Sukces autozapisu to zasługa współpracy

0
753

O 718 tys. zwiększyła się liczba uczestników pracowniczych planów kapitałowych po ponownym autozapisie. W sumie w programie oszczędza już wraz z pracodawcą i państwem 3,3 mln osób, co przekłada się na partycypację na poziomie 43,7%. O autozapisie i branży ubezpieczeniowej rozmawiamy z Robertem Zapotocznym, prezesem PFR Portal PPK.

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Sukces czy nie sukces? Instytucje doceniają, brokerzy doceniają, ale hejtujących nie brakuje.

Robert Zapotoczny: – To już zależy od indywidualnych preferencji. Fakty są takie, że coraz więcej osób ma oszczędności, że coraz więcej mówi się o konieczności oszczędzania i że ten temat powraca w debacie publicznej. 718 tys. uczestników przybyło do PPK dzięki autozapisowi, łącznie 3,3 mln osób oszczędza wspólnie z pracodawcą i państwem, a w odniesieniu do poziomu z końca lutego 2023 r. możemy mówić o prawie 28% wzroście aktywnych uczestników.

Czyli szklanka do połowy pełna.

– Jak zawsze. Pracownicze plany kapitałowe to nadal najbardziej opłacalny produkt oszczędnościowy w Polsce i pewny sposób oszczędzania na cele emerytalne w niepewnych czasach.

Stopa zwrotu na inwestycji w PPK (wpłaty pracodawcy i państwa oraz zwrot z inwestycji) dla przykładowego pracownika, oszczędzającego od grudnia 2019 r. i zarabiającego 5300 zł brutto wynosi 113%. Oznacza to, że taki pracownik zgromadził 113% więcej, niż sam wpłacił na swój rachunek PPK.

To efekt zarządzania instytucji finansowych?

– Również. Obecnie środkami gromadzonymi w ramach PPK zarządza 18 instytucji finansowych. Średnia wysokość wynagrodzenia za zarządzanie waha się od 0,24% do 0,43%, a średni koszt wynagrodzenia za zarządzanie funduszami PPK wynosi 0,345%. Jest to najniższy w Polsce koszt dla uczestnika programu. I mówię to z pełnym przekonaniem.

Mimo wielu trudności we wdrażaniu PPK, spowodowanych pandemią i wybuchem wojny w Ukrainie, narastająco fundusze zdefiniowanej daty osiągnęły zysk. W zależności od danego FZD wyniósł on od 7,46% do 23,50%. Uważam, że tak dobry wynik autozapisu to efekt doskonałej współpracy całego środowiska – instytucji, brokerów, całego zespołu PFR Portal PPK.

Nie wiem, czy to środowisko o tym wie, ale uważam, że wydanie „Gazety Ubezpieczeniowej” na Kongres Brokerów to dobre miejsce, żeby bardzo głośno i wyraźnie wybrzmiało moje uznanie dla codziennej pracy osób zaangażowanych w jakikolwiek sposób w promocję i rozwój PPK. Mówię tu o instytucjach i brokerach, wszystkich osobach, które czują się częścią tej grupy zawodowej, które z poświęceniem i cierpliwością tłumaczyły zasady, pokazywały korzyści i mierzyły się z ogromnym murem nieufności, żeby nie powiedzieć – wrogości. Usłyszcie to ode mnie – bardzo Wam dziękuję za wykonaną pracę.

Dzięki wspólnym wysiłkom miliony Polek i Polaków zaczynają mieć jakiekolwiek oszczędności, zaczynają mieć poduszki finansowe, zaczynają myśleć o oszczędzaniu. To naprawdę wielka rzecz.Dziękuję równieżmediom, które rzetelnie informowały o faktach, nie podsycały niepotrzebnych emocji, nie szukały sensacji i nie tworzyły katastroficznych nagłówków wyłącznie dla klikalności.

Nie mogę też nie wspomnieć o moim zespole, o całej ekipie PFR Portal PPK – dziękuję działowi finansowemu pod wodzą Kamila Prokopa i prawnemu zarządzanemu przez Jakuba Malinowskiego; dziękuję Klaudynie Kafarze z zespołem za przeprowadzoną kampanię, a także za codzienną pracę redakcyjną i trenerską Sylwii Prokorym-Bogdan i jej załogi. Potwierdzacie, że odpowiedni ludzie na odpowiednich miejscach to klucz do sukcesu. Mam głęboką pewność co do tego, że rola, jaką wszyscy pełnimy, ma istotne znaczenie. Zaufanie, naruszone w 2014 r. przez nieumiejętne i pozbawione szacunku do ludzi zachowania ówczesnych władz, jest bardzo trudne do odbudowania. Mimo to nam się udaje i jak widać, partycypacja rośnie. Niech każdy z Was czuje się częścią tego sukcesu.

Wiemy, co za nami, a jakie plany? Będzie wzrost uczestników w PPK?

– W ciągu najbliższych dwóch lat zakładany jest znaczący wzrost liczby uczestników. W budowaniu oszczędności pomóc może także uruchomienie Centralnej Informacji Emerytalnej (CIE), która pozwoli na dostęp w jednym miejscu do informacji o aktualnych saldach i historii operacji na wszystkich kontach produktów emerytalnych użytkownika. To nowa jakość informowania i edukowania o produktach emerytalnych.

W sposób ciągły będą także prowadzone działania edukacyjne i upowszechniające PPK – dotychczas przeprowadziliśmy 8206 szkoleń dla 263 tys. uczestników.

A co planujecie na Kongres Brokerów?

– Przed rokiem, podczas XXIV Kongresu Brokerów, zorganizowaliśmy panel „Skuteczny broker – techniki efektywnej autoprezentacji”. Omawialiśmy wówczas wiele technik i narzędzi, które mogą pomóc brokerom ubezpieczeniowym w skutecznej prezentacji siebie i swojej oferty przed klientami.

W tym roku dla wszystkich, którzy zainteresowani są rozwijaniem swoich umiejętności jako brokerzy ubezpieczeniowi, postanowiliśmy przygotować jeszcze bardziej rozbudowany program. Zorganizowaliśmy trzy stoiska, na których będziecie mogli poznać swoje typy osobowości, motywacje oraz czynniki stresujące.

Stoiska te to doskonała okazja do poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności, a w konsekwencji do osiągnięcia jeszcze lepszych wyników w pracy. Na pierwszym z nich będzie okazja do poznania typów osobowości. To może pomóc w lepszym dopasowaniu swojego stylu sprzedaży i przełożyć się na zwiększenie skuteczności działań sprzedażowych i na osiąganie lepszych wyników.

Na drugim stoisku zajmiemy się kwestią motywacji brokerów ubezpieczeniowych. Test, który przeprowadzimy, może pomóc w lepszym zrozumieniu swoich motywacji, mocnych i słabych stron, potrzeb klientów oraz czynników wpływających na jego satysfakcję z pracy. Przyda się w rozwoju zawodowym, podnoszeniu kompetencji i osiąganiu lepszych wyników.

Na końcu zajmiemy się stresem. Poznanie czynników stresu pozwoli brokerowi ubezpieczeniowemu na lepsze zarządzanie swoim czasem i energią. Jeśli jesteście ciekawi – serdecznie zapraszam w imieniu całego zespołu. Sprawdźcie, co Was czeka!