Prokurator Generalny (PG) wystąpi ze skargą nadzwyczajną do Sądu Najwyższego (SN). Jej przedmiotem będzie wyrok warszawskiego Sądu Okręgowego ze stycznia 2017 r., w którym SO stwierdził, iż towarzystwo ubezpieczeń musi zwrócić klientowi tylko część kwoty przyznanej mu przez sąd I instancji – informuje „Rzeczpospolita”.
PG
postanowił wystąpić ze skargą nadzwyczajną, gdyż jego zdaniem
ubezpieczyciel powinien zwrócić klientowi większą kwotę
pieniędzy, niż zasądził SO. Wpłaty powoda w ramach składek w
umowie ubezpieczenia inwestycyjnego wyniosły bowiem 21 tys. zł, z
czego po roku zostało 6,7 tys. zł. Klient wystąpił o zwrot 100% z
odsetkami, a Sąd Rejonowy przyznał mu rację, uznając umowę
ubezpieczenia za nieważną. Stwierdził bowiem, że ubezpieczony
nie może tracić na skutek umowy zawierającej niedozwolone
postanowienia, które są niezrozumiałe dla przeciętnego
konsumenta. SO
zmienił jednak wyrok na niekorzyść powoda.
Za:
„Rzeczpospolita”
z 6 maja,
Agata
Łukaszewicz
„Dostał
mniej, niż wpłacił”:
Zarząd Krajowy Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy (OZZL) wystosował wniosek do premiera i ministerstwa zdrowia o sfinansowanie przez rząd lub inne organy władzy publicznej odpowiednich odszkodowań (na wzór ubezpieczenia na życie) wszystkim pracownikom ochrony zdrowia, którzy doznają trwałego uszczerbku na zdrowiu lub stracili życie wskutek zarażenia koronawirusem.
W
swoim wystąpieniu OZZL przypomniał, że obecnie na odszkodowanie
mogą liczyć jedynie ubezpieczeni przez Ministerstwo Zdrowia
pracownicy szpitali jednoimiennych zakaźnych. „Tymczasem
niebezpieczeństwo zakażenia wirusem SARS-Cov–2, wywołującym w/w
chorobę dotyczy nie tylko pracowników tych jednoimiennych szpitali,
ale wszystkich pracowników ochrony zdrowia, bo pacjenci z takim
zakażeniem trafiają do wszystkich placówek” – podniósł
związek.
W
wystąpieniu przypomniano, że według niedawnych sugestii jednego z
wiceministrów zdrowia (Janusza
Cieszyńskiego
– AM), odpowiednie ubezpieczenie dla pracowników szpitali
niejednoimiennych powinny wykupić dyrekcje tych placówek ze swoich
środków. „Wiemy jednak, że szpitale w Polsce funkcjonują od lat
w stanie trwałego deficytu środków, co zmusza ich do oszczędności
na wszystkim, tym bardziej na ubezpieczeniu swoich pracowników.
Tymczasem koszty ewentualnych odszkodowań (…) będą dla budżetu
państwa tak niewielkie, że niezauważalne (dużo niższe niż
koszty ubezpieczenia wszystkich pracowników)” – pisze OZZL.
W wywiadzie dla Forsal.pl Patrycja Kotecka, członek zarządu Link4, zapewniła, że jej firma dobrze radzi sobie z funkcjonowaniem w warunkach wymuszonych przez epidemię koronawirusa. Zadeklarowała też, że firma nie chce i nie planuje zwalniać pracowników.
Według
Patrycji Koteckiej, mimo konieczności przejścia w Link4 na zdalny
tryb pracy, jej efektywność nie zmalała, a w niektórych działach
nawet wzrosła. Stwierdziła też, że zakład nie chce dokonywać
redukcji zatrudnienia, a jego utrzymanie ułatwiają dobre wyniki
finansowe. Przyznała, że w pierwszych tygodniach pandemii w firmie
nastąpił pewien spadek sprzedaży produktów dobrowolnych, takich
jak AC czy ubezpieczenie nieruchomości, ale wraz z normowaniem się
sytuacji klienci powracają do dawnych praktyk. Zdradziła też, iż
obecnie ubezpieczyciel jest w trakcie modyfikacji jednego z
produktów, tak aby w razie poważnego zachorowania na koronawirusa
można było uzyskać odszkodowanie. Zadeklarowała także, iż nie
ma żadnych opóźnień w wypłacaniu odszkodowań lub w innych
formach obsługi klienta.
Więcej:
Forsal.pl
z 5 maja, „Pandemia to wyzwania dla branży ubezpieczeniowej”:
Dwa kolejne wyróżnienia dla firm ubezpieczeniowych z polskiego rynku: GrECo Polska została nagrodzona tytułem Firma Dobrze Widziana w konkursie organizowanym przez Business Centre Club, natomiast „Gazeta Finansowa” uhonorowała Unum Życie tytułem Najlepszy Pracodawca 2020.
GrECo
Polska otrzymało wyróżnienie za zaangażowanie społeczne oraz
realizowanie idei odpowiedzialności społecznej biznesu. Celem
konkursu Firma Dobrze Widziana jest promowanie firm prowadzących
biznes społecznie odpowiedzialny oraz szerzenie wiedzy na temat
społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i skutecznych metod
komunikowania o prowadzonej przez firmę działalności społecznej.
Natomiast
„Gazeta Finansowa” doceniła Unum Życie za „wyjątkową troskę
o pracowników i współpracowników Unum w dobie pracy zdalnej”.
– Obecna
sytuacja epidemiczna wszystkich nas mocno dotknęła, zaburzając
nasze poczucie bezpieczeństwa, ograniczając naszą swobodę i
wzbudzając w nas większą troskę o zdrowie własne i bliskich.
Dziś wszyscy odczuwamy tę zmianę. Na nas, jako pracodawcy,
spoczywa ogromna odpowiedzialność, by zatroszczyć się o ludzi, o
ich spokój i zdrowie, a także okazać empatię w wymagającym dla
nich czasie –
skomentował Michał
Płaczkiewicz,
dyrektor Działu Personalnego Unum Życie. –
Tytuł Najlepszego Pracodawcy otrzymany w tak wymagających czasach
cieszy podwójnie i jest najlepszym potwierdzeniem tego, że
prawdziwa troska i szacunek do człowieka to najważniejsze
wartości niezależne od panujących okoliczności – dodał.
Broker
Willis Towers Watson (WTW) oszacował straty ubezpieczone spowodowane
pandemią w najważniejszych klasach ubezpieczeń w USA i Wielkiej
Brytanii na 32–80 mld dol. Przekraczają one wartość roszczeń po
atakach z 11 września.
W
raporcie uwzględniono amerykańskie i brytyjskie ubezpieczenia BI i
nieprzewidzianych wypadków oraz amerykańskie D&O, pracownicze,
odpowiedzialności cywilnej, kredytów hipotecznych i handlowych.
W
scenariuszu „optymistycznym” powrotu do stanu sprzed pandemii po
3 miesiącach zachowywania społecznego dystansu straty ubezpieczone
szacuje się na 11 mld dol. – podaje agencja Reuters. W scenariuszu
„umiarkowanym”, zakładającym stopniowe odmrażanie po 6
miesiącach, straty zgłoszone do ubezpieczycieli wyniosą 32 mld
dol.
Zachowywanie
społecznego dystansu przez rok w scenariuszu „ciężkim” –
skutki zdrowotne zbliżone skalą do pandemii grypy z 1918 r. –
będzie oznaczać 80 mld strat ubezpieczonych poniesionych w wyniku
COVID-19.
WTW
sporządził też model dla ekstremalnego scenariusza pandemii, który
może skutkować 140 mld dol. strat.
–
Poza
tragicznym kosztem ludzkim, jaki przyniosła pandemia, szybko
wywróciła ona do góry nogami aktywność gospodarczą na całym
świecie – stwierdziła
Alice
Underwood
kierująca działem konsultacji i technologii ubezpieczeniowych w
Willis. –
W tej chwili wydaje się, że poziom strat w ubezpieczeniach ogólnych
może przekroczyć ten, jaki był skutkiem ataku na World Trade
Center w 2001 r.
Wobec
potencjalnej skali i systemowego charakteru strat pandemicznych
rozpoczęły się już rozmowy na temat potrzeby jakiegoś rodzaju
ochrony udzielanej przez państwo.
Michał Krzyżanowski został powołany do zarządu Global Assistance Polska. Na swoim stanowisku będzie odpowiadać za obszary związane ze sprzedażą oraz marketingiem.
– Poprzez
strategiczną inwestycję wzmocnienia kadry zarządzającej dążymy do zwiększenia
wyników sprzedażowych Global Assistance Polska, również poprzez wspólne
programy assistance ze spółkami ubezpieczeniowymi z Grupy VIG. Liczę, że
doświadczenie i cenna wiedza nowego członka zarządu pozwolą spółce osiągnąć
główny cel, jakim jest wzmocnienie pozycji na rynku oraz znalezienie się w
grupie trzech największych graczy na polskim rynku assistance pod względem
wielkości obrotów i liczby obsługiwanych spraw. Serdecznie witam Pana Krzyżanowskiego
w strukturach Vienna Insurance Group Polska i życzę szybkiej aklimatyzacji
oraz licznych sukcesów na nowym stanowisku – skomentował Franz Fuchs, dyrektor generalny Vienna Insurance Group Polska.
Michał Krzyżanowski został powołany z
dniem 1 maja na kadencję obejmującą okres do 30 czerwca 2023 r. Jednocześnie
kadencja prezesa zarządu Global Assistance Polska, Michał Makarczyka, została przedłużona do końca czerwca 2023 r.
Nowy członek zarządu jest związany z
sektorem assistance od 1991 roku. Doświadczenie zdobywał najpierw w podmiotach
pośrednictwa ubezpieczeniowego. Od 1994 r. pracował w firmie świadczącej usługi assistance, a od
1998 r. w AXA Assistance (od 2006 r. Inter Partner Assistance Polska), gdzie
przez piętnaście lat zajmował się działalnością operacyjną i handlową,
obejmując kierownicze stanowiska. Ostatnio odpowiadał za rozwój linii
biznesowej Truck Assistance w Polsce i CEE. Uczestniczył zarówno w rozwoju
metod operacyjnych, sieci usługodawców oraz procedur assistance, jak i w pionierskich
projektach handlowych w zakresie wprowadzania na rynek polski w latach
dziewięćdziesiątych różnych programów assistance w towarzystwach ubezpieczeń.
Jest absolwentem SGGW i posiadaczem dyplomu francuskiej Ecole Nationale
d’Assurance zdobytego w Polsko-Francuskim Instytucie Ubezpieczeń.
Od 1 maja w zarządzie Global Assistance Polska zasiadają Michał Makarczyk jako prezes oraz Michał Krzyżanowski – członek zarządu.
Global Assistance Polska sp. z o.o. jest
częścią międzynarodowej grupy ubezpieczeniowej Vienna Insurance Group. Pod
marką Global Assistance świadczone są usługi assistance w pięciu krajach Unii
Europejskiej: Polsce, Czechach, Słowacji, Bułgarii i Rumunii. Firma posiada dwa
Centra Obsługi – w Warszawie i w Łodzi.
Rozmowa z Wojciechem Dworakowskim, prezesem spółki WygodnaRata.pl
Aleksandra E. Wysocka: – To już cztery lata, odkąd działa spółka Wygodna Rata.pl. Co uważa Pan za największy sukces tego przedsięwzięcia?
Wojciech Dworakowski: –
Najistotniejszym wyzwaniem było skuteczne i szybkie wdrożenie bardzo trudnego
produktu. Wygodna Rata zaczęła obsługę klienta zaledwie po czterech miesiącach
od powołania firmy. Dla nas bardzo ważne było to, aby mimo wysokiego stopnia skomplikowania
produktu i procesu oraz ryzyka, jakie towarzyszy działalności kredytowej, stworzyć
rozwiązanie, które będzie łatwe i szybkie w obsłudze, a także proste w sposobie
prezentowania produktu klientowi. Wiedzieliśmy, że nie możemy pozwolić sobie na
to, by agentom komplikować codzienną pracę – mają jej ponad miarę.
To
jest nasze największe osiągnięcie. Mamy blisko tysiąc współpracujących agentów
i wielu z nich korzysta z Wygodnej Raty kilkanaście razy w miesiącu – to
olbrzymia dawka pozytywnych sygnałów. Odczytujemy to jako bardzo dobrze wykonaną
pracę – niesamowicie nas to kręci.
A co było najtrudniejsze?
Czego się nauczyliście?
– Najtrudniejsze
było i jest to, że zmagamy się z ryzykiem kredytowym – musimy ocenić, który
klient będzie spłacał nasze raty, a który nie – w końcu to my płacimy za polisę,
a klient ma się z nami rozliczyć później. Radzimy sobie z tym bardzo dobrze,
głównie dzięki temu, że agenci sami rozumieją nasze ryzyko i wiedzą, że może zdarzyć
się klient, któremu nie rozłożymy polisy na raty – rzadko – ale jednak. To
pokazuje, jak bardzo dojrzałych mamy partnerów.
Nauka?
Stale się uczymy – i to często od naszych partnerów. Od początku stawialiśmy na
obecność blisko rynku. Nauczyliśmy się słuchać agentów, dzięki czemu dzisiaj
Wygodna Rata jest lepszym produktem niż na początku. Szybka ewolucja, a czasami
nawet rewolucja.
Jak teraz wygląda sprzedaż ratalna w Wygodnej Racie –
jakie produkty są najczęściej opłacane ratalnie, na ile rat etc.?
– Doskonale
wyczuliśmy moment gwałtownego wzrostu składek w latach 2017 i 2018. To nam
pomogło szybko rozwinąć skrzydła i zdobyć grono stałych klientów. Dzisiaj w
sprzedaży dominuje rozkładanie polis komunikacyjnych na sześć miesięcznych rat.
Koszt porównywalny z ratami w towarzystwach, ale raty wygodniejsze dla klienta
– są po prostu niższe, dzięki czemu klienci chętniej rozszerzają ochronę
ubezpieczeniową, a na tym przecież wszystkim zależy!
Widać
też wyraźnie, że Wygodną Ratę polubili przedsiębiorcy mający pojazdy w leasingu
czy kredycie – rozkładają te polisy u nas zwykle na 12 miesięcy i rokrocznie je
odnawiają.
Agenci są często sceptyczni wobec płatności ratalnych.
Jak odpowiadacie na najczęściej pojawiające się obiekcje?
– Nasze
zadanie to też walka ze stereotypami. Pierwszy jest taki, że raty są drogie –
zarówno w TU, jak i w innych systemach ratalnych. To podejście agentów
determinowane jest chęcią otrzymania prowizji za polisę od razu, a nie w ratach
– wyobraźmy sobie sytuację, w której agent, rozkładając polisę na cztery raty w
TU, otrzymuje pełne wynagrodzenie dopiero po dziesięciu miesiącach od zawarcia
umowy ubezpieczenia! Dlatego często widzę i słyszę, jak namawia się klientów do
płatności jednorazowych. Agent mówi: „Raty są drogie i proponuję opłacić polisę
jednorazowo”.
W
Wygodnej Racie działa to inaczej – koszt rozłożenia płatności na raty jest na
ogół podobny lub nawet niższy niż w towarzystwach ubezpieczeniowych, a polisa
jest opłacona w całości, więc i prowizja za polisę dla agenta również
rozliczona jest w całości.
Nieznający
naszego rozwiązania agenci myślą, że Wygodna Rata jest skomplikowana i
czasochłonna. To oczywiście opinia nieprawdziwa. Agenci mają dostęp do prostego,
intuicyjnego systemu sprzedaży. Sam proces trwa kilka minut – w wielu
przypadkach prościej jest podpisać umowę na raty, niż wystawić polisę.
Nasza
firma profesjonalnie wspiera agentów w ich codziennej pracy. To niezwykle
ważne, zwłaszcza na początku. Oprócz pełnego wsparcia merytorycznego poprzez
nasz Dział Wsparcia Agenta, realizujemy też wiele programów szkoleniowych i
webinariów, które pomagają zacząć efektywnie wykorzystywać Wygodną Ratę do
zwiększania przypisu i przychodów.
Czy widzicie wpływ obecnej sytuacji „pandemicznej” na
skłonność klientów do płacenia w ratach?
– Tak,
widać wyraźnie, że konsumenci redukują wydatki – nie dokonują zakupów, które przekładają
„na lepsze czasy”. Na marginesie, uważam, że przyjdzie nam jeszcze na to nieco
poczekać. W Wygodnej Racie widzimy zwiększone zainteresowanie zarówno agentów,
jak i klientów. Klienci muszą kupić polisę i wolą ten zakup rozłożyć na raty, a
gotówkę zatrzymać „na trudniejszy okres”.
Z
kolei zainteresowanie agentów wynika z faktu, że ustawowe rozwiązania dotyczące
walki z koronawirusem dotknęły też rynek kredytowy. Radykalnie ograniczono
poziom maksymalnych kosztów kredytu, co spowodowało, że niektóre firmy
zawiesiły zawieranie umów ratalnych.
Jakie macie plany i cele
biznesowe na kolejne miesiące i lata?
– Jak
zawsze ambitne. Cały czas doskonalimy nasze procesy i system. Mimo że jest
prosto i szybko, ma być jeszcze PROŚCIEJ i jeszcze SZYBCIEJ. I nowocześniej.
Biznesowo na rok 2020 zaplanowaliśmy
powiększenie o 50% sieci partnerów współpracujących. Zmiany technologiczne oraz
intensywne szkolenia – głównie online, które właśnie rozpoczęliśmy – pozwolą
nam o 1/3 zwiększyć liczbę transakcji ratalnych z agentami już
współpracującymi. Wszystko to złoży się na kilkudziesięcioprocentowy wzrost
sprzedaży i przychodów.
29 tysięcy pracowników ochrony zdrowia przystąpiło do bezpłatnego ubezpieczenia na życie w Avivie. Największym zainteresowaniem cieszyło się ono wśród lekarzy, pielęgniarek i ratowników medycznych, którzy łącznie stanowią 81% uczestników. Blisko 70% ubezpieczonych to kobiety.
3 maja
zakończyły się internetowe zapisy do ubezpieczenia Aviva dla Medyka, które było
otwarte dla szerokiej grupy zawodów medycznych. Każdy uczestnik otrzymuje
mailem dokument uczestnictwa. Ubezpieczenie obowiązuje do 20 lipca.
Aviva wypłaci
świadczenie w kwocie 100 tys. zł osobie uposażonej, gdyby doszło do najgorszego
i w okresie trwania polisy ubezpieczony zmarł w wyniku choroby Covid-19
wywołanej zakażeniem wirusem SARS-CoV-2.
– Dziękujemy za zaufanie pracownikom ochrony zdrowia,
którzy skorzystali z naszego ubezpieczenia. Szybko zareagowaliśmy na potrzeby
środowiska medycznego, dając większe poczucie bezpieczeństwa pracującym na
pierwszej linii oraz realną ochronę ich rodzinom –
powiedział Adam Uszpolewicz, prezes
Avivy.
28 maja w Warszawie odbędzie się Kongres Cyfrowa Transformacja w Biznesie. Patronem medialnym wydarzenia w formie webinaru jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.
Podczas kongresu
liderzy technologii będą rozmawiać o najnowszych trendach w zakresie
udoskonalania procesu cyfrowej transformacji, a eksperci podzielą się swoimi
doświadczeniami. W trakcie wydarzenia poruszone zostaną następujące kwestie:
technologie zmieniają firmy, robotyzacja procesów biznesowych, wpływ cyfrowej
transformacji na bezpieczeństwo IT, nowe środowisko pracy – współpraca ludzkiej
i sztucznej inteligencji w różnych obszarach działania organizacji.
Prelegentami
będą wybitni specjaliści – praktycy z różnych dziedzin. Podczas kongresu głos
zabiorą: Magdalena Chudzikiewicz,
Polska Press, Tomasz Zalewski,
partner Bird & Bird, Jacek Tochowicz,
ING Polska, Rafał Górski, KPMG, Wojciech
Szremski, Schaeffler Polska sp. z.o.o.
Wydarzenie jest
skierowane do dyrektorów, menedżerów i ekspertów działów IT, osób
odpowiedzialnych za Customer Experience, specjalistów BI, AI, ERP, BRM
innowacji i nowych technologii w firmie, ekspertów od archiwizacji i
digitalizacji danych w firmie, liderów oraz managerów Business Intelligence i
analiz biznesowych, dyrektorów zarządzania wydajnością, a także dyrektorów ds.
strategii i rozwoju.
Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) ostrzega, że pandemia koronawirusa zaktywizowała oszustów. Do ubezpieczyciela trafia coraz więcej sygnałów o próbach wyłudzeń przez podszywających się m.in. pod zagraniczne sieci handlowe – informuje „Puls Biznesu”.
Grzegorz Kwieciński,
dyrektor departamentu ryzyka KUKE mówi gazecie, że przestępcy wykorzystują
fakt, iż firmy, które w wyniku epidemicznych ograniczeń straciły klientów i
grozi im bankructwo, mogą skusić się na atrakcyjną ofertę od nieznanego
kontrahenta. „PB” wskazuje, że do najpopularniejszych metod wyłudzeń jest
podszywanie się pod znaną firmę – zazwyczaj z Wielkiej Brytanii – i
proponowanie zakupu partii towaru z odroczonym terminem płatności. Innym
mechanizm to założenie firmy, która najpierw dokonuje kilku drobnych
transakcji, a następnie decyduje się na jedną dużą i znika bez płacenia.
Grzegorz Kwieciński przypomina, że ochrona udzielana przez firmy
ubezpieczeniowe nie obejmuje szkód powstałych w następstwie czynów
niedozwolonych.
Więcej:
„Puls Biznesu” z 5 maja, Sylwia
Wedziuk „Coraz więcej prób wyłudzeń dostaw”:
Informujemy, że w celu zapewnienia jak najlepszej obsługi nasza strona korzysta z ciasteczek (plików cookies). Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Jednocześnie przypominamy, że w każdej chwili masz możliwość zmiany ustawień plików cookies. OK
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.