Blog - Strona 300 z 1488 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 300

Warta ponownie liderem jakości obsługi klienta

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

2023 był siódmym rokiem z rzędu, w którym Warta osiągnęła najlepszy rezultat w sprawozdaniu Rzecznika Finansowego w segmencie ubezpieczeń majątkowych (cały dział II), uzyskując wynik na poziomie 64%. Firma zajęła także najwyższą pozycję w ubezpieczeniach komunikacyjnych.

– Już siódmy rok z rzędu sprawozdanie Rzecznika Finansowego jest wyraźnym potwierdzeniem, że to Warta zapewnia najwyższą jakość obsługi klienta na rynku ubezpieczeń majątkowych. Cały czas naszymi działaniami udowadniamy, że nawet w trudnych sytuacjach podchodzimy do spraw klientów empatycznie i rzetelnie. Coroczna pozycja lidera to sukces, który osiągamy przede wszystkim dzięki zaangażowaniu całego zespołu, który dba o długofalowe relacje i podejmuje wszelki wysiłki, by skutecznie rozwiązać ewentualne nieporozumienia. Dzięki temu klienci mogą czuć się pewnie i bezpiecznie – co stanowi istotę naszych działań jako czołowego ubezpieczyciela na rynku – mówi Rafał Stankiewicz, wiceprezes zarządu Warty odpowiedzialny za likwidację szkód i operacje.

Kolejne w rankingu ERGO Hestia i Allianz uzyskały odpowiednio 78% i 90%.  

Coroczne sprawozdanie Rzecznika Finansowego zawiera liczbę interwencji zgłaszanych tej instytucji przez klientów wszystkich towarzystw działających w Polsce. Skala zdarzeń jest następnie porównywana z udziałem w rynku poszczególnych ubezpieczycieli, a następnie wyrażana w procentach. Im niższy wynik, tym proporcjonalnie mniej zastrzeżeń do działania firmy zgłaszają jej klienci. Takie zestawienie wskazuje, które firmy zapewniają klientom najlepszą jakość obsługi klienta.

(AM, źródło: Warta)

TUW PZUW kupiło sprzęt pożarniczy dla leśników

0
Źródło zdjęcia: TUW PZUW

TUW PZUW sfinansowało zakup sprzętu gaśniczego dla Nadleśnictwa Ruszów na Dolnym Śląsku, które dotknął jeden z najtragiczniejszych w ostatnich latach pożarów w tym regionie. Objął prawie 60 hektarów.

– Dbając o lasy, troszczymy się o leśników i strażaków ochotników, którzy pierwsi ruszają na ratunek w przypadku pożarów. Zasługują nie tylko na szacunek, lecz także profesjonalny sprzęt, dzięki któremu będą mogli skuteczni stawiać czoło niebezpieczeństwu i sami go unikać – mówi Rafał Kiliński, prezes TUW PZUW.

Wsparcie TUW PZUW pozwoliło na zakup przenośnego sprzętu gaśniczego i zbiornika na wodę, a także węży i prądownic. Wartość pomocy sięgnęła prawie 50 tysięcy zł. Polegała na zakupie tzw. Jednostek Dwutlenku Węgla w zorganizowanej przez Lasy Państwowe licytacji, z której pieniądze trafiły na cel wskazany przez TUW PZUW.

Przyznany przez Lasy Państwowe „Certyfikat dla klimatu” odebrał Ryszard Roszak, dyrektor ds. ESG TUW PZUW.

– Wielkie cele opierają się na mniejszych. Dlatego w trosce o klimat i zrównoważony rozwój chętnie wspieramy także pojedyncze i lokalne przedsięwzięcia. Takie możliwości stworzyła współpraca z Lasami Państwowymi – zaznaczył. Jak przypomniał, TUW PZUW angażuje się także w rozwój odnawialnych źródeł energii. – Chcemy nie tylko chronić lasy przed pożarami i siłami natury, lecz także ograniczać szkodliwe dla klimatu skutki działalności człowieka – dodał.

(AM, źródło: TUW PZUW)

CUK Ubezpieczenia nagradza partnerów

0
Źródło zdjęcia: CUK Ubezpieczenia

Egzotyczne wycieczki i atrakcyjne nagrody to jeden ze sposobów CUK Ubezpieczenia na docenienie zaangażowania oraz promowanie agentów osiągających najlepsze wyniki. Partnerzy multiagencji, laureaci konkursu Ligi Mistrzów zostali uhonorowani wyjazdem do Marrakeszu.

– Bardzo doceniamy zaangażowanie, które partnerzy włożyli w osiągnięcie rewelacyjnych wyników. Mamy świadomość, ile pracy wymaga pozyskanie i obsługa klienta. CUK jest blisko agentów, zapewniając przestrzeń do wymiany doświadczeń, wspólnego rozwoju, a także zdobywania wiedzy, jak konkurować na  lokalnych rynkach. Cieszy nas również fakt, że podczas wyjazdu zostały docenione narzędzia CUK Direct dla Agenta czy Szybka Ścieżka w WebCUK. To znak, że agenci wykorzystują przygotowane rozwiązania oraz wiedzę zdobytą podczas szkoleń, z powodzeniem budując przewagę na cyfrowych rynkach – mówi Marcin Dyliński, dyrektor Departamentu Marketingu i E-Commerce CUK Ubezpieczenia

Uczestnicy wyjazdu mogli odkrywać urok Maroka zarówno za dnia, jak i w nocy. Wycieczki z przewodnikami wprowadziły ich w lokalną kulturę, zwyczaje i kuchnię. Podczas wypraw partnerzy CUK mieli szansę podziwiać zarówno malownicze wybrzeże oceanu, kosztować trunków z lokalnych winnic, jak i odkrywać bogactwo smaków regionu.

– Wierzymy, że zmiana otoczenia, poznanie nowej kultury oraz integracja to miła odskocznia od świata ubezpieczeń. Dokładamy wielu starań, żeby współpraca z CUK Ubezpieczenia służyła budowaniu relacji na wielu płaszczyznach – dodaje Marcin Dyliński.

Mulitagencja szykuje dla agentów kolejne wyjazdy, tym razem do Lizbony oraz na Maderę.

(AM, źródło: CUK Ubezpieczenia)

Compensa: Podczas majówki rośnie odsetek pijanych sprawców wypadków

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z policyjnych danych wynika, że odsetek pijanych sprawców wypadków zdecydowanie rośnie w czasie majówki. Compensa przypomina, że poszkodowane w tych wypadkach osoby mogą liczyć na odszkodowanie za utracone zdrowie i zniszczone mienie – wypłatę zapewnia obowiązkowa polisa OC sprawcy. Nietrzeźwi kierowcy ponoszą jednak finansową odpowiedzialność za szkody, bo ubezpieczyciele mogą żądać od nich zwrotu całej wypłaconej poszkodowanym sumy.

– Tych zdarzeń policja odnotowała w zeszłym roku 1600 – za 825 z nich (62%) oraz 156 ofiar (73,6%) odpowiadają kierowcy samochodów osobowych. Jazda „pod wpływem” naraża ich oczywiście na kary – m.in. pozbawienia wolności, utratę prawa jazdy oraz sankcje finansowe. Do tych ostatnich można zaliczyć zasadę, zgodnie z którą ubezpieczyciele egzekwują od nietrzeźwych sprawców zwrot równowartości odszkodowań, które wypłacili w ramach obowiązkowej polisy OC. Oznacza to, że prawo chroni poszkodowanych, ale jest bezlitosne dla pijanych kierowców – mówi Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensie.

Nietrzeźwy kierowca z rachunkiem za szkodę

Poszkodowani w wypadkach spowodowanych przez nietrzeźwego kierowcę otrzymują odszkodowanie z jego obowiązkowej polisy OC. Ubezpieczyciel ma prawo żądać od sprawcy zwrotu wypłaconych pieniędzy w ramach roszczenia regresowego.

– Kwota, którą nietrzeźwy kierowca musi w takiej sytuacji zwrócić, uzależniona jest od skali i rodzaju wyrządzonej szkody. Niewielka stłuczka być może zamknie się w kilkuset złotych, ale poważny wypadek czy karambol oznacza potężny problem finansowy. Rekordowe roszczenia wyraźnie przekraczają milion złotych. Co istotne, na zwrot odszkodowania można narazić się nie tylko wtedy, gdy spowoduje się szkodę pod wpływem alkoholu. Dzieje się tak także w przypadku jazdy bez OC, ucieczki z miejsca zdarzenia, braku uprawnień do kierowania pojazdem czy wejścia w jego posiadanie wskutek złamania prawa – wylicza Damian Andruszkiewicz.

(AM, źródło: Brandscope)

Agencyjne kompendium wiedzy na temat ubezpieczeń psów i kotów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Barbara Kornak, doradczyni ubezpieczeniowa z multiagencji Assekor, wydała ebook na temat ubezpieczeń psów i kotów. To jedyne takie wydawnictwo dostępne na rynku.

„Ubezpieczenie Psa i Kota i wszystko co chciałbyś o nim wiedzieć” to liczące 68 stron kompendium wiedzy na temat dostępnych ubezpieczeń zwierząt domowych i gospodarskich. Znajdują się w nim informacje o różnych opcjach ubezpieczenia zwierzęcia, począwszy od pakietów weterynaryjnych, ubezpieczeń od chorób i wypadków, odpowiedzialności cywilnej, ubezpieczeń przy mieszkaniach i innych. W książce znajdują się wszystkie ważne informacje na temat ubezpieczeń psów i kotów. Autorka ebooka wyjaśnia, dlaczego warto mieć ubezpieczenie i jakie są wszystkie dostępne możliwości ubezpieczeń psów i kotów. Książka zawiera również odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące ubezpieczeń dla psów i kotów.

(inf. własna)

Wynajmujący mieszkanie powinni się ubezpieczyć dla dobra swojego portfela

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Właściciel wynajmowanego mieszkania może je ubezpieczyć, ale nie musi. Za szkody powstałe w trakcie użytkowania lokalu odpowiada najemca. Ten z kolei może zabezpieczyć się przed dodatkowymi wydatkami, kupując ubezpieczenie ruchomości domowych i OC w życiu prywatnym.

– Wydatki na wynajęcie lokalu to comiesięczny koszt w budżecie domowym, który w razie nieszczęśliwego zdarzenia może niewspółmiernie wzrosnąć. Tymi kosztownymi sytuacjami, które mogą dodatkowo dotknąć portfel najemcy, są kradzieże, pożary, zalania i inne zniszczenia mienia należącego do właściciela mieszkania. Dlatego nawet jeśli nie jesteśmy właścicielem mieszkania, warto zawrzeć ubezpieczenie nieruchomości, którego głównymi elementami będą ubezpieczenie OC w życiu prywatnym oraz ruchomości domowych – zaznacza Agnieszka Dudek, regionalna kierowniczka sprzedaży Saltus Ubezpieczenia.

OC w życiu prywatnym najemcy

Przed stratami finansowymi na skutek niezamierzonych szkód wyrządzonych sąsiadom chroni ubezpieczenie OC w życiu prywatnym, a przed wydatkami na skutek zalania osobne OC za szkody zalaniowe. To ubezpieczenie chroni także wtedy, gdy szkody spowodują inni domownicy czy zwierzęta domowe.

– Suma ubezpieczenia ustalana jest oddzielnie dla poszczególnych ubezpieczeń oraz elementów polisy. Ponieważ nadrzędnym ubezpieczeniem jest OC w życiu prywatnym, suma gwarancyjna w OC najemcy zawsze będzie stanowić określony procent sumy gwarancyjnej ustalonej dla OC w życiu prywatnym. Dlatego warto zadbać, żeby ta podstawowa suma gwarancyjna była odpowiednio wysoka – wyjaśnia Agnieszka Dudek.

Co można ubezpieczyć w mieszkaniu?

Ubezpieczenie mienia ruchomego to ochrona tego wszystkiego, co najemca wnosi ze sobą do wynajmowanego mieszkania.

– Ubezpieczenie może też uwzględniać przedmioty hobbystyczne, takie jak sprzęt wędkarski, ogrodniczy, turystyczny, sportowy czy do majsterkowania, a także hulajnogi elektryczne, drony czy instrumenty muzyczne. Innym rodzajem ruchomości, których uszkodzenie lub utrata oznacza wysokie wydatki na naprawę lub kupno, to przedmioty przydatne w szczególnych sytuacjach życiowych, takie jak wózki dziecięce, wózki inwalidzkie czy drobny sprzęt rehabilitacyjny i medyczny – dodaje Agnieszka Dudek.

Ekspertka zwraca uwagę, że jeśli najemca pracuje w domu i ma w nim przedmioty należące do pracodawcy, również może je ubezpieczyć. Jedynym warunkiem jest posiadanie dokumentu, który potwierdza ich przekazanie, użyczenie lub wypożyczenie.

(AM, źródło: Brandscope)

Ubezpieczyciele mają problem z efektywnym wykorzystaniem sztucznej inteligencji

0
Źródło zdjęcia: Canva

Jedynie 8% ubezpieczycieli majątkowych jest uznawanych za pionierów w branży – systematycznie wyprzedzają głównych graczy rynkowych dzięki efektywnemu wykorzystywaniu sztucznej inteligencji i automatyzacji do podejmowania świadomych decyzji czy dokładnych ocen ryzyka. Z drugiej strony, niemal 2 na 3 badane firmy uważają, że dzięki AI oszustów ubezpieczeniowych będzie mniej, a ocena ryzyka dokładniejsza – wynika z raportu Capgemini „World Property and Casualty Insurance Report 2024”.

Raport wskazuje, że 42% klientów uważa aktualny proces underwritingu za zbyt skomplikowany i długotrwały. Ponadto w ciągu ostatnich dwóch lat 27% posiadaczy polis zdecydowało się na zmianę ubezpieczyciela w poszukiwaniu korzystniejszych stawek (60%) i lepszego zakresu ochrony (53%).

Badanie wskazuje, że liderzy branży dostrzegają istotne przeszkody organizacyjne, które wpływają na możliwości zaspokojenia potrzeb klientów: niewystarczający dostęp do danych (54%), przestarzałe systemy (51%) oraz brak wykwalifikowanego personelu (47%).

– Ubezpieczyciele operują w jednym z najbardziej niepewnych środowisk biznesowych. Branża musi zareagować na tę zmienność, przemyślając na nowo zasady underwritingu. Oznacza to odejście od przestarzałych modeli poprzez modernizację kluczowych systemów i wdrażanie zaawansowanych technologii, które zapewnią lepsze analizy i większą przejrzystość. Zastosowanie narzędzi opartych na AI i automatyzacji jest kluczowe dla branży, aby znaleźć konkurencyjną ścieżkę do rentowności underwritingu, która dostosowuje się do ewoluujących dynamik ryzyka i zachowań posiadaczy polis – komentuje Maciej Laszczyk, SaaS Platform Architect Capgemini.

Zaufanie underwriterów jest kluczowe

62% ankietowanych liderów branży uważa, że technologia AI/ML poprawia jakość underwritingu i redukuje liczbę oszustw. Mimo tych zalet, tylko 43% badanych underwriterów regularnie akceptuje automatyczne sugestie z narzędzi analitycznych. Ich wahanie wynika z przekonania o nadmiernym skomplikowaniu algorytmów (67%) i obawach związanych z integralnością danych (59%). Ubezpieczyciele mogą jednak przełamać te bariery, podejmując odpowiednie kroki.

– Pierwszym krokiem jest włączenie underwriterów do procesu analizy na wczesnym etapie, aby mogli oni zaakceptować nowe metody. Ważne jest także, aby zachować ludzki nadzór nad całością procesu, co zagwarantuje, że modele oparte na AI/ML będą zrozumiałe i przejrzyste. Ponadto ubezpieczyciele powinni systematycznie sprawdzać, jak postępują wprowadzane zmiany – mówi Maciej Laszczyk.

(AM, źródło: prnews.pl)

Komu z największych wzrosła wartość rynkowa?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zagregowana kapitalizacja rynkowa 25 największych globalnych ubezpieczycieli wzrosła w I kw. 2024 r. kwartał do kwartału o 8,3%, do 3,02 bln dol. Większość akcji odnotowała gwałtowny wzrost, korzystając z pozytywnych wyników kwartalnych.

Ubezpieczyciele skorygowali składki w określonych segmentach, zwłaszcza w ubezpieczeniach majątkowych i wypadkowych, reagując na eskalację kosztów likwidacji szkód wynikającą z inflacji, utrzymujących się napięć geopolitycznych na Bliskim Wschodzie i katastrof naturalnych. Te korekty pozwoliły globalnej branży ubezpieczeniowej skutecznie rozwiązywać problemy i osiągnąć pozytywne wyniki w I kw. 2024 r.

Akcje Progressive Corp. zyskały w I kw. 29,9%. Wartość rynkowa Allstate Corp. wzrosła o 24,2%. Z kolei Berkshire Hathaway odnotował 17% wzrostu wartości rynkowej. Tymczasem Humana doświadczyła spadku wartości rynkowej o 25,8%. Na wartości rynkowej straciła również AIA Group – tu spadek wyniósł 23,7% i był związany z wykrytymi przez organy nadzoru działaniami niezgodnymi z przepisami i korupcją.

(AC, źródło: Global Data)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 18/2024

0
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Nowi ludzie, nowe wyzwania – str. 2
  • CMF: 20 lat zaufania – str. 3
  • Jarosław Mastalerz na czele PZU Życie – str. 4
  • Agata Szalewska, Grupa RBG, Szymon Pawelec, Insly: Insly pomaga nam jeszcze szybciej i wygodniej sprzedawać ubezpieczenia – str. 7
  • Artur Grześkowiak, Christos Adamantiadis, Piotr Podleśny, Krzysztof Nowak, Marsh McLennan: Global Risk Report 2024 – str. 8
  • Inwestycje uefek będą bezpieczniejsze – str. 10
  • Andrzej Prajsnar, Unilink: Znów częściej można stracić auto – str. 11
  • Marta Damm-Świerkocka, PFR Portal PPK: Jakie wyzwania demograficzne, komunikacyjne i cyfrowe stoją przed programami oszczędnościowymi? – str. 12
  • Włodzimierz Mazur: Kto najskuteczniej na rynku zbiera składkę? – str.14
  • Fitch: Zysk cyber jest, wzrost cyberskładki hamuje – str. 18
  • Katarzyna Barszcz-Mrozicka: Wyedukowany ubezpieczeniowo klient to niestety rzadkość – str. 19
  • Maciej Zych, Mateusz Kosiorowski: Regres ubezpieczyciela z polisy CAR/EAR nie aż tak oczywisty – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Egzekucja z polisy na życie – str. 21
  • Adam Kubicki: Dlaczego ludzie kupują lub odmawiają zakupu? – str. 22
  • Biblioteczka ubezpieczeniowca: Phil Barden, Odkoduj pułapki myślenia w biznesie. Jak ekonomia behawioralna wpływa na wybory klientów – str. 22
  • Rankomat: Kujawskie drogi obfitują w nietrzeźwych kierowców – str. 24

Cyfrowa zmiana w ubezpieczeniach przyspieszyła tempo

0
Źródło zdjęcia: Canva

W ciągu ostatnich dwóch lat ośmiu na dziesięciu ubezpieczycieli zwiększyło nakłady finansowe na rozwój technologiczny. To dowodzi, że zakłady ubezpieczeń aktywnie wdrażają i wykorzystują nowoczesne rozwiązania oraz narzędzia cyfrowe dostosowane do ich strategii biznesowych – wynika z najnowszego raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń i Accenture, zatytułowanego „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce”.

Druga edycja opracowania powstała w konsekwencji zmian, jakie dokonały się na rynku ubezpieczeń w ostatnich latach. Raport uwzględnia zarówno perspektywę klientów, jak i firm ubezpieczeniowych, dzięki przeprowadzonym na jego potrzeby badaniom ilościowym z udziałem konsumentów oraz jakościowym wśród przedstawicieli sektora. Autorzy skupili się na czterech kluczowych aspektach: analizie oczekiwań klientów, weryfikacji działań ubezpieczycieli w zakresie cyfryzacji, identyfikacji obszarów wymagających zwiększenia poziomu digitalizacji oraz prognozie przyszłych trendów i kierunków rozwoju sektora ubezpieczeniowego.

Trzy podejścia zakładów w cyfrowym świecie

Odpowiedzi ankietowanych pozwoliły wyróżnić trzy podejścia zakładów ubezpieczeń do nowych technologii:

  1. Cyfrowi Wizjonerzy
  2. Cyfrowi Pragmatycy
  3. Praktyczni Racjonaliści

Określenia te oznaczają odpowiednio: otwartość i udział w kreowaniu trendów, ostrożność i wybieranie sprawdzonych rozwiązań oraz koncentrację na inwestycji w narzędzia IT umożliwiające sprzedaż ubezpieczeń określonym grupom odbiorców.

Niezależnie od sposobu postępowania, każdy ubezpieczyciel prowadzi prace w obszarze wykorzystania nowoczesnych technologii. Próby ich wdrożenia podjęło już około 75% badanych instytucji. Obecnie sektor najczęściej inwestuje w następujące rozwiązania i narzędzia cyfrowe:

  • sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe – do personalizacji ofert, optymalizacji procesów decyzyjnych i analizy ryzyka;
  • portale klienta i aplikacje mobilne – umożliwiające samodzielną obsługę klienta w ramach zarządzania polisami, realizację płatności elektronicznych, a także zgłaszania szkód online oraz śledzenia ich statusu;
  • automatyzację i robotykę – dla optymalizacji przetwarzania roszczeń i administrowania polis w celu lepszego zarządzania czasem agentów i doradców ubezpieczeniowych;
  • chatboty i voiceboty AI – automatycznie udzielające odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i przyczyniające się do wzrostu efektywności obsługi i satysfakcji klientów.

Najliczniejsza grupa zakładów (75%) skupia się na rozwoju technologii AI w obszarach od automatyzacji obsługi klienta przez precyzyjną wycenę polis, ocenę ryzyka aż po wykrywanie oszustw i zapobieganie im. Prawie połowa już wykorzystuje sztuczną inteligencję w swojej działalności lub zamierza to zrobić wkrótce.

– Od kilku lat obserwujemy prawdziwą cyfrową rewolucję polskiej branży ubezpieczeniowej. Pandemia szczególnie przyczyniła się do przyspieszenia tego procesu, a nawet do skokowej zmiany – komentuje Piotr Kułagowski, przewodniczący komisji ds. digitalizacji sektora ubezpieczeń Polskiej Izby Ubezpieczeń. – Stale rośnie liczba klientów, którzy chcą korzystać z nowoczesnych technologii. W związku z tym zastosowanie tych technologii staje się istotną częścią strategii biznesowych ubezpieczycieli. Ubezpieczyciele, którzy dotychczas w większości proponowali swoim klientom tradycyjny sposób sprzedaży i obsługi ubezpieczeń, dołączają obecnie do innych instytucji rynku finansowego w procesach zdalnej sprzedaży i obsługi. Mówiąc o nowych technologiach, należy też pamiętać, że zmiana dotyczy nie tylko relacji z klientami, ale także wewnętrznych procesów ubezpieczycieli. W ostatnich latach znaczące usprawnienia przyniosła robotyzacja powtarzalnych czynności ubezpieczeniowych. Obecnie sprawdzam, jakie korzyści możemy osiągnąć dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, np. nowoczesnych modeli językowych. Z całą pewnością w nadchodzących latach branżę czeka nadal dużo pracy związanej z cyfryzacją – dodaje.

Technologia odpowiedzią na nowe wyzwania

W ciągu ostatnich dwóch lat około 80% zakładów ubezpieczeń podniosło nakłady finansowe na cyfryzację, a 60% zwiększyło liczbę partnerów technologicznych. Około 70% ubezpieczycieli wykorzystuje dziś nowoczesne technologie w celu optymalizacji procesów w organizacji, przede wszystkim związanych z operacjami wewnętrznymi, likwidacją szkód oraz wsparciem w sprzedaży. W instytucjach szczególny nacisk jest kładziony na rozwiązania bezpapierowe (paperless), takie jak narzędzia do sprzedaży zdalnej czy elektroniczny obieg dokumentów. Obecnie 80% firm ocenia swój poziom cyfryzacji dokumentacji jako wysoki lub bardzo wysoki.

Wzrost zaangażowania ubezpieczycieli w cyfryzację procesów wewnątrz firmy oraz koncentracja na oczekiwaniach i potrzebach klientów w działaniach skierowanych na zewnątrz organizacji są kluczowe dla budowania trwałej przewagi konkurencyjnej i zrównoważonego rozwoju organizacji. Jednokierunkowe działania firm skoncentrowane na cyfryzacji wyłącznie zewnętrznych lub wewnętrznych obszarów działalności nie będą w pełni efektywne ani w kontekście zwiększenia satysfakcji klientów, ani długoterminowych sukcesów organizacji. Jedynie połączenie obu perspektyw pozwoli ubezpieczycielom na pełne wykorzystanie potencjału digitalizacji, zapewniając elastyczność oraz zdolność do adaptacji w szybko zmieniającym się środowisku biznesowym – komentuje Maciej Rekosz, dyrektor praktyki consultingu dla sektora ubezpieczeń Accenture w Polsce.

W procesie adaptacji i skutecznego wykorzystania potencjału automatyzacji dla zwiększenia swojej efektywności i konkurencyjności na rynku zakłady zmagają się z wieloma wyzwaniami, takimi jak np. rosnące zagrożenie atakami cybernetycznymi. Z tego powodu branża kładzie szczególny nacisk na zabezpieczenie systemów informatycznych i danych klientów. Oprócz barier technologicznych pojawiają się też te organizacyjne i strategiczne. Ubezpieczyciele angażują się w ciągły rozwój i edukację pracowników, inwestują w bezpieczeństwo i opracowują strategie adaptacyjne, które umożliwiają skuteczne wykorzystanie technologii cyfrowych.

Klienci doceniają cyfrowe rozwiązania

Z odpowiedzi konsumentów wynika z kolei, że najchętniej wybieraną formą kontaktu z ubezpieczycielem w celu wyszukiwania i porównywania ofert jest wizyta w punkcie obsługi – 40% wskazań. Na drugim miejscu jest kontakt telefoniczny z agentem (31%). Co trzeci z badanych przyznaje, że równolegle korzysta z kanałów online, takich jak porównywarki internetowe. Popularnością cieszą się też wyszukiwarki typu Google – 30% wskazań – i strony internetowe ubezpieczycieli – 27%. Mimo tego 39% konsumentów na etapie obsługi posprzedażowej deklaruje wcześniejsze korzystanie z cyfrowych kanałów obsługi klienta swojego ubezpieczyciela.

Mniej niż 10% klientów korzysta z bardziej nowoczesnych kanałów, takich jak aplikacje mobilne, narzędzia self-service oraz chaty dostępne na stronach internetowych ubezpieczycieli. Warto zauważyć, że klienci w przedziałach wiekowych 18–25 i 26–35 lat chętniej korzystają z kanałów cyfrowych niż starsi konsumenci. 41% klientów w wieku 18–25 i 31% w wieku 26–35 lat deklaruje korzystanie ze stron internetowych ubezpieczycieli. W grupie wiekowej 36+ jest to 22% klientów. Wraz ze wzrostem wieku klientów obserwuje się niższą skłonność do korzystania z rozwiązań cyfrowych na rzecz tradycyjnych kanałów.

Po pierwsze łatwość zakupu

W cyfrowym świecie ubezpieczeń klienci najbardziej cenią łatwość zawarcia polisy (47%) oraz możliwość szybkiego porównania cen i zakresów ofert (46%). Z kolei 45% badanych wykazuje zainteresowanie produktami, które wykorzystują nowoczesne technologie, takie jak urządzenia ubieralne (wearables), inteligentne czujniki (IoT) i technologie telematyczne – jeśli dzięki ich zastosowaniu zmniejszyłaby się wysokość składki. Klienci doceniają również możliwość szybkiego i prawidłowego wprowadzenia danych, np. w drodze automatycznego pobierania informacji z zewnętrznych systemów, co dla 40% respondentów stanowi dodatkowy argument przemawiający za wyborem danego ubezpieczyciela. Wyniki badań wskazują, że typ już posiadanej polisy nie ma istotnego wpływu na preferencje klientów co do wyboru ubezpieczenia. Występują jednak pewne różnice preferencji klientów w różnych grupach wiekowych. Najmłodsi respondenci, którzy stanowią istotną grupę klientów firm ubezpieczeniowych, częściej niż pozostałe grupy wiekowe podkreślają wagę takich aspektów, jak możliwość personalizacji oferty (67%), szybki dostęp do informacji o ofercie (59%) oraz intuicyjność obsługi strony/aplikacji (53%). Te wyniki wskazują na potrzebę dynamicznego dostosowania ofert ubezpieczycieli do oczekiwań młodszych klientów. Według klientów wzorcem sektora, z którego ubezpieczyciele powinni czerpać inspirację pod kątem cyfrowych usług, jest bankowość.

Przede wszystkim zakres i cena

Czynnikami, które mogą zachęcić klientów do zawierania polis wspomaganych nowoczesną technologią, są przede wszystkim atrakcyjna cena (78% wskazań) i zakres ubezpieczenia (69%). Pozostałe elementy, takie jak porady i grywalizacja, otrzymały mniej niż 20% wskazań. Atrakcyjne, szczególnie dla młodych osób, są oferty ubezpieczeń łączone z ofertami produktowymi partnerów ubezpieczycieli, np. na zakup urządzenia elektronicznego w połączeniu z ubezpieczeniem sprzętu (55% wskazań w grupie wiekowej 18–25 lat).

Prawie połowa klientów wciąż preferuje tradycyjne kanały zakupu polisy ubezpieczeniowych. Jedna trzecia dokonuje zakupu w kanałach cyfrowych, a 20% korzysta zarówno z zakupów online, jak i offline.

Przy weryfikacji miejsca ostatniego zakupu ubezpieczenia kanały tradycyjne zdobyły łącznie 63% wskazań. 44% respondentów nabyło polisę w placówce towarzystwa lub u agenta. Spośród tradycyjnych kanałów klienci wybierali również banki (9%) oraz infolinie ubezpieczycieli (8%). Rzadziej wybierane były kanały cyfrowe. Wśród nich najwięcej wskazań uzyskały strony internetowe towarzystw (10%) oraz porównywarki (8%). Względnie wysoki udział banków w sprzedaży ubezpieczeń (oddziały i placówki, infolinie, aplikacje oraz strony internetowe – łącznie 15%) może świadczyć o rosnącej atrakcyjności tego kanału sprzedaży.

O raporcie

W okresie od listopada 2023 r. do stycznia 2024 r. przeprowadzono badania, mające na celu kompleksową ocenę cyfryzacji sektora ubezpieczeń. W celu analizy autorzy raportu stosują podejście Go Digital – obejmujące doświadczenia klienta i zewnętrzne procesy biznesowe oraz Be Digital – odnosząc e się do procesów wewnętrznych organizacji. Dzięki temu biorą pod uwagę zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne czynniki wpływające na digitalizację branży.

Badanie ilościowe z klientami zrealizowano przy użyciu metody CAWI (Computer Assited Web Interview) na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1 tys. dorosłych Polaków. Badania jakościowe zostało zrealizowane w formie wywiadów fokusowych i obejmowały zakłady ubezpieczeń w Polsce, które stanowią pokrycie ok. 84% rynku ubezpieczycieli majątkowych oraz ok. 68% rynku ubezpieczycieli życiowych. Wnioski z badań uzupełniono na podstawie metody desk research, obejmującej analizę zmian regulacyjnych, ekonomicznych i społecznych, mających wpływ na cyfryzację w sektorze.

Pełna wersja drugiej edycji raportu „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce” jest dostępna TUTAJ.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

18,342FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie