Blog - Strona 1266 z 1419 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1266

Odpowiedzialni w każdym czasie! Jak InterRisk przygotował się do pandemii koronawirusa

0

W obliczu nowej i niezwykle trudnej sytuacji, w której znaleźliśmy się z powodu pandemii koronawirusa, InterRisk postawił przed sobą dwa priorytetowe cele: bezpieczeństwo Klientów, Partnerów, Pracowników i ich rodzin, a także wparcie działań biznesowych Partnerów.

– Najważniejsza dla nas jest ochrona zdrowia, a także zapewnienie, że firma będzie działała bez zarzutu. Z myślą o tym podjęliśmy decyzję o zmianie modelu funkcjonowania organizacji. Szybko zareagowaliśmy i dzięki temu, pracując zdalnie, zachowaliśmy pełną ciągłość działania, również biznesową. Nie byłoby to możliwe bez zaangażowania naszych pracowników, którzy jak zwykle są niezastąpieni i stanowią o sile naszej spółki – mówi Piotr Narloch, Prezes Zarządu InterRisk.

Pomimo tak nagłego i szybkiego rozwoju stanu zagrożenia nasza Spółka była przygotowana. Już w 2012 roku przygotowaliśmy „Procedurę ciągłości działania”, którą regularnie aktualizowaliśmy. Dzięki temu mamy gotowe scenariusze postępowania. Nie sądziliśmy jednak, że kiedykolwiek będziemy musieli wprowadzić plan działania, który stworzyliśmy na wypadek sytuacji kryzysowej. A jednak właśnie teraz się z nią mierzymy.

Wszyscy musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu i wdrożeniu planu możemy nadal pracować bez zakłóceń. Każdy z naszych pracowników w pełni angażuje się w wykonywanie swoich obowiązków. Zarówno Klienci, jak i Partnerzy mogą liczyć na nasze wsparcie – mówi Daniel Kaliszuk, Członek Zarządu InterRisk.

Dostosowaliśmy nasz sposób funkcjonowania i wdrożyliśmy wiele działań

  1. Pracujemy w modelu rozproszonym. Jesteśmy jednak do dyspozycji naszych Partnerów biznesowych i Klientów – żadne zapytanie nie pozostanie bez odpowiedzi. Właśnie w takich okolicznościach staramy się być jeszcze bardziej pomocni niż zawsze.

  2. Mamy niezbędne narzędzia, aby być w kontakcie z innymi i bez zakłóceń możemy wykonywać swoje obowiązki. Zachęcamy, aby kontaktować się z nami poprzez e-mail czy telefon. Spotkania ograniczamy do minimum – korzystamy z telekonferencji i wideokonferencji.

  3. Klienci i Partnerzy mogą korzystać z naszych usług elektronicznie. Dotyczy to całego procesu – od zawarcia polisy, poprzez obsługę, likwidację i rozliczenie.

  4. Zachęcamy i rekomendujemy, aby korzystać z możliwości zawarcia polisy mobilnej. Dzięki temu można kupić ubezpieczenie bez wychodzenia z domu. Proces wystawienia oferty i wniosku jest intuicyjny, a jego przebieg jest podobny do procesu wystawiania polisy tradycyjnej. Odbywa się to poprzez nasz portal sprzedażowy i e-mail, a płatność możliwa jest za pośrednictwem PayU. Nasi pracownicy zawsze służą pomocą, jeżeli pojawią się jakiekolwiek trudności lub wątpliwości.

  5. Wprowadziliśmy zdalny proces oferowania i zawierania umów ubezpieczeń korporacyjnych:
    • Zawarcie umowy ubezpieczenia oraz potwierdzenie dokumentów ubezpieczeniowych realizujemy, używając podpisu kwalifikowanego lub podpisu odtworzonego mechanicznie.
    • Ocenę ryzyka przeprowadzamy w oparciu o informacje, dane, oświadczenia złożone przez Klienta lub reprezentującego go brokera.
    • Warunki zawarcia umowy ubezpieczenia zarówno w przypadku kontynuacji uprzednio zawartej umowy, jak i nowej umowy czy zmiany warunków trwającej umowy ustalamy indywidualnie, uwzględniając realny kontekst funkcjonowania przedsiębiorcy czy instytucji.

  6. Wiodąca pozycja na rynku gwarancji ubezpieczeniowych zobowiązuje! Zachowujemy ciągłość skomplikowanego prawnie procesu udzielania gwarancji:
    • W takim stopniu, w jakim jest to prawnie możliwe, wykorzystujemy podpis elektroniczny do zawarcia umów w sprawie udzielania gwarancji, aneksów do tych umów, ustanawiania zabezpieczeń, wystawiania listów gwarancyjnych.
    • Wystąpiliśmy do kluczowych Beneficjentów – instytucji publicznych – o honorowanie dokumentu gwarancji z podpisem elektronicznym.
    • Biorąc pod uwagę fakt, że niektóre przepisy (np. prawo wekslowe) uniemożliwiają w świetle obecnych interpretacji wykorzystanie zdalnych technik, wprowadziliśmy dyżury zarówno w Centrali, jak i w naszych Oddziałach.

  7. Oferujemy w pełni elektroniczną likwidację szkód, która pozwala uniknąć spotkań z osobami trzecimi w zamkniętych pomieszczeniach, jak dom czy mieszkanie. W procesie likwidacji:
    • Udostępniamy 3 kanały elektronicznego zgłaszania szkód.
    • Klient może samodzielnie zlikwidować szkodę, korzystając z aplikacji, do której link otrzymuje po zgłoszeniu szkody. Aplikacja umożliwia przekazanie zdjęć do wyceny niezależnie od ich wielkości czy liczby.
    • Dla naszych Klientów dostępne są również wideooględziny, dzięki którym nie ma potrzeby spotykania się z Rzeczoznawcą.

  8. Nasi konsultanci zajmujący się usługą assistance także funkcjonują w trybie zdalnym. Do dyspozycji pozostaje 360 firm pomocowych i 1700 holowników na terenie naszego kraju. W kwestii świadczenia usług assistance poza granicami Polski, dostosowujemy się do odpowiednich przepisów prawa.

  9. Każdy z warsztatów w ramach naszej Sieci Warsztatów Partnerskich działa bez zakłóceń. Nasi Klienci mogą więc bez problemu korzystać z ich usług, gdy zajdzie taka potrzeba.

  10. Jesteśmy ze sobą w stałym kontakcie. Dyrektorzy Oddziałów codziennie spotykają się z Zarządem poprzez telekonferencję, podczas której na bieżąco omawiają potrzeby sieci sprzedaży i Partnerów biznesowych. Nasi pracownicy pozostają w ciągłym kontakcie z kolegami i koleżankami z pracy.

  11. Pracownicy naszych Oddziałów nadal sprawnie wykonują swoje obowiązki, jednak w trybie zdalnym. Klienci i Partnerzy bezproblemowo się z nami skontaktują poprzez e-mail czy telefon. Ponadto nadal przyjmowana jest poczta i przesyłki kurierskie. 

  12. Na bieżąco monitorujemy zdrowie naszych pracowników i ich rodzin. Regularnie przekazujemy informacje, jak minimalizować ryzyko zarażenia koronawirusem.

  13. W naszym Centrum Rozliczeniowym także zostały wprowadzone procedury dostosowane do obecnie panującej sytuacji.
    • Skany lub zdjęcia dokumentów, które wymagają dostarczenia do Ubezpieczyciela, Pośrednicy i Klienci mogą przesyłać na skrzynkę korespondencja@interrisk.pl lub na skrzynki przeznaczone dla Pośredników w każdym Oddziale. Oryginały dokumentów można będzie przekazać po unormowaniu sytuacji.
    • Wprowadziliśmy także elektroniczny obieg dyspozycji wypłat zwrotów składek dla Klientów, wysyłamy do Klientów informacje ustawowe i polisy prolongowane.
    • Nasze Centrum Rozliczeniowe dostępne jest pod telefonem w godzinach 8-19.

  14. Ponadto udostępniamy ważne informacje na naszej stronie internetowej i profilu na Facebooku. Stawiamy również na promocję poprzez kanały elektroniczne. Wykorzystamy materiały informacyjne i promocyjne w wersji elektronicznej, a na Facebooku opublikujemy posty, które Pośrednicy będą mogli wykorzystywać na swoich profilach.

  15. Naszym priorytetem jest zdrowie naszych Klientów, Pośredników oraz pracowników. Klientów zachęcamy do kontaktów z lekarzem za pomocą Internetu i konsultacji telefonicznych. Jest to szczególnie ważne dla osób starszych i przewlekle chorych.

InterRisk Towarzystwo Ubezpieczeń Spółka Akcyjna

Vienna Insurance Group

EIOPA rekomenduje krajowym nadzorom elastyczne podejście do sprawozdawczości zakładów

0

Na stronie Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) ukazały się opublikowane 20 marca rekomendacje Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) dla organów nadzoru dotyczące elastycznego podejścia nadzorczego w zakresie terminów raportowania i ujawniania informacji dla celów Wypłacalność II sporządzanych przez zakłady ubezpieczeń/reasekuracji (ZU/R) oraz zakłady ubezpieczeń/reasekuracji tworzące grupy ubezpieczeniowe z uwagi na obecną sytuację związaną z pandemią COVID-19.

Wspomniany na wstępie dokument zawiera następujące rekomendacje dotyczące zmiany terminów i zakresu przekazywanych oraz ujawnianych informacji sporządzanych przez ZU/R oraz grupy ubezpieczeniowe na potrzeby systemu Wypłacalność II odnoszące się odpowiednio do:

1. sprawozdań rocznych za 2019 rok:

EIOPA rekomenduje przesunięcie dla ZU/R oraz grup ubezpieczeniowych dotychczasowego terminu przekazania regularnego sprawozdania do celów nadzoru (RSR) o 8 tygodni.

Urząd zaleca też przesunięcie dla ZU/R dotychczasowego terminu przekazania rocznych formularzy sprawozdawczych zawierających dane ilościowe (roczne QRT) o 8 tygodni, z wyłączeniem formularzy sprawozdawczych dotyczących: zawartości przekazywanych informacji (S.01.01), informacji podstawowych – informacji ogólnych (S.01.02), bilansu (S.02.01), prognozy przyszłych przepływów pieniężnych brutto (S.13.01), wpływu środków dotyczących gwarancji długoterminowych (S.22.01), środków własnych (S.23.01), wyliczenia kapitałowego wymogu wypłacalności (S.25.01 – S.25.03) oraz formularzy sprawozdawczych, które nie zostały przekazane w ramach QRT za IV kwartał 2019 r. z uwagi na zastosowane zwolnienia (dotyczy S.06.02, S.06.03, S.12 i S.17). W przypadku wskazanych formularzy dotychczasowy termin przekazania informacji do organu nadzoru zgodnie z rekomendacją przedstawioną przez EIOPA powinien zostać wydłużony o 2 tygodnie.

EIOPA rekomenduje również przesunięcie dla grup ubezpieczeniowych dotychczasowego terminu przekazania rocznych formularzy sprawozdawczych zawierających dane ilościowe (roczne QRT dla grup) o 8 tygodni, z wyłączeniem formularzy sprawozdawczych dotyczących: zawartości przekazywanych informacji (S.01.01), informacji podstawowych – informacji ogólnych (S.01.02), bilansu (S.02.01), wpływu środków dotyczących gwarancji długoterminowych (S.22.01), środków własnych (S.23.01), wyliczenia kapitałowego wymogu wypłacalności (S.25.01 – S.25.03), wykazu podmiotów objętych zakresem nadzoru nad grupą (S.32.01). W przypadku wskazanych formularzy dotychczasowy termin przekazania informacji do organu nadzoru zgodnie z rekomendacją EIOPA powinien zostać wydłużony o 2 tygodnie.

Instytucja unijna zaleca też przesunięcie dla ZU/R oraz grup ubezpieczeniowych dotychczasowego terminu ujawnienia sprawozdania na temat wypłacalności i kondycji finansowej (SFCR) o 8 tygodni, z wyłączeniem formularzy dotyczących: bilansu (S.02), wpływu środków dotyczących gwarancji długoterminowych (S.22), środków własnych (S.23), wyliczenia kapitałowego wymogu wypłacalności (S.25). W przypadku wskazanych formularzy dotychczasowy termin ujawnienia informacji, zgodnie z rekomendacją przedstawioną przez EIOPA, powinien zostać wydłużony o 2 tygodnie.

Dodatkowo ZU/R we właściwym terminie określonym na publikację SFCR (zgodnie z rekomendacją Urzędu) powinny ujawnić stosowne informacje odnośnie do wpływu COVID-19 na dane i informacje ujawniane w ramach SFCR.

2. sprawozdań za I kwartał 2020 r.:

EIOPA rekomenduje przesunięcie dla ZU/R oraz grup ubezpieczeniowych dotychczasowego terminu przekazania kwartalnych formularzy sprawozdawczych zawierających dane ilościowe (kwartalne QRT i kwartalne QRT dla grup) oraz kwartalnych danych na potrzeby stabilności finansowej (kwartalne QRT FS i kwartalne QRT FS dla grup) o 1 tydzień, z wyłączeniem w ramach kwartalnego QRT i kwartalnego QRT dla grup formularza sprawozdawczego dotyczącego: instrumentów pochodnych – transakcji (S.08.02). W przypadku wskazanego powyżej formularza dotychczasowy termin przekazania informacji do organu nadzoru (zgodnie z rekomendacją przedstawioną przez EIOPA) powinien zostać wydłużony o 4 tygodnie. Jednocześnie ZU/R powinny oszacować kapitałowy wymóg wypłacalności na koniec I kwartału 2020 r. (a nie ograniczyć się do podania informacji o ostatnio oszacowanym kapitałowym wymogu wypłacalności) i odpowiednio zaraportować w kwartalnym QRT za I kwartał 2020 r.

UKNF poinformował, że obecnie uczestniczy w pracach legislacyjnych w ramach „Tarczy Antykryzysowej”, aby wdrożyć powyższe przedmiotowe rekomendacje poprzez odpowiednie dostosowanie aktualnie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz.U. z 2019 r., poz. 381 z późn. zm.) do rekomendowanych przez EIOPA terminów dotyczących wymogów sprawozdawczych.

Dodatkowo 23 marca Urząd przekazał drogą mailową do zakładów instrukcje dotyczące kwestii technicznych w zakresie przekazywanych rocznych i kwartalnych formularzy sprawozdawczych dla celów Wypłacalność II.

(AM, źródło: UKNF)

Ergo Hestia: Eksperckie webinaria związane z koronawirusem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ergo Hestia rozpoczyna cykl wykładów dla pracowników i agentów, podczas których eksperci z różnych dziedzin będą odpowiadali na zadawane im pytania. Dzięki temu uczestnicy webinariów będą mogli otrzymać rzetelne informacje o sprawach związanych z koronawirusem.

Wykłady dla pracowników i agentów będą odbywały się co tydzień, w każdą środę. Pierwsze wirtualne spotkanie zostało zaplanowane na  25 marca. Ekspertem będzie prof. dr hab. Włodzimierz Gut – wirusolog z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny. Podczas webinarium wyjaśni, co należy wiedzieć o koronawirusie, i przekaże, jak najlepiej minimalizować zagrożenie.

Podczas wykładu na żywo będzie można zadawać pytania. Transmisja rozpocznie się o godzinie 12:00. Pracownicy i agenci otrzymają link do specjalnej strony, poprzez którą będą mogli na żywo oglądać i komentować transmisję.

Ergo Hestia deklaruje, że treści z webinariów będą dostępne dla wszystkich już po zakończeniu wykładów.

(AM, źródło: Ergo Hestia)

Warta wprowadziła zdalne zawieranie umów u agentów

0

W związku z rozwijającym się zagrożeniem dotyczącym koronawirusa Warta wdrożyła możliwość zdalnego wystawiania polis przez agentów.

Obecnie pośrednicy Warty mogą oferować klientom polisy majątkowe i życiowe, wykorzystując rozwiązania do sprzedaży zdalnej. Dotyczy to zarówno produktów marki Warta, jak i HDI. Firma zapewnia, że sam proces sprzedaży został maksymalnie uproszczony.

– Od samego początku rozwijania się problemu epidemiologicznego zachęcamy naszych klientów do zdalnego kontaktu z naszymi pośrednikami, wykorzystując do tego celu internet i telefon. Teraz zakup polis majątkowych i życiowych Warty może się odbyć bez bezpośredniego kontaktu, dzięki czemu również w tak trudnym okresie możemy bezpiecznie zapewnić sobie ochronę ubezpieczeniową. Z drugiej strony nasi klienci nie tracą profesjonalnego doradztwa, jakie na co dzień otrzymywali od naszych agentów, tak aby ubezpieczenie w pełni odpowiadało wskazanym potrzebom – podkreśla Jarosław Piątkowski, wiceprezes Warty odpowiedzialny za sprzedaż. – W ten projekt zaangażowaliśmy bardzo szeroką grupę naszych pracowników, odpowiedzialnych między innymi za sprzedaż, produkty i systemy informatyczne. Ich zaangażowanie przełożyło się na bardzo szybkie udostępnienie nowych rozwiązań klientom i agentom. Niezwykłą pracę wykonali także nasi regionalni menadżerowie sprzedaży, którzy za pomocą zdalnych rozwiązań pomogli agentom sprawnie przestawić się na pracę w obecnych realiach sprzedaży ubezpieczeń – dodaje.

Osoby, które chcą zdalnie zawrzeć umowę ubezpieczenia Warty u pośrednika, mogą znaleźć numer telefonu czy adres e-mail do agentów na jej stronie internetowej lub za pomocą wyszukiwarki na profilu ubezpieczyciela w aplikacji Facebook Messenger. Składkę można opłacić za pomocą płatności elektronicznych.

Warta podkreśla, że obecnie oprócz sprzedaży również wszystkie sprawy związane ze szkodą klienta lub jej obsługą realizowane są zdalnie, za pomocą strony internetowej, Facebook Messenger lub infolinii. Klienci, którzy zgłosili szkodę majątkową (np. samochodu lub w mieszkaniu), mogą śledzić status zgłoszonej szkody za pomocą aplikacji Warta Mobile, która zapewnia również bezpośredni kontakt z opiekunem szkody zajmującym się daną sprawą.

(AM, źródło: Warta)

Punkta sprzedaje coraz więcej polis

0

W 2019 roku internetowa multiagencja Punkta zebrała ponad 60 mln zł składki, o 75% więcej niż rok wcześniej. Liczba kalkulacji przeprowadzonych za pośrednictwem firmy zwiększyła się o 84%, natomiast sprzedanych polis – o 124%. W tym roku Punkta planuje utrzymanie dotychczasowego tempa wzrostu.

Multiagencja podkreśla, że dane za styczeń pozwalają jej na optymizm w kwestii realizacji tegorocznych planów biznesowych. W pierwszym miesiącu 2020 r. liczba kalkulacji wzrosła o 39% r/r. Przełożyło się to na 131% wzrost liczby sprzedanych polis komunikacyjnych.

– Jesteśmy zadowoleni z osiągniętych wyników. Konsekwentnie rok do roku rośniemy dwukrotnie, co oznacza, że nasze procesy i oferty, które pokazujemy klientowi, są dobre. Cieszy też pozytywny poziom konwersji – skala wzrostu liczby sprzedanych polis przewyższa wskaźnik kalkulacji. Wyniki potwierdzają zaufanie klientów do naszego modelu. Wskazują na rosnącą rolę w dystrybucji ubezpieczeń dużych agregatorów, które za chwilę będą odgrywać wiodącą rolę w obrocie direct. Oczywiście, na tym etapie rozwoju rynku nie jesteśmy w stanie walczyć z jego główną tendencją, czyli modelem ROPO (research online, purchase offline). Mamy natomiast ogromną bazę klientów zamykającą się w 6-cyfrowej liczbie. Jako pierwsi na rynku zintegrowaliśmy się z Euroins. Rozpoczęliśmy też współpracę z Wartą. Na razie sprzedajemy ofertę tego towarzystwa przez nasze call center. Jest to jednak pierwszy etap pełnej integracji. Uruchamiamy też programy partnerskie, dzięki którym nasi klienci mogą mądrze wydać pieniądze i obniżyć koszty zakupu polis – mówi Sławomir Bilik, prezes multiagencji Punkta.

W 2019 roku witryny multiagencji odwiedziło ponad 7 mln osób,  o 57% więcej niż roku poprzednim. Z kolei liczba unikalnych użytkowników (ponad 5 mln osób) wzrosła o 51% r/r.

– Wzmacnianie się directowego modelu sprzedaży ubezpieczeń, czyli również internetowych multiagencji, pozwala mieć nadzieję na znaczący rozwój tego sektora w kolejnych latach. Może też stymulować tradycyjnych pośredników do przyjęcia tzw. online-owej perspektywy. Co do zasady, oba modele dążą bowiem w tym samym kierunku – uważa Sławomir Bilik.

(AM, źródło: Punkta)

Laury „Parkietu” dla TFI PZU

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU zdobyło tytuł „TFI Roku”. Gazeta Giełdy i Inwestorów „Parkiet” nagrodziła firmę za rozwój platformy inwestycyjnej inPZU oraz wyniki funduszy dłużnych. Dwa z nich – Fundusz PZU Papierów Dłużnych Polonez i PZU Dłużny Rynków Wschodzących – zdobyły statuetki „Złote Portfele” za wysokie stopy zwrotu, poziom aktywów i stabilność wyników.

– Bardzo dziękuję redakcji „Parkietu” za te trzy prestiżowe nagrody. Jestem bardzo dumny z tego wyróżnienia. Chciałbym szczególnie podziękować naszym zarządzającym za profesjonalizm, zaangażowanie oraz umiejętności pomnażania kapitału – mówi prezes TFI PZU Robert Kubin.

TFI PZU to jedno z najstarszych towarzystw w Polsce. Zarządza aktywami o wartości ponad 30 mld zł. Platforma internetowa inPZU umożliwia szybki zakup funduszy pasywnych. Każdy fundusz ma stałą opłatę w wysokości 0,5%.

– TFI PZU jest również jednym z liderów na rynku Pracowniczych Planów Kapitałowych, któremu zaufały m.in. PKN Orlen, a więc zatrudniająca kilkanaście tysięcy pracowników największa firma w Europie Środkowo-Wschodniej, Grupa Energa, Coca-Cola, PKP Intercity, Orbis, Poznańskie Zakłady Zielarskie Herbapol, Wittchen i Vistula – dodaje wiceprezes TFI PZU Marcin Żółtek.

Fundusz PZU Papierów Dłużnych Polonez inwestuje głównie w średnio- i długoterminowe obligacje skarbowe emitowane w Polsce i na rynkach zagranicznych. Z kolei PZU Dłużny Rynków Wschodzących inwestuje w dłużne papiery rządowe lub instrumenty rynku pieniężnego (zagraniczne i polskie).

(AM, źródło: PZU

Francja: Ubezpieczyciele solidarni z biznesem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Organizacja ubezpieczycieli francuskich, Federation Francaise de l’Assurance (FFA) oświadczyła, że jej członkowie wniosą sumę sięgającą 200 mln euro do funduszu ustanowionego przez rząd, mającego na celu pomoc firmom w przejściu przez okres istotnego spadku aktywności wskutek kryzysu epidemicznego.

Rząd Francji prowadził z ubezpieczycielami rozmowy, których przedmiotem był plan pomocy firmom w sytuacji, gdy wiele z nich, takich jak bary i restauracje, jest zamkniętych na mocy zarządzenia. FFA potwierdza, że prawie wszystkie polisy ubezpieczeniowe dla firm – na wypadek przerwy w działalności, zakłócenia łańcucha dostaw, odwołania wydarzenia czy niemożności dostarczenia – nie obejmują epidemii. Minister finansów Francji powiedział, że czeka na innowacyjne propozycje ubezpieczycieli dotyczące zaprojektowania produktu ubezpieczeniowego, który ulepszy ochronę na wypadek dużych ryzyk zdrowotnych w przyszłości.

(AC za Reuters)

Euler Hermes: Koronawirus a gospodarki w 2020 roku

0

Eksperci Allianz Research i Działu Analiz Ekonomicznych Euler Hermes zweryfikowali scenariusze perspektyw gospodarczych na 2020 r. Ich zdaniem w pierwszej połowie tego roku należy spodziewać się ostrej globalnej recesji w przeważającej większości gospodarek rozwiniętych i wschodzących, po której nastąpi ożywienie w kształcie litery „U”. Koszt powstrzymania epidemii może stanowić w skali miesiąca nawet 20–30% wstrząsu, jaki ponosi obecnie każda z gospodarek.

Epidemia COVID-19 wywołuje duże poruszenie w handlu międzynarodowym. Według Allianz i Euler Hermes, każdy kwartał zakłóceń w handlu międzynarodowym będzie kosztować handel światowy 722 mld USD, głównie z powodu obostrzeń wprowadzonych na granicach Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych.

– Zmniejszyliśmy nasze szacunki dotyczące wzrostu światowego PKB w 2020 r. do +0,8% z wcześniejszych +2,4%. Spodziewamy się, że w II kwartale światowy PKB skurczy się o -15% w ujęciu rocznym, czyli o tyle samo, co w latach 2008–2009 łącznie. W tym kontekście spodziewamy się wzrostu PKB o 0,5% w USA i spadku PKB o 1,8% w strefie euro i w Niemczech – powiedział Ludovic Subran, główny ekonomista Allianz i Euler Hermes.

Zakładając, że działania ograniczające rozprzestrzenianie się choroby zakończą się sukcesem, Allianz i Euler Hermes spodziewają się ożywienia działalności gospodarczej w drugiej połowie 2020 r. Wyjście z recesji będzie nadal stanowić poważne wyzwanie dla niektórych firm, zwłaszcza dla tych nadmiernie zadłużonych i mających mały kapitał własny, ponieważ straty w obrotach podczas kryzysu będą trudne do zrekompensowania do końca roku. Eksperci obu firm szacują, że liczba bankructw przedsiębiorstw na świecie wzrośnie o 13%.

– Po kryzysie świat będzie innym miejscem. COVID-19 z pewnością zmieni nasze postrzeganie inwestycji w zdrowie i zdefiniowania kapitalizmu sprzyjającego integracji społecznej; „miękkiej siły Chin”; globalizacji; walki ze zmianami klimatu – kolejne gwałtowne, prawdopodobne wyzwanie zbiorowe przed nami i być może także to, w jaki sposób oszczędzamy na różne, także nieprzewidziane wydarzenia życiowe – uważa Ludovic Subran.

(AM, źródło: MultiAN)

Rynek ubezpieczeń: Sektor życiowy coraz bliżej stabilizacji

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ubiegły rok był stosunkowo udanym okresem dla polskiego sektora ubezpieczeń. Niewiele zabrakło, aby dzięki świetnym wynikom sprzedaży ubezpieczeń na życie i wypadkowych działowi I udało się odwrócić obserwowany od kilku lat trend spadkowy. Z kolei na rynku non-life doszło ostatecznie do dawno niewidzianej obniżki wartości przypisu z OC posiadaczy pojazdów lądowych, a mimo to ów segment ponad dwukrotnie poprawił swój wynik techniczny.

Z opublikowanego 23 marca raportu Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) zatytułowanego „Biuletyn Kwartalny. Rynek ubezpieczeń 4/2019” wynika, że w 2019 roku polscy ubezpieczyciele zebrali łącznie 63 381,25 mln zł składek brutto. Rezultat ten był o 2,69% wyższy od odnotowanego w 2018 r. (62 161,26 mln zł). Zakłady ubezpieczeń wypłaciły 40 868,59 mln zł odszkodowań i świadczeń – o 1,95% mniej niż w poprzednim roku (41 680,46 mln zł). Wynik techniczny rynku uplasował się na poziomie 6179,08 mln zł (6015,77 mln zł rok wcześniej, +2,71% r/r), natomiast zysk netto sięgnął 7224,13 mln zł, wobec 6689,01 mln zł dwanaście miesięcy wcześniej (+8% r/r).

Coraz lepszy wynik z polis na życie i wypadkowych

Na koniec grudnia 2019 r. dział I legitymował się przypisem wielkości 21 266,39 mln zł. Był to rezultat o 2,01% słabszy od uzyskanego rok wcześniej (21 702,49 mln zł). Poziom wskaźnika spadku wyniku sprzedażowego „życiówki” był dużo niższy od różnicy pomiędzy 2018 a 2017 rokiem (-11,63%) oraz najniższym z odnotowanych w ub.r. w poszczególnych okresach rozliczeniowych, tj. po 3, 6 i 9 miesiącach roku (kolejno: -7,75%, -4,9% oraz -3,11%).

Spadek przypisu w dziale I był spowodowany mocną obniżką wyniku z dystrybucji w segmencie polis z UFK (gr. 3), który wypracował składkę o wartości 6830,12 mln zł – o 14,5% niższą od uzyskanej w 2018 r. (7988,37 mln zł). Utrzymany został natomiast wzrostowy trend sprzedaży w gr. 1. Roczny przypis z polis na życie wyniósł 7860,74 mln zł, wobec 7554,43 mln zł przed rokiem (+4,5% r/r). Kolejną poprawę zanotowano również w segmencie ubezpieczeń wypadkowych (gr. 5), których sprzedaż przyniosła 6320,79 mln zł – o 6,94% więcej niż w 2018 r. (5910,72 mln zł).

Zyski rosną, wartość odszkodowań spada

Wynik finansowy netto towarzystw życiowych za 2019 r. uplasował się na poziomie 2584,17 mln zł – o 5,72% wyższym od ubiegłorocznego (2444,28 mln zł). Spadła natomiast łączna kwota wypłaconych odszkodowań i świadczeń brutto, osiągając na koniec roku wartość 18 565,7 mln zł (21,487,18 mln zł rok wcześniej, -13,6% r/r). Rentowność techniczna sektora wyniosła z kolei 3248,34 mln zł (3082,06 mln zł przed rokiem, +5,39% r/r).

Działalność majątkowa (łącznie)

Z kolei towarzystwa z działu II zebrały w 2019 roku 42 564,86 mln zł składek brutto – o 5,2% więcej, niż w 2018 r. (40 458,77 mln zł).

OC: coraz wyższy wynik techniczny, mimo spadku przypisu

Przypis składki z OC posiadaczy pojazdów lądowych (w tym posiadaczy pojazdów mechanicznych – działalność bezpośrednia) wyniósł 14 924,34 mln zł. Rok wcześniej zakłady zebrały z powyższego tytułu 15 180,18 mln zł (-1,69% r/r). Z kolei roczny przypis składki w AC pojazdów lądowych wyniósł 8668,73 mln zł – o 4,65% więcej niż przed rokiem (8302,7 mln zł). W 2019 r. towarzystwa wypłaciły w sumie 9451,29 mln zł odszkodowań i świadczeń z OC ppl. – o 5,5% więcej niż przed rokiem (8958,23 mln zł). Z kolei łączna kwota roszczeń wypłaconych z AC uplasowała się na poziomie 5544,86 mln zł (4961,34 mln zł rok wcześniej, +11,76% r/r). Wynik techniczny w OC ppl. wyniósł 902,67 mln zł. Był to rezultat ponad dwukrotnie wyższy – o 102,9% – od odnotowanego dwanaście miesięcy wcześniej (444,88 mln zł). Mocny spadek odnotowano natomiast w AC, gdzie wynik techniczny wyniósł 458,09 mln zł, wobec 792,44 mln zł na koniec grudnia 2018 r. (-42,19% r/r).

Spadek rentowności technicznej

Wynik finansowy netto firm majątkowych za 2019 r. wyniósł 4639,95 mln zł i był o 9,31% wyższy od rezultatu uzyskanego 12 miesięcy wcześniej (4244,73 mln zł). Wynik techniczny sektora osiągnął poziom 2930,74 mln zł. Rezultat ten było o 0,1% niższy od wykazanego na koniec grudnia 2018 r. (2933,64 mln zł). W ubiegłym roku dział II wypłacił łącznie 22 302,89 mln zł odszkodowań i świadczeń brutto – o 10,45% więcej niż rok wcześniej (19 485,36 mln zł).

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl

Biznes grupowy AXA jest nie do zatrzymania

0
Janusz Arczewski

Rozmowa z Januszem Arczewskim, członkiem zarządu AXA Życie

Aleksandra E. Wysocka: – Ilu pracowników posiada obecnie ubezpieczenie grupowe w AXA?

Janusz Arczewski: – Zbliżamy się do liczby 500 tys. klientów, co uważam za duży sukces. Nasz portfel dzielimy na kilka segmentów: koncerny międzynarodowe, duże korporacje, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz grupy nieformalne, zwane czasami grupami otwartymi. Rośniemy średnio o 100 tys. ubezpieczonych rok do roku, licząc łącznie wszystkie segmenty.

Jak ta liczba pół miliona osób dzieli się między poszczególne segmenty?

– 60% przypada na firmy powyżej 30 osób, po 20% na mniejsze przedsiębiorstwa i grupy nieformalne. Dla ogólnej równowagi w portfelu kluczowe znaczenie ma to, że rośniemy we wszystkich segmentach i we wszystkich kanałach. Rynek ubezpieczeń indywidualnych na życie od kilku lat jest bardzo trudny i zdecydowaliśmy się postawić na ubezpieczenia grupowe, które stały się podstawą naszego biznesu życiowego.

W jaki sposób dystrybuujecie ubezpieczenia grupowe?

– Działamy we wszystkich kanałach dystrybucji ubezpieczeń grupowych. Nasze struktury są dostosowane do obsługi zarówno poszczególnych segmentów klientów, jak i pośredników w tych segmentach działających: brokerów, multiagentów, agentów wyłącznych, przedstawicieli. Posiadamy osobną strukturę przeznaczoną dla obsługi większych firm. To zespół rozlokowany w kilkunastu miastach w Polsce, który zarazem obsługuje klientów, jak i odpowiada na zapytania pośredników i wspiera ich przy wdrożeniu kontraktów grupowych. Korzystamy również z naszej sieci wyłącznej, która trafia najczęściej do małych i średnich firm oraz oferuje ubezpieczenia w ramach grup nieformalnych.

100 tys. nowych ubezpieczonych rocznie to świetny wynik, ale czy nie odbywa się to kosztem rentowności?

– My już swoją lekcję odrobiliśmy i absolutnie nie poświęcamy dochodowości dla wzrostu. Moglibyśmy rosnąć o wiele szybciej, gdybyśmy się zdecydowali na rywalizację ceną albo nieracjonalną relacją zakresu do ceny. Co jakiś czas pojawiają się na polskim rynku gracze, którzy tak robią, ale my już na tę ścieżkę nie wrócimy. Jestem szczególnie dumny właśnie z tego, że utrzymujemy dwucyfrowy wzrost biznesu bez strat na marży.

Jak Pan ocenia ogólną sytuację na rynku ubezpieczeń grupowych? Czy możemy mówić o wojnie cenowej?

– Rynek grupowy stawał się bardziej zatłoczony, im bardziej kurczył się rynek ubezpieczeń inwestycyjnych. Presja cenowa na pewno jest. Również pośrednicy musieli znacznie zwiększyć aktywność, żeby osiągnąć efektywność zbliżoną do tej sprzed trzech lat. Uważam, że mamy jeden z najlepszych zespołów eksperckich na rynku, a naszą przewagą jest zawsze najpierw jakość, a potem cena. Zdarza się, że któryś z klientów przejdzie do konkurencji skuszony właśnie niską ceną, ale bardzo często wraca po roku czy dwóch. Wiemy, że powodem są nasze wyśrubowane standardy obsługi, które po prostu ciężko jest przebić. Od lat szlifujemy proces, który pozwala wypłacać świadczenia w ciągu godzin.

W AXA najprostsze świadczenia wypłaca się nawet nie w godzinach, ale w minutach od wpłynięcia dokumentacji. Nasz rekord to 6 minut. Fakt, wspierają nas roboty, ale w procesach nie chodzi tylko o „zatrudnienie” robotów, ale o całą skomplikowaną logistykę świadczenia usług ubezpieczeniowych. To jest właśnie nasze przewaga konkurencyjna.

Jakie umowy dodatkowe cieszą się największym zainteresowaniem pracodawców i pracowników?

– Niewątpliwie w czołówce są ryzyka powiązane ze zdrowiem. Rośnie też popularność usług powiązanych z medycyną. Na przykład dodatkowe konsultacje medyczne w razie poważnego zachorowania. Dlatego cały czasy wzbogacamy ofertę ubezpieczeniową o dodatkowe usługi. Niedługo nasi klienci będą mogli skorzystać z telekonsultacji. Jesteśmy też w trakcie wdrożenia nowej odsłony produktu rakowego, gdzie z jednej strony skupiliśmy się na profilaktyce i prewencji, a z drugiej na wsparciu ubezpieczonego w momencie diagnozy i leczenia. Przypominamy ubezpieczonemu o badaniach profilaktycznych, umawiamy na nie.

Nowością na rynku jest diagnostyka. Natomiast w trakcie leczenia ubezpieczony otrzymuje dostosowane do potrzeb usługi assistance, na przykład katering dietetyczny, co odciąża go z części codziennych obowiązków i pozwala bardziej skupić się na zdrowieniu. To pokazuje nowy sposób podejścia do konstrukcji produktu, który staje się pewnym ekosystemem powiązanych usług wspierających ubezpieczonego.

Jak ocenia Pan narzędzia technologiczne AXA, które służą do obsługi programów grupowych?

– Narzędzia technologiczne zawsze mogą być udoskonalane. Mamy narzędzia dla pracodawców do obsługi programów, ale funkcjonują w ofercie dla większych firm. Kolejnym krokiem będzie wdrożenie ich w mniejszych firmach. Oferujemy samoobsługę posprzedażową, ale chcemy bardziej zautomatyzować proces wdrożeniowy, czyli zbieranie deklaracji, prezentację ofert etc. Technologia cały czas się w AXA rozwija, a wiele projektów jest w drodze.

Otrzymaliście od „Gazety Bankowej” tytuł Przyjaznej Firmy Ubezpieczeniowej. Czemu Pan przypisuje to wyróżnienie?

– To efekt naszego nastawienia do obsługi klienta w procesie obsługi świadczeń, co między innymi przekłada się na spadek liczby skarg. Dążymy do tego, żeby wypłata była tak prosta jak zakup w sklepie internetowym. Cały czas mierzymy poziom satysfakcji klientów, zarówno na poziomie ogólnym, jak i skłonność do polecania nas znajomym.

Satysfakcja naszych klientów, którzy wnioskowali o świadczenie, wynosi ponad 90%. Ich opinia jest dla nas szczególnie istotna, ponieważ to oni mieli okazję przekonać się w praktyce, jak działamy w momencie próby, jakim jest wypłata świadczenia. Ważnym źródłem tego sukcesu jest fakt, że  zespoły sprzedaży, produktów, roszczeń, marketingu działają jak jeden zespół i wszyscy mają wspólne cele. Doskonale też rozumieją, że produkt to nie tylko suma ubezpieczenia, ale cała obsługa: od sprzedaży po wdrożenie programu, obsługę na co dzień, komunikację i wypłatę roszczeń.

W jaki sposób zakup polskich spółek AXA przez grupę UNIQA wpłynie praktycznie na wasz tegoroczny biznes? Szczególnie interesuje mnie perspektywa pośredników ubezpieczeniowych.

– Proces jest dopiero w początkowej fazie, jesteśmy na razie na etapie uzyskiwania zgód formalnych i działamy jako dwa zupełnie odrębne podmioty. Natomiast biznes grupówkowy jest bardzo rozpędzony i stanowi jeden z istotnych obszarów wartości AXA. Ci, którzy nam nie sprzyjają, może chcieliby, abyśmy zmienili plany, ale nie ma ku temu powodów. Wszystko, co robimy, będzie więc służyć długoterminowemu rozwojowi tej linii.

Jestem pewien, że gdy za rok o tej porze się spotkamy, będziemy mieć w portfelu kolejne 100 tys. zadowolonych ubezpieczonych. Pośrednicy mogą być więc spokojni. W naszym działaniu nie zmienia się nic, chcemy być dla nich nadal solidnym partnerem i jak najlepiej obsługiwać klientów.

Dziękuję za rozmowę

Aleksandra E. Wysocka

18,051FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie