych wyników finansowych, mimo niełatwej rzeczywistości biznesowej i koniunktury gospodarczej. Liczę, że niezależnie od przyszłych zmian sytuacji gospodarczej, PZU będzie w stanie nadal generować ponadprzeciętne dywidendy dla akcjonariuszy – dodała.

Sprzedaż majątkowa

W I połowie obecnego roku przypis składki Grupy PZU uplasował się na poziomie 11,69 mld zł (wg MSSF). Był to rezultat o 1,25% niższy od uzyskanego w analogicznym okresie poprzedniego roku (11,84 mld zł). Majątkowa spółka grupy – PZU SA – zebrała 6463 mln zł – o 3,71% mniej niż przed rokiem (6712 mln zł; dane wg PSR). Rentowność w segmencie majątkowym w Polsce (mierzona COR, wskaźnikiem mieszanym) uplasowała się na poziomie 87,1% (+2,1 p.p. r/r), Był to wynik istotnie lepszy od poziomów założonych w strategii. Wynik na ubezpieczeniach majątkowych w Polsce wzrósł o 21% r/r.

Sprzedaż życiowa

Z kolei przypis składki PZU Życie wyniósł 4290 mln zł. Wynik ten był o 2,58% wyższy od ubiegłorocznego. Zakład podał, że poprawa rezultatu w biznesie życiowym była zasługą utrzymania rosnącej sprzedaży w segmencie ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych, pomimo ograniczania benefitów pracowniczych, a także lepszych rezultatów z dystrybucji indywidualnych ubezpieczeń ochronnych, głównie w kanale bancassurance (+16% r/r ). Marża operacyjna w ubezpieczeniach grupowych i indywidualnie kontynuowanych uplasowała się na poziomie 26,1% – najwyższym od I półrocza 2011 roku i jednocześnie powyżej strategicznych poziomów. Wynik na ubezpieczeniach życiowych w Polsce wzrósł o 27% r/r.

Grupa utrzymała pozycję lidera w ubezpieczeniach na życie ze składką okresową (45,6% udziału w rynku na koniec marca). Dzięki tym wszystkim czynnikom udział PZU w rynku życiowym już po I kw. 2020 roku wyniósł 41,8%, co jest najwyższym wynikiem od 2009 roku.

– Dzięki wysokiej sprawności działania osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki w kluczowych obszarach biznesowych. W I połowie 2020 roku marża w ubezpieczeniach grupowych i indywidualnie kontynuowanych wzrosła do poziomu 26,1%, wskaźnik mieszany (COR) wyniósł 87,1%, a zwrot na inwestycjach był wyższy o 3,2 p.p. od stopy wolnej od ryzyka (RFR). Są to wyniki istotnie lepsze niż te osiągnięte rok wcześniej. Są też wyraźnie lepsze od ambicji strategicznych. W rezultacie zwrot na kapitale, z wyłączeniem odpisów, wyniósł 19,1% – zaznaczył Tomasz Kulik, CFO Grupy PZU.

Biznes zdrowotny

Dynamicznie rozwijał się także biznes zdrowotny, w którym przychody wzrosły o 20,6% r/r, do 439 mln zł.

– Tak wysoka dynamika to rezultat bardzo dobrych wyników sprzedaży ubezpieczeń na życie i abonamentów zdrowotnych. Polacy zgłaszają popyt na usługi medyczne wysokiej jakości i my te potrzeby realizujemy. Szczególnie widoczne to było w trudnej sytuacji pandemicznej. Oferujemy ubezpieczenia medyczne i sukcesywnie budujemy portfel klientów abonamentowych w sieci własnej PZU Zdrowie – podkreśliła Aleksandra Agatowska, pełniąca obowiązki prezesa PZU Życie.

Na koniec I półrocza 2020 roku PZU Zdrowie miało podpisanych 2,7 mln umów. W ramach oferty PZU klienci mieli dostęp do 2,2 tys. współpracujących partnerów medycznych, 130 lokalizacji Grupy PZU, 48 szpitali oraz 2 200 lekarzy.

Bankowe odpisy zmniejszyły zysk

Przez 6 miesięcy tego roku ubezpieczyciel wypłacił 7291 mln zł odszkodowań i świadczeń netto – o 8,05% mniej niż przed rokiem (7929 mln zł). Wynik netto z działalności inwestycyjnej uplasował się na poziomie 4149 mln zł. Był to rezultat o 26,08% słabszy od ubiegłorocznego (5613 mln zł). Zysk netto wyniósł 304 mln zł (2198 mln zł przed rokiem, -86,17% r/r). Wyniki I półrocza 2020 roku zostały obciążone odpisem wartości niematerialnych i prawnych oraz wartości firmy (ang. goodwill) w kwocie 1343 mln zł. Odpisy dotyczą aktywów bankowych rozpoznanych podczas transakcji przejęcia Alior Banku i Pekao.

– Odpisy to wypadkowa kilku czynników, które istotnie wpłynęły na pogorszenie się warunków biznesowych dla sektora bankowego. Do najważniejszych należą skutki gospodarcze wywołane pandemią, w tym obniżenie stóp procentowych przez RPP oraz wzrost ryzyka kredytowego i utworzenie dodatkowych rezerw z tym związanych – wyjaśnił Tomasz Kulik. Wynik netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej po I półroczu 2020 roku wyniósł 301 mln zł.  Z wyłączeniem odpisów było to 1644 mln zł czyli o 11% więcej r/r. Ogólny zysk netto PZU bez odpisów wyniósł 1647 mln zł – o 25,07% mniej niż rok wcześniej.

Wysoki poziom bezpieczeństwa kapitałowego

Grupa odnotowała wysoki zwrot na portfelu głównym: 3,2 p.p. powyżej stopy wolnej od ryzyka. Zakład podkreślił, że był to wynik powyżej jego ambicji strategicznych, uzyskany mimo turbulencji na rynkach finansowych. Mimo presji na wzrost wynagrodzeń, wskaźnik kosztów PZU wyniósł 7,1%. Zwrot na kapitale uplasował się na poziomie 19,1% (z wyłączeniem odpisów).

Wskaźnik Wypłacalność II na koniec drugiego kwartału 2020 r. wyniósł 258% i był zauważalnie wyższy od średniej dla europejskich ubezpieczycieli. 27 sierpnia 2020 roku agencja S&P Global Services podtrzymała rating „A-” z perspektywą „stabilną”. Agencja wskazała, że pomimo utworzenia odpisów na aktywa bankowe, Grupa PZU powinna w 2020 roku osiągnąć wyniki porównywalne do międzynarodowych ubezpieczycieli, a także utrzymać bezpieczną nadwyżkę kapitałową powyżej wymogów dla oceny siły kapitałowej według modelu S&P na poziomie „AAA”.

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl

Małgorzata Kot i Krzysztof Szypuła weszli do zarządu PZU SA

0
Małgorzata Kot

9 września Elżbieta Hauser-SchoneichAdam Brzozowski złożyli rezygnacje z pełnienia funkcji członków zarządu PZU SA. Na ich miejsce rada nadzorcza spółki powołała Małgorzatę KotKrzysztofa Szypułę.

Z komunikatów opublikowanych przez PZU SA wynika, że obie rezygnacje miały moc obowiązującą z chwilą ich doręczenia zakładowi. Żadna z nich nie zawierała informacji o przyczynach podjętych decyzji.

Elżbieta Hauser-Schoneich i Adam Brzozowski dołączyli do zarządu PZU SA pod koniec marca ubiegłego roku.

Biogramy nowych członków zarządu

Małgorzata Kot jest absolwentką Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła studia podyplomowe na  Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w zakresie ubezpieczeń gospodarczych i w Szkole Głównej Handlowej – „Akademia Profesjonalnego Coacha”. Ukończyła wiele kursów, m.in. w zakresie oceny ryzyk majątkowych, obsługi klienta oraz w ramach Programu Rozwoju Talentów Allianz, w tym Building Business Acumen, negocjacje, przywództwo XXI wieku, TOP Menedżer.

W latach 2001–2012 zajmowała stanowiska menadżerskie w STU Ergo Hestia, PZU SA i HDI Asekuracja. Od 2012 roku związana z TUiR Allianz Polska, gdzie pełniła kolejno funkcje dyrektora Departamentu Współpracy z Kluczowymi Partnerami, dyrektora Departamentu Współpracy z Multiagencjami oraz dyrektora ds. Współpracy z Kluczowymi Partnerami i Bancassurance. W kwietniu tego roku została powołana na stanowisko członka zarządu PZU Życie.

Krzysztof Szypuła od 29 lat pracuje w branży usług finansowych. Przez długi czas był związany z grupą Nationale-Nederlanden (ING), gdzie pracował od 1994 do 2010 r. na wielu stanowiskach w Polsce, USA oraz Australii i zdobywał różnorodne doświadczenia zawodowe w obszarze aktuariatu, zarządzania finansami, projektami IT oraz operacjami. Przed dołączeniem do Grupy PZU był związany z Prudential plc oddział w Polsce, gdzie odpowiadał za rozwój i zarządzanie produktem oraz z Allianz Polska. W zarządzie spółek ubezpieczeniowych tego ostatniego odpowiadał początkowo za produkty życiowe i zdrowotne, a następnie za zarządzanie sprzedażą. Od 2018 roku w PZU pełnił funkcję dyrektora zarządzającego ds. Strategii Produktowej.

Krzysztof Szypuła

Krzysztof Szypuła jest absolwentem Uniwersytetu Łódzkiego – specjalizacja ekonometria i statystyka oraz Letniej Szkoły Nauk Aktuarialnych na Uniwersytecie Warszawskim.

(AM, źródło: PZU)

Czy telemedycyna jest do bani?

0
Sławomir Dąblewski

W praktyce zawodowej ostatnich dwóch miesięcy spotkałem się z opiniami, że telemedycyna jest do bani, nie działa tak, jakby zainteresowani oczekiwali. Tak, czyli jak? Przede wszystkim nie stwarza możliwości żywego kontaktu pacjent – lekarz. To oczywiste, jest jednak właściwą odpowiedzią na warunki, w których do tej pory społeczeństwa nie funkcjonowały.

Pod wpływem epidemii zmieniło się wszystko – działalność przedsiębiorstw, małych i dużych, globalnych, organów wszelakiej administracji, sfera usług. Legła w gruzach komunikacja lotnicza, a masową komunikację innymi środkami transportu dotknęły ograniczenia w zakresie dopuszczalnej liczby przewożonych osób.

Wskutek epidemii, gdy okazało się, że do ok. 30% zakażeń dochodzi w jednostkach służby zdrowia, lekarze ograniczyli liczbę pacjentów obsługiwanych w bezpośrednim kontakcie do pilnych przypadków. Ba, przychodnie stały się niedostępne! Jakiż zatem wybór pozostał, jeśli właśnie nie forma konsultacji zdalnych z lekarzem określonej specjalności? Narzekanie i samoleczenie niczego nie załatwią. Do telemedycyny powinniśmy przywyknąć, zaakceptować ją i umiejętnie z niej korzystać.

W okresie lock downu korzystałem dwukrotnie z tej formy konsultacji medycznej. Raz udzielono mi porady w sieci Lux Med,  gdy mój kręgosłup wyraźnie odczuł skutki wychwalanej pod niebiosa pracy zdalnej. Punktualnie o umówionej elektronicznie godzinie uzyskałem profesjonalną poradę ze wskazaniem środków zaradczych. Nie skorzystałem z e-recepty i z e-skierowania, acz była taka możliwość. Forma kontaktu – wideoczat.

Innym razem skorzystałem z teleporady mojego lekarza rodzinnego, który w tej formie ujawnił swoją bardziej przyjazną twarz i większą niż zwykle dociekliwość w diagnozowaniu przypadku. Był również czas na przyjacielską pogawędkę.

Moja zatem ocena telemedycyny w przypadkach, w których dane mi było z niej skorzystać, jest jak najbardziej pozytywna. Nie odczuwam potrzeby wysiadywania w poczekalniach, wysłuchiwania historii chorób pacjentów oczekujących w kolejce, wchodzenia w licytację, kto bardziej jest chory, wchłaniania wszystkiego, co wisi w powietrzu, gdy problem zdrowotny może być załatwiony z wykorzystaniem środków elektronicznych.

Poniżej przedstawiam rozwiązania z tego zakresu zastosowane przez podmioty z sektora prywatnych usług zdrowotnych w Polsce, jak również ubezpieczycieli.

Lux Med

Lux Med z myślą o bezpieczeństwie swoich pacjentów wprowadził możliwość wygodnego korzystania z porad lekarskich przez telefon, konsultacje online z lekarzem poprzez czat, rozmowę audio lub wideo.

Na uwagę zasługuje również fakt, że porady telemedyczne są dostępne dla każdej osoby, która potrzebuje konsultacji z lekarzem, niezależnie od tego, czy posiada opiekę medyczną w Grupie Lux Med. Konsultacje online umożliwiają kontakt z lekarzem 365 dni w roku, z dowolnego miejsca.

Spółka wskazuje, że w obecnych warunkach ta forma konsultacji jest znakomitym sposobem radzenia sobie z pierwszymi objawami chorobowymi. Lekarz udzieli zaleceń, zidentyfikuje ewentualne zagrożenia i zaproponuje, jak sobie z nimi radzić, a także, jeśli będzie taka konieczność, wystawi e-skierowanie oraz e-receptę. W sytuacji gdy stan zdrowia pacjenta tego wymaga, lekarz niezwłocznie pokieruje chorego na wizytę w centrum medycznym.

W tej formie możliwa jest rozmowa z lekarzem, który dysponuje pełną historią leczenia pacjenta, uzyskanie skierowania na badania zgodnie z oceną stanu zdrowia i uzasadnieniem medycznym, omówienie wyników badań, odnowienie recepty (np. na leki przyjmowane regularnie).

Lux Med zastrzega równocześnie, że w wyniku konsultacji telefonicznej lub online niemożliwe jest otrzymanie skierowania na badania: RTG, TK, mammografię, biopsję, badanie endoskopowe, próbę wysiłkową, odnowienie recepty na leki psychotropowe i antybiotyki.

Oprócz konsultacji z internistą i pediatrą obecnie możliwe są także konsultacje telemedyczne z następującymi specjalistami: alergolog, chirurg naczyniowy, chirurg ogólny, dermatolog, dietetyk, endokrynolog, gastroenterolog, ginekolog, ginekolog-endokrynolog, hematolog, hepatolog, kardiolog, laryngolog, lekarz chorób zakaźnych, logopeda, nefrolog, neurochirurg, neurolog, okulista, onkolog, ortopeda, pulmonolog, reumatolog, urolog.

Medicover

Medicover realizuje konsultacje telemedyczne w ramach rozmowy telefonicznej lekarza z pacjentem. Jak podkreśla spółka na swojej stronie internetowej, aby każdemu pacjentowi zapewnić szybki i bezpieczny dostęp do lekarza, porady telemedyczne można umówić nawet w ciągu 30 minut.

Jeśli zamówiona porada realizowana jest przez lekarza z Centrum Medicover, będzie on kontaktował się w terminie umówionej wizyty z marginesem ok. 20 minut przed terminem umówionej wizyty lub po nim. W przypadku porady zarezerwowanej u lekarza Szpitala Medicover lub Centrum Medycznego Damiana godzina wizyty jest orientacyjna – lekarz lub specjalista będzie kontaktował się maksymalnie do godziny od wskazanej wizyty.

Możliwe jest wystawienie e-zwolnienia, które po wystawieniu będzie wysłane bezpośrednio do ZUS. Jeśli pacjent ma już dokumentację medyczną w Centrum Medycznym Medicover lub Centrum Medycznym Damiana, lekarz będzie mógł zapoznać się z dotychczasowymi zaleceniami i wystawić e-receptę. Jeśli pacjent nie posiada dokumentacji medycznej ani bieżących wyników badań, lekarz na podstawie wywiadu z pacjentem podejmie decyzję o ewentualnym przepisaniu e-recepty.

Medicover umożliwia telekonsultację z ponad pięćdziesięcioma specjalnościami lekarskimi, spośród których najczęściej wybieranymi są: alergolog, laryngolog, psycholog, psychiatra, dermatolog, internista, pediatra, endokrynolog, kardiolog, pulmonolog, gastrolog, nefrolog, reumatolog, ginekolog, ortopeda i urolog.

Ubezpieczyciele

Telemedycyna obecna jest także w ofertach towarzystw ubezpieczeniowych w postaci dodatków do poszczególnych rodzajów ubezpieczeń lub jako produkt samodzielny.

Allianz oferuje grupowe ubezpieczenie zdrowotne Allianz Opieka Zdrowotna, które umożliwia m.in. konsultację online – czat z lekarzem, wideokonsultację, rozmowę telefoniczną z lekarzem i uzyskanie e-recepty i e-zwolnienia lekarskiego. Liczba specjalności lekarskich dostępnych dla ubezpieczonego jest uzależniona od wybranego wariantu ubezpieczenia (więcej na stronie allianz.pl).

AXA proponuje telekonsultacje medyczne w formie umowy dodatkowej do wybranych produktów indywidualnych i grupowych. W ramach rozwiązania możliwe są telekonsultacje (telefon, czat, wideoczat) z lekarzami dziewięciu specjalności w wersji indywidualnej (internista, kardiolog, alergolog, diabetolog, endokrynolog, wenerolog, onkolog, ginekolog i dermatolog) i dodatkowo z pediatrą w wersji rodzinnej. Oprócz porady można uzyskać: e-receptę, e-zwolnienie oraz skierowanie na diagnostykę laboratoryjną, USG oraz na rehabilitację plus 15% zniżki na całą diagnostykę laboratoryjną w sieci ALAB.

Ubezpieczonym posiadającym Opiekę Medyczną PZU udostępniono zdalne konsultacje medyczne w formie rozmowy telefonicznej, wideo i czatu. Dostępne są konsultacje z lekarzami kilkunastu specjalności, a także położną. W trakcie telekonsultacji można między innym omówić wyniki badań, przesyłając je lekarzowi przez portal lekarz.online.pzuzdrowie.pl, otrzymać skierowanie na badania, z wyjątkiem diagnostyki obrazowej (RTG, TK, NMR) oraz endoskopii, otrzymać e-receptę (w przypadku leków stosowanych przewlekle konieczne będzie dołączenie dokumentu potwierdzającego ich przyjmowanie). Jest również możliwość wystawienia zwolnienia lekarskiego w przypadku uzasadnionych medycznie wskazań.

W ramach pakietu zdrowotnego SALTUS Zdrowie ubezpieczyciel zapewnia dostęp do szerokiego zakresu konsultacji internistycznych i specjalistycznych, które można wykonać zdalnie. Porady lekarskie udzielane są za pośrednictwem rozmowy telefonicznej, czatu czy wideopołączenia za pomocą komunikatora internetowego. Spółka informuje, że obecnie współpracuje ze 144 przychodniami świadczącymi konsultacje zdalne, a czas oczekiwania nie jest długi. Porady internistyczne stara się umawiać jeszcze tego samego dnia, w zależności od godziny zgłoszenia, a specjalistyczne w ciągu dwóch dni. Dostępne są konsultacje z lekarzami specjalistami 26 specjalności.

Więcej informacji o usługach z zakresu telemedycyny w ramach proponowanych ubezpieczeń można zasięgnąć za pośrednictwem stron internetowych ubezpieczycieli, co zapewniam, wcale nie jest takie proste i wymaga dużej cierpliwości.

Co zaś dotyczy kwestii, czy ta forma konsultacji jest do bani, odpowiedź moim zdaniem jest przecząca. Po pierwsze dlatego, że w epidemii często była jedyną formą kontaktu pacjenta z lekarzem i sprawdziła się w praktyce.

Po drugie, dzięki niej prawdopodobnie mniej osób uległo zakażeniu koronawirusem.

Po trzecie, pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze (dojazdy do placówki medycznej).

Po czwarte, umożliwia diagnozowanie pacjentów z wykorzystaniem dostępnych narzędzi elektronicznych oraz leczenie, nie wspominając o możliwości otrzymania recepty, a w uzasadnionych medycznie przypadkach uzyskanie zwolnienia lekarskiego bez wychodzenia z domu.

Telemedycyna weszła na wyższy poziom rozwoju i jej rozwiązania są wciąż udoskonalane – lokalnie i globalnie. Nie ma od niej odwrotu. Fakt, nie towarzyszy jej fizyczny kontakt z lekarzem, ale czy zawsze jest konieczny?

Sławomir Dąblewski
dablewski@gmail.com

18,346FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie