Blog - Strona 413 z 1524 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 413

Białe szaleństwo pod kontrolą

0
Grzegorz Piotrowski

Miłośnicy sportów zimowych albo już ruszyli w góry, albo lada chwila się tam wybiorą, aby wreszcie oddać się swojej pasji, jaką są narty lub snowboard. Jednak aby taki wyjazd był wyłącznie miłym wspomnieniem, warto pomyśleć wcześniej o odpowiednim jego przygotowaniu i zadbaniu o właściwą formę fizyczną.

Na stokach narciarskich zimę spędza kilka milionów Polaków. Jazda na nartach czy snowboardzie stanowi dla nich przyjemność, na którą czekają wiele miesięcy. Trzeba jednak pamiętać, że zimowe szaleństwo to nic innego jak sport, a ten wiąże się niestety z możliwością doznania kontuzji lub urazami często zagrażającymi zdrowiu, a czasem nawet życiu. Mogą to być naprawdę poważne kontuzje skutkujące długotrwałym leczeniem i koniecznością późniejszej rehabilitacji.

To, co może przydarzyć się w górach, to różnego rodzaju urazy kończyn, np. złamania, skręcenia czy zerwania, ale także urazy głowy. Te ostatnie, doznane podczas upadków, są szczególnie niebezpieczne, gdyż bezpośrednio zagrażają życiu. Dlatego jazda na stoku w kasku to jedna z podstawowych zasad bezpieczeństwa, a jej lekceważenie niestety nie świadczy najlepiej o miłośnikach narciarstwa.

Warto zatem pomyśleć o własnym bezpieczeństwie podczas jazdy. A oznacza to po prostu odpowiedni sprzęt sportowy, sprawdzony przed wyjazdem, czyli kask, wiązania, narty i deska. Często podczas przygotowań do wyjazdu może na to zabraknąć czasu, ale trzeba pamiętać, że wadliwy sprzęt może stanowić realne zagrożenia dla zdrowia.

Nie mniej istotne niż sprzęt jest także „przygotowanie” własnego ciała, czyli zadbanie o właściwą kondycję fizyczną – szczególnie w sytuacji, kiedy często ze względu na siedzący tryb życia brakuje wystarczającej aktywności fizycznej na co dzień. Dla organizmu, który z dnia na dzień będzie musiał radzić sobie na stoku narciarskim, taka nagła zmiana może być pewnym „szokiem” skutkującym nie tylko zmęczeniem czy poważnym osłabieniem, ale także kontuzjami. Wiele osób zdaje sobie z tego sprawę i szykuje formę na zimę, ale niestety nie jest to jeszcze zjawiskiem powszechnym.

– Jako lekarz na pewno zalecałbym odpowiednie przygotowanie się przed sezonem zimowym. Mądre rozplanowanie treningów w czasie, tak aby się nie nadwyrężyć, ale wzmocnić. Nasze ciało podziękuję nam za to później. Musimy pamiętać, że każde urazy, nawet mikro, pozostawiają po sobie ślad w naszym organizmie i mogą negatywnie wpływać na zdrowie w przyszłości – uważa dr Michał Florczak, dyrektor medyczny w Europ Assistance Polska.

Polacy na szczęście także coraz częściej zdają sobie sprawę, że podczas zimowych wyjazdów warto mieć odpowiednią ochronę ubezpieczeniową. Jak wynika z Ogólnopolskiego Badania Assistance przeprowadzonego w 2023 r. przez Europe Assistance Polska, większość Polaków za najbardziej przydatne świadczenie uznaje organizację i pokrycie kosztów leczenia (80%) oraz transport medyczny (50%). Trzeba bowiem pamiętać, że wypadek za granicą to konieczność leczenia, a jego koszty bardzo często mogą nie zostać pokryte w ramach Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). A jeżeli jeszcze dojdzie do tego konieczność pokrycia kosztów akcji ratowniczej, często nawet w wysokości kilkudziesięciu tysięcy euro, to nagle zimowy wypad na urlop z przyjemności zamieni się w finansowy kłopot, i to naprawdę bardzo poważny.

Liczby nie pozostawiają bowiem wątpliwości. Według danych Europe Assistance Polska z roku na rok przybywa osób kupujących polisy turystyczne na wyjazdy zimą, a w ślad za tym idzie liczba zgłaszanych szkód z takich ubezpieczeń w popularnych destynacjach.

W Austrii w ubiegłym roku liczba zgłaszanych spraw wyniosła 762 (w 2022 r. było ich 652, w 2021 – 92), we Włoszech 1583 (w 2022 r. było ich 1204, w 2021 – 287) i Słowacji 224 (w 2022 r. było ich 132, w 2021 – 8).

Grzegorz Piotrowski

gpiotrowski@o2.pl

PZU rusza z kolejną odsłoną kampanii PZU DOM

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

„Ubezpiecz więcej niż cztery ściany” – pod takim hasłem ruszyła kampania promująca ubezpieczenie PZU DOM. Największy polski ubezpieczyciel podkreśla w niej, że warto zadbać o odpowiednią ochronę swoich czterech kątów, by w przypadku nieprzewidzianych sytuacji uniknąć niepotrzebnego stresu.

W nowej kampanii PZU kontynuuje zachęcanie klientów do szacowania realnej wartości swojego domu i wyposażenia w procesie zakupu ubezpieczenia. Jest to niezbędne, aby w przypadku nieprzewidzianego zdarzenia można było przywrócić dom czy mieszkanie do poprzedniego stanu.

– W PZU zależy nam, aby klienci posiadali odpowiednią ochronę, dlatego zwracamy szczególną uwagę na ustalenie wartości mienia oraz dobranie zakresu ubezpieczenia do ich potrzeb. Poczucie bezpieczeństwa jest jedną z kluczowych wartości w naszym życiu, dlatego klienci szukają ubezpieczenia nieruchomości oraz wyposażenia i chętnie wybierają wariant ochrony Od Wszystkich Ryzyk. Chroni on majątek zarówno od typowych zdarzeń, np. pożaru, huraganu czy zalania, jak również od tych niespodziewanych sytuacji, np. gdy ptaki zniszczą elewację domu. Oczywiście należy pamiętać, że są zdarzenia, gdzie nasza odpowiedzialność jest ograniczona – mówi Małgorzata Skibińska, dyrektorka Grupy PZU i szefowa Pionu Produktów.

Oprócz tego PZU, odpowiadając na potrzeby klientów, zebrał informacje na temat przeglądów technicznych, które należy wykonywać w domu i stworzył przewodnik, w którym klienci znajdą podpowiedzi, co i kiedy należy kontrolować w domach, a także kto może się tego podjąć.

– Temat kontroli technicznych jest niezwykle ważny dla bezpieczeństwa oraz zdrowia mieszkańców domów. Dlatego dzięki przewodnikowi chcemy przypominać i edukować, że systematyczne kontrole są obowiązkowe i mogą one uchronić przed niebezpiecznymi zdarzeniami – mówi Łukasz Turkowski, dyrektor zarządzający ds. Marketingu, Sponsoringu i Prewencji PZU.

W kampanii marketingowej ubezpieczenia PZU DOM realizowane będą szerokie działania digital, a także offline w oddziałach PZU oraz u agentów. Za zakup mediów odpowiada dom mediowy Sigma Bis. Kampania potrwa do 31 marca.

(AM, źródło: PZU)

Coface: Rekordowy poziom niewypłacalności firm w Polsce

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ciągu ostatnich 12 miesięcy upadłość ogłosiło aż 4701 polskich przedsiębiorstw. Jak wskazują ekonomiści Coface, w 2023 r. ogólna liczba niewypłacalnych przedsiębiorstw była niemal o 2 tysiące większa niż w poprzednim roku.

Podobnie jak w latach 2019–2022, w ubiegłym roku większość firm w celu ogłoszenia niewypłacalności zdecydowała się na wybranie postępowania pozasądowego. Z opcji tej skorzystały 4053 przedsiębiorstwa, co stanowi 60% wszystkich organizacji. Na podjęcie postępowania upadłościowego i restrukturyzacyjnego prowadzonego przez sądy zdecydowało się 648 firm.

– W pierwszych latach poprzedniej dekady przeprowadzano głównie upadłości w celu likwidacji majątku, następnie w 2016 roku wprowadzono sądowe postępowania restrukturyzacyjne, które mają na celu wdrożenie rozwiązań umożliwiających firmom powrót do efektywnej działalności biznesowej, aż wreszcie lata pandemiczne obfitowały w działania pomocowe oraz wprowadzenie szybkich pozasądowych postępowań, które zostały zaimplementowane do polskiego systemu prawnego – tłumaczy Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Polsce i Regionie Europy Centralnej. – Tym samym wzrost ogólnej liczby niewypłacalności przedsiębiorstw nie powinien być zaskoczeniem. Należy jednak pamiętać, że firmy nie sięgałyby po nie, gdyby nie miały takiej potrzeby – dodaje.

Problemy niemal we wszystkich sektorach

Raport Coface pokazuje, że w 2023 roku niemal wszystkie branże zanotowały wzrost niewypłacalności w porównaniu z poprzednim rokiem. Jedynie w rolnictwie widoczny jest nieznaczny spadek liczby niewypłacalnych przedsiębiorstw (z 376 do 347). Tendencja ta utrzymuje się od 2021 r.

Z największymi problemami zmagał się sektor usług (1401 niewypłacalnych firm). Tuż za nim uplasował się handel, w którym upadły 1023 przedsiębiorstwa, wobec 567 w 2022 r. Znaczny wzrost niewypłacalności zanotowała także branża budowlana – 638 firm (+128% r/r) i transport – 546 firm (wzrost o 100%).

– Usługodawcy stanowili najliczniejszą grupę niewypłacalnych podmiotów (30%) na tle wszystkich zarejestrowanych postępowań w Polsce. Działalność szkoleniowo-eventowa czy hotelarsko-gastronomiczna zostały poturbowane przez restrykcje czasu pandemii, a potem musiały się zmierzyć ze spowolnieniem popytu wywołanym sytuacją geopolityczną i szybującą inflacją. Pocieszający jest fakt, że liczba niewypłacalności w tej branży zaczęła spadać w drugiej połowie 2023 roku – mówi Barbara Kamińska, dyrektorka Działu Oceny Ryzyka Coface w Polsce. – Ostatni rok zakończył się także liczbą 1023 niewypłacalności przedsiębiorstw handlowych, co stanowiło wzrost o 80% w porównaniu do 2022 roku. Tym samym wynik z 2023 roku przekroczył sumę odczytów z lat 2021–2022 – dodaje.

Coface wskazuje, że w perspektywie ostatniej dekady można zauważyć, iż przełomowym momentem, który zmienił strukturę niewypłacalności ze względu na rodzaj firmy, był rok 2021. Przed nim liczba przedsiębiorstw z problemami z płynnością utrzymywała się na poziomie poniżej 500, natomiast w 2021 r. wzrosła do 1237. W minionych 12 miesiącach padł kolejny rekord – niewypłacalność ogłosiło 3551 przedsiębiorców, czyli o 1669 więcej niż w 2022 r. Z dużymi problemami zmagały się także spółki z o.o., wśród których niewypłacalność ogłosiło 870 podmiotów, i spółki komandytowe (104 upadłości). W 2023 r. zanotowano wzrost liczby niewypłacalności w każdej z form działalności.

Prognoza gospodarcza na 2024 rok

– Prognoza Coface zakłada, że w 2024 roku polska gospodarka wzrośnie o 2,8% r/r. To znacznie szybsze tempo niż w minionych 12 miesiącach, kiedy wzrost wyniósł 0,6%, a jednak wynik ten nadal będzie poniżej potencjału naszej gospodarki – mówi Grzegorz Sielewicz. – Niestety, nawet pomimo poprawiających się perspektyw gospodarczych, należy oczekiwać, że liczba niewypłacalności przedsiębiorstw będzie rosła. Nie wszystkie podmioty będą w stanie przetrwać na rynku w czasie zwiększonej presji na marże i dużych kosztów operacyjnych – podsumowuje.

(AM, źródło: Coface)

WTW: Niskie wolumeny fuzji i przejęć w 2023 roku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Globalna aktywność w zakresie fuzji i przejęć (M&A) wyhamowała w ostatnich trzech miesiącach 2023 r., a kupujący mieli trudności z osiągnięciem wartości dodanej – wynika z Kwartalnego Monitora Transakcji (QDPM) autorstwa WTW.

W oparciu o wyniki cen akcji autorzy opracowania obliczyli, że spółki finalizujące transakcje fuzji i przejęć w IV kwartale osiągnęły wyniki gorsze od szerszego rynku o 13,6 punktów procentowych w przypadku przejęć o wartości powyżej 100 milionów dolarów. Wynik ten jest najniższy w historii dla jakiegokolwiek kwartału od 2008 r. Co więcej, następuje po spadku o 8,7 pp. w poprzednim kwartale.

Globalny wolumen transakcji spadł w całym ubiegłym roku o 27%, do poziomu 619 zakończonych transakcji, wobec 853 takich zdarzeń w 2022 r., co było spowodowane utrzymującą się inflacją, rosnącymi stopami procentowymi i niestabilnością geopolityczną. Liczba dużych transakcji, tj. o wartości powyżej 1 mld dol., spadła o 30%, z poziomu 208 transakcji zakończonych w 2022 r. do 145 w 2023 r. WTW podkreśla, że ta obniżka wpisuje się w trend spadkowy zapoczątkowany w 2020 r. W 2023 roku odnotowano też 11 megatransakcji o wartości ponad 10 mld dol., wobec 15 w 2022 r. Liczby te mogą wskazywać na ustabilizowanie się nowego poziomu bazowego i powrót do wolumenów sprzed pandemii.

– To było trudne 12 miesięcy. Konflikt geopolityczny, obawy przed recesją, rosnące stopy procentowe i wysoki koszt kapitału odcisnęły piętno na transakcjach fuzji i przejęć – twierdzi Jana Mercereau, szefowa Corporate M&A Consulting z brytyjskiego oddziału WTW. – Potencjał zakłóceń w 2024 r. pozostaje znaczny, zaostrzony przez napięty kalendarz wyborczy i skomplikowany krajobraz regulacyjny, które przełożą się na to, że transakcje będą utrudnione, ściślej kontrolowane i bardziej rozciągnięte w czasie. Ale pomimo tych przeciwności, inflacja i koszty finansowania wydają się stabilizować, a rekordowe zasoby „dry powder”, czekającego na wykorzystanie, pozwalają oczekiwać ożywienia aktywności w 2024 roku. Tymczasem, w obliczu ściślejszej kontroli transakcji, ich powodzenie będzie bardziej niż kiedykolwiek zależeć od zachowania wysokiego stopnia ostrożności, skupienia się na podmiotach najlepiej dopasowanych i rzetelnej analizy due diligence.

Po trudnym i niestabilnym roku 2023 na rynku fuzji i przejęć, widzimy pozytywne ożywienie. Inflacja i koszty finansowania wydają się stabilizować, a rekordowe zasoby „dry powder” czekającego na wykorzystanie, pozwalają oczekiwać większej aktywności w 2024 roku – komentuje Magdalena Kluczek, dyrektorka Działu M&A Willis Towers Watson Polska.

(AM, źródło: WTW)

Amazon zamyka swój sklep ubezpieczeniowy w Wielkiej Brytanii

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Amerykański gigant technologiczny zamyka swój sklep ubezpieczeniowy w Wielkiej Brytanii po wewnętrznej kontroli, nieco ponad rok po uruchomieniu usługi – podał serwis City A.M.

Amazon Insurance Store został stworzony dla klientów w Wielkiej Brytanii jako prosty i wygodny sposób zakupu ubezpieczenia mieszkaniowego. Wybrani klienci mogli skorzystać z oferty sklepu w październiku 2022 r., a pod koniec owego roku został on udostępniony wszystkim zainteresowanym z Wysp Brytyjskich. W ramach Amazon Insurance Store dostępne były produkty Co-op, LV=, Policy Expert i Urban Jungle.

Wasil Gedov, szef AIS, stwierdził, że w ciągu ostatniego roku Amazon dokonał oceny różnych swoich biznesów oraz programów i w efekcie tego przeglądu zapadła decyzja o zaprzestaniu działalności Amazon Insurance Store.

(AM, źródło: City AM)

UNIQA zastosuje sztuczną inteligencję w likwidacji szkód życiowych

0
Źródło zdjęcia: Canva

UNIQA uruchomiła w pełni zautomatyzowaną ocenę szkód życiowych obejmujących uszczerbek na zdrowiu. Technologia dostarczona przez insurtech Minte.ai usprawnia ocenę merytoryczną roszczeń, ujednolica podejmowanie decyzji i ogranicza ryzyka oszustwa.

– Podejmowanie decyzji ubezpieczeniowych w obszarze likwidacji szkód życiowych jest szczególnym wyzwaniem, biorąc pod uwagę ewolucję modeli medycznych i wytwarzaną przez placówki systemu ochrony zdrowia dokumentację medyczną. Ręczna ocena roszczeń życiowych na podstawie udostępnianej przez ubezpieczonych dokumentacji jest żmudnym procesem, który generuje istotne koszty operacyjne. Trudności w zastosowaniu sztucznej inteligencji do automatyzacji tego procesu dotyczyły głównie problemów z odczytaniem i logicznym zrozumieniem ustrukturyzowanych informacji na potrzeby medycyny ubezpieczeniowej, które klient przesyła w formie często niedoskonałych skanów dokumentacji medycznej. Każda wydawana decyzja ubezpieczeniowa musi być uzasadniona, zatem zastosowanie typowych metod uczenia maszynowego proponujących kwotę wypłaty przestało być wystarczające – wyjaśnia Tomasz Tarkowski, dyrektor zarządzający Pionu Odszkodowań i Świadczeń UNIQA.

AI połączona z wiedzą ekspercką

UNIQA rozpoczęła współpracę z Minte.ai, insurtechem tworzącym modele AI przetwarzania dokumentacji medycznej na potrzeby medycyny ubezpieczeniowej, a w szczególności automatyzacji i wsparcia likwidacji szkód osobowych, pod koniec 2020 roku, na wczesnym etapie rozwoju produktu. Jakość i stopień skomplikowania dokumentacji medycznej wymagały połączenia technologii opartej na sztucznej inteligencji z posiadaną wiedzą ekspercką. Już na pierwszym etapie interakcji z ubezpieczonym sztuczna inteligencja ocenia kompletność załączników w trakcie zgłaszania roszczenia, w zależności od typu ubezpieczenia. Po stronie UNIQA następuje weryfikacja pokrycia ubezpieczeniowego. Sztuczna inteligencja dokonuje także oceny merytorycznej szkody, określając podstawy wypłaty bądź jej braku, i parametrów wypłaty: procent uszczerbku, liczba dni w szpitalu, klasa operacji etc.

– Zespoły, które pracowały nad wdrożeniem, stanęły przed koniecznością rozwiązania problemów zarówno merytorycznych, związanych z efektywnością działania systemu na danych produkcyjnych, np. liczbą spraw skierowanych do likwidacji automatycznej, jak i technologicznych, w celu zapewnienia odpowiedniej stabilności, wydajności, a także bezpieczeństwa oprogramowania. Wartością dodaną była szczegółowa analiza tabel uszczerbkowych przeprowadzona przez ekspertów UNIQA i lekarzy-orzeczników Minte. Wnioski z warsztatów roboczych pozwoliły na ustalenie jednoznacznych, słownikowanych reguł oceny roszczenia na podstawie danej tabeli uszczerbkowej – tłumaczy Anna Njoku, dyrektorka Działu Obsługi Roszczeń z Ubezpieczeń Osobowych i Bancassurance UNIQA.

Sztuczna inteligencja opracowana przez Minte.ai umożliwia także ocenę ryzyka oszustwa, rozszerzoną o elementy oceny wiarygodności dokumentacji medycznej, oraz przygotowanie odpowiedzi dla ubezpieczonego wraz z uzasadnieniem.

Integracja w bezpiecznym środowisku

Dużym wyzwaniem, obok stopnia skomplikowania dokumentacji medycznej, były też kwestie związane ze szczególnie wrażliwymi danymi osobowymi, które stanowią treść dokumentacji.

– Cały proces pozyskiwania i zarządzania danymi musiał być w pełni zabezpieczony, aby zapewnić im ochronę na każdym etapie przetwarzania. Oprogramowanie Minte.ai przetwarza dane wyłącznie w środowisku informatycznym udostępnionym przez UNIQA, co oznacza, że nie przesyła żadnych informacji przez internet i nie musi korzystać z chmury obliczeniowej. W szczególności wrażliwe dane osobowe ubezpieczonych (dokumentacja medyczna) nie opuszczają infrastruktury UNIQA, dzięki czemu możliwe jest uproszczone spełnienie wymagań RODO i KNF w tym zakresie – podkreśla Romuald Paprzycki, CEO Minte.ai.

Oprogramowanie Minte składa się z dwóch głównych modułów. Pierwszy to działający online silnik oceniający roszczenia. Przy jego użyciu każda nowa sprawa jest automatycznie przekazywana do insurtechu, a wyniki oceny widoczne są dla likwidatora w systemie zarządzania obsługą roszczeń UNIQA. Drugi moduł to interaktywny panelu likwidatora. Jeśli likwidacja automatyczna nie jest możliwa, np. z uwagi na nieczytelną dokumentację medyczną, pracownik UNIQA ma dostępny interfejs graficzny, prezentujący wyniki Minte.ai naniesione na oryginalną dokumentację.

Szybsza wypłata świadczeń

UNIQA podkreśla, że współpraca z insurtechem jest kolejnym etapem rozwoju jej procesu likwidacji szkód życiowych. Obecnie ponad 90% prostych roszczeń, czyli z tytułu urodzenia dziecka lub śmierci rodzica, ubezpieczyciel wypłaca w ciągu 24 godzin, a wiele z nich nawet tego samego dnia. W ciągu doby wypłacanych jest też ponad 80% świadczeń z tytułu uszczerbków na zdrowiu oraz z tytułu operacji medycznych. Dzięki technologii Minte średni czas likwidacji w przypadku uszczerbku na zdrowiu skrócił się do niespełna 5 minut.

UNIQA deklaruje, że będzie pracować nad rozszerzeniem wykorzystania oprogramowania Minte.ai o obsługę roszczeń z tytułu umów dodatkowych: leczenia szpitalnego, operacji chirurgicznych i poważnych zachorowań.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Otwarto lubelskie biuro Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Finansowego

0
Na zdjęciu od prawej: Rzecznik Finansowy dr Bohdan Pretkiel, Dyrektorka Generalna Biura Rzecznika Finansowego Aneta Weremko, Pełnomocniczka Terenowa Rzecznika Finansowego w Lublinie Ewa Kruszczyńska-Głaz (Fot: Rzecznik Finansowy)

22 stycznia odbyło się otwarcie biura Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Finansowego w Lublinie. Pełnomocnikiem została radczyni prawna Ewa Kruszczyńska-Głaz, związana z Biurem Rzecznika od sierpnia 2023 r.

Przed objęciem nowej funkcji Ewa Kruszczyńska-Głaz prowadziła swoją kancelarię. W swojej wieloletniej praktyce zajmowała się między innymi problemami rynku ubezpieczeń. Wspierała pod kątem prawnym jeden z lokalnych samorządów w województwie lubelskim. Aktualnie zawodowo związana jest także z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II. Ewa Kruszczyńska-Głaz pochodzi z Lublina.

Otwarcie Biura Pełnomocnika Terenowego w Lublinie jest odpowiedzią na potrzeby mieszkańców województwa lubelskiego, którzy zgłaszają skargi na działania instytucji finansowych.

Dzięki zmianom w prawie Rzecznik uzyskał możliwość powoływania pełnomocników terenowych na terenie całego kraju. Biuro w Lublinie jest drugą po Olsztynie tego typu placówką na terenie Polski. Do zadań pełnomocników terenowych należy przyjmowanie wniosków kierowanych do Rzecznika, jak również współpraca i utrzymywanie kontaktów z władzami publicznymi, organizacjami społecznymi oraz prowadzenie działalności edukacyjnej i informacyjnej. Dzięki ich działalności klienci podmiotów rynku finansowego z mniejszych ośrodków w Polsce będą mieli zapewnioną większą dostępność do usług RzF. W najbliższym czasie planowane są otwarcia kolejnych biur.

(AM, źródło: RzF)

Aplikacja mObywatel zakończy epokę papierowych oświadczeń uczestników kolizji?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W przyjętych na ten rok planach Ministerstwa Cyfryzacji dotyczących rozwoju aplikacji mObywatel znalazła się zapowiedź wprowadzenia modułu „Stłuczka”, umożliwiającego sporządzenie protokołu zdarzenia drogowego – podał cashless.pl.

Serwis zwraca uwagę, że nowa opcja ograniczyłaby lub wręcz zlikwidowała ręczne spisywanie oświadczeń uczestników zdarzenia drogowego. Ułatwieniem procesu, dodatkowo pozwalającym na uniknięcie błędów, byłaby możliwość automatycznego uzupełniania się danych. Na razie resort nie przedstawił szczegółów dotyczących rozwiązania.

Więcej:

cashless.pl z 23 stycznia, Ida Krzemińska-Albrycht „Już oficjalnie: w mObywatelu pojawi się funkcja zgłaszania zdarzeń drogowych”

(AM, źródło: cashless.pl)

Co w ubezpieczeniach dał mi rok 2023, a co przyniesie 2024

0
Marcin Kowalik

Podsumowania i przewidywanie trendów mają zwykle to do siebie, że są mocno subiektywne. Tak też będzie w tym przypadku.

Dla mnie zarówno najbardziej pracochłonne, jak i dające najwięcej satysfakcji w 2023 r. było wydanie książki Jak sprzedawać ubezpieczenia. 100 historii agentów ubezpieczeniowych. Cały proces planowałem zakończyć latem 2022, natomiast wydrukowane książki do setki współautorów wysłałem dopiero w lipcu 2023 r. Pozytywny odbiór publikacji zarówno ze strony twórców, jak i całej branży zaskoczył chyba wszystkich. Ta książka była bardzo potrzebna.

Na jakie produkty stawiać

W swoich działaniach na pewno będę się skupiał na tym, w czym mam już doświadczenie i co wydaje się dobrą inwestycją czasu. W 2024 r. będę dalej pozyskiwał klientów – głównie przedsiębiorców, samozatrudnionych, pracujących na umowach B2B.

Od strony produktowej dalej będę rozwijał pozyskiwanie klientów na ubezpieczenia od utraty dochodu. Powoli też zaczyna działać wdrożona w 2023 r. strategia „long tail” z ponad 250 zawodami na ubezpieczenia OC zawodowej.

Temat okołoubezpieczeniowy, który też okazał się ciekawy, to zabezpieczenia antykradzieżowe do drogich, luksusowych samochodów. Tutaj często te dwie grupy docelowe się przenikają. Mamy efekt synergii. Myślę, że w tę stronę pójdą też inni.

Konsolidacja rynku narzędzi CRM

Utrzymanie i ciągły rozwój oprogramowania CRM – również dla branży ubezpieczeniowej – kosztuje. Myślę, że przy rosnących kosztach zatrudnienia, rosnących oczekiwaniach programistów (jak i każdego innego pracownika) zobaczymy konsolidację rynku narzędzi CRM w jakiejś postaci.

Zamiast wydawać pieniądze na pozyskanie nowych klientów – multiagentów, większy CRM mógłby niskim kosztem pozyskać zarówno technologię, know-how, jak i wiernych (a co równie ważne – płacących) klientów. A to wszystko w ramach wykupienia mniejszego konkurenta z branży CRM.

mObywatel

Po raz pierwszy publicznie o potencjalnym wpływie mObywatela na pracę agentów ubezpieczeniowych usłyszałem podczas konferencji „Mistrzowie marketingu i sprzedaży ubezpieczeń”. Wtedy jeden z prelegentów – Marcin Konopka z Berg System – wspominał o plotkach. Że są jakieś plany. To było dwa lata temu. Na branżowych grupach dyskusyjnych już teraz, z mniejszą nieśmiałością… o ten temat pytają wprost sami agenci.

Czy ubezpieczenie OC komunikacyjne zostanie zamienione w podatek, a rola agenta w przypadku tego ubezpieczenia będzie pomniejszona? Czas pokaże. Zdania obecnie są podzielone. Sam natomiast w swoich aktywnościach pozyskiwania leadów ubezpieczeniowych dla zaprzyjaźnionych multiagentów nigdy nie pozyskiwałem celowo klientów na ubezpieczenia komunikacyjne.

KSeF w ubezpieczeniach

Bardzo jestem ciekaw, co dla branży ubezpieczeniowej będzie oznaczał KSeF – Krajowy System e-Faktur. Mamy tutaj kilka ważnych wątków: od ustalenia, jakie faktury powinny być wystawiane w tym systemie, a jakie w inny sposób, przez faktury wystawiane na konsumentów – osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, po ustalenie sposobów wysyłania faktur. Według nowych przepisów nabywcy powinni otrzymywać dokument przez KSeF, a więc przesyłanie ich innymi kanałami nie będzie już wymagane.

Czy i jak ma się w KSeF odnaleźć multiagencja? Tutaj powinniśmy zasięgnąć opinii u naszego księgowego, który już i tak pewnie ma teraz w związku z tym dużo pracy.

Marcin Kowalik

marcinkowalik.online

Zacznij rok od analizy swoich działań i stylu pracy

0
Adam Kubicki

Początek roku to dobry moment na podsumowanie wyników swojej pracy. Dzięki temu można zaplanować działania, które pomogą zwiększyć naszą efektywność. W przypadku roli menedżera zespołu na wyniki mają wpływ ludzie, którymi się zarządza. A to, jak się zachowują, w dużej mierze zależy od stylu zarządzania.

Jak przeanalizować swoją pracę? Na co zwrócić uwagę? W przypadku menedżera trzeba spojrzeć na wiele elementów. Wszakże jest to stanowisko bardzo wymagające. Skuteczny menedżer to osoba, która rozwija wiele swoich talentów.

Jedną z najważniejszych cech menedżera jest na przykład elastyczność. Im większą dysponujesz liczbą różnych narzędzi mentalnych i umiejętności, za pomocą których skłaniasz swoich ludzi do coraz lepszej i efektywniejszej pracy, tym bardziej potrafisz być elastyczny, a przez to bardziej efektywny jako menedżer.

Spójrzmy bliżej na to, jakie czynniki efektywności menedżera są najważniejsze. Pierwszym z nich jest planowanie. Działanie bez planowania jest przyczyną każdej porażki. Działanie poprzedzone starannym planowaniem jest zwykle źródłem każdego sukcesu.

Ważne jest to, żeby myśleć na papierze. Zapisywać każdy szczegół celu lub zadania pośredniego oraz każdy krok, jaki będzie trzeba wykonać, by osiągnąć założone rezultaty. Poznaj fakty, zwłaszcza fakty finansowe. Nie zadowalaj się zgadywankami lub nadzieją, że wszystko pójdzie dobrze.

Wypracuj w sobie gotowość do porzucenia planu i spróbowania czegoś innego, jeśli okaże się, że nie da się go zrealizować przy użyciu tej metody, od której zacząłeś. Znasz z pewnością zasadę 80/20, ale istnieje także zasada 10/90, która mówi, że „pierwsze 10% czasu poświęconego na planowanie odpowiada często za 90% sukcesu po wprowadzeniu tego planu w życie”.

Prawdziwą miarą twoich umiejętności planowania jest to, że twój plan działa – proste. W wyniku realizacji planu otrzymujesz rezultaty, jakie zakładałeś. Jeśli twój plan się nie sprawdza, musisz go zmieniać, aż wreszcie zadziała. Jednym z głównych powodów porażki liderów jest niezdolność do zmiany planu z takiego, który się nie sprawdza, na taki, który przynosi sukces – lub niezgoda na takąż zmianę.

Kolejny czynnik to organizowanie. Jest to proces gromadzenia ludzi i środków, jakich będziesz potrzebował, by zrealizować plan i osiągnąć założony cel. To kluczowa umiejętność niezależnego menedżera. Osoby posiadające umiejętności organizacyjne stanowią nieocenioną wartość dla każdej organizacji. Bez nich nic nie jest możliwe.

W swej najprostszej formie organizowanie sprowadza się do tego, byś przygotował listę wszystkich składników i elementów niezbędnych do realizacji planu w terminie i w ramach zasobów, które posiadasz. Składniki te obejmują środki finansowe, ludzi, biura, sprzęt i technologię. Aby upewnić się, że nie zapomniałeś o czymś istotnym, powinieneś zamknąć listę, zanim podejmiesz działania.

Kolejny element to dobór właściwych współpracowników. Musisz przyciągnąć i zatrzymać ludzi, których potrzebujesz do wykonania planu i osiągnięcia pożądanego rezultatu. Umiejętność zatrudnienia i zatrzymania właściwych ludzi będzie przekładała się aż na 80% ostatecznego sukcesu. Większość frustracji i niepowodzeń jest bowiem skutkiem postawienia niewłaściwej osoby na kluczowym stanowisku.

Praca menedżera polega na tym, by doprowadzić do realizacji zadań siłami innych. Umiejętność zorganizowania pracy i efektywnego nadzorowania współpracowników, tak aby zadanie zostało wykonane w terminie i przy określonych środkach, jest kluczem do uzyskania wyników, za które jesteś odpowiedzialny. Pamiętaj, żeby nadzorować najważniejsze zadania. Inaczej zaginiesz w gąszczu mniej istotnych szczegółów.

Adam Kubicki

adam.kubicki@indus.com.pl

18,429FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie