Rozmowa z Sylwestrem Janiakiem, dyrektorem zarządzającym
odpowiedzialnym za Departament Sprzedaży Ubezpieczeń Grupowych w Warcie
Redakcja
„Gazety Ubezpieczeniowej”: – W ostatnich latach sytuacja na rynku ubezpieczeń
grupowych wyglądała na silnie utrwaloną. Dlatego między innymi łatwo jest
zauważyć wyjątkową aktywność Warty na tym rynku. Co wpłynęło na Państwa rosnące
zaangażowanie?
Sylwester
Janiak: – Od kilku lat realizujemy nową strategię względem oferty i sprzedaży
ubezpieczeń na życie. Duży nacisk w tej kwestii położyliśmy na ubezpieczenia
ochronne ze składką regularną. Tak więc nasze nastawienie dotyczące ubezpieczeń
grupowych jest naturalną konsekwencją tych decyzji. Oczywiście jedno to
przygotowanie strategii, drugie to jej skuteczna realizacja, dlatego z dumą
patrzymy na efekty, jakie osiągamy w tym segmencie ubezpieczeń, utrzymując od
kilku lat pozycję lidera pod względem nowej sprzedaży. Oczywiście chcemy ją
utrzymać i dalej stabilnie rozwijać sprzedaż naszych produktów klientom.
Wszyscy
wiemy, jak trudnym rynkiem są ubezpieczenia grupowe, dlatego ciekawe jest, na
co postawiła Warta, chcąc osiągnąć założone rezultaty?
– Kompleksowo podeszliśmy do tematu wzmacniania
naszej pozycji na tym rynku, bo tylko tak można osiągnąć sukces. Dlatego tyle
samo uwagi poświęcamy kwestii budowy produktów, jak i współpracy z klientami na
etapie sprzedaży oraz obsługi posprzedażowej. Stale rozmawiamy z klientami i
brokerami, co też ma przełożenie na nasze oferowane rozwiązania.
Mamy bardzo dobre produkty, które oferują szeroką ochronę dla pracowników i członków ich rodzin. I ta zasada jest utrzymywana zarówno w przypadku dużych, średnich, jak i małych firm. Co ważne, są to rozwiązania dopasowane do potrzeb poszczególnych grup pracowników, a finalny kształt produktu jest poprzedzany profesjonalną analizą struktury zatrudnionych. Warte podkreślenia są przede wszystkim dodatkowe warianty dedykowane pracownikom dotychczas nieubezpieczonym oraz różnorodne pakiety dodatkowe, umożliwiające zindywidualizowanie ochrony pojedynczego pracownika. To między innymi one wyróżniają nasze ubezpieczenia na tle rynku, a elastyczność produktu i dopasowanie do potrzeb pracowników daje pracodawcom interesujący benefit, oczekiwany na rynku pracy.
Dopasowanie
oferty do pracownika oznacza często więcej formalności, a tym samym wydłużony czas
na zawarcie polisy. Jak ten problem został rozwiązany?
– Naszym klientom zapewniamy prosty i szybki proces
zawarcia umowy ubezpieczenia. Wiemy, że klienci tego oczekują, dlatego w
przypadku pracodawców zatrudniających do 50 osób już podczas jednego spotkania możliwe
jest dokładne przygotowanie oferty i zawarcie umowy. Naturalnie w przypadku
dużych firm ten proces jest trochę dłuższy, jednak tu także jedno spotkanie
może pozwolić na przygotowanie oferty dopasowanej do potrzeb klienta i jego
pracowników.
Jakiej
współpracy może spodziewać się pracodawca i klient po zawarciu umowy?
– Zdecydowanie komfortowej i przyjaznej. Wszyscy
wiemy, że rolą firmy ubezpieczeniowej jest nie tylko zapewnienie ochrony
ubezpieczeniowej swoim klientom, ale także zadbanie, aby kontakt był jak
najbardziej ułatwiony, a obsługa szybka i przyjazna. Dlatego przygotowaliśmy pracodawcom
dedykowany system obsługi polis, dzięki któremu możliwy jest stały dostęp do
pełnej informacji o osobach ubezpieczonych, opłaconych składkach, a przede
wszystkim łatwość w zgłoszeniu roszczenia, które oczywiście jest również dostępne
online poprzez witrynę internetową. Warta udostępnia także szereg dedykowanych
infolinii: dla klientów, agentów i osób obsługujących ubezpieczenie w zakładzie
pracy. Co ważne, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub pytań do dyspozycji
pracodawców są również nasi regionalni menedżerowie sprzedaży, pracownicy
oddziałów, dostępni w 12 lokalizacjach na terenie kraju, oraz pracownicy w
centrali.
Jednak moim zdaniem niezwykle ważnym aspektem
posiadanego ubezpieczenia jest moment, gdy klient zgłasza się do nas, chcąc
skorzystać z warunków, jakie ono zawiera. Warta jest znana na rynku jako firma
oferująca najwyższy standard obsługi klienta, nie inaczej jest z
ubezpieczeniami grupowymi. Zapewniamy przyjazny dla ubezpieczonego sposób
składania wniosków o wypłatę świadczenia, a także szybkie rozpatrywanie tych
zgłoszeń. Skraca się średni czas realizacji praktycznie wszystkich świadczeń, a
z pomocą w coraz większej liczbie przypadków przychodzą nam nowe technologie.
Dla przykładu uruchomiliśmy robota, który już wspomógł nas w ponad 50 tys.
spraw, w związku z którymi wypłaciliśmy już świadczenia o wartości ponad 100
mln zł. Co jest najważniejsze, średni czas, jaki minął od zgłoszenia do wypłaty
świadczeń, wynosi około jednego dnia. To fantastyczny wynik, który pozytywnie
wpływa na opinie klientów o naszej firmie.
Jaką
przyszłość widzi Pan dla tego rynku?
– Generalnie rynek ten w moim odczuciu będzie się nadal rozwijał. Obecnie pracodawcy muszą sobie radzić z faktem, że mamy tzw. rynek pracownika. Bezrobocie jest na bardzo niskim poziomie, istnieje duży problem ze znalezieniem do pracy osób kompetentnych z dużym doświadczeniem, o umiejętnościach zarówno twardych, jak i miękkich. Z drugiej strony widzimy rosnącą skalę automatyzacji, jednak ona na rynek pracy będzie wpływała dopiero w dłuższej perspektywie. Dlatego spodziewam się dalszego zainteresowania ubezpieczeniami grupowymi jako przydatnego i poszukiwanego benefitu dla pracowników.
Co nowego w grupowym ubezpieczeniu na życie Warty
Firmy z sektora MŚP:
- Uproszczony proces zawarcia umowy;
- Stale ulepszana oferta, pozwalająca na zindywidualizowane podejście do potrzeb pracodawcy i jego pracowników;
- Szeroki wachlarz usług wspierających pracodawcę we wdrożeniu i obsłudze ubezpieczenia.
Firmy duże/korporacje:
- Wprowadzona 6 miesięcy temu nowa oferta ubezpieczenia dla firm zatrudniających powyżej 50 pracowników;
- Oferta dopasowana do potrzeb poszczególnych grup pracowników, poprzedzona profesjonalną analizą struktury zatrudnionych;
- Nowy, szeroki wachlarz umów dodatkowych, w tym m.in.:
- możliwość rozszerzenia ochrony na wypadek choroby nowotworowej;
- nowe umowy zdrowotne;
- szeroki zakres umów z ochroną dla członków rodziny.