Blog - Strona 936 z 1521 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 936

KUKE anuluje limity kredytowe na Ukrainę

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Bank centralny Ukrainy ogłosił 24 lutego moratorium na realizowanie płatności zagranicznych. De facto oznacza to zakaz przelewów walutowych z Ukrainy na zewnątrz.

W związku z decyzją ukraińskiego banku centralnego Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych poinformowała, że anulowała wszystkie limity kredytowe na kontrahentów z Ukrainy. O dalszych decyzjach KUKE ma informować na bieżąco w miarę rozwoju sytuacji nad Dnieprem.

Janusz Władyczak, prezes Korporacji, przekazał „Rzeczpospolitej”, że jego firma była zmuszona do takiego kroku, gdyż żadna ukraińska firma nie może regulować zobowiązań wobec zagranicznych dostawców inaczej niż z rąk do rąk gotówką. Zapewnia jednak, że wymiana handlowa z Ukrainą wspierana była tak długo, jak się dało, a w poprzednich tygodniach eksporterzy mogli liczyć na ubezpieczenie należności przy niezmienionych stawkach za polisy, mimo ciągłego wzrostu zagrożenia inwazją.

(AM, źródło: KUKE)

KobieTy w biznesie – Dzień Kobiet w PZU

0

9 marca w Poznaniu obędzie się spotkanie zatytułowane „KobieTy w biznesie – Dzień Kobiet w PZU”. Wydarzenie jest skierowane do kobiet biznesu, które prowadzą własną działalność lub chcą ją otworzyć.

Podczas organizowanego przez PZU spotkania jego uczestniczki będą mogły podzielić się swoimi doświadczeniami zawodowymi. W agendzie zaplanowano spotkanie z psycholożkami biznesu na temat budowania poczucia własnej wartości oraz work-life balance w życiu zawodowym.

W wydarzenie poprowadzą rekruterki PZU Karolina Paprzycka i Monika Tomaszewska wraz z Małgorzatą Kędzierską, dyrektor Obszaru Sprzedaży, Dagmarą Wiśniewską, dyrektor Obszaru Sprzedaży i ich menadżerami.

Wydarzenie odbędzie się 9 marca w godz. 14.00–18.00 w oddziale PZU przy ul. Towarowej 37 w Poznaniu.

Zapisy:

bsa_rekrutacja@pzu.pl

Liczba miejsc ograniczona.

(AM, źródło: PZU)

MRiRW: Osiem towarzystw zaoferuje ubezpieczenia rolne z dopłatą do składki

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W obecnym roku ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich będą dostępne w ośmiu zakładach ubezpieczeń, z którymi umowę podpisało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Są to: PZU SA, TUW „TUW”, Generali TU, Pocztowe (obecnie Agro) TUW, InterRisk, TUZ TUW, VH Polska oraz STU Ergo Hestia – poinformował resort.

Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2019 r. poz. 477) dopłaty z budżetu państwa do składek producentów rolnych z tytułu zawarcia umów ubezpieczenia są stosowane od wystąpienia następujących zdarzeń losowych:

  • dla produkcji roślinnej – od huraganu, powodzi, deszczu nawalnego, gradu, pioruna, obsunięcia się ziemi, lawiny, suszy, ujemnych skutków przezimowania lub przymrozków wiosennych; 
  • dla produkcji zwierzęcej – od huraganu, powodzi, deszczu nawalnego, gradu, pioruna, obsunięcia się ziemi, lawiny, uboju z konieczności.

Zgodnie z wymogami ustawowymi dopłaty będą przysługiwały producentom rolnym w wysokości do 65% składki w przypadku zawarcia przez producenta rolnego umowy zawierającej pakiet rodzajów ryzyka i określenia przez zakład stawki taryfowej nieprzekraczających 9% sumy ubezpieczenia. W przypadku upraw prowadzonych na użytkach rolnych klasy V i VI powyższa stawka taryfowa będzie mogła zostać określona w wyższej wysokości, tj. odpowiednio 12% i 15% sumy ubezpieczenia tych upraw.

Z kolei w przypadku ubezpieczenia zwierząt gospodarskich dopłaty będą przysługiwały producentom rolnym w wysokości do 65% składki, w przypadku określenia przez zakłady ubezpieczeń stawek taryfowych ubezpieczenia od łącznego ubezpieczenia zwierząt nieprzekraczających 0,5% sumy ubezpieczenia.

(AM, źródło: MRiRW)

TUZ startuje z ofertą dla rolników

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

TUZ Ubezpieczenia jest kolejnym towarzystwem, które rozpoczyna oferowanie ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich z dopłatą do składki z budżetu państwa w sezonie wiosennym.

Oferta TUZ obejmuje ubezpieczenie upraw od ryzyk podstawowych, takich jak przymrozki wiosenne, grad i ujemne skutki przezimowania, a także od deszczu nawalnego, pioruna, lawiny, osunięcia ziemi, huraganu, suszy i powodzi, oraz ubezpieczenie zwierząt gospodarskich od ryzyka padnięcia i uboju z konieczności, w następstwie takich zdarzeń losowych, jak huragan, powódź, deszcz nawalny, grad, piorun, obsunięcie się ziemi, lawina.

Na życzenie klienta w obu przypadkach ochronę można rozszerzyć o ryzyko ognia (niedotowane).

Ochrona obejmuje plon główny następujących upraw rolnych: zboża, kukurydza, rzepak, rzepik, ziemniaki, buraki cukrowe, chmiel, tytoń, warzywa gruntowe, owoce drzew i krzewów owocowych oraz truskawek, nasadzenia drzew i krzewów owocowych a także truskawek i roślin strączkowych, oraz zwierzęta gospodarskie: bydło, konie, owce, kozy, drób, świnie.

Umowy ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich z dotacją do składki z budżetu państwa zawierane są do momentu wyczerpania limitu dopłat. Sprzedaż prowadzą agenci towarzystwa.

Wcześniej sprzedaż dotowanych ubezpieczeń rolnych rozpoczęły PZU SA i Generali. 1 marca dołączy do nich Agro TUW (dawne Pocztowe TUW).

(AM, źródło: TUZ)

Resort sprawiedliwości chce zwrotu kosztów ubezpieczeń pomostowych dla kredytobiorców

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Projekt nowelizacji prawa bankowego opracowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości zakłada, że po wpisie do hipoteki bank będzie musiał zwrócić ubezpieczenie pomostowe. Środowisko bankowe sprzeciwia się tej koncepcji – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł mówi „DGP”, że na wpis hipoteki do księgi wieczystej oczekuje się nawet rok, a przez cały ten czas kredytobiorcy płacą podwyższone raty kredytów w związku z ubezpieczeniem pomostowym. W ocenie skutków regulacji MS wyliczyło, że przy kredycie w wysokości 250 tys. zł kredytobiorca płaci składkę ubezpieczenia o stawce 0,1% w wysokości 250 zł miesięcznie. Ponosi on wszelkie koszty polisy, ale ochroną objęty jest wyłącznie kredytujący go bank. Projekt ustawy przewiduje, że naliczone przez bank dodatkowe opłaty lub prowizje związanych z oczekiwaniem na wpis do księgi wieczystej kwoty po dokonaniu tego wpisu będą podlegały zwrotowi lub zaliczeniu na poczet innych należności obciążających kredytobiorcę.

Dr Tadeusz Białek, wiceprezes Związku Banków Polskich, jest zdania, że kredytobiorcy ponoszą przez długi okres koszty związane z brakiem zabezpieczenia z powodu zatorów i niewydolności wydziałów wieczystoksięgowych. Dlatego resort powinien skupić się na usunięciu tych przyczyn. Według Tadeusza Białka banki przyjmują na siebie, aż do uzyskania zabezpieczenia, nie tylko podwyższone ryzyko udostępnienia kredytu przed uzyskaniem wpisu hipoteki, ale także ponoszą wyższy koszt kapitału przypisany do kredytu niezabezpieczonego hipotecznie na nieruchomości mieszkalnej. Dlatego w jego ocenie brak jakichkolwiek podstaw do późniejszego – po uzyskaniu wpisu hipoteki – twierdzenia, że ryzyko to się nie ziściło i koszty powinny zostać zwrócone przez bank.

Więcej:

 „Dziennik Gazeta Prawna” z 28 lutego, Sonia Sobczyk-Grygiel „Ubezpieczenie niczym kaucja”:

https://edgp.gazetaprawna.pl/e-wydanie/58378,28-lutego-2022/7423...

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

PZU SA ponownie wyemituje obligacje

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

25 marca odbędzie się Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PZU SA. Podczas obrad udziałowcy ubezpieczyciela podejmą decyzję w sprawie kolejnej emisji obligacji.

Blisko pięć lat temu (30 czerwca 2017 r.) zakład wyemitował obligacje podporządkowane serii A o łącznej wartości nominalnej wynoszącej 2,25 mld zł, z terminem zapadalności w dniu 29 lipca 2027 r. Warunki emisji przewidywały możliwość wykupu papierów 29 lipca 2022 r. Zakład podał, że chcąc zaspokoić oczekiwania inwestorów, zamierza skorzystać z możliwości wcześniejszego wykupu z własnej inicjatywy. Następnie chce w ich miejsce wyemitować obligacje podporządkowane o łącznej wartości nominalnej nie wyższej niż 3 mld zł. Mają one mieć zbliżone parametry do poprzednich. Na ich emisję musi jednak wyrazić zgodę WZ PZU SA – stąd też jego zwołanie. Wpływy z walorów zostałyby zaliczone do środków własnych kategorii.

(AM, źródło: PZU)

Trzeba nadążać za klientem, żeby go nie stracić

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ogromna większość brytyjskich klientów branży ubezpieczeniowej uważa, że po pandemii będzie kontynuować pracę zdalną w wymiarze co najmniej dwóch dni w tygodniu. Zdaniem analityków z Global Data będzie to miało dalekosiężne skutki dla wielu linii ubezpieczeń.

Tylko 19,1% respondentów ankiety konsumenckiej jest zdania, że po wygaśnięciu pandemii będzie pracować w biurze przez cztery lub pięć dni w tygodniu. Z kolei 53,2% jest przekonanych, że będzie przychodzić do biura dwa lub trzy dni w tygodniu.

Ankietę przeprowadzono wśród 4000 respondentów w III kwartale 2021 r., więc po ponad roku trwania pandemii, co sugeruje, że konsumenci dobrze orientują się w swojej przyszłej sytuacji.

– Niekoniecznie jest to zła wiadomość dla ubezpieczycieli, ale niektóre polisy będą oni musieli dostosować do nowej sytuacji – komentuje Ben Carey-Evans, analityk ubezpieczeniowy Global Data. – Wyzwanie dla ubezpieczycieli stanowi to, że świat pracy niemal z dnia na dzień dokonał przemian, na które trzeba by czekać latami. Wymaga to od nich szybkiego dostosowania się, bo w przeciwnym razie stracą klientów w wielu liniach ubezpieczeń.

Elastyczność wydaje się tu najważniejsza, ale tańsze składki, jakie się z nią łączą, nie mogą odpowiadać ubezpieczycielom, którzy często stają wobec podwyższonego ryzyka, zwłaszcza w ubezpieczeniach dla przedsiębiorstw.

Najbardziej oczywistą kwestią dla ubezpieczycieli są ubezpieczenia nieruchomości komercyjnych. Póki co składki w tej linii wzrosły znacznie od początku pandemii, jednak wzrost ten można przypisać zwiększeniu kosztów.

– Rosnące składki jeszcze bardziej utrudnią ubezpieczycielom utrzymanie klientów, zwłaszcza przy mniejszej liczbie osób w biurach. Być może jest to linia, w której ubezpieczyciele będą musieli wykazać się elastycznością, oferując firmom elastyczne stawki w ubezpieczeniach odpowiedzialności pracodawcy, oparte np. na liczbie zatrudnionych obecnych w biurze danego dnia – wyjaśnia Carey-Evans.

To samo może dotyczyć indywidualnych ubezpieczeń komunikacyjnych. Pracownicy dojeżdżający do pracy teraz przez jeden czy dwa dni w tygodniu mogą nie chcieć rezygnować z samochodów, ale prawdopodobnie będą mieć poczucie, że powinni płacić mniej za ubezpieczenie niż wtedy, kiedy dojeżdżali codziennie.

– Ubezpieczycielom grozi tu duża konkurencja, w której uczestniczą również startupy, jako że płacenie za ubezpieczenie w zależności od przejechanej odległości wchodzi do głównego nurtu i idealnie pasuje do potrzeb pracowników epoki pocovidowej – zauważa Carey-Evans.

Ogólnie rzecz biorąc, zachowania konsumentów uległy zmianie w ciągu zaledwie dwóch lat i ubezpieczycieli czeka trudne zadanie nadążenia za tymi zmianami.

AC

Bolttech: Insurtech kupuje sobie brokera i agencję

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Międzynarodowy insurtech bolttech zakończył proces akwizycji podmiotów z rynku pośrednictwa, firmy brokerskiej i agencji ubezpieczeniowej AVA Insurance Brokers i AVA Insurance Agency z siedzibą w Singapurze. Nabycie AVA ułatwi i usprawni sprzedaż ubezpieczeń na platformie bolttech, łącząc ze sobą ubezpieczycieli, dystrybutorów i klientów.

Akwizycję poprzedzało ukończenie przez bolttech w ubiegłym roku rundy inwestycyjnej serii A, z udziałem inwestorów strategicznych, w wyniku której insurtech uzyskał 247 mln dol. Od założenia w Singapurze w 2020 r. bolttech zaznaczył już swoją obecność na 30 światowych rynkach i dalej realizuje ambitną strategię międzynarodowej ekspansji.

– Singapur od początku jest naszą bazą i trampoliną dla naszej globalnej ekspansji. Będziemy nadal inwestować w Singapur, jako międzynarodowe centrum innowacji, jak również rynek dający nam znaczącą możliwość wzmocnienia doświadczenia ubezpieczeniowego lokalnych klientów i partnerów – powiedział Rob Schimek, CEO bollttech.

(AC, źródło: Asia Insurance Review)

TSUE: Klient musi być w pełni poinformowany o ryzyku towarzyszącym umowom unit-linked

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Przed zawarciem umowy grupowego ubezpieczenia na życie unit-linked ubezpieczyciel musi przekazać szczegółowe informacje na temat produktu i ryzyka z nim związanego pośrednikowi ubezpieczeniowemu. Ten zaś z kolei musi wyczerpująco poinformować klienta – orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Rozstrzygnięcie TSUE zapadło w odpowiedzi na pytanie prejudycjalne, z jakim zwrócił się do niego Sąd Rejonowy dla Warszawy-Woli w Warszawie. SR chciał bowiem sprecyzowania zakresu obowiązku udzielenia informacji przed zawarciem umowy, przewidzianego w dyrektywie dotyczącej ubezpieczeń na życie, względem ubezpieczających w ramach umowy ubezpieczenia na życie i skutków braku udzielenia tych informacji. Sprawa rozstrzygana z kolei przez SR dotyczyła klientów ubezpieczenia grupowego z UFK, którzy wobec znaczącej utraty wartości funduszy, w których ulokowano ich składki, wnieśli powództwa przeciwko ubezpieczycielowi, wskazując w nich, iż nie zostali poinformowani z wystarczającym stopniem wymaganej szczegółowości o charakterystyce tych produktów ubezpieczenia i o ryzyku związanym z nimi.

W wyroku wydanym 24 lutego TSUE stwierdził, że stosunek ubezpieczenia między zakładem a konsumentem, który przystąpił do grupowej umowy unit-linked, wchodzi w zakres pojęcia „umowy ubezpieczenia” w rozumieniu dyrektywy 2002/83. W związku z tym konsument, który staje się jego stroną, jest objęty zakresem znaczeniowym pojęcia „ubezpieczającego” w rozumieniu dyrektywy. W konsekwencji musi przed przystąpieniem do umowy otrzymać informacje, których udzielenie jest wymagane na mocy dyrektywy, pozwalające mu na dokonanie w sposób świadomy wyboru produktu najlepiej odpowiadającego jego potrzebom. Trybunał uznał też, że przed zawarciem grupowej umowy unit-linked zakład ubezpieczeń ma obowiązek przekazać ubezpieczającemu informacje co najmniej wskazane w dyrektywie. Zakład jest zobowiązany do sformułowania tych informacji w sposób jasny, precyzyjny i zrozumiały dla tych konsumentów w celu późniejszego przekazania ich im w toku procedury przystąpienia do owej umowy.

Po drugie, ubezpieczający działający jako pośrednik ubezpieczeniowy ma obowiązek wcześniejszego przekazania wszystkim konsumentom przystępującym do umowy tych samych informacji, które przekazał mu zakład ubezpieczeń. Powinny im towarzyszyć wszelkie inne uściślenia, które okażą się konieczne, mając na uwadze wymagania i potrzeby konsumenta.

Trybunał podkreślił, że cechy charakterystyczne instrumentów finansowych tworzących podstawowe aktywa umowy unit-linked mają pierwszorzędne znaczenie przy świadomym wyborze produktu przez konsumenta. Dlatego, aby zachować skuteczność obowiązku udzielenia informacji wynikającego z dyrektywy 2002/83, powinny one zawierać wskazówki co do cech charakterystycznych tych podstawowych aktywów. TSUE sprecyzował, że wskazania powinny nie tylko umożliwiać konsumentowi dokonanie świadomego wyboru produktu, ale także być obiektywnie konieczne do jego dokonania. Wskazania powinny zatem obejmować jasne, precyzyjne i zrozumiałe informacje dotyczące gospodarczego i prawnego charakteru podstawowych aktywów włącznie z ogólnymi zasadami dotyczącymi ich rentowności, oraz ryzyka strukturalnego związanego z nimi.

Trybunał wyjaśnił ponadto, że informacje powinny zostać przekazane konsumentowi przed podpisaniem oświadczenia o przystąpieniu do umowy. Po drugie, w braku zharmonizowanych przepisów do państw członkowskich należy określenie zasad wykonania przewidzianego w dyrektywie obowiązku dostarczenia informacji przed zawarciem umowy, o ile zapewniona jest skuteczność (effet utile) dyrektywy, z uwzględnieniem jej celu. Zdaniem TSUE oznacza to, że informacje nie muszą zostać koniecznie przekazane konsumentowi w ramach wyodrębnionej procedury przedkontraktowej i mogą być wskazane w grupowej umowie, o ile zostaną one przekazane przed przystąpieniem do umowy, we właściwym czasie umożliwiającym mu dokonanie świadomego wyboru produktu.

Trybunał dodał, że dyrektywa 2002/83 nie wymaga uznania, iż nieprawidłowe wykonanie obowiązku przekazania informacji skutkuje nieważnością lub nieskutecznością grupowej umowy unit-linked lub oświadczenia o przystąpieniu do niej, a tym samym przyznaje konsumentowi prawa do zwrotu zapłaconych składek, o ile zasady proceduralne przewidziane w prawie krajowym dotyczące powoływania się na ten obowiązek nie mogą podważyć skuteczności prawa poprzez zniechęcenie konsumenta do skorzystania z niego. Do sądu krajowego należy zatem zbadanie, czy skutki prawne, jakie właściwe przepisy krajowe wiążą z nieprawidłowym wykonaniem owego obowiązku udzielenia informacji, są uregulowane w sposób zapewniający jego skuteczność (effet utile). Sąd ten powinien przy tym interpretować przepisy włącznie z ogólnymi zasadami dotyczącymi nieważności czynności prawnych i wad oświadczeń woli, tak dalece, jak to możliwe, w świetle brzmienia i celu tej dyrektywy.

Trybunał stwierdził również, że nieprzekazanie konsumentowi wspomnianych informacji może stanowić zaniechanie wprowadzające w błąd w rozumieniu dyrektywy 2005/294. Po pierwsze, są one informacjami istotnymi, niezbędnymi przeciętnemu konsumentowi do podjęcia świadomej decyzji. Po drugie, biorąc pod uwagę fundamentalne znaczenie, jakie informacje te mają dla dokonania świadomego wyboru produktu, ich nieprzekazanie, zatajenie lub przekazanie ich w sposób niejasny, niezrozumiały, dwuznaczny lub z opóźnieniem może powodować podjęcie decyzji dotyczącej transakcji, której inaczej konsument by nie podjął.

Wyrok TSUE z 24 lutego w sprawach połączonych C-143/20 A i C-213/20.

(AM, źródło: TSUE)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 9/2022

0

Dodatek specjalny MULTIAGENT:

  • Marcin Konopka, Berg System: Kontrole KNF dotyczące APK dosięgną wszystkich – str. 2
  • Michał Świderski, Tomasz Poradzewski: Multiagenci siłą napędową Generali – str. 3
  • Andreas Deminger, Assiduus: Sto tysięcy klientów w trzy lata – str. 4
  • Anna Hyska, ASF Premium: Po drodze z ASF – str. 6
  • Artur Sójka: Uważaj na regułę niedostępności – str. 6
  • Jarosław Przybylski, Unext: Wefox ma atrakcyjną ofertę dla każdego agenta w Polsce – str. 7
  • Viviamo: Wspieramy markę agenta w wirtualnym świecie – str. 8
  • Anna Pająkowska, msm.pl: Być online, upraszczać i automatyzować – str. 8
  • Bartosz Zwoliński, Jakub Golko, ERGO Hestia: Multiagencje krajowe wyposażone w nowe rozwiązanie sprzedaży ubezpieczeń dla firm – str. 9
  • Przemysław Grabowski, CUK Ubezpieczenia: Nowe placówki to nasz cel numer jeden – str. 10
  • Alina Jedlikowska, Saltus Ubezpieczenia: To dobry moment, żeby porozmawiać o ubezpieczeniach na życie – str. 11
  • Magdalena Długokęcka, Artur Zajdel, DU Spectrum: Nie boję się wyzwań, gdy mam przed sobą Spectrum możliwości – str. 12
  • Magdalena Kiepurska, Risk Partner: Czas na ubezpieczenia ochrony podatkowej i skarbowej – str. 12
  • Monika Woźniak-Wołek, Aegon: Rozwinięta oferta i cyfrowe procesy – str. 13
  • Marta Piasecka, Waldemar Poberejko: Agent od życia, czyli kto? – str. 14

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Senat chce pomóc, a może zaszkodzić – str. 15
  • Sławomir Dąblewski: Wiek krytyczny 60+ – str. 21
  • Mateusz Bukowski, insurketing.pl: O recyklingu treści słów kilka – str. 21
18,422FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie