Blog - Strona 1357 z 1483 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1357

Pandemiczne roszczenia wobec Avivy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Brytyjski ubezpieczyciel Aviva spodziewa się 160 mln funtów roszczeń związanych z pandemią i słabszej sprzedaży w II kwartale, jako że ograniczenia mające na celu powstrzymanie rozprzestrzeniania się wirusa uderzyły w światową gospodarkę.

Ubezpieczyciele ogółem mogą się spodziewać 107 mld dol. strat ubezpieczeniowych wskutek pandemii. Lloyd’s wskazuje na podobieństwo skali do strat w latach wielkich huraganów.

– Mieliśmy całkiem dobry I kwartał – powiedział w rozmowie z agencją Reuters dyrektor finansowy Avivy Jason Windsor. – II kwartał wygląda zupełnie inaczej, wiemy, że aktywność będzie zdecydowanie niższa.

Aviva działająca w Azji, Europie i Wielkiej Brytanii oraz Kanadzie odnotowała w I kw. 2020 r. wzrost sprzedaży nowych polis na życie o 28%, do 12,3 mld funtów, oraz dobry wynik hurtowej sprzedaży rent kapitałowych (bulk annuity), przejmującej ryzyko, jakim są obciążone plany emerytalne ze zdefiniowanym świadczeniem.

Składka przypisana z ubezpieczeń ogólnych wzrosła o 3%, do 2,4 mld funtów. Po uznaniu wyników za solidne przez analityków Shore Capital, akcje Avivy zyskały 2% i był to jeden z największych wzrostów w FTSE 100.

Większość roszczeń związanych z pandemią dotyczy ubezpieczeń przerw w działalności i podróżnych. Liczni najwięksi ubezpieczyciele w Wielkiej Brytanii mogą się spodziewać pozwów wnoszonych przez małe firmy brytyjskie, które nie otrzymały wypłat z polis BI za straty poniesione wskutek przerwy w działalności spowodowanej pandemią.

Aviva podała do wiadomości, że „ogromna większość” jej polis dla przedsiębiorstw nie chroni przerw w działalności wynikających z Covid-19. W nielicznych przypadkach, gdy pandemia nie była wyłączona z zakresu polisy, odszkodowania zostały wypłacone.

AC

AXA wypłaci odszkodowania części restauratorów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Thomas Buberl, CEO AXA, zadeklarował, że jego firma zamierza pokryć straty z tytułu wymuszonego przerwania działalności większości restauracji mających podobne umowy ubezpieczenia do tej, którą legitymował się restaurator Stéphane Manigold – informuje „Rzeczpospolita”.

Z wypowiedzi prezesa na falach w rozgłośni RTL wynika, że mówił on o niecałych 10% spośród 20 tys. restauratorów objętych ochroną AXA. Thomas Buberl zadeklarował, że chce szybkiego rozwiązania sprawy. „Rz” przypomina, że ubezpieczyciel chciał odwoływać się w sprawie Manigolda, ale zorientował się, że werdykt może uruchomić falę podobnych pozwów.

CEO AXA zadeklarował też, że AXA zainwestuje 500 mln euro w małe i średnie firmy oraz w firmy pośredniej wielkości ETI (między 250 a 4999 pracowników) we Francji, które uznaje za „serce gospodarki francuskiej”.

Więcej o sprawie Manigolda:

Więcej:

„Rzeczpospolita” z 27 maja, Piotr Rudzki „AXA zmienia zdanie, pomoże firmom”

https://www.rp.pl/…

(AM, źródło: „Rzeczpospolita”, gu.com.pl)

Dotychczasowi klienci zakładów mogą liczyć na gwarancje

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zamknięcie granic, odwołanie lotów, a przede wszystkim apele rządzących i zdrowy rozsądek Polaków przełożyły się na ograniczenie do minimum ruchu turystycznego. Ubezpieczyciele mają świadomość trudnej sytuacji branży usług turystycznych i starają się pomóc przedsiębiorcom z tego sektora w zakresie gwarancji. Na szczególne względy mogą liczyć dotychczasowi klienci zakładów.

Jak podaje Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG) , w całym I kwartale 2020 r. sprzedaż imprez turystycznych zmalała o ponad jedną trzecią w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W wartościach liczbowych oznacza to spadek sprzedaży wyjazdów z poziomu imprez dla 2 mln klientów do nieco ponad 1,25 mln. Po raz pierwszy w historii Funduszu wpłynęło do niego mniej składek niż musiał on zwrócić przedsiębiorcom z powodu rozwiązania umów z klientami. Łącznie zgłoszono ponad 217 tys. takich zdarzeń, co dla Funduszu oznaczało konieczność zwrotu 1,7 mln zł.

Więcej zawieszeń działalności, mniej wykreśleń

Świadomość trudnej sytuacji branży turystycznej mają współpracujący z nią ubezpieczyciele.  – Branża turystyczna potrzebowała szybkiej reakcji na lockdown. Część mniejszych firm zawiesiła działalność, część ograniczyła zakres zezwolenia – mówi Katarzyna Szepczyńska, dyrektor departamentu ubezpieczeń turystycznych AXA.

Z danych TFG wynika, że w marcu 290 podmiotów zdecydowało się na zawieszenie działalności. Z kolei w kwietniu taki ruch wykonało 374 przedsiębiorców. Rok wcześniej było to odpowiednio 195 i 183. Mimo skutków pandemii i gwałtownego ograniczenia ruchu turystycznego liczba przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na wykreślenie z rejestru, jest nieznaczna. Na taki krok zdecydowało się 21 i 38 podmiotów (marzec i kwiecień 2020 r.), czyli mniej niż w tych samych miesiącach 2019 r. (odpowiednio 28 i 43). Według Funduszu, na koniec kwietnia 2020 r. w Polsce było 4728 aktywnych podmiotów w branży turystycznej.

Dotychczasowi klienci mogą liczyć na gwarancje

– W tym trudnym okresie dla branży turystycznej jesteśmy w bezpośrednim i ciągłym kontakcie z naszymi partnerami. Do każdego z nich podchodzimy w sposób indywidualny i szukamy najlepszych możliwych rozwiązań – deklaruje Mariusz Gawrychowski, rzecznik Europy Ubezpieczenia. Zdradza, że dla firm z branży turystycznej będących partnerami jego firmy jednym z kluczowych elementów jest zagwarantowanie od strony formalnej ciągłości działania w postaci możliwości pozyskania gwarancji turystycznej na nowy okres.

– Dlatego zgodnie z wypracowanymi na forum Polskiej Izby Ubezpieczeń rekomendacjami oferujemy im możliwość – po indywidualnej ocenie ryzyka – uzyskania gwarancji na okres 2020/2021. Dotyczy to firm turystycznych, których działalność wcześniej ubezpieczaliśmy i które są nam znane – przyznaje Mariusz Gawrychowski.

Podobną drogę wybrała AXA.

– Postawiliśmy sobie za cel, aby po indywidualnej ocenie ryzyka kontynuować oferowanie gwarancji dla organizatorów turystyki ubezpieczonych w AXA i w ten sposób wspierać ich w utrzymaniu ciągłości działania. Generalnie portfel AXA pozostaje więc na podobnym poziomie pod względem liczby chronionych touroperatorów – zapewnia Katarzyna Szepczyńska.

Rynek gwarancji czeka spowolnienie

Europa Ubezpieczenia spodziewa się, że w tym roku nastąpi spowolnienie na rynku gwarancji ubezpieczeniowych dla touroperatorów. Mariusz Gawrychowski przypomina, że w kwietniu Ministerstwo Finansów wydało rozporządzenie, które obniża minimalny wymóg wysokości sumy gwarancyjnej w sezonie 2020/2021 do poziomu 30% obrotów osiągniętych przez firmę turystyczną w 2019 roku, nie niżej jednak niż wartość minimalnej sumy gwarancyjnej określona w prawie.

– To rozwiązanie na pewno pomoże średnim i dużym touroperatorom przejść przez okres spowolnienia na rynku turystycznym. W przypadku małych organizatorów prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą obserwujemy zawieszanie biznesu. Z tego powodu nie występują oni o przedłużenie posiadanych gwarancji na nowy okres – zdradza rzecznik Europy Ubezpieczenia.

Według Katarzyny Szepczyńskiej, obecnie trudno jednoznacznie stwierdzić, jak długo będzie się utrzymywała bieżąca sytuacja w branży turystycznej.

– Wszystko zależy od scenariusza odmrażania gospodarki światowej i perspektywy powrotu turystyki do normalnej działalności – zaznacza dyrektor departamentu ubezpieczeń turystycznych AXA.

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl

Odczarowujemy produkt – zakres ubezpieczenia D&O

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W styczniowym artykule stanowiącym wstęp do szczegółowej analizy ubezpieczenia D&O omówiliśmy aspekty ogólne związane m.in. z dookreśleniem adresatów oferty oraz zakresem czasowym i terytorialnym ochrony. Dzisiaj spojrzymy na obszar odpowiedzialności osób ubezpieczonych, zatem pod lupę weźmiemy klauzule podstawowe i rozszerzenia ochrony odnoszące się do członków kierownictwa.

Podstawowy zakres ubezpieczenia D&O, stanowiący obligatoryjny charakter oferty zawiera zobowiązanie ubezpieczyciela do pokrycia szkody, do której zapłaty zobowiązana jest osoba ubezpieczona w wyniku roszczeń wniesionych przeciwko takiej osobie, chyba że szkoda ta została już pokryta przez sam podmiot (spółkę). W tym przypadku zobowiązanie ubezpieczyciela dotyczy zwrotu wszelkich kwot, jakie podmiot (spółka) wypłacił lub jest zobowiązany wypłacić w celu pokrycia szkody osoby ubezpieczonej.

Mówiąc prościej, w swojej podstawowej formie umowa ubezpieczenia D&O zawiera gwarancję ubezpieczyciela zapłaty wartości szkody, którą członek kierownictwa (np. prezes zarządu, członek rady nadzorczej, dyrektor finansowy) wyrządził przez wadliwe działanie lub zaniechanie, a do której zapłaty jest on zobowiązany na podstawie roszczenia skierowanego bezpośrednio przeciwko niemu. Jeżeli szkoda taka została już zapłacona bezpośrednio przez spółkę, w której pracuje członek kierownictwa, lub jest ona zobligowana do jej zapłacenia, ubezpieczyciel zwróci spółce wszelkie koszty i kwoty zapłacone w związku z tą szkodą.

Definicje regulujące odpowiedzialność menedżerską

Zatrzymajmy się chwilę na tym punkcie, gdyż naturalną rzeczą jest przeanalizowanie definicji roszczenia oraz nieprawidłowego działania (zamiennie czynu bezprawnego) jako ważnych kryteriów kształtujących odpowiedzialność z polisy D&O. Niestety konstrukcja warunków ubezpieczenia stosowana przez ubezpieczycieli jest często różna, np. u jednego ubezpieczyciela w ramach danej definicji zawarty jest szeroki katalog pojęć, a u innego pojęcia te prezentowane są jako osobne definicje czy klauzule. Z tego powodu porównanie warunków 1:1 jest trudne, a czasami wręcz niemożliwe, dlatego pozwolę sobie na wskazanie najważniejszych rzeczy wpływających na zakres polis D&O.

Co do zasady roszczenie oznacza ustne lub pisemne zawiadomienie lub inne pismo procesowe (w tym zawiadomienie o wszczęciu postępowania cywilnego, karnego, administracyjnego, regulacyjnego, arbitrażowego lub w sprawie o wykroczenie) skierowane przeciwko osobie ubezpieczonej, w związku z jej nieprawidłowym działaniem, w ramach którego żąda się spełnienia świadczenia pieniężnego lub innego rodzaju świadczenia.

Za roszczenie uważa się również dochodzenie rozumiane jako zawiadomienie o wszczęciu oficjalnego dochodzenia, postępowania przygotowawczego lub wyjaśniającego, przesłuchania publicznego, powołania komisji (np. śledczej) lub postawienie osoby ubezpieczonej w stan oskarżenia przez sąd, właściwy organ, urząd administracji państwowej, a także samorząd zawodowy, np. sąd działający przy danej izbie samorządu zawodowego.

Za nieprawidłowe działania / czyn bezprawny uznaje się popełniony lub rzekomo popełniony błąd lub zaniechanie, w tym fałszywe oświadczenie, oświadczenie wprowadzające w błąd, pominięcie, zlekceważenie, zniesławienie, oszczerstwo, naruszenie zobowiązań, naruszenie obowiązków, nadużycie zaufania lub przekroczenie pełnomocnictwa przez członka kierownictwa w związku z pełnieniem przez niego obowiązków związanych z funkcją.

Dodatkowo, osobną rangę nadaje się nieprawidłowym działaniom osób ubezpieczonych, skutkującym roszczeniami z tytułu naruszenia praw pracowniczych (odmiennie czyn bezprawny pracodawcy). W tym przypadku mowa o popełnionych lub rzekomo popełnionych czynach związanych m.in. z bezprawnym zakończeniem stosunku pracy lub odmową zatrudnienia, bezprawną degradacją, odmową awansu lub pozbawieniem możliwości rozwoju zawodowego, dyskryminacją, prześladowaniem, bezpodstawnym ukaraniem bądź krzywdzącą oceną pracownika oraz podejmowaniem przeciw niemu działań odwetowych, zniesławienia, oszczerstwa, upokorzenia, mobbingu, molestowania, naruszenia prywatności lub publikowania wprowadzających w błąd ogłoszeń o pracę.

W obszarze odpowiedzialności osób ubezpieczonych widać odmienne podejście ubezpieczycieli w zakresie roszczeń z tytułu obrotu papierami wartościowymi, gdzie standardowo ochrona z tego tytułu udzielana jest wyłącznie spółce z pominięciem samych członków kierownictwa.

Tomasz Domalewski

Niezwykle rzadko zdarza się, aby osoby ubezpieczone mogły z niej korzystać w przypadku roszczeń skierowanych przeciwko nim. Przykładem szerszego spojrzenia na odpowiedzialność w tym zakresie jest ubezpieczenie D&O w Lloyd’s obejmujące pisemne żądanie zapłaty odszkodowania lub innej prawnej rekompensaty, postępowanie cywilne lub obronę przed postępowaniem, skierowane przeciwko członkowi kierownictwa przez posiadacza papierów wartościowych (akcji lub obligacji), w tym również postępowanie administracyjne lub regulacyjne wszczęte na podstawie wezwania do zapłaty grzywny lub kary przez właściwy organ administracji państwowej.

Jaką ochronę otrzymują menedżerowie w ramach klauzul podstawowych

W przypadku ubezpieczenia Lloyd’s częścią obligatoryjną D&O są tzw. klauzule menedżerskie A i B. Klauzula A uruchamiana jest w sytuacji, gdy roszczenie jest zgłoszone bezpośrednio do członka kierownictwa, zaś klauzula B dotyczy sytuacji, gdy za członka kierownictwa odszkodowanie zostało zapłacone przez podmiot (spółkę), który następnie występuje do polisy D&O o zwrot zapłaconych kwot.

Ochrona udzielana na ich podstawie obejmuje roszczenia skierowane bezpośrednio przeciwko członkom kierownictwa, z tytułu szkód spowodowanych błędami popełnionymi przy zarządzaniu lub w nadzorze. Szkoda może zostać wyrządzona w majątku podmiotu, którym członek kierownictwa zarządza, jak również osobom trzecim, np. kontrahentom, wierzycielom, pracownikom itp. W ramach ochrony pokrywane są:

Koszty obrony rozumiane jako:

  • sądowe lub pozasądowe koszty, opłaty i wydatki (w tym koszty opinii lub porad prawnych, podatkowych, eksperckich, arbitrażu, mediacji, a także udziału świadków w postępowaniu sądowym)
  • składkę (premię) zapłaconą za instrumenty finansowe służące wniesieniu odwołania, apelacji lub kasacji od obciążenia odpowiedzialnością cywilną
  • koszty korzystania z usług prawnika posiadającego uprawnienia do wykonywania tego zawodu w kraju członka kierownictwa w celu interpretacji i zastosowania porady prawnej otrzymanej od prawnika z innej jurysdykcji.

Odszkodowanie, czyli kwota wyrażona w pieniądzu, jaką członek kierownictwa zobowiązany jest zapłacić w związku z wniesionym przeciwko niemu roszczeniem wskutek popełnienia przez niego czynu bezprawnego.

Jakie możliwe obszary odpowiedzialności menedżera chroni polisa D&O

Członkowie kierownictwa ponoszą odpowiedzialność cywilną na podstawie licznych przepisów ogólnych jak i szczególnych. Nierzadko zawarte są one w ustawach regulujących funkcjonowanie organizacji w konkretnej gałęzi gospodarki, np. podmioty lecznicze – ustawa o działalności leczniczej i ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, fundacje – ustawa o fundacjach, spółdzielnie mieszkaniowe – ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych itd.

Menedżerowie odpowiadają nie tylko za konsekwencje własnego działania i zaniechania przy zarządzaniu i nadzorze w danym podmiocie, ale również mogą (określony krąg osób) ponosić odpowiedzialność za zobowiązania samej organizacji w sytuacji, kiedy staje się ona niewypłacalna, a egzekucja z majątku podmiotu jest bezskuteczna.

Do najważniejszych aktów prawnych regulujących odpowiedzialność menedżerską należą:

  • Kodeks cywilny – odpowiedzialność na zasadach ogólnych
  • Kodeks spółek handlowych – m.in. odpowiedzialność członków zarządu i rady nadzorczej
  • Prawo upadłościowe – odpowiedzialność za zobowiązania podmiotu
  • Ordynacja podatkowa – odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe podmiotu

Przykładowe obszary odpowiedzialności:

  • Odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe w przypadku niewypłacalności podmiotu (spółki) lub za naruszenie przepisów podatkowych, np. obowiązek zapłaty odsetek (wina członka kierownictwa). Podstawa prawna: Ordynacja podatkowa
  • Odpowiedzialność za naruszenie zasad rachunkowości, np. błędy w księgach handlowych, dokumentacji finansowej. Podstawa prawna: Ustawa o rachunkowości
  • Odpowiedzialność za zobowiązania kontraktowe, np. naruszenie warunków umowy z kontrahentem, zobowiązanie wobec wierzycieli. Podstawa prawna: Kodeks spółek handlowych, Kodeks cywilny, ustawa Prawo upadłościowe
  • Odpowiedzialność za naruszenie praw osób trzecich, np. praw pracowniczych. Podstawa prawna: Kodeks pracy, Kodeks cywilny
  • Odpowiedzialność wobec spółki bądź udziałowców/akcjonariuszy spółki, np. zawarcie niekorzystnej umowy, przekroczenie pełnomocnictwa. Podstawa prawna: Kodeks spółek handlowych, Kodeks cywilny.

Czemu służy katalog dodatkowych rozszerzeń odpowiedzialności

Standardem polis D&O jest obligatoryjna część ochrony ubezpieczeniowej gwarantująca dodatkowy podlimit odpowiedzialności na zdarzenia/sytuacje określone szczegółowo w warunkach ubezpieczenia. W przypadku ubezpieczenia Lloyd’s wyróżniamy:

Kierownictwo spółki zewnętrznej. Rozszerzenie dotyczące kierownictwa spółki zewnętrznej obejmuje sytuację, gdy ubezpieczająca spółka deleguje do podmiotów spoza własnej grupy kapitałowej swoich menedżerów, aby pełnili w „zewnętrznych spółkach” funkcje kierownicze. Przykładowo taka sytuacja ma miejsce, gdy ubezpieczającym jest bank, który finansuje przedsięwzięcia obcych podmiotów. Wówczas, aby mieć bliższą kontrolę nad działalnością finansowanego podmiotu, do jego władz delegowani są menedżerowie wskazani przez bank.

Koszty obrony w związku z zanieczyszczeniem. Przedmiotowe rozszerzenie dotyczy ochrony ubezpieczeniowej udzielanej w zakresie pokrywania kosztów obrony w postępowaniach karnych lub administracyjnych w związku z zanieczyszczeniem środowiska będącym następstwem błędów popełnionych przy zarządzaniu.

Dodatkowy okres zgłaszania roszczeń dla byłych i obecnych członków kierownictwa. Punkt ten był szczegółowo wyjaśniony we wcześniejszym artykule.

Koszty dochodzenia oraz koszty obrony w sprawach dotyczących szkód w mieniu i na osobie. Przedmiotowe rozszerzenia zakresu ochrony ubezpieczeniowej pełnią funkcję tzw. ubezpieczenia dodatkowych kosztów ochrony prawnej menedżerów. Dotyczą sytuacji, gdy w związku z pełnionymi funkcjami zarządczymi dojdzie do zgłoszenia wobec nich zarzutów np. karno-skarbowych lub karnych albo wszczęte zostanie inne postępowanie administracyjnoprawne bądź skierowane bezpośrednio wobec nich roszczenie związane ze szkodami na mieniu lub na osobie.

W ramach podlimitu związanego z dochodzeniem mogą zostać pokryte koszty, opłaty i wydatki w ramach przygotowań do lub uczestnictwa w dochodzeniu (w tym koszty opinii lub porad prawnych, podatkowych, eksperckich, a także udziału świadków w dochodzeniu) oraz składkę (premię) zapłaconą za instrumenty finansowe służące złożeniu poręczenia majątkowego (kaucji).

Koszty obrony dobrego imienia członka kierownictwa lub podmiotu. Na podstawie tego rozszerzenia ochrona dotyczy kosztów akcji PR (public relations) mających na celu obronę dobrego imienia – zagrożonego wskutek informacji medialnych, które pojawiły się w związku ze zgłoszeniem roszczenia. Wart podkreślenia jest fakt, iż rozszerzenie to dotyczy nie tylko samych członków kierownictwa, ale także podmiotu.

Ochrona aktywów i wydatki niezbędne do pozostania na wolności. Jest to rozszerzenie dotyczące kosztów i wydatków służących pomocy członkowi kierownictwa zagrożonego karą ograniczenia wolności, aresztu, zatrzymania, odebrania jego aktywów (np. nieruchomości), deportacji lub jego ekstradycji. Ochrona dotyczy tutaj wydatków mających na celu uchylenie lub zaskarżenie niekorzystnych postanowień wydanych przez sąd, a także koszty pozyskania kaucji mającej na celu umożliwienie pozostawania przez członka kierownictwa na wolności.

W ramach tego rozszerzenia pokryte zostaną również koszty obrony oraz wydatki członka kierownictwa obejmujące koszty wysyłki leków, koszty zamieszkania i utrzymania, koszty powiadomienia osób bliskich oraz koszty wynikające z konieczności zaangażowania władz, np. ambasad i konsulatów.

Grzywny i kary cywilne i administracyjne. Ochrona w przedmiotowym zakresie dotyczy kar i grzywien nakładanych bezpośrednio na członka kierownictwa. Ochrona ubezpieczeniowa może dotyczyć jedynie sytuacji, gdy kary nakładane są w trybie cywilnym lub administracyjnym. Nie jest możliwe obejmowanie ochroną ubezpieczeniową kar nakładanych przez sąd w postępowaniu karnym. Byłoby to sprzeczne z systemem prawnym, co potwierdza orzecznictwo Sądu Najwyższego.

Zaliczki na poczet kosztów obrony i dochodzenia. Przedmiotowe postanowienie przewiduje możliwość żądania wypłaty zaliczkowo kosztów obrony i dochodzenia jeszcze przed ostatecznym rozliczeniem roszczenia.

Koszty awaryjne. Przedmiotowe postanowienie dotyczy sytuacji, gdy istnieje konieczność poniesienia określonych ubezpieczonych kosztów lub wydatków, jeszcze zanim zgodę na ich poniesienie wyrazi ubezpieczyciel, w sytuacji gdy jej uzyskanie uprzednio było niemożliwe.

Nadwyżkowe koszty obrony dla członków kierownictwa. Jest to dodatkowy limit dedykowany wyłącznie kosztom obrony członków kierownictwa. Może on zostać wykorzystany w sytuacji, gdy limit podstawowy zostanie wyczerpany z uwagi na podniesione i wypłacone dotychczas roszczenia.

Dodatkowy limit dla członków organów nadzorczych podmiotu. Jest to dodatkowy limit przeznaczony wyłącznie dla członków organów nadzorczych, np. rady nadzorczej, komisji rewizyjnej itp. Może on zostać wykorzystany w sytuacji, gdy limit podstawowy zostanie wyczerpany z uwagi na podniesione i wypłacone dotychczas roszczenia.

Koszty wsparcia psychologicznego. Jest to dodatkowy limit przeznaczony na pokrycie kosztów wsparcia psychologicznego dla członków kierownictwa, w związku ze zgłoszonym do nich roszczeniem.

Koszty stawiennictwa. Jest to dodatkowe pokrycie obejmujące refundację członkom kierownictwa kosztów podróży i zakwaterowania – do zastrzeżonych podlimitów – poniesionych w związku z koniecznością stawiennictwa w oficjalnych przesłuchaniach lub postępowaniach sądowych związanych z roszczeniami lub dochodzeniami związanymi z pełnionymi przez nich funkcjami zarządczymi.

Koszty zdarzenia kryzysowego. Jest to rozszerzenie obejmujące koszty powołanego tzw. crisis managera, w sytuacji gdy w zarządzanym podmiocie dojdzie do tzw. zdarzenia kryzysowego wynikającego m.in. z:

  • nagłej śmierci lub niepełnosprawności członka zarządu lub rady nadzorczej
  • zarzutów karnych dotyczących prania brudnych pieniędzy, finansowania terroryzmu, naruszenia sankcji, embarga handlowego lub wpływu na politykę
  • utraty praw własności intelektualnej w odniesieniu do patentów, znaków towarowych lub praw autorskich
  • groźba, usiłowanie lub faktyczne uzyskanie nieautoryzowanego dostępu do zasobów cyfrowych (w tym atak cybernetyczny oraz naruszenie poufności danych)

Podsumowanie

Jak widać powyżej, zakres ochrony dla członków kierownictwa w ramach polisy D&O jest bardzo szeroki i dotyczy większości ryzyk, na jakie narażony jest menedżer, pełniąc swoją funkcję lub wykonując obowiązki w danym podmiocie, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia ze spółką kapitałową, fundacją czy spółdzielnią i bez względu na formę jego zatrudnienia.

Ochrona obejmuje nie tylko roszczenia kierowane z zewnątrz (np. przez organy administracji publicznej, jak US, ZUS czy PIP), ale również z wewnątrz (np. pracownicy lub udziałowcy/akcjonariusze spółki). Dzięki takiej konstrukcji polisa gwarantuje pokrycie kosztów obrony i odszkodowania bez względu na to, czy mówimy o zarządzie właścicielskim czy najemnym, czy też może o innych osobach (niezasiadających w organach reprezentacyjnych) realizujących obowiązki na kluczowych stanowiskach w danym podmiocie.

Tomasz Domalewski
dyrektor sprzedaży Leadenhall Polska SA

Ubezpieczenie należności handlowych. Panaceum na niewypłacalność kontrahentów

0
Grzegorz Waszkiewicz

Nierzetelni lub bankrutujący kontrahenci, opóźnione terminy płatności to narastający problem przedsiębiorstw, zwłaszcza w obecnej sytuacji. Faktoring to niejedyne rozwiązanie.

Brak płatności za towary i usługi dostarczane kontrahentom są jednym z najważniejszych powodów niewypłacalności przedsiębiorstw. Utrata należności odcina mu dostęp do gotówki i de facto uniemożliwia działalność. Ponosząc straty księgowe, firma jest w stanie funkcjonować, ale bez bieżącej płynności finansowej wcześniej lub później upadnie.

Jeżeli sprzedajemy z odroczonym terminem płatności, to udzielamy kredytu kupieckiego, a takie ryzyko możemy ubezpieczyć polisą ubezpieczeniową należności handlowych. Ubezpieczyciel pod określonymi w polisie warunkami przejmie na siebie ryzyko niewypłacalności, w tym bankructwa, naszych odbiorców i wypłaci firmie odszkodowanie.

W poniższym tekście oprócz korzyści opiszę przede wszystkim, na co broker powinien zwrócić uwagę podczas rozmów z samym klientem oraz ubezpieczycielem.

Argumenty za taką polisą

Zwiększenie wolumenu i rentowność sprzedaży. Odpowiednia polisa daje możliwość oferowania odbiorcom atrakcyjniejszych warunków handlowych, takich jak wydłużenie terminu płatności, pozwala uniknąć kosztów związanych z zabezpieczonymi formami płatności, np. z akredytywami czy gwarancjami. Pozwala ograniczyć upusty cenowe stosowane w przypadku przedpłaty oraz wynegocjować korzystniejsze ceny. Ograniczenie nieplanowanych strat redukuje tworzenie rezerw na nieściągalne należności.

Dobra płynność finansowa i mniejsze koszty działalności. Kiedy mamy zabezpieczenie polisowe, problemy finansowe naszych kontrahentów nie mają wpływu na działanie i stabilność firmy, a zaplanowana i objęta procedurami windykacja należności oraz wypłata odszkodowania zapewniają utrzymanie płynności finansowej.

Już sama relacja ze specjalistycznym ubezpieczycielem wspieranym przez doświadczonego i współpracującego z nim windykatora zwiększa skłonność odbiorców do terminowego regulowania należności. Ubezpieczyciel wspiera monitorowanie odbiorców oraz ich windykację. Składka ubezpieczeniowa stanowi przewidywalny koszt firmy.

Współpraca z bankami. Posiadanie polisy zwiększa wiarygodność firmy wobec banków oraz innych instytucji finansowych, dając możliwość osiągnięcia cen ich usług na niższym poziomie. Już sama weryfikacja finansowa naszych odbiorców, dokonana przez ubezpieczyciela, zmniejsza ryzyko popełnienia błędu w ich doborze.

Na co zwrócić uwagę klientowi przed doborem polisy

  • Analiza umów z bankami w kwestii limitów kredytowych i wskaźników efektywności. 
  • Jakich ma klientów. Czy tylko krajowych, UE, czy daleka zagranica, np. USA, Australia.
  • Czy ma wielu klientów z niskimi saldami obrotów, czy tylko kilku o skoncentrowanych dużych zamówieniach.
  • Czy klient współpracuje już z jedną firmą windykacyjną, a może jest ich wiele, a może wcale.
  • Weryfikacja umów sprzedaży: warunki i terminy płatności, czy wszystko jest udokumentowane w umowach i podpisane przez upoważnione osoby.
  • Należy wprowadzić lub zweryfikować procedury związane z realizacją i wartością wysyłek, niepozwalające na przekraczanie ustalonych w umowach kontraktowych limitów.
  • Zweryfikować procedury kontroli realizowanych obrotów miesięcznych, jak wygląda nadzór nad płatnościami od kontrahentów i procedury informowania ich o zbliżających się terminach płatności. Co firma robi, jeśli płatności się opóźniają. Warto wprowadzić zasadę, że jeśli nie ma płatności za poprzednią dostawę, to nowej nie będzie, nawet gdy za tę nową odbiorca zapłaci z góry.

Aspekty negocjacji z ubezpieczycielem

Tak przygotowanym można rozpocząć rozmowy z ubezpieczycielem, a negocjując z nim warunki polisy, należy zwróć uwagę na następujące aspekty:

Definicja zdarzenia obejmującego szkodę. W omawianym przypadku jest to upadłość kontrahenta (polskiego lub zagranicznego) i znaczne opóźnienie w płatnościach. Ważne, aby sama upadłość czy prawne stwierdzenie niewypłacalności obejmowało zarówno upadłość likwidacyjną, jak i upadłość z możliwością zawarcia układu.

Polisy obejmą również ochroną sytuację, gdy zwlekanie z płatnością będzie trwało.

Pamiętajmy, że ubezpieczenia eksportowe oferowane przez KUKE, z gwarancją skarbu państwa, mogą chronić także od skutków działań wojennych, zamieszek, rewolucji, masowych strajków, trzęsień ziemi, a nawet awarii elektrowni atomowej, czyli od tzw. siły wyższej.

Ubezpieczone zdarzenie szkodowe – niewypłacalność oznacza:

a) wszczęcie postępowania sądowego lub administracyjnego przewidzianego przez przepisy prawa obowiązującego w kraju, w którym ma siedzibę odbiorca; którego przedmiotem jest objęcie kontrolą lub nadzorem majątku lub zobowiązań odbiorcy przez sąd lub inny odpowiedni podmiot, podjęte w celu likwidacji odbiorcy bądź restrukturyzacji jego zobowiązań;

b) prawomocne oddalenie przez sąd wniosku o ogłoszenie upadłości, jeżeli majątek odbiorcy nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania, albo oddalenie przez sąd wniosku o ogłoszenie upadłości w razie stwierdzenia, iż majątek odbiorcy jest obciążony hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym lub hipoteką morską w takim stopniu, że pozostały jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania;

c) sytuacje, gdy przeprowadzone przez ubezpieczającego postępowanie egzekucyjne przeciwko odbiorcy nie przyniosło pełnego efektu – postanowienie komornika o umorzeniu egzekucji z powodu bezskuteczności;

d) zawarcie pozasądowej ostatecznej ugody likwidacyjnej w celu zapobieżenia upadłości odbiorcy, podpisanej przez większość lub wszystkich wierzycieli odbiorcy, zaakceptowanej wcześniej przez ubezpieczyciela;

e) udowodnienie przez ubezpieczającego, iż sytuacja finansowa odbiorcy pozwala na stwierdzenie, że rozpoczęcie lub kontynuacja postępowania sądowego w celu odzyskania wierzytelności nie ma ekonomicznego uzasadnienia z uwagi na koszty postępowania.

Wysokość limitów kredytowych. Wartość ta to maksymalne saldo należności od danego kontrahenta, które jest objęte ochroną ubezpieczeniową. Analizując dane o kontrahentach, ubezpieczyciel oszacuje ryzyko niewypłacalności każdego z nich. Na tej podstawie wyznaczy limit kredytowy, określający maksymalną kwotę odpowiedzialności ubezpieczyciela za należności od niego.

Udzielając kontrahentowi kredytu kupieckiego przewyższającego przydzielony limit kredytowy, czynimy to na własne ryzyko, dlatego też z rozwagą przeanalizujmy limity dla najważniejszych odbiorców.

Ubezpieczyciel zawsze zostawia sobie prawo do zmniejszenia limitów, jeżeli zidentyfikuje wzrost zagrożenia niewypłacalności u naszego kontrahenta lub w branży. W umowie zatem musimy zawrzeć maksymalny próg takiej zmiany z szansą odstąpienia od umowy w przypadku znaczącej rozbieżności od naszych wyjściowych oczekiwań. 

Maksymalna kwota wypłaconych odszkodowań odnosi się do wszystkich wypłaconych w danym okresie odszkodowań. Określana jest ona jako mnożnik zapłaconej składki ubezpieczeniowej. Pamiętajmy, że odszkodowania i składki mogą być zaliczane do danego okresu rozliczeniowego według daty należności czy daty zgłoszenia.

Okres rozliczeniowy. Wyżej wymieniona kwota odszkodowań zwykle dotyczy danego, określonego w umowie okresu rozliczeniowego umowy ubezpieczenia. Standardowo jest to roczny okres. Odszkodowania są kumulowane w ramach tego roku i jeżeli suma ta sięgnie wymienionej w zapisach polisy wartości, to za ten okres rozliczeniowy wyczerpie się limit i nie będzie możliwa kolejna wypłata.

Okres ubezpieczenia. Najczęściej w polisie ochroną są objęte należności, które powstały w momencie trwania umowy. Zatem jeżeli wyślemy towar, a po dwóch dniach wygaśnie nam umowa, możemy liczyć na odszkodowanie w razie bankructwa odbiorcy.

Jednak jeżeli o.w.u. przewiduje, że szkoda, która pojawi się po wygaśnięciu umowy, nie ma ochrony, to wierzyciel/ubezpieczający nie otrzyma żadnego świadczenia.

Udział własny. W ubezpieczeniach należności bardzo często pojawia się tzw. udział własny ubezpieczającego w szkodzie. Jego procentowy wskaźnik jest bardzo często elementem negocjacji, bowiem im wyższy, tym składka może być niższa, ale jednocześnie zmniejsza się nasze odszkodowanie właśnie o ten procent.

Przy franszyzie integralnej (rzadko stosowane) ubezpieczyciel do jej wysokości w ogóle nie rozpoznaje szkody. Warto zatem, aby polisa definiowała ją nie na poziomie pojedynczej faktury, ale łącznej należności od danego kontrahenta, ponieważ w przypadku małych kwot pojedynczych należności wierzyciel może wcale nie otrzymać odszkodowania.

Obligatoryjny charakter udziału własnego związany jest przede wszystkim z mobilizacją ubezpieczającego do ostrożnego udzielania kredytu kupieckiego.

Windykacja, definicja sporu i czas powstania szkody. O.w.u. dla danej polisy powinny jasno precyzować, kto, kiedy i w jakim czasie zajmuje się tymi elementami. Kto ponosi koszty windykacji i kiedy ją wszczynać. Zwykle procedury ubezpieczyciela wskazują, że po przekroczeniu terminu płatności należy wezwać do zapłaty i po braku odzewu zlecić windykację. Dobrze jest zatem, aby już na tym etapie koordynował to ubezpieczyciel.

Definicjatzw. sporu jest kluczem, ponieważ należności sporne nie podlegają ubezpieczeniu. Dopiero uznanie przez kontrahenta długu otwiera drogę do odszkodowania. Innymi słowy prawidłowe dokumentowanie transakcji przy spójności dokumentów, takich jak uzyskanie potwierdzenia otrzymania towaru i jego akceptacja, uwiarygodniają naszą fakturę.

Jednak szkoda nie powstaje od razu. Może być ona ustalana w momencie przekroczenia określonej liczby dni od terminu płatności danej należności lub od daty złożenia wniosku o windykację.

Składka ubezpieczeniowa i opłaty. Jak pisałem, ubezpieczyciel będzie odnosił się do obrotu klienta. Składka będzie zatem iloczynem całego obrotu zadeklarowanego do ubezpieczenia przez stawkę ubezpieczeniową. Tak wyliczona składka jest najczęściej kwotą minimalną płatną w ratach (zwykle miesięcznych). Po zakończeniu roku nastąpi rozliczenie realnie zrealizowanego obrotu.

W umowach towarzystwo zamiast obrotu może rozliczać się względem salda należności. Dodatkowo ubezpieczyciele stosują jeszcze opłaty za ocenę i monitorowanie ryzyka, plus za windykację należności.

Grzegorz Waszkiewicz
członek zarządu, broker ubezpieczeniowy, BezpieczenstwowBiznesie.pl

Czy społeczny dystans zmieni sprzedaż ubezpieczeń?

0

Digitalizacja przyspieszyła. Sektor ubezpieczeniowy, który często z rezerwą podchodził do nowoczesnych technologii komunikacyjnych i informacyjnych w obszarze sprzedaży, obecnie nie będzie miał wyboru i z dużo większym przekonaniem będzie realizować strategie digitalizacji.

Co to oznacza dla agentów ubezpieczeniowych? Jaki wpływ na ten zawód będzie miała obecna sytuacja i „social distancing”? Czy ubezpieczenia będziemy kupować samodzielnie w internecie lub poprzez wirtualnych asystentów ubezpieczeniowych?

Zwiększenie udziału sprzedaży wyłącznie przez internet

Nieuniknioną konsekwencją „social distancingu” będzie zwiększenie udziału sprzedaży direct bez udziału agenta. Klienci, którzy do tej pory unikali kanału internetowego (np. z przyzwyczajenia), będą do niego sięgać częściej. Nie tylko po to, by pobieżnie sprawdzić cenę, ale również w celu dokonania zakupu.

Ubezpieczyciele najprawdopodobniej też zwiększą swoją aktywność w tym kanale, oferując wygodne rozwiązania „omnichannelowe”, wirtualnych asystentów, chatboty oraz automatyczną personalizację usługi na podstawie zaawansowanej analityki.

Marcin Grabowski

Ekosystemy

Zwiększenie poziomu akceptacji przez klientów sprzedaży ubezpieczeń direct pozwoli na rozwinięcie potencjału sprzedaży ubezpieczeń w ramach ekosystemów. Ubezpieczenia dostarczane kontekstowo, przy okazji realizacji innego zakupu, będą coraz szerzej akceptowane przez klientów (jako łatwe, sprzedawane przy okazji oraz dostępne w kanale zdalnym – bez konieczności obsługi przez przeznaczony do tego personel).

Będzie to dotyczyć w szczególności tańszych ubezpieczeń lub/i zawieranych na krótki czas (jak podróże, eventy, zwierzęta, oc itp. – już dziś ten trend jest realizowany).

Wojciech Stępień

Nowy agent ubezpieczeniowy to Digital Agent

Czy zatem powyższe trendy sprawią, że agent ubezpieczeniowy zostanie usunięty z rynku? W mojej ocenie tylko częściowo. Ponieważ sprzedaż prostych produktów i kwestie administracyjne sprzedaży będą automatyzowane – z rynku znikną ci agenci, którzy sprzedawali produkty bez oferowania prawdziwego doradztwa.

Paradoksalnie nowoczesne technologie sprawią, że w cenie będą jeszcze bardziej te elementy, które tradycyjnie uważane są za najważniejsze w pracy dobrego agenta ubezpieczeniowego:

  • Prawdziwe doradztwo i ekspercka wiedza w zakresie ubezpieczeń
  • Budowanie długoterminowej relacji z klientem opartej na zaufaniu
  • Koncentracja nie na sprzedaży ubezpieczenia, ale na zwiększeniu poziomu i poczucia bezpieczeństwa klienta
  • Maksymalny komfort klienta w procesie kupna i obsługi ubezpieczenia.

Te tradycyjne zalety dobrego agenta ubezpieczeniowego powinny być wspierane przez zastosowanie nowoczesnych technologii do ułatwienia interakcji z klientem oraz do automatyzacji wszystkich czynności administracyjnych (np. wypełnianie danych, wystawienie polisy i związanych z nią dokumentów, wstępna analiza potrzeb klienta, rekomendacje produktów itp.).

Już obecnie oferowane są rozwiązania hybrydowe: połączenie agenta i direct, gdzie klient może de facto samodzielnie dokonać zakupu ubezpieczenia, ale również może mu w tym asystować agent. Agent i klient mogą wspólnie pracować nad polisą, np. współdzieląc ekran, porozumiewając sie przez chat lub wykorzystując połączenie wideo. Niezależnie od sposobu zakupu – kontrola nad klientem pozostaje po stronie agenta.

Nowoczesny agent wyposażony jest także w narzędzia maksymalnie automatyzujące jego pracę i czynności administracyjne, np.: raportowanie statusu jego procesów sprzedażowych, przypomnienia o odnowieniach, rekomendacje produktów i x-sellu i oczywiście generowanie dokumentów.

Zatem agent nowych czasów to prawdziwy Digital Agent: ekspert od ubezpieczeń i przedsiębiorca, który z łatwością korzysta z nowoczesnych technologii komunikacyjnych i informacyjnych, oraz psycholog, który potrafi odpowiedzieć na potrzebę poczucia bezpieczeństwa klienta. A ta będzie szczególnie istotna w obecnej, mało przewidywalnej, pełnej niepewności rzeczywistości.

Potrzebę takiego nowoczesnego Digital Agent potwierdzają prowadzone przez nas badania jakościowe z klientami indywidualnymi, którzy bardzo chętnie sięgają do kanału internetowego po zakup ubezpieczenia, jednocześnie szukając u agenta odpowiedzi na trudniejsze pytania merytoryczne lub porady w kwestiach osobistych.

Wsparcie narzędziowe

Wprowadzenie narzędzi wspierających nowoczesnego agenta ubezpieczeniowego szybko i efektywnie kosztowo, oprócz mądrych i odważnych decyzji biznesowych, wymaga elastycznej architektury IT.

Konieczny jest taki system wsparcia sprzedaży, którego zmiany nie wymagają istotnego zaangażowania Działu IT i który umożliwi szybkie dostosowanie procesu sprzedażowego do zmieniającego się otoczenia.

Marcin Grabowski
Head of Digital Solutions, Sollers Consulting

Wojciech Stępień
Digital Solutions Consultant , Sollers Consulting

Minister finansów podpisał ułatwienia we wnioskowaniu do rejestru agentów

0

22 maja minister finansów Tadeusz Kościński podpisał rozporządzenie dotyczące wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych. Na mocy nowych przepisów możliwe będzie składania wniosków o wpis oraz jego zmianę na podstawie skanów dokumentów.

W obecnych okolicznościach nie ma możliwości zgromadzenia przez zakład ubezpieczeń oryginałów dokumentów (niezbędnych do wpisu) lub wykonania ich poświadczonej kopii. – Dlatego, aby ułatwić wpis do prowadzonego przez KNF rejestru agentów ubezpieczeniowych, wprowadzamy czasową możliwość ich składania na podstawie skanów – wyjaśnił Tadeusz Kościński.

Zmiany w rozporządzeniu przewidują, że zakład ubezpieczeń będzie musiał uzupełnić wymagane dokumenty w ciągu 60 dni od odwołania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo stanu nadzwyczajnego.

(AM, źródło: Ministerstwo Finansów)

Polski Gaz TUW: Zygmunt Kostkiewicz nie jest już prezesem

0

Konflikt o audyt sprawdzający, czy koszty ubezpieczenia majątku PGNiG nie są zbyt wysokie, był powodem, dla którego odwołano prezesa Polskiego Gazu TUW Zygmunta Kostkiewicza. Przyszłość towarzystwa jest niepewna – informuje „Puls Biznesu”.

Z informacji gazety wynika, że odwołanie zawieszonego od 24 kwietnia prezesa (wraz z nim zawieszono członka zarządu Andrzeja Zadrożnego, ale z informacji na stronie zakładu wynika, że został on już odwieszony – AM) miało miejsce 22 maja. Stanowisko to ma zaś objąć Jacek Gdański, obecnie członek zarządu Polskiego Holdingu Nieruchomości (PHN), a w latach 2016–2019 wiceprezes towarzystwa. Z ustaleń „PB” wynika, że przyczyną odwołania Zygmunta Kostkiewicza był konflikt o audyt, który miał zweryfikować racjonalność wydatkowania na polisę kilkudziesięciu milionów złotych. O jego przeprowadzeniu zdecydowały wątpliwości wobec stawek towarzystwa Polski Gaz TUW dla PGNiG, które miały być wyższe niż w przypadku konkursu komercyjnych ofert. Zakład miał też przepłacać za reasekurację na rynku londyńskim. Władze towarzystwa odmówiły udostępnienia dokumentacji dotyczącej slipów reasekuracyjnych, umożliwiających analizę racjonalności kosztu ubezpieczeń. Powołały się przy tym na opracowane przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) zasady ładu korporacyjnego, uniemożliwiające przekazywanie informacji tylko jednemu z członków, co właściciel i audytor uznały za bezzasadne, wskazując na konieczność prowadzenia przez instytucję nadzorowaną transparentnej polityki oraz niemożność przeprowadzenia analizy kosztów ubezpieczeń bez wglądu w żądaną dokumentację. Dlatego PGNiG zdecydowała najpierw o zawieszeniu, a potem odwołaniu prezesa. Z informacji gazety wynika, że władze grupy rozważają, czy posiadanie ubezpieczyciela captive w jego obecnym kształcie jest optymalne. Stąd rozmowy PGNiG i PZU od współpracy, do jakich miało dość na poziomie członków zarządów obu firm. Lider polskiego rynku miałby reasekurować ubezpieczenie gazowego partnera, a jego majątek miałby chronić TUW PZUW.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 26 maja, Magdalena Graniszewska, Karolina Wysota Ostry konflikt w gazowej rodzinie

https://www.pb.pl/…

 (AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Rzecznik Praw Pacjenta: Wojewódzkie komisje orzecznicze wznowiły działalność

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od 24 maja wojewódzkie komisje do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych wznowiły swoją działalność orzeczniczą, zawieszoną pod koniec marca ze względu na epidemię koronawirusa. Jest ona prowadzona na poprzednich zasadach – poinformował Rzecznik Praw Pacjenta.

W ocenie Rzecznika uczestnikom postępowania przed komisjami należy zagwarantować odpowiednie warunki bezpieczeństwa w zakresie przeciwdziałania zakażeniu wirusem SARS-CoV-2, w tym z zastosowaniem reżimu sanitarnego wymaganego stosownymi zaleceniami oraz przepisami prawa.

Od 31 marca do 24 maja (kiedy działalność orzecznicza komisji była wstrzymana) możliwe było wnoszenie do komisji nowych wniosków. Jednak czas na ich rozpatrzenie rozpocznie się od dnia wznowienia działania komisji, czyli od 24 maja 2020 r.

Rzecznik przypomina, że do komisji można wnieść sprawę, jeśli od dnia uzyskania wiedzy o zdarzeniu, z którym wiązane są nieprawidłowości po stronie placówki medycznej, nie upłynęło więcej niż 1 rok. Termin ten nie może być dłuższy niż 3 lata od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie. Termin ten w dniach od 31 marca do 24 maja nie był zawieszony i mógł w tym okresie upłynąć. W takiej sytuacji sprawa nie zostanie rozpatrzona przez komisję.

(AM, źródło: RzPP)

PKO Ubezpieczenia: Usługa organizacji leczenia za granicą nadal jest dostępna

0

Stan pandemii COVID-19 spowodował szereg ograniczeń, w tym również związanych z podróżowaniem poza krajem. Mimo wprowadzonych obostrzeń PKO Ubezpieczenia zadeklarowało, że kontynuuje organizację leczenia za granicą (za wyjątkiem Stanów Zjednoczonych) w ramach ubezpieczenia OnkoPlan, w wariantach ochrony Premium i Premium+.

Szpitale za granicą przyjmują obecnie pacjentów, ale organizacja leczenia jest możliwa pod warunkiem wyjazdu z Polski. W każdym przypadku organizacji takiego leczenia PKO Ubezpieczenia uwzględnia wszystkie wymogi formalne, również te związane z epidemią.

Firma podkreśla, że każda osoba, która korzysta ze świadczeń opieki medycznej za granicą w ramach OnkoPlanu jest traktowana indywidualnie pod kątem szczegółowych zaleceń medycznych co do jej trybu leczenia. W zależności od rekomendowanego podejścia medycznego czy trybu leczenia, zabiegi mogą być przekładane w czasie, po uzgodnieniu z pacjentem.

Przy organizacji leczenia za granicą PKO Ubezpieczenia bierze pod uwagę, że szpitale oraz państwa, w których będzie leczył się klient, mogą mieć własne zasady np. co do okresu obowiązywania kwarantanny. Zakład zapewnia, że realizuje terminowo bez dodatkowych ograniczeń związanych z pandemią Drugą Opinię Medyczną oferowaną w zakresie OnkoPlanu. Także pozostałe świadczenia z tytułu ubezpieczenia są realizowane w przyjętych terminach.

(AM, źródło: PKO Ubezpieczenia

18,336FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie