Szybciej, efektywniej, lepiej. O przyszłości leasingu i ubezpieczeń

0
1013

Konferencja „Leasing & Ubezpieczenia” 29–30 października 2024 r. po raz trzeci przyciągnęła kluczowych graczy obu sektorów. Z ponad 300 uczestnikami wydarzenie miało być krokiem w stronę przełomu, rozwiązaniem wielu problemów, ale i stworzeniem nowych dróg rozwoju. Czy udało się osiągnąć tę ambitną wizję?  

Tegoroczną edycję konferencji „Leasing & Ubezpieczenia”, organizowanej przez Związek Polskiego Leasingu w hotelu Warszawianka w Jachrance, otworzyli Monika Constant, prezeska ZPL, oraz Marcin Balicki, prezes Millennium Leasing i przewodniczący rady Związku.

Następnie wystąpił Bartosz Grześkowiak, członek zarządu PZU (diamentowego partnera wydarzenia), podkreślając znaczenie sektora leasingowego dla strategii Grupy. PZU stawia na rozwój ubezpieczeń leasingowych, ale – jak zauważył – dynamika rozwoju różnych segmentów leasingu jest nierówna.

Mamy świadomość, że pewne obszary wymagają głębszej refleksji – mówił Bartosz Grześkowiak, wskazując na niski poziom penetracji ubezpieczeń majątkowych w leasingu, które wciąż rozwijają się wolniej, niż mogłyby. W Polsce dominują produkty komunikacyjne, natomiast pozostałe segmenty rynku pozostają w cieniu, mimo że potrzeba ochrony inwestycji w maszyny i urządzenia rośnie, szczególnie w kontekście finansowania unijnego w infrastrukturze.

Czy jest więc szansa na jeszcze szersze rozbudowanie oferty leasingowej poza ramy ubezpieczeń komunikacyjnych? Zwiększony popyt na ubezpieczenia infrastrukturalne wskazuje, że odpowiedź brzmi „tak”.

Ewolucja produktów ubezpieczeniowych – marzenie o idealnej ofercie „na miarę”

W pierwszym panelu poświęconym ewolucji produktów ubezpieczeniowych dla leasingu pojawiła się gorzka refleksja: tradycyjne modele ubezpieczenia nie zawsze nadążają za potrzebami nowoczesnych przedsiębiorców. Leasing to dziś nie tylko finansowanie aut, ale również wynajem specjalistycznych maszyn czy nawet nowych technologii, jak drony. Jednak – jak zauważono – dynamiczne taryfy, które miały być remedium na zróżnicowanie oferty, nadal nie rozwiązują kluczowych problemów. Klienci leasingowi wciąż napotykają różnice cenowe i taryfowe, a integracja ubezpieczeń w modelach „as-a-service” często bywa iluzją, głównie ze względu na braki technologiczne i proceduralne.

Zdaniem ekspertów potrzeba większej elastyczności w wycenie produktów. Leasing zintegrowany z serwisem i ubezpieczeniem – w modelu na kształt „all-inclusive” – może stać się nowym standardem, ale tylko wtedy, gdy ubezpieczyciele i leasingodawcy znajdą wspólny język. Czy są na to gotowi? Paneliści byli zgodni, że aby tworzyć nowoczesne rozwiązania, potrzebna jest pełna integracja w zakresie wymiany danych i oceny ryzyka.

Transformacja cyfrowa w ubezpieczeniach – kluczowe wnioski z panelu

Panel poświęcony cyfryzacji w ubezpieczeniach odsłonił zarówno złożoność technologicznej transformacji sektora, jak i wyzwania związane z jej praktyczną implementacją. Dyskusja rozpoczęła się od przypomnienia, jak branża ewoluowała – od podstawowej automatyzacji po dzisiejsze zaawansowane systemy RPA, które są zdolne obsługiwać miliony operacji miesięcznie.

Ważnym przełomem było przejście z taryf statycznych na taryfy dynamiczne, dzięki którym wycena ubezpieczeń może być teraz precyzyjniej dopasowana do rzeczywistego ryzyka i szybkiej kalkulacji składek. Technologia pozwala na generowanie ofert w czasie rzeczywistym, co zaspokaja rosnące potrzeby klientów leasingowych i partnerów biznesowych.

Paneliści podkreślali potrzebę zachowania równowagi między technologią a „czynnikiem ludzkim”. Klienci leasingowi oczekują coraz więcej możliwości samodzielnego zarządzania polisami i płatnościami online, jednak obecne portale klienta nie dają im takiej możliwości.

W dalszej części debaty omawiano potencjał sztucznej inteligencji i telematyki w automatyzacji procesów, szczególnie w zakresie likwidacji szkód i zarządzania flotą pojazdów. Paneliści wskazali, że zastosowanie zaawansowanych algorytmów wkrótce umożliwi dokładniejsze analizowanie danych, optymalizację kosztów i lepsze dopasowanie taryf do rzeczywistego użytkowania pojazdów.

Jednocześnie przestrzegano przed nadmierną automatyzacją, która mogłaby zaszkodzić relacji z klientami. Wskazano na potrzebę strategicznego i odpowiedzialnego wprowadzania nowych technologii, które mają wspierać, a nie zastępować bezpośrednie interakcje z użytkownikami.

Nowe technologie i innowacyjne rozwiązania na styku leasingu i ubezpieczeń

Konferencja dostarczyła też konkretnych przykładów wykorzystania zaawansowanych technologii, które zmieniają sposób zarządzania ryzykiem i obsługi klientów. Partnerzy konferencji przedstawili rozwiązania, które usprawniają kluczowe procesy w branży.

Carrot zaprezentował platformę remarketingową służącą do sprzedaży pojazdów uszkodzonych, oferującą leasingodawcom pełne wsparcie – od odbioru pojazdu po jego sprzedaż na aukcji. Dzięki zaangażowaniu ponad 15 tys. aktywnych nabywców i transparentnemu procesowi licytacji platforma umożliwia uzyskanie wyższych cen za pojazdy, w tym za te powracające po windykacji lub uznane za szkody całkowite.

Lease Service 24 przedstawiło natomiast kompleksowy system obsługi posprzedażowej dla klientów leasingowych, który łączy całodobowe call center z technologią VoiceBot. W ciągu miesiąca system przetwarza ponad 36 tys. połączeń, wspierając nie tylko likwidację szkód, ale i zarządzanie naprawami pojazdów dzięki sieci 500 warsztatów. Efektywność tego rozwiązania wzmacnia dodatkowo system raportowania, analiz i rekomendacji, który pomaga w optymalizacji kosztów napraw i usprawnieniu obsługi klienta.

Prawdziwym przełomem w zarządzaniu ryzykiem i likwidacją szkód jest rosnąca rola dronów jako przedmiotów leasingu. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa zademonstrowała praktyczne możliwości dronów, które w likwidacji szkód ubezpieczeniowych sprawdzają się szczególnie przy oględzinach trudno dostępnych terenów. Drony dostarczają szczegółowej dokumentacji wizualnej, co przyspiesza ocenę szkód i pomaga w podejmowaniu decyzji o odszkodowaniach. Dzięki elastycznemu modelowi leasingowemu drony zyskują na popularności, także w monitoringu ryzyka operacyjnego, tworząc nowe możliwości analizy danych dla firm zarządzających dużymi flotami pojazdów i sprzętu.

Te przykłady pokazują, jak technologia przełamuje kolejne bariery w branży, oferując konkretne, efektywne narzędzia dla firm leasingowych i ubezpieczeniowych.

Zarządzanie ryzykiem – co się dzieje, gdy technologia i ludzie nie nadążają?

Panel dotyczący strategii zarządzania ryzykiem przypomniał, że kilka niezałatwionych kwestii kryje się pod powierzchnią dynamicznie rozwijającego się rynku leasingu. Czy leasingodawcy i ubezpieczyciele potrafią współpracować w zakresie wymiany danych i wspólnego zarządzania ryzykiem? Przykłady pokazują, że nie zawsze. Dla leasingodawców zarządzanie ryzykiem to nie tylko kwestia minimalizowania strat, ale również zapewnienie bezpieczeństwa klientom, którzy często korzystają z drogich, nowoczesnych maszyn, wymagających specjalistycznych analiz.

Temat był szczególnie widoczny w kontekście leasingu dronów – sektora rosnącego w tempie ekspresowym, ale wymagającego nowych narzędzi oceny ryzyka. Jak zauważył Grzegorz Trzeciak z Instytutu Lotnictwa – Sieci Badawczej Łukasiewicz, nie ma obecnie spójnej klasyfikacji dronów jako środków trwałych, a modele ich ubezpieczenia są dopiero w powijakach. Zdecydowanie brakuje tu rozwiązań, które pozwalałyby przewidzieć zachowania maszyn, a także wskazać, kto odpowiada w przypadku awarii: człowiek czy technologia. Bez rozwiązań systemowych ryzyko pozostaje nierozwiązanym problemem.

Równość składek – problem, który jest i nie jest problemem

Panel poświęcony równości składek wywołał ożywioną dyskusję. Klienci leasingowi oczekują sprawiedliwości w wycenie, jednak różne kanały dystrybucji ubezpieczeń tworzą sytuacje, w których dla tego samego leasingowanego pojazdu można otrzymać kilka wycen składki, zależnych od taryf dynamicznych, kanału dystrybucji i kosztów akwizycji. Problemem, jak wskazali paneliści, jest fakt, że różnice te podważają zaufanie klientów, którzy tracą pewność, że dostają najlepszą ofertę. Przedstawiciele leasingodawców i brokerów wyrażali frustrację – ręczne wyrównywanie składek jest nie tylko czasochłonne, ale również podkopuje efektywność całego procesu.

Co więcej, paneliści zastanawiali się, czy równość składek powinna być priorytetem, skoro różne kanały oferują różne poziomy obsługi. Czy rzeczywiście celem jest zunifikowana cena? Zdaniem niektórych ekspertów niekoniecznie – chodzi o przejrzystość i o system, który pozwala na szybkie, zautomatyzowane rozwiązania, a nie ręczne wyrównywanie ofert. Dla wielu uczestników panelu było jasne, że zanim rynek wypracuje efektywny model, konieczne będą kolejne warsztaty i lata dostosowań.

Networking i inspiracje, ale też konkretne lekcje do odrobienia

Konferencja była okazją do wymiany kontaktów i nieformalnych rozmów, które często okazywały się równie wartościowe jak oficjalne panele. Warto jednak zauważyć, że tempo programu dla wielu uczestników było wręcz przytłaczające. Organizatorzy mogą rozważyć w przyszłości bardziej rozłożony harmonogram, który pozwoliłby na głębszą refleksję nad omawianymi zagadnieniami.

Odbiór konferencji był jednak pozytywny, na co wpłynęło również dynamiczne i profesjonalne prowadzenie wydarzenia przez dziennikarza TVP Jakuba Sitę, który zapewnił płynność i profesjonalizm na scenie. Dobrze ocenione zostało również miejsce tegorocznego spotkania, czyli hotel Warszawianka. Wysokiej jakości zaplecze konferencyjne i komfortowe przestrzenie do networkingowych spotkań stworzyły sprzyjające warunki zarówno do oficjalnych paneli, jak i kuluarowych dyskusji.

Widać też było duże zaangażowanie firm ubezpieczeniowych w ten event. Partnerem diamentowym był PZU, strategicznym ERGO Hestia, głównymi Warta, BNP Paribas Cardif, Grupa MAK, Taylor Wessing czy LS24, a partnerami wspierającymi m.in. UNIQA i Compensa. Obecność zaznaczyli również inni brokerzy – WTW i Marsh. Wśród patronów medialnych znalazła się „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

„Leasing & Ubezpieczenia” to dziś ważne wydarzenie, które wpisuje się w kalendarze profesjonalistów, ale – jak pokazały dyskusje – rynek ten ma przed sobą jeszcze wiele wyzwań, zanim zrealizuje wizję idealnej współpracy międzysektorowej. Czego zabrakło? W kuluarach pojawiały się głosy, że mile widziane byłyby prezentacje dotyczące aktualnej sytuacji branży (liczby). Wystąpienia firm partnerskich, choć wartościowe pod względem merytorycznym, momentami zdominowane były przez treści marketingowe, co mogło nieco przesłonić kluczowe informacje. Być może bardziej zwięzłe prezentacje w stylu TED lepiej oddałyby istotę tematów, przynosząc korzyść zarówno słuchaczom, jak i samym firmom.

Leasing i ubezpieczenia mogą mieć wspólną przyszłość, ale bez odważnych decyzji i pełnej współpracy klienci mogą postrzegać oba sektory jako niewystarczająco dostosowane do ich rzeczywistych potrzeb. Konferencja była krokiem we właściwym kierunku. Jak wskazywali uczestnicy, prawdziwe zmiany wymagają czasu i, co najistotniejsze, gotowości do działania – bo najważniejszym wyzwaniom trzeba stawić czoło tu i teraz.

Aleksandra E. Wysocka