Cyberbezpieczeństwo to jedno z największych wyzwań i zagrożeń instytucji finansowych, handlu e-commerce oraz innych firm, a także osób prywatnych. We współczesnej bankowości instytucje wdrażają wiele zaawansowanych rozwiązań bezpieczeństwa, które mają za zadanie chronić nie tylko klientów, ale także same instytucje.
Zarządzanie ryzkiem operacyjnym, w szczególności w zakresie wyłudzeń środków finansowych, fraudów aplikacyjnych w internecie czy na urządzeniach mobilnych, to procesy wpisane obecnie w fundament działalności antyfraudowej instytucji finansowych. Od ich efektywności zależy nie tylko ochrona interesów samych instytucji, ale także ochrona klienta końcowego, korzystającego z różnych podmiotów na rynku finansowym.
Przestępcy powielają sprawdzony schemat wyłudzeń w innym sektorze
Skuteczność zabezpieczeń antyfraudowych zależy od dostępności danych i jakości wiedzy o zagrożeniach. Jeśli dany bank wykryje i zablokuje określony schemat oszukańczy, można być niemal pewnym, że sprawcy powtórzą ten sam model wobec innych instytucji finansowych.
Proceder obejmuje także sektory leasingowy, faktoringowy, ubezpieczeniowy, telekomunikacyjny czy e-commerce. Dlatego kluczowa jest współpraca i stała wymiana informacji o zagrożeniach, najlepiej w czasie rzeczywistym, zwłaszcza współdziałając w wymiarze międzysektorowym.
Szeroki wachlarz wsparcia dla firm ubezpieczeniowych – nowe doświadczenia dla branży
Odpowiadając na potrzeby sektorowe w zakresie ograniczania ryzyka wyłudzeń kredytowych, BIK wdrożył Platformę Antyfraudową wspierającą wykrywanie wyłudzeń w obszarze analizy wniosków detalicznych oraz w segmencie klientów biznesowych.
Posiadając doświadczenie na rynku bankowym, BIK rozwija swoje usługi również dla firm leasingowych i faktoringowych. Oferta jest otwarta także dla sektora ubezpieczeń.
System PAF (Platforma Antyfraudowa) koncentruje się na długofalowym rozwoju całego procesu antyfraudowego. Gwarantem sukcesu są szybki dostęp do precyzyjnych danych, automatyzacja, zaawansowana technologia Machine Learning oraz wymiana informacji zarówno wewnątrzsektorowa, jak i docelowo wymiana pomiędzy różnymi sektorami gospodarki.
Wyzwaniem jest umiejętność wychwycenia jak największej liczby prób wyłudzeń, przy utrzymaniu pełnego tempa procesu kredytowego oraz maksymalnej automatyzacji, która ogranicza ilość pracy analityka antyfraudowego.
Już ponad 1,2 mld zł uratowane!
Efekty skuteczności działania Platformy Antyfraudowej BIK potwierdzają statystyki udaremnionych fraudów. Od chwili uruchomienia tego rozwiązania w 2017 r. instytucje finansowe zaoszczędziły ponad 1,2 mld zł. Obecnie w systemie uczestniczy 39 podmiotów, poczynając od banków poprzez firmy leasingowe i faktoringowe. Kolejne instytucje przyłączają się do współpracy w ramach tego sektorowego przedsięwzięcia.
Współdzielenie informacji zwiększa szansę na zablokowanie próby oszustwa, którą wcześniej instytucja finansowa zidentyfikowała i oznaczyła we wspólnym systemie. Działa to na zasadzie wzajemnego ostrzegania.
O tym, jak korzystna może być decyzja o przystąpieniu do Platformy Antyfraudowej BIK, niedawno przekonał się jeden z faktorów.
Studium przypadku: Platforma Antyfraudowa BIK zdemaskowała próbę wyłudzenia limitu faktoringowego na 5 mln zł
Rozpoczęta współpraca przyniosła niemal natychmiastowy efekt w postaci udaremnienia wyłudzenia na rekordową sumę 5 mln zł. Dzięki zaawansowanym regułom antyfraudowym udało się ustalić, że podmiot ubiegający się o limit faktoringowy na wspomnianą powyżej kwotę rok wcześniej podjął próbę oszukańczą wobec jednej z firm leasingowych.
Inny z faktorów zaoszczędził przeszło 3 mln zł, kiedy się okazało, że osoba powołująca się na prawo do reprezentacji firmy w istocie jest oszustem, sztucznie generującym własne przychody w celu uwiarygodnienia się.
To i podobne zdarzenia pokazują, jak istotna jest wielowymiarowa analiza danychw ocenie wiarygodności klienta.
Systemy antyfraudowe BIK nie tylko przeszukują bazy danych, ale także łączą informacje o strukturach właścicielskich, przepływach finansowych i historii podmiotów gospodarczych.
Platforma Antyfraudowa BIK to niejedyne rozwiązanie antyfraudowe, które wdraża i rozwija BIK. Kolejnymi systemami, które wykorzystują najnowsze technologie, są Platforma Cyber Fraud Detection oraz Platforma Weryfikacji Behawioralnej.
Pierwsza, Platforma Cyber Fraud Detection (CFD), to zaawansowane narzędzie analityczne wspierające ochronę klientów korzystających z kanałów online. W czasie rzeczywistym analizuje dane techniczne, by wykrywać próby przejęcia danych logowania i transakcji fraudowych. Umożliwia też szczegółowe postępowania wyjaśniające, analizując m.in. urządzenia i parametry techniczne operacji. CFD pozwala szybko blokować podejrzane transakcje, minimalizując straty. Jego elastyczność umożliwia dostosowanie do potrzeb instytucji oraz wspiera współpracę sektorową poprzez wymianę informacji o zagrożeniach, co zwiększa skuteczność prewencji i buduje zaufanie klientów.
Dziś liczą się wzorce zachowań klientów
Trzecie rozwiązanie antyfraudowe BIK to Platforma Weryfikacji Behawioralnej, która wykorzystuje Machine Learning do analizy indywidualnych wzorców zachowań użytkownika w bankowości internetowej i mobilnej. Dzięki temu potrafi wykryć nieuprawniony dostęp, nawet przy poprawnych danych logowania. System reaguje natychmiast, np. blokując konto lub transakcję. Szczególnie skuteczny jest przy próbach wyłudzeń z użyciem zdalnego pulpitu. Rozwiązanie to łączy technologię, bezpieczeństwo i personalizację, stanowiąc istotny element nowoczesnej strategii antyfraudowej.
Skuteczność nowoczesnych narzędzi antyfraudowych, takich jak PAF, CFD i Weryfikacja Behawioralna, znacząco wzrasta dzięki sektorowej współpracy i wymianie informacji. Wspólne działania instytucji finansowych (i nie tylko) pozwalają szybciej identyfikować nowe schematy oszustw i skuteczniej chronić klientów. Takie podejście buduje nie tylko bezpieczeństwo operacyjne, ale również zaufanie do całego sektora i rynku.
Zapraszamy przedstawicieli firm ubezpieczeniowych do kontaktu z BIK celem podzielenia się doświadczeniem i przedstawienia korelacji między ryzykiem ubezpieczeniowym i kredytowym i w jaki sposób tę korelację można wykorzystać. Porozmawiamy również o możliwości prewencji nadużyć dzięki wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia w BIK.
Masz pytania? kontakt@bik.pl
Maciej Duszczyk
dyrektor strumienia finansowego Grupy BIK








