W momencie rozpoczęcia działań sprzedażowych – niezależnie, czy zajmiesz się ubezpieczeniami grupowymi, czy innymi produktami – masz dwie płaszczyzny działania. Pierwsza dotyczy rynku pierwotnego. Firm i klientów, którzy nie mają jeszcze określonego produktu. Badania dotyczące mojego pola aktywności mówią, że około 30% firm w Polsce (przeważnie małych i średnich) nie posiada polisy grupowej. Druga część klientów, dotycząca rynku wtórnego, posiada już taką umowę. Teoretycznie ma swojego agenta, opiekuna, ma zapewniony serwis i powinna być zadowolona z produktu, który wybrała. Doświadczenie sprzedażowe pokazuje, że w obu przypadkach masz szansę na sprzedaż i nawiązanie wartościowej relacji.
Dzisiaj pokażę ci, w jaki sposób przygotować się do pracy i wykorzystać swoje otoczenie i możliwości, by zacząć sprzedawać ubezpieczenia grupowe. Jak wykorzystać swoje tu i teraz?
Praca
w biznesie ubezpieczeniowym jest pasjonująca z jednego prostego
faktu: każdy człowiek chodzący po ulicy, wykonujący pracę
umysłową lub fizyczną, bez względu na wykształcenie, osiągane
dochody czy aktualną sytuację psychiczną, może zostać twoim
klientem. Tu i teraz. W skrajnym i agresywnym podejściu do sprzedaży
(unikam takiego rozumienia klienta i braku empatii w doradztwie)
istnieją techniki, które wprost mówią o tym, iż każdy z nich
nosi w swojej kieszeni twoją składkę i twoją prowizję. Musisz
tylko umiejętnie ją wyjąć. Takie myślenie, niezależnie jak je
opiszemy, daje nam jeszcze jedną perspektywę. Teoretycznie każdy z
nas, bez wielkich kosztów wejścia, może rozpocząć pracę w
branży ubezpieczeniowej. Każdy z nas może rozpocząć pracę z
określonym produktem i odnieść sukces. Oczywiście, jest to zawód
niesamowicie wymagający, selektywny i odpowiedzialny, ale to już
temat na kolejną dyskusję. Dziś skupmy się na ubezpieczeniach
grupowych i odpowiedzmy sobie na fundamentalne pytanie: w jaki sposób
przygotować się do skutecznej sprzedaży ubezpieczeń grupowych w
roku 2020?
Twoje
możliwości produktowe: tu i teraz.
Wiedza o produkcie i elastyczność oferty; czy skupisz się na
jednym rozwiązaniu i będziesz je stale promował (doradca skupiony
na jednym towarzystwie ubezpieczeniowym), czy raczej poszukasz
koncepcji szerokiej i wybierzesz klientowi najciekawsze rozwiązania
z palety towarzystw ubezpieczeniowych i produktów (multiagent lub
broker)?
Właśnie
ta druga koncepcja jest bliska mojemu osobistemu spojrzeniu na
profesjonalną pracę, jednak w obu podejściach będziesz
potrzebować wyjścia poza utarte schematy.
Każda
z sytuacji będzie wymagać innego przygotowania do rozmowy i
szukania trochę innych argumentów. Przeanalizuj więc produkt i
szerokość własnej oferty. Znajdź jej mocne strony (faktyczne,
rynkowe, a nie pozorne; dostosowane do klientów, a nie narzuconych
szablonów czy zawsze pozytywnych przekazów towarzystw
ubezpieczeniowych).
Musisz
mieć wiedzę i odwagę wybierać; decydować samodzielnie o
produkcie i osobistych ścieżkach doradztwa.
Twoja
wiedza o sprzedaży: tu i teraz.
Technikach, schematach funkcjonowania firmy, obsłudze produktów
grupowych, siłach nacisku i ośrodkach decyzyjnych. Czego jeszcze
potrzebujesz, by być pełnoprawnym i wartościowym rozmówcą dla
głównej księgowej w dużej firmie lub szefa w małej firmie
budowlanej?
Tutaj
warto zaznaczyć jeszcze wiedzę o rynku ubezpieczeń grupowych i
twojej potencjalnej lub realnej konkurencji. Jak mocno ją znasz? Czy
jesteś w stanie znaleźć jej słabe punkty i jaką siłą relacji i
produktu dysponujesz, by przebić się w świadomości klientów i
zaproponować inne, często nieznane lub nowatorskie rozwiązania?
Twój
pomysł na pracę: tu i teraz.
Koncepcja sprzedaży, którą wybierzesz. Punkty zaczepienia,
potencjalni klienci i firmy wokół, znane osoby lub kompletnie obcy
ludzie. Z mojego doświadczenia wynika, że ten etap jest
strategiczny. Oczywiście przede wszystkim wynika z dwóch
poprzednich, czyli możliwości produktowych i wiedzy o sprzedaży,
jednak właśnie w nim zawarta jest cała siła wyniku. Tutaj mamy
determinację i konsekwencję kroków i działań, liczbę odbytych
spotkań i aktywność sprzedażową: realną lub pozorowaną.
Szukanie wymówek lub mocne ciśnięcie bez oglądania się na
przeciwności. Właśnie tutaj wykuwa się nasz charakter doradcy.
Uczymy się na własnych błędach i sukcesach. Poznajemy realny
świat sprzedaży. Płynny i w nieustannym ruchu. Podlegający
zmianom opiekunów i towarzystw ubezpieczeniowych, zmianom warunków
umów ubezpieczeń i wyboru kolejnych rozwiązań. Klienci przecież
ciągle kupują. Od ciebie lub twojej konkurencji. Szukają
rozwiązań, a ty, dzięki aktywności, wiedzy i produktom, tu i
teraz, możesz znaleźć się w centrum wydarzeń. Wówczas kolejny
klient na twojej ścieżce doradztwa wybierze właśnie twoje
rozwiązania!
Waldemar Poberejko
Twórca projektu gruplowe.pl
Trener skutecznej sprzedaży ubezpieczeń grupowych
Zarządzający w Team Gruplowe.pl
Posłuchaj: