Blog - Strona 371 z 1534 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 371

Artykuł 7 wraca na scenę

0
Wojciech Semmerling

Niby tylko kilka zdań, ale jaka siła rażenia. Artykuł 7 Ustawy o dystrybucji ubezpieczeń (UDU) to z jednej strony wykładnia całej filozofii pośrednictwa ubezpieczeniowego, którego sednem jest najlepiej pojęty interes klienta. Z drugiej natomiast jakiekolwiek uchybienie w jego stosowaniu może mieć przykre konsekwencje.

Artykuł ten jest w określonych sytuacjach uchybień niczym wytrych, ale też jak miecz obosieczny.

Możliwości interwencji KNF w przypadku naruszeń i jego rola jako narzędzia regulacyjnego to żadna nowość. Ostatnio organ nadzoru jest dość aktywny w tzw. kontrolach zabiurkowych, dziejących się poza siedzibą dystrybutora. Gdy wykryje uchybienia w procesie realizowania usługi brokerskiej czy agencyjnej, powołuje się często na złamanie art. 7. Zdarza się to w sytuacji, gdy wykrywane jest nieprawidłowe dopasowanie programu ubezpieczenia do potrzeb klienta, błędne przekazanie mu istotnych informacji, wprowadzenie w błąd etc. To wszystko zaniedbanie w kontekście najlepiej pojętego interesu klienta.

Mówiąc wprost – art. 7 to swego rodzaju wytrych, co warto mieć z tyłu głowy. Ta jego siła rażenia jest duża i może zostać użyta zarówno przez KNF, jak i samego klienta, gdy dystrybutor nie dołoży starań, aby działać z jego zasadami.

Ukryta odpowiedzialność, czyli miecz obosieczny

Jest jeszcze jedna ciekawa sytuacja, o której należy pamiętać. Jest taki artykuł ukryty w innej niż UDU regulacji prawnej. Mowa tu o art. 18 UDUiR, a dokładniej ust. 5. tej ustawy. Pracodawcy rzadko po niego sięgają, ale to nie ich wina. W tym przypadku mamy sytuację, gdzie przepis „siódemki” obowiązuje na równi – dystrybutora (tutaj przede wszystkim mowa o brokerze) i ubezpieczającego w ubezpieczeniu grupowym na życie.

Moje doświadczenie mówi, że często ubezpieczający nie mają świadomości swojej odpowiedzialności z ustawy, a niesie ona konkretne zobowiązania.

Jeżeli wdrażacie jako dystrybutorzy (szczególnie brokerzy) razem z klientem program ubezpieczenia grupowego na życie, to warto być czujnym i bardzo dokładnym. Szczególnie gdy tworzycie wszelkie informacje o programie ubezpieczenia, które klient rozpowszechnia wśród pracowników. Jeśli cokolwiek tworzycie w jego imieniu, trzeba być uważnym. Warto wykazać się daleko idącą przezornością, aby nie wpakować się w kłopoty. Na przykład wprowadzony treścią informacji w błąd ubezpieczony ma prawo wystąpić z roszczeniem do pracodawcy, a ten do was jako dystrybutorów (szczególnie brokerów!).

Znaczenie świadomości i skrupulatności

Art. 7 Ustawy UDU ukazuje istotę pośrednictwa ubezpieczeniowego, kładąc nacisk na interes klienta. Warto zauważyć, że nawet najdrobniejsze uchybienia w jego stosowaniu mogą skutkować poważnymi konsekwencjami, zarówno dla dystrybutora, jak i w niektórych sytuacjach dla klienta. Artykuł ten, pełniący rolę wytrycha, stwarza możliwość interwencji KNF w przypadku naruszeń, jak i roszczenia ze strony klienta. Ponadto ukryta odpowiedzialność w art. 18 UDUiR wprowadza dodatkowe elementy ryzyka, szczególnie dla brokerów, jak i samych klientów.

Dlatego też świadomość i skrupulatność w badaniu potrzeb, rekomendowaniu i wdrażaniu programów ubezpieczeniowych są kluczowe, aby uniknąć potencjalnych sporów i utraty zaufania ze strony klientów. Ostatecznie przestrzeganie art. 7 stanowi fundament bezpiecznej i profesjonalnej praktyki dystrybucji ubezpieczeń.

Wojciech Semmerling

www.safety4all.pl

Machine learning umożliwi automatyczną obsługę wypowiedzeń w Trasti

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Nowy system obsługi wypowiedzeń umów ubezpieczenia wdrożony przez Trasti pozwala na automatyczne przyjmowanie wypowiedzeń, przesyłanych przez klientów zarówno w formie e-maili, skanów, jak i przez formularz na stronie internetowej – podał cashless.pl.

Rozwiązanie przygotowane przez ecom.software pozwoliło ubezpieczycielowi na skrócenie o połowę czasu obsługi wypowiedzeń. Dzięki zastosowaniu algorytmów uczenia maszynowego narzędzie może przetworzyć różne formy zgłoszeń – od tych z formularzy internetowych, przez maile od agentów i klientów, na skanach dokumentów skończywszy. Pierwsze wyniki są obiecujące: system prawidłowo przetworzył 85% zgłoszeń. Pozostałe przekazano do obsługi przez doradców.

Więcej:

cashless.pl z 27 marca, Ida Krzemińska-Albrycht „Trasti zautomatyzowało przyjmowanie wypowiedzeń umów. Sztuczna inteligencja odczyta nawet te napisane odręcznie”

(AM, źródło: cashless.pl)

Kearney: 2024 rokiem bezprecedensowych wyzwań i możliwości dla ubezpieczeń

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W raporcie „The State of Global Insurance Industry 2024” eksperci międzynarodowej firmy doradczej Kearney wzięli pod lupę cztery trendy, które ich zdaniem w najbliższych latach staną się zarówno źródłem niepewności, jak i szansą dla sektora ubezpieczeniowego. Oprócz tego analitycy sformułowali sześć rad, jak dokonać transformacji w kierunku regeneracyjnym, która ma być odpowiedzią na wyzwania stawiane przez wspomniane trendy.

– Zmiany klimatyczne, transformacja energetyczna, pandemia Covid-19, starzenie się społeczeństw, globalna migracja, wojna w Ukrainie i na Bliskim Wschodzie, a nade wszystko zmiany technologiczne związane choćby ze sztuczną inteligencją – to tylko niektóre z czynników, jakie w ostatnich latach wpływały na światowy sektor ubezpieczeń. Pogłębiająca się niepewność ekonomiczna może skutkować rosnącą liczbą roszczeń, a to wymusza na branży konieczność dostosowania strategii i produktów ubezpieczeniowych do zmieniającej się rzeczywistości. Sektor wciąż musi być jednak gotowy na nowe wyzwania, jakie wynikają z dynamicznych zmian społecznych, ekonomicznych, klimatycznych i technologicznych. Budowanie odporności może nie wystarczyć. Chcąc nie tylko przetrwać, ale też sprawnie prosperować w niepewnym otoczeniu, firmy ubezpieczeniowe powinny skupić się na podejściu regeneracyjnym, które stanie się podstawą dla ich stabilnego funkcjonowania w przyszłości – mówi Karolina Leśkiewicz, dyrektorka warszawskiego biura Kearney.  

Kluczowe czynniki wpływu i niepewności

Wśród czterech trendów, które będą miały największy wpływ na przyszłość sektora ubezpieczeniowego, raport wymienia czynniki środowiskowe, takie jak zmiany klimatyczne i te związane z transformacją energetyczną. Równie istotne pozostaje ryzyko kolejnych pandemii. Coraz większe prawdopodobieństwo występowania tak katastrofalnych zdarzeń sprawia, że ubezpieczyciele muszą opracować nowe modele ryzyka i dopasować oferty do ewoluujących potrzeb klientów, zwłaszcza w obszarze usług zdrowotnych.

Kolejnym ryzykiem będą wyzwania polityczne i ekonomiczne. Ich efektem jest nie tylko stagnacja prowadząca do spowolnienia wzrostu gospodarczego, ale także pogłębiające się zjawisko biedy i ekonomicznych nierówności. Duże znaczenie ma również poziom inflacji. Gdy ta była wysoka, koszty roszczeń znacznie przewyższyły tempo, w jakim do nowej sytuacji dostosowywała się średnia wysokość składek. 

Równie istotne dla przyszłości sektora pozostaną czynniki społeczne, takie jak m.in. zmiany demograficzne, a zwłaszcza starzenie się społeczeństw, rosnąca na świecie migracja czy nowe wzorce konsumpcji. Zmiany konsumenckich trendów oznaczają z kolei np. wzrost zainteresowania społeczną odpowiedzialnością i ekologią, co również będzie wpływać na wybór ubezpieczycieli. 

Czwartym, jak podkreślają eksperci Kearney, kluczowym czynnikiem zmieniającym krajobraz branży będzie postęp technologiczny, rozwiązania oparte na komputerach kwantowych, sztucznej inteligencji, a także rosnąca rola cyfrowych walut. Według prognoz do 2030 roku rynek związany z metaverse będzie wart nawet 1,3 biliona dolarów, co będzie miało konsekwencje dla modeli operacyjnych firm oraz sposobu prowadzenia działalności. Równie istotną rolę odegra sztuczna inteligencja, zwiastująca nową erę spersonalizowanych modeli ubezpieczeniowych. Wyścig w dziedzinie obliczeń kwantowych, który do 2030 r. ma stać się rynkiem o wartości 6,53 mld dolarów, może przynieść niezwykły wzrost wydajności, umożliwiając podejmowanie kluczowych decyzji w czasie rzeczywistym. Wprowadzenie cyfrowych walut stanowi zarówno wyzwanie, jak i szansę dla ubezpieczycieli, z możliwością obniżenia kosztów i zwiększenia przejrzystości transakcji.

– Nowe technologie to dla sektora ubezpieczeniowego olbrzymi potencjał, np. w obszarze underwritingu i analizie ryzyka, ale też szansa na precyzyjne dopasowanie oferty do szybko zmieniających się potrzeb klientów. Nie można jednak zapominać o ich ciemnym obliczu. Jest nim m.in. wykorzystanie AI do tworzenia deepfake’ów oraz budowania scenariuszy wydarzeń, preparowania dokumentów, a nawet tworzenia sztucznych tożsamości, co zwiększa ryzyko oszustw. Firmy ubezpieczeniowe będą musiały opracować strategie obrony przed tego rodzaju atakami oraz dostosować swoje procesy i narzędzia do zapewnienia bezpieczeństwa klientom w świecie, w którym manipulacja informacją staje się coraz bardziej zaawansowana i powszechna – zauważa Karolina Leśkiewicz.

Wiele wyzwań, jedna szansa

W ocenie  Kearney, w obliczu wyzwań stojących przed branżą kluczowe stanie się ponowne przemyślenie łańcucha wartości. Jednym z obszarów uwagi jest zarządzanie ryzykiem i underwriting, który wymaga metamorfozy. Sposobem na rozłożenie odpowiedzialności za wydatki i ryzyko oraz czynnikiem stabilizującym staną się natomiast koasekuracja i reasekuracja. Ewolucji wymaga także model oferty, która powinna być modułowa, elastyczniejsza i dopasowana do potrzeb różnych grup, a zwłaszcza starzejącej się populacji.

W kontekście ESG ubezpieczyciele mogą wprowadzać innowacyjne produkty związane ze szkodami środowiskowymi i społecznymi. Nowe technologie transformują także operacje, wspierane przez analizę obrazu i automatyzację. W obszarze sprzedaży ubezpieczyciele powinni stać się partnerami konsultingowymi, korzystającymi z AI i automatyzacji do poprawy obsługi klienta. Ewoluować będzie również model omnichannel, łącząc cyfrowe i osobiste doświadczenia. 

Złote zasady regeneracji

Głównym wnioskiem z raportu jest konieczność transformacji sektora w kierunku modelu regeneracyjnego. Podejście to zakłada zwiększanie zyskowności biznesu, a jednocześnie zrównoważony rozwój i wywieranie pozytywnego wpływu na otoczenie. Kluczowymi elementami organizacji działających w sposób regeneracyjny są m.in. zrównoważone łańcuchy dostaw, zrównoważone modele zarządzania personelem i zrównoważone zarządzanie ścieżką klienta. Eksperci Kearney sformułowali sześć kluczowych zasad, które branża powinna wprowadzić, jeżeli chce zmieniać się w duchu regeneracji:

  1. Skoncentruj się na mocnych stronach. Ubezpieczyciele powinni skupić się na obszarach, w których wyróżniają się na tle konkurencji. Należy identyfikować te dziedziny, w których firma ma przewagę konkurencyjną, dążyć do ich rozwijania oraz tworzyć możliwości rozwoju.
  2. Stwórz zespół. Opracowanie wspólnej wizji wraz z zespołem kierowniczym jest kluczowym krokiem w procesie regeneracji modelu biznesowego. Wypracowane rozwiązania powinny być następnie zakomunikowane całemu otoczeniu, tak by mieć pewność, że wszyscy dobrze rozumieją cele i są zaangażowani w ich osiągnięcie.
  3. Zrozum, na co możesz mieć wpływ, a na co nie. Ubezpieczyciele powinni mieć pełną świadomość dotyczącą obszarów zmiany, na które mają realny wpływ. To pozwoli im skuteczniej zarządzać ryzykiem i podejmować odpowiednie decyzje strategiczne.
  4. Zejdź na ziemię. Firmy ubezpieczeniowe muszą opierać swoje działania na faktach i rzetelnej analizie, zamiast na domysłach czy opiniach. Ważne jest zrozumienie zmian na rynku oraz ich potencjalnego wpływu na firmę i klientów, co pozwoli opracować odpowiednie strategie adaptacji.
  5. Bądź na bieżąco. W obliczu szybko zmieniającej się sytuacji kluczowe jest ciągłe monitorowanie rynku i głównych wskaźników. Ubezpieczyciele powinni być czujni i szybko reagować na zmiany, aby utrzymać się na rynku i zapewnić zadowolenie klientów.
  6. Obserwuj zmiany na rynku. Szybki rozwój – nie tylko technologiczny – wymaga ciągłej obserwacji rynku i umiejętności dostosowania się. Monitorowanie zmian, nawet jeśli nie wymagają one dziś reakcji, jest krytyczne, by być gotowym do działania w odpowiednim momencie.

(AM, źródło: Good One PR)

Koniec z polisami do kart kredytowych w mBanku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

mBank wprowadza zmiany do regulaminów świadczenia usług. Część z nich dotyczy materii ubezpieczeniowej – podał cashless.pl.

Jedną z decyzji banku jest wstrzymanie sprzedaży ubezpieczeń na życie oraz od innych zdarzeń dla kredytów odnawialnych oraz kart kredytowych. Wnioski o zawarcie nowej umowy nie będą przyjmowane po 20 czerwca tego roku. Powody tej decyzji są nieznane. Dotychczas zawarte polisy funkcjonują normalnie.

Więcej:

cashless.pl z 27 marca, Ida Krzemińska-Albrycht „mBank zapowiedział zmiany w regulaminach. Wstrzyma sprzedaż ubezpieczeń na życie do kart i kredytów”

(AM, źródło: cashless.pl)

Słowacja: Likwidator Novis nadal nie został wyznaczony

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ponad dziewięć miesięcy od podjęcia przez Národná Banka Slovenska (NBS) decyzji o cofnięciu zezwolenia ubezpieczycielowi Novis i zwrócenia się do sądu o wyznaczenie likwidatora spółki, sąd do tej pory nie wyznaczył likwidatora. Sytuacja ta budzi uzasadnione obawy NBS oraz organów nadzorczych państw członkowskich UE i Islandii, a także Komisji Europejskiej w zakresie ochrony praw klientów zakładu. W związku z obecną sytuacją NBS uważa, że jak najszybsze wyznaczenie likwidatora Novis jest niezbędnym krokiem w celu ochrony klientów spółki.

7 czerwca 2023 r. NBS złożył wniosek do sądu o rozwiązanie Novis, a jednocześnie o wyznaczenie likwidatora i wszczęcie postępowania likwidacyjnego wobec spółki. Celem likwidacji jest ustalenie aktywów i pasywów ubezpieczyciela, spieniężenie jego aktywów oraz zaspokojenie roszczeń klientów i innych wierzycieli. Sądem wyłącznie właściwym do wyznaczenia likwidatora i postawienia spółki w stan likwidacji jest Sąd Miejski Bratysława III. Ponieważ od złożenia wspomnianego wniosku minęło ponad dziewięć miesięcy, nie można oszacować, kiedy Novis zostanie postawiony w stan likwidacji.

Mając na uwadze zaistniałą sytuację, NBS w ramach swojego mandatu do ochrony konsumentów finansowych zwraca uwagę klientów Novis na następujące kwestie:

  • Aby uzyskać najnowsze informacje na temat swoich umów ubezpieczenia, klienci zakładu powinni skontaktować się z samą firmą. Rozważający podjęcie jakichkolwiek działań w odniesieniu do swoich umów powinni najpierw skontaktować się i skonsultować ze swoim pośrednikiem finansowym, prawnikiem lub stowarzyszeniem konsumenckim.
  • Ponieważ cofnięcie zezwolenia nie ma wpływu na okres obowiązywania istniejących umów ubezpieczenia, wszelkie roszczenia klientów Novis wynikające z ich umowy (np. wypłaty świadczeń lub wcześniejsze lub częściowe wykupy) pozostają ważne. Dlatego mogą dochodzić swoich roszczeń bezpośrednio od zakładu.

Fakt, że likwidator nie został jeszcze wyznaczony, nie ma wpływu na decyzję, na mocy której NBS cofnął zezwolenie Novis. Ponadto ani toczące się postępowania sądowe, ani decyzje proceduralne odpowiednich sądów nie mają żadnego wpływu na tę decyzję, ani nie mogą być interpretowane w sposób, który przesądzałby o przyszłych postanowieniach odpowiednich sądów. Pozostaje faktem, że od momentu uprawomocnienia się decyzji, tj. od 5 czerwca 2023 r., Novis ma zakaz prowadzenia działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem czynności niezbędnych do dochodzenia roszczeń i regulowania zobowiązań. Firma nie może zawierać nowych umów ubezpieczenia. Cofnięcie zezwolenia nie ma jednak wpływu na czas trwania już zawartych umów ubezpieczenia.

(AM, źródło: KNF)

Ubezpieczyciele przygotowują się na wielomiliardowe roszczenia po katastrofie w Baltimore

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Według źródeł Reutersa katastrofa w Baltimore może skutkować kilkoma miliardami roszczeń wobec ubezpieczycieli. Jest jednak zbyt wcześnie, aby obliczyć prawdopodobne pełne straty finansowe spowodowane tragedią.

Mimo braku pewności co do tego, kiedy port zostanie ponownie otwarty, ubezpieczyciele i analitycy oceniają obecnie prawdopodobne straty poniesione w kilku liniach produktów, w tym nieruchomości, ładunków, produktów morskich, odpowiedzialności cywilnej, kredytów handlowych i warunkowych przerw w działalności.

– Chociaż całkowity koszt zawalenia się mostu i związanych z nim roszczeń nie będzie jeszcze przez jakiś czas jasny, prawdopodobnie wyniesie on miliardy dolarów – powiedziała Mathilde Jakobsen, starszy dyrektor ds. analityki agencji ratingowej AM Best.

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej statku (P&I, Protection and Indemnity)  zapewniane jest przez ubezpieczycieli ochrony i odszkodowań znanych jako kluby P&I.

Według AM Best, Międzynarodowa Grupa Klubów P&I, która wspólnie ubezpiecza około 90% światowego tonażu oceanicznego, podczas gdy członkowskie kluby P&I wzajemnie reasekurują się, dzieląc się odszkodowaniami przekraczającymi 10 mln dol., posiada ogólną ochronę reasekuracyjną nadwyżki strat do wartości 3,1 mld dol.

Analityk Moody’s Ratings, Brandan Holmes, powiedział, że około 80 różnych reasekuratorów zapewniło taką ochronę ubezpieczycielom statku.

– Chociaż oczekuje się, że łączna kwota roszczenia będzie wysoka, jest mało prawdopodobne, aby miała ona znaczenie dla poszczególnych reasekuratorów, ponieważ zostanie rozłożona na wielu z nich – stwierdził.

Britannia Protection and Indemnity Club, stowarzyszenie ubezpieczeń wzajemnych, którego właścicielem są przedsiębiorstwa żeglugowe, stwierdziło w oświadczeniu, że kontenerowiec Dali był przez nie ubezpieczany, dodając, iż ściśle współpracowało z zarządzającym statkiem i odpowiednimi władzami „w celu ustalenia faktów i zapewnienia szybkiego i profesjonalnego rozwiązania tej sytuacji”.

Więcej na temat katastrofy w Baltimore w artykule na portalu GU.

(AM, źródło: Reuters)

UFG szuka wykonawców Platformy eUFG i SOSiR

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

26 marca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ogłosił dwa przetargi. W ich ramach instytucja poszukuje podmiotów, których zadaniem będzie zaprojektowanie, dostawa, wdrożenie oraz opieka serwisowa posprzedażowa Platformy eUFG oraz Systemu Obsługi Szkód i Regresów.

Platforma eUFG ma zastąpić aktualny portal ufg.pl oraz portal dla zakładów ubezpieczeń. Funkcjonalności eUFG mają na celu usprawnienie realizacji praw i obowiązków zakładów ubezpieczeń oraz związanej z tym komunikacji z Funduszem. Istotnym celem projektu jest także zapewnienie skuteczności i ergonomii w zakresie realizacji przez UFG funkcji informacyjnej wobec osób ubezpieczonych, tak aby miały zapewnioną równowagę informacyjną w stosunku do zakładów ubezpieczeń. To zaś otwiera możliwości oferowania tym osobom nowoczesnych rozwiązań niosących walor informacyjny, jak również poprawiający komunikację. Dotyczy to zarówno istniejących funkcjonalności (udostępnianie informacji o przebiegu ubezpieczenia, obsługa spraw dotyczących opłat, szkód i regresów), jak i funkcjonalności przewidzianych do uruchomienia (np. ułatwiających obsługę formalności związanych ze sprzedażą lub nabyciem pojazdu).

SOSiR pomoże odzyskać pieniądze od nieubezpieczonych sprawców

System Obsługi Szkód i Regresów ma zapewnić kompleksową realizację zadań UFG związanych z wypłatą odszkodowań i innych świadczeń oraz z dochodzeniem, przede wszystkim od sprawców szkód i podmiotów, które nie spełniły ustawowego obowiązku ubezpieczenia, zwrotu świadczeń wypłaconych przez Fundusz.

SOSiR ma umożliwić obsługę online wszystkich spraw związanych z wypłatą odszkodowań i świadczeń w zakresie realizowanym przez UFG, m.in. z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, jeżeli jego posiadacz był nieubezpieczony lub nie ustalono jego tożsamości. Pozwoli np. na kompleksową obsługę online wszystkich spraw związanych z dochodzeniem należności od sprawców szkód i nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów oraz gospodarstw rolnych z tytułu zwrotu wypłaconych w procesie likwidacji odszkodowań i świadczeń oraz poniesionych kosztów. Obejmie to zakłady w przypadku identyfikacji OC już po wypłacie z UFG, poszkodowanych – w przypadku nienależnie pobranych świadczeń (np. w wyniku wyłudzenia) oraz syndyków w przypadku upadłości zakładu ubezpieczeń.

System będzie również udostępniał usługi dla zakładów umożliwiające im pełną obsługę likwidowanych szkód. Będzie wykorzystywał dostępne funkcjonalności systemów publicznych, m.in. rejestru PESEL, Rejestru Danych Kontaktowych, SI CEPiK, węzła krajowego login.gov.pl, systemu e-Sąd.

Nowe systemy za ponad dwa lata

Rozstrzygnięcie przetargów nastąpi 26 kwietnia. Rozpoczęcie prac nad budową obu narzędzi jest planowane na 17 maja tego roku. Z kolei zakończenie zaplanowano na 30 listopada 2026 r. w przypadku Platformy eUFG oraz na 31 stycznia 2027 r. w przypadku SOSiR.

Oba zamówienia są realizowane w ramach programu współfinansowanego z Funduszu Europejskiego na Rozwój Cyfrowy 2021–2027, mającego na celu podniesienie poziomu jakości i dostępności e-usług publicznych. Przed dwoma tygodniami UFG został jednym z jego beneficjentów, otrzymując od Centrum Projektów Polska Cyfrowa (pośrednika w programie) ponad 70 mln zł dofinansowania: niemal 36 mln zł dla Platformy eUFG oraz prawie 35 mln zł dla SOSiR. Z kolei wartość zamówień wynosi odpowiednio: 21,2 mln zł oraz 21,3 mln zł (obie kwoty netto).

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

O transformacji i wyzwaniach w finansach podczas Banking & Insurance Forum

0

W dniach 4–5 kwietnia w The Westin Warsaw Hotel odbędzie się 27. Banking & 23. Insurance Forum. Liderzy świata finansów spotkają się, aby przedyskutować priorytety oraz wyzwania  sektora bankowego i ubezpieczeniowego w Polsce na 2024 rok. Patronem medialnym Insurance Forum jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Podczas dyskusji kongresowych eksperci skomentują m.in. perspektywy rozwoju polskiego rynku ubezpieczeniowego do 2030 r. Nie zabraknie wątku dotyczącego klienta – adaptacji sektora finansowego do różnych pokoleń, integracji ubezpieczeń z aplikacjami bankowymi, poprawy doświadczeń mobilnych użytkowników, strategii ochrony interesów konsumenta oraz wpływu aplikacji mObywatel na dystrybucję w sektorze ubezpieczeń. 

W ramach ubezpieczeniowej ścieżki tematycznej odbędzie się debata skupiona na wątkach pokazujących cyfrową zmianę filozofii świata oraz pytaniach związanych z gotowością rynku ubezpieczeniowego na zmiany. Prelegenci odniosą się do roli innowacji w transformacji cyfrowej sektora ubezpieczeń, powodów niskich inwestycji zakładów w innowacje i sposobach na zmianę tego trendu, wyzwań związanych z cyfryzacją i współpracą pośredników oraz wpływu sektora insurtech na przyszłość ubezpieczeń poprzez efektywne wykorzystanie technologii cyfrowych. Dyskusja zostanie wzbogacona o przykłady praktycznego zastosowania nowych technologii. 

Istotnym tematem będzie również ewolucja dystrybucji ubezpieczeń, m.in. kwestie przygotowania sektora na obsługę „maszynowych klientów”, zmian w sposobie wyszukiwania ofert ubezpieczeniowych, roli sztucznej inteligencji i automatyzacji w sprzedaży oraz dostosowywania ofert do indywidualnych potrzeb klientów przy użyciu analizy danych i personalizacji.

Zakończenie Forum stanowić będzie dyskusja na temat ubezpieczeń zdrowotnych – roli ubezpieczycieli w łagodzeniu obciążeń NFZ i publicznej służby zdrowia w obliczu Covid-19, sposobach dostarczania usług medycznych dla mniej zamożnych grup społecznych, potencjale rozwoju ubezpieczeń zdrowotnych przy wsparciu państwa oraz możliwościach sektora ubezpieczeniowego w działaniach prewencyjnych i adaptacji do obecnego modelu opieki zdrowotnej w Polsce.

Bilety

Kontakt z organizatorem

(AM, źródło: MMC Polska)

Rankomat: Rowerzysta nieubezpieczony

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Jak wynika z badania Rankomat, co piąty miłośnik dwóch kółek posiada polisę, która chroni jego lub jego rower podczas jazdy. Jednocześnie aż trzy czwarte respondentów deklaruje, że nie posiada ubezpieczenia, które obejmuje zdarzenia związane z jazdą na rowerze. Z kolei 4% ankietowanych posiada ubezpieczenie, ale nie ma wiedzy, czy polisa ochroni ich w tym określonym przypadku.

– Rowerzysta jest takim samym uczestnikiem ruchu jak kierowca samochodu, ale nie musi posiadać polisy OC na rower. Ubezpieczenia dla cyklistów są dobrowolne, przez co większość z nich nie decyduje się na zakup ochrony z polisy, co jednak może okazać się błędną decyzją. Taka polisa chroni finansowo samego rowerzystę, jak i rower w zależności od zakresu polisy. Wystarczy zakup ubezpieczenia domu lub mieszkania razem z OC w życiu prywatnym, pakietem NNW i home assistance. Każda firma ubezpieczeniowa nieco inaczej konstruuje ochronę dla fanów dwóch kółek, co można łatwo sprawdzić, porównując ze sobą różne oferty TU – komentuje Michał Ratajczak, ekspert Rankomat.

Polisa OC w życiu prywatnym może być pomocna w przypadku zdarzeń podczas jazdy na rowerze, ponieważ dotyczy szkód na innych osobach i ich mieniu. Warto mieć na uwadze, że wjechanie rowerem w samochód, bez aktywnej polisy OC może nas kosztować kilka, a nawet kilkaset tysięcy złotych, jeśli zostanie uszkodzony wyjątkowo kosztowny egzemplarz. Najechanie na przechodnia także może oznaczać ogromne koszty w zależności od powikłań zdrowotnych po takiej kolizji.

Badanie zostało wykonane w lutym 2024 roku na ogólnopolskiej próbie 691 osób deklarujących jazdę na rowerze.

(AM, źródło: InnerValue)

Zielona ścieżka sektora ubezpieczeń. Jak ubezpieczeniowi giganci poradzili sobie z wymogami Taksonomii?

0
Źródło zdjęcia: Canva

Ambitne plany Unii Europejskiej w zakresie stania się do 2050 r. gospodarką neutralną klimatycznie oraz wejście w życie Europejskiego Zielonego Ładu spowodowały rozpoczęcie transformacji europejskiego rynku w kierunku zrównoważonego rozwoju.

Rosnąca liczba regulacji wpływa nie tylko na zwiększenie się obowiązków raportowych. Efektem są także zmiany w ramach organizacji i wzrost świadomości ekologicznej oraz w zakresie społecznej odpowiedzialności.

Obowiązki regulacyjne w zakresie zrównoważonego rozwoju dla sektora ubezpieczeń

Sektor ubezpieczeń również jest adresatem nadchodzących zmian. Jedną z kluczowych regulacji, która wpłynie na sposób ujawniania przez ubezpieczycieli informacji w zakresie zrównoważonego rozwoju, jest dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive, dyrektywa 2022/2464). Po implementacji jej przepisów do polskiego prawa powinna być stosowana w ramach raportów niefinansowych, począwszy od 2025 r. (dane za 2024). Przepisy dyrektywy CSRD spowodują rozszerzenie grupy podmiotów zobowiązanych do ujawnień niefinansowych, a tym samym ujawnień taksonomicznych, co wpłynie na konieczność pozyskiwania dodatkowych danych w zakresie zrównoważonego rozwoju od klientów firm ubezpieczeniowych.

W przypadku zakładów ubezpieczeń oferujących ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne (np. ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe, UFK) lub produkty emerytalne (np. IKE lub IKZE) zastosowanie będą mieć obowiązki ujawnień wynikające z przepisów rozporządzenia SFDR (Rozporządzenie 2019/2088 w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych). Obejmują one odpowiednie ujawnienia na poziomie podmiotu i produktu.

Ujawnienia podmiotowe dotyczą m.in. kwestii uwzględniania głównych niekorzystnych skutków decyzji inwestycyjnych dla czynników zrównoważonego rozwoju, co związane jest z raportowaniem tzw. PAI (Principle Adverse Impacts). PAI obejmują określone informacje środowiskowe i społeczne, takie jak np. emisje w zakresie 1, 2 i 3 oraz zróżnicowanie składu osobowego zarządu ze względu na płeć. Ujawnienia na poziomie produktu zobowiązują do przekazywania określonych informacji przed podpisaniem umowy, na stronie internetowej oraz w ramach raportów okresowych.

Inne wymogi regulacyjne mające wpływ na działalność sektora ubezpieczeń dotyczą kwestii uwzględniania preferencji klienta (Dyrektywa IDD i rozporządzenie delegowane 2021/1257) w zakresie zrównoważonego rozwoju w ramach oferowanych produktów ubezpieczeniowych oraz uwzględnienie ryzyk środowiskowych, społecznych i związanych z ładem korporacyjnym w procesach zarządzania ryzykiem (Solvency II i rozporządzenie delegowane 2021/1256).

Podsumowanie ujawnień taksonomicznych sektora ubezpieczeń za 2022 r.

Jednym z wymogów ujawnień z perspektywy zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji jest raportowanie ujawnień taksonomicznych. Obowiązująca od 2020 r. Taksonomia (Rozporządzenie 2020/852 w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje) ustanawia jednolity system klasyfikacji działalności zrównoważonych środowiskowo, zapewniając transparentność przedstawianych informacji oraz wpływając na przekierowanie kapitału w kierunku zrównoważonych inwestycji. Zgodnie z przepisami Taksonomii zobowiązane do ujawnień są podmioty finansowe i niefinansowe objęte obowiązkiem raportowania niefinansowego zgodnie z dyrektywą NFRD (Non-financial Reporting Directive, Dyrektywa 2014/95/UE), a w przyszłości także CSRD.

W okresie od stycznia 2022 do grudnia 2023 r. zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji ujawniały ograniczony zakres danych taksonomicznych dotyczący m.in. ekspozycji na działalność gospodarczą kwalifikującą i niekwalifikującą się do Taksonomii oraz ekspozycje wyłączone w aktywach ogółem. Dodatkowo, ujawniano również dodatkowe wskaźniki dotyczące udziału procentowego działalności gospodarczej w zakresie ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie kwalifikującej się i niekwalifikującej się do Taksonomii.

W ramach identyfikacji podejścia do ujawnień taksonomicznych za 2022 r. dokonano przeglądu wskaźników raportowanych przez osiem kluczowych zakładów ubezpieczeń i reasekuracji działających na terenie Polski i Unii Europejskiej (podmioty uwzględnione w ramach analizy: PZU, Munich Re, Talanx Group, Uniqa, Vienna Insurance Group, Allianz, Generali, NN). W przypadku spółek działających w Polsce, które są częścią zagranicznych grup kapitałowych, uwzględniono wskaźniki raportowane na poziomie skonsolidowanym.

W ramach przygotowania do pełnych ujawnień taksonomicznych w 2024, za rok poprzedni, już sześć z ośmiu podmiotów zaraportowało wskaźniki na podstawie obrotu i nakładów inwestycyjnych (CapEx) swoich kontrahentów. Raportowane wskaźniki kwalifikowalności z Taksonomią w przypadku sześciu podmiotów wynoszą odpowiednio od 4,6% do 20,6%. Ponadto, w jednym przypadku wskaźnik kwalifikowalności jest niski – poniżej 1%, a w jednym przypadku znacząco wysoki – 93,4%. Wskaźniki dotyczące udziału procentowego działalności gospodarczej w zakresie ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie kwalifikującej się do Taksonomii obejmowały przedział od 43% do 76%. Wszystkie z podmiotów przedstawiły dodatkowe informacje jakościowe do raportowanych wskaźników, jednak nie ujawniły dodatkowych tabel ujawnień w zakresie energii jądrowej i gazu ziemnego.

Kluczowym wyzwaniem dla zakładów ubezpieczeń i reasekuracji w ramach ujawnień taksonomicznych za 2022 r. był dostęp do kompletnych i wiarygodnych danych oraz kwestie związane z przyjęciem odpowiedniego podejścia metodologicznego, co ma wpływ na porównywalność danych. Odzwierciedlają to wskazane różnice poziomów raportowanych wskaźników w ramach ujawnień niektórych podmiotów. Jednocześnie widoczne jest, że podmioty z sektora ubezpieczeń znajdują się we wstępnej fazie przygotowań do pełnych wymogów taksonomicznych za 2023 r.

Nowe obowiązki sektora ubezpieczeń związane z ujawnieniami taksonomicznymi za 2023 r.

Począwszy od 2024 r. (w ujawnieniach za 2023), zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji po raz pierwszy będą ujawniać pełne dane taksonomiczne poprzez raportowanie dwóch rodzajów kluczowych wskaźników wyników:

  • związanego z inwestycjami realizowanymi przez zakład ubezpieczeń i reasekuracji ukierunkowanymi na finansowanie działalności gospodarczej zgodnej z Taksonomią lub które są z nią powiązane (działalność zgodna z Taksonomią musi spełniać określone przez akty delegowane techniczne kryteria kwalifikacji);
  • związanego z działalnością ubezpieczeniową i przedstawiają przychody uzyskane ze „składek przypisanych brutto” z ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie lub, w stosownych przypadkach, przychody z działalności reasekuracyjnej ogółem, zgodne z Taksonomią jako działalność 10.1. lub działalność 10.2. (cel adaptacja do zmian klimatu).

W przyszłych latach podmioty z sektora ubezpieczeń, przygotowując własne ujawnienia taksonomiczne, muszą opierać się na danych raportowanych przez swoich klientów. W związku z tym konieczne jest, aby dane publikowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe były odpowiedniej jakości, a tabele ujawnień wypełnione przez nie w sposób prawidłowy. Wsparciem służyć może tutaj Platforma ESG BIK, która stanowi kompleksowe źródło danych w zakresie zrównoważonego rozwoju niezbędne w celu wykonania obowiązków raportowych przez instytucje finansowe, w tym zakłady ubezpieczeń i reasekuracji.

Platforma ESG BIK źródło danych w zakresie zrównoważonego rozwoju dla sektora ubezpieczeń

Platforma ESG BIK to narzędzie, którego celem jest usprawnienie procesów raportowania niefinansowego w instytucjach finansowych, takich jak zakłady ubezpieczeń i reasekuracji, oraz bankach poprzez zapewnienie odpowiedniej jakości wiarygodnych, a także aktualnych danych w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Jedną z intencji Platformy ESG BIK jest wprowadzenie jednolitego wzoru zbieranych danych taksonomicznych oraz identyfikacja spójnego zakresu informacji niezbędnych pod kątem oceny inwestycji, finansowania czy ekspozycji w kwestii spełniania technicznych kryteriów kwalifikacji wskazanych w Taksonomii, a także automatyzacja pozyskiwania danych pod kątem przygotowania wymaganych ujawnień przez instytucje finansowe.

Platforma ESG BIK zapewniać będzie dostęp do danych raportowanych przez przedsiębiorstwa zobowiązane do raportowania niefinansowego zgodnie z wymogami NFRD obejmujące pięć modułów:

  • Informacje ogólne, takie jak np. informacje dotyczące liczby pracowników, sumy bilansowej i przychodów netto w celu identyfikacji podmiotów zobowiązanych do raportowania niefinansowego zgodnie z NFRD;
  • Wskaźniki taksonomiczne raportowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe i finansowe;
  • Informacje społeczne obejmujące dane dotyczące m.in. spełniania wymogów minimalnych gwarancji społecznych oraz obowiązkowych społecznych wskaźników SFDR (PAI);
  • Informacje środowiskowe obejmujące dane dotyczące m.in. emisyjności czy działalności w sektorze paliw kopalnych umożliwiających zaraportowanie środowiskowych wskaźników SFDR (PAI);
  • Wsparcie w ocenie inwestycji pod kątem spełniania technicznych kryteriów kwalifikacji poprzez zapewnienie określonych formularzy do przeprowadzenia analizy pod kątem finansowania celowego.

Dane gromadzone w ramach Platformy ESG BIK mogą stanowić znaczące wsparcie dla podmiotów z sektora ubezpieczeniowego w obliczaniu KPI na podstawie informacji taksonomicznych raportowanych przez przedsiębiorstwa niefinansowe. Jednocześnie Platforma jest przedmiotem ciągłego rozwoju funkcjonalnego i poszerzania zakresu gromadzonych w niej danych w celu zaadresowania potrzeb sektora finansowego w związku z pojawianiem się coraz większej liczby obowiązków regulacyjnych.

Marta Górecka
senior manager

Anna Bryła
senior consultant

Enrika Gawłowska-Nabożny
sustainability consultant and legal specialist w zespole Sustainability Consulting Central Europe

Deloitte

18,477FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie