Młodzi Polacy chcą bezpieczeństwa, ale obawiają się haczyków w umowach

0
100

Firma badawczo-analityczna Zymetria na zlecenie Balcia Insurance przeprowadziła badanie wśród przedstawicieli pokolenia Z, analizując ich podejście do ubezpieczeń. Odpowiedzi ankietowanych wskazują, że młodzi dorośli dostrzegają wartość polis, ale skomplikowane warunki, wysokie ceny i trudności w zakupie polis skutecznie ich odstraszają. Pomimo pozytywnych skojarzeń z samym ubezpieczeniem jako produktem, ponad połowa badanych podejrzewa firmy ubezpieczeniowe o unikanie wypłat, a 41% wskazuje na ukryte haczyki w umowach.

– Wyniki badania jasno pokazują, że dla młodych ludzi ubezpieczenia to przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa oraz stabilności finansowej. Zdecydowana większość respondentów, ponad 80%, uważa je za ważne i czuje się dzięki nim bezpieczniej. To dobra wiadomość, świadcząca o dużej świadomości młodych i poczuciu odpowiedzialności za własne zdrowie. Wciąż jednak bariery, takie jak nieprzejrzyste oferty czy wysokie koszty, sprawiają, że wielu z nich rezygnuje z tej formy ochrony. Branża ubezpieczeniowa stoi przed wyzwaniem uproszczenia swoich produktów i budowania większej transparentności, gdyż pokolenie Z będzie stanowić coraz większą grupę potencjalnych klientów – mówi Beata Grott, dyrektorka Balcia Insurance w Polsce.

Bezpieczeństwo a ubezpieczenia

Respondentom z Generation Z ubezpieczenia kojarzą się przede wszystkim z bezpieczeństwem, zdrowiem, życiem, domem oraz finansami. To obszary, które są dla nich istotne, zwłaszcza w kontekście wchodzenia w dorosłość i podejmowania pierwszych poważnych decyzji finansowych. Najbardziej znane i najczęściej wybierane ubezpieczenia to zdrowotne oraz na życie, podczas gdy ubezpieczenia na sporty ekstremalne, sprzęt elektroniczny czy ochronę konta bankowego są wciąż rzadko rozpoznawalne.

– Wiele młodych osób twierdzi, że wiedza o ubezpieczeniach w bliskim otoczeniu jest średnia, dotyczy głównie zachowań obserwowanych u rodziców. Na decyzjach rodziców polega 28% badanych, co oznacza, że wciąż nie czują się pewnie w podejmowaniu takich decyzji. Zrealizowane przez nas badanie wykazało, że wiele osób wciąż wierzy w powszechne mity, m.in. że nie prowadzą ryzykownego trybu życia, więc ubezpieczenia nie są im potrzebne. To sygnał dla branży, że dalsza edukacja i jasne informowanie o dostępnych możliwościach są niezbędne, szczególnie w kontekście mniej tradycyjnych produktów ubezpieczeniowych – dodaje Beata Grott.

Jakich ubezpieczeń potrzebują młodzi?

Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że cena jest najważniejszym czynnikiem wyboru ubezpieczenia, a wysoka stawka stanowi główną barierę. Młodzi dorośli oczekują prostych i przejrzystych warunków. Ponadto 69% badanych uważa, że szybki i intuicyjny proces zakupowy mógłby wpłynąć na częstsze zakupy.

Dla badanych kluczowe znaczenie ma również elastyczność. Z odpowiedzi respondentów wynika, że model subskrypcyjny, krótkoterminowe ubezpieczenia czy opcja dopasowania ochrony do indywidualnych potrzeb to rozwiązania, które mogłyby skutecznie przyciągnąć potencjalnych klientów z Gen-Z.

Podstawą jest jednak transparentność i zbudowanie zaufania do marki. Z badania wynika, że 52% ankietowanych nie ufa firmom ubezpieczeniowym, obawiając się, że nie wypłacą one odszkodowania. W ocenie Balcia Insurance, jasne komunikowanie zasad, prostsze umowy oraz gwarancja uczciwego podejścia mogą znacząco poprawić wizerunek ubezpieczycieli w oczach młodych klientów. Tylko wtedy uda się przełamać bariery i przekonać Generację Z, że ubezpieczenia to nie tylko koszt, ale przede wszystkim inwestycja w bezpieczeństwo.

O badaniu

Badanie zrealizowane zostało przez firmę badawczo-analityczną Zymetria na zlecenie Balcia Insurance Polska. Przeprowadzono je metodą jakościową (diady) oraz ilościową (CAWI) wśród przedstawicieli pokolenia Z (18–30 lat). W ramach diad (N=10, 5 par) przeprowadzono rozmowy z osobami o różnym poziomie doświadczenia z ubezpieczeniami, natomiast w badaniu CAWI (N=504) uczestniczyła ogólnopolska, reprezentatywna próba młodych dorosłych.

(AM, źródło: 38pr)