Blog - Strona 431 z 1487 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 431

Leasing a ubezpieczenia: O trendach i wizjach rozwoju obu branż

0
Źródło zdjęcia: ZPL

W dniach 20 i 21 listopada odbędzie się druga edycja konferencji „Leasing a ubezpieczenia”. Spotkanie ekspertów obu branż, organizowane przez Związek Polskiego Leasingu obejmie kilkanaście merytorycznych paneli dyskusyjnych, pięć warsztatów oraz zajęcia integracyjne Patronem medialnym wydarzenia jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Celem konferencji jest wymiana wiedzy i doświadczeń dwóch silnych branż sektora finansowego. – Eksperci skupią się na wyznaczeniu trendów i określeniu wizji rozwoju leasingu i ubezpieczeń w dynamicznie zmieniających się realiach gospodarczych – zapowiada Monika Constant, prezeska zarządu Związku Polskiego Leasingu.

Klient w roli głównej

Podczas spotkania specjaliści omówią zagadnienia z takich obszarów jak digitalizacja procesów i procedur, wybrane aspekty prawne, właściwe zarządzanie szkodowością oraz klientocentryzm, czyli obszar wyznaczający kierunek rozwoju obu branż.

– Tegoroczna edycja konferencji to doskonała okazja, by w gronie ekspertów branży leasingowej i rynku ubezpieczeń porozmawiać o tym, co dla ubezpieczeń w leasingu jest ważne, co stanowi największe wyzwania i w jaki sposób możemy wykorzystać wszechobecną technologię do dalszego rozwoju branży. Wiemy, jak ważny jest klient i słuchanie jego potrzeb. Te dwa dni konferencji są więc doskonałą okazją, by z jednej strony opowiedzieć o naszej wizji polskiego rynku ubezpieczeń w leasingu, ale z drugiej wsłuchać się w to, jak kondycję tego rynku widzą i jakich rozwiązań potrzebują uczestnicy rynku leasingowego – mówi Jakub Sajkowski, dyrektor zarządzający ds. Klienta Korporacyjnego PZU, firmy będącej partnerem tytularnym konferencji.

Odrębna część konferencji zostanie poświęcona tematyce ESG.

 – Obok nowych tematów konferencja „Leasing a ubezpieczenia” zaskoczy swoich gości również nowymi formami dzielenia się wiedzą. Partnerzy konferencji przygotowali pięć dodatkowych zajęć w formie warsztatów, z których każdy stacjonarny uczestnik konferencji będzie mógł wybrać dwa najbardziej go interesujące. Tematy warsztatów odnoszą się do dziedziny prawa, podatków, optymalizacji i kontroli wydatków czy zarządzania agile – podkreśla Monika Constant.

Mocne zaplecze merytoryczne

Merytorykę konferencji – obok członków ZPL oraz ich spółek-córek wyspecjalizowanych w ubezpieczeniach – współtworzy kilkunastu partnerów. Są to firmy z branż ubezpieczeniowej, m.in. TUiR Warta i STU ERGO Hestia, a także branży cyfrowej, przedstawiciele kancelarii prawnych oraz eksperci z dziedziny budowy społeczeństwa digitalnego, zrównoważonego rozwoju czy psychologii i behawioryzmu.

– Technologia dostarcza nam narzędzia i algorytmy, które pozwalają skupić się na potrzebach klientów i w sposób holistyczny zarządzać ich doświadczeniami na każdym etapie współpracy. To, jak ją wykorzystamy, zdecyduje o rozwoju rynku ubezpieczeń w leasingu w najbliższych latach. O wizji i kierunkach tego rozwoju z perspektywy lidera rynku opowiedzą eksperci PZU w licznych panelach dyskusyjnych – dodaje Jakub Sajkowski.

Panele dyskusyjne, prezentacje i warsztaty poprowadzi niemal 60 prelegentów. W wydarzeniu w formie stacjonarnej weźmie udział 200–250 osób, a zdalnie, poprzez streaming – około 100–200 uczestników.

– Dążymy do tego, aby konferencja „Leasing a ubezpieczenia” była dla naszych gości niezapomnianym przeżyciem. Wśród niespodzianek, które przygotowaliśmy dla uczestników obecnych na miejscu, są uroczysta kolacja, możliwość prowadzenia biznesowych rozmów do późna i w nieformalnej atmosferze oraz konkursy z ciekawymi nagrodami. Jesteśmy także ciekawi reakcji gości konferencji na wspólne aktywności w mniejszych grupach, pozwalające na integrację osób reprezentujących różne branże, wizje biznesowe, umiejętności i temperamenty. Gotowanie w małych grupach, a następnie degustacja potraw ocenionych i nagrodzonych przez jury, to niezwykłe wyzwanie – podkreśla Monika Constant.

Konferencja odbędzie się w dniach 20–21 listopada, w Hotelu Warszawianka w Jachrance pod Warszawą. Szczegółowe informacje, przebieg konferencji oraz zdalna rejestracja są dostępne na stronie internetowej wydarzenia.

(AM, źródło: ZPL, gu.com.pl)

Ubezpieczenia od cyberataków – odpowiedź na nowy rodzaj zagrożeń

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Niebezpieczeństwa w cyberprzestrzeni pojawiają się każdego roku. Na cyfrowych przestępców mogą natknąć się wszyscy – od osób prywatnych, przez firmy, po instytucje państwowe czy też obiekty infrastruktury krytycznej.

Jak wiadomo, „wirtual” już od dawna wpływa na „real” – warto prześledzić zatem, czy temat jest obecny w internetowej debacie publicznej.

W badaniu ujęto wątki zamieszczane w mediach społecznościowych oraz na portalach, forach i blogach internetowych, w okresie od 1 stycznia do 30 września 2023 r. W tym czasie w tematach związanych z ubezpieczeniami od cyberataków, cyberprzestępczości, ataków hakerskich itp. opublikowano w sumie blisko 1,7 tys. wypowiedzi, których sumaryczny zasięg wynosił nieco ponad 1,2 mln potencjalnych kontaktów z informacją.

Taki pułap zgromadzonych rezultatów wskazuje na raczej niszowy charakter analizowanych treści, jednak jego aktywność, poza miesiącami wakacyjnymi, była stosunkowo stabilna.

Największe zainteresowanie przykuwał materiał „Gazety Wyborczej”, wzmiankujący m.in. problematykę wyceny tzw. szkód niematerialnych, spowodowanych przez ataki w cyberprzestrzeni. Problem dotyka coraz większej liczby podmiotów, co mogą potwierdzać liczne doniesienia medialne z czerwca, gdy rosyjskojęzyczna grupa przyznała się do cyberataków na takich gigantów jak BBC i British Airways – w tym przypadku wykradzione miały zostać dane pracowników wymienionych firm.

Kradzież różnego rodzaju danych to jeden z najczęściej występujących typów ataków – modelowym przykładem może być tutaj polski gigant gamingowy CD Projekt, który w 2021 r. padł ofiarą cyberprzestępców. Wykradziony miał zostać wówczas kod najważniejszego tytułu firmy – sprawcy włamania do wewnętrznej sieci spółki zostawili nawet notatkę z żądaniem okupu.

Trudności formalne?

Eksperci z branży cyberbezpieczeństwa podnoszą problematykę przyznawania odszkodowań za szkody powstałe wskutek ataku w środowisku cyfrowym.

Kluczowe czynniki, które mogą wpływać na odmowę wypłaty, to: brak odpowiednich i określonych zabezpieczeń; wykorzystywanie nielegalnego oprogramowania lub użytkowanie oprogramowania bez odpowiednich licencji; błąd w oprogramowaniu, błędy programistyczne (wówczas odpowiedzialność spada na dostawcę oprogramowania lub dostawcę usług IT); czy też umyślne lub przestępcze działanie ubezpieczonego.

Należy zaznaczyć jednak, że czynniki te mogą stanowić przesłankę do odmowy wypłaty, wyłącznie jeżeli miały wpływ na powstanie szkody – do grona ekspertów i rzeczoznawców będzie należało więc określenie, czy do takich okoliczności w istocie doszło.

Miejsca dyskusji

Treści związane z badanym tematem ukazywały się przede wszystkim w prasie eksperckiej, np. stricte związanej z cyberbezpieczeństwem (CyberDefence24.pl), źródłach biznesowych i gospodarczych (np. Business Insider Polska, „Puls Biznesu”) czy też na profilach towarzystw ubezpieczeniowych (m.in. UNIQA, Wiener, PZU).

Warto zauważyć, że najpopularniejszą usługą promowaną przez ubezpieczycieli jest ubezpieczenie od hejtu czy też przemocy w cyberprzestrzeni.

Z kolei o poważnych zagrożeniach, związanych m.in. z atakami na infrastrukturę krytyczną, pisały źródła związane z sektorem energetycznym (np. Wojciech Jakóbik).

Podsumowanie

Inwazja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę przyniosła wiele nowych zagrożeń, a wśród nich także niebezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. W Polsce atakowane były już prywatne firmy, spółki z kluczowych sektorów (m.in. zakłady Grupy Azoty), jak i instytucje publiczne.

Analiza sytuacji bezpieczeństwa w Europie Środkowo-Wschodniej, statystyka cyberataków oraz rozwój nowych technologii stanowią przesłankę do twierdzenia, że zjawiska tego rodzaju najprawdopodobniej będą się nasilać.

Dla branży ubezpieczeniowej otwiera się możliwość wkroczenia z innowacyjnymi produktami na nowoczesny rynek usług cyfrowych. Postęp technologiczny pędzi – zdolność do adaptacji będzie w tym przypadku kluczowym czynnikiem.

Michał Ryszka
szef działu analitycznego IBiMS

Co jest ważniejsze, cel czy plan działania?

0
Adam Kubicki

Od dawna obserwuję sytuacje, w których ludzie nagle ekscytują się nowym pomysłem lub celem. Są pełni energii i wiary, ponieważ ktoś lub coś zapaliło ich do nowej idei. W większości przypadków kończy się to powrotem do stanu sprzed impulsu motywującego do działania.

Załóżmy jednak, że dzięki tej początkowej iskrze udało ci się zacząć. Dlaczego na tym poprzestałeś? Dlaczego siła płynąca z działania, rozpoczynania i pierwszych potów nie podsycała motywacji, która była ci potrzebna, żeby iść dalej?

Może to twój plan był wadliwy. Realizowanie planu, który nie daje żadnych krótkoterminowych, a tym bardziej długoterminowych rezultatów, jest niesamowicie demotywujące.

A może jesteś ofiarą mitu koncentracji, który mówi, że jedynym sposobem na osiągnięcie dobrych wyników jest regularne przypominanie, męczenie i zmuszanie się do podejmowania wysiłku.

Zróbmy krok wstecz. Udało ci się dzisiaj dotrzeć punktualnie do pracy? Dopilnować, żeby dzieci wykonały swoje obowiązki na czas? Postawić obiad na stole, skosić trawę, zrobić pranie i wszystkie inne rzeczy, które były do zrobienia? Oczywiście, że tak. Dlaczego? Bo tak naprawdę nie miałeś wyboru.

Możliwość wyboru to ogromna przeszkoda, kiedy próbujemy realizować swoje cele. Osłabia siłę woli, nie pozwala nad natychmiastową satysfakcję przedłożyć tej odległej. Problemem jest również zbyt wiele możliwości. Wybór bywa problematyczny, ponieważ zmusza do podjęcia decyzji, co się chce zrobić.

Kiedyś była moda na zmianę słowa „muszę” na „chcę”. Sam jej czasowo uległem. Dziś uważam, że ta transformacja powinna być na odwrót. Co się stanie, jeśli zamienimy „chcę” na „muszę”? Docierasz do pracy na czas. Jeśli chodzi o punktualność, nie ma dyskusji. Rozpoczęcie pracy o właściwej porze nie jest celem, ale zadaniem. Konieczność opiekowania się dziećmi też jest bezdyskusyjna. Tymczasem chodzenie na siłownię jest celem. Możemy chcieć poćwiczyć, ale nie musimy tego robić. Nie docierasz na siłownię, ponieważ możesz negocjować, nawet jeśli tylko ze sobą, i dokonywać innych wyborów. Dlatego tak ważna jest siła przyzwyczajenia.

Kiedy nabierasz zwyczaju, akceptujesz go i widzisz efekty, przestajesz negocjować. Postrzegasz to jako zadanie, w najlepszy możliwy sposób: twoje przyzwyczajenie nie jest czymś, co decydujesz się robić – to po prostu to, co robisz.

Przestajesz dokonywać wyborów, które nie pomagają ci w osiągnięciu celu. A co najważniejsze, przestajesz patrzeć w przeszłość i zaczynasz się zastanawiać, dlaczego wcześniej nie przyszło ci do głowy, żeby realizować swoje plany – i dlaczego wciąż tkwisz w tym samym miejscu.

Naprawdę trudno jest podjąć wyzwania i pogodzić się z niepowodzeniami, kiedy nie przejmujemy się wystarczająco (albo, co gorsza, kiedy najbardziej przejmujemy się tym, co pomyślą inni). Ale przejmowanie się, choć ważne, rzadko wystarcza.

Adam Kubicki

adam.kubicki@indus.com.pl

Uwolnij swój głos i inspiruj

0
Wojciech Strózik, Podcast od podstaw. Zbuduj zasięgi, markę i rozwiń biznes, Wydawnictwo MT Biznes, 280 stron, cena 41,18 zł

Ten poradnik w prosty i zrozumiały sposób wprowadzi cię w świat podcastów. Twórca dwóch popularnych audycji odkryje przed tobą wszystkie kulisy ich tworzenia. W pełnej praktycznych treści książce napisanej bez zbędnych dygresji znajdziesz niezastąpione wskazówki i techniki, które pomogą ci w przygotowaniu i promocji swojego materiału.

Odkryj tajniki fascynującego świata podcastów i dowiedz się:

  • od czego zacząć,
  • jak wybrać odpowiedni temat,
  • jakiego sprzętu użyć,
  • na co zwracać uwagę,
  • jak skutecznie dotrzeć do słuchaczy,
  • jak monetyzować podcastowe treści.

Autor dzieli się sprawdzonymi strategiami promocji, które pozwolą ci dotrzeć do szerokiej publiczności i zdobyć lojalnych słuchaczy. Poznasz sekrety budowania marki osobistej i efektywnego marketingu podcastowego. Znajdziesz tu także inspirujące komentarze innych internetowych twórców. Zapewnią ci one motywację i dodadzą pewności siebie podczas tworzenia własnych nagrań.

Nie przegap tej wyjątkowej okazji i sięgnij po książkę Podcast od podstaw już teraz. Na jej stronach znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz, aby rozpocząć swoją podcastową przygodę. Ta książka jest prawdziwą skarbnicą wiedzy opartej na praktyce i sukcesie autora, którego podcasty przesłuchano już ponad 2,5 mln razy!

Wojciech Strózik jest doświadczonym menedżerem, twórcą internetowym oraz trenerem, autorem dwóch popularnych podcastów: „Rozwój Osobisty Dla Każdego” oraz „Bajkowy Podcast”. Jest pomysłodawcą i uczestnikiem projektu Najlepsze Polskie Podcasty, a także współorganizatorem największej w Polsce konferencji poświęconej podcastom PyrCaster.

Jego celem jest pomagać i inspirować do działania. Udziela wsparcia w obszarach kompetencji miękkich, marki osobistej, komunikacji, rozwoju zawodowego, kompetencji menedżerskich oraz tworzenia podcastów.

KNF bezlitosna dla PZU

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Komisja Nadzoru Finansowego wydała 13 października ostateczną decyzję utrzymującą w mocy postanowienie z 27 maja ubiegłego roku nakładające na PZU SA kary pieniężne w łącznej wysokości 546,3 tys. zł. To kolejne takie rozstrzygnięcie KNF dotyczące zakładu, jakie zapadło w ostatnim czasie.

Przyczyną ukarania ubezpieczyciela było zidentyfikowanie przez KNF 28 przypadków naruszenia art. 14 ust. 1-3 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych w postaci opóźnień w przyznaniu i wypłacie odszkodowań. Komisja zaznaczyła wówczas, że przy ustalaniu wymiaru kary wzięła pod uwagę fakt, iż zakład podjął szereg działań organizacyjnych i systemowych mających zapobiegać powstawaniu naruszeń prawa w przyszłości.

Po przeanalizowaniu wniosku PZU SA o ponowne rozpatrzenie sprawy nadzór potwierdził zaistniałe naruszenie i podjął decyzję o utrzymaniu w mocy poprzedniego postanowienia. Warto przypomnieć, że kilka dni temu nadzór utrzymał w mocy postanowienie z 13 maja ubiegłego roku nakładające na PZU SA, za 39 identycznych naruszeń, kary pieniężne w łącznej wysokości 685 200 zł.

(AM, źródło: KNF)

Ubezpieczenie jednym z najbardziej pożądanych benefitów pracowniczych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Przyszłość ubezpieczeń to dalsze rozwijanie indywidualizacji. Katalog potrzeb będzie się rozrastał, będziemy zabezpieczać inne niż dziś obszary życia – przekonywał Michał Płaczkiewicz z Unum Życie podczas debaty „Jak zmotywować pracownika? Skuteczne systemy motywacyjne i benefity”, która odbyła się w Centrum Prasowym PAP.

Uczestnicy debaty przyjrzeli się nowym programom wspierającym budowanie przyjaznego środowiska pracy, a także sprawdzili, jakie działania zwiększają efektywność i potencjał zespołów na każdym szczeblu organizacji. Eksperci zgodzili się, że jednym z narzędzi motywujących pracowników i w dłuższej perspektywie budującej lojalność zespołu są dodatkowe pakiety ubezpieczeniowe.

– Bezpieczeństwo to podstawowa potrzeba człowieka, a jednym z kluczowych elementów budujących poczucie bezpieczeństwa jest polisa na życie. Jest dziś ona bardzo pożądanym benefitem – tłumaczył Michał Płaczkiewicz, dyrektor HR, Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej Unum Życie.

Jego zdaniem ubezpieczenie jako benefit jest wyrazem troski o pracownika, daje również duże korzyści pracodawcy.

– Jeśli pracownika spotka choroba, uraz lub nieszczęśliwa sytuacja, dzięki ubezpieczeniu może szybciej wrócić do pracy – mówił Michał Płaczkiewicz.

Podkreślał, że ubezpieczenie jest benefitem pozapłacowym, który charakteryzuje się dużą elastycznością – pozwala dobrać zakres odpowiedni do indywidualnych potrzeb pracownika.

– To może być objęcie ochroną członków rodziny, dokupienie dodatkowego pakietu związanego ze sportem, który uprawia pracownik, albo zabezpieczenie na wypadek choroby onkologicznej, kardiologicznej – wyliczał Michał Płaczkiewicz.

I dodał, że w Polsce – podobnie jak w Wielkiej Brytanii – coraz więcej pracodawców będzie w pełni finansować ubezpieczenie pracownika, a nie tylko dawać możliwość przystąpienia do ubezpieczenia.

(AM, źródło: PAP MediaRoom)

SPBUiR zaprasza na szkolenie z wprowadzania ESG do działalności brokera

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych udostępniło na swojej platformie kompleksowe szkolenie zatytułowane „Jak w praktyce wprowadzić ESG do działalności brokera ubezpieczeniowego i efektywnie raportować?”.

Szkolenie obejmuje cztery bloki tematyczne (14 godzin). W jego ramach sześciu wykładowców: dr Adam H. Pustelnik, prezes zarządu PGE Asekuracja, brokera wewnętrznego Grupy Kapitałowej PGE, dr Dagmara Wieczorek-Bartczak, członkini zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Joanna Gorczyca, dyrektorka Biura Zrównoważonego Rozwoju PZU, dr  Marcin Kawiński, kierownik Katedry Ubezpieczenia Społecznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, prof. Mariusz Maciejczak, dyrektor Instytutu Ekonomii i Finansów Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, i Teresa Grabowska, właścicielka firmy TG-Doradztwo i Zarządzanie, omówi najważniejsze zagadnienia wprowadzone dyrektywami UE i krajowymi przepisami, związane ze zrównoważonym rozwojem, rodzajami ryzyk w łańcuchu dostaw, raportowaniem wskaźników ESG oraz nowymi obowiązkami brokerów ubezpieczeniowych.

Programy poszczególnych bloków tematycznych:

  1. Cele, podstawy i standardy zrównoważonego rozwoju: definicje, terminologia, wskaźniki, strategia.
  2. Praktyczne aspekty wdrażania procesów ESG i zarządzania ryzykiem. Ryzyko greenwashingu.
  3. Jak ESG wpływa na ubezpieczenia i jak ubezpieczenia wpisują się w ESG?
  4. Raportowanie niefinansowe. Rola brokera w łańcuchu dostaw. Rodzaj i zakres informacji wymaganych przez zakłady ubezpieczeń od partnerów biznesowych.

Szkolenie jest bezpłatne dla członków SPBUiR.

Szczegóły i rejestracja TUTAJ.

(AM, źródło: SPBUiR)

TUZ Ubezpieczenia: Jesień i zima to sezon na liczne zgłoszenia w ramach assistance samochodowego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W grudniu wezwań z assistance samochodowego jest o 20% więcej niż w miesiącu, kiedy jest ich najmniej, czyli w marcu. Do najczęściej zgłaszanych kłopotów z pojazdami należą problemy z odpaleniem silnika, zamarzające zamki czy rozładowane akumulatory.

–  W okresie Wszystkich Świętych oraz Święta Niepodległości liczba wezwań assistance jest znacząco wyższa w stosunku do pozostałych dni listopada. Grudzień to także okres obfitujący w nieprzewidziane dla kierowców sytuacje. Nasze dane wskazują, że w ostatnim miesiącu roku liczba wezwań assistance jest o ponad 20% wyższa od liczby interwencji w najbardziej „spokojnym” marcu – komentuje Marek Kaleta, kierownik Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych TUZ Ubezpieczenia.

Top 3 usług assistance

Według danych TUZ Ubezpieczenia do najczęściej zgłaszanych w święta czy w zimowych warunkach usterek należą problemy z odpaleniem silnika, zamarzające zamki czy rozładowane akumulatory. Trwająca jesień i zbliżająca się zima są więc okresem intensywnej pracy dla centrów pomocy ubezpieczycieli.

– Z roku na rok zauważamy rosnące zainteresowanie samochodowym assistance. Takie usługi umożliwiają rozszerzenie ochrony ubezpieczeniowej i wspierają kierowcę w przypadku niespodziewanego zdarzenia, np. wystąpienia usterki uniemożliwiającej kontynuowanie podróży. Z naszych obserwacji wynika, że kierowcy najczęściej korzystają z holowania, usprawnienia pojazdu na miejscu i możliwości skorzystania z pojazdu zastępczego, którym mogą kontynuować podróż – mówi Marek Kaleta.

(AM, źródło: Brandscope)

Nationale-Nederlanden: Polacy gotowi na starość

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z raportu Nationale-Nederlanden „Długie jutro” wynika, że 85% badanych z Polski prowadzi życie warte przeżycia, a w przypadku 73% jest ono pełne sensu i celu, co sprawia, że z optymizmem patrzą w stronę długowieczności. Połowa respondentów jest zgodna, że jednym z kluczowych czynników gwarantujących długie życie jest pielęgnowanie relacji z bliskimi oraz zaangażowanie w życie społeczności.

Percepcja starości

Ankietowani aktywni zawodowo uważają, że starość zaczyna się w wieku 76 lat, podczas gdy dla osób na emeryturze granica ta przesuwa się do 83 lat. Przyszli emeryci liczą na dożycie do 88 lat, choć realnie zakładają, że przeżyją 80 lat. Natomiast ci, którzy już korzystają z emerytury, aspirują do 90 lat, przewidując, że doczekają 85 lat.

Blisko 90% badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że wiek biologiczny w dużym stopniu determinuje zdolności człowieka. Ponad trzy czwarte respondentów uważa, że niezależnie od etapu życia, zawsze mają wpływ na proces starzenia się. Jednocześnie dwie trzecie ocenia swój dotychczasowy proces starzenia jako pozytywny. Niestety, jedna czwarta uczestników badania czuje się dyskryminowana ze względu na wiek.

Starość (nie) radość

61% badanych wyraziło przekonanie, że jest w stanie zaakceptować swoją starość ze wszystkimi jej pozytywnymi i negatywnymi stronami. Niemal co szósty respondent zgodziłby się na wymianę jednego roku życia w doskonałej kondycji na dziesięć lat w przyzwoitym zdrowiu, nawet jeżeli oznaczałoby to zależność od innych osób. Co dziesiąty nie może się doczekać, aby doświadczyć długowieczności w pełni.

– Nowe wzorce społeczne wyraźnie wpływają na nasze indywidualne oczekiwania. Chcemy życia, które jest i długie, i wartościowe. Wielu Polkom i Polakom na myśl o „przygotowaniu na długie jutro” do głowy przychodzą nie tylko dosyć oczywiste czynniki, czyli zdrowie i bezpieczeństwo finansowe, lecz również posiadanie celu w życiu. Wierzymy, że mamy jeszcze dużo czasu na wyznaczanie i realizowanie nowych planów i jesteśmy otwarci na zmiany, wynikające z niezależnych od nas okoliczności. Niemniej w naszym wyobrażeniu sensowne życie na emeryturze powinny cechować głównie: mniej stresu, robienie przyjemnych rzeczy czy spędzanie czasu z bliskimi – mówi Diana Rychter, menedżerka ds. badań i analiz rynkowych Nationale-Nederlanden.

W kontekście gotowości na długie życie Polska plasuje się na 8. miejscu wśród państw biorących udział w badaniu – 39% respondentów wskazało, że są całkowicie lub bardzo na nią przygotowani. Najbardziej gotowi na długowieczność okazali się mieszkańcy Rumunii (73%), Hiszpanii (60%) oraz Grecji (50%), najmniej – Turcji (33%) i Japonii (20%). 

O raporcie

Raport „Długie jutro”, który dostarcza unikatowego spojrzenia na to, jak ludzie z różnych krajów przygotowują się na długowieczność, został opracowany na podstawie badania zrealizowanego przez agencję Indiville na zlecenie Grupy NN. Bazuje on na analizie odpowiedzi 11 585 osób w tym 1102 mieszkanek i mieszkańców Polski. Respondenci w wieku od 18 do 79 lat pochodzą z 11 krajów, w których ubezpieczyciel prowadzi swoją działalność. Badanie ilościowe przeprowadzono za pomocą metody CAWI (Computer-Assisted Web Interviewing) między styczniem a lutym 2023 roku.

(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)

OVB Holding AG z silnym wzrostem sprzedaży w trzecim kwartale

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

OVB Holding AG zwiększył przychody z tytułu pośrednictwa o 5,3%, do 260,3 mln euro, w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. Wzrosły także liczba klientów oraz pośredników.

W porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. baza klientów OVB powiększyła się o 4,7%, do 4,46 mln osób. Ogólnoeuropejski zespół sprzedaży wzrósł o 4,4%, do 5896 osób, kontynuując w ten sposób czteroletni trend wzrostowy.

Motorem napędowym sprzedaży OVB był segment Europy Środkowej i Wschodniej, gdzie w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku firma odnotowała wzrost przychodów z tytułu pośrednictwa o 14,6%, do 146,1 mln euro. W pozostałych segmentach – Niemcy i Europa Południowa i Zachodnia – nastąpiły spadki rok do roku. W samym trzecim kwartale OVB zwiększyło przychody z tytułu pośrednictwa o 15,8% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, dzięki wzrostom we wszystkich segmentach. Także i tu liderem była Europa Środkowa i Wschodnia, notując wynik na poziomie 24,2%.

Wynik operacyjny wyniósł 11,4 mln euro, wobec 15,4 mln euro rok wcześniej.

– Oprócz wzrostu kosztów związanych z inflacją i szkoleniami, wpływ na to miały również wydatki związane z nową strategię korporacyjną „OVB Excellence 2027” – wyjaśnił CFO OVB, Frank Burow. – Bez tego bylibyśmy w stanie znacząco poprawić nasz wynik finansowy, a tym samym wygenerować zysk na akcję na poziomie z poprzedniego roku – dodał.

Perspektywy na cały rok

Jeśli dynamika obserwowana w trzecim kwartale utrzyma się, to zdaniem zarządu OVB możliwe jest osiągnięcie przez grupę w roku obrotowym 2023 przychodów z tytułu pośrednictwa w przedziale 350–360 mln euro. Spodziewany wynik operacyjny to 16–19 mln euro.

(AM, źródło: OVB)

18,341FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie