Blog - Strona 1385 z 1417 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1385

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 42/2019

0

Dodatek specjalny LIDERZY INNOWACJI:

  • Rozmowa z Rafałem Stankiewiczem, wiceprezesem zarządu Warty odpowiedzialnym za operacje i likwidację szkód: Innowacje wzmacniają naszą obsługę klienta – str. 5
  • Rozmowa z Tomaszem Jędroszkowiakiem, dyrektorem Działu Ubezpieczeń, Kazimierzem Cięciakiem, dyrektorem konsultingu e-zdrowie, i Mateuszem Cybulskim, dyrektorem sprzedaży z Comarch: Ubezpieczyciele nie mogą przespać cyfrowej rewolucji – str. 6
  • Agnieszka Kruszyna i Jacek Dymczak z VSoft wskazują nieuniknioną drogę technologii w ubezpieczeniach: Webserwisy odczarowane – str. 8
  • Business Intelligence Technologies proponuje sztuczną inteligencję i modele decyzyjne: Jak mądrze zautomatyzować podejmowanie decyzji? – str. 9
  • Marcin Konopka z Berg System pyta, czy tracisz cenny czas na formalności związane z RODO?, i odpowiada: Zobacz, jak zbierać zgody RODO online – str. 10
  • Zdaniem ekspertów Sollers Consulting: Branża musi radykalnie zmienić kanały kontaktu i dystrybucji – str. 11
  • Sprawozdanie z RGA Technovate Lab: Innowacje dla życiowców – str. 12
  • Zapowiedź FinTech & InsurTech Digital Congress: Transformacja w erze cyfrowej – str. 13
  • Raport AON: Cyberryzyko wymaga stałego monitoringu i działań zarządu – str. 14
  • Raport Marsh: Menedżerowie poświęcają niewiele czasu na zarządzanie cyberryzykiem – str. 15
  • Rozmowa z Karoliną Szumowską, CEE Account Manager Liferay: Cyfrowi – niecyfrowi? – str. 16

Poza tym w numerze:

  • Dystrybucja: Partnerstwo filarem współpracy InterRisk z pośrednikami – str. 2
  • Rozmowa z Aleksandrą Droszcz, dyrektorem Działu Kompetencji i Wsparcia Sprzedaży, Renatą Augustynowicz-Sobotą, dyrektorem Biura Wsparcia Regionalnego, i Patrykiem Bakłanowskim, dyrektorem ds. wsparcia regionalnego z PKO Ubezpieczenia: Jak wspierać doradców bankowych w sprzedaży ubezpieczeń? – str. 3
  • Ekspert Allianz Tomasz Kryłowicz wyjaśnia: Tak się ogranicza ryzyko w towarzystwie ubezpieczeniowym 4
  • Artur Makowiecki podsumowuje miniony tydzień: Przetasowania kadrowe w sprzedaży – str. 17
  • Inspiracje Aleksandry E. Wysockiej: Czasami wygrywasz, czasami się uczysz – str. 17
  • Adam Kubicki uczy, jakie są oznaki mentalnej destrukcji w sprzedaży: Rozpoznać sprzedażowy klub zombi – str. 22

Holandia: Tjeerd Bosklopper tymczasowym CEO Nationale-Nederlanden

0

Grupa Nationale-Nederlanden (NN) ogłosiła, że Tjeerd Bosklopper, były prezes NN TUnŻ zostanie powołany na stanowisko tymczasowego CEO w Holandii. Nominacja podlega zatwierdzeniu przez holenderski bank centralny i ma obowiązywać od początku listopada tego roku.

Tjeerd Bosklopper, piastujący obecnie funkcję Chief Transformation Officer (CTO), zastąpi Davida Knibbe, który został powołany na stanowisko CEO Grupy NN. Tymczasowy prezes NN w Holandii jest CTO i członkiem zarządu grupy od 1 września 2018 r. Wcześniej był odpowiedzialny za integrację Delta Lloyd i NN. W trakcie swojej kariery w grupie (ING, potem NN) zajmował szereg kluczowych stanowisk, takich jak dyrektor marketingu i sprzedaży, dyrektor zarządzania produktami, dyrektor generalny ds. marketingu i sprzedaży w Holandii, Korei i Indonezji. Od 1 września 2012 r. do początku lipca 2015 r. był prezesem Nationale-Nederlanden TUnŻ.

(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)

Czasami wygrywasz, czasami się uczysz

0

Takie motywacyjne hasło wisi od jakiegoś czasu u mnie w gabinecie. Właściwie powinno brzmieć: „Czasami wygrywasz, czasami obrywasz”. Nawet by się rymowało. Bo te najważniejsze życiowe i biznesowe nauki to nie są dobre rady wygłaszane przy kawce przez dobrotliwego wujka czy ciocię. Przypominają raczej cios prosto w szczękę od boksera wagi ciężkiej.

Na ścianie mam jeszcze jedno hasło: „Co byś zrobiła, gdybyś tylko miała odwagę?”. To inna wersja popularnego hasła „Wyjdź ze swojej strefy komfortu”. Brzmi niewinnie, jak „Wyjdź na spacer z psem”. Ale rzeczywistość znowu jest brutalna. Bardziej by pasowało „Wyjdź na miasto w grudniu bez ubrania”.

A co Ty byś zrobił, Czytelniku, gdybyś tylko miał odwagę? Zrób eksperyment myślowy. Czy jesteś naprawdę gotowy, żeby zacząć robić coś inaczej, żeby eksperymentować i zrezygnować z bezpiecznej gry? Możesz zawsze grać bezpiecznie, ale czasem podatek od takiej strategii jest bardzo wysoki, acz z odroczonym terminem płatności.

W świecie intensywnych zmian stać w miejscu to znaczy się cofać. Bezpieczna strategia staje się najbardziej ryzykowną. Jeśli w swoim biznesie masz poczucie, że stoisz na ringu i zaraz dostaniesz od przeciwnika w sam środek nosa, to nie panikuj. Po prostu jesteś bardziej świadomy niż większość, bo tak naprawdę na takim ringu stoimy wszyscy, ale nie każdy orientuje się na czas.

Dość zamiatania problemów pod dywan i liczenia, że „jakoś to będzie”. Czas uczciwie ocenić, co działa, co działa tak sobie, a co nie działa w ogóle. Czas odpowiedzieć sobie na ważne pytania: co tak naprawdę chcę osiągnąć i dlaczego. I to „dlaczego” jest tak naprawdę najważniejsze z całej układanki. Jeśli Twoje cele zawodowe i osobiste nie są mocno osadzone w sferze wartości, to równie dobrze możesz ich nie mieć w ogóle. One muszą być naprawdę istotne i zgodne z tym, co uważasz za wartościowe, ważne, potrzebne. Inaczej szybko zabraknie ci wewnętrznego paliwa i skończysz na ławce rezerwowych.

Aleksandra Emilia Wysocka

Rzecznik Finansowy: Istotny pogląd skutecznym wsparciem dla klientów

0

Na przestrzeni trzech lat sądy rozstrzygnęły spory w 580 sprawach dotyczących ubezpieczeń, w których Rzecznik Finansowy wydał istotny pogląd. W dziewięciu przypadkach na dziesięć wyrok był korzystny dla klienta, którego Rzecznik wspierał swoim stanowiskiem. Najczęściej z tego typu pomocy korzystali posiadacze ubezpieczeń na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK)*.

– Bardzo dziękujemy zarówno sądom, samym zainteresowanym, jak i ich pełnomocnikom za przekazywanie informacji o sposobie zakończenia tego typu spraw. Dzięki temu mamy dane dotyczące większości sporów sądowych w których Rzecznik Finansowy zaangażował się, przedstawiając istotny pogląd – mówi Aleksander Daszewski, radca prawny w biurze Rzecznika.

Z podsumowania wynika, że w latach 20142017 sądy rozstrzygnęły – pozytywnie lub negatywnie – spory w 580 sprawach dotyczących ubezpieczeń, w których Rzecznik Finansowy wydał istotny pogląd. W 519 przypadkach wyrok był korzystny dla klienta wspartego stanowiskiem RzF. Najczęściej z tego typu pomocy korzystali posiadacze polis z UFK. W analizowanym okresie rozstrzygnięto 418 takich sporów, z czego 91% spraw zakończyło się pozytywnie dla poszkodowanych.

 Te dane nie uwzględniają sytuacji, w których sąd nie rozstrzygnął ostatecznie sprawy. W tym czasie było 50 takich przypadków, z czego aż 47 dotyczyło sporów na tle tzw. polis z UFK. Z informacji, które mamy od zainteresowanych, wynika, że w większości wypadków wynikało to z ugody zawartej przez strony poza sądem. Można więc powiedzieć, że pomogliśmy osiągnąć satysfakcjonujące rozwiązanie sporu, jeszcze większej liczbie osób niż wynikałoby to ze statystyk pokazujących pozytywne i negatywne rozstrzygnięcia sądowe – wyjaśnia Aleksander Daszewski.

Druga grupa najczęściej pojawiających się wniosków o istotny pogląd dotyczyła sporów związanych z komunikacyjnymi polisami OC i AC. W latach 20142017 sądy rozstrzygnęły 102 takie sprawy, z czego w 87% przypadków było to rozstrzygnięcie korzystne dla klientów.

– Oczywiście większość z tych spraw – 82 – dotyczyło OC komunikacyjnego. W zdecydowanej większości przypadków, bo aż w 74 sporach sąd przychylił się do stanowiska Rzecznika Finansowego zawartego w istotnym poglądzie i orzekł na korzyść klienta. Oznacza to, że w 90% przypadków nasze wsparcie w postaci istotnego poglądu okazało się skuteczne – mówi Aleksander Daszewski.

***

*Podsumowanie zostało sporządzone na podstawie informacji otrzymanych przez Rzecznika Finansowego od zainteresowanych oraz sądów.

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl

PZU: Ostrzeżenie przed fałszywymi wiadomościami

0

PZU opublikował ostrzeżenie przed fałszywymi wiadomościami, które mogą trafić na skrzynkę mailową albo telefon klientów. Wysyłają je nadawcy, którzy podszywają się pod firmę.

Zakład poinformował, że w treści wiadomości (mail, SMS) mogą znajdować się np. informacje o kończącej się polisie lub fakturze za usługi, czy wymaganej płatności. Taka wiadomość nie pochodzi od PZU. W wiadomości może znajdować się link do rzekomego operatora płatności, pobierającego je w imieniu zakładu. PZU ostrzegł, aby w żadnym wypadku nie pobierać takiej wiadomości mailowej i nie korzystać z linka w wiadomości SMS. Jeśli już do tego doszło, to należy jak najszybciej przeskanować komputer i telefon programem antywirusowym oraz dokonać zmiany ważnych haseł.

(AM, źródło: PZU)

Ubea.pl: Pół miliarda złotych zysku technicznego zakładów z OC

0

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) poinformował niedawno, że po raz kolejny w ujęciu rocznym spadła wartość składki przypisanej brutto z komunikacyjnych ubezpieczeń OC. Fakt ten potwierdziła Komisja Nadzoru Finansowego (KNF). Po raz kolejny wzrosła natomiast łączna wartość składek OC zebranych przez ubezpieczycieli po uwzględnieniu udziału reasekuratorów.

– Taki wzrost pomiędzy pierwszą połową 2018 r. oraz 2019 r. (+0,11 mld zł) nie wydaje się duży. Bardzo dobrze odzwierciedla on stabilizację cenową, która jest widoczna np. po sprawdzeniu średniej składki OC od lutego do sierpnia bieżącego roku – mówi Andrzej Prajsnar, ekspert Ubea.pl.

Zakłady oferujące OC dla kierowców wykazały łączny zysk techniczny na poziomie 0,51 mld zł. To spory wzrost względem osiągnięcia z pierwszej połowy minionego roku (0,21 mld zł).

– Jeżeli trend dotyczący zyskowności OC się utrzyma, to nie można wykluczyć, że ubezpieczyciele oferujący obowiązkowe polisy komunikacyjne zamkną bieżący rok z zyskiem technicznym na poziomie ponad 1 mld zł. Z całą pewnością byłby to historyczny rekord – podkreśla Paweł Kuczyński, prezes Ubea.pl.

Kluczowe znaczenie dla wzrostu wyniku technicznego miał spadek łącznej wartości wypłaconych odszkodowań i świadczeń. W ujęciu rocznym były one mniejsze o 0,23 mld zł.

– Jeżeli chodzi o sam II kw. 2019 r. to wartość odszkodowań i zadośćuczynień względem poprzednich trzech miesięcy (I kw. 2019 r.) spadła o 0,06 mld zł (z 2,19 mld zł do 2,13 mld zł) – dodaje Andrzej Prajsnar.

(AM, źródło: Ubea.pl)

Liberty Mutual: Ekspansja przez europejską akwizycję

0

Liberty Mutual Insurance ogłosił, że zakończył akwizycję trzech europejskich spółek zależnych AmTrust Financial Services: Nationale Borg, Nationale Borg Reinsurance oraz AmTrust Insurance Spain.

 – Nabycie tych podmiotów wzmacnia nasze globalne kompetencje w zakresie gwarancji i reasekuracji, wiodącą pozycję na rynku i zasięg geograficzny – podkreślił Tim Mikolajewski, prezes Global Surety, Global Risk Solutions, Liberty Mutual. – Transakcja wspiera nasze dążenie do celu, jakim jest znalezienie się w pierwszej trójce globalnych ubezpieczycieli i reasekuratorów komercyjnych i specjalistycznych, zapewniając platformę szerszej globalnej ekspansji przez zwiększenie udziału w rynku, uzupełnienie portfela o konkurencyjne elementy i dostarczenie międzynarodowej kadry.

15 kwietnia 2019 r. Liberty Mutual ogłosił ostateczne zawarcie umowy o nabyciu od AmTrust globalnych operacji w zakresie gwarancji i reasekuracji kredytowej. Warunki transakcji nie zostały ujawnione. 31 maja 2019 r. podano komunikat o zakończeniu akwizycji AmTrust Surety, podmiotu specjalizującego się w gwarancjach w USA. W maju 2017 r. Liberty Mutual zakupił za ok. 3 mld dol. specjalistycznego ubezpieczyciela Ironshore, należącego do chińskiego konglomeratu Fosun.

(AC, źródło: Insurance Journal)

Prawo: Kluczyki muszą być zabezpieczone, ale niekoniecznie w sejfie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sąd Najwyższy (SN) uznał, że od właściciela pojazdu nie można wymagać nadzwyczajnego strzeżenia auta przed kradzieżą. Nawet jeśli chodzi o drogi samochód – informuje „Rzeczpospolita”.

Rozstrzygnięcie SN zapadło w sprawie, w której posiadacz drogiego auta pozostawił je na parkingu niestrzeżonym, w miejscu objętym zasięgiem monitoringu sąsiedniego obiektu. W samochodzie w saszetce pod poduszką został dowód rejestracyjny, kluczyki i sterownik do pilota. Złodziej włamał się do pojazdu i dzięki pozostawionym w nim rzeczom odjechał. Ubezpieczyciel odmówił wypłaty 224 tys. zł odszkodowania, wskazując, że w OWU zapisano, iż ochroną nie są objęte szkody wynikłe po opuszczeniu pojazdu i pozostawieniu go bez nadzoru lub gdy zostawiono w aucie lub nie zabezpieczono poza nim dokumentu pojazdu, kluczyka lub pilota do otwarcia auta. Sądy Okręgowy i Apelacyjny oddaliły żądanie posiadacza auta. SN nakazał jednak ponowne rozpatrzenie sprawy. Jego zdaniem przy funkcjonującym w społeczeństwie przekonaniu, iż AC pokrywa z reguły wszystkie szkody kradzieżowe, wszelkie wyłączenia powinny być wyraźnie określone. Sędzia Jacek Grela zaznaczył, że posiadacz auta miał prawo zaparkować je tam, gdzie zaparkował, gdyż nie można mu nakazać parkowania tylko na strzeżonych parkingach. Sędzia wskazał też, że tak jak jazda samochodem jest powszechną czynnością, tak i sposób zabezpieczenia kluczyków i dokumentów nie zakłada nadzwyczajnych środków ostrożności. A wymaganie dodatkowych obowiązków ze względu na wysoką wartość auta jest nieuzasadnione, gdyż zwiększone ryzyko jest rekompensowane wyższą składką. Aleksander Daszewski, radca prawny w Biurze Rzecznika, ocenił wyrok jako „wyjątkowo trafny i prokonsumencki”. Z kolei prof. Marcin Orlicki z Katedry Prawa Cywilnego, Handlowego i Ubezpieczeniowego Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu ocenił, iż najważniejsze w wyroku jest to, że ubezpieczenia powinny być takie, jakie ukształtowały się w świadomości społecznej, a zakres ochrony powinien zasadniczo pokrywać się z intuicją klienta, z jego wyobrażeniem o tym zakresie.

Sygnatura akt: V CSK 4/18

Więcej:

„Rzeczpospolita” z 3 października, Marek Domagalski „SN w sprawie odszkodowania za kradzież samochodu: kierowca nie musi zamykać kluczyków w sejfie”:

https://www.rp.pl/…

 (AM, źródło: „Rzeczpospolita”)

Rynek ubezpieczeń: Ponad 8 tys. kierowców używa aplikacji InMobi

0

Magdalena Kaca, dyrektor departamentu ubezpieczeń Volkswagen Financial Services, w rozmowie z Forsal.pl ujawniła, że w ciągu roku od wprowadzenia do oferty VFS ubezpieczenia i aplikacji InMobi po narzędzie sięgnęło i aktywnie z niego korzysta ponad 8 tys. kierowców.

Dodała, że średnia zniżka przy wznowieniu polisy wypracowana przy posługiwaniu się aplikacją, to 15%. Dystans przejechany z inMobi to z kolei ponad 3,5 mln km. Magdalena Kaca zapowiedziała, że pod koniec tego roku zostanie zaprezentowana nowa odsłona aplikacji. Będą mogli z niej korzystać kierowcy, którzy nie są jeszcze klientami VFS.

Więcej:

Forsal.pl z 11 października, Tomasz Sewastianowicz „Zobacz, jak nie płacić fortuny za ubezpieczenie samochodu”:

https://forsal.pl/…

(AM, źródło: Forsal.pl)

Rynek ubezpieczeń: Polisy życiowe Warty w Banku Pocztowym

0

Bank Pocztowy został kolejnym partnerem Grupy Warta w dystrybucji bancassurance. Do jego oferty trafiły dwie polisy zapewniające wsparcie finansowe w razie problemów ze zdrowiem. Nowe partnerstwo wspiera strategię Warty w zakresie wzmacniania sprzedaży ubezpieczeń na życie ze składką regularną.

– Stale poszerzamy grono naszych partnerów na rynku bancassurance. Cieszę się, że rozpoczynamy współpracę z Bankiem Pocztowym, który umożliwia nam dotarcie z ofertą ubezpieczeń na życie do bardzo szerokiej i wymagającej grupy klientów. Kierujemy do nich praktyczne ubezpieczenie, które ma być pomocą w przypadku problemów ze zdrowiem –powiedział Tomasz Kowalski, dyrektor zarządzający odpowiedzialny za Departament Bancassurance Warty.

– Oferta dla klientów Banku Pocztowego została oparta o naszą strategię dla ubezpieczeń na życie. Skupiamy się w niej na sprzedaży polis ze składkę regularną o charakterze ochronnym, osiągając na tym polu wyjątkowe na tle rynku wyniki – dodał.

– Cieszymy się z nawiązanej z Wartą współpracy, gdyż możemy dzięki niej poszerzyć ofertę ubezpieczeń, którą kierujemy do naszych klientów, o dwa produkty. Nowe ubezpieczenia wspierające w przypadku problemów zdrowotnych zostały tak skonstruowane, że mogą być interesującą propozycją zarówno dla młodszych, jak starszych klientów – powiedział Jarosław Banach, dyrektor zarządzający Pionu Rozwoju Biznesu Banku Pocztowego.

W efekcie nawiązanej współpracy Warta poszerza grupę banków oferujących jej produkty, a Bank Pocztowy wprowadza do oferty nowy rodzaj ubezpieczeń – Warta Moje Zdrowie oraz Warta Dla Zdrowia.

Oferta ubezpieczeniowa Warty dla klientów Banku Pocztowego składa się z dwóch nowych ubezpieczeń skierowanych do dwóch grup wiekowych zapewniających pomoc finansową w przypadku wystąpienia problemów ze zdrowiem. Pierwszym z nich jest Warta Moje Zdrowie, skierowane do osób w wieku 18–55 lat, zapewniające przede wszystkim zabezpieczenie budżetu domowego w przypadku poważnej choroby. Z kolei Warta Dla Zdrowia jest adresowana do osób w wieku 55–75 lat. Produkt zapewnia m.in. świadczenia pieniężne w przypadku niezdolności do samodzielnej egzystencji, pobytu w szpitalu w wyniku wypadku, ubezpieczenie lekowe, a także pakiet assistance. Oba ubezpieczenia są dostępne we wszystkich placówkach Banku Pocztowego na terenie kraju.

Bank Pocztowy jest kolejnym partnerem bankowym Grupy Warta. Z informacji na stronie internetowej ubezpieczyciela wynika, że zakład współpracuje jeszcze z Citi Handlowym i Nest Bankiem. Warta nie odpowiedziała na pytanie „Gazety Ubezpieczeniowej”, czy oferta ubezpieczeń w Banku Pocztowym będzie sukcesywnie rozwijana.

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl

18,045FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie