Od 29 lipca osoby, które spłacają kredyty hipoteczne w złotówkach, mogą składać wnioski o wakacje kredytowe w bankach. Należy jednak pamiętać, że wakacje kredytowe to „urlop” tylko od rat kredytu. Nie są nimi objęte opłaty za ubezpieczenie kredytu lub nieruchomości. Aby wspomóc kredytobiorców, Rzecznik Finansowy uruchomił specjalną infolinię dotyczącą wakacji kredytowych.
Nowe przepisy umożliwiają zawieszenie spłaty raty kredytu hipotecznego przez maksymalnie osiem miesięcy w 2022 i 2023 roku. Nie oznacza to jednak, że na cały ten okres kredytobiorcy mogą zapomnieć o przelewach do banku. Spłatę można zawiesić na dwa miesiące w trzecim i na dwa miesiące w czwartym kwartale tego roku oraz po jednym miesiącu w każdym kwartale 2023 r. W okresie zawieszenia rat kredytobiorca będzie musiał opłacać ubezpieczenia powiązane z umową kredytu, czyli np. ubezpieczenie na życie czy ubezpieczenie nieruchomości wymagane podczas zawierania umowy na kredyt hipoteczny.
Bank potwierdzi przyjęcie wniosku w ciągu 21 dni od daty jego otrzymania. Wskaże przy tym okres, na który zawieszona została spłata kredytu, a także wysokość opłat, które nadal trzeba regulować z tytułu ubezpieczenia.
Zawieszone raty przejdą na koniec okresu spłaty, co wydłuży okres kredytowania o liczbę miesięcy, w których kredytobiorca skorzystał z wakacji kredytowych.
Rzecznik Finansowy uruchamia infolinię, UOKiK przygląda się procedurom bankowym
Aby pomóc klientom banków w sytuacji wystąpienia problemów związanych z realizacją nowych przepisów przez banki, Rzecznik Finansowy uruchomił specjalny numer telefonu oraz adres e-mail. Dyżury na infolinii pełnić będą eksperci.
W dniach 1, 2, 3 i 4 sierpnia infolinia pod numerem 22 3337335 będzie działać w godzinach 9:00-14:00. Po 4 sierpnia będzie natomiast czynnaod poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-12:00. Poradę eksperta można uzyskać również drogą mailową, pisząc na adres: wakacjekredytowe@rf.gov.pl.
Już w piątek kredytobiorcy informowali UOKiK o nieprawidłowościach w bankowych procedurach dotyczących wnioskowania o wakacje kredytowe. Sygnały dotyczyły m.in. elektronicznego składania wniosków oraz informowaniu przez banki o spadku przyszłej zdolności kredytowej. Pojawiły się też skargi konsumentów na krótkie godziny otwarcia oddziałów.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział, że zbada, jak banki informują klientów o wakacjach kredytowych i w jaki sposób ich udzielają.
Na co kredytobiorcy przeznaczą niewydane pieniądze?
Z ustawowych wakacji kredytowych może skorzystać blisko 3,5 mln osób, czyli 83,8% kredytobiorców. Biuro Informacji Kredytowej zleciło Quality Watch badanie konsumentów, z którego wynika, że 2/3 osób posiadających kredyt hipoteczny zgłasza chęć skorzystania z tego przywileju.
Na co Polacy przeznaczą środki „zaoszczędzone” w ramach wakacji kredytowych? Badanie BIK ujawniło, że ponad połowa badanych (56%) chce te pieniądze spożytkować racjonalnie, czyli na nadpłatę rat w kolejnych miesiącach. 26% ankietowanych planuje przeznaczyć je na bieżące opłaty rachunków za prąd czy gaz, zaś 25% chce zaoszczędzone pieniądze wydać na sfinansowanie bieżących wydatków na życie, takich jak zakupy żywności czy odzieży. Ponadto 16% deklaruje, że dzięki wakacjom będzie mogło spłacić inne zobowiązania wobec instytucji finansowych.
(KS, źródło: prawo.pl, pb.pl, money.pl, Rzecznik Finansowy)