UNIQA stabilnym partnerem dla klientów korporacyjnych, także w trudnych czasach

0
465

Rozmowa z Tomaszem Szarkiem, dyrektorem zarządzającym Pionu Klienta Korporacyjnego i Rozwoju Biznesu w UNIQA

Aleksandra E. Wysocka: – Jak minął 2021 rok w biznesie korporacyjnym UNIQA?

Tomasz Szarek: – Jesteśmy zadowoleni z wyników ubiegłego roku. Jesteśmy czwartą organizacją ubezpieczeniową w Polsce, jeśli chodzi o ubezpieczenia korporacyjne. Zbudowaliśmy drugi na rynku portfel gwarancji ubezpieczeniowych, jesteśmy liderem rozwiązań w ubezpieczeniach OC.

W obszarze korporacji i mieszkalnictwa zebraliśmy w sumie 1,2 mld zł składki przypisanej, w tym biznes korporacyjny wypracował 915 mln zł. I kw. 2022 r. pod kątem sprzedażowym uważamy za udany. Składka przypisana brutto w ubezpieczeniach korporacyjnych (bez mieszkalnictwa) przekroczyła już 276 mln zł, a to jest więcej, niż zakładaliśmy.

Wyniki są rzeczywiście świetne, ale ogólna sytuacja gospodarcza i polityczna nie jest w tej chwili optymistyczna. Jakie zagrożenia widzicie w UNIQA?

– Ze szczególną uwagą przypatrujemy się sytuacji gospodarczej. Dostrzegamy skutki inflacji. Widoczne są zwłaszcza we wzroście kosztów odtworzenia mienia po szkodzie. Myślę o wzroście wartości koszyka produktów i usług związanych z likwidacją szkód. Wywołuje to wzrost wartości średniej szkody. Inflacja oraz przerwane przez pandemię i wojnę łańcuchy dostaw również mogą wpłynąć na wzrost wartości średniej szkody.

Z drugiej strony czekamy na rozstrzygnięcia związane z Krajowym Planem Odbudowy: czy i kiedy te pieniądze trafią do Polski. Jak pozyskane pieniądze zostaną rozdysponowane oraz jak wpłyną na kondycję przedsiębiorstw, zwłaszcza budowlanych, które liczą na wzrost liczby zamówień infrastrukturalnych. Liczymy jednak, że nasi klienci poradzą sobie z tymi ryzykami, a my będziemy pomagać im przetrwać trudne czasy.

Na które branże teraz stawiacie? Jakie linie biznesowe są Waszą silną stroną?

– Bardzo ważne są dla nas budownictwo – chcemy uczestniczyć w transformacji infrastruktury w naszym kraju. Branża generuje blisko 9% PKB. Istotna jest dla nas energetyka. Zgodnie ze strategią dekarbonizacyjną UNIQA chcemy być partnerem w płynnej transformacji energetycznej do energii zielonej. Poza tym jesteśmy silnie obecni w jednostkach samorządowych. Ubezpieczamy miasta, powiaty i gminy.

Naszą specjalnością są ubezpieczenia transgraniczne oraz specjalistyczne ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej dla dużych grup zawodowych. Jesteśmy też jednym z liderów w ubezpieczeniach finansowych. Pomagamy naszym klientom w utrzymaniu płynności przez dostarczanie instrumentów finansowych. Oferujemy przede wszystkim gwarancje ubezpieczeniowe.

Co ważne, nie wycofujemy się w przypadku gorszej koniunktury, UNIQA znana jest ze swojej stabilności niezależnie od cykli koniunkturalnych. Widzimy, że koszt finansowania przedsiębiorstw rośnie w istotny sposób, więc będziemy starali się pomóc naszym klientom w przetrwaniu tego trudnego okresu.

Jak UNIQA angażuje się w relacje z brokerami?

– We współpracy z brokerami dystrybuujemy 80% ubezpieczeń korporacyjnych. Czyli 80% składki przypisanej to jest biznes, który realizujemy w kanale brokerskim. Zależy nam na ich opinii, dlatego cyklicznie przeprowadzamy ocenę naszej współpracy. I na podstawie wyników tych badań stworzyliśmy nowe procesy, dostarczyliśmy nowe usługi.

Nasz program szkoleniowy dla brokerów – realizowany i koordynowany w departamencie Izabeli Król – Akcelerator Wiedzy Brokera, cieszy się dużą popularnością. W jego ramach praktycznie co tydzień mamy wykłady przy pełnej sali, wirtualnej oczywiście. Pełna sala to 500 osób! Formuła wychodząca tematyką poza standard i poza produkty bardzo się sprawdziła i podoba się brokerom. Z badania przeprowadzonego z brokerami przez firmę IPSOS w tym roku wynika, że chwalą oni naszą ofertę i doceniają współpracę z nami. Bardzo dobrze wypowiadają się również o naszych strukturach regionalnych, co wyjątkowo nas cieszy.

Dziękuję za rozmowę.