Blog - Strona 1348 z 1370 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1348

„Forbes”: Generali najlepszą globalną grupą ubezpieczeniową

0

Generali zostało uznane przez „Forbesa” za najlepszą globalną grupę ubezpieczeniową. Zakład został najwyżej oceniony spośród wszystkich podmiotów z tego samego sektora sklasyfikowanych na liście „The World’s Best Regarded Companies” („Najlepiej oceniane firmy na świecie”), opracowanej przez „Forbesa” we współpracy z firmą Statista, specjalizującą się w analizach rynku i konsumentów.

Spośród dwóch tysięcy największych spółek publicznych na świecie „Forbes” wybrał 250 najlepszych w oparciu o następujące kryteria: wiarygodność, zachowania wobec społeczności/działanie na rzecz społeczności, jakość produktów i usług, sposób traktowania pracowników (firma jako pracodawca).

Przeprowadzono 15 tysięcy wywiadów w 50 krajach. Generali zajęło w rankingu 61. miejsce na ogólnej liście, wyżej niż jakakolwiek inna duża, globalna grupa ubezpieczeniowa.

(AM, źródło: Generali)

Prawo: Błąd medyczny wart pół miliona złotych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sąd Okręgowy w Katowicach orzekł, że Górnośląskie Centrum Zdrowia Dziecka ma zapłacić po 250 tys. zadośćuczynienia rodzicom 6-miesięcznej dziewczynki zmarłej wskutek szeregu zaniedbań i nieprzestrzegania procedur – informuje „Rzeczpospolita”.

Przyczyną śmierci była pomyłka pielęgniarki, która podała rozdrobnione w płynie leki w niewłaściwy sposób. Proces ruszył w 2016 r. Szpital odrzucał zarzuty o błąd medyczny, podając różne hipotetyczne przyczyny tragedii. Biegli z Zakładu Medycyny Sądowej w Krakowie uznali jednak, że nie istnieje inna przyczyna zgonu niż niewłaściwe wprowadzenie leku do organizmu. Z kolei zeznania świadków mówiły o tym, że inne niedopuszczalne zwyczaje były codziennością w szpitalu. Dlatego SO w nieprawomocnym wyroku nie miał wątpliwości, że to szpital jest odpowiedzialny za śmierć dziecka (sygn. akt II C 873/16). Jolanta Budzowska i Andrzej Kusch, pełnomocnicy rodziców, zaznaczyli, że matce i ojcu zależało głównie na wyroku uznającym odpowiedzialność placówki.

Więcej:

„Rzeczpospolita” z 27 września, Marek Domagalski „Sąd: pół miliona złotych za tragiczny błąd szpitala”:

https://www.rp.pl/…

(AM, źródło: „Rzeczpospolita”)

Finanse: Pekao SA będzie rozwijać assurbanking

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W wywiadzie dla „Pulsu” Michał Krupiński, prezes Pekao SA opowiedział m.in. o relacjach banku z wiodącym akcjonariuszem, PZU SA.

Michał Krupiński zdradził, że w oddziałach banku bardzo dobrze sprzedają się produkty inwestycyjne PZU i ubezpieczenia turystyczne Voyager. Prezes przyznał jednocześnie, że jego zdaniem Pekao SA nie wykorzystuje w pełni potencjału assurbankingu (sprzedaży produktów bankowych przez ubezpieczyciela). Zapewnił jednak, że prowadzone są prace nad rozwojem tego kanału. Michał Krupiński zaznaczył też, że Pekao TFI będzie uczestniczyć w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych pomimo tego, że w PPK działa też PZU. Przyznał również, iż Pekao SA nie otrzymał oferty uczestniczenia w projekcie Cash, czyli platformie pożyczkowej dla pracowników, nad którą pracują Alior i PZU.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 30 września, Karolina Wysota „Strategia żerowania Żubra”:

https://www.pb.pl/…

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Prawo: Turystyczny Fundusz Gwarancyjny wzorem dla Funduszu Pomocowego

0

26 września w serwisie Rządowego Centrum Legislacji (RCL) opublikowany został projekt nowelizacji ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK (UUO). Nowela ma na celu wprowadzenie odrębnej, kompleksowej regulacji dotyczącej Funduszu Pomocowego (FP), który będzie obsługiwany przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Projektowane regulacje zawierają propozycje modyfikacji zadań i funkcji UFG w zakresie udzielania przez FP zwrotnej pomocy finansowej oraz propozycje zmian w zakresie łączenia uczestnictwa w informatycznej bazie danych prowadzonej przez Fundusz, o której mowa w art. 102a ust. 1 w/w ustawy, z członkostwem UFG. W odniesieniu do ostatniego z obszarów projektodawca zaproponował wprowadzenie nowej kategorii podmiotu – uczestnika bazy danych, o której mowa w art. 102a ust. 1 UUO.

Zakład ubezpieczeń (ZU) będzie mógł stać się uczestnikiem bazy z dniem zawarcia umowy z UFG. Uczestnik bazy danych będzie uiszczał wpłaty, które będą stanowić jedno ze źródeł dochodów Funduszu. W związku z tą zmianą zaproponowano przepis przejściowy, na podstawie którego ZU, które do dnia wejścia w życie noweli złożyły deklarację członkowską do Funduszu, z dniem wejścia w życie nowych regulacji staną się uczestnikami bazy danych.

Fundusz Pomocowy wzorowany na TFG

W projekcie proponuje się też uchylenie dotychczasowych przepisów związanych z udzielaniem zwrotnej pomocy finansowej oraz wprowadzenie odrębnej, kompleksowej regulacji dotyczącej Funduszu Pomocowego. Przepisy odnoszące się do tego ostatniego wykorzystują rozwiązania legislacyjne dotyczące funkcjonowania Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, a jednocześnie uwzględniają specyfikę FP, zachowując spójność z przepisami ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe (Dz. U.  z 2019 r. poz. 498).

Kto będzie mógł liczyć na pomoc finansową…

Nowelizacja rozszerza krąg podmiotów, którym może być udzielona zwrotna pomoc finansowa, oraz katalog celów, na które ta pomoc może być przeznaczona. W nowym stanie prawnym UFG będzie mógł udzielić zwrotnej pomocy finansowej:

1) zakładowi ubezpieczeń przejmującemu portfel ubezpieczeń,

2) zakładowi ubezpieczeń, jeżeli istnieje niebezpieczeństwo wystąpienia niezgodności z kapitałowym wymogiem wypłacalności lub niebezpieczeństwo wystąpienia niezgodności z minimalnym wymogiem kapitałowym,

3) zakładowi ubezpieczeń będącemu małym towarzystwem ubezpieczeń wzajemnych, zgodnie z art. 109 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, jeżeli obniżenie poziomu nadwyżki aktywów dla celów wypłacalności nad zobowiązaniami dla celów wypłacalności może doprowadzić do sytuacji, w której zakład ubezpieczeń nie będzie w stanie wypłacać uprawnionym z umów ubezpieczenia należnych odszkodowań i świadczeń.

…i pod jakimi warunkami

Nowelizacja zakłada, iż zwrotna pomoc finansowa dla ZU przejmującego portfel ubezpieczeń będzie mogła być przeznaczona wyłącznie na zaspokojenie roszczeń uprawnionych z umów przejmowanego portfela. W przypadku zakładu znajdującego się w sytuacji zagrażającej jego wypłacalności oraz małego TUW w sytuacji zagrażającej możliwości wypłaty należnych odszkodowań i świadczeń zwrotna pomoc będzie mogła być przeznaczona wyłącznie na zaspokojenie roszczeń uprawnionych z umów znajdujących się jego w portfelu. Udzielanie pomocy będzie następowało na wniosek zakładu ubezpieczeń i będzie mogło nastąpić po uzyskaniu pozytywnej opinii organu nadzoru. W noweli proponuje się także, aby pomoc była udzielana na warunkach korzystniejszych od ogólnie stosowanych na rynku finansowym.

Propozycje regulacji dotyczących środków FP obejmują takie obszary, jak przeznaczenie środków Funduszu Pomocowego, obowiązek gromadzenia ich na wyodrębnionym rachunku bankowym, określenie źródeł pochodzenia, zasady dokonywania lokat. Jednocześnie proponuje się wprowadzenie mechanizmu zwrotnego finansowania wraz z określeniem warunków, na jakich będzie mogło być ono udzielane. W przypadku niedoboru środków FP niezbędnych do udzielania zwrotnej pomocy finansowej, UFG będzie mógł udzielić zwrotnego finansowania, na warunkach odpowiadających co najmniej poziomowi średniej rentowności wszystkich środków zarządzanych przez UFG za ostatni rok obrotowy, wykazanej w sprawozdaniu finansowym za ten rok, przy uwzględnieniu bezpieczeństwa i płynności środków. Wartość zwrotnego finansowania nie będzie mogła przekroczyć 20% wartości lokat funduszu statutowego UFG, ustalonej na dzień udzielenia zwrotnego finansowania. Zwrotne finansowanie nie mogłoby być udzielone na okres dłuższy niż 24 miesiące.

Sprawowana przez UFG kontrola prawidłowości wykorzystania pomocy przez zakład będzie dotyczyła terminowości i prawidłowości dokonywania jej rozliczeń. Ponadto UFG będzie udzielał nadzorowi informacji niezbędnych do prowadzenia kontroli nad ZU. Fundusz będzie uprawniony do nabywania wierzytelności zakładu korzystającego z pomocy (do jej wysokości) oraz ich zbywania.

Naliczanie składek na Fundusz Pomocowy

Krajowe i zagraniczne zakłady ubezpieczeń wykonujące działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będą zobowiązane do wnoszenia składki na rzecz Funduszu Pomocowego. W przypadku tych pierwszych, wysokość składki ma być ustalana na podstawie przypisu z działalności bezpośredniej w ostatnim roku kalendarzowym, z wyłączeniem wpłat na rachunki PPK. Natomiast w przypadku zagranicznych ZU składka byłaby ustalana na podstawie przypisu z działalności w Polsce, z zastrzeżeniem jak wyżej. Jeżeli zakład w ostatnim roku kalendarzowym nie wykonywałby działalności, o której mowa powyżej lub uzyskał przypis poniżej 0,5 mln zł, to będzie musiał wnieść składkę minimalną. Zakłady będą zobowiązane do złożenia do UFG elektronicznych deklaracji zawierających wyliczenie wysokości składki na rzecz Funduszu Pomocowego. Jej poziom, wysokość składki minimalnej, a także terminy ich uiszczania i złożenia deklaracji ma określać rozporządzenie ministra finansów, inwestycji i rozwoju. Proponowana wysokość wspomnianego obciążenia to 0,2% składki przypisanej brutto. Składka minimalna miałaby z kolei wynosić 5 tys. zł. Termin uiszczania składek został wyznaczony na 31 marca roku, w którym została złożona do Funduszu deklaracja, zaś ta ostatnia ma być złożona do 20 marca roku, za który składka jest należna.

Przepisy przejściowe

Projekt zawiera także przepisy przejściowe, regulujące kwestie dotyczące uczestnictwa w informatycznej bazie danych zakładów ubezpieczeń, które przed dniem wejścia w życie ustawy składały deklaracje członkowskie, kwestie dotyczące „statusu” zgromadzonych dotychczas środków przeznaczonych na udzielanie zwrotnej pomocy finansowej, kwestie dotyczące okresowego zwolnienia z wpłat na FP, zakładów ubezpieczeń, które do 31 grudnia 2010 r. gromadziły środki na udzielanie zwrotnej pomocy finansowej. Dodatkowo proponuje się wprowadzenie przepisu przejściowego, który utrzyma w mocy dotychczas wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości procentu składki wnoszonej przez zakłady ubezpieczeń na rzecz UFG oraz terminów uiszczania tej składki, do momentu wydania nowego aktu wykonawczego w tym zakresie.

Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem regulacji dotyczących obowiązku wniesienia przez ZU składek na rzecz Funduszu Pomocowego. Te przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Projekt jest dostępny pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/…

AM, news@gu.home.pl

(źródło: RCL)

Rynek ubezpieczeń: Agenci filarem dystrybucji

0

Agenci ubezpieczeniowi wciąż są dominującym kanałem dystrybucji w polskim sektorze ubezpieczeń. Na całym rynku widoczny jest też odwrót agentów wyłącznych – ich liczba zmniejsza się z roku na rok, podczas gdy grono multiagentów, czyli dominującego segmentu w sieci agencyjnej, wciąż rośnie – wynika z raportu „Biuletyn roczny. Rynek ubezpieczeń 2018” opublikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF).

Agenci zebrali ponad dwie trzecie przypisu „majątku”

Według dokumentu zaprezentowanego przez KNF, w ubiegłym roku agenci ubezpieczeniowi zebrali 27 317,15 mln zł składek brutto. To 67,93% przypisu w sektorze non-life wypracowanego przez kanały wymienione w opracowaniu nadzoru (40 210,47 mln zł). Ponad połowa tej kwoty (14 632,18 mln zł) to sprzedaż agentów-osób fizycznych. 10 671,5 mln zł zebranych składek stanowił przypis agentów-osób prawnych (banków, SKOK-ów i pozostałych osób prawnych) W procesach zawierania umów ubezpieczenia uczestniczyło w sumie 69 512 agentów, z czego 52 764 podmioty to agenci-osoby fizyczne.

Drugim pod względem wartości sprzedaży kanałem dystrybucji byli brokerzy ubezpieczeniowi i reasekuracyjni, odpowiadający za 16,87% przypisu, tj. 6783,11 mln zł. Zdecydowaną większość składek – 6084,19 mln zł – wypracowali brokerzy-osoby prawne. W procesie zawierania umów ubezpieczenia uczestniczyło w sumie 9233 brokerów, z czego 5705 to brokerzy-osoby prawne.

Niecałe 1,5 mld zł składek z directu

5576,83 mln zł zebranych składek z polis majątkowych było zasługą kanału dystrybucji bezpośredniej, w którym najmniej dochodowym segmentem był direct. Sprzedaż internetowa odpowiadała za 782,61 mln zebranych składek, zaś sprzedaż telefoniczna – za 648,23 mln zł. Dystrybucja za pośrednictwem pracowników przyniosła zakładom 2011,64 mln zł, natomiast inne bezpośrednie sposoby wygenerowały łączny przypis na poziomie 2134,44 mln zł.

Pozostałe kanały dystrybucji wypracowały 533,38 mln zł.

Mazowsze daleko przed innymi regionami

Z danych KNF wynika ponadto, że województwem, które generuje największy przypis składki w sektorze majątkowym, jest Mazowsze. Na dzień 31 grudnia 2018 r. wartość składki pochodzącej z tego regionu uplasowała się na poziomie 8659,39 mln zł. To więcej niż zsumowany przypis drugiego i trzeciego województwa w tej kategorii, tj. odpowiednio: śląskiego (4161,45 mln zł) i wielkopolskiego (4127 mln zł). Odstęp pomiędzy podium a resztą stawki jest dość wyraźny – czwarte w klasyfikacji województwo dolnośląskie legitymowało 3125,46 mln zł zebranych składek. Na przeciwległym biegunie znalazło się województwo świętokrzyskie, gdzie łączny roczny przypis wyniósł zaledwie 833,4 mln zł. Niewiele więcej zebrano w woj. podlaskim (849,84 mln zł), opolskim (862,59 mln zł) i lubuskim (866,75 mln zł).

„Życiówka” bankami i pracownikami stoi

Z kolei na rynku życiowym sieć agencyjna zebrała 10 473,43 mln zł z umów indywidualnych – 78,23% składek wypracowanych przez kanały dystrybucji w dziale I (13 388,24 mln zł). Warto jednak zaznaczyć, że dominującym segmentem w tym obszarze były osoby prawne, które wygenerowały przypis wynoszący 7340,34 mln zł, a wśród nich pierwsze miejsce zajęły banki z wynikiem na poziomie 4339,92 mln zł. W procesach zawierania umów indywidualnych uczestniczyło w sumie 69 512 agentów, z czego 52 764 podmioty to agenci-osoby fizyczne. Nieco inaczej sytuacja wyglądała w segmencie ubezpieczeń grupowych. Tam najwięcej składek – 4801,72 mln zł, 57,75% przypisu wynoszącego 8314,26 mln zł – wypracowała sprzedaż bezpośrednia. W tym kanale bezapelacyjnym liderem byli pracownicy z 4608,63 mln zł przypisu (55,43% składek zebranych z umów grupowych przez wszystkie kanały).

Świętokrzyskie na szarym końcu

Podobnie jak w przypadku sektora majątkowego, województwem generującym najwięcej składek z ubezpieczeń na życie było mazowieckie. Na Mazowszu przypis z umów indywidualnych wyniósł 2869,23 mln zł, natomiast z grupowych – 2121,73 mln zł. Najmniejszym przypisem legitymowało się z kolei województwo świętokrzyskie – odpowiednio 279,41 mln zł i 158,93 mln zł.

Coraz mniej agentów wyłącznych, coraz więcej multiagentów

Według raportu KNF, na koniec ubiegłego roku zarejestrowanych było łącznie 31 417 agentów – o prawie 460 mniej niż na dzień 31 grudnia 2017 r. (31 873). Warto zauważyć, że 2018 r. był kolejnym rokiem zmniejszenia się sumy zarejestrowanych agentów. Co więcej, ich liczba spadła jeszcze mocniej niż w roku poprzednim – w 2017 r. w rejestrze widniało bowiem o 425 agentów mniej niż w 2016 r.

We wspomnianej powyżej liczbie zarejestrowanych pośredników mieściło się 14 066 agentów wyłącznych (14 873 rok wcześniej) i 17 351 multiagentów (17 tys.). 6377 spośród agentów wyłącznych działało na rzecz zakładów życiowych (6371), a 7689 (8502) – na rzecz zakładów majątkowych.

W 2018 r. z rejestru wykreślono 91 147 agentów. Rok wcześniej odnotowano 91 478 wykreśleń. Z rejestru agentów wykreślono 56 824 pośredników działających na rzecz towarzystw z działu I (54 114) i 39 323 na rzecz zakładów działu II (37 364).

Rośnie liczba OFWCA

W ub.r. na rynku pośrednictwa funkcjonowało 237 731 osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne (OFWCA). W 2017 r. działały 233 402 takie osoby. 24 370 z nich pracowało dla działu I (30 700), 49 919 OFWCA (52 363) dla działu II, a 163 446 (150 339) – dla obu działów.

180 082 osoby pracowały dla jednego agenta. Rok wcześniej odnotowano 183 081 takich osób. Dla wielu agentów pracowało natomiast 57 649 OFWCA (50 321). W podziale na działy na działy wartości liczbowe przedstawiają się następująco (dział I, II i oba):

  • dla jednego agenta – 22 640, 42 860 os. i 114 582 OFWCA (na dzień 31.12.2017 r. odpowiednio 28 570, 46 407 i 108 104)
  • dla wielu agentów – 1726, 7059 i 48 834 os. (na dzień 31.12.2017 r. odpowiednio 2130, 5956 i 42 235 OFWCA)

W 2018 roku z rejestru agentów ubezpieczeniowych wykreślono 288 246 OFWCA. W 2017 r. odnotowano 257 343 takie wykreślenia.

Rośnie liczba brokerów

Na koniec ubiegłego roku w rejestrze brokerów znajdowało się 1448 podmiotów – o 31 więcej niż rok wcześniej. 892 z nich stanowiły osoby fizyczne (878 na koniec 2017 r.), a 556 – osoby prawne (539). Na rynku funkcjonowało 1394 brokerów ubezpieczeniowych (1368) i 54 reasekuracyjnych (49). W pierwszej z grup 878 brokerów było osobami fizycznymi – o 12 więcej niż w 2017 r., a 516 osobami prawnymi (502). W grupie brokerów reasekuracyjnych było to z kolei odpowiednio 14 i 40 osób (12 i 37 w roku poprzednim). W 2018 r. z rejestru brokerów wykreślono 49 brokerów – wszyscy byli brokerami ubezpieczeniowymi (w 2017 r. odpowiednio 35, 33 i 2 reasekuracyjnych). W minionym roku wydano 79 zezwoleń na wykonywania działalności brokerskiej (85) z czego 74 dotyczyły działalności ubezpieczeniowej, a 5 reasekuracyjnej (76 i 9). W pierwszej z grup wydano 30 zezwoleń dla osób fizycznych i 44 dla prawnych (44 i 32), natomiast w drugiej – 2 i 3 (2 i 7).

***

*Dane zagregowane po zakładach ubezpieczeń – te same podmioty mogą występować wielokrotnie.

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl

Rzecznik Finansowy: Uprawnienia klientów upadłego biura podróży

0

W związku ze złożeniem w urzędzie marszałkowskim województwa mazowieckiego przez biuro podróży Neckermann Polska oświadczenia o niewypłacalności, Rzecznik Finansowy przypomina, że w zakresie zabezpieczenia interesów podróżnych w przypadku niewypłacalności biura podróży od 1 lipca 2018 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Przepisy te chronią konsumentów w Unii Europejskiej na jednakowym poziomie.

– W przypadku niewypłacalności biura podróży podróżni mogą liczyć na pokrycie kosztów powrotu do kraju i zwrot wpłaconych, ale niewykorzystanych kwot. Jeżeli biuro jest niewypłacalne, turyści mogą kontynuować wypoczynek, tak jak było to przewidziane w umowie – mówi Anna Dąbrowska z Biura Rzecznika Finansowego.

Z kim powinni kontaktować się turyści

Podmiotem, z którym turyści znajdujący się poza granicami kraju powinni kontaktować się w przypadku w przypadku niewypłacalności, jest marszałek województwa. Może on – w zależności od sytuacji – pokryć koszty kontynuacji imprezy turystycznej, pokryć koszty powrotu lub podjąć działania związane z organizacją powrotu.

Klienci, którzy ponieśli opłaty za imprezę turystyczną, która nie została bądź nie zostanie zrealizowana lub która została przerwana i nastąpił wcześniejszy powrót do kraju, powinni się zgłaszać do podmiotu udzielającego zabezpieczenia biuru podróży. W tym wypadku jest to Allianz Partners. Spółka już przekazała informacje na temat procedury działania w takiej sytuacji.

Terminy, w jakich turyści otrzymają rekompensaty

Podmiot udzielający zabezpieczenia finansowego niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania zgłoszenia podróżnego, dokonuje jego weryfikacji i przekazuje podróżnemu informację o szczegółowych wyliczeniach kwoty należnej podróżnemu albo informację o nieuwzględnieniu danego zgłoszenia w całości lub w części wraz ze wskazaniem przyczyny. W przypadku konieczności przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego termin udzielenia odpowiedzi ulega przedłużeniu, nie dłużej jednak niż do 90 dni od dnia otrzymania zgłoszenia.

W terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia informacji o szczegółowym wyliczeniu kwot należnych podróżnym podmiot udzielający zabezpieczenia finansowego dokonuje wypłat tych kwot bezpośrednio podróżnym.

– Dodatkowym zabezpieczeniem dla turystów jest Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, który zgodnie z przepisami ma ewentualnie uzupełnić środki brakujące na sprowadzenie turystów i roszczenia – mówi Anna Dąbrowska.

(AM, źródło: Rzecznik Finansowy)

Partycypacja w PPK zależy głównie od pracodawców

0

Rozmowa z Pawłem Borysem, prezesem Polskiego Funduszu Rozwoju

Aleksandra E. Wysocka: – Rozmawiamy tuż po zakończeniu Forum Ekonomicznego w Krynicy, gdzie jednym z głośniejszych tematów były pracownicze plany kapitałowe. Czy udało się porozmawiać z przedsiębiorcami o długofalowym oszczędzaniu?

Paweł Borys: – Wyzwania związane z systemem emerytalnym pojawiały się niejednokrotnie w panelach dyskusyjnych, które zorganizowaliśmy w Krynicy. W dyskusji z udziałem Gertrudy Uścińskiej, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, mówiliśmy między innymi o nieuchronnych perspektywach obniżenia się stopy zastąpienia, która z obecnych 50% ostatniego wynagrodzenia, za 20 lat może spaść nawet do 24%. To się wydaje odległy termin, jednak dotyczy obecnych 30- i 40-latków, którzy mogą po przejściu na emeryturę doświadczyć radykalnego spadku stopy życiowej. Oszczędzanie z myślą o emeryturze to zwyczajna konieczność. Pracownicze plany kapitałowe są dobrze skonstruowanym narzędziem do pozyskania dodatkowego kapitału na przyszłość. Zachęcałem pracodawców zarówno podczas oficjalnych, jak i kuluarowych dyskusji do tego, żeby podeszli do PPK w sposób pozytywny. Bieżące wynagrodzenia pracowników są ważne, ale ich długofalowe zabezpieczenie emerytalne również. Jestem zdania, że przyszła partycypacja wśród pracowników zależy w istotnej mierze od podejścia pracodawców.

Czy warto zaufać PPK?

– Zdecydowanie. Dzięki samej konstrukcji ustawowej PPK oraz dużej konkurencyjności oferujących je instytucji, produkt ten ma średnie koszty zarządzania na poziomie 0,35%, czyli jedne z najniższych w Europie dla rozwiązań emerytalnych. Z punktu widzenia pracownika to prawie pieniądze „leżące na ulicy”, biorąc pod uwagę dopłaty ze strony pracodawcy i zachęty od państwa. Nie ma innego narzędzia inwestycyjnego, gdzie kapitał podwajałby się na wejściu. Dodatkowo są to środki w pełni prywatne, podlegające dziedziczeniu, które można wypłacić w każdym momencie. Jednak sytuacja związana z otwartymi funduszami emerytalnymi istotnie podważyła zaufanie do produktów emerytalnych. Potrzeba będzie czasu, żeby to zaufanie odzyskać. Spadek przyszłych emerytur jest więcej niż pewny, musimy działać jako społeczeństwo i jakoś się zabezpieczyć. Przed podobnymi wyzwaniami stała Wielka Brytania, która wprowadziła podobną reformę. Obecnie system cieszy się tam prawie 90% partycypacją, chociaż początkowo nieufność ze strony pracodawców i pracowników też była istotna. Wierzę, że również u nas zaufanie będzie rosło.

Ale o partycypacji na poziomie 90% trudno marzyć?

– Od początku zakładaliśmy, że początkowa partycypacja sięgająca 50% będzie dla nas dobrym wynikiem. Jesteśmy przygotowani na długi marsz.

Na długi marsz muszą przygotować się również instytucje finansowe oferujące PPK, ponieważ one również nie mogą się spodziewać szybkich zysków…

– Długoterminowe oszczędzanie to szkoła cierpliwości dla wszystkich. Podczas jednego z paneli w Krynicy mówiliśmy, że w wielu krajach zachodnich normalne jest planowanie swojej przyszłości na emeryturze i podejmowanie konkretnych finansowych kroków, żeby je zrealizować. Ludzie chcą podróżować, założyć pensjonat albo robić jeszcze coś innego i aktywnie do tego dążą. W Polsce jeszcze daleko nam do powszechnego odpowiedzialnego myślenia o przyszłości. Świadczy o tym chociażby wielkość oszczędności w IKE, IKZE czy PPE, które mają łączną wartość zaledwie 1% PKB. To o wiele za mało! Chcemy to zmienić i dlatego prowadzimy jako PFR ogólnopolską kampanię społeczną. Będziemy obecni w telewizji i internecie, starając się przekonać 11,5 mln pracowników i pracodawców, że trzeba myśleć o przyszłej emeryturze. Będziemy pokazywać korzyści z PPK. Liczymy też na aktywność na tym polu instytucji finansowych oferujących PPK.

Wspomniał Pan, że rynek jest konkurencyjny, tymczasem dominują dwaj gracze, a reszta na razie daleko w tyle…

– W tym momencie rzeczywiście mamy liderów, ale tuż za nimi znajduje się kolejne 4–5 instytucji finansowych. W kolejnych turach, obejmujących średnie i mniejsze firmy, te różnice jeszcze się zmniejszą. Proszę też pamiętać, że istnieje ustawowe ograniczenie udziału w rynku PPK do 15% aktywów. Jeśli ktoś pozyska więcej, nie będzie mógł pobierać opłaty za zarządzanie. Ten mechanizm miał właśnie zapobiec nadmiernej koncentracji aktywów. 

PPK to bardzo ważny element działalności PFR, ale nie jedyny. Czym jeszcze się zajmujecie?

– Kilka miesięcy temu opublikowaliśmy strategię na najbliższe trzy lata. Wskazaliśmy tam jako jeden z priorytetów wsparcie transformacji energetycznej w Polsce. Policzyliśmy, że Polska potrzebuje w horyzoncie 10 lat około 300 mld zł, żeby przekroczyć 30% udziału energii odnawialnej w całościowym bilansie energetycznym. Zamierzamy istotnie te inwestycje wpierać, współpracując zarówno z dużymi przedsiębiorstwami energetycznymi, jak i mniejszymi firmami oraz funduszami. Interesuje nas także zwiększanie innowacyjności Polski, stąd aktywne współdziałanie z 26 funduszami venture capital, które inwestują w polskie start-upy. W I półroczu 2019 r. te fundusze zainwestowały ponad 100 mln zł. Chcemy, żeby w 2020 r. suma inwestycji przekroczyła 500 mln zł. I to jest możliwe. Mamy w Polsce ogromny potencjał intelektualny i technologiczny, który wymaga wsparcia. Trzecim ważnym dla nas obszarem jest mieszkalnictwo i projekt Mieszkanie Plus, ale to temat na zupełnie inną rozmowę.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka

PZU: Nagroda od branży e-commerce za stronę internetową

0

Eksperci branży e-commerce docenili intuicyjność, kompleksowość oraz innowacyjność portalu pzu.pl. Strona zakładu otrzymała prestiżowy tytuł Best Online Insurer. Wyróżnienie zostało przyznane w konkursie E-commerce Polska Awards 2019.

Nowa odsłona pzu.pl to efekt pracy 120 osób z różnych obszarów biznesowych PZU. Portal umożliwia łatwy dostęp do wszystkich usług i produktów. W jednym miejscu znalazły się opcje sprzedaży online, a także wyszukiwarka, formularze do zgłaszania szkody i umówienia wizyty w ramach prywatnej opieki medycznej oraz do kontaktu z agentem ubezpieczeniowym. Strona jest dostosowana do potrzeb klientów korzystających z  urządzeń mobilnych.

– Od dawna przyświecała nam wizja intuicyjnej strony, która ułatwi klientowi poruszanie się w czasami skomplikowanym świecie ubezpieczeń. Naszym najważniejszym celem było umożliwienie użytkownikowi szybkiego odnalezienia tych produktów i usług, które najlepiej spełniają jego potrzeby – powiedziała Marta Baran, dyrektor ds. Marketing Intelligence.

Całość została zaprojektowana zgodnie z rozwiązaniami obszaru UX (ang. user experience, pol. doświadczenie użytkownika). Stronę charakteryzuje czytelna struktura i łatwy dostęp do potrzebnych informacji. Aby język stosowany przez PZU był zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy, treści na portalu zostały opracowane zgodnie z zasadami prostego języka.

(AM, źródło: PZU)

PIM: Refundacja kosztów rzeczoznawcy jednym z tematów Forum

0

Polska Izba Motoryzacji (PIM) poinformowała, że XIV Dyskusyjne Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych odbędzie się w dniach 10 i 11 grudnia w Warszawie.

Podczas dwudniowego Forum poruszone zostaną takie zagadnienia, jak ukryte operacje w systemach eksperckich czy też najczęstsze błędy w dokumentacji warsztatowej. Omówione zostaną również kwestie unormowania dotyczące kwalifikacji pojazdu po tzw. szkodzie całkowitej do odbudowy lub kasacji oraz tego, kto ma zapłacić za ekspertyzę niezależnego rzeczoznawcy w związku z wyrokiem Sądu Najwyższego. Jednym z tematów grudniowego Forum będzie też średnia stawka roboczogodziny.

(AM, źródło: PIM)

Rankomat: Użytkownicy smartfonów szybciej uzupełniają formularz OC

0

150 tysięcy użytkowników porównywarki Rankomat skorzystało do tej pory z czytnika kodów Aztec.

Aby skorzystać z technologii Aztec, wystarczy zeskanować smartfonem kod znajdujący się w dowodzie rejestracyjnym samochodu. W ten sposób automatycznie uzupełnia się wszystkie pola kalkulatora ubezpieczeń związane z danymi pojazdu.

– Prawie 60% użytkowników porównywarki Rankomat przegląda serwis za pomocą smartfona. Wprowadziliśmy czytnik kodów Aztec, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów – mówi Tomasz Masajło, prezes Rankomat. – Dzięki czytnikowi Aztec nasi klienci mogą jeszcze szybciej i łatwiej porównać ceny ubezpieczeń, a oszczędzony czas i pieniądze przeznaczyć na to, co naprawdę jest dla nich ważne – dodaje.  

Użytkownicy Rankomat mogą używać tej technologii od maja 2019 roku. Z czytnika korzystają głównie mężczyźni (69%), którzy stanowią też większość ubezpieczających auta. Blisko połowę (46%) stanowią osoby młode w wieku 2534 lata, na co dzień obyte z nowoczesnymi technologiami i chętnie korzystające z innowacyjnych rozwiązań. Mieszkańcy Mazowsza stanowią 40% wszystkich użytkowników czytnika Aztec. Na drugim miejscu jest województwo śląskie (15%), a podium zamyka województwo dolnośląskie (8%).

(AM, źródło: Rankomat)

17,895FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie