Zaostrza się spór o odszkodowanie za blokadę Kanału Sueskiego

0
1905

UK Club, ubezpieczyciel kontenerowca „Ever Given”, który 23 marca na sześć dni utknął w Kanale Sueskim, zatrzymując ruch w obu kierunkach, poinformował, że roszczenia władz egipskich o obniżone do prawie 600 milionów dolarów odszkodowania za uwolnienie statku i pokrycie strat z tego tytułu jest nadal „wyjątkowo wysokie”. Z informacji Reutersa wynika, że istnieje ryzyko, iż w przypadku braku porozumienia w kwestii odszkodowania, statek może zostać sprzedany na aukcji przez Władze Kanału Sueskiego (SCA).

Szef SCA, Osama Rabie, powiedział 8 maja prywatnej sieci telewizyjnej MBC Masr, że SCA obniżyły swoje roszczenia z początkowej kwoty 916 mln USD, próbując załatwić sprawę na drodze pozasądowej. Reuters zwraca uwagę, że „Ever Given”, wciąż załadowany tysiącami kontenerów, jest przetrzymywany w jeziorze między dwoma odcinkami Kanału Sueskiego na czas trwania sporu o wysokość odszkodowania, którego SCA domaga się od japońskiego właściciela statku, Shoei Kisen.

Osama Rabie powiedział też, że nic nie wskazuje na szybkie zawarcie ugody. – Jak dotąd nie dostaliśmy żadnej odpowiedzi z ich strony, więc posuwamy się naprzód z tą kwestią, tak jakbyśmy byli w sądzie – powiedział.

UK Club przekazał, że proponowana obniżona kwota nie została uwzględniona w pozwie wniesionym do sądu przez SCA.

„Właściciele Ever Given nadal nie otrzymali dowodów na poparcie roszczenia tej wielkości, która pozostaje wyjątkowo duża. Nadal negocjują w dobrej wierze z SCA” – dodał.

Według cytowanych przez agencję źródeł z SCA, egipski sąd gospodarczy ma przeprowadzić rozprawę 22 maja, aby rozpatrzyć roszczenie władz, określające straty spowodowane blokadą i kosztami usunięcia statku. Informatorzy agencji przekazali również, że egipskie dochodzenie w sprawie tego incydentu nie wykazało żadnego wykroczenia ze strony SCA ani jego pilotów. Jedno ze źródeł podało, że sąd może upoważnić SCA do sprzedaży statku na aukcji, jeśli właściciel odrzuci jakiekolwiek postanowienie o rekompensacie dla władz kanału. Rabie również wspomniał o takiej możliwości.

Na początku maja egipski sąd odrzucił apelację Shoei Kisen przeciwko zatrzymaniu „Ever Given”.

W wypłatach odszkodowań związanych z blokadą Kanału Sueskiego będzie uczestniczyć Ergo Hestia. Na pokładzie „Ever Given” znajdowały się bowiem ładunki ubezpieczane przez sopockie towarzystwo. Zakład pokryje należny koszt ratowania ubezpieczonego mienia, którego wartość przekracza 700 tysięcy złotych.

AM, news@gu.home.pl

(źródło: Reuters, gu.com.pl)