Blog - Strona 427 z 1539 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 427

GDV: Kolizja na stoku występuje coraz częściej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Jeden na pięć wypadków sportowych przydarza się narciarzom. Statystyki wypłat ubezpieczycieli wypadkowych za okres 2017–2021 ujawniają, że za ok. 7100 wypadków przypadających na sezon narciarski z prywatnych ubezpieczeń wypadkowych wypłacono średnio 7750 euro za zdarzenie.

Spośród różnych sportów prowadzących do wypadków, narciarstwo jest odpowiedzialne za ok. 20% wypadków sportowych – podaje portal Xprimm, powołując się na analizy Niemieckiego Stowarzyszenia Ubezpieczycieli (GDV). Za większy odsetek odpowiada tylko piłka nożna – 33%. Tenis i jeździectwo również mają istotny udział w statystyce wypadków, jakim ulegają osoby uprawiające sporty.

Oprócz ubezpieczenia NNW i zdrowotnego, osoba wyjeżdżająca na narty powinna posiadać prywatne ubezpieczenie OC, chroniące przed finansowymi konsekwencjami wyrządzenia szkody osobie trzeciej. Na stokach narciarskich często zdarzają się kolizje, które mogą skutkować roszczeniami o rekompensatę za ból i cierpienie. Ubezpieczenie OC dla narciarzy jest nawet obowiązkowe we Włoszech i Południowym Tyrolu. Jego brak na stoku karany jest grzywną i anulowaniem ski passu.

Według niemieckiego Ośrodka Monitorowania Wypadków Narciarskich (ASU) ryzyko doznania urazu na nartach rośnie, w tym w wyniku wypadku o charakterze kolizji, wraz z liczbą poszkodowanych wymagających leczenia szpitalnego. Rośnie również ryzyko urazu większości obszarów ciała, z wyjątkiem kolan.

Niemieckie statystyki pokazują, że ryzyko kolizji skutkującej urazem w sezonie zimowym 2022/2023 wzrosło z 1,29 do 1,5 na 1000 narciarzy. Urazy w wyniku kolizji stanowiły niemal 20% wszystkich urazów narciarskich.

W sumie w poprzednim sezonie doszło do 44 tys. wypadków na nartach, w porównaniu z 39 tys. w sezonie 2020/2021. Według ASU ryzyko leczenia szpitalnego po wypadku narciarskim również wzrosło z 1,6 do 1,7 na 1000 narciarzy.

AC

Wzrosła wartość globalnych ubezpieczycieli

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zagregowana wartość rynkowa 25 globalnych ubezpieczycieli w IV kw. 2023 r. wzrosła o 2,7%, do 2,79 bln dol. kw./kw. Większość aktywów wzrosła gwałtownie w IV kw. wskutek zwiększonej świadomości ryzyka i znalezienia się bezpieczeństwa finansowego w centrum uwagi.

Popyt na ochronę, napędzany świadomością ryzyka, wzrost wartości majątku i siła segmentów ubezpieczeń na życie i cyber, w połączeniu ze strategiczną korektą cen i dywersyfikacją geograficzną, pozwoliły globalnej branży ubezpieczeniowej wykazać się pozytywnym rezultatem w IV kwartale. Life Insurance Corporation of India i Allstate Corp odnotowały 25% wzrostu.

(AC, źródło: Global Data)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 5/2024

0

Dodatek specjalny PODRÓŻE – ZIMA 2024:

  • Piotr Chomaniuk, Allianz Partners: Jedna polisa ubezpieczenia podróżnego, wiele usług – str. 10
  • TUZ Ubezpieczenia: Ferie zimowe to czas odpoczynku, ale też wypadków – str. 12
  • Rankomat: Ubezpieczenie to najmniejszy wydatek na zimowy wyjazd – str. 12
  • Małgorzata Jakuta, Wiener: Musisz odwołać wyjazd na ferie? Odzyskaj swoje pieniądze – str. 13

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Strata, która może przynieść zysk – str. 2
  • Aleksandra E. Wysocka: Inspiracje. Agenci zmęczeni konsolidacją – str. 2
  • Paweł Kasica, Phinance: Phinance będzie skalować działalność i rozważa akwizycje – str. 3
  • Dariusz Gołębiewski, PZU LAB: Coraz bezpieczniej w przemyśle dzięki PZU LAB – str. 4
  • Kinga Ogrodowska, Patryk Ściegienny, Barbara Karólczak, Dominik Wyszkowski, Ubezpieczenia od A do Z: Naszym priorytetem jest rozwój agentów – od A do Z! – str. 7
  • Jarosław Kotra, Cecylia Słupianek, Poczta Polska Dystrybucja: PPD Finanse uruchamia punkt wzorcowy i zaprasza do współpracy – str. 9
  • Tomasz Tarkowski, Anna Njoku, UNIQA: UNIQA korzysta z najnowocześniejszej technologii w likwidacji szkód życiowych – str. 15
  • Paweł Skotnicki, MDRT: Ubezpieczenia jak teoria względności – str. 19
  • Marcin Demiańczuk, Aon: Stock Throughput Policy chroni mienie w transporcie i podczas składowania – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Zagrożenia z udziałem branży ubezpieczeniowej – str. 21
  • Grzegorz Piotrowski: Lojalny klient na wagę złota – str. 21
  • Adam Kubicki: Na co zwracać uwagę przy poszukiwaniu kandydatów na agentów – str. 22
  • Biblioteczka ubezpieczeniowca: Joanna Grela, Rafał Szewczak, Michał Bloch, Coaching grupowy. Praktyczny przewodnik dla liderów, trenerów, doradców i nauczycieli – str. 22

Gotowi do startu?

0
Katarzyna Piątek-Chrzanowska

Początek nowego roku to idealny czas na podsumowanie ubiegłorocznych działań. Szczególnie tych, które blokują nas jako agentów w drodze po więcej, oraz tych, które doprowadziły nas jako doradców, dyrektorów czy menedżerów zespołów do miejsca, w którym jesteśmy. Warto przyjrzeć się i jednym, i drugim.

Tym pozytywnym, skutecznym przede wszystkim dlatego, by mieć świadomość, co działa, co przyniosło największe efekty. Kiedy będziesz już wiedział, co to jest, możesz zaplanować więcej takich kroków. Zgodnie z zasadą Pareto 20% działań doprowadziło do 80% sukcesów. Myślę, że warto poznać, które to 20% robi taką robotę.

Przy tej okazji możesz sobie szczerze pogratulować, bo pamiętaj, że twoje słowa mają znaczenie, myśli mają moc. One przekładają się na przekonania, a te zaś na nawyki. Jeśli jedno docenienie wywoła w tobie pozytywną myśl, która pobudzi wspierające przekonanie, będzie ono motorem do tworzenia pozytywnych nawyków.

Uwaga na narrację

Pomyśl, jakby to było mieć takie wspierające przekonanie: „Każde moje działanie zbliża mnie do sukcesu” albo: „Z każdej sytuacji wyciągam wnioski i uczę się, tym samym budując swoje doświadczenie”. I kolejne: „Doceniam swoje sukcesy i dlatego mam ich coraz więcej”. To tylko przykłady, jednak przekonania to narracja, przez którą oceniasz, czy coś jest osiągalne, czy nie.

Rozwój organizacji, ciebie jako agenta to świadome planowanie skutecznych i sprawdzonych działań. Jednak ważna uwaga, by uwzględniać także dynamiczne zmiany na rynku oraz zmieniający się stale profil klienta. Rezyliencja, czyli umiejętność dostosowywania się do zmian zachodzących nie tylko w branży, ale także w życiu prywatnym, to cenna wskazówka, nad czym warto pracować, by nie zostać w tyle. Z jednej strony sprawdzasz, co działa, i robisz tego więcej, z drugiej zerkasz na trendy i sprawdzasz, czy nadążasz za tym, co dziś dyktuje branża.

Uwaga na przekonania

Równie ważne jest dostrzeżenie działań, które nie były skuteczne w rozwoju kariery czy też organizacji. Warto podzielić je na dwie kategorie. Pierwsza to działania, którym być może potrzeba czasu, by przyniosły owoc, drugie to te, o których już wiesz, że niczego nie wnoszą. W tej drugiej kategorii często znajdują się „pożeracze czasu” czy też czekanie, aż klient sam dowie się o twoim istnieniu. Każdy będzie miał własną analizę.

W odniesieniu do działań, które jeszcze nie przynoszą efektu, odpowiedz sobie na pytanie, co musi się wydarzyć, by ten pomysł zakwitł oraz kiedy najwcześniej może się to wydarzyć. Głównie chodzi o to, by wziąć każde z tych działań pod lupę i bliżej się im przyjrzeć. Być może dzięki temu zmienisz je lub odświeżysz strategię.

Twoje przekonania w tej kwestii będą kluczowe, bo rzeczy, które uznajesz za niemożliwe, faktycznie takie się dla ciebie stają. Pomyśl, jak znacząco mogłaby wpłynąć na ciebie zmiana ograniczającego przekonania. Czasem masz naprawdę wszystko, by piąć się w górę, a jednak coś cię blokuje. Moją odpowiedzią na tę blokadę jest praca z przekonaniami.

Katarzyna Piątek-Chrzanowska
agentka ubezpieczeniowa i trenerka mentalna
Ubezpieczenia i Szkolenia

#ubezpieczeniowyLIVE: Trendy w ubezpieczeniach korporacyjnych – zima 2024

0

Zapraszamy na #ubezpieczeniowyLIVE, który odbędzie się w czwartek 1 lutego 2023 roku w godzinach 13:00–14:30. Podczas programu zaproszeni goście będą mówić o ubezpieczeniach korporacyjnych.

W programie:

  • Global Risks Report 2024 – jak globalne ryzyka wpływają na biznes? – opowie Artur Grześkowiak, prezes Marsh McLennan w Polsce, Co-CEO Marsh McLennan w Regionie CEE. 
  • OC w świecie technologii – trendy na 2024 rok – przedstawi Marcin Gajkowski, dyrektor Działu Ubezpieczeń OC Generali. 

Live na Facebooku

Live na LinkedInie

(AM)

Mercer: Rosnące koszty życia powodują coraz większą presję na wzrost wynagrodzeń

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W zamieszczonym w „Global Risks Report 2024” zestawieniu globalnych ryzyk na najbliższe dwa lata znalazły się dwa czynniki ekonomiczne – inflacja i spodziewane spowolnienie gospodarcze. Z tymi wyzwaniami wiąże się szereg problemów gospodarczo-społecznych, m.in. rosnące koszty życia, presja na podwyżki czy walka o talenty na rynku pracy. Eksperci podkreślają, że na to wszystko nakłada się poważne długoterminowe wyzwanie, czyli niekorzystne zmiany demograficzne.

– W tegorocznym raporcie „Global Risk Report 2024” wskazano 10 głównych globalnych ryzyk. Pojawiły się wśród nich zjawiska i wyzwania, które są nam świetnie znane. Po pierwsze, inflacja – myślę, że w polskiej skali ona jest nawet bardziej dotkliwa niż w wielu innych krajach. Po drugie, przepowiadany kryzys ekonomiczny i trzecia rzecz, czyli polaryzacja społeczna – wymienia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Krzysztof Nowak z zespołu Mercer Marsh Benefits.

Wśród największych ryzyk na kolejne dwa lata inflacja znalazła się na siódmym, a spowolnienie ekonomiczne na dziewiątym miejscu. Jednak to polaryzacja społeczna budzi większe obawy – została sklasyfikowana przez globalnych ekspertów ds. ryzyka, decydentów i liderów biznesu na trzeciej pozycji. Z kolei wśród wyzwań na następną dekadę zajmuje dziewiąte miejsce. Nieco wyżej – na siódmej pozycji – znalazła się niekontrolowana imigracja.

– Z lokalnej perspektywy te wszystkie polskie, unikatowe ryzyka znajdują swój wyraz w tych globalnych – mówi ekspert Mercer Marsh Benefits. – Pomijając Węgry, Polska jest państwem UE, które ciągle ma bardzo wysoką inflację – przez długi czas byliśmy w pierwszej trójce, teraz ta sytuacja nieco się polepszyła. Trzeba jednak pamiętać, że w 2024 roku inflacja na poziomie 6% czy niższa wcale nie musi być nam dana, ponieważ nadal mamy strefę, w której to rząd administruje cenami i wpływa na ich wysokość. Mam tu na myśli przede wszystkim VAT na żywność i ceny energii. Dlatego tutaj cały czas możemy mówić o dużym zagrożeniu – mówi Krzysztof Nowak.

W Polsce szczyt inflacji przypadł na luty 2023 roku, kiedy przyspieszyła ona do 18,4% (najwyższy odczyt od grudnia 1996 roku). Według prognoz banku centralnego w tym roku ma wynieść 4,6% (NBP, „Raport o inflacji – listopad 2023”), jednak wielu ekonomistów sceptycznie podchodzi do tego scenariusza, prognozując na ten rok inflację zbliżoną do 6%.

Ryzykiem ściśle powiązanym z inflacją jest sytuacja na rynku pracy, wzrost kosztów życia i presja na wzrost wynagrodzeń. Według prognozy opublikowanej pod koniec grudnia przez Polski Instytut Ekonomiczny w 2024 r. tempo wzrostu wynagrodzeń utrzyma się na dwucyfrowym poziomie i wyniesie średnio 10,3%.

– Ostatnie dwa lata to była ogromna presja na poziom zarobków – oczywista ze względu na inflację, czyli rosnące koszty życia. Dzisiaj ta inflacja jest relatywnie niska, ale to nie znaczy, że presja wynagrodzeniowa maleje. W tym kontekście pojawia się element konkurencyjności gospodarki, ponieważ nasi sąsiedzi – przede wszystkim Niemcy, gdzie głównie eksportujemy – też przeżywają trudności. W związku z tym być może ich skłonność do importowania coraz droższych produktów z Polski będzie mniejsza, bo spowolnienie gospodarcze, które będzie dotykać naszych sąsiadów, przełoży się na mniejszy popyt – mówi Krzysztof Nowak.

W kontekście biznesu jednym z większych wyzwań będzie też wdrażanie przyjętej niedawno unijnej dyrektywy (UE) 2023/970 dotyczącej transparentności wynagrodzeń. Zakłada ona, że firmy będą zobowiązane do ujawniania pracownikom informacji, które ułatwią im porównywanie obowiązujących zarobków i identyfikację ewentualnych różnic.

Ekspert Mercer Marsh Benefits wskazuje, że wśród głównych ryzyk dla rynku pracy i gospodarki w ogóle – szczególnie w perspektywie długoterminowej – jest demografia, czyli starzejące się społeczeństwo i związane z tym zagrożenia dla systemu emerytalnego. Według danych GUS w połowie obecnej dekady osoby w wieku 60+ będą stanowić już 40% polskiego społeczeństwa (GUS, „Sytuacja osób starszych w Polsce w 2020 roku”).

– Demografia jest dziś tłem właściwie każdego zagrożenia, o którym się na świecie rozmawia. W Polsce też społeczeństwo się starzeje, zresztą najszybciej w Europie. Tymczasem system emerytalny już dziś walczy z wyzwaniami demograficznymi, bo na rynku pracy wcale nie pojawia się więcej pracowników, za to z każdym rokiem przybywa osób pobierających świadczenia – wskazuje Krzysztof Nowak.

Te niekorzystne trendy demograficzne będą mieć wpływ na wysokość przyszłych emerytur i stopniowe zubożenie polskiego społeczeństwa, które w dodatku w większym stopniu będzie dotyczyć kobiet.

– Mamy sytuację, która jest wyjątkowa – jako jeden z nielicznych krajów w Europie utrzymujemy różny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Różny wiek emerytalny najczęściej oznacza, że kobiety otrzymują niższe emerytury, bo pracują odpowiednio krócej. W Polsce dochodzi do tego jeszcze drugi element – kobiety nie tylko pracują krócej, ale i żyją dłużej. A jak na to nałożymy niższe zarobki kobiet, to mamy pełnię zjawisk negatywnych społecznie, bo jest to, po pierwsze, kwestia biedy, która w dużo większym stopniu dotyka kobiet, i to biedy zarówno w momencie, kiedy pracują, bo zarabiają mniej, jak i na emeryturze. Jest też zjawisko różnic społecznych, które nigdy albo rzadko jest zjawiskiem pozytywnym – mówi Krzysztof Nowak.

Szacuje się, że do 2060 roku na każdą setkę pracujących Polaków będzie przypadać już średnio 68 seniorów. W efekcie tzw. stopa zastąpienia – czyli procent przeciętnego wynagrodzenia, jakie otrzymuje świeżo upieczony emeryt – spadnie do 24%. Dla porównania jeszcze w 2016 roku wynosiła ona ok. 60%. (dane za Instytutem Badań Strukturalnych).

– Polskie społeczeństwo starzeje się, jego struktura się zmienia. Na szczęście rynek pracy do tej pory sobie z tym radził, angażując osoby bezrobotne. Ale przy bezrobociu, które wynosi około 2%, w zależności od metodologii, za chwilę to źródło pokrywania niedoboru na rynku pracy będzie niewielkie – ostrzega ekspert. – Niskie bezrobocie jest fajną daną statystyczną, ale najczęściej oznacza, że rynek pracy przeżywa swoje problemy. W Polsce bezpośrednio przekłada się to na fakt, że w wielu sektorach mamy niedobór pracowników. W branży IT czy sektorze usług wspólnych jest ciągły popyt, a trzeba też pamiętać, że to są sektory, które ciągną gospodarkę i są ważne w skali makro – dodaje.

(AM, źródło: Newseria)

Chętnych los prowadzi, niechętnych wlecze…

0
Artur Sójka

To zdanie napisał w Listach moralnych Seneka, czołowy przedstawiciel filozofii stoicyzmu. Co z tego wynika dla nas po 2000 lat od wypowiedzenia tych słów?

Branża ubezpieczeniowa bezsprzecznie do najmniej stresujących nie należy. Ciągły kontakt z klientami, czasami niezadowolonymi z dotychczasowej obsługi przez agentów czy likwidacji szkód, zrażonymi do branży jako całości, z pewnością naraża na spory stres. A długotrwałe stresowanie się nie prowadzi do niczego dobrego. Na przykład przyśpiesza wypalenie zawodowe. Czy wręcz znienawidzenie tego, co się robi. Może to jedna z przyczyn sporej rotacji współpracowników w firmach ubezpieczeniowych.

Użycz mi pogody ducha

Receptą na to są słowa innego stoika, urodzonego 200 lat później, cesarza rzymskiego Marka Aureliusza. Do jego codziennej, porannej rutyny należeć miała mantra: Zamierzam spotkać się dzisiaj z ludźmi, którzy zbyt wiele mówią, z ludźmi samolubnymi, egoistami i niewdzięcznikami. To mnie jednak nie zaskoczy i nie zdziwi, ponieważ nie umiem wyobrazić sobie świata bez ludzi tego rodzaju.

Stoicy uważali, że nie należy skupiać się na tym, na co wpływu nie mamy. Lepiej na poważnie zająć się tym, co naszemu wpływowi podlega. Nie mogę zmienić tego, co mnie w życiu spotyka, ale mogę zmienić sposób, w jaki to odbieram. Jestem odpowiedzialny za własne reakcje. Mówiąc więc współczesnym językiem rozwoju osobistego, powinniśmy robić wszystko, aby stać się najlepszą wersją siebie (tak, wiem, że to oklepane, ale jednak prawdziwe).

W tym klimacie jest też tzw. modlitwa o pogodę ducha (która zrobiła się bardzo znana po zapożyczeniu jej przez kluby anonimowych alkoholików). Jej pierwsze słowa brzmią następująco: Boże, użycz mi pogody ducha, abym godził się z tym, czego nie mogę zmienić, odwagi, abym zmieniał to, co mogę zmienić, i mądrości, abym odróżniał jedno od drugiego.

Odpuść oczekiwania

Myślę, że takie podejście do życia, zarówno jego części zawodowej, jak i prywatnej, może nam bardzo pomóc. Łatwiej jest uzyskać równowagę, gdy nie oczekujemy zbyt wiele. Łatwiej sprostać codziennym wyzwaniom, gdy nie towarzyszy im zbyt wysoka presja.

A teraz trochę z przymrużeniem oka: ten felieton powinien być niemal jeszcze raz takiej długości, jak jest. Ale bądźmy stoikami. Jak mawiał trzeci z wielkich filozofów tego nurtu, Epiktet: Po to mamy dwoje uszu i jedne usta, abyśmy dwa razy tyle słuchali, co mówili. Ja przestaję więc do ciebie mówić (pisać), a ty zamiast czytać dłuższy felieton, odłóż na chwilę „Gazetę Ubezpieczeniową” i poświęć 5 minut na zastanowienie się nad tym, co przeczytałeś, i nad tym, jak może ci to pomóc.

Artur Sójka

linkedin.com/in/artursojka/
facebook.com/sojka.artur/

Nie czekaj na natchnienie

0
David Kelley, Jeremy Utley, Perry Klebahn, Ideaflow. Przepływ pomysłów jako siła napędzająca każdy biznes, tłum. Michał Głatki, Wydawnictwo MT Biznes, 320 stron, cena 52,42 zł

Wszyscy chcemy tryskać świetnymi pomysłami, ale niewielu z nas naprawdę rozumie, skąd one się biorą. Innowacyjność nie jest tym samym co warsztat, sprint czy hackathon. Jest wynikiem opanowania ideaflow, praktyki, która pozytywnie wpływa na wszystko, co robisz.

Jak samodzielnie wpadać na świetne pomysły? Jak zespołowo kreować nowe idee? Jak szybko określić, które z nich są warte zainwestowania w nie środków? Ideaflow – ta prosta miara w największym stopniu decyduje o sukcesie. To określona mentalność, sposób podejścia do wszystkich problemów biznesowych, które pomnażają efekty podejmowanych wysiłków i uwalniają twój pełny potencjał.

W książce Ideaflow Jeremy Utley i Perry Klebahn z renomowanego Hasso Plattner Institute of Design na Uniwersytecie Stanforda (znanego również jako „d.school”) przedstawiają sprawdzoną strategię stałego generowania i komercjalizowania pomysłów. Opierając się na doświadczeniach płynących z prowadzenia czołowej jednostki wspierającej powstawanie nowych przedsięwzięć i z doradzania najbardziej innowacyjnym organizacjom na świecie, takim jak Microsoft, Michelin, Keller Williams Realty i Hyatt, autorzy pokazują, jak:

  • pokonać niebezpieczne pułapki myślenia
  • znaleźć inspirację w nieoczekiwanych miejscach
  • oszukać własny mózg, żeby stał się bardziej kreatywny
  • projektować i wdrażać niedrogie eksperymenty
  • stać się innowacyjnym
  • uwolnić własny potencjał twórczy oraz potencjał innych osób.

Ideaflow pomoże przezwyciężyć status quo, poradzić sobie z rozczarowaniem, zmniejszyć zagrożenia ze strony konkurencji i uwolnić kreatywny potencjał twojego zespołu. Nie musisz czekać na natchnienie. Zamiast tego możesz stać się mistrzem ideaflow.

Sukces zespołów zależy od swobodnego przepływu pomysłów. Przeczytaj tę książkę i dowiedz się, jak wydobyć z innych – i z siebie – to, co najlepsze – twierdzi Scott Galloway, autor bestsellerów Wielka czwórka oraz Post Corona. Biznes w czasach pandemii.

Kup książkę z rabatem 35%, wpisując przy zakupie na stronie mtbiznes.pl kod ubezpieczeniowa35 – kod jest ważny dla całej oferty Wydawnictwa MT Biznes. Przy promocjach specjalnych rabat może być wyższy.

ZPF: Ponad połowa gospodarstw domowych ma nadwyżki finansowe

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Nastroje wśród konsumentów w Polsce poprawiają się. W ślad za tym trendem idzie chęć ponoszenia większych wydatków na dobra trwałe – takie wnioski płyną z najnowszej edycji badania „Sytuacja na rynku consumer finance” opracowanego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej.

Prognozy dla gospodarki są dobre

Z danych ZPF i IRG SGH zebranych w IV kw. 2023 r. wynika, że 57% respondentów ma nadwyżki finansowe. Deklarują oni, że są w stanie odkładać pieniądze z bieżących dochodów. Przed rokiem odsetek podobnych odpowiedzi nie przekraczał 45%. Ubywa również osób, które spodziewają się pogorszenia swojej sytuacji finansowej w ciągu najbliższych 12 miesięcy – negatywne prognozy deklaruje jedna trzecia ankietowanych (62% przed rokiem).

– Zaobserwowana poprawa ocen sytuacji gospodarczej i finansowej może wynikać przede wszystkim z lepszych danych makroekonomicznych i prognoz, które docierają do konsumentów. Warto zwrócić uwagę na to, że część ekonomistów w tym roku spodziewa się wzrostu PKB w Polsce nawet do 4% – wskazuje dr Sławomir Dudek, ekonomista IRG SGH i współautor badania.

Polacy chętniej wydają pieniądze na dobra trwałe

Wraz ze wzrostem optymizmu konsumentów w górę poszła również ich skłonność do ponoszenia wydatków na dobra trwałe. Jest ona w wyraźnym trendzie wzrostowym: 52,7% respondentów deklaruje chęć wydania pieniędzy na dobra trwałe wobec 41,9% w 2022 r.

Ankietowani chętniej zapowiadają zakup mieszkań lub domów, a także wydatki remontowe. 14,6% wskazało, że inwestycja w mieszkanie lub dom w ciągu najbliższych 12 miesięcy jest w ich przypadku możliwa (10,8%). Z kolei remont zapowiada 28% respondentów (22,2%). 81,2% planuje przynajmniej częściowe sfinansowanie zakupu mieszkania lub domu kredytem.

Spłata zobowiązań

Odpowiedzi ankietowanych pokazały również, że poprawia się sytuacja w zakresie regulowania zobowiązań finansowych. Terminowe płatności deklaruje 68,6% respondentów. Autorzy badania przypominają, że w okresie pandemii ze spłatą zobowiązań bez problemu radziło sobie 66% osób, a w czasie rekordowo wysokiej inflacji i stóp procentowych – 64%.

– Jeżeli chodzi o prognozy dotyczące terminowej spłaty zobowiązań, to w tym przypadku również dominuje grupa gospodarstw domowych, które nie spodziewają się problemów. Jednak charakterystyczna dla naszego badania jest większa ostrożność respondentów. Dlatego odsetek odpowiedzi wskazujących na bezproblemową obsługę zobowiązań w kolejnych miesiącach jest niższy i tym razem wyniósł 54,4% – mówi dr Sławomir Dudek.

Efektem badań są wskaźniki: Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF) oraz Barometr Obsługi Zobowiązań (BOZ). W IV kw. 2023 r. wartość BRCF wyniosła 100 pkt. (+3 pkt. kw/kw). Wskaźnik jest w trendzie wzrostowym od pięciu kwartałów. Z kolei BOZ wyniósł 97,1 pkt. (-2,3 pkt. kw/kw).

(AM, źródło: ZPF)

Cachet rozpoczyna działalność w Szwecji

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Na rynku szwedzkim pojawił się Cachet, a jego pierwszymi klientami są floty hulajnóg elektrycznych Ryde oraz Voi. Obie firmy zostały objęte ubezpieczeniem zgodnie z nowymi regulacjami prawnymi. Aby Cachet mógł wdrożyć produkt na rynek, podjął współpracę z Wakam, insurtechem specjalizującym się w ubezpieczeniach wbudowanych i partnerstwach w modelu B2B2C.

Od końca grudnia niektóre hulajnogi elektryczne w Szwecji muszą posiadać ubezpieczenie. Dlatego Cachet postanowił wejść na tamtejszy rynek.

Jego szwedzka oferta ubezpieczeń hulajnóg elektrycznych został zbudowana wspólnie z Wakam, francuskim insurtechem działającym w 33 krajach Europy.

– Wakam od dawna plasuje się w europejskiej czołówce w zakresie oferowania ubezpieczeń cyfrowych i wbudowanych – mówi współzałożycielka i dyrektorka generalna Cachet, Hedi Mardisoo. – Z kolei Cachet ma głęboką wiedzę specjalistyczną w tworzeniu inteligentnych, elastycznych produktów ubezpieczeniowych w nowych, często pomijanych segmentach. To daje mnóstwo nowej przestrzeni do poszukiwania nowych pomysłów i rozwoju.

72% szwedzkich wypożyczalni hulajnóg elektrycznych jest objętych usługami Voi i Ryde, co oznacza, że znaczna część rynku korzysta z ubezpieczenia Cachet.

(AM, źródło: Cachet)

18,486FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie