Pojazdy elektryczne potrzebują własnego assistance

0
904

Elektromobilność to trend, który rozwija się w ekspresowym tempie. Według ekspertów do 2035 r. pojazdy elektryczne będą stanowiły około połowy sprzedaży nowych samochodów na świecie. Tak duża liczba elektryków na drogach stawia przed kierowcami i właścicielami flot transportowych nowe wyzwania, m.in. w zakresie świadczenia usług assistance.

Jak w nagłych sytuacjach poradzić sobie z problemami związanymi z ładowaniem baterii czy awariami systemów w pojazdach EV?

Na europejskim rynku pojawia się coraz więcej firm specjalizujących się w assistance dla samochodów elektrycznych. Jednym z liderów w tym zakresie jest firma ARC Europe, która opracowała własny, ogólnoeuropejski ekosystem assistance EV. Jego najważniejszymi elementami są: wsparcie e-kierowcy, assistance samochodów EV (naprawa zdalna i na drodze, holowanie, zapewnienie alternatywnej mobilności), własny system szkoleń i certyfikacji pracowników pomocy drogowej oraz assistance stacji ładowania. Dzięki temu klienci firmy mają pewność, że ich pojazdy są obsługiwane przez wykwalifikowanych specjalistów dysponujących pełną wiedzą o serwisowaniu tego typu pojazdów.

Nasza strategia elektromobilności jest rozpisana na kilka lat i stanowi dla nas jeden z priorytetów – komentuje Marek Zefirian, prezes zarządu ARC Europe Polska, i podkreśla: – Kładziemy nacisk, aby być blisko branży automotive i zmian, które jej dotyczą. Ważne są dla nas proste procesy i technologie, wpływające pozytywnie na obsługę klienta, jak i na obniżenie kosztów własnych i zakładów ubezpieczeń.

Moda czy istotny trend?

Przyszłość pojazdów elektrycznych w Europie wydaje się być przesądzona. Od 2035 r. w państwach członkowskich UE będzie można rejestrować tylko samochody z napędem alternatywnym. Rosnąca liczba samochodów elektrycznych i zmiany infrastruktury potwierdzają nadchodzące zmiany. Jak wygląda ta przyszłość w Polsce?

Według Licznika Elektromobilności PZPM i PSPA, pod koniec lutego 2023 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 70 263 pojazdów z napędem elektrycznym, z czego 51% stanowiły w pełni elektryczne samochody, a pozostałe hybrydy typu plug-in. Przez pierwsze dwa miesiące b.r. liczba EV zwiększyła się o 5 056 sztuk, tj. o 56% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.

Dane wskazują jednoznacznie na wzrost zainteresowania elektromobilnością w Polsce. Nie ma najmniejszej wątpliwości, że elektryczna przyszłość już nadeszła i jej dalszy rozwój w naszym kraju jest jedynie kwestią czasu.

ARC Europe Polska jest jednym z czołowych europejskich dostawców rozwiązań i usług przeznaczonych na rynek EV, takich jak produkty finansowe, ubezpieczeniowe i assistance. Firma obsługuje największych producentów samochodów, którzy inwestują w elektromobilność: Grupa Volkswagen, Grupa Renault i Ford.

ARC Europe Polska dostosowuje się do zmian na rynku motoryzacyjnym, aby zapewnić kierowcom samochodów elektrycznych bezpieczne i wygodne korzystanie z pojazdów oraz minimalizować koszty obsługi assistance producentów, firm ubezpieczeniowych czy leasingowych.

Holowanie do stacji ładowania

Jednym z problemów, z jakimi spotykają się kierowcy pojazdów elektrycznych, jest rozładowanie baterii trakcyjnej. W takiej sytuacji potrzebna jest natychmiastowa interwencja, tak jak w przypadku braku paliwa w samochodzie z silnikiem konwencjonalnym.

W ramach assistance EV grupa ARC Europe oferuje holowanie do stacji ładowania jako alternatywę dla standardowego holowania do warsztatu. Dzięki temu kierowca może szybko i skutecznie odzyskać mobilność.

Elektryki mniej się psują? To nie zawsze prawda

Warto zaznaczyć, że 40% awarii w EV to awaria zwykłego akumulatora 12V, który jest także w pojazdach spalinowych. Druga przyczyna to opony, identycznie jak w samochodach z silnikiem konwencjonalnym. Równie częste jest zatrzaśnięcie kluczyków w aucie czy problemy z kontrolkami.

Dlatego ważne jest, aby właściciele samochodów elektrycznych byli świadomi, że EV wcale nie psują się mniej od tradycyjnych pojazdów.

Szkolenia dla wszystkich pracowników

Assistance EV to pomoc, która wymaga odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Dlatego, oprócz szkoleń dla pracowników pomocy drogowej, grupa ARC Europe szkoli również pracowników biurowych.

Od stycznia 2022 r. firma realizuje szkolenie pt. „Elektryczna rewolucja”, które obejmuje wszystkich pracowników, bez względu na dział. Celem jest zapoznanie ich z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi samochodów elektrycznych. Projekt zrodził się w Polsce i obecnie jest wdrażany w siedzibie głównej firmy w Brukseli.

Nowe usługi – dlaczego nie?

W zakresie obsługi pojazdów elektrycznych poza standardowymi usługami assistance pojawia się możliwość kreowania i dosprzedaży zupełnie nowych produktów i usług.

– Można tutaj wskazać na przykład: ubezpieczenie kabli do ładowania lub usługę gwarantującą pojazd spalinowy jako pojazd zastępczy na czas wyjazdu wakacyjnego – wymienia Waldemar Kułagowski, dyrektor sprzedaży ARC Europe Polska. 

Brak spójnej legislacji

Elektromobilność to jedna z najbardziej rozwojowych gałęzi przemysłu motoryzacyjnego, a jej dalszy rozwój wymaga stworzenia odpowiednich ram prawnych. Obecnie na poziomie europejskim brakuje spójnej legislacji w zakresie obsługi samochodów elektrycznych, co stanowi problem dla większości lokalnych rynków UE, w tym Polski.

Choć niektóre kraje już wprowadziły regulacje dotyczące obsługi samochodów elektrycznych, brakuje spójności między nimi, co wprowadza pewne utrudnienia w przekraczaniu granic przez kierowców EV.

Jednym z kroków, które mogą pomóc w rozwiązaniu problemu braku spójnej europejskiej legislacji, jest wprowadzenie standardów bezpieczeństwa i procedur postępowania w przypadku interwencji w samochodach elektrycznych. Takie standardy powinny zostać opracowane przez instytucje europejskie i państwa członkowskie UE we współpracy z producentami elektryków oraz firmami zajmującymi się obsługą i serwisem tych pojazdów.

Wreszcie, jednym z ważniejszych kroków, który może pomóc w rozwiązaniu problemu, jest wprowadzenie jednolitego systemu wsparcia dla elektromobilności na poziomie UE. Taki system powinien obejmować wsparcie finansowe dla producentów i konsumentów, budowę infrastruktury ładowania oraz standardy bezpieczeństwa i procedury postępowania w przypadku interwencji w samochodach elektrycznych.

Podsumowanie

W związku z dynamicznym rozwojem elektromobilności pomoc drogowa dostosowana do specyfiki pojazdów elektrycznych zyskuje na znaczeniu i powinna znaleźć się w ofercie każdego zakładu ubezpieczeń oferującego ubezpieczenia kierowców. Dzięki temu kierowcy elektryków mogą czuć się bezpiecznie i pewnie, wiedząc, że w razie potrzeby będą mieli fachową pomoc.

Wymiana doświadczeń między firmami ubezpieczeniowymi, serwisami naprawczymi i innymi uczestnikami rynku jest kluczowa dla rozwoju skutecznego i kompleksowego systemu assistance dla samochodów elektrycznych.

Zachęcamy do dialogu i współpracy, aby wspólnie budować i rozwijać ekosystem elektromobilności, który spełni oczekiwania kierowców i stanie się kluczowym elementem transformacji rynku motoryzacyjnego – przekonuje Marek Zefirian.