Blog - Strona 957 z 1516 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 957

TU Zdrowie: Podsumowanie 2021 r. i plany na ten rok

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Podnoszenie jakości usług świadczonych dla klientów, rozwój własnej nowoczesnej infolinii, a także ciągłe umacnianie pozycji rynkowej – to główne cele TU Zdrowie na 2022 r. W minionym roku towarzystwo postawiło przede wszystkim na rozwój narzędzi informatycznych wspomagających obsługę klientów i nowe programy zdrowotne. Krokiem milowym w rozwoju było dołączenie do Grupy Neuca. Dzięki podjętym działaniom ubezpieczyciel poprawił wyniki finansowe.

– Jednym z najważniejszych wyzwań ostatnich dwóch lat upływających pod znakiem pandemii było zapewnienie ubezpieczonym niezakłóconej możliwości korzystania z wizyt stacjonarnych, telekonsultacji, a także badań diagnostycznych. Sukces na tym polu był możliwy dzięki bardzo dobrej współpracy z placówkami medycznymi w ok. 650 miejscowościach w Polsce – mówi Aleksander Roda, prezes TU Zdrowie.

– Odpowiadając na rosnące problemy braku lekarzy i dostępności do usług, jako pierwsi na rynku wprowadziliśmy do oferty elastyczny cennik refundacji, obejmujący nawet do 100% kosztów poniesionej usługi – tak aby ubezpieczony mógł swobodnie wybrać lekarza, z którym chce skonsultować swoje problemy zdrowotne. Co ważne – czas zwrotu pieniędzy skróciliśmy do 6 dni kalendarzowych. Ten ruch okazał się strzałem w dziesiątkę, bo już w 2021 roku co druga polisa wdrażana w TU Zdrowie zawiera podwyższony cennik refundacji, a liczba zawartych umów B2B wzrosła rok do roku o 30% – podkreśla Dariusz Grądziel, dyrektor sprzedaży TU Zdrowie.

Narzędzia informatyczne usprawniły obsługę

W 2021 r. TU Zdrowie udoskonaliło Panel Ubezpieczonego oraz Panel Ubezpieczającego. Tym samym obieg dokumentów odbywa się wyłącznie elektronicznie, co ułatwia pracę zarówno działom personalnym zajmującym się polisami pracowniczymi, jak i samym pracownikom, którzy mogą w prosty i szybki sposób załatwić wszelkie formalności związane z ubezpieczeniem.

– Rok 2021 to przede wszystkim kolejny rok pandemiczny. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, zoptymalizowaliśmy procesy obsługowe, oddając do dyspozycji narzędzia, które te procesy wspomagają. Mam tu na myśli przede wszystkim e-Deklaracje, czyli możliwość przystąpienia do ubezpieczenia poprzez aplikację w Panelu Ubezpieczonego, zmiany na Panelu Ubezpieczającego i Panelu Pośrednika, które sprawiły, że są coraz bardziej „user friendly”. Wewnętrznie wprowadziliśmy kilka modyfikacji systemowych, aby obsługa naszych klientów była efektywniejsza i podnosiła poziom ich zadowolenia z obsługi w TU Zdrowie – mówi Teresa Domańska, dyrektor Biura Ubezpieczeń Zdrowotnych.

Moduł e-Deklaracji pozwala pracownikowi m.in. na samodzielny wybór wariantu ubezpieczenia, a także wprowadzanie danych członków rodziny, których chce włączyć do ubezpieczenia. Jednocześnie działy personalne, które opiekują się polisami, zachowują pełną kontrolę nad wprowadzanymi danymi. Wdrożony został także Panel Medycyny Pracy, który usprawnia pracę działów personalnych u klientów TU Zdrowie.

Programy zdrowotne

– Obserwując rynek i wsłuchując się w potrzeby naszych klientów, wdrożyliśmy kilka zmian produktowych w ofercie dla klientów grupowych. Przygotowaliśmy Program Zdrowotny „Mój Dietetyk” oferujący wsparcie leczenia chorób dietozależnych, w tym: cukrzycy typu 2, dny moczanowej, nadciśnienia tętniczego oraz osteoporozy. Nowością 2021 roku jest także Program Zdrowotny „Powrót do Zdrowia po Covid-19”, który umożliwia kompleksowe sprawdzenie stanu zdrowia pod kątem najczęściej występujących powikłań po przebytej chorobie Covid-19. Przygotowane propozycje mają szczególne znaczenie obecnie, kiedy to pandemia wymusiła na nas prowadzenie bardziej stacjonarnego trybu życia, co z kolei przełożyło się bezpośrednio na stan zdrowia naszego społeczeństwa – dodaje Teresa Domańska.

Ubezpieczeni w TU Zdrowie korzystają już łącznie z sześciu różnych programów zdrowotnych. W poprzednich latach uruchomione zostały programy: „Mój Onkolog”, „Mój Ortopeda”, „Leczenie po Wypadku Drogowym” i „Kontynuacja Leczenia Szpitalnego”. Ponadto zakład realizuje programy zdrowotne dla innych towarzystw ubezpieczeniowych.

TU Zdrowie w Grupie Neuca

Dzięki synergii z Neuca nastąpiło rozszerzenie sieci placówek współpracujących z TU Zdrowie o 70 przychodni Świat Zdrowia należących do grupy. Ponadto ubezpieczeni zyskali dodatkowo dostęp do porad telemedycznych świadczonych przez Diabdis wchodzącą w skład Neuca oraz do portalu Apteline.pl, umożliwiającego rezerwowanie leków w aptekach, a także do usług HeyDoc i HeyCzeker, pozwalających na wstępną ocenę stanu zdrowia i umówienie e-wizyty. Wszystkie te narzędzia i usługi dostępne są z poziomu Panelu Ubezpieczonego.

– Kolejne efekty synergii z Grupą Neuca z pewnością zostaną zauważone przez naszych klientów także w tym roku. Jednym z najważniejszych celów jest budowa najnowocześniejszej i najlepszej technologicznie infolinii, z której ubezpieczeni będą korzystać już od czerwca 2022 roku. Jest to ogromny i bardzo pracochłonny projekt, który będzie kolejnym kamieniem milowym w rozwoju TU Zdrowie – zapowiada Aleksander Roda.

Plany i wyzwania na 2022 rok

Celem TU Zdrowie na 2022 rok jest ciągłe podnoszenie jakości usług świadczonych dla klientów i budowanie w ten sposób przewag konkurencyjnych. W planie jest między innymi badanie satysfakcji klientów, których liczba przekroczyła w ubiegłym roku 170 tysięcy.

– W dalszym ciągu będziemy wzmacniać markę TU Zdrowie oraz rozbudowywać współpracę z pośrednikami ubezpieczeniowymi – tak aby stać się pierwszym towarzystwem ubezpieczeniowym rekomendowanym przez brokerów i agentów. Cieszy nas fakt, że zaczynają oni dostrzegać, że rozwiązania ubezpieczeniowe mają tę przewagę nad abonamentowymi, iż dają praktycznie nieograniczony dostęp do lekarzy i badań diagnostycznych. Poprzez realizację celów założonych na 2022 rok oraz kolejne lata mamy nadzieję przekonywać do naszych rozwiązań kolejnych dbających o zdrowie swoich pracowników pracodawców, ale tteż kolejnych partnerów biznesowych – brokerów, agentów ubezpieczeniowych, a także inne towarzystwa ubezpieczeniowe – mówi Aleksander Roda.

(AM, źródło: TU Zdrowie)

Porówneo zauważa spadek cen OC w ostatnim kwartale 2021 roku

0

Z analizy cen polis kupionych na Porówneo w czwartym kwartale 2021 roku wynika, że średnia cena OC ppm nabytego na portalu porównywarki wynosiła 672 zł, o 2% mniej niż rok wcześniej. To już czwarty z rzędu Indeks Portfela Porówneo raportujący spadek stawek OC ppm w relacji do cen sprzed roku.

– Wszyscy odczuwamy teraz wzrost domowych rachunków i tym większe znaczenie ma oszczędzanie – dopóki jest to możliwe – przy zakupie ubezpieczenia OC – mówi Wojciech Rabiej, prezes Porówneo.

Zdaniem analityków porównywarki do spadku cen przyczynił się ubiegłoroczny lockdown, jak również poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach czy powściągliwość ubezpieczycieli w podnoszeniu stawek w obowiązkowych ubezpieczeniach komunikacyjnych. Mimo to w górę poszły koszty wypadków drogowych i wypłat towarzystw. Wynikało to m.in. z droższych części zamiennych, a tym samym wyższych kosztów napraw po wypadkach czy z rosnącego katalogu zadośćuczynień. Eksperci zwracają uwagę, że wobec rosnącej inflacji, cen benzyny, żywności, energii oraz przy słabym złotym, który pociąga za sobą m.in. wzrost cen sprowadzanych części, niskie składki za ubezpieczenia OC samochodów nie utrzymają się długo i prognozują ich wzrost. 

– Trudno definitywnie prognozować skokowy wzrost cen polis OC. Wprowadzone od nowego roku drakońskie podwyżki stawek mandatów pokazują, że kierowcy jeżdżą jakby spokojniej – zauważa Wojciech Rabiej. – Również planowane powiązanie cen OC z punktami karnymi kierowcy może doprowadzić do poprawy bezpieczeństwa na drogach i w efekcie, choć w części, zniwelować rosnące koszty ubezpieczycieli. Dlatego bardziej prawdopodobne wydaje się coraz większe różnicowanie cen OC, tak że szkodowi kierowcy odczują swój styl jazdy w wysokości składki za to ubezpieczenie– wyjaśnia.

Kto cieszy się z największych spadków cen?

Z danych Porówneo wynika, że w IV kw. 2021 r. właściciele pojazdów niemal wszystkich grup wiekowych mogli zaoszczędzić. Z największych obniżek cieszyli się najmłodsi kierowcy, płacący najdrożej za to obowiązkowe ubezpieczenie. I tak osoby w wieku 18–22 lata nominalnie były w stanie zaoszczędzić 135 zł. W końcu roku za pełne OC na portalu Porówneo płaciły one przeciętnie 1711 złotych (-7,3% r/r). Z kolei osoby w wieku 23–26 lat były w stanie zauważyć spadek ceny o 108 zł. O ile w końcu 2020 roku średnia stawka ich OC ppm wynosiła 1298 zł, to rok później była niższa o 8% (1190 zł). Natomiast ci między 27. a 29. rokiem życia mogli znaleźć roczne OC ppm za średnio 870 zł, o 69 zł mniej niż przed rokiem.

Również inni kierowcy byli w stanie dostrzec, że w ostatnim kwartale 2021 r. płacili mniej niż rok wcześniej. Na stawki o około 3–4% niższe mogli liczyć właściciele aut, w wieku 60+ oraz trzydziestolatkowie. Z kolei czterdziestolatkowie płacili praktycznie tyle samo co przed rokiem.

Ceny w województwach

Spadki cen OC ppm. nastąpiły w większości województw. Kierowcy z opolskiego i zachodniopomorskiego mogli odnotować największe, wynoszące ok. 5% oszczędności. Ci pierwsi płacili średnio 577 zł, o 37 zł mniej niż przed rokiem. W drugim z województw średnia składka wyniosła 695 zł, mniej o 35 zł.

Na kilkuprocentowe oszczędności mogli liczyć mieszkańcy kolejnych ośmiu województw. Największe spadki odnotowano w mazowieckim, śląskim i lubuskim. W ciągu 12 miesięcy średnie stawki w tych regionach obniżyły się odpowiednio o: 31, 26 i 20 zł do 737, 628 i 681 zł.

W pozostałych sześciu województwach ceny utrzymywały się na poziomie sprzed roku lub były nieznacznie wyższe. Najwięcej płacili mieszkańcy dolnośląskiego – średnio 755 zł, o 1% mniej niż przed rokiem. Z kolei najmniejsze obciążyła przypadły w udziale posiadaczom aut z podkarpackiego – 558 zł, o ponad 2% mniej niż przed rokiem.

Ceny w zależności od płci

W ostatnim kwartale mężczyźni płacili za OC ppm. średnio 664 zł, mniej o 20 zł w stosunku do danych sprzed roku. Średnia stawka dla kobiet wyniosła z kolei 692 zł, o 2 zł więcej niż rok wcześniej. Luka w cenie między płciami jest podobna do tej sprzed roku. Nadal kobiety płacą o około 28 zł więcej niż mężczyźni.

Największe, bo wynoszące ponad 13%, spadki cen w ciągu dwunastu miesięcy mogły zauważyć  kobiety w wieku 23–26 lat, dla których średnia cena OC ppm. wyniosła 1139 zł. Również dwudziestolatki mogły znaleźć polisę o 12% tańszą niż przed rokiem – średnio za 824 zł. Natomiast wśród mężczyzn najwięcej (8%) mogli zaoszczędzić również najmłodsi kierowcy, którzy nie przekroczyli 23 lat. Za tę polisę płacili oni średnio 1808 zł.

O raporcie:

Indeks Portfela Porówneo to analiza cen komunikacyjnych ubezpieczeń OC w Polsce. Pokazuje, jak kształtowały się średnie ceny polis, sprzedanych poprzez porowneo.pl. Pod uwagę branych jest ponad pół miliona cen transakcyjnych.

(AM, źródło: Porówneo)

Co poprawić, aby zachęcić do oszczędzania w PPK?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zdaniem Roberta Zapotocznego, prezesa PFR Portal PPK, obecny niski poziom partycypacji w Pracowniczych Planach Kapitałowych (30,8%) jest między innymi efektem zawirowań związanych ze zmianami w OFE sprzed kilku lat. Wierzy on jednak, że już wkrótce uczestników w systemie zacznie przybywać, dzięki planowanym w nim zmianom – informuje „Puls Biznesu”.

Według Roberta Zapotocznego spore znaczenie dla poziomu partycypacji miała też postawa pracodawców. Prezes podzielił ich na trzy grupy: zachęcających do PPK, pozwalających oszczędzać w systemie, ale nie wspierających jego uczestników oraz uniemożliwiających przystąpienie do planów. Łukasz Witkowski, senior associate Mercer Marsh Benefit, dodaje do tego niski poziom zaufania społeczeństwa do państwa i negowanie wszystkiego, co jest przez nie wprowadzane.

 „PB” wskazuje, że obecnie najwyższa partycypacja jest odnotowywana w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 250 pracowników – wynosi blisko 45%. W pozostałych firmach oraz instytucjach administracji państwowej i samorządowej z trudem przekracza ona poziom 22%. W tych ostatnich często jest to konsekwencja polaryzacji politycznej. Prezes PFR Portal PPK zapowiada, że podczas tegorocznego przeglądu przepisów dotyczących systemu będzie starał się doprowadzić do zmiany przepisu, zgodnie z którym pracownika można zgłosić do programu dopiero po 90 dniach zatrudnienia. Robert Zapotoczny chciałby skrócenia tego okresu do dwóch tygodni, pozostawiając możliwość przystąpienia po upływie trzech miesięcy. Byłby też za wprowadzeniem sankcji dla firm, które utrudniają pracownikom uczestnictwo w programie, ale ma świadomość trudności z wprowadzeniem i egzekwowaniem takiego przepisu.

Z kolei Marcin Żółtek, wiceprezes TFI PZU, jest zdania, że niezbędne jest uproszczenie komunikacji instytucji zarządzających aktywami z uczestnikami, która jest trudna ze względu na ograniczenia RODO. Zdaniem eksperta warto również rozważyć wprowadzenie zachęt do oszczędzania, np. ulg podatkowych, oraz doprecyzować kwestie związane z tworzeniem PPK przez jednostki sektora finansów publicznych.

Prezes PFR Portal PPK oczekuje, że na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2023 r., czyli po ponownym obligatoryjnym zapisie pracowników do PPK, liczba uczestników systemu wzrośnie o milion osób. Robert Zapotoczny uważa, że czas działa na korzyść PPK, podobnie jak rzetelna komunikacja.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 25 stycznia, Karolina Wysota „PPK pokutują za cudze grzechy”:

https://www.pb.pl/ppk-pokutuja-za-cudze-grzechy-1139373

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Nationale-Nederlanden: Ferie zimowe w czasie pandemii tylko z polisą turystyczną

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Posiadanie polisy turystycznej jest niezbędne przy każdej podróży. Zapewnia ona ochronę gwarantujacą, że w razie nagłej choroby czy nieszczęśliwego zdarzenia uda się uniknąć większych zawirowań i ponoszenia gigantycznych kosztów. Tym bardziej że Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) nie wystarczy, nie obejmuje ona bowiem kosztów prywatnej opieki zdrowotnej, na której bazuje system zdrowia wielu krajów Europy Zachodniej, jak również nie zapewnia transportu do Polski – przypomina Nationale-Nederlanden.

– Przy tak dynamicznie zmieniających się obostrzeniach względem turystów warto pomyśleć o polisie ubezpieczeniowej. Z jednej strony daje nam ona zabezpieczenie zdrowotne – na wypadek uszczerbku na zdrowiu, nieprzewidzianych urazów, które szczególnie na stokach narciarskich zdarzają się bardzo często, czy zdiagnozowania nagłej choroby lub zaostrzenia choroby przewlekłej. Z drugiej polisa daje poczucie bezpieczeństwa w przypadku zachorowania na Covid-19, które może skutkować nieprzewidzianymi kosztami leczenia lub tymi związanymi z obowiązkiem izolacji i powrotem do domu w innym niż zaplanowany terminie. Koszty ubezpieczenia są niewspółmiernie niskie w porównaniu do tych, na jakie jesteśmy narażeni bez posiadania polisy turystycznej i chronią nas przed wyżej wymienionymi wydatkami – mówi Mateusz Rostek, ekspert z Nationale-Nederlanden.

Obostrzenia dla podróżnych i zmieniające się regularnie przepisy to bolączka dla wszystkich osób wybierających się na zimowy urlop. Śnieżne szaleństwo stoi pod znakiem zapytania szczególnie, kiedy miało się kontakt z osobą chorą i istnieje ryzyko kwarantanny. Kolejne rządy wprowadzają nowe obostrzenia w związku z bardziej zaraźliwym wariantem wirusa SARS-CoV-2, np. w Wielkiej Brytanii już sam kontakt z osobą zarażoną Omikronem może skutkować 10-dniową kwarantanną. Osoba, która zachoruje za granicą, może dostać rachunek na wiele tysięcy złotych, np. za wydłużony pobyt w hotelu czy transport medyczny. Tymczasem polisa pokryje koszty leczenia nawet do 1 mln zł, jak również koszty izolacji (w tym zakwaterowania czy wyżywienia).

W sytuacji zachorowania na Covid-19 turysta nie może wrócić do domu wcześniej zaplanowanym środkiem transportu. W przypadku lotów organizowanych przez biuro podróży nie ma też zwykle możliwości zmiany terminu wylotu. Trzeba więc kupić nowe bilety, często dużo droższe niż koszty lotu czarterowego.

– Dodatkowo bilety lotnicze kupowane w niedługim czasie przed wylotem są zazwyczaj droższe niż te kupowane wcześniej. Warto więc sprawdzić, czy nasza polisa turystyczna obejmuje również pomoc w zorganizowaniu powrotu do domu po obowiązkowej izolacji podczas wyjazdu i czy pokrywa jej koszty – mówi Matusz Rostek.

(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)

Polisy grupowe wsparciem w leczeniu cukrzycy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W Polsce mieszka ok. 3,5 mln osób chorych na cukrzycę, z czego 1/3 (ponad milion) nie wie o swojej chorobie. Saltus Ubezpieczenia zwraca uwagę, że grupowe ubezpieczenia zdrowotne umożliwiają skuteczną profilaktykę cukrzycy i szybkie podjęcie leczenia.

– Skala problemu jest poważna, a najbardziej niepokoi liczba niezdiagnozowanych przypadków. Wiele osób nie robi regularnie badań, więc nie wie o swojej chorobie. A to poważne zagrożenie dla zdrowia i życia. Wystarczy spojrzeć na statystyki umieralności. Dodam, że cukrzycę uznaje się za chorobę cywilizacyjną, a na jej rozwój wpływa też tryb życia. Przypomnę, że nieleczona może wywoływać m.in. miażdżycę, niewydolność nerek i prowadzić do śmierci. Dlatego tym bardziej trzeba pamiętać o profilaktyce, która jest podstawą skutecznego leczenia – mówi Xenia Kruszewska, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych Saltus Ubezpieczenia.

Problem zauważają nie tylko lekarze i środowisko medyczne, ale również pracodawcy. Chcąc zadbać o dobrostan pracowników, zapewniają im zatem szybki dostęp do świadczeń medycznych, m.in. dzięki grupowym ubezpieczeniom zdrowotnym i różnym programom profilaktycznym.

– Rynek ubezpieczeń, widząc potrzeby pracodawców, oferuje specjalne pakiety ubezpieczeń zdrowotnych zawierające m.in. zestawy badań i konsultacji specjalistycznych pomagających szybko wykryć i przeciwdziałać cukrzycy. Z naszych obserwacji wynika, że firmy coraz częściej poszukują takich polis grupowych. Dzięki temu profilaktyka staje się bardziej skuteczna, a jak wiemy z przysłowia: lepiej zapobiegać, niż leczyć – dodaje Xenia Kruszewska.

Dobrze skonstruowany pakiet powinien zawierać łatwy dostęp do konsultacji m.in. z diabetologiem, internistą, kardiologiem i okulistą. Nie można jednak rozpocząć leczenia bez diagnostyki. Dlatego ubezpieczenie powinno uwzględniać odpowiednio dobraną listę badań, niezbędnych w profilaktyce i leczeniu cukrzycy, czyli m.in. badanie poziomu glukozy, białka, kreatyniny we krwi, a także umożliwiać przeprowadzenie badań obrazowych EKG.

(AM, źródło: Brandscope)

Odc. 171 – Profilaktyka może być prosta

0

Dlaczego profilaktyka sprawia Polakom i Polkom kłopot i jak można to zmienić? O tym w podcaście ubezpieczeniowym #RozmowyBezAsekuracji mówi Katarzyna Czupa z PZU Zdrowie.

Dowiesz się:

  • Co konkretnie wynika z badań dotyczących zdrowia i profilaktyki przeprowadzonych na zlecenie PZU Zdrowie i PZU Życie
  • Co zrobić, żeby profilaktyka była prosta i stała się nawykiem?
  • Jak wygląda nowa oferta PZU Zdrowie dla klienta indywidualnego

Pobierz kompendium „Masz wpływ na swoje życie”

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Pożegnanie Jerzego Visana

0

Z ogromnym smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci

Jurka Visana.

Wiele lat razem pracowaliśmy.
Znaliśmy i pamiętamy Go jako niezwykłą osobowość, fantastycznego towarzysza w pracy i życiu pozazawodowym.

Świat ubezpieczeń stracił jednego z twórców tego rynku.

Składamy wyrazy współczucia i żalu całej Rodzinie oraz Bliskim. Jurek na zawsze pozostanie w naszych sercach i umysłach. 

koleżanki i koledzy, z którymi Jurek pracował w Allianz Polska 

Dołącz do zespołu PZU Życie

0

Znana marka. Wsparcie. Kariera. I już wiesz, że dobrze trafiłaś.

Dołącz do naszego zespołu i zostań doradcą ubezpieczeniowym PZU Życie.

Sprawdź, jak pracujemy: LINK DO FILMU

Masz pytania? Odezwij się do nas: bsa_rekrutacja@pzu.pl

Sprawca wypadku i jego ubezpieczyciel odpowiadają za zanieczyszczenie jezdni

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

20 stycznia Sąd Najwyższy w Izbie Cywilnej podjął uchwałę, w której odpowiedział na pytanie prawne zadane przez sąd powszechny dotyczące odpowiedzialności za zanieczyszczenie drogi po wypadku. SN w trzyosobowym składzie uznał, że za tego typu szkody odpowiadają sprawca zdarzenia oraz jego ubezpieczyciel.

Zagadnienie prawne rozpatrywane przez Sąd Najwyższy zostało skierowane do niego przez Sąd Okręgowy w Opolu, do którego trafiła apelacja TUiR Warta od wyroku Sądu Rejonowego, przyznającego firmie uprzątającej drogi kilka tysięcy złotych odszkodowania od towarzystwa. Rozpatrując ją, SO powziął wątpliwości, czy koszty te ma ponosić ubezpieczyciel, czy zarządca drogi i 28 lutego 2020 r. zwrócił się do SN z pytaniem o to, czy sprawca wypadku komunikacyjnego i jego ubezpieczyciel w zakresie OC ppm odpowiadają za szkodę wyrządzoną zarządcy drogi, polegającą na zanieczyszczeniu jej po wypadku.

„Przedstawione zagadnienie prawne ma duże znaczenie dla praktyki sądowej, a jego rozstrzygnięcie może wpłynąć na liczbę spraw kierowanych do sądów” – wskazywał w pytaniu sąd. W odpowiedzi Sąd Najwyższy w Izbie Cywilnej na posiedzeniu niejawnym w dniu 20 stycznia 2022 r. podjął uchwałę o następującej treści:

„Sprawca wypadku komunikacyjnego i zakład ubezpieczeń, z którym sprawca wypadku jest związany umową ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody związane z ruchem tych pojazdów, odpowiadają wobec zarządcy drogi za szkodę spowodowaną zanieczyszczeniami drogi płynami silnikowymi” (sygn. akt III CZP 9/22, wcześniej III CZP 93/20).

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

SPBUiR: Szkolenie o prowadzeniu działalności brokerskiej na rynku zamówień publicznych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

26 stycznia odbędzie się szkolenie online „Kluczowe uwarunkowania prowadzenia działalności brokerskiej na rynku zamówień publicznych – przygotowanie przetargu, konflikt interesów. Gwarancja jako wadium”. Wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych poprowadzą dr Jarosław Kola i Mikołaj Ciseł z kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr.

Szkolenie będzie podzielone na dwa moduły. Podczas pierwszego, zatytułowanego „Zaangażowanie brokera w przygotowanie postępowania” zostaną omówione następujące zagadnienia:

  1. Na czym polega obowiązek sporządzanie analizy potrzeb i wymagań w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej jako: PZP)?
  2. Jak bezpiecznie prowadzić wstępne konsultacje rynkowe?
  3. Jak zabezpieczyć się przed niezgodnością OWU oferentów z SWZ?
  4. Konflikt interesów w rozumieniu PZP a udział brokerów ubezpieczeniowych w postępowaniu o zamówienie publiczne:
  5. Czym jest konflikt interesów i kiedy występuje?
  6. Czy broker popada w konflikt interesów z ubezpieczycielami?
  7. Jakie funkcje (w rozumieniu PZP) broker może pełnić w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego? Jakie są przesłanki wystąpienia konfliktu interesw?.
  8. Kiedy broker powinien wyłączyć się od z postępowania lub dokonywania w nim określonych czynności?

W module drugim „Gwarancja ubezpieczeniowa jako wadium wnoszone w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego” prowadzący odpowiedzą na następujące pytania:

  1. Jaki jest charakter prawny i cel instytucji wadium w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego?
  2. Jaka powinna być treść gwarancji ubezpieczeniowej z punktu widzenia wymagań PZP (realność ustanawianego zabezpieczenia)?
  3. W jaki sposób należy złożyć gwarancję ubezpieczeniową zamawiającemu?
  4. Jakie uchybienia w treści gwarancji ubezpieczeniowej skutkują stwierdzeniem braku skuteczności wadium? Na co zwrócić uwagę, a czego nie należy się obawiać?
    1. przykłady uchybień z orzecznictwa KIO,
    1. oczywista omyłka pisarska,
    1. wykładnia oświadczenia woli zawartego w gwarancji.
  5. Pod jakimi warunkami gwarancja ubezpieczeniowa może zabezpieczyć ofertę konsorcjum?
  6. Jak należy ukształtować termin ważności wadium w postaci gwarancji ubezpieczeniowej?

Rozpoczęcie szkolenia jest zaplanowane na godz. 11.00, a jego zakończenie na 15.00.

Link do rejestracji:

Po zakończeniu szkolenia dostępny będzie test sprawdzający przyswojoną wiedzę. Link do testu znajduje się pod oknem wideo, ale aktywny będzie dopiero po zakończeniu szkolenia. Test będzie dostępny w ciągu godziny po zakończeniu szkolenia i składa się z 5 losowo wybranych pytań z opcją zaznaczenia „tak” lub „nie”. Test zaliczają 3 poprawne odpowiedzi (60%). Czas wypełniania testu – do 30 minut.

Certyfikaty zaświadczające o ukończeniu szkolenia zostaną przekazane uczestnikom drogą elektroniczną – będą dostępne po zalogowaniu się na stronę szkolenia. Informacja o możliwości pobrania certyfikatu zostanie podana na stronie polbrokers.pl.

(AM, źródło: SPBUiR)

18,413FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie