Allianz: Uziemienie statku Ever Given komplikuje światowe dostawy

0
686

Około 10% światowego handlu przechodzi przez Kanał Sueski, który łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym i stanowi najkrótsze połączenie morskie między Azją a Europą. Korzystając z tej przeprawy, statki oszczędzają 9 tys. km lub 10 dni. Jeśli kanał jest zamknięty w wyniku takich zdarzeń, jak niedawne uziemienie kontenerowca Ever Given, utrudnia to światowy transport – wskazują eksperci Allianz.

Osoby zajmujące się śledzeniem statków stwierdziły, że obecnie na przepłynięcie kanałem czeka ponad 100 statków. Zator drogowy pojawia się w szczególnie złym momencie dla globalnych linii zaopatrzeniowych. Producenci samochodów i komputerów zmagają się z globalnym niedoborem chipów, pogłębionym przez pożar w dużej fabryce chipów w Japonii w zeszłym tygodniu. Producenci samochodów zamknęli fabryki po tym jak w zeszłym miesiącu w Teksasie doszło do ataku zimy, który uderzył w produkcję tworzyw sztucznych, a porty w Kalifornii zostały dotknięte zaległościami i opóźnieniami.

W 2020 r. przez kanał przepłynęło prawie 19 tys. statków. Według Urzędu Kanału Sueskiego dziennie przepływa przezeń średnio 51,5 statków. Jednocześnie ma on doskonałe wyniki w zakresie bezpieczeństwa, a incydenty żeglugowe są tam niezwykle rzadkie. Według Allianz Global Corporate & Specialty Safety & Shipping Review 2020, w ciągu ostatniej dekady zgłoszono łącznie 75 incydentów żeglugowych w kanale. Ponad jedna trzecia z nich dotyczyła kontenerowców (28).

W latach 2013–2016 dochodziło do średnio 12 incydentów żeglugowych rocznie, ale od tego czasu ich liczba spadła. Średnia z ostatnich 10 lat to 8 takich zdarzeń w skali roku. Jednak uziemienia (takie jak w przypadku Ever Given) są najczęstszą przyczyną incydentów morskich w kanale – 25 w ciągu ostatnich 10 lat lub 1 na 3 wszystkich tamtejszych wypadków morskich. Razem uziemienie, kolizje i incydenty związane z kontaktem stanowią połowę wszystkich incydentów morskich w Kanale Sueskim w ciągu ostatnich 10 lat (łącznie 38). Awaria maszyn to kolejna główna przyczyna wypadków morskich w Kanale Sueskim, odpowiadająca za 21 incydentów w ciągu 10 lat.

Zanotowano tylko jedną całkowitą utratę statku na Kanale Sueskim w ciągu ostatniej dekady. W 2010 roku statek towarowy Maryam zatonął po załadowaniu bitumu.

23 marca kontenerowiec MV Ever Given, który pod panamską flagą płynął z Chin do Rotterdamu, osiadł na mieliźnie około 6 kilometrów na północ od południowego ujścia kanału w pobliżu miasta Suez. To obszar kanału, który ma tylko jeden pas. Statek, zbudowany w 2018 r., waży 200 tys. ton, ma 400 m długości oraz 59 m szerokości i jest tym samym jedną z największych pływających jednostek towarowych na świecie.

(AM, źródło: Allianz)