PZU Zdrowie pomaga zadbać o profilaktykę

0
842

Rozmowa z Katarzyną Czupą, Product Ownerem z Biura Usług Cyfrowych PZU Zdrowie

Aleksandra E. Wysocka: – W okresie świątecznym często życzymy sobie nawzajem dużo zdrowia i pewnie w tym roku te życzenia w wielu domach wybrzmiały z wyjątkowo wielkim przekonaniem. Razem z PZU Życie opublikowaliście raport z badań, w których przyjrzeliście się temu, jak Polacy dbają o zdrowie i podchodzą do profilaktyki. Co może nam Pani zdradzić na temat wyników tego raportu?

Katarzyna Czupa: – Dowiedzieliśmy się z tych badań samych dobrych rzeczy, chociaż oczywiście jest kilka spraw do poprawy. Ponad 80% przepytanych przez nas Polaków wie, co jest ważne dla ich zdrowia: badania profilaktyczne, dobry sen, zdrowie psychiczne. Niepokojące jest to, że z jednej strony 84% badanych mówi, że badania profilaktyczne są ważne, a z drugiej strony jedna na pięć osób w ogóle ich nie robi.

Dlatego misją naszej branży oraz Was jako jej lidera jest to, żeby od teorii przejść do praktyki, a więc do pewnych nawyków, które potem przekładają się na dłuższe życie o lepszej jakości…

– Zdecydowanie. Z badań, które przeprowadziliśmy, wyszło, że Polacy nie robią sobie badań profilaktycznych głównie z powodu braku czasu oraz braku skierowania. Dlatego chcemy dać klientowi gotowe rozwiązanie, dzięki któremu ominie on problem chociażby braku skierowania.

Oferujemy pakiety profilaktyczne, z których klient może skorzystać sam albo sprezentować je najbliższym. To są zestawy konkretnych badań, przeważnie laboratoryjnych, połączone z wizytą u lekarza specjalisty, który powie, czy wszystko jest pod kontrolą, czy jednak powinniśmy zacząć leczenie.

Wraz z naszym biurem medycznym zidentyfikowaliśmy najczęstsze przyczyny zgonów – są to głównie cukrzyca i problemy kardiologiczne – i na te konkretne jednostki chorobowe również przygotowaliśmy odpowiednie przeglądy zdrowia.

Co można znaleźć w Waszej ofercie pakietowej?

– Oferujemy bardzo ogólne pakiety obejmujące najważniejsze badania dla poszczególnych płci, które nazwaliśmy Zdrowa Kobieta i Zdrowy Mężczyzna. Istnieją one w wersji podstawowej i rozszerzonej. Do tego proponujemy pakiety onkologiczne, także osobno dla kobiet, osobno dla mężczyzn. Mamy też pakiet dla seniora.

Ponadto można u nas nabyć pakiety nakierowane na konkretne jednostki chorobowe, czyli na przykład Cukrzyca pod Kontrolą albo Zdrowe Serce. Wyszliśmy również do klienta, który chciałby skorzystać z naszych możliwości rehabilitacyjnych, i oferujemy pakiet rehabilitacyjny do wykorzystania w naszych placówkach.

Chcemy się też rozwijać pod kątem dietoterapii, którą ujęliśmy w pakiecie Zdrowa Dieta. Ponadto proponujemy testy na nietolerancję pokarmową.

Jak został pomyślany produkt PZU Zdrowie dla klienta indywidualnego?

– Zaczęliśmy od badań klientów. Chcieliśmy wiedzieć, czego im brakuje, a także przeprowadziliśmy analizę klientów pod kątem zatrudnienia. Wiemy, że jest spora grupa klientów indywidualnych, którzy pracują na umowę-zlecenie i z tego względu nie mają możliwości skorzystać z abonamentu, jaki finansuje pracodawca osobom zatrudnionym na etacie. Nasze pakiety to również ukłon w ich stronę.

Przede wszystkim kładliśmy nacisk na liczbę dostępnych lekarzy, a później powiększaliśmy pakiety o badania laboratoryjne, ale też kwestie, które są ważne dla naszych pacjentów, jak na przykład opieka psychologiczna albo zestawy rehabilitacyjne.

Dostępność lekarzy jest właśnie dużą barierą w korzystaniu z ubezpieczeń zdrowotnych. Pilnie pracujecie nad tym, żeby liczba Waszych placówek była coraz szersza. Jak to w tej chwili wygląda? Czy również klienci z mniejszych miejscowości mogą skorzystać z oferty?

– Mamy w tej chwili 2300 placówek, które koncentrujemy nie tylko w dużych miastach, ale też w tych mniejszych, gdzie powstają placówki partnerskie. Ich pełny i aktualny wykaz można znaleźć na stronie internetowej pzuzdrowie.pl. Chcę tutaj podkreślić, że cały czas pracujemy nad rozwojem tej sieci – jest to dla nas bardzo ważne. W najbliższych miesiącach zostaną otwarte nowe centra medyczne w Gdańsku i Łodzi.

Natomiast klientom, którzy z jakichś przyczyn nie mogą udać się do naszych przychodni, oferujemy wygodne usługi telemedyczne. Warto zauważyć, że coraz więcej pacjentów korzysta z tego rodzaju pomocy. Ponieważ PZU Zdrowie chce mieć wpływ na standard lekarzy, którzy oferują telewizyty naszym klientom, stworzyliśmy własne centrum telemedyczne, a także psychologiczne.

To jest właśnie ukłon w stronę klientów z mniejszych miejscowości, którzy niekoniecznie chcą na przykład korzystać z usług jedynego psychologa czy psychiatry dostępnego w swojej okolicy. Mogą w takiej sytuacji umówić się na telewizytę u lekarza spoza swojego regionu. Warto podkreślić, że dajemy klientowi wybór. Nie narzucamy telewizyty przed rezerwacją spotkania w gabinecie lekarskim.

A co na to klienci? Jakie jest wykorzystanie telemedycyny? Czy staje się ona powoli normą?

– W tej chwili nawet połowa wizyt odbywa się za pośrednictwem telemedycyny. Bardzo nas cieszy, że dzięki stworzeniu własnego centrum telemedycznego możemy podejmować współpracę z odpowiednimi lekarzami i oferować całodobową dostępność naszych porad.

Klienci ewidentnie przekonali się, że na przykład pierwsze wizyty albo te potrzebne do uzyskania recepty lub skierowania na badanie można wykonać zdalnie. Później klient może wybrać, czy chce z danym lekarzem omówić wyniki online, czy stacjonarnie. Myślę, że prostota systemu zachęca do profilaktyki.

Profilaktyka, a więc tworzenie ekosystemu dla zdrowego, długiego i dobrego życia to również bardzo dobry kierunek ubezpieczeniowy. W końcu mniejsza szkodowość to nie tylko zysk dla branży, ale także jej wkład w lepsze życie wszystkich Polaków…

– Bardzo nam zależy na profilaktyce i na tym, żebyśmy mieli wpływ na życie Polaków w obszarze zdrowia. Dlatego też skupiamy się na dostępności i na tym, żeby nasza oferta była nieskomplikowana. Działamy przez portal moje PZU – tam można zakupić wszystkie nasze pakiety, a także umówić się na badania czy wizyty lekarskie. W naszej ofercie znajdują się również roczne abonamenty.

Przede wszystkim wychodzimy naprzeciw potrzebom klientów, ale bardzo mocno staramy się zachęcić ich do profilaktyki i dbania o zdrowie. Udostępniliśmy im także nasze kompendium „Masz wpływ na swoje życie”, gdzie podpowiadamy, jakie badania należy robić i w jakich odstępach czasu.

A jakie są plany produktowe PZU Zdrowie na 2022 rok?

– Przede wszystkim chcemy rozszerzyć nasz abonament medyczny, tak aby mogły z niego korzystać także małżeństwa oraz całe rodziny. W tej chwili w naszej ofercie jest abonament dla pacjenta indywidualnego.

Cały czas jesteśmy też w fazie rozwoju w innych sferach ważnych dla klienta – chodzi o dietetykę czy sport. Chcemy, żeby pakiet PZU Zdrowie był dla klienta trzonem opieki medycznej, ale też sposobem na dostarczenie innych produktów, które odnoszą się do profilaktyki. Myślimy na przykład o śnie i terapii snem, o stresie, czyli o tych wszystkich aspektach, które według przeprowadzonych przez nas badań mają wpływ na zdrowie Polaków, a którymi niekoniecznie potrafią odpowiednio zająć się sami.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY