UFG szykuje System Obsługi Szkód i Regresów

0
503

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ogłosił rozpoczęcie procedury rozeznania rynku (ang. Request for Information, RFI) dotyczącego zaprojektowania, budowy i utrzymania Systemu Obsługi Szkód i Regresów. SOSiR ma zapewnić kompleksową realizację zadań UFG związanych z wypłatą odszkodowań i innych świadczeń oraz z dochodzeniem, przede wszystkim od sprawców szkód i podmiotów, które nie spełniły ustawowego obowiązku ubezpieczenia, zwrotu świadczeń wypłaconych przez Fundusz.

System ma umożliwić kompleksową obsługę online wszystkich spraw związanych z wypłatą odszkodowań i świadczeń w zakresie realizowanym przez UFG, m.in. z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, jeżeli jego posiadacz był nieubezpieczony lub nie ustalono jego tożsamości.

Automatyzacja wszystkich dochodzeń należności

SOSiR pozwoli też na kompleksową obsługę online wszystkich spraw związanych z dochodzeniem należności od sprawców szkód i nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów i gospodarstw rolnych z tytułu zwrotu wypłaconych w procesie likwidacji odszkodowań i świadczeń oraz poniesionych kosztów, od zakładu ubezpieczeń w przypadku identyfikacji OC już po wypłacie przez UFG należnych odszkodowań i świadczeń, czy też od poszkodowanych – w przypadku nienależnie pobranych świadczeń (np. w wyniku wyłudzenia) – oraz od syndyków w przypadku upadłości zakładu ubezpieczeń.

UFG przypomniał, że koszty likwidacji szkód ponoszone przez niego w ostatnich latach to ok. 500 mln zł rocznie – bezpośrednio wypłacane poszkodowanym lub zabezpieczone w formie rezerw ubezpieczeniowych na pokrycie ich przyszłych roszczeń. Wartość dochodzonych przez Fundusz roszczeń wynosi obecnie ok. 350 mln zł.

System pozwoli zaoszczędzić

Fundusz zapewnia, że skuteczniejsze dochodzenie roszczeń w sposób pośredni przełoży się na mniejsze konsekwencje finansowe wobec ubezpieczonych. Zastrzegł jednocześnie, że procesy biznesowe związane z tymi obszarami są bardzo złożone i w celu ich usprawnienia system zostanie zaprojektowany w oparciu o nowoczesny silnik workflow, wykorzystując zaawansowane algorytmy decyzyjne w celu automatyzacji obsługi procesu. Pozwoli to na przyspieszenie ich realizacji i skrócenie czasu oczekiwania przez obywateli na załatwienie ich spraw. Udostępnione e-usługi dla obywateli zapewnią obsługę procesu likwidacji szkody lub zaspokojenia roszczeń regresowych na wszystkich jego etapach i kompleksowe załatwienie sprawy. SOSiR będzie również udostępniał usługi dla zakładów ubezpieczeń, umożliwiające im pełną obsługę likwidowanych szkód.

Projekt będzie wykorzystywał dostępne funkcjonalności systemów publicznych, m.in. rejestru PESEL, Rejestru Danych Kontaktowych, SI CEPiK, węzła krajowego login.gov.pl, systemu e-Sąd.

eUFG w pierwszym rzędzie?

Niedawno zakończyła się też ogłoszona przed miesiącem RFI dotycząca zaprojektowania, budowy i utrzymania platformy eUFG. Ma ona zastąpić aktualny portal ufg.pl oraz portal dla zakładów ubezpieczeń. Funkcjonalności eUFG mają na celu usprawnienie realizacji praw i obowiązków zakładów ubezpieczeń oraz związanej z tym komunikacji z Funduszem. Istotnym celem projektu jest także zapewnienie skuteczności i ergonomii w zakresie realizacji przez UFG funkcji informacyjnej wobec osób ubezpieczonych, tak aby miały zapewnioną równowagę informacyjną w stosunku do zakładów ubezpieczeń. To zaś otwiera możliwości oferowania tym osobom nowoczesnych rozwiązań niosących walor informacyjny, jak również poprawiający komunikację. Dotyczy to zarówno istniejących funkcjonalności (udostępnianie informacji o przebiegu ubezpieczenia, obsługa spraw dotyczących opłat, szkód i regresów), jak i funkcjonalności przewidzianych do uruchomienia (np. ułatwiających obsługę formalności związanych ze sprzedażą lub nabyciem pojazdu.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl