W 2019 r. Rzecznik Finansowy (RzF) zarejestrował ponad 56 tys. wniosków i zapytań od klientów podmiotów rynku finansowego. Oznacza to, że średnio każdego dnia roboczego ponad 220 osób sygnalizowało mu swoje problemy i zwracało się o pomoc. Do RzF trafiło też 12 780 wniosków o interwencję w sprawach dotyczących ubezpieczeń gospodarczych.
Ze sprawozdania
Rzecznika za rok 2019 wynika, że coraz ważniejszym elementem jego działalności jest
udzielanie porad. Łącznie w 2019 r. eksperci RzF udzielili 34,5 tys. porad z
czego 29,8 tys. telefonicznych, a 4,7 tys. drogą e-mailową.
– Moim celem jest rozwój wszelkich form wsparcia
klientów, które pozwolą im na skuteczne rozwiązywanie swoich problemów na
etapie reklamacji w instytucji finansowej. Wierzę, że dobrze poinformowany
klient, śmiało dochodzący swoich praw będzie traktowany przez podmioty rynku
finansowego jak partner, a nie petent. Oczywiście jeśli reklamacja nie przyniesie
oczekiwanego efektu, będziemy klientów wspierać na różne sposoby w dalszych
działaniach – mówi Mariusz Golecki, Rzecznik Finansowy.
Ponad 18 tys. porad dotyczących ubezpieczeń
W 2019 r. w
zakresie ubezpieczeń gospodarczych udzielono 14 648 porad telefonicznych. 1948 porad
(13,3%) dotyczyło ubezpieczeń na życie, natomiast 12 206 porad odnosiło się do
problematyki pozostałych ubezpieczeń osobowych oraz majątkowych. Najliczniejsza
grupa rozmów dotyczyła ubezpieczeń komunikacyjnych – 8313 porad (56,8%). W tej
grupie porad dominowały rozmowy dotyczące zagadnień związanych z obowiązkowym
ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (7269 porad, 49,6%).
Do RzF napłynęły
też 3542 zapytania mailowe (90,5%) z zakresu ubezpieczeń gospodarczych.
Podobnie jak w poprzednich latach najczęstszymi problemami, z którymi spotkał
się Rzecznik, były kwestie związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi, głównie
z OC ppm.
Do sądów najczęściej idą klienci ubezpieczycieli
Z danych
zebranych przez Rzecznika Finansowego od podmiotów rynku finansowego wynika, że
klienci nieco chętniej korzystają ze swojego prawa do reklamacji. W 2019 r.
złożyli ich do podmiotów rynku finansowego aż 1,81 mln, czyli o 69 tys. więcej
niż w roku poprzednim. Rozpatrzono 1,76 mln spraw, wobec 1,74 mln w 2018 r. Spośród
365 tys. spraw dotyczących podmiotów z rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego (RUE)
rozpatrzonych zostało 348,7 tys. (95,5%).
Spośród
rozpatrzonych w 2019 r. reklamacji, zarzuty klientów zostały uznane w całości
lub w części w 57,7% reklamacji, a w 2018 r. w 55,4 %, W przypadku reklamacji
rozpatrywanych przez podmioty rynku bankowo-kapitałowego to blisko dwie trzecie
ogółu reklamacji, pozostałe reklamacje przypadały na podmioty rynku
ubezpieczeniowo-emerytalnego. W 97,1 tys. spraw z tej grupy roszczenie zostało
uznane w części bądź w całości (27,8%). Najwięcej pozytywnych rozstrzygnięć
wśród rozpatrzonych reklamacji w grupie podmiotów ubezpieczeniowych miały
zagraniczne zakłady ubezpieczeń – 38,7%.
W 2019 r.
odnotowano ponad 42 tys. wystąpień do sądów, tj. na poziomie 2018 r. Z czego 35,6
tys. to sprawy z rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego. Łączna wartość roszczeń
zgłoszonych w ich ramach to 905,15 tys. zł. Po uwzględnieniu 33,4 tys. spraw
nierozstrzygniętych z 2018 r., łączna liczba wystąpień do sądów za ubiegły rok wyniosła
76,9 tys. spraw, z czego 62,8 tys. to sprawy z RUE. W 2019 r. sądy wydały 17
tys. prawomocnych orzeczeń tj. o 2,1 tys. mniej niż w 2018 r. 14,7 tys. z nich
to sprawy z RUE, a łączna wartość zasądzonych w nich kwot to 123,72 tys. zł.
Blisko 13 tys. interwencji ubezpieczeniowych
Jednym ze
sposobów wspierania klientów, których reklamacje zostały rozpatrzone
negatywnie, jest postępowanie interwencyjne. W 2019 r. wpłynęło do Rzecznika
18,4 tys. wniosków o indywidualną interwencję wobec podmiotów rynku
finansowego. 12 142 z nich (66% ogółu) dotyczyły krajowych zakładów ubezpieczeń
i oddziałów zagranicznych ZU. To o ponad 1 tys. mniej niż w 2018 r. (13 303).
Co więcej, 424 wnioski (2,6%) odnosiły się do towarzystw działających na
zasadzie swobody świadczenia usług.
– Wciąż dostrzegamy, że część osób zwraca się do nas z
wnioskiem o interwencję przed wyczerpaniem drogi postępowania reklamacyjnego. W
takich wypadkach nie możemy rozpocząć postępowania. Podobnie jest w sytuacji
gdy sprawa nie dotyczy podmiotu rynku finansowego, została już prawomocnie
rozstrzygnięta przez sąd lub nie dostrzegamy naruszenia praw lub interesów
klientów – mówi Mariusz Golecki.
W sumie w ub.r.
do Rzecznika Finansowego wpłynęło 12 780 wniosków zgłaszanych w indywidualnych sprawach
z zakresu problematyki ubezpieczeń gospodarczych. 4242 wnioski (33,2%)
dotyczyły ubezpieczeń na życie, a 8522 (66,7%) – ubezpieczeń majątkowych i
osobowych. Wystąpienia napływały zarówno bezpośrednio od wnioskodawców (10 419
szt., 81,5%), jak też za pośrednictwem pełnomocników i innych podmiotów (2361
szt., 18,5%).
Tematyka wniosków
Najliczniejsza
grupa wniosków (4527 szt., 35,4%) odnosiła się do problematyki ubezpieczeń
komunikacyjnych. Najwięcej wystąpień dotyczyło obowiązkowych ubezpieczeń OC ppm.
– 3619 szt. (28,3%). Wnioskodawcy w tej grupie skarżyli się przede wszystkim na
całkowitą odmowę uznania roszczenia, odmowę uznania części roszczenia,
opieszałe prowadzenie postępowań likwidacyjnych, co prowadziło do
nieterminowego zaspokajania roszczeń, utrudnienia w udostępnianiu akt szkody i
brak wyczerpujących uzasadnień dla przyjmowanych przez ZU stanowisk, zarówno
gdy dotyczyły one odmowy uznania roszczenia, jak i wysokości ustalonego
odszkodowania lub świadczenia.
Zgłaszano
również uwagi odnośnie do sposobu likwidacji szkody, poprzez nieuprawnione
kwalifikowanie jej jako szkody całkowitej. Problemy dotyczyły również m.in.
uzyskania pełnej rekompensaty za najem pojazdu zastępczego, prawa osoby
poszkodowanej do decydowania o wyborze części stosowanych do naprawy pojazdu,
zasadności stosowania amortyzacji części i innych materiałów, wypłaty
odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu oraz obniżania przez
zakład ubezpieczeń stawek za roboczogodziny.
W odniesieniu do
szkód na osobie najczęściej pojawiały się zarzuty dotyczące ustalania zbyt
niskiego poziomu świadczeń z OC sprawcy szkody – w tym zarzuty dotyczące
zaniżania uszczerbku na zdrowiu, zbyt niskiej kwoty zadośćuczynienia za doznaną
krzywdę, zaniżania bądź odmowy wypłaty stosownego odszkodowania w przypadku
znacznego pogorszenia sytuacji życiowej po śmierci osoby najbliższej oraz
zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę przyznawanego najbliższym
członkom rodziny.
Drugie miejsce
zajmowały sprawy dotyczące nieprawidłowości w dziale I. Najliczniejsza grupa wystąpień
odnosiła się do ubezpieczeń wypadkowych i chorobowych będących uzupełnieniem
ubezpieczeń na życie – 2922 wnioski (22,9%). 712 wnioski (5,5%) odnosiły się do
ubezpieczeń na życie, a 559 (4,4%) dotyczyło polis z UFK.
Najczęściej
podnoszone zarzuty pod adresem zakładów życiowych dotyczyły odmowy uznania
roszczenia, sporu odnośnie do wysokości świadczenia, opieszałości w prowadzonym
postępowaniu odszkodowawczym, zbyt niskiej bądź całkowitej odmowy wypłaty
wartości wykupu polisy, proponowanej osobom wypowiadającym umowę w czasie jej
trwania oraz wysokich opłat likwidacyjnych.
Ostatecznie w
2019 r. Rzecznik podjął interwencję w 15,3 tys. spraw. 11 056 z nich (86,5%
ogólnej puli sektorowej) dotyczyło ubezpieczeń gospodarczych Spośród 11,2 tys.
spraw interwencyjnych zakończonych w 2019 r. 2,8 tys. interwencji zakończyło
się pozytywnie dla klienta lub częściowo pozytywnie. To oznacza, że co czwarta
interwencja zakończyła się zmianą stanowiska podmiotu rynku finansowego na korzyść
wnioskodawcy. W pozostałych przypadkach klient otrzymywał tzw. pismo kończące
zawierające wnioski płynące z postępowania i argumenty prawne. W wyniku
interwencji RzF łącznie w odniesieniu do 2009 wniosków dotyczących ubezpieczeń
gospodarczych (22,4%) nastąpiła zmiana stanowiska na korzyść wnioskodawcy.
Polubowne rozwiązywanie sporów
Alternatywą dla
postępowania interwencyjnego jest tzw. postępowanie polubowne. W 2019 r.
wpłynęło 2,7 tys. wniosków o pozasądowe rozwiązanie sporu. 1971 dotyczyło sektora
ubezpieczeniowego. W 369 przypadkach udało się osiągnąć ugodę lub porozumienie.
Dzięki temu klienci uzyskali łącznie 3,7 mln zł z ogólnej kwoty 8,4 mln zł
zgłoszonych roszczeń, bez konieczności przeprowadzania postępowania sądowego. W
sprawach, które nie zakończyły się ugodą, Rzecznik wydał 1692 opinii.
– Opinia zawiera bezstronną ocenę prawną stanu
faktycznego opartą o wszystkie dokumenty przedstawione przez strony w
postępowaniu. Klient wyposażony w taką wiedzę może z większą świadomością
podjąć decyzję co do dalszych działań, w szczególności skierowania powództwa na
drogę postępowania sądowego – mówi Mariusz
Golecki.
Wsparcie w sądach
W postępowaniach
sądowych Rzecznik wspiera klientów instytucji finansowych tzw. istotnym
poglądem w sprawie. W 2019 r. Rzecznik przedstawił sądowi rozpatrującemu sprawę
1069 takich poglądów, wobec 552 w 2018 r. Rzecznik Finansowy przedstawiał także
opinie w sprawach wymagających rozstrzygnięcia przez Sąd Najwyższy, którego
stanowisko na długie lata kształtuje linię orzeczniczą. Warto dodać, że w 2019
r. same sądy częściej zwracały się o istotny pogląd w sporach związanych z
rynkiem bankowo-kapitałowym. W 2019 r. Rzecznik Finansowy dwukrotnie
wykorzystał możliwość wystąpienia z wnioskiem o uchwałę w celu rozstrzygnięcia
rozbieżności w orzecznictwie sądów powszechnych i SN. Wniósł też pierwszą
skargę nadzwyczajną do Sądu Najwyższego. Dotyczy ona sprawy, w której powódka
przez błąd sądu straciła szansę na wygraną w procesie dotyczącym polisy
inwestycyjnej.
– Wnioski o uchwałę Sądu Najwyższego i istotne
poglądy mają na celu ograniczenie liczby spraw sądowych. Usunięcie rozbieżności
w orzecznictwie i ukształtowanie określonej linii orzeczniczej sprzyja
rozwiązywaniu sporów na etapie przedsądowym –
mówi Mariusz Golecki.
Artur
Makowiecki
news@gu.home.pl