Brytyjski ubezpieczyciel Aviva spodziewa się 160 mln funtów roszczeń związanych z pandemią i słabszej sprzedaży w II kwartale, jako że ograniczenia mające na celu powstrzymanie rozprzestrzeniania się wirusa uderzyły w światową gospodarkę.
Ubezpieczyciele
ogółem mogą się spodziewać 107 mld dol. strat ubezpieczeniowych wskutek
pandemii. Lloyd’s wskazuje na podobieństwo skali do strat w latach wielkich
huraganów.
– Mieliśmy całkiem dobry I kwartał –
powiedział w rozmowie z agencją Reuters dyrektor finansowy Avivy Jason Windsor. – II kwartał wygląda zupełnie inaczej, wiemy, że aktywność będzie
zdecydowanie niższa.
Aviva działająca
w Azji, Europie i Wielkiej Brytanii oraz Kanadzie odnotowała w I kw. 2020 r.
wzrost sprzedaży nowych polis na życie o 28%, do 12,3 mld funtów, oraz dobry
wynik hurtowej sprzedaży rent kapitałowych (bulk annuity), przejmującej ryzyko,
jakim są obciążone plany emerytalne ze zdefiniowanym świadczeniem.
Składka
przypisana z ubezpieczeń ogólnych wzrosła o 3%, do 2,4 mld funtów. Po uznaniu
wyników za solidne przez analityków Shore Capital, akcje Avivy zyskały 2% i był
to jeden z największych wzrostów w FTSE 100.
Większość
roszczeń związanych z pandemią dotyczy ubezpieczeń przerw w działalności i
podróżnych. Liczni najwięksi ubezpieczyciele w Wielkiej Brytanii mogą się
spodziewać pozwów wnoszonych przez małe firmy brytyjskie, które nie otrzymały
wypłat z polis BI za straty poniesione wskutek przerwy w działalności spowodowanej
pandemią.
Aviva podała do
wiadomości, że „ogromna większość” jej polis dla przedsiębiorstw nie chroni
przerw w działalności wynikających z Covid-19. W nielicznych przypadkach, gdy
pandemia nie była wyłączona z zakresu polisy, odszkodowania zostały wypłacone.
Thomas Buberl, CEO AXA, zadeklarował, że jego firma zamierza pokryć straty z tytułu wymuszonego przerwania działalności większości restauracji mających podobne umowy ubezpieczenia do tej, którą legitymował się restaurator Stéphane Manigold – informuje „Rzeczpospolita”.
Z wypowiedzi
prezesa na falach w rozgłośni RTL wynika, że mówił on o niecałych 10% spośród
20 tys. restauratorów objętych ochroną AXA. Thomas Buberl zadeklarował, że chce
szybkiego rozwiązania sprawy. „Rz” przypomina, że ubezpieczyciel chciał
odwoływać się w sprawie Manigolda, ale zorientował się, że werdykt może
uruchomić falę podobnych pozwów.
CEO AXA
zadeklarował też, że AXA zainwestuje 500 mln euro w małe i średnie firmy oraz w
firmy pośredniej wielkości ETI (między 250 a 4999 pracowników) we Francji, które
uznaje za „serce gospodarki francuskiej”.
Zamknięcie granic, odwołanie lotów, a przede wszystkim apele rządzących i zdrowy rozsądek Polaków przełożyły się na ograniczenie do minimum ruchu turystycznego. Ubezpieczyciele mają świadomość trudnej sytuacji branży usług turystycznych i starają się pomóc przedsiębiorcom z tego sektora w zakresie gwarancji. Na szczególne względy mogą liczyć dotychczasowi klienci zakładów.
Jak podaje Turystyczny
Fundusz Gwarancyjny (TFG) , w całym I kwartale 2020 r. sprzedaż imprez
turystycznych zmalała o ponad jedną trzecią w porównaniu do analogicznego
okresu poprzedniego roku. W wartościach liczbowych oznacza to spadek sprzedaży
wyjazdów z poziomu imprez dla 2 mln klientów do nieco ponad 1,25 mln. Po raz
pierwszy w historii Funduszu wpłynęło do niego mniej składek niż musiał on zwrócić
przedsiębiorcom z powodu rozwiązania umów z klientami. Łącznie zgłoszono ponad
217 tys. takich zdarzeń, co dla Funduszu oznaczało konieczność zwrotu 1,7 mln
zł.
Więcej zawieszeń działalności, mniej wykreśleń
Świadomość
trudnej sytuacji branży turystycznej mają współpracujący z nią ubezpieczyciele.
–
Branża turystyczna potrzebowała szybkiej reakcji na lockdown. Część mniejszych
firm zawiesiła działalność, część ograniczyła zakres zezwolenia – mówi Katarzyna Szepczyńska, dyrektor
departamentu ubezpieczeń turystycznych AXA.
Z danych TFG
wynika, że w marcu 290 podmiotów zdecydowało się na zawieszenie działalności. Z
kolei w kwietniu taki ruch wykonało 374 przedsiębiorców. Rok wcześniej było to
odpowiednio 195 i 183. Mimo skutków pandemii i gwałtownego ograniczenia ruchu
turystycznego liczba przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na wykreślenie z
rejestru, jest nieznaczna. Na taki krok zdecydowało się 21 i 38 podmiotów
(marzec i kwiecień 2020 r.), czyli mniej niż w tych samych miesiącach 2019 r.
(odpowiednio 28 i 43). Według Funduszu, na koniec kwietnia 2020 r. w Polsce
było 4728 aktywnych podmiotów w branży turystycznej.
Dotychczasowi klienci mogą liczyć na gwarancje
– W tym trudnym okresie dla branży turystycznej
jesteśmy w bezpośrednim i ciągłym kontakcie z naszymi partnerami. Do każdego z
nich podchodzimy w sposób indywidualny i szukamy najlepszych możliwych
rozwiązań – deklaruje Mariusz Gawrychowski, rzecznik Europy Ubezpieczenia. Zdradza, że
dla firm z branży turystycznej będących partnerami jego firmy jednym z
kluczowych elementów jest zagwarantowanie od strony formalnej ciągłości
działania w postaci możliwości pozyskania gwarancji turystycznej na nowy okres.
– Dlatego zgodnie z wypracowanymi na forum Polskiej
Izby Ubezpieczeń rekomendacjami oferujemy im możliwość – po indywidualnej
ocenie ryzyka – uzyskania gwarancji na okres 2020/2021. Dotyczy to firm
turystycznych, których działalność wcześniej ubezpieczaliśmy i które są nam
znane – przyznaje Mariusz Gawrychowski.
Podobną drogę
wybrała AXA.
– Postawiliśmy sobie za cel, aby po indywidualnej
ocenie ryzyka kontynuować oferowanie gwarancji dla organizatorów turystyki
ubezpieczonych w AXA i w ten sposób wspierać ich w utrzymaniu ciągłości
działania. Generalnie portfel AXA pozostaje więc na podobnym poziomie pod
względem liczby chronionych touroperatorów – zapewnia
Katarzyna Szepczyńska.
Rynek gwarancji czeka spowolnienie
Europa
Ubezpieczenia spodziewa się, że w tym roku nastąpi spowolnienie na rynku
gwarancji ubezpieczeniowych dla touroperatorów. Mariusz Gawrychowski
przypomina, że w kwietniu Ministerstwo Finansów wydało rozporządzenie, które
obniża minimalny wymóg wysokości sumy gwarancyjnej w sezonie 2020/2021 do
poziomu 30% obrotów osiągniętych przez firmę turystyczną w 2019 roku, nie niżej
jednak niż wartość minimalnej sumy gwarancyjnej określona w prawie.
– To rozwiązanie na pewno pomoże średnim i dużym
touroperatorom przejść przez okres spowolnienia na rynku turystycznym. W
przypadku małych organizatorów prowadzących jednoosobową działalność
gospodarczą obserwujemy zawieszanie biznesu. Z tego powodu nie występują oni o
przedłużenie posiadanych gwarancji na nowy okres –
zdradza rzecznik Europy Ubezpieczenia.
Według Katarzyny
Szepczyńskiej, obecnie trudno jednoznacznie stwierdzić, jak długo będzie się
utrzymywała bieżąca sytuacja w branży turystycznej.
– Wszystko zależy od scenariusza odmrażania gospodarki
światowej i perspektywy powrotu turystyki do normalnej działalności – zaznacza
dyrektor departamentu ubezpieczeń turystycznych AXA.
W
styczniowym artykule stanowiącym wstęp do szczegółowej analizy ubezpieczenia
D&O omówiliśmy aspekty ogólne związane m.in. z dookreśleniem adresatów
oferty oraz zakresem czasowym i terytorialnym ochrony. Dzisiaj spojrzymy na
obszar odpowiedzialności osób ubezpieczonych, zatem pod lupę weźmiemy klauzule
podstawowe i rozszerzenia ochrony odnoszące się do członków kierownictwa.
Podstawowy zakres ubezpieczenia D&O, stanowiący obligatoryjny charakter oferty zawiera zobowiązanie ubezpieczyciela do pokrycia szkody, do której zapłaty zobowiązana jest osoba ubezpieczona w wyniku roszczeń wniesionych przeciwko takiej osobie, chyba że szkoda ta została już pokryta przez sam podmiot (spółkę). W tym przypadku zobowiązanie ubezpieczyciela dotyczy zwrotu wszelkich kwot, jakie podmiot (spółka) wypłacił lub jest zobowiązany wypłacić w celu pokrycia szkody osoby ubezpieczonej.
Mówiąc prościej, w
swojej podstawowej formie umowa ubezpieczenia D&O zawiera gwarancję
ubezpieczyciela zapłaty wartości szkody, którą członek kierownictwa (np. prezes
zarządu, członek rady nadzorczej, dyrektor finansowy) wyrządził przez wadliwe
działanie lub zaniechanie, a do której zapłaty jest on zobowiązany na podstawie
roszczenia skierowanego bezpośrednio przeciwko niemu. Jeżeli szkoda taka została
już zapłacona bezpośrednio przez spółkę, w której pracuje członek kierownictwa,
lub jest ona zobligowana do jej zapłacenia, ubezpieczyciel zwróci spółce
wszelkie koszty i kwoty zapłacone w związku z tą szkodą.
Definicje
regulujące odpowiedzialność menedżerską
Zatrzymajmy się chwilę na tym punkcie, gdyż naturalną rzeczą jest przeanalizowanie definicji roszczenia oraz nieprawidłowego działania (zamiennie czynu bezprawnego) jako ważnych kryteriów kształtujących odpowiedzialność z polisy D&O. Niestety konstrukcja warunków ubezpieczenia stosowana przez ubezpieczycieli jest często różna, np. u jednego ubezpieczyciela w ramach danej definicji zawarty jest szeroki katalog pojęć, a u innego pojęcia te prezentowane są jako osobne definicje czy klauzule. Z tego powodu porównanie warunków 1:1 jest trudne, a czasami wręcz niemożliwe, dlatego pozwolę sobie na wskazanie najważniejszych rzeczy wpływających na zakres polis D&O.
Co do zasady roszczenie oznacza ustne lub pisemne zawiadomienie lub inne pismo procesowe (w tym zawiadomienie o wszczęciu postępowania cywilnego, karnego, administracyjnego, regulacyjnego, arbitrażowego lub w sprawie o wykroczenie) skierowane przeciwko osobie ubezpieczonej, w związku z jej nieprawidłowym działaniem, w ramach którego żąda się spełnienia świadczenia pieniężnego lub innego rodzaju świadczenia.
Za roszczenie uważa się również dochodzenie rozumiane jako zawiadomienie o wszczęciu oficjalnego dochodzenia, postępowania przygotowawczego lub wyjaśniającego, przesłuchania publicznego, powołania komisji (np. śledczej) lub postawienie osoby ubezpieczonej w stan oskarżenia przez sąd, właściwy organ, urząd administracji państwowej, a także samorząd zawodowy, np. sąd działający przy danej izbie samorządu zawodowego.
Za nieprawidłowe działania / czyn bezprawny uznaje się popełniony lub rzekomo popełniony błąd lub zaniechanie, w tym fałszywe oświadczenie, oświadczenie wprowadzające w błąd, pominięcie, zlekceważenie, zniesławienie, oszczerstwo, naruszenie zobowiązań, naruszenie obowiązków, nadużycie zaufania lub przekroczenie pełnomocnictwa przez członka kierownictwa w związku z pełnieniem przez niego obowiązków związanych z funkcją.
Dodatkowo, osobną rangę nadaje się nieprawidłowym działaniom osób ubezpieczonych, skutkującym roszczeniami z tytułu naruszenia praw pracowniczych (odmiennie czyn bezprawny pracodawcy). W tym przypadku mowa o popełnionych lub rzekomo popełnionych czynach związanych m.in. z bezprawnym zakończeniem stosunku pracy lub odmową zatrudnienia, bezprawną degradacją, odmową awansu lub pozbawieniem możliwości rozwoju zawodowego, dyskryminacją, prześladowaniem, bezpodstawnym ukaraniem bądź krzywdzącą oceną pracownika oraz podejmowaniem przeciw niemu działań odwetowych, zniesławienia, oszczerstwa, upokorzenia, mobbingu, molestowania, naruszenia prywatności lub publikowania wprowadzających w błąd ogłoszeń o pracę.
W obszarze odpowiedzialności osób ubezpieczonych widać odmienne podejście ubezpieczycieli w zakresie roszczeń z tytułu obrotu papierami wartościowymi, gdzie standardowo ochrona z tego tytułu udzielana jest wyłącznie spółce z pominięciem samych członków kierownictwa.
Tomasz Domalewski
Niezwykle rzadko zdarza się, aby osoby ubezpieczone mogły z
niej korzystać w przypadku roszczeń skierowanych przeciwko nim. Przykładem
szerszego spojrzenia na odpowiedzialność w tym zakresie jest ubezpieczenie
D&O w Lloyd’s obejmujące pisemne żądanie zapłaty odszkodowania lub innej
prawnej rekompensaty, postępowanie cywilne lub obronę przed postępowaniem,
skierowane przeciwko członkowi kierownictwa przez posiadacza papierów
wartościowych (akcji lub obligacji), w tym również postępowanie administracyjne
lub regulacyjne wszczęte na podstawie wezwania do zapłaty grzywny lub kary
przez właściwy organ administracji państwowej.
Jaką
ochronę otrzymują menedżerowie w ramach klauzul podstawowych
W przypadku
ubezpieczenia Lloyd’s częścią obligatoryjną D&O są tzw. klauzule
menedżerskie A i B. Klauzula A uruchamiana jest w sytuacji, gdy roszczenie jest
zgłoszone bezpośrednio do członka kierownictwa, zaś klauzula B dotyczy
sytuacji, gdy za członka kierownictwa odszkodowanie zostało zapłacone przez
podmiot (spółkę), który następnie występuje do polisy D&O o zwrot zapłaconych
kwot.
Ochrona
udzielana na ich podstawie obejmuje roszczenia skierowane bezpośrednio
przeciwko członkom kierownictwa, z tytułu szkód spowodowanych błędami
popełnionymi przy zarządzaniu lub w nadzorze. Szkoda może zostać wyrządzona w
majątku podmiotu, którym członek kierownictwa zarządza, jak również osobom
trzecim, np. kontrahentom, wierzycielom, pracownikom itp. W ramach ochrony
pokrywane są:
Koszty obrony rozumiane jako:
sądowe
lub pozasądowe koszty, opłaty i wydatki (w tym koszty opinii lub porad
prawnych, podatkowych, eksperckich, arbitrażu, mediacji, a także udziału
świadków w postępowaniu sądowym)
składkę
(premię) zapłaconą za instrumenty finansowe służące wniesieniu odwołania,
apelacji lub kasacji od obciążenia odpowiedzialnością cywilną
koszty
korzystania z usług prawnika posiadającego uprawnienia do wykonywania tego
zawodu w kraju członka kierownictwa w celu interpretacji i zastosowania porady
prawnej otrzymanej od prawnika z innej jurysdykcji.
Odszkodowanie, czyli kwota wyrażona w pieniądzu, jaką członek kierownictwa zobowiązany jest zapłacić w związku z wniesionym przeciwko niemu roszczeniem wskutek popełnienia przez niego czynu bezprawnego.
Jakie
możliwe obszary odpowiedzialności menedżera chroni polisa D&O
Członkowie
kierownictwa ponoszą odpowiedzialność cywilną na podstawie licznych przepisów
ogólnych jak i szczególnych. Nierzadko zawarte są one w ustawach regulujących
funkcjonowanie organizacji w konkretnej gałęzi gospodarki, np. podmioty
lecznicze – ustawa o działalności leczniczej i ustawa o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, fundacje – ustawa o
fundacjach, spółdzielnie mieszkaniowe – ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych itd.
Menedżerowie
odpowiadają nie tylko za konsekwencje własnego działania i zaniechania przy
zarządzaniu i nadzorze w danym podmiocie, ale również mogą (określony krąg
osób) ponosić odpowiedzialność za zobowiązania samej organizacji w sytuacji,
kiedy staje się ona niewypłacalna, a egzekucja z majątku podmiotu jest
bezskuteczna.
Do
najważniejszych aktów prawnych regulujących odpowiedzialność menedżerską
należą:
Kodeks cywilny – odpowiedzialność na zasadach ogólnych
Kodeks spółek handlowych – m.in. odpowiedzialność członków zarządu i rady nadzorczej
Prawo upadłościowe – odpowiedzialność za zobowiązania podmiotu
Ordynacja podatkowa – odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe podmiotu
Przykładowe obszary odpowiedzialności:
Odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe w przypadku
niewypłacalności podmiotu (spółki) lub za naruszenie przepisów podatkowych, np.
obowiązek zapłaty odsetek (wina członka kierownictwa). Podstawa prawna:
Ordynacja podatkowa
Odpowiedzialność za naruszenie zasad rachunkowości, np. błędy w
księgach handlowych, dokumentacji finansowej. Podstawa prawna: Ustawa o
rachunkowości
Odpowiedzialność za zobowiązania kontraktowe, np. naruszenie
warunków umowy z kontrahentem, zobowiązanie wobec wierzycieli. Podstawa prawna:
Kodeks spółek handlowych, Kodeks cywilny, ustawa Prawo upadłościowe
Odpowiedzialność za naruszenie praw osób trzecich, np. praw
pracowniczych. Podstawa prawna: Kodeks pracy, Kodeks cywilny
Odpowiedzialność wobec spółki bądź udziałowców/akcjonariuszy spółki,
np. zawarcie niekorzystnej umowy, przekroczenie pełnomocnictwa. Podstawa
prawna: Kodeks spółek handlowych, Kodeks cywilny.
Czemu
służy katalog dodatkowych rozszerzeń odpowiedzialności
Standardem polis D&O jest
obligatoryjna część ochrony ubezpieczeniowej gwarantująca dodatkowy podlimit
odpowiedzialności na zdarzenia/sytuacje określone szczegółowo w warunkach
ubezpieczenia. W przypadku ubezpieczenia Lloyd’s wyróżniamy:
Kierownictwo spółki zewnętrznej. Rozszerzenie dotyczące kierownictwa spółki zewnętrznej obejmuje sytuację, gdy ubezpieczająca spółka deleguje do podmiotów spoza własnej grupy kapitałowej swoich menedżerów, aby pełnili w „zewnętrznych spółkach” funkcje kierownicze. Przykładowo taka sytuacja ma miejsce, gdy ubezpieczającym jest bank, który finansuje przedsięwzięcia obcych podmiotów. Wówczas, aby mieć bliższą kontrolę nad działalnością finansowanego podmiotu, do jego władz delegowani są menedżerowie wskazani przez bank.
Koszty obrony w związku z zanieczyszczeniem. Przedmiotowe rozszerzenie dotyczy ochrony ubezpieczeniowej udzielanej w zakresie pokrywania kosztów obrony w postępowaniach karnych lub administracyjnych w związku z zanieczyszczeniem środowiska będącym następstwem błędów popełnionych przy zarządzaniu.
Dodatkowy okres zgłaszania roszczeń dla byłych i obecnych członków kierownictwa. Punkt ten był szczegółowo wyjaśniony we wcześniejszym artykule.
Koszty dochodzenia oraz koszty obrony w sprawach dotyczących szkód w mieniu i na osobie. Przedmiotowe rozszerzenia zakresu ochrony ubezpieczeniowej pełnią funkcję tzw. ubezpieczenia dodatkowych kosztów ochrony prawnej menedżerów. Dotyczą sytuacji, gdy w związku z pełnionymi funkcjami zarządczymi dojdzie do zgłoszenia wobec nich zarzutów np. karno-skarbowych lub karnych albo wszczęte zostanie inne postępowanie administracyjnoprawne bądź skierowane bezpośrednio wobec nich roszczenie związane ze szkodami na mieniu lub na osobie.
W ramach podlimitu związanego z dochodzeniem mogą zostać pokryte koszty, opłaty i wydatki w ramach przygotowań do lub uczestnictwa w dochodzeniu (w tym koszty opinii lub porad prawnych, podatkowych, eksperckich, a także udziału świadków w dochodzeniu) oraz składkę (premię) zapłaconą za instrumenty finansowe służące złożeniu poręczenia majątkowego (kaucji).
Koszty obrony dobrego imienia członka kierownictwa lub podmiotu. Na podstawie tego rozszerzenia ochrona dotyczy kosztów akcji PR (public relations) mających na celu obronę dobrego imienia – zagrożonego wskutek informacji medialnych, które pojawiły się w związku ze zgłoszeniem roszczenia. Wart podkreślenia jest fakt, iż rozszerzenie to dotyczy nie tylko samych członków kierownictwa, ale także podmiotu.
Ochrona aktywów i wydatki niezbędne do pozostania na wolności. Jest to rozszerzenie dotyczące kosztów i wydatków służących pomocy członkowi kierownictwa zagrożonego karą ograniczenia wolności, aresztu, zatrzymania, odebrania jego aktywów (np. nieruchomości), deportacji lub jego ekstradycji. Ochrona dotyczy tutaj wydatków mających na celu uchylenie lub zaskarżenie niekorzystnych postanowień wydanych przez sąd, a także koszty pozyskania kaucji mającej na celu umożliwienie pozostawania przez członka kierownictwa na wolności.
W ramach tego rozszerzenia
pokryte zostaną również koszty obrony oraz wydatki członka kierownictwa
obejmujące koszty wysyłki leków, koszty zamieszkania i utrzymania, koszty
powiadomienia osób bliskich oraz koszty wynikające z konieczności zaangażowania
władz, np. ambasad i konsulatów.
Grzywny i kary cywilne i administracyjne. Ochrona w przedmiotowym zakresie dotyczy kar i grzywien nakładanych bezpośrednio na członka kierownictwa. Ochrona ubezpieczeniowa może dotyczyć jedynie sytuacji, gdy kary nakładane są w trybie cywilnym lub administracyjnym. Nie jest możliwe obejmowanie ochroną ubezpieczeniową kar nakładanych przez sąd w postępowaniu karnym. Byłoby to sprzeczne z systemem prawnym, co potwierdza orzecznictwo Sądu Najwyższego.
Zaliczki na poczet kosztów obrony i dochodzenia. Przedmiotowe postanowienie przewiduje możliwość żądania wypłaty zaliczkowo kosztów obrony i dochodzenia jeszcze przed ostatecznym rozliczeniem roszczenia.
Koszty awaryjne. Przedmiotowe postanowienie dotyczy sytuacji, gdy istnieje konieczność poniesienia określonych ubezpieczonych kosztów lub wydatków, jeszcze zanim zgodę na ich poniesienie wyrazi ubezpieczyciel, w sytuacji gdy jej uzyskanie uprzednio było niemożliwe.
Nadwyżkowe koszty obrony dla członków kierownictwa. Jest to dodatkowy limit dedykowany wyłącznie kosztom obrony członków kierownictwa. Może on zostać wykorzystany w sytuacji, gdy limit podstawowy zostanie wyczerpany z uwagi na podniesione i wypłacone dotychczas roszczenia.
Dodatkowy limit dla członków organów nadzorczych podmiotu. Jest to dodatkowy limit przeznaczony wyłącznie dla członków organów nadzorczych, np. rady nadzorczej, komisji rewizyjnej itp. Może on zostać wykorzystany w sytuacji, gdy limit podstawowy zostanie wyczerpany z uwagi na podniesione i wypłacone dotychczas roszczenia.
Koszty wsparcia psychologicznego. Jest to dodatkowy limit przeznaczony na pokrycie kosztów wsparcia psychologicznego dla członków kierownictwa, w związku ze zgłoszonym do nich roszczeniem.
Koszty stawiennictwa. Jest to dodatkowe pokrycie obejmujące refundację członkom kierownictwa kosztów podróży i zakwaterowania – do zastrzeżonych podlimitów – poniesionych w związku z koniecznością stawiennictwa w oficjalnych przesłuchaniach lub postępowaniach sądowych związanych z roszczeniami lub dochodzeniami związanymi z pełnionymi przez nich funkcjami zarządczymi.
Koszty zdarzenia kryzysowego. Jest to rozszerzenie obejmujące koszty powołanego tzw. crisis managera, w sytuacji gdy w zarządzanym podmiocie dojdzie do tzw. zdarzenia kryzysowego wynikającego m.in. z:
nagłej śmierci lub niepełnosprawności członka zarządu lub rady
nadzorczej
zarzutów
karnych dotyczących prania brudnych pieniędzy, finansowania terroryzmu, naruszenia
sankcji, embarga handlowego lub wpływu na politykę
utraty
praw własności intelektualnej w odniesieniu do patentów, znaków towarowych lub
praw autorskich
groźba,
usiłowanie lub faktyczne uzyskanie nieautoryzowanego dostępu do zasobów
cyfrowych (w tym atak cybernetyczny oraz naruszenie poufności danych)
Podsumowanie
Jak widać powyżej, zakres ochrony dla członków kierownictwa
w ramach polisy D&O jest bardzo szeroki i dotyczy większości ryzyk, na
jakie narażony jest menedżer, pełniąc swoją funkcję lub wykonując obowiązki w
danym podmiocie, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia ze spółką
kapitałową, fundacją czy spółdzielnią i bez względu na formę jego zatrudnienia.
Ochrona obejmuje nie tylko roszczenia kierowane z zewnątrz (np. przez organy administracji publicznej, jak US, ZUS czy PIP), ale również z wewnątrz (np. pracownicy lub udziałowcy/akcjonariusze spółki). Dzięki takiej konstrukcji polisa gwarantuje pokrycie kosztów obrony i odszkodowania bez względu na to, czy mówimy o zarządzie właścicielskim czy najemnym, czy też może o innych osobach (niezasiadających w organach reprezentacyjnych) realizujących obowiązki na kluczowych stanowiskach w danym podmiocie.
Tomasz Domalewski dyrektor sprzedaży Leadenhall Polska SA
Nierzetelni
lub bankrutujący kontrahenci, opóźnione terminy płatności to narastający
problem przedsiębiorstw, zwłaszcza w obecnej sytuacji. Faktoring to niejedyne
rozwiązanie.
Brak płatności za towary i usługi dostarczane kontrahentom są jednym z najważniejszych powodów niewypłacalności przedsiębiorstw. Utrata należności odcina mu dostęp do gotówki i de facto uniemożliwia działalność. Ponosząc straty księgowe, firma jest w stanie funkcjonować, ale bez bieżącej płynności finansowej wcześniej lub później upadnie.
Jeżeli
sprzedajemy z odroczonym terminem płatności, to udzielamy kredytu kupieckiego,
a takie ryzyko możemy ubezpieczyć polisą ubezpieczeniową należności handlowych.
Ubezpieczyciel pod określonymi w polisie warunkami przejmie na siebie ryzyko
niewypłacalności, w tym bankructwa, naszych odbiorców i wypłaci firmie
odszkodowanie.
W
poniższym tekście oprócz korzyści opiszę przede wszystkim, na co broker
powinien zwrócić uwagę podczas rozmów z samym klientem oraz ubezpieczycielem.
Argumenty
za taką polisą
Zwiększenie wolumenu i rentowność sprzedaży. Odpowiednia polisa daje możliwość oferowania odbiorcom atrakcyjniejszych warunków handlowych, takich jak wydłużenie terminu płatności, pozwala uniknąć kosztów związanych z zabezpieczonymi formami płatności, np. z akredytywami czy gwarancjami. Pozwala ograniczyć upusty cenowe stosowane w przypadku przedpłaty oraz wynegocjować korzystniejsze ceny. Ograniczenie nieplanowanych strat redukuje tworzenie rezerw na nieściągalne należności.
Dobra płynność finansowa i mniejsze koszty działalności. Kiedy mamy zabezpieczenie polisowe, problemy finansowe naszych kontrahentów nie mają wpływu na działanie i stabilność firmy, a zaplanowana i objęta procedurami windykacja należności oraz wypłata odszkodowania zapewniają utrzymanie płynności finansowej.
Już
sama relacja ze specjalistycznym ubezpieczycielem wspieranym przez
doświadczonego i współpracującego z nim windykatora zwiększa skłonność
odbiorców do terminowego regulowania należności. Ubezpieczyciel wspiera
monitorowanie odbiorców oraz ich windykację. Składka ubezpieczeniowa stanowi przewidywalny
koszt firmy.
Współpraca z bankami. Posiadanie polisy zwiększa wiarygodność firmy wobec banków oraz innych instytucji finansowych, dając możliwość osiągnięcia cen ich usług na niższym poziomie. Już sama weryfikacja finansowa naszych odbiorców, dokonana przez ubezpieczyciela, zmniejsza ryzyko popełnienia błędu w ich doborze.
Na
co zwrócić uwagę klientowi przed doborem polisy
Analiza umów z bankami w kwestii limitów
kredytowych i wskaźników efektywności.
Jakich ma klientów. Czy tylko krajowych,
UE, czy daleka zagranica, np. USA, Australia.
Czy ma wielu klientów z niskimi saldami
obrotów, czy tylko kilku o skoncentrowanych dużych zamówieniach.
Czy klient współpracuje już z jedną
firmą windykacyjną, a może jest ich wiele, a może wcale.
Weryfikacja umów sprzedaży: warunki i
terminy płatności, czy wszystko jest udokumentowane w umowach i podpisane przez
upoważnione osoby.
Należy wprowadzić lub zweryfikować
procedury związane z realizacją i wartością wysyłek, niepozwalające na
przekraczanie ustalonych w umowach kontraktowych limitów.
Zweryfikować procedury kontroli
realizowanych obrotów miesięcznych, jak wygląda nadzór nad płatnościami od
kontrahentów i procedury informowania ich o zbliżających się terminach
płatności. Co firma robi, jeśli płatności się opóźniają. Warto wprowadzić
zasadę, że jeśli nie ma płatności za poprzednią dostawę, to nowej nie będzie,
nawet gdy za tę nową odbiorca zapłaci z góry.
Aspekty
negocjacji z ubezpieczycielem
Tak przygotowanym można rozpocząć rozmowy z ubezpieczycielem,
a negocjując z nim warunki polisy, należy zwróć uwagę na następujące aspekty:
Definicja zdarzenia obejmującego szkodę. W omawianym przypadku jest to upadłość kontrahenta (polskiego lub zagranicznego) i znaczne opóźnienie w płatnościach. Ważne, aby sama upadłość czy prawne stwierdzenie niewypłacalności obejmowało zarówno upadłość likwidacyjną, jak i upadłość z możliwością zawarcia układu.
Polisy obejmą również ochroną
sytuację, gdy zwlekanie z płatnością będzie trwało.
Pamiętajmy, że ubezpieczenia
eksportowe oferowane przez KUKE, z gwarancją skarbu państwa, mogą chronić także
od skutków działań wojennych, zamieszek, rewolucji, masowych strajków, trzęsień
ziemi, a nawet awarii elektrowni atomowej, czyli od tzw. siły wyższej.
a) wszczęcie postępowania sądowego lub
administracyjnego przewidzianego przez przepisy prawa obowiązującego w kraju, w
którym ma siedzibę odbiorca; którego przedmiotem jest objęcie kontrolą lub
nadzorem majątku lub zobowiązań odbiorcy przez sąd lub inny odpowiedni podmiot,
podjęte w celu likwidacji odbiorcy bądź restrukturyzacji jego zobowiązań;
b) prawomocne oddalenie przez sąd
wniosku o ogłoszenie upadłości, jeżeli majątek odbiorcy nie wystarcza na
zaspokojenie kosztów postępowania, albo oddalenie przez sąd wniosku o
ogłoszenie upadłości w razie stwierdzenia, iż majątek odbiorcy jest obciążony
hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym lub hipoteką morską
w takim stopniu, że pozostały jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie
kosztów postępowania;
c) sytuacje, gdy przeprowadzone przez ubezpieczającego
postępowanie egzekucyjne przeciwko odbiorcy nie przyniosło pełnego efektu –
postanowienie komornika o umorzeniu egzekucji z powodu bezskuteczności;
d) zawarcie pozasądowej ostatecznej
ugody likwidacyjnej w celu zapobieżenia upadłości odbiorcy, podpisanej przez większość
lub wszystkich wierzycieli odbiorcy, zaakceptowanej wcześniej przez ubezpieczyciela;
e) udowodnienie przez ubezpieczającego, iż
sytuacja finansowa odbiorcy pozwala na stwierdzenie, że rozpoczęcie lub
kontynuacja postępowania sądowego w celu odzyskania wierzytelności nie ma
ekonomicznego uzasadnienia z uwagi na koszty postępowania.
Wysokość limitów kredytowych. Wartość ta to maksymalne saldo należności od danego kontrahenta, które jest objęte ochroną ubezpieczeniową. Analizując dane o kontrahentach, ubezpieczyciel oszacuje ryzyko niewypłacalności każdego z nich. Na tej podstawie wyznaczy limit kredytowy, określający maksymalną kwotę odpowiedzialności ubezpieczyciela za należności od niego.
Udzielając
kontrahentowi kredytu kupieckiego przewyższającego przydzielony limit
kredytowy, czynimy to na własne ryzyko, dlatego też z rozwagą przeanalizujmy
limity dla najważniejszych odbiorców.
Ubezpieczyciel zawsze
zostawia sobie prawo do zmniejszenia limitów, jeżeli zidentyfikuje wzrost
zagrożenia niewypłacalności u naszego kontrahenta lub w branży. W umowie zatem
musimy zawrzeć maksymalny próg takiej zmiany z szansą odstąpienia od umowy w
przypadku znaczącej rozbieżności od naszych wyjściowych oczekiwań.
Maksymalna kwota wypłaconych odszkodowań odnosi się do wszystkich wypłaconych w danym okresie odszkodowań. Określana jest ona jako mnożnik zapłaconej składki ubezpieczeniowej. Pamiętajmy, że odszkodowania i składki mogą być zaliczane do danego okresu rozliczeniowego według daty należności czy daty zgłoszenia.
Okres rozliczeniowy. Wyżej wymieniona kwota odszkodowań zwykle dotyczy danego, określonego w umowie okresu rozliczeniowego umowy ubezpieczenia. Standardowo jest to roczny okres. Odszkodowania są kumulowane w ramach tego roku i jeżeli suma ta sięgnie wymienionej w zapisach polisy wartości, to za ten okres rozliczeniowy wyczerpie się limit i nie będzie możliwa kolejna wypłata.
Okres ubezpieczenia. Najczęściej w polisie ochroną są objęte należności, które powstały w momencie trwania umowy. Zatem jeżeli wyślemy towar, a po dwóch dniach wygaśnie nam umowa, możemy liczyć na odszkodowanie w razie bankructwa odbiorcy.
Jednak jeżeli o.w.u. przewiduje, że szkoda, która pojawi się po
wygaśnięciu umowy, nie ma ochrony, to wierzyciel/ubezpieczający nie otrzyma
żadnego świadczenia.
Udział własny. W ubezpieczeniach należności bardzo często pojawia się tzw. udział własny ubezpieczającego w szkodzie. Jego procentowy wskaźnik jest bardzo często elementem negocjacji, bowiem im wyższy, tym składka może być niższa, ale jednocześnie zmniejsza się nasze odszkodowanie właśnie o ten procent.
Przy franszyzie integralnej (rzadko stosowane) ubezpieczyciel do jej wysokości w ogóle nie rozpoznaje szkody. Warto zatem, aby polisa definiowała ją nie na poziomie pojedynczej faktury, ale łącznej należności od danego kontrahenta, ponieważ w przypadku małych kwot pojedynczych należności wierzyciel może wcale nie otrzymać odszkodowania.
Obligatoryjny charakter udziału własnego związany
jest przede wszystkim z mobilizacją ubezpieczającego do ostrożnego udzielania
kredytu kupieckiego.
Windykacja, definicja sporu i czas powstania szkody. O.w.u. dla danej polisy powinny jasno precyzować, kto, kiedy i w jakim czasie zajmuje się tymi elementami. Kto ponosi koszty windykacji i kiedy ją wszczynać. Zwykle procedury ubezpieczyciela wskazują, że po przekroczeniu terminu płatności należy wezwać do zapłaty i po braku odzewu zlecić windykację. Dobrze jest zatem, aby już na tym etapie koordynował to ubezpieczyciel.
Definicjatzw. sporu jest kluczem, ponieważ należności sporne nie podlegają ubezpieczeniu. Dopiero uznanie przez kontrahenta długu otwiera drogę do odszkodowania. Innymi słowy prawidłowe dokumentowanie transakcji przy spójności dokumentów, takich jak uzyskanie potwierdzenia otrzymania towaru i jego akceptacja, uwiarygodniają naszą fakturę.
Jednak szkoda nie powstaje od razu. Może być ona ustalana w momencie
przekroczenia określonej liczby dni od terminu płatności danej należności lub od
daty złożenia wniosku o windykację.
Składka ubezpieczeniowa i opłaty. Jak pisałem, ubezpieczyciel będzie odnosił się do obrotu klienta. Składka będzie zatem iloczynem całego obrotu zadeklarowanego do ubezpieczenia przez stawkę ubezpieczeniową. Tak wyliczona składka jest najczęściej kwotą minimalną płatną w ratach (zwykle miesięcznych). Po zakończeniu roku nastąpi rozliczenie realnie zrealizowanego obrotu.
W umowach towarzystwo
zamiast obrotu może rozliczać się względem salda należności. Dodatkowo
ubezpieczyciele stosują jeszcze opłaty za ocenę i monitorowanie ryzyka, plus za
windykację należności.
Digitalizacja
przyspieszyła. Sektor ubezpieczeniowy, który często z rezerwą podchodził do
nowoczesnych technologii komunikacyjnych i informacyjnych w obszarze sprzedaży,
obecnie nie będzie miał wyboru i z dużo większym przekonaniem będzie realizować
strategie digitalizacji.
Co to oznacza dla agentów ubezpieczeniowych? Jaki wpływ na ten zawód będzie miała obecna sytuacja i „social distancing”? Czy ubezpieczenia będziemy kupować samodzielnie w internecie lub poprzez wirtualnych asystentów ubezpieczeniowych?
Zwiększenie
udziału sprzedaży wyłącznie przez internet
Nieuniknioną
konsekwencją „social distancingu” będzie zwiększenie udziału sprzedaży direct
bez udziału agenta. Klienci, którzy do tej pory unikali kanału internetowego
(np. z przyzwyczajenia), będą do niego sięgać częściej. Nie tylko po to, by
pobieżnie sprawdzić cenę, ale również w celu dokonania zakupu.
Ubezpieczyciele
najprawdopodobniej też zwiększą swoją aktywność w tym kanale, oferując wygodne
rozwiązania „omnichannelowe”, wirtualnych asystentów, chatboty oraz automatyczną
personalizację usługi na podstawie zaawansowanej analityki.
Marcin Grabowski
Ekosystemy
Zwiększenie
poziomu akceptacji przez klientów sprzedaży ubezpieczeń direct pozwoli na
rozwinięcie potencjału sprzedaży ubezpieczeń w ramach ekosystemów.
Ubezpieczenia dostarczane kontekstowo, przy okazji realizacji innego zakupu, będą
coraz szerzej akceptowane przez klientów (jako łatwe, sprzedawane przy okazji oraz
dostępne w kanale zdalnym – bez konieczności obsługi przez przeznaczony do tego
personel).
Będzie
to dotyczyć w szczególności tańszych ubezpieczeń lub/i zawieranych na krótki
czas (jak podróże, eventy, zwierzęta, oc itp. – już dziś ten trend jest
realizowany).
Wojciech Stępień
Nowy
agent ubezpieczeniowy to Digital Agent
Czy
zatem powyższe trendy sprawią, że agent ubezpieczeniowy zostanie usunięty z
rynku? W mojej ocenie tylko częściowo. Ponieważ sprzedaż prostych produktów i
kwestie administracyjne sprzedaży będą automatyzowane – z rynku znikną ci agenci,
którzy sprzedawali produkty bez oferowania prawdziwego doradztwa.
Paradoksalnie
nowoczesne technologie sprawią, że w cenie będą jeszcze bardziej te elementy,
które tradycyjnie uważane są za najważniejsze w pracy dobrego agenta
ubezpieczeniowego:
Prawdziwe doradztwo i ekspercka wiedza w
zakresie ubezpieczeń
Budowanie długoterminowej relacji z klientem
opartej na zaufaniu
Koncentracja nie na sprzedaży
ubezpieczenia, ale na zwiększeniu poziomu i poczucia bezpieczeństwa klienta
Maksymalny komfort klienta w procesie kupna
i obsługi ubezpieczenia.
Te
tradycyjne zalety dobrego agenta ubezpieczeniowego powinny być wspierane przez
zastosowanie nowoczesnych technologii do ułatwienia interakcji z klientem oraz
do automatyzacji wszystkich czynności administracyjnych (np. wypełnianie
danych, wystawienie polisy i związanych z nią dokumentów, wstępna analiza
potrzeb klienta, rekomendacje produktów itp.).
Już
obecnie oferowane są rozwiązania hybrydowe: połączenie agenta i direct, gdzie klient
może de facto samodzielnie dokonać
zakupu ubezpieczenia, ale również może mu w tym asystować agent. Agent i klient
mogą wspólnie pracować nad polisą, np. współdzieląc ekran, porozumiewając sie
przez chat lub wykorzystując połączenie wideo. Niezależnie od sposobu zakupu –
kontrola nad klientem pozostaje po stronie agenta.
Nowoczesny
agent wyposażony jest także w narzędzia maksymalnie automatyzujące jego pracę i
czynności administracyjne, np.: raportowanie statusu jego procesów
sprzedażowych, przypomnienia o odnowieniach, rekomendacje produktów i x-sellu i
oczywiście generowanie dokumentów.
Zatem agent nowych czasów to prawdziwy Digital Agent: ekspert od ubezpieczeń i przedsiębiorca, który z łatwością korzysta z nowoczesnych technologii komunikacyjnych i informacyjnych, oraz psycholog, który potrafi odpowiedzieć na potrzebę poczucia bezpieczeństwa klienta. A ta będzie szczególnie istotna w obecnej, mało przewidywalnej, pełnej niepewności rzeczywistości.
Potrzebę takiego nowoczesnego Digital Agent potwierdzają prowadzone przez nas badania jakościowe z klientami indywidualnymi, którzy bardzo chętnie sięgają do kanału internetowego po zakup ubezpieczenia, jednocześnie szukając u agenta odpowiedzi na trudniejsze pytania merytoryczne lub porady w kwestiach osobistych.
Wsparcie
narzędziowe
Wprowadzenie
narzędzi wspierających nowoczesnego agenta ubezpieczeniowego szybko i
efektywnie kosztowo, oprócz mądrych i odważnych decyzji biznesowych, wymaga
elastycznej architektury IT.
Konieczny
jest taki system wsparcia sprzedaży, którego zmiany nie wymagają istotnego
zaangażowania Działu IT i który umożliwi szybkie dostosowanie procesu
sprzedażowego do zmieniającego się otoczenia.
Marcin Grabowski Head of Digital Solutions, Sollers Consulting
Wojciech Stępień Digital Solutions Consultant , Sollers Consulting
22 maja minister finansów Tadeusz Kościński podpisał rozporządzenie dotyczące wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych. Na mocy nowych przepisów możliwe będzie składania wniosków o wpis oraz jego zmianę na podstawie skanów dokumentów.
W obecnych
okolicznościach nie ma możliwości zgromadzenia przez zakład ubezpieczeń
oryginałów dokumentów (niezbędnych do wpisu) lub wykonania ich poświadczonej
kopii. – Dlatego, aby ułatwić wpis do
prowadzonego przez KNF rejestru agentów ubezpieczeniowych, wprowadzamy czasową
możliwość ich składania na podstawie skanów – wyjaśnił Tadeusz Kościński.
Zmiany w
rozporządzeniu przewidują, że zakład ubezpieczeń będzie musiał uzupełnić
wymagane dokumenty w ciągu 60 dni od odwołania stanu zagrożenia epidemicznego,
stanu epidemii albo stanu nadzwyczajnego.
Konflikt o audyt sprawdzający, czy koszty ubezpieczenia majątku PGNiG nie są zbyt wysokie, był powodem, dla którego odwołano prezesa Polskiego Gazu TUW Zygmunta Kostkiewicza. Przyszłość towarzystwa jest niepewna – informuje „Puls Biznesu”.
Z informacji
gazety wynika, że odwołanie zawieszonego od 24 kwietnia prezesa (wraz z nim
zawieszono członka zarządu Andrzeja
Zadrożnego, ale z informacji na stronie zakładu wynika, że został on już
odwieszony – AM) miało miejsce 22 maja. Stanowisko to ma zaś objąć Jacek Gdański, obecnie członek zarządu
Polskiego Holdingu Nieruchomości (PHN), a w latach 2016–2019 wiceprezes
towarzystwa. Z ustaleń „PB” wynika, że przyczyną odwołania Zygmunta
Kostkiewicza był konflikt o audyt, który miał zweryfikować racjonalność
wydatkowania na polisę kilkudziesięciu milionów złotych. O jego przeprowadzeniu
zdecydowały wątpliwości wobec stawek towarzystwa Polski Gaz TUW dla PGNiG,
które miały być wyższe niż w przypadku konkursu komercyjnych ofert. Zakład miał
też przepłacać za reasekurację na rynku londyńskim. Władze towarzystwa odmówiły
udostępnienia dokumentacji dotyczącej slipów reasekuracyjnych, umożliwiających analizę
racjonalności kosztu ubezpieczeń. Powołały się przy tym na opracowane przez
Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) zasady ładu korporacyjnego, uniemożliwiające
przekazywanie informacji tylko jednemu z członków, co właściciel i audytor
uznały za bezzasadne, wskazując na konieczność prowadzenia przez instytucję
nadzorowaną transparentnej polityki oraz niemożność przeprowadzenia analizy kosztów
ubezpieczeń bez wglądu w żądaną dokumentację. Dlatego PGNiG zdecydowała
najpierw o zawieszeniu, a potem odwołaniu prezesa. Z informacji gazety wynika,
że władze grupy rozważają, czy posiadanie ubezpieczyciela captive w jego
obecnym kształcie jest optymalne. Stąd rozmowy PGNiG i PZU od współpracy, do
jakich miało dość na poziomie członków zarządów obu firm. Lider polskiego rynku
miałby reasekurować ubezpieczenie gazowego partnera, a jego majątek miałby
chronić TUW PZUW.
Więcej:
„Puls Biznesu” z 26 maja, Magdalena
Graniszewska, Karolina Wysota Ostry konflikt w gazowej rodzinie
Od 24 maja wojewódzkie komisje do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych wznowiły swoją działalność orzeczniczą, zawieszoną pod koniec marca ze względu na epidemię koronawirusa. Jest ona prowadzona na poprzednich zasadach – poinformował Rzecznik Praw Pacjenta.
W ocenie
Rzecznika uczestnikom postępowania przed komisjami należy zagwarantować
odpowiednie warunki bezpieczeństwa w zakresie przeciwdziałania zakażeniu
wirusem SARS-CoV-2, w tym z zastosowaniem reżimu sanitarnego wymaganego
stosownymi zaleceniami oraz przepisami prawa.
Od 31 marca do
24 maja (kiedy działalność orzecznicza komisji była wstrzymana) możliwe było
wnoszenie do komisji nowych wniosków. Jednak czas na ich rozpatrzenie
rozpocznie się od dnia wznowienia działania komisji, czyli od 24 maja 2020 r.
Rzecznik
przypomina, że do komisji można wnieść sprawę, jeśli od dnia uzyskania wiedzy o
zdarzeniu, z którym wiązane są nieprawidłowości po stronie placówki
medycznej, nie upłynęło więcej niż 1 rok. Termin ten nie może być dłuższy niż 3
lata od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie. Termin ten w dniach od 31 marca do
24 maja nie był zawieszony i mógł w tym okresie upłynąć. W takiej sytuacji
sprawa nie zostanie rozpatrzona przez komisję.
Stan pandemii COVID-19 spowodował szereg ograniczeń, w tym również związanych z podróżowaniem poza krajem. Mimo wprowadzonych obostrzeń PKO Ubezpieczenia zadeklarowało, że kontynuuje organizację leczenia za granicą (za wyjątkiem Stanów Zjednoczonych) w ramach ubezpieczenia OnkoPlan, w wariantach ochrony Premium i Premium+.
Szpitale za
granicą przyjmują obecnie pacjentów, ale organizacja leczenia jest możliwa pod
warunkiem wyjazdu z Polski. W każdym przypadku organizacji takiego leczenia PKO
Ubezpieczenia uwzględnia wszystkie wymogi formalne, również te związane z
epidemią.
Firma podkreśla,
że każda osoba, która korzysta ze świadczeń opieki medycznej za granicą w
ramach OnkoPlanu jest traktowana indywidualnie pod kątem szczegółowych zaleceń
medycznych co do jej trybu leczenia. W zależności od rekomendowanego podejścia
medycznego czy trybu leczenia, zabiegi mogą być przekładane w czasie, po
uzgodnieniu z pacjentem.
Przy organizacji
leczenia za granicą PKO Ubezpieczenia bierze pod uwagę, że szpitale oraz
państwa, w których będzie leczył się klient, mogą mieć własne zasady np. co do
okresu obowiązywania kwarantanny. Zakład zapewnia, że realizuje terminowo bez
dodatkowych ograniczeń związanych z pandemią Drugą Opinię Medyczną oferowaną w
zakresie OnkoPlanu. Także pozostałe świadczenia z tytułu ubezpieczenia są
realizowane w przyjętych terminach.
Informujemy, że w celu zapewnienia jak najlepszej obsługi nasza strona korzysta z ciasteczek (plików cookies). Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Jednocześnie przypominamy, że w każdej chwili masz możliwość zmiany ustawień plików cookies. OK
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.