Blog - Strona 130 z 1482 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 130

Co z regresem ubezpieczeniowym po zalaniu mieszkania?

0
Źródło zdjęcia: Canva

Według danych Eurostatu większość Polaków mieszka w domach jednorodzinnych. Jednak ok. 40% z nas to wciąż mieszkańcy wielopiętrowych bloków. Abstrahując od wad i zalet poszczególnych sposobów zamieszkania, należy stwierdzić, że właściciele mieszkań są znacznie bardziej narażeni na ryzyka związane z działaniami sąsiadów bądź zdarzenia szkodzące mające swoje źródło w mieszkaniach sąsiednich.

Powszechnym i częstym problemem jest zalewanie mieszkań w wyniku awarii w mieszkaniach na wyższym piętrze. W takich wypadkach poszkodowany właściciel zalanego mieszkania zgłasza szkodę do swojego ubezpieczyciela, ten zaś, o ile nie widzi przeciwwskazań, wypłaca odszkodowanie.

Tutaj jednak procedura się nie kończy, bowiem ubezpieczycielowi na podstawie art. 828 Kodeksu cywilnego przysługuje regres w stosunku do sprawcy szkody o zwrot wypłaconej sumy (tzw. regres typowy). Praktyka pokazuje, że dochodzenie regresu przez ubezpieczyciela wcale nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać.

Konstrukcja prawna przy regresie

Aby zrozumieć, dlaczego regres ubezpieczeniowy przy zalaniu mieszkania jest skomplikowanym w praktyce zagadnieniem, należy wyjaśnić samą istotę regresu.

Regres – jak tłumaczy D. Maśniak – polega na zmianie wierzyciela w stosunku zobowiązaniowym między poszkodowanym a osobą odpowiedzialną za szkodę przez wejście ubezpieczyciela w miejsce poszkodowanego, a następnie na realizacji roszczenia. Roszczenie regresowe ubezpieczyciela ma zatem charakter pochodny, zależny od istnienia zobowiązania, z tytułu którego może być wykonywane (D. Maśniak, Kodeks cywilny. Komentarz, wyd. II, red. M. Balwicka-Szczyrba, A. Sylwestrzak, Warszawa 2024, art. 828).

Ubezpieczyciel wchodzi zatem w całokształt praw oraz obowiązków wobec podmiotu odpowiedzialnego za szkodę. W orzecznictwie tłumaczy się, że ubezpieczyciel ma więc zawsze tylko tyle uprawnień, ile przysługuje poszkodowanemu (LEX nr 1726000).

Pojawia się zatem pytanie, na jakich zasadach deliktowych pierwotny poszkodowany mógł dochodzić swoich praw wobec sprawcy. Odpowiedź jest oczywiście kluczowa, ponieważ te same zasady będą miały zastosowanie do regresu ubezpieczeniowego.

Przez kilkanaście lat w doktrynie prawa cywilnego trwał spór, czy do tego typu szkód ma zastosowanie art. 433 k.c., który stanowi, że: za szkodę wyrządzoną wyrzuceniem, wylaniem lub spadnięciem jakiegokolwiek przedmiotu z pomieszczenia jest odpowiedzialny ten, kto pomieszczenie zajmuje, chyba że szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą zajmujący pomieszczenie nie ponosi odpowiedzialności i której działaniu nie mógł zapobiec.

Przyjmuje się, że ww. norma ustanawia tzw. odpowiedzialność na zasadzie ryzyka. Jest to niezwykle ważne, gdyż w przypadku realizacji regresu ta zasada inaczej rozkłada ciężar dowodowy w postępowaniu sądowym.

Kluczowa uchwała 7 sędziów Sądu Najwyższego

Ostatecznie, po latach wątpliwości interpretacyjnych, uchwałą 7 sędziów Sądu Najwyższego z 19 lutego 2013 r. (III CZP 63/12, LEX nr 1271658) przyjęto, że art. 433 k.c. nie ma zastosowania do odpowiedzialności za szkodę polegającą na zalaniu lokalu położonego niżej z lokalu znajdującego się na wyższej kondygnacji.

Podstawą prawną dochodzenia roszczeń będzie zatem art. 415 k.c., ustanawiający ogólną odpowiedzialność na zasadzie winy (Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia). Ta podstawa jest oczywiście mniej optymalna przy regresach (również ubezpieczeniowych), bowiem nakłada na powoda obowiązek wykazania wszystkich przesłanek odszkodowawczych.

Co prawda podejmowane są czasami próby zmiany przedstawionej wykładni, niemniej bezskutecznie. Przykładem może być uzasadnienie wyroku Sądu Rejonowego dla Łodzi-Widzewa w Łodzi z 18 marca 2019 r. (I C 399/16, LEX nr 2699184), w którym wywiedziono, że podstawą odpowiedzialności sprawcy szkody polegającej na zalaniu lokalu położonego niżej z lokalu znajdującego się na wyższej kondygnacji jest przepis art. 415 k.c. Jakkolwiek w orzecznictwie pojawiła się również koncepcja zastosowania art. 433 k.c. przy ustalaniu odpowiedzialności za tego rodzaju szkody, to aktualnie za pogląd ugruntowany należy uznać ten, który wyklucza jako podstawę odpowiedzialności za tzw. szkody zalaniowe przepis art. 433 k.c.

Z powyższego wynika, że aby wykazać odpowiedzialność sprawcy szkody zalaniowej, należy zgromadzić materiał dowodowy potwierdzający:

  • wysokość szkody,
  • winę i bezprawność działania lub zaniechania sprawcy szkody,
  • adekwatny związek przyczynowo-skutkowy.

Dopiero udowodnienie – a nie uprawdopodobnienie – tych wszystkich przesłanek w toku postępowania sądowego może doprowadzić do skutecznego regresu ubezpieczeniowego.

Mateusz Kosiorowski
adwokat, koordynator

Klaudiusz Mikołajczyk
praktyka ubezpieczeniowa kancelarii Wardyński i Wspólnicy

Zbigniew Jęksa nowym prezesem TUW-Cuprum

0
Zbigniew Jęksa

12 listopada rada nadzorcza TUW-Cuprum, towarzystwa należącego do Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź, powołała nowy skład zarządu ubezpieczyciela. Prezesem został Zbigniew Jęksa, a wraz z nim w organie zasiądą Renata Głuszczuk, odpowiedzialna za zarządzanie ryzykiem, oraz Edyta Kozieł, odpowiedzialna za działalność operacyjną. Nowy zarząd wyłoniono w otwartym postępowaniu konkursowym.

Zbigniew Jęksa związany jest z rynkiem ubezpieczeń korporacyjnych od ponad 30 lat. Pracował m.in w Allianz, AXA, UNIQA, InterRisk, gdzie odpowiadał za obszary produktowe i sprzedażowe. Z wykształcenia jest magistrem ekonomii (Politechnika Radomska) i magistrem wychowania fizycznego (AWF Warszawa). Ukończył też studia doktoranckie w zakresie zarządzania w Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie jest wykładowcą na studiach podyplomowych.

Renata Głuszczuk pracuje na rynku finansowym od 32 lat, w tym 11 w bankowości korporacyjnej i 21 w branży ubezpieczeniowej.  Ma siedmioletnie doświadczenie jako prezeska zarządu TUW-Cuprum, a od 2016 roku pełni funkcję członkini zarządu odpowiedzialnej za zarządzanie ryzykiem. Z wykształcenia jest magistrem ekonomii. Studiowała w Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu.   

Edyta Kozieł posiada 30-letnie doświadczenie w finansach i kontrolingu oraz w realizacji zadań nadzoru właścicielskiego, biura zarządu i administracji. Zajmowała m.in. stanowisko wiceprezesa zarządu oraz dyrektora finansowego i dyrektora ds. restrukturyzacji w podmiotach GK KGHM Polska Miedź. Z wykształcenia jest magistrem ekonomii, ukończyła Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie rachunkowości i finansów oraz studia podyplomowe w zakresie audytu wewnętrznego (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie) i zarządzania projektami (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu).

Nominacja Zbigniewa Jęksy wymaga jeszcze zatwierdzenia przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego.

(AM, źródło: TUW-Cuprum)

Sergiusz Szarata za sterami MJM Services

0
Sergiusz Szarata

22 listopada Sergiusz Szarata objął funkcję prezesa zarządu MJM Services. Jego poprzednikiem na tym stanowisku był Jakub Łahoda.

– Powołanie Sergiusza na stanowisko prezesa zarządu MJM Services to ważny etap w budowaniu silnego zespołu menedżerskiego. Jego wszechstronne doświadczenie i unikatowe kompetencje wpisują się w cele zwiększenia obecności spółki w sektorze ubezpieczeń firm leasingowych, pakietów dealerskich oraz flot samochodowych – komentuje Marcin Ślotała, prezes zarządu MJM Holdings.

Sergiusz Szarata jest absolwentem Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. R. Łazarskiego. Z rynkiem ubezpieczeniowym związany od 1997 r., zarówno w ramach struktur brokerskich, jak i agencyjnych. Zajmował stanowiska menedżerskie m.in. w KBU Protektor, Gras Savoye/WTW, Pol-Assistance/WTWS. W swojej karierze zawodowej odpowiadał za obszar budowania oraz obsługi procesów polisowych i szkodowych.

(AM, źródło: MJM, LinkedIn)

Zuzana Silberova wiceprzewodniczącą EIOPA

0
Zuzana Silberova

Rada Organów Nadzoru EIOPA wybrała 27 listopada nową wiceprzewodniczącą instytucji. Została nią Zuzana Silberova, dyrektorka wykonawcza Departamentu Nadzoru Rynku Finansowego w Narodowym Banku Czeskim (CNB). Jej pięcioletnia kadencja rozpoczyna się 28 stycznia 2025 r. Do tego dnia funkcję pełnił będzie Peter Braumüller, dyrektor zarządzający ds. ubezpieczeń i nadzoru nad emeryturami w Austriackim Urzędzie ds. Rynku Finansowego (FMA).

Rada wybrała również nowe członkinie zarządu EIOPA:  Julię Wiens, dyrektorkę naczelną ds. nadzoru nad ubezpieczeniami i funduszami emerytalnymi w niemieckim Federalnym Urzędzie Nadzoru Finansowego (BaFin), oraz Gitę Salden, członkinię zarządu ds. nadzoru w niderlandzkim banku centralnym (DNB). 

Julia Wiens zastąpi Alberto Corintiego, członka zarządu IVASS, a Gita Salden zastąpi Domhnalla Cullinana, dyrektora ds. ubezpieczeń i nadzoru w Centralnym Banku Irlandii. Nowo wybrane członkinie zarządu obejmą swoje stanowiska z dniem 1 stycznia 2025 r. Ich mandaty będą obowiązywać dwa i pół roku z możliwością przedłużenia o jedną kadencję.

Zarząd EIOPA składa się z przewodniczącego urzędu i sześciu przedstawicieli krajowych organów nadzoru. W posiedzeniach zarządu uczestniczą również przedstawiciel Komisji Europejskiej i dyrektor wykonawczy. Jego rolą jest dbanie o to, by EIOPA wypełniała swoją misję i powierzone jej zadania. Wiceprzewodniczący EIOPA pełni funkcje przewodniczącego pod jego nieobecność.

(AM, źródło: EIOPA)

Vienna Life przejmuje część udziałów Phinance

0
Źródło zdjęcia: Vienna Life

Vienna Life TU podpisało 26 listopada umowę na zakup udziałów w Phinance. Przedmiotem transakcji było 48,82% akcji, w tym wszystkie dotychczasowego inwestora Aegon Growth Capital Fund I GP B.V. Większościowy pakiet pozostaje w rękach głównych menedżerów spółki.

– Inwestycja w Phinance ma dla nas strategiczne znaczenie. Wpisuje się w nasze plany rozwoju, które obejmują m.in. wzmacnianie obecności na rynku poprzez innowacyjne partnerstwa i rozwój dystrybucji wielokanałowej, w tym w szczególności współpracę z zewnętrznymi, niezależnymi pośrednikami. Chcemy wspierać Phinance w dalszym umacnianiu pozycji na rynku jako niezależnego dystrybutora, który zaspokaja potrzeby klientów nie tylko w zakresie ubezpieczeń, ale także szerokiej gamy innych produktów finansowych – komentuje Tomasz Borowski, członek zarządu kierujący pracami zarządu Vienna Life.

Phinance jest jedną z największych firm pośrednictwa finansowego w Polsce, która obsługuje tysiące klientów indywidualnych i biznesowych. Specjalizuje się w doradztwie finansowym oraz dystrybucji produktów inwestycyjnych, ubezpieczeniowych i kredytowych. Działa od 2002 roku. Obecnie posiada 52 oddziały na terenie całego kraju i ponad 1200 aktywnych doradców. W ramach działań spółki klienci mogą skorzystać z ponad 970 produktów finansowych.

– U podstaw funkcjonowania Phinance leży niezależność w doborze produktów finansowych, które oferujemy naszym klientom. Nasz dotychczasowy inwestor AGC doskonale to rozumiał, co przełożyło się na lata owocnej współpracy, za które chciałbym z tego miejsca podziękować. Jest dla nas bardzo ważne, że w nowy etap naszej historii wchodzimy z inwestorem, który szanuje naszą filozofię pracy, z klientem w centrum. Chcemy dostarczać klientom najlepsze rozwiązania, jakie oferuje rynek finansowy. Fakt, że Vienna Life nabywa pakiet 48,82% udziałów, świadczy o głębokim zrozumieniu naszego modelu biznesowego i chęci budowania partnerstwa, a nie przejmowania kontroli nad spółką. Jesteśmy niezwykle zadowoleni z przebiegu negocjacji i z optymizmem patrzymy w przyszłość, wierząc, że połączenie know-how Vienna Life w zakresie tworzenia produktów ubezpieczeniowych z naszym unikatowym i holistycznym podejściem do obsługi klienta z pewnością otworzy przed nami nowe możliwości rozwoju – dodaje Paweł Kasica, prezes zarządu Phinance.

Paweł Kasica

Finalizacja umowy wymaga zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

PZU dba o kulturę innowacyjności

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PZU po raz kolejny organizuje Dni Innowacji. To wydarzenie, podczas którego pracownicy są nagradzani za najciekawsze i najbardziej innowacyjne projekty zrealizowane w ciągu ostatniego roku.

Blisko 1200 pracowników PZU wybrało w głosowaniu pięć finałowych projektów, które powalczą o zwycięstwo w konkursie Innowacja Roku 2024. Zgłaszane przez nich inicjatywy dotyczą zarówno projektów usprawniających wewnętrzne prace, jak również obecnych i dopiero planowanych do wdrożenia rozwiązań dla klientów.

Zwycięzcę w konkursie wybierze jury w składzie: Iwona Wróbel, członkini zarządu PZU Życie, Jan Zimowicz, członek zarządu PZU SA, Piotr Rutkowski, dyrektor zarządzający ds. rozwoju procesów, usług i platform cyfrowych, oraz Paweł Cesarz, dyrektor biura rozwiązań IT – produkty i sprzedaż.

– Dni Innowacji to nasze coroczne święto. To świetna okazja do wymiany pomysłów na wykorzystanie nowych technologii w Grupie PZU oraz docenienie zespołów, które rozwijają innowacyjne rozwiązania. Chcemy inspirować i zachęcać do działania, dlatego w trakcie finałowej gali przewidzieliśmy między innymi debatę o AI i prezentację dronów kroczących – tłumaczy Marcin Kurczab, dyrektor ds. innowacji PZU.

Coroczne Dni Innowacji, których finałem jest konkurs Innowacja Roku, PZU organizuje od 2018 roku. Co roku prezentuje się na nich nawet kilkanaście projektów. Wydarzenie organizuje zespół Laboratorium Innowacji PZU, które generuje pomysły na nowe rozwiązania technologiczne i testuje je wspólnie z biznesem. Przy ich opracowywaniu i wdrażaniu PZU jest otwarte na współpracę z młodymi firmami technologicznymi. Tego typu projekty powstają w ramach prowadzonego przez Laboratorium Innowacji programu PZU Ready for Startups, którego celem jest wspieranie współpracy ze startupami w ramach wdrażania innowacji w PZU. Podczas sześciu lat działania eksperci ubezpieczyciela przeanalizowali ponad 6 tys. potencjalnych innowacji, z których ostatecznie wybrali 70 rozwiązań, a PZU wdrożył ponad 40 z nich. Innowacje służą zarówno usprawnianiu wewnętrznych procesów, jak i poprawianiu doświadczeń klientów.

(AM, źródło: PZU)

Balcia App już dostępna na polskim rynku

0
Źródło zdjęcia: Balcia

Balcia Insurance wprowadziła na polski rynek aplikację mobilną. Balcia App umożliwia szybki zakup ubezpieczeń, zgłoszenie szkody, a także śledzenie statusu realizacji roszczenia w czasie rzeczywistym.

– Od kilku lat obserwujemy zmiany w nawykach konsumenckich, spowodowane wejściem na rynek młodszych pokoleń, które oczekują cyfrowych rozwiązań w niemal każdej dziedzinie życia. Coraz więcej osób poszukuje sposobów na załatwianie spraw formalnych – od bankowości i ubezpieczeń po kwestie zdrowotne – bez konieczności wychodzenia z domu. To właśnie z myślą o takich klientach, przyzwyczajonych do obsługi wszelkich spraw za pomocą smartfona, zaprojektowaliśmy aplikację Balcia App – mówi Beata Grott, dyrektorka Balcia Insurance w Polsce.

Nagraj wiadomość i zgłoś szkodę

Balcia App umożliwa głosowe nagranie opisu szkody. Jest ono akceptowane przez firmę jako formalny dokument zgłoszenia. Dzięki opcji nagrania głosowego w aplikacji, zgłoszenie szkody można przesłać w dowolnym momencie – nawet podczas wykonywania innych czynności. Po przesłaniu zgłoszenia użytkownik ma możliwość bieżącego śledzenia statusu likwidacji szkody oraz zyskuje dostęp do zegara odliczającego czas, w jakim ubezpieczyciel powinien zweryfikować zgłoszenie szkody.

Więcej niż zakup ubezpieczenia

Aplikacja oferuje możliwość szybkiego zakupu ubezpieczeń z portfolio Balcia Insurance, m.in. domu (House Combo), komunikacyjnego (AC), podróżnego (Travel), a także te dla miłośników zimowego szaleństwa (Winter Combo) czy wielbicieli sportów ekstremalnych (Extreme).

– Aplikacje oferowane przez firmy ubezpieczeniowe służą najczęściej do okazjonalnego użytku, przede wszystkim podczas zakupu polisy lub zgłaszania szkody, co zazwyczaj ma miejsce kilka razy w roku. Naszą ideą było wzbogacenie jej o dodatkowe funkcje i korzyści, które – zgodnie z zasadą „wszystko w jednym miejscu” – umożliwiają załatwienie wielu spraw w jednej aplikacji. Jedną z nich jest możliwość skorzystania z lokalnej oferty rozrywkowej, a także atrakcyjny program lojalnościowy. Kluczową funkcją pozostaje możliwość zakupu dowolnego ubezpieczenia z naszej oferty, którego dokonać można w dowolnym momencie i miejscu na świecie. Jest to szczególnie istotne dla osób podróżujących, które mogą zdecydować się na ubezpieczenie już w trakcie wyjazdu. Popularność Balcia App w krajach bałtyckich, którą obserwujemy od kilku miesięcy, pozwala nam wierzyć, że aplikacja spotka się z równie pozytywnym przyjęciem w Polsce – dodaje Beata Grott.

Balcia App dostępna jest do pobrania z Google Play i App Store.

(AM, źródło: LinkedIn)

Unilink: Spotkanie Ekspertów na temat Grup Otwartych

0
Źródło zdjęcia: Unilink

27 listopada w katowickim Novotelu Unilink zorganizował spotkanie edukacyjne agentów z przedstawicielami trzech wiodących zakładów, oferujących ubezpieczenia życiowe w formie Grup Otwartych. Szkolenie zgromadziło 60 najlepszych pośredników z makroregionu Górnego Śląska i okolic oraz ponad 15 przedstawicieli ERGO Hestii, PZU oraz Warty.

Wydarzenie w Katowicach odbyło się w ramach najnowszej odsłony „Spotkań Ekspertów” organizowanych dla agentów Unilink. Tematem przewodnim były tym razem ubezpieczenia życiowe w formie Grup Otwartych. Szkolenie było przeznaczone zarówno dla doświadczonych w tym obszarze agentów, jak i debiutantów.

Celem spotkania była prezentacja ofert produktowych, jak również przedstawienie gotowych rozwiązań sprzedażowych, zapewniających oszczędność czasu dla agenta. W wydarzeniu uczestniczyli eksperci, którzy prezentowali tajniki ofert w obecności przedstawicieli innych towarzystw, co umożliwiło porównanie ofert różnych firm w jednym miejscu i czasie. Na zakończenie odbył się panel dyskusyjny z sesją Q&A.

– Klienci coraz częściej poszukują ochrony zdrowia, życia oraz zabezpieczenia przyszłości swoich bliskich. Widząc rosnące znaczenie ubezpieczeń życiowych na rynku oraz w odpowiedzi na potrzeby naszych agentów, rozpoczynamy cykl niezwykle istotnych spotkań, których tematem są Grupy Otwarte powiedział TomaszKroplewski, menedżer Zespołu ds. Współpracy z Partnerami Strategicznymi Unilink i współorganizator wydarzenia. – Celem spotkania jest zapewnienie naszym agentom miejsca, w którym mogą oni pogłębić swoją wiedzę z zakresu Grup Otwartych, oraz czasu na wymianę poglądów, a także uzyskanie odpowiedzi bezpośrednio od towarzystw ubezpieczeniowych na nurtujące pytania. Dziękuję agentom oraz przedstawicielom ubezpieczycieli, w tym prelegentom prowadzącym dzisiejsze spotkanie, za ich obecność, otwartość w dyskusjach oraz aktywny udział – dodał.

Zapewnił również, że katowickie spotkanie było pierwszym z cyklu takich wydarzeń z zakresu Grup Otwartych.

(AM, źródło: Unilink)

PZU: Zatrzymanie Wojciecha Olejniczaka nie ma związku z działalnością zakładu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wojciech Olejniczak, członek rady nadzorczej PZU SA powołany do czasowego wykonywania czynności członka zarządu spółki, został zatrzymany przez CBA. Zatrzymanie nie ma związku z naszą działalnością biznesową – oświadczył ubezpieczyciel.

Jak przekazała Polskiemu Radiu Katarzyna Calów-Jaszewska z Prokuratury Krajowej, zatrzymanie nie dotyczy Collegium Humanum, lecz chodzi o sprawę o charakterze gospodarczym. Według nieoficjalnych doniesień medialnych chodzi o kredyty, których Alior Bank udzielał Zakładom Mięsnym Henryka Kani w okresie, kiedy menedżerem w tym banku był Wojciech Olejniczak.

„Z wiedzy jaką posiadamy, zatrzymanie nie ma nic wspólnego z działalnością biznesową PZU SA, a dotyczy aktywności zawodowej Wojciecha Olejniczaka z okresu 2016–2019, na kilka lat przed dołączeniem do Rady Nadzorczej PZU SA” – poinformował ubezpieczyciel w komunikacie.

(AM, źródło: PZU, IAR)

Nationale-Nederlanden i LUX MED zadbają o leczenie i bezpieczeństwo finansowe pacjenta

0
Ubezpieczeniowy program wsparcia w chorobie

Nationale-Nederlanden nawiązało strategiczną współpracę z Grupą LUX MED. W jej ramach ubezpieczyciel wprowadził nowy produkt pod nazwą „Ubezpieczeniowy program wsparcia w chorobie”, zapewniający ochronę zdrowotną i finansową do 1 miliona złotych w przypadku poważnego zachorowania. Dzięki czterem kluczowym komponentom oferta obejmuje wszystkie etapy leczenia, od wczesnej diagnostyki, przez leczenie operacyjne, aż po rehabilitację i wsparcie opiekuńcze.

Według obu partnerów program będący owocem ich współpracy stanowi odpowiedź na potrzeby zidentyfikowane w badaniu Nationale-Nederlanden „Jak chorują Polacy?”. Z odpowiedzi ankietowanych wynikało, że tylko 9% z nich nie obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Z kolei 40% badanych nie czuje się odpowiednio zabezpieczona na wypadek poważnej choroby. Jedynie 27% respondentów jest zadowolonych z funkcjonowania obecnego systemu służby zdrowia, co w ocenie obu partnerów podkreśla potrzebę wprowadzania nowych komplementarnych rozwiązań, jakie oferuje prywatna opieka medyczna.

– Obserwując wzrastające potrzeby zdrowotne Polaków i obawy związane z dostępem do specjalistów, wspólnie z Grupą LUX MED zdecydowaliśmy się stworzyć ubezpieczeniowy program wsparcia w chorobie jako odpowiedź na praktyczne wyzwania zdrowotne, przed którymi stoi społeczeństwo. Dzięki szerokiemu dostępowi do diagnostyki w przypadku podejrzenia poważnej choroby, wsparciu finansowemu i kompleksowej opiece medycznej dla chorób wymagających leczenia operacyjnego dajemy możliwość leczenia w komfortowych warunkach, z pełnym wsparciem na każdym etapie – od podejrzenia choroby po rehabilitację. To podejście, które wyróżnia nas na rynku – mówi Joanna Walczuk, dyrektorka ds. Produktów Nationale-Nederlanden.

– Nasze zespoły medyczne wykorzystują swoją rozległą wiedzę i doświadczenie, by zapewnić pacjentom najwyższy standard opieki. Priorytetami są dla nas precyzyjna diagnoza oraz dostosowanie planu leczenia w sposób optymalny do potrzeb zdrowotnych pacjenta. Każdy przypadek traktujemy indywidualnie, skupiając się na całym procesie od diagnozy, przez leczenie – w tym również rehabilitację pacjenta. Jesteśmy świadomi, że dbałość o każdy element tego procesu jest kluczowy dla finalnego efektu terapeutycznego, który chcemy wspólnie z pacjentem osiągnąć – jego powrotu do zdrowia. Pacjenci mogą być pewni, że oddają swoje zdrowie w bezpieczne i kompetentne ręce – podkreśla Arkadiusz Tatar, dyrektor medyczny LUX MED Ubezpieczenia.

Diagnostyka w kierunku poważnych chorób

Program oferuje pacjentom dostęp do szerokiego zakresu badań diagnostycznych w ramach Grupy LUX MED w kierunku 19 poważnych chorób, w tym konsultacji u specjalistów z 26 dziedzin medycyny oraz 667 procedur diagnostycznych. Czas oczekiwania na wizytę u specjalisty i badania laboratoryjne wynosi maksymalnie 3 dni robocze, a na badania obrazowe – do 10 dni roboczych. Usługi świadczone są bezgotówkowo, na podstawie skierowania od lekarza.

Leczenie operacyjne chorób

Dla pacjentów, u których zdiagnozowano chorobę wymagającą planowego leczenia operacyjnego, program oferuje organizację i pokrycie kosztów leczenia 177 chorób, między innymi: schorzeń takich jak przepuklina pachwinowa czy leczenie zaburzeń rytmu serca i wielu innych. Kluczowym elementem tego komponentu oprócz czasu wykonania operacji do 30 dni od momentu zgłoszenia jest wsparcie Koordynatora Opieki Szpitalnej (KOS) ze strony LUX MED. Pomaga on pacjentom na każdym etapie leczenia – od ustalenia terminu kwalifikacji do operacji, po organizację wizyt kontrolnych po zabiegu. Pacjenci mogą w ramach polisy wielokrotnie korzystać z leczenia operacyjnego w szpitalach LUX MED lub partnerskich.

Ochrona rozszerzająca się w czasie przy poważnych chorobach

Dzięki tej umowie dodatkowej program obejmuje 32 poważne jednostki chorobowe, w tym choroby onkologiczne, schorzenia sercowo-naczyniowe, choroby neurodegeneracyjne i inne. W przypadku potwierdzenia diagnozy pacjenci mogą liczyć na wypłatę świadczenia pieniężnego oraz pełne wsparcie medyczne i opiekuńcze, takie jak rehabilitacja, transport medyczny, pomoc domowa czy konsultacje z psychologiem. Zakres ochrony jest dostosowany do wieku pacjenta i rozszerza się z czasem. Istotnym elementem jest także zakres usług assistance dostępnych po diagnozie poważnej choroby obejmujący m.in. rehabilitację, transport medyczny, a także wizyty u lekarzy specjalistów.

Wsparcie w przypadku pogorszenia się stanu zdrowia

W sytuacji częściowej lub całkowitej utraty samodzielności, wynikającej z choroby lub nieszczęśliwego wypadku, program oferuje jednorazową wypłatę finansową, której wysokość zależy od stanu zdrowia pacjenta. Ubezpieczenie obejmuje również usługi assistance, takie jak pomoc pielęgniarska, opieka domowa, transport medyczny oraz wsparcie diagnostyczne.

Program zakłada wykorzystanie ponad 300 placówek własnych LUX MED, 16 szpitali własnych oraz sieci 3 tysięcy placówek partnerskich, co znacząco zwiększa dostępność usług w trybie prywatnym. Dzięki specjalnemu zespołowi KOS pacjenci będą wspierani organizacyjnie i będą mogli korzystać z procesu leczenia w sposób bardziej skoordynowany.

Klienci „kupili” nowa ofertę

Nowa oferta Nationale-Nederlanden i LUX MED cieszy się dużym zainteresowaniem. Od października ubezpieczyciel sprzedał już 1400 polis, pozyskując z nich ponad 2,6 mln zł składek. Średnia składka ubezpieczeniowa wynosi 160 zł.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

18,330FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie