Blog - Strona 1299 z 1545 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1299

Wiem, kogo motywuję

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Dystrybutorzy, agenci, brokerzy czy integratorzy ubezpieczeniowi oferują znacznie więcej niż polisy. Zapewniają swoim klientom ochronę, bezpieczeństwo i realną pomoc w trudnych sytuacjach. Wartości szczególnie cenne w czasach niepewności. Dlatego w pandemii branża ubezpieczeniowa błyskawicznie dostosowała się do nowych realiów i w całości przeszła na zdalne funkcjonowanie.

Zmieniły się narzędzia, systemy czy miejsca spotkań. Jednak nadal kluczową rolę w pozyskiwaniu i obsłudze klienta odgrywają siły sprzedaży. Warto zadbać o motywację agentów i zaproponować rozwiązania, które są odpowiedzią na ich aktualne potrzeby, problemy i oczekiwania.

Pomimo spowolnienia gospodarczego branża ubezpieczeniowa jest w dobrej kondycji. Ludzie i firmy nie rezygnują z polis, ale szukają tańszych produktów i potrzebują fachowego doradztwa w zakresie doboru odpowiedniego rozwiązania.

Czołowe firmy ubezpieczeniowe nie tylko przeniosły biznes do sieci, ale także wprowadziły do oferty ubezpieczenia na wypadek utraty pracy czy zachorowania na Covid-19. Takie elastyczne podejście powinno dotyczyć także programów wsparcia sprzedaży, ponieważ to, co do tej pory działało, w obecnej sytuacji straciło swoją skuteczność.

Nowy model pracy

Rewolucja w obszarze komunikacji i sprzedaży zmieniła model pracy pośredników ubezpieczeniowych. Pojawiły się nowe wyzwania związane głównie z digitalizacją oferty i wirtualną obsługą klienta. Pandemia przyspieszyła to, co nieuniknione, czyli transfer klientów z kanałów tradycyjnych do internetu. Eksperci prognozują, że model hybrydowy, łączący obsługę stacjonarną i za pośrednictwem internetu, zostanie z nami na dłużej.

Jak wynika z badania EY „Jak Polacy kupują ubezpieczenia?”, opublikowanego w maju 2020 r., aż 66% Polaków w dalszym ciągu kupuje ubezpieczenia w kanałach tradycyjnych, ale chcieliby załatwić jak najwięcej spraw zdalnie.

53% ankietowanych życzyłoby sobie mieć możliwość zgłoszenia szkody przez internet, 46% chciałoby w ten sposób poznać status rozpatrywania swojej sprawy, a 43% chętnie skorzystałoby z tak prozaicznej funkcji jak zdalna zmiana adresu.

Przekonanie sił sprzedaży do tej formy współpracy, a co ważniejsze, maksymalizacja jej efektywności, wymagają zaangażowania oraz wsparcia ze strony ubezpieczycieli, dystrybutorów i integratorów ubezpieczeniowych.

Firmy, które zbudują silną pozycję w internecie, a także przygotują siły sprzedaży do skutecznego pozyskiwania oraz obsługi klientów w kanałach cyfrowych, mają szansę zyskać przewagę konkurencyjną.

Kierunek człowiek – agentocentryzm

W Polsce działa ponad 30 tys. agentów i multiagentów ubezpieczeniowych oraz niemal
240 tys. osób wykonujących czynności agencyjne (według „Ubezpieczenia w liczbach 2019 – rynek ubezpieczeń w Polsce” – raport Polskiej Izby Ubezpieczeń, kwiecień 2020).

Budując program wsparcia sprzedaży, trzeba pamiętać, że każda z tych osób ma swoje oczekiwania i potrzeby. Co ważniejsze – należy mieć na uwadze, że te potrzeby i oczekiwania się zmieniają. Nie tylko w kontekście aktualnej sytuacji społecznej, ekonomicznej czy politycznej, ale także w kontekście osobistych pragnień, wyzwań czy możliwości.

Dlatego warto zrewidować funkcjonujące systemy motywowania sił sprzedaży i wybrać rozwiązania, które w tym momencie będą atrakcyjne dla pośredników.

– Przy budowaniu programu motywacyjnego należy uwzględnić nie tylko trendy rynkowe, ale przede wszystkim preferencje uczestników. Wiedza o ich prawdziwych potrzebach, wartościach i zachowaniu determinuje skuteczność wdrażanych rozwiązań. Prawdziwych znaczy zbadanych i aktualnych, a nie opartych na intuicji czy dotychczasowych doświadczeniach.

Dziś agenta trudno skusić wycieczką na Malediwy, która nie wiadomo kiedy i czy w ogóle się odbędzie. Sama obietnica nagrody to za mało – gratyfikacja powinna być dostępna tu i teraz. W przeciwnym razie nawet najbardziej atrakcyjne propozycje, ale niemożliwe do zrealizowania, np. przez obostrzenia sanitarne, mogą odnieść skutek odwrotny do zamierzonego – powiedział Wojciech Gołębiewski, Sales Manager Incentive & Recognition Category z Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

DNA nagrody

Według badania „Kompas lojalności w B2B. Oczekiwania uczestników a rzeczywistość”, zrealizowanego przez IRCenter na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, nagrody są główną motywacją do brania udziału w programach motywacyjnych. Zniechęca natomiast zbyt mały wybór nagród.

To jasny sygnał, że forma gratyfikacji jest najistotniejszym elementem motywowania sił sprzedaży. Powinna być atrakcyjna dla konkretnej grupy docelowej – agentów, multiagentów czy dystrybutorów – oraz być adekwatna do wysiłku włożonego w realizację danego zadania.

W obecnej sytuacji, kiedy zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym towarzyszy nam niepewność, przy projektowaniu programów motywacyjnych należy wziąć pod uwagę także obawy pośredników.

„Badanie potrzeb pracowników 2020” przeprowadzone przez PBS na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska pokazuje, że blisko co trzecia osoba zatrudniona w Polsce obawia się zwolnienia z pracy. Jednocześnie co drugi pracownik boi się obniżki pensji, a co trzeci – braku premii. Wpływa to również na preferencje dotyczące nagród i benefitów.

Wojciech Gołębiewski

Od ekskluzywnej wycieczki uczestnicy wolą teraz nagrody, które wspierają budżet domowy oraz dają swobodę decydowania o tym, kiedy i jak będą chcieli zrobić z nich użytek.

– W branży finansowej nagrody rzeczowe są znacznie mniej popularne niż w farmacji czy FMCG. W ubezpieczeniach najczęściej wybierane są rozwiązania bezpieczne, łatwe w dystrybucji i nowoczesne – czyli przedpłacone karty premiowe, e-vouchery albo kupony premiowe. To pośrednicy otrzymujący nagrodę mogą samodzielnie wybrać najlepszą dla siebie, w dogodnym miejscu i czasie. Dodatkowo mają one tę przewagę, że można z nich skorzystać zarówno w internecie, jak i sklepach stacjonarnych.

Przedpłacona Karta Premiowa ma funkcję bezpiecznych płatności zbliżeniowych, w tym do 100 zł bez PIN-u. Co więcej, można też dodać ją do aplikacji Google Pay i płacić wygodnie telefonem. Karta jest gotowa do użycia „od zaraz”, bez konieczności wizyty w banku, otwierania rachunku czy jej fizycznej aktywacji. Co istotne, od strony wizerunkowej można kartę spersonalizować, dodając m.in. logo firmy czy promowanego produktu lub stworzyć autorski projekt graficzny całej karty. Takie działanie wzmacnia pozycję marki oraz przywiązanie do firmy, pozostając na dłużej w świadomości osoby nagrodzonej. 

W przypadku akcji krótkoterminowych doskonałym rozwiązaniem jest eVoucher, czyli przekazywany drogą elektroniczną, e-mailem lub SMS-em, kod o określonej wartości do wybranej sieci sklepów lub punktów usługowych. To najszybszy sposób przekazania nagrody bez dodatkowych nakładów finansowych. Taka forma eliminuje koszty związane z magazynowaniem nagród oraz ich dystrybucją, pomaga także uniknąć problemów z logistyką, co ma kluczowe znaczenie zwłaszcza przy dużej liczbie nagród o niskiej wartości – dodaje Wojciech Gołębiewski.

Doświadczenia z ostatnich miesięcy na zawsze zmieniły oblicze rynku ubezpieczeń. Cyfrowa transformacja, zmiany w modelach biznesowych i preferencjach klientów wpłynęły na system pracy pośredników. Dlatego tak istotne jest motywowanie sił sprzedaży oparte na indywidualnym traktowaniu i zrozumieniu rzeczywistych potrzeb agentów.

Takie podejście umożliwi nie tylko zachowanie sprawności operacyjnej czy realizację celów sprzedażowych, ale przede wszystkim stanie się solidnym fundamentem do zbudowania silnej pozycji na rynku.

Wojciech Gołębiewski
Sodexo

PBUK: Upadło mołdawskie Klassica Asigurari

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Mołdawskie towarzystwo ubezpieczeniowe Klassica Asigurari utraciło wypłacalność. National Commission for Financial Markets, lokalny organ nadzoru, cofnął zakładowi licencję na prowadzenie działalności oraz rozpoczął postępowania upadłościowe – podało Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

PBUK poinformowało również, że w przypadku jakichkolwiek zdarzeń na terenie Polski, spowodowanych ruchem pojazdów ubezpieczonych w Klassica Asigurari, w pełni gwarantuje poszkodowanym prawo do uzyskania odszkodowania.

(AM, źródło: PBUK)

Leo Burnett i Focus Media Group obsłużą reklamowo PZU

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PZU rozstrzygnął zdalny przetarg na obsługę reklamową. W rywalizacji najlepszymi okazały się agencje Leo Burnett i Focus Media Group – podały wirtualnemedia.pl.

Według doniesień portalu, zwycięzcy przetargu będą odpowiadać za przygotowanie i realizację kampanii 360° oraz koordynację całości działań komunikacyjnych. Szczegóły przetargu oraz długość trwania umowy o współpracy nie są znane. Dotychczas (od 2017 r.) główną agencją obsługującą PZU była Red8 Advertising.

(AM, źródło: wirtualnemedia.pl)

Allianz: Nieoczekiwany wzrost zysku w nienormalnych czasach

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Niemiecki Allianz odmówił podania prognozy za 2020 r. ze względu na niepewność co do rozwoju pandemii i pomimo osiągnięcia nieoczekiwanie 6% wzrostu zysku netto w III kwartale. Allianz, podobnie jak inni ubezpieczyciele, ostrzegał przed skutkami zgłaszania przez klientów roszczeń z tytułu spowodowanych lockdownem przerw w działalności i odwołania imprez, podczas gdy zapotrzebowanie na ubezpieczenia komunikacyjne i podróżne spadło.

Dyrektor finansowy Giulio Terzariol powiedział, że nieprzewidywalność na rynkach finansowych może jeszcze wzrosnąć ze względu na wybory w USA i odmówił udzielenia wskazówek co do wyników całorocznych, gdyż jak zauważył na konferencji prasowej, „to nie są normalne czasy”.

Zysk netto przynależny akcjonariuszom, w wysokości 2,063 mld euro w III kw., jest wyższy od 1,947 mld euro przed rokiem i od konsensusu prognoz wynoszącego 1,626 mld euro. Na wynik finansowy pozytywnie wpłynął wzrost zysku spoza podstawowej działalności Allianz. Chodzi tu o wyższe zrealizowane zyski z letniej sprzedaży portfela i mniejszą utratę wartości aktywów po dokonanym rok temu odpisie na obligacje argentyńskie.

Firma również definitywnie odwołała wykup akcji, wstrzymany wobec utrzymującej się niepewności gospodarczej. Po ogłoszeniu wyników akcje Allianz zyskały 1% wartości. Jakiś czas temu ubezpieczyciel porzucił swój cel zysku za 2020 r., wynoszący 11,5–12,5 mld euro, tłumacząc to niepewnością wynikającą z pandemii i przyznał, że spodziewa się pierwszego od niemal dekady rocznego spadku zysku. – Mamy pewność, że nie tylko przetrwamy kryzys pandemii, ale zbudujemy jeszcze silniejszy Allianz – powiedział dyrektor generalny Oliver Baete.

Współczynnik łączony w ubezpieczeniach majątkowych Allianz, przynoszących ubezpieczycielowi najwyższe dochody, w III kw. pogorszył się nieco z 94,3% do 94,5%.

(AC, źródło: Reuters)

Vienna Insurance Group zakłada firmę assistance w krajach bałtyckich

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

VIG kontynuuje proces oferowania usług assistance przez własne podmioty. Grupa utworzyła Global Assistance Baltic – firmę, która będzie świadczyć pomoc w krajach bałtyckich.

VIG zrezygnowała z oferowania usług assistance za pośrednictwem firm zewnętrznych, na rzecz własnych firm zapewniających takie wsparcie. Grupa zrobiła pierwszy krok w tym kierunku w 2013 roku, kupując Global Assistance w Czechach. Potem przyszła kolej na uruchomienie takich podmiotów na Słowacji, w Bułgarii (skąd świadczona jest też pomoc w Serbii i Macedonii Północnej), Rumunii i Polsce, a teraz przyszedł czas na kraje bałtyckie.

– Zapewnienie całego procesu od oferty ubezpieczeniowej po obsługę szkód i assistance z jednego źródła to dla nas wyraźna wartość dodana. Dzięki temu możemy znacząco wpływać i dalej optymalizować jakość usług poprzez kontrolę cyklu obsługi roszczeń od pierwszego kontaktu do wypłaty odszkodowań – tłumaczy Elisabeth Stadler, dyrektor generalna VIG.

Global Assistance Baltic z siedzibą w Rydze rozpocznie obsługę assistance w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych, turystycznych i mieszkaniowych dla spółek VIG na Łotwie, Litwie i Estonii do końca 2021 r. Tym samym grupa będzie świadczyć pomoc w 10 krajach

W ubiegłym roku firmy assistance VIG obsłużyły klientów w około 400 tys. spraw. W pierwszej połowie 2020 r. ze względu na pandemię Covid-19 obsłużono jedynie ok. 160 tys. spraw z zakresu assistance.

(AM, źródło: VIG)

Euler Hermes: Powyborcza batalia sądowa opóźni pomoc dla gospodarki

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sytuacja polityczna w USA może ulec zamrożeniu do stycznia 2021 r., pomimo tego, że interwencja rządowa jest pilnie potrzebna celem złagodzenia gospodarczego wpływu drugiej fali Covid-19 – ocenia Dział Analiz Ekonomicznych Euler Hermes.

Batalia sądowa może potrwać do 8 grudnia (termin ponownego zliczenia głosów i zakończenia sporów prawnych, przypadający sześć dni przed zebraniem się Kolegium Elektorów 14 grudnia celem dokonania wyboru prezydenta i wiceprezydenta), potencjalnie wymagając interwencji Sądu Najwyższego.

Ta długotrwała niepewność pojawia się w czasach szybko rosnącej liczby zakażeń Covid-19 w USA. W tym kontekście opóźnienie tego impulsu przez spór sądowy i rozbicie polityczne wpłynie na wyniki w zakresie wzrostu amerykańskiego PKB w IV kwartale 2020 r. i I kwartale 2021 r. W rezultacie Euler Hermes prognozuje obecnie wzrost amerykańskiego PKB w IV kw. na poziomie -8% kw/kw w ujęciu rocznym, przy ogólnym wyniku rok do roku na poziomie -4,2% w 2020 r. i +3,6% w 2021 r.

Ten opóźniony impuls powinien przybrać formę nowej transzy świadczeń w I połowie 2021 r, a następnie zwiększonego wydatkowania na infrastrukturę w II połowie 2021 r., niezależnie od tego, kto wygra wybory, ponieważ w obecnej sytuacji zwycięży pilność potrzeb, która zapewni bezstronność. Biden będzie optował za pakietem opiewającym na 1,9 bln USD, którego wydatkowanie zostanie rozłożone równomiernie na lata 2020 i 2021. W przypadku drugiej kadencji prezydenta Trumpa ubezpieczyciel typuje pakiet fiskalny w wysokości 1,5 bln USD, który będzie wydatkowany w okresie dwóch lat – czyli kwotę w dolnym zakresie kwot omawianych w trakcie ostatnich negocjacji w Kongresie.

Z poczuciem pewnego déjà vu, rynki finansowe mierzą się teraz z ponurą wizją „podzielonego rządu”, gdy w kraju panuje sytuacja nadzwyczajna. Nawet przy najsilniejszym przywództwie ze strony prezydenta, federalna struktura USA nie ułatwia stworzenia i wdrożenia spójnej i zrównoważonej ogólnokrajowej strategii sanitarnej przeciwdziałającej epidemii Covid-19. Podzielonemu rządowi nie będzie również łatwo uzgodnić sposobu wydatkowania środków publicznych na wsparcie gospodarki. Czas jest tu kwestią kluczową, ale najprawdopodobniej zostanie zmarnowany – przynajmniej do dnia inauguracji.

(AM, źródło: MultiAN)

Odc. 126 – Mity o ubezpieczeniach na życie

0

Nie potrzebuję ubezpieczenia na życie, bo mam grupówkę. Mnie się nic nie przytrafi. Czy Twoi klienci też tak mówią, gdy proponujesz im rozmowę o ubezpieczeniach na życie?

W tym odcinku podcastu ubezpieczeniowego „Rozmowy bez Asekuracji” Wojciech Soliński z Signal Iduna opowie o mitach wokół ubezpieczeń na życie. Czy to dotyczy również Twoich klientów? Posłuchaj. Rozmawia Aleksandra E. Wysocka, redaktorka naczelna „Gazety Ubezpieczeniowej”.

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Ubezpieczyciele po raz kolejny pomagają w walce z pandemią Covid-19

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z inicjatywy Polskiej Izby Ubezpieczeń 18 zakładów ubezpieczeń sfinansuje dodatkowe call center dla Głównego Inspektoratu Sanitarnego. To kolejne przedsięwzięcie branży ubezpieczeniowej, która wspiera osoby walczące z koronawirusem na pierwszej linii oraz Polaków zmagających się ze skutkami pandemii. Ubezpieczyciele sfinansują pracę 100 dodatkowych konsultantów przez najbliższe pół roku.

– Naszą społeczną rolą jest niesienie pomocy w najtrudniejszych sytuacjach życiowych. Pandemia bez wątpienia jest taką sytuacją. Dlatego pomagamy i działamy znacznie szerzej, niż wynikałoby to wyłącznie z zapisów w umowach ubezpieczenia. Pomoc jest potrzebna w wielu wymiarach. Branża ubezpieczeniowa chce dołożyć swoją część – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.

Środki przeznaczone przez ubezpieczycieli na dodatkowe call center dla GIS to pomoc dla osób z podejrzeniem lub chorych na Covid-19. Praca konsultantów zostanie zorganizowana w taki sposób, by byli oni dostępni dla potrzebujących przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.

W przedsięwzięciu bierze udział 18 firm ubezpieczeniowych: Allianz, Aviva, AXA, Compensa, Credit Agricole Ubezpieczenia, Ergo Hestia, Generali, InterRisk, MetLife, PKO Ubezpieczenia, Grupa PZU, Saltus, TUW „TUW”, UNIQA, Unum, Vienna Life, Warta i Wiener.

Ubezpieczeniowe wsparcie od początku pandemii

Do tej pory zakłady ubezpieczeń podjęły już szereg inicjatyw mających na celu wsparcie Polaków w walce z Covid-19. Było to m.in. dofinansowanie lub zakup potrzebnego sprzętu medycznego oraz środków ochrony osobistej czy bezpłatna pomoc prawna dla przedsiębiorców oraz telemedyczna i psychologiczna dla klientów.

Zaraz po wybuchu pandemii PIU opracowała rekomendacje działań na rzecz klientów dla zakładów ubezpieczeń. Uproszczono procedury zawierania i przedłużania umów ubezpieczenia, a także wprowadzono zdalną likwidację szkód w znacznie szerszym zakresie niż wcześniej. Przy naprawach pojazdów priorytet zyskały te należące do pracowników służby zdrowia i ratowników medycznych. Dodatkowo przyspieszone zostały wypłaty dla kontrahentów, takich jak warsztaty naprawcze, firmy transportowe czy lekarze orzecznicy.  

– Od początku pandemii wspieramy Polaków, których dotknęły skutki kryzysu. Robimy to zarówno w ramach wspólnych inicjatyw, jak i akcji realizowanych przez poszczególne zakłady ubezpieczeń – podsumowuje Jan Grzegorz Prądzyński.

AM, news@gu.home.pl

(źródło: PIU)

Mniej pośredników na polskim rynku ubezpieczeniowym

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ubiegłym roku spadła liczba pośredników funkcjonujących na polskim rynku ubezpieczeń. Wzrost nastąpił jedynie w grupie brokerów ubezpieczeniowych. Grono agentów, osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne (OFWCA) oraz brokerów reasekuracyjnych było wyraźnie szczuplejsze niż w 2018 r.

Z raportu Komisji Nadzoru Finansowego zatytułowanego „Biuletyn roczny. Rynek ubezpieczeń 2019” wynika, że w minionym roku w segmencie agencyjnym funkcjonowało 268 326 zarejestrowanych agentów oraz osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne. W porównaniu z 2018 r. (269 119 agentów i OFWCA) ich liczba spadła o blisko tysiąc pośredników. Do spadku liczebności tej grupy przyczyniły się oba segmenty. Na koniec grudnia ub.r. w rejestrze funkcjonowało 31 293 agentów oraz 237 033 OFWCA. Rok wcześniej było to odpowiednio 31 427 i 237 692 pośredników.

Wzrost miał za to miejsce w segmencie brokerskim, gdzie na dzień 31 grudnia zarejestrowanych było 1458 brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych – o 10 więcej niż w roku poprzednim. Z tej liczby 896 brokerów stanowiły osoby fizyczne, natomiast 562 – osoby prawne. Przed rokiem było to odpowiednio 892 i 556. Większość tej grupy stanowili brokerzy ubezpieczeniowi. Na dzień 31 grudnia 2019 roku zarejestrowanych było 1405 takich pośredników (1394 w 2018 r.). Z tej liczby 883 brokerów działało jako osoby fizyczne (+5 pośredników r/r), natomiast 522 (+6 r/r) jako osoby prawne. Pozostałych 53 (54 w roku poprzednim) to brokerzy reasekuracyjni. 13 z tych pośredników funkcjonowało jako osoby fizyczne (-1 r/r). Z kolei 40 brokerów reasekuracyjnych – tyle samo co rok wcześniej – działało jako osoby prawne.

W ubiegłym roku z rejestru wykreślono też 65 brokerów – aż o 16 więcej niż w 2018 r. 62 z nich działało jako brokerzy ubezpieczeniowi (49 rok wcześniej), natomiast 3 – jako reasekuracyjni (bez wykreśleń w 2018 r.). Jednocześnie wydano 73 zezwolenia na działalność brokerską w zakresie ubezpieczeń (74  rok wcześniej). 45 zezwoleń otrzymali brokerzy – osoby fizyczne, natomiast 28 – osoby prawne. W 2018 r. było to odpowiednio 30 i 44. Zezwolenia na działalność brokerską w zakresie reasekuracji otrzymały dwie osoby prawne. W 2018 roku były to 2 osoby fizyczne i 3 prawne.

W sumie w 2019 roku na rynku funkcjonowało 269 731 agentów, OFWCA i brokerów – o blisko tysiąc mniej niż w roku poprzednim (270 513).

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl

Śmierć następstwem ataku ransomware

0
Łukasz Cichowski

O tym, że szkody w cyberprzestrzeni oddziałują na świat rzeczywisty, nie trzeba już chyba nikogo przekonywać. Wraz ze wzrostem liczby szpitalnych urządzeń podłączonych do sieci eksperci przewidywali, że cyberatak, w którym ucierpią pacjenci, będzie tylko kwestią czasu. Niestety tak się właśnie stało.

Do tej pory skutki ataków ransomware (oprogramowanie szyfrujące dane, wymagające od ofiary zapłaty okupu za udostępnienie klucza deszyfrującego) przeliczaliśmy na pieniądze. Tym razem jednak została przekroczona granica, ponieważ mieliśmy do czynienia z prawdopodobnie pierwszym atakiem hakerskim, którego pośrednim skutkiem była śmierć człowieka.

Pomoc o godzinę za późno

Policja wszczęła śledztwo w sprawie nieumyślnego spowodowania śmierci, po tym jak 9 września br. atak ransomware dotknął 30 serwerów Szpitala Uniwersyteckiego w Düsseldorfie, paraliżując szpitalne systemy, w tym oddział intensywnej terapii, oraz zmuszając personel szpitala do odsyłania pacjentów wymagających pilnej pomocy lekarskiej do innych placówek medycznych.

W tym celu hakerzy wykorzystali lukę CVE-2019-19781 w oprogramowaniu Citrix, dostawcy rozwiązań VPN. Mimo że o luce wiedziano od stycznia br. (stosowna aktualizacja oprogramowania była dostępna dla administratorów IT), szpital nie podjął starań, by ją wyeliminować.

Według raportu niemieckiego serwisu RTL, to jednak nie placówka miała paść ofiarą ataku, ale uniwersytet, przy którym szpital działał i do którego zostało wystosowane żądanie okupu. Ustalono, że policja skontaktowała się z hakerami i przekonała ich do przekazania klucza deszyfrującego, który odszyfrowałby zainfekowane serwery.

Przestępcy rzekomo nie wiedzieli, że zaatakowali placówkę zdrowia. Po otrzymaniu informacji od władz napastnicy wstrzymali atak.

Jak ustalili śledczy, 10 września br. 78-letnia pacjentka z tętniakiem miała zostać przyjęta na oddział intensywnej terapii tegoż szpitala w czasie trwania ataku. Placówka nie mogła zapewniać chorej właściwej opieki, podjęto więc decyzję o przekierowaniu zbliżającej się karetki do innego szpitala, oddalonego o ok. 30 km.

Kobieta, w stanie bezpośrednio zagrażającym życiu, została przetransportowana do szpitala w Wuppertalu, gdzie zmarła na skutek zbyt późnego udzielenia pomocy. Szacuje się, że zmiana placówki wydłużyła czas oczekiwania na pomoc o godzinę.

Szpitale zawsze zapłacą

Skutki ataku ransomware wykraczają daleko poza unieruchomienie szpitalnych systemów. Sprawcy twierdzili również, że wykradli dane pacjentów. Jakby awaria systemu i utrata życia nie wystarczyły, szpital nadal musi ustalić, jak rozwiązać próbę wymuszenia.

Szpitale często stają się obiektem ataku, zwłaszcza ataku ransomware, ponieważ wymagają stałego dostępu do dokumentacji medycznej i systemów komputerowych, co zwiększa prawdopodobieństwo, że zapłacą swoim szantażystom.

Do tej pory najboleśniej odczuły to w 2017 r. brytyjskie placówki (WannaCry) zmuszone do odwołania zaplanowanych operacji i odesłania pacjentów oraz szpitale w Wirginii i Pensylwanii (NotPetya), które utraciły dostęp do danych.

W USA, gdzie szpitale należą do najłatwiejszych celów, w 2019 r. 764 z nich padło ofiarą oprogramowania ransomware. Pacjenci w nagłych wypadkach byli odsyłani do domów, dokumentacja medyczna była niedostępna, a w niektórych sytuacjach została trwale utracona. Odwołano zaplanowane zabiegi chirurgiczne, odroczono badania i zawieszono działanie numeru 911 (odpowiednik numeru 999 w Polsce).

Eksperci w zakresie cyberbezpieczeństwa od lat ostrzegają, że większość szpitali nie jest przygotowana na atak cyber. Zależne są one w dużej mierze od sprzętu, często podłączonego do internetu. Bez tego dostępu nie są w stanie udzielić stosownej pomocy medycznej swoim pacjentom.

Walka o bezpieczną cyberprzestrzeń trwa każdego dnia. Niestety hakerzy wydają się być wciąż o krok przez twórcami rozwiązań dotyczących ochrony tej sfery funkcjonowania podmiotów.

Nie jesteśmy jednak z góry skazani na porażkę. Wielu incydentów można uniknąć dzięki zdrowemu rozsądkowi i zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Na stronie www.gov.pl/web/baza-wiedzy możemy znaleźć poradnik Rekomendacje cyberbezpieczeństwa dla podmiotów sektora ochrony zdrowia (kwiecień 2020). Jeśli naszymi klientami są placówki służby zdrowia, z pewnością warto im polecić ich lekturę.

Łukasz Cichowski
starszy broker w MAI Insurance Brokers Poland

18,505FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie