Blog - Strona 415 z 1516 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 415

Gallagher: Pora na Niemcy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Gallagher ogłosił nabycie niemieckiego brokera specjalistycznego Köberich Financial Lines. Warunki transakcji nie zostały ujawnione.

Köberich specjalizuje się w ubezpieczeniach D&O oraz innych produktach linii ubezpieczeń finansowych, włącznie z ubezpieczeniami cyber, gwarancjami czy odpowiedzialnością zawodową. Zespół brokerski ma siedzibę w Kolonii. Do klientów Köberich zaliczają się firmy energetyczne, inżynieryjne, budowlane, wytwórcze i wydobywcze. Firmę założył w 2009 r. Harald Köberich. Zarówno on, jak i cały zespół będą pełnić dotychczasowe funkcje, stając się częścią europejskich operacji Gallagher pod kierownictwem Alexa Naglera, który dołączył we wrześniu 2023 r., aby kierować ekspansją w regionie.

Akwizycja Köberich to pierwszy krok Gallagher w Niemczech, największej w Europie i czwartej na świecie gospodarce z dobrze rozwiniętym sektorem ubezpieczeniowym. Gallagher ma już firmy brokerskie w Szwecji, Norwegii, Szwajcarii, Lichtensteinie i Turcji.

(AC, źródło: Insurance Journal)

Hyperexponential zdobył pieniądze na ekspansję w USA

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Amerykański fundusz venture capital Andreessen Horowitz (a16z) wsparł londyński startup ubezpieczeniowy Hyperexponential w rundzie finansowania serii B o wartości 73 mln dolarów, prowadzonej przez globalną firmę inwestycyjną Battery Ventures.

Działający od 2017 roku Hyperexponential dostarcza ubezpieczycielom i reasekuratorom oprogramowanie do modelowania matematycznego, umożliwiające wycenę polis w oparciu o szeroki zakres danych. Platforma PDI Hyperexponential – hx Renew – umożliwia ubezpieczycielom wykorzystanie dużych i alternatywnych zbiorów danych, szybkie opracowywanie i udoskonalanie narzędzi ratingowych oraz stosowanie zaawansowanych podejść do uczenia maszynowego w celu wyceny ryzyka oraz podejmowania decyzji cenowych w oparciu o dane na poziomie portfela i indywidualnego. Od czasu serii A w 2021 r. spółka 10-krotnie zwiększyła sprzedaż.

Najnowsza runda finansowania wesprze ekspansję Hyperexponential w USA, w ramach której firma otworzy biuro w Nowym Jorku. Spółka wykorzysta ponadto zebrane fundusze na podwojenie swojego globalnego zespołu do około 200 pracowników.

(AM, źródło: Hyperexponential)

O zagrożeniach związanych z przekształcaniem usług ubezpieczeniowych przez generatywną sztuczną inteligencję

0
Źródło zdjęcia: SAS

Wzrost znaczenia generatywnej sztucznej inteligencji zmusił sektor usług finansowych do szybkiego zweryfikowania możliwości wykorzystania tej technologii i odpowiedzi na pytania natury regulacyjnej i etycznej. Eksperci SAS przewidują zarówno sukcesy, jak i porażki związane z dążeniem branży do spełnienia oczekiwań konsumentów i interesariuszy.

Ubezpieczyciele stawią czoła ryzyku klimatycznemu z pomocą sztucznej inteligencji

– Po dziesięcioleciach przewidywań zmiany klimatu przekształciły się ze spekulacyjnego ryzyka w realne zagrożenie. Globalne straty ubezpieczone z tytułu klęsk żywiołowych przekroczyły 130 miliardów dolarów w 2022 roku, a ubezpieczyciele na całym świecie odczuwają tego skutki. Za przykład niech posłużą amerykańskie towarzystwa, które są przedmiotem kontroli za podnoszenie składek i wycofywanie się z regionów ciężko dotkniętych kataklizmami, takich jak Kalifornia i Floryda, pozostawiając dziesiątki milionów konsumentów „na lodzie”. Aby przetrwać ten kryzys, firmy ubezpieczeniowe będą coraz częściej stosować sztuczną inteligencję, co pozwoli im wykorzystać potencjał ogromnych zbiorów danych do zwiększenia płynności i konkurencyjności. Poza korzyściami płynącymi z dynamicznej wyceny składek i oceny ryzyka, AI pomoże im zautomatyzować i usprawnić przetwarzanie roszczeń, wykrywanie oszustw, obsługę klienta i wiele innych działań – uważa Troy Haines, starszy wiceprezes ds. badań nad ryzykiem i rozwiązań ilościowych SAS.

Zbyt szybkie wdrożenie AI doprowadzi ubezpieczycieli do upadku lub bankructwa

– W 2024 r. jeden ze 100 największych globalnych ubezpieczycieli zakończy działalność w wyniku zbyt szybkiego wdrożenia generatywnej sztucznej inteligencji. Obecnie ubezpieczyciele implementują autonomiczne systemy w zawrotnym tempie, nie dostosowując ich do swoich modeli biznesowych. Mają nadzieję, że wykorzystanie AI do szybkiego rozpatrywania roszczeń zrównoważy ostatnie kilka lat słabych wyników biznesowych. Jednak po zwolnieniach w 2023 r., personelu będzie zbyt mało, aby mógł prowadzić niezbędny nadzór do zapewnienia, że wprowadzona na dużą skalę technologia będzie etyczna. Mit sztucznej inteligencji jako lekarstwa na wszystko spowoduje dziesiątki tysięcy błędnych decyzji, które doprowadzą do upadku biznesu, co może nieodwracalnie zaszkodzić zaufaniu konsumentów i organów regulacyjnych – twierdzi Franklin Manchester, globalny doradca strategiczny ds. ubezpieczeń SAS.

„Wytłumaczalność” AI zwiększa rzetelność i przejrzystość wydawania decyzji ubezpieczeniowych

Czy sztuczna inteligencja może zapoczątkować etyczną redefinicję sektora ubezpieczeń?

– Przekonamy się o tym w 2024 roku. Aktuarialnie uzasadnione decyzje dotyczące ryzyka mogą w sposób niezamierzony pogłębiać nierówności w grupach historycznie marginalizowanych. Implementacja sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego przez ubezpieczycieli będzie jednak wymagać od nich zrozumienia, w jaki sposób tworzone przez nich modele i algorytmy podejmują decyzje (na przykład w zakresie wyceny składek lub roszczeń). Możliwość wyjaśniania decyzji podejmowanych z pomocą sztucznej inteligencji może potencjalnie ustanowić nowe standardy przejrzystości i rzetelności w całej branży – prognozuje Alena Tsishchanka, liderka praktyki ubezpieczeniowej w regionie EMEA SAS.

(AM, źródło: SAS)

Corsair nowym inwestorem MJM Holdings

0

Corsair, wiodący fundusz private equity wyspecjalizowany w inwestycjach w sektorze płatności, oprogramowania i usług finansowych dla biznesu, podpisał umowę nabycia większościowego pakietu udziałów polskiego brokera MJM Holdings. Warunki transakcji nie zostały ujawnione.

Jak podał PAP Media Room za Business Wire, Corsair nabędzie pakiet większościowy od obecnych właścicieli MJM. Dotychczasowi inwestorzy finansowi – Posella Limited i Solter Capital – sprzedadzą wszystkie swoje udziały. Marcin Ślotała, założyciel i prezes zarządu MJM, będzie dalej zarządzać spółką i wspólnie z pozostałymi menedżerami zreinwestuje znaczną cześć swoich udziałów. Corsair zamierza wykorzystać doświadczenie w zakresie usług dla biznesu i sektora ubezpieczeniowego, aby wesprzeć spółkę w realizacji jej planu „buy-and-build” i dalszym rozwoju w oparciu o akwizycje, takie jak przejęcie Attis Broker w 2018 r. czy Smartt Re w 2021 r.

Od momentu powstania mieliśmy jasną wizję budowy wiodącego niezależnego brokera ubezpieczeniowego na polskim rynku, a nasz sukces jest pochodną stawiania klientów i współpracowników w centrum uwagi – powiedział Marcin Ślotała. – Wsparcie Posella Limited i Solter Capital miało kluczowe znaczenie dla dotychczasowego rozwoju, za co jesteśmy bardzo wdzięczni. Wkraczając w kolejny etap, cieszymy się, że możemy współpracować z partnerem o podobnych wartościach, z imponującym doświadczeniem w branży. Jesteśmy przekonani, że wsparcie merytoryczne i inwestycyjne Corsair pomoże w dalszym skokowym rozwoju MJM – podkreślił.

Trzy filary biznesu MJM

MJM to grupa brokerska założona w 2017 r. i łącząca dynamiczny wzrost organiczny ze skuteczną działalnością na polu M&A. Trzy główne sektory działalności MJM to ubezpieczenia majątkowe, komunikacyjne oraz reasekuracja, dzięki czemu grupa oferuje kompleksowy portfel usług dla biznesu oparty o specjalistyczną wiedzę. Do grupy kapitałowej MJM należą takie marki, jak Attis Broker (ubezpieczenia korporacyjne), Smartt Re (reasekuracja), MJM Brokers (ubezpieczenia komunikacyjne) oraz MJM Risk Management (zarządzanie ryzykiem i usługi doradcze). MJM oferuje kompleksowe rozwiązania ubezpieczeniowe oparte o indywidualne potrzeby i cele klientów. Dysponując siecią 8 biur i zatrudniając ponad 200 pracowników, obsługuje ponad 1500 klientów, zarówno w Polsce, jak i za granicą.

– MJM prowadzi wyjątkową działalność dzięki doświadczonej kadrze i jasnej wizji. Jesteśmy dumni, że możemy ich wesprzeć w kolejnym etapie rozwoju – skomentował Raja Hadji-Touma, partner w Corsair.

– Cieszymy się z inwestycji w MJM – unikatowej spółki zbudowanej przez Marcina Ślotałę z silnym zespołem. Podzielamy ich wizję i ambitny plan oraz postrzegamy MJM jako idealną platformę inwestycyjną na polskim rynku dystrybucji ubezpieczeń, z planem budowy pozycji lidera w oparciu o produkty, przejęcia i partnerstwa strategiczne – dodał Edward Wertheim, dyrektor zarządzający Corsair.

– Z niecierpliwością czekamy na współpracę z Marcinem i zespołem. Na bazie ich dotychczasowych sukcesów chcemy wspólnie wykorzystać szanse rynkowe – powiedział Benjamin Phillips, Principal Corsair.

Corsair jest wyspecjalizowanym funduszem private equity dla inwestorów i spółek działających na rynkach niepublicznych w zakresie transakcji wykupu i inwestycji infrastrukturalnych. Firma skupia się na trzech segmentach usług finansowych: płatnościach, oprogramowaniu i usługach dla biznesu. Działalność związana z inwestycjami infrastrukturalnymi jest prowadzona w ramach partnerstwa strategicznego z Investcorp od grudnia 2023 r. Od momentu powstania Corsair zainwestował kwotę 13,6 mld USD w wykupy i inwestycyjne infrastrukturalne.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Warta zaoferuje dotowane ubezpieczenia upraw rolnych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Pod koniec ubiegłego roku Warta podpisała umowę z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na mocy której zakład zaoferuje ubezpieczenia upraw rolnych z dopłatą do składki z budżetu państwa. Nowa oferta zadebiutuje w wiosennym sezonie sprzedaży tego typu polis.

– Warta ma duże doświadczenie w ubezpieczeniach dla rolników, które z powodzeniem oferujemy od wielu lat. Teraz rozszerzamy nasze portfolio i wchodzimy z ofertą ochrony upraw. Nasze dotychczasowe ubezpieczenia skierowane do rolników są przez nich bardzo wysoko oceniane w kontekście zakresu ochrony, likwidacji szkód i jakości obsługi, dlatego również teraz dbamy o zachowanie najwyższych standardów – mówi Jarosław Niemirowski, wiceprezes zarządu Warty odpowiedzialny za indywidualne ubezpieczenia majątkowe. – W tym celu współpracujemy z wieloma uznanymi ekspertami z branży rolnej.  Już od roku przygotowujemy infrastrukturę oraz budujemy prosty i zautomatyzowany system sprzedażowy. Przykładamy również dużą wagę do przeszkolenia naszej kadry zarówno w procesie zawierania umowy ubezpieczenia, jak i w procesie likwidacji szkód. Rozpoczynamy też intensywne szkolenia dla naszych pośredników – wylicza.

W 2024 r. dopłata do składki z tytułu ubezpieczenia upraw obejmuje uprawę zbóż, kukurydzy, rzepaku, rzepiku, chmielu, tytoniu, warzyw gruntowych, drzew i krzewów owocowych, truskawek, ziemniaków, buraków cukrowych i roślin strączkowych. Wysokość dotacji będzie stanowić do 65% składki.

Oferta Warty będzie obejmować ryzyka, o których mowa w ustawie z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich. Zakres umowy będzie można rozszerzyć o ryzyka dobrowolne (bez dopłat), obejmujące ochronę także po zbiorze plonu głównego.

W 2023 r. zakładami ubezpieczeń uprawnionymi do oferowania dotowanych ubezpieczeń upraw rolnych były: PZU SA, TUW „TUW”, TUZ Ubezpieczenia, STU ERGO Hestia, Generali, Agro Ubezpieczenia TUW, InterRisk, VH Polska.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Arval wybrał Cachet do ubezpieczenia floty rowerowej w Polsce

0
Źródło zdjęcia: Cachet

Arval Service Lease Polska, należący do grupy BNP Paribas lider polskiego rynku w zakresie długoterminowego wynajmu pojazdów nawiązał współpracę z Cachet. Dotyczyć ona będzie ubezpieczenia wynajmowanych rowerów w Polsce.

Współpraca z Cachet zapewnia kompleksowy pakiet ubezpieczeń dla floty rowerów elektrycznych Arval i jej użytkowników, w tym casco, NNW i OC. Oferta została stworzona we współpracy z Allianz Partners i HDI Embedded.

– Na potrzeby długoterminowego wynajmu rowerów szukaliśmy partnera, który podobnie jak my świadczy usługi na najwyższym poziomie, stawiając na innowacyjność i zrównoważony rozwój. Ubezpieczenie, którym Cachet obejmie użytkowników naszych rowerów elektrycznych, zapewni im nie tylko bezstresowe korzystanie z jednośladów, ale także wygodę w pełni cyfrowej obsługi bez potrzeby wypełniania papierowych dokumentów – informuje Rafał Tarnacki, menedżer ds. Produktu i Innowacji Arval Service Lease Polska.

– Nasza współpraca opiera się na wspólnych wartościach i celach. Cachet i Arval rozumieją, że dzięki nowej erze zintegrowanej mobilności nasze miasta staną się bezpieczniejsze, czystsze i bardziej ekologiczne. Efektywna obsługa i ubezpieczenie flot mikromobilnościowych wymaga jednak elastycznego podejścia i nowoczesnych cyfrowych rozwiązań. Jesteśmy dumni, że międzynarodowy pionier w dziedzinie usług leasingowych i rozwiązań mobilnych, taki jak Arva,l docenia wartość produktów i usług Cachet – powiedziała Danuta Żukowska, dyrektorka generalna Cachet w Polsce.

– Ubezpieczenie jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym nowoczesną mobilność – powiedział Hedi Mardisoo, prezes i współzałożyciel Cachet. – Pod tym dobrze znanym pojęciem skrywają się jednak istotne zmiany zachodzące w branży, które sami forsujemy od 2018 roku. Osobiste, inteligentne, oparte na danych i elastyczne cenowo ubezpieczenia zostaną już z nami na stałe. To potrójna wygrana zarówno dla operatorów flot, użytkowników końcowych, jak i ubezpieczycieli.

(AM, źródło: Cachet)

Kto się komunikuje najskuteczniej na Facebooku?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z okazji czasu podsumowań warto prześledzić, jak w badanym okresie (1 stycznia – 11 grudnia 2023 r.) kształtowała się komunikacja topowych firm z branży ubezpieczeniowej na Facebooku, jak wypadł ich aktualny ranking oraz jakie treści wzbudzały największe zainteresowanie internautów.

Ranking firm ubezpieczeniowych

Pierwsza lokata należy do polskojęzycznej odsłony profilu Nationale-Nederlanden, który zdecydowanie przoduje pod względem liczby generowanych interakcji, osiągając w tym zakresie wynik na poziomie 83 041, z czego 70 573 to reakcje. Na profilu firmy opublikowano w sumie 183 posty, co wskazuje na umiarkowaną aktywność.

Na drugiej pozycji plasuje się LINK4. Warto zauważyć, że mimo mniejszej liczby postów (82 publikacje – wartość zauważalnie poniżej średniej dla wszystkich firm, wynoszącej 119 wpisów), profil ten osiągnął imponującą liczbę 18 451 komentarzy, znacząco przewyższając w tym aspekcie inne towarzystwa ubezpieczeniowe.

Trzecie miejsce pod względem sumy interakcji, z wynikiem 45 399, zajmuje PZU, będące najbardziej aktywnym profilem zestawienia z 415 postami. Profil ten, choć najaktywniejszy, osiągnął prawie dwukrotnie niższą sumę interakcji niż lider rankingu, warto jednak zauważyć najwyższą liczbę udostępnień wygenerowaną przez ten fanpage.

Tuż za podium, ze zbliżonymi do siebie rezultatami znalazły się profile Wiener i Compensa Polska (odpowiednio: 30 280 interakcji i 30 107 interakcji). Warto zauważyć, że Compensa generowała więcej komentarzy oraz udostępnień.

Najszerszym gronem odbiorców cieszył się profil ERGO Hestia, który uplasował się na siódmej lokacie, z umiarkowaną aktywnością na poziomie 164 wpisów oraz delikatnie ponadprzeciętną sumą interakcji – 17 346, gdy średnia dla wszystkich badanych firm wynosi 14 545.

Jakie komunikaty zyskiwały największą popularność?

W zestawieniu 20 najbardziej angażujących wpisów firm ubezpieczeniowych największa liczba publikacji należała do Nationale-Nederlanden oraz LINK4. Po jednej publikacji uzyskały także Pru, Wiener, SIGNAL IDUNA, PZU oraz PKO Ubezpieczenia.

Największą popularnością cieszyły się treści związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi – pierwszą pozycję w rankingu zajmował post Nationale-Nederlanden odnoszący się do kwestii zasad ruchu drogowego. Do zmotoryzowanych kierowana była także znaczna część przekazów LINK4.

Na trzeciej pozycji rankingu znalazł się post Pru, upamiętniający Powstanie Warszawskie – jest to przekaz niezwiązany z codzienną działalnością firmy. W TOP 20 widoczny jest także okolicznościowy post SIGNAL IDUNA z życzeniami z okazji dnia kobiet.

Na uwagę zasługuje także publikacja fanpage’a Wiener, która zamyka czołową dziesiątkę, prezentując pakiet ubezpieczenia podróżnego.

Widoczne były również: publikacja PZU z gratulacjami dla Marcina Oleksego za wygraną w konkursie FIFA Puskás Award oraz wpis PKO Ubezpieczenia promujący profilaktyczne badania diagnostyczne wykrywające raka prostaty.

Podsumowanie

Porównując upływający rok 2023 z rokiem 2022, można zauważyć, że skład podium się nie zmienił – w roku ubiegłym również pierwsze miejsce zajmowało Nationale-Nederlanden, drugie LINK4, a trzecie PZU.

W porównaniu z 2022 w 2023 z szóstej pozycji na czwartą wskoczył Wiener, natomiast Compensa spadła z czwartej na piątą. ERGO Hestia zaliczyła spadek z miejsca piątego na siódme, a SIGNAL IDUNA wskoczyła z miejsca siódmego na szóste. W 2022 r. na ósmej lokacie plasowała się Warta, w 2023 r. firma ta wypadła jednak poza topową dziesiątkę, którą zarówno w roku ubiegłym, jak i obecnym zamykają PKO Ubezpieczenia.

Można więc wnioskować, że zmiany w czołówce zestawienia są na ogół kosmetyczne, co wskazuje, że topowe firmy ugruntowały swoją pozycję na rynku oraz opracowały modele komunikacji, przynoszące wymierne efekty. Analizując powyższe dane, jasne staje się, jak ważną rolę w kształtowaniu relacji z klientami odgrywa efektywna komunikacja online.

Michał Ryszka
szef działu analitycznego IBiMS

Co powinien wiedzieć sprzedający, który rozważa zbycie agencji?

0
Katarzyna Lewińska

Sprzedaż agencji to często złożony i wieloetapowy proces. Zapoznanie się z jego przebiegiem, poszczególnymi etapami, głównymi elementami dokumentacji oraz stosowaną nomenklaturą może umożliwić odpowiednie przygotowanie do transakcji, a w rezultacie również przeprowadzenie jej na korzystniejszych dla sprzedającego warunkach.

Bez względu na to, czy transakcja sprzedaży agencji obejmuje sprzedaż udziałów, akcji czy przedsiębiorstwa, jest procesem, który składa się zazwyczaj z pięciu głównych etapów.

Wstępne rozmowy oraz podpisanie umowy o zachowaniu poufności (ang. NDA)

Pierwszy etap transakcji obejmuje wstępne rozmowy z kupującym na temat potencjalnej transakcji. Kupujący zazwyczaj oczekuje udostępnienia mu podstawowych danych oraz wyników finansowych nabywanego biznesu. Jednak z reguły będzie podmiotem konkurencyjnym. Dlatego udostępnienie mu nawet podstawowych, jednak poufnych informacji, może okazać się ryzykowne dla sprzedającego. Kupujący może bowiem odstąpić od transakcji i wykorzystać przekazane mu informacje w prowadzonej przez siebie działalności.

Dlatego przed udostępnieniem jakichkolwiek informacji poufnych konieczne jest zawarcie umowy o zachowaniu poufności (ang. NDA, non-disclosure agreement). Na jej podstawie kupujący powinien zobowiązać się m.in. do nieujawnienia oraz niewykorzystywania przekazanych mu informacji. Realizacja takich zobowiązań może zostać zabezpieczona karą umowną – to rozwiązanie jest wskazane z uwagi na potencjalną trudność w udowodnieniu szkody, która może wyniknąć z ujawnienia lub wykorzystania informacji poufnych.

Podpisanie listu intencyjnego (ang. term sheet)

W ramach kolejnego etapu kupujący oraz sprzedający zazwyczaj podpisują list intencyjny (ang. term sheet). Wyraża on przede wszystkim wolę przeprowadzenia transakcji w przyszłości oraz określa jej podstawowe warunki biznesowe, w tym przedmiot sprzedaży (udziały, akcje, ogół praw i obowiązków), etapy i harmonogram transakcji, cenę sprzedaży oraz główne warunki prawne (często odwołujące się do zwyczajowych elementów analogicznych transakcji). Często term sheet obejmuje również przyznanie kupującemu wyłączności na prowadzenie negocjacji przez określony czas, a także konsekwencje zerwania negocjacji.

Zasadą jest, że term sheet nie jest wiążący dla stron (za wyjątkiem postanowień o charakterze ściśle prawnym, takich jak poufności oraz wyłączności). Jednak stanowi on punt odniesienia przy opracowywaniu i negocjacji dokumentacji transakcyjnej. Strony w toku negocjacji bardzo często odwołują się do warunków uwzględnionych w term sheet, traktując je jako uzgodnione.

Przeprowadzenie badania prawnego, finansowego oraz biznesowego zbywanego podmiotu (ang. due diligence)

Zazwyczaj po podpisaniu term sheet wyspecjalizowani doradcy kupującego przystępują do przeprowadzenia oceny nabywanego biznesu, w szczególności pod kątem prawnym, podatkowym oraz biznesowym (tzw. badanie due diligence). Co do zasady pozytywny wynik badania due diligence stanowi podstawowy warunek przystąpienia kupującego do transakcji.

W ramach tego badania doradcom kupującego udostępniane są wymagane dane dotyczące zbywanych podmiotów. Często udostępnienie takich danych następuje za pośrednictwem elektronicznych repozytoriów dokumentów (ang. VDR, Virtual Data Room) na podstawie narzędzi informatycznych oferowanych przez wyspecjalizowanych dostawców. VDR umożliwia ograniczenie oraz monitorowanie dostępu do danych – sprzedający decydują, kto będzie miał dostęp do VDR, a także w jakim zakresie.

Proces due diligence zazwyczaj trwa kilka tygodni i wymaga istotnego zaangażowania ze strony sprzedającego. Z przeprowadzonego badania due diligence doradcy sporządzają raport, który przedstawiany jest kupującemu.

Ewentualne ryzyka zidentyfikowane w ramach badania due diligence i ujawnione w raporcie mogą mieć m.in. wpływ na cenę sprzedaży, a także zakres odpowiedzialności sprzedającego.

Negocjacje dokumentacji transakcyjnej

Jeśli po przeprowadzeniu badania due diligence kupujący nadal podtrzymuje intencję przeprowadzenia transakcji, to kolejnym etapem jest przystąpienie do negocjacji całości warunków biznesowych (o ile uległy zmianie w stosunku do term sheetu). Rezultat negocjacji zostaje odzwierciedlony w dokumentacji transakcyjnej obejmującej przede wszystkim umowę sprzedaży, poprzedzaną niekiedy umową przedwstępną sprzedaży.

W przypadku gdy przedmiotem zbycia są udziały lub akcje, umowa sprzedaży zwana jest SPA (ang. share purchase agreement), a umowa przedwstępna sprzedaży zwana jest PSPA (ang. preliminary share purchase agreement).

Umowa przedwstępna jest zawierana, w przypadku gdy finalizacja transakcji uzależniona jest od spełnienia dodatkowych warunków (takich jak uzyskanie zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na przeprowadzenie transakcji). Dopiero po spełnieniu warunków wskazanych w umowie przedwstępnej zawierana jest przyrzeczona umowa sprzedaży przenosząca tytuł prawny do przedmiotu transakcji na nabywcę. Jeśli nie występują żadne dodatkowe warunki, strony mogą od razu przystąpić do zawarcia umowy sprzedaży przenoszącej przedmiot transakcji na nabywcę.  

W ramach umowy sprzedaży lub umowy przedwstępnej często kupujący postuluje określenie zasad odpowiedzialności sprzedającego za przedmiot transakcji. W szczególności oczekuje złożenia przez sprzedającego zapewnień (ang. R&W, representations and warranties) dotyczących nie tylko przedmiotu, który podlega zbyciu (np. udziałów, akcji), ale także głównych aspektów działalności przejmowanych podmiotów, takich jak sprawozdania finansowe, aktywa, pasywa, spory sądowe, kluczowe umowy, własność intelektualna, podatki oraz kwestie dotyczące zatrudnienia oraz kwestie regulacyjne. Nierzadko głównym przedmiotem negocjacji jest właśnie zakres składanych zapewnień oraz zasady odpowiedzialności sprzedającego za składane zapewnienia.

Innymi elementami dokumentacji transakcyjnej bywa umowa rachunku zastrzeżonego (w przypadku, gdy część ceny sprzedaży ma być zapłacona w dalszym terminie) lub porozumienia dotyczące specyficznych obszarów (ryzyk), za które sprzedający przyjmuje odpowiedzialność wobec kupującego po dokonaniu transakcji.

Zamknięcie transakcji

Ostatnim etapem transakcji jest jej finalizacja (tzw. zamknięcie, ang. closing). Zamknięcie transakcji następuje z chwilą przeniesienia tytułu prawnego do zbywanego przedmiotu na kupującego.

W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością do przeniesienia tytułu prawnego do udziałów wystarczające jest zawarcie pomiędzy kupującym a sprzedającym umowy sprzedaży udziałów z podpisami notarialnie poświadczonymi. Natomiast w przypadku spółki akcyjnej oprócz zawarcia umowy sprzedaży do przeniesienia tytułu prawnego do akcji na kupującego konieczny jest dodatkowo wpis kupującego do rejestru akcjonariuszy. Co istotne, rejestr prowadzony jest przez podmiot zewnętrzny w stosunku do spółki (np. dom maklerski).

W dniu zamknięcia transakcji podpisywana jest nie tylko dokumentacja przenosząca tytuł prawny do przedmiotu transakcji, ale również wiele dokumentacji towarzyszącej, w szczególności związanej ze zmianą osób zarządzających zbywanymi podmiotami lub ustaleniem zasad dalszej współpracy z takimi osobami.

Katarzyna Lewińska
Kancelaria Doktór Jerszyński Pietras Adwokaci i Radcowie Prawni Spółka Partnerska, doradca transakcyjny multiagencji

KNF ukarała Compensę za opóźnienia w wypłacie odszkodowań

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Komisja Nadzoru Finansowego 15 grudnia wydała decyzję nakładającą na Compensa TU kary pieniężne w łącznej wysokości 67,1 tys. zł.

Powodem ukarania towarzystwa było 9 przypadków naruszenia art. 14 ust. 1-3 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK, w związku z opóźnieniem w wypłacie odszkodowań lub odmową ich wypłaty. Naruszenia miały miejsce w latach 2021–2022.

(AM, źródło: KNF)

Unilink: Brak polisy turystycznej może słono kosztować

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W Polsce nie obowiązuje refundacja kosztów akcji ratowników górskich. Inaczej jest w innych państwach Europy. Dlatego eksperci Unilink doradzają wybór odpowiedniej polisy turystycznej przed zimowym wyjazdem w góry.

Specjaliści multiagencji przypominają, że kosztów ratownictwa górskiego za granicą nie pokryje Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego. – Poza tym, w czasie zagranicznego leczenia posiadacz EKUZ będzie traktowany tak samo jak obywatel danego kraju z prawem do korzystania ze świadczeń publicznej opieki medycznej. To oznacza konieczność ponoszenia kosztów leczenia, jeśli dany kraj je nalicza ubezpieczonym obywatelom – wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert Unilink.

Przykładem możliwych kosztów leczenia są dzienne opłaty za pobyt w szpitalu naliczane przez austriacką, szwajcarską i niemiecką publiczną służbę zdrowia. EKUZ nie zapewnia refundacji kosztów transportu medycznego chorej osoby do Polski lub ewentualnego sprowadzenia zwłok krewnego. – Tylko odpowiednia prywatna polisa turystyczna może pokryć wszystkie wspomniane koszty bez dodatkowych ograniczeń. Karta EKUZ stanowi jedynie uzupełnienie wspomnianego ubezpieczenia – podkreśla Maciej Łoboz, ekspert Unilink.

Koszty ratownictwa górskiego w Austrii, Szwajcarii i Włoszech, tj. najpopularniejszych celach zagranicznych wyjazdów polskich narciarzy, są bardzo wysokie. Typowa akcja ratownicza w austriackich Alpach w 2021 r. kosztowała około 3900 euro. Wysokich kosztów ratownictwa można się spodziewać również w przypadku Włoch i Szwajcarii. W pierwszym z krajów w najgorszym wariancie trzeba się spodziewać rachunku wynoszącego 120–150 euro za minutę pracy śmigłowca oraz dodatkowych opłat.

– Jeżeli chodzi o Szwajcarię, to typowe koszty interwencji ratowników górskich w przeliczeniu na naszą walutę opiewają na kwotę od 23 do nawet 46,7 tys. zł. Co roku w szwajcarskich Alpach i Jurze ratownicy górscy przeprowadzają 3000–3500 akcji – dodaje Andrzej Prajsnar.

(AM, źródło: Unilink)

18,412FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie