W Warcie odbyła się kolejna edycja wydarzenia „Spojrzenie na ryzyko z 45. piętra”. Tym razem eksperci skupili się na kwestiach techniczno-ubezpieczeniowych dotyczących szeroko rozumianego rynku spożywczego.
Całodniowe spotkanie w ramach „Spojrzenia na ryzyko z 45. piętra” ponownie cieszyło się dużym zainteresowaniem. W siedzibie Warty spotkali się przedstawiciele brokerów, klientów, Warty oraz zewnętrzni eksperci.
W trakcie wydarzenia podjęto wiele ciekawych tematów, które związane były z prowadzeniem przedsiębiorstwa w branży spożywczej. Między innymi omówiono standardy zabezpieczeń dla produkcji i magazynowania, inertyzacji w magazynach spożywczych czy kwestie dotyczące skażenia produktu i zabezpieczenia w ramach ubezpieczenia CPI.
– Ideą cyklu konferencji jest wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy klientami, brokerami i Wartą, koncentrując się na branżach o podwyższonym ryzyku. Wierzymy, że tego typu spotkania i dyskusje wzmacniają wzajemne zrozumienie ryzyka poszczególnych branż, minimalnych wymogów zabezpieczeń definiowanych przez Wartę, przebiegu procesu underwritingowego oraz wykorzystania nowych technologii.
Myślę, że dyskusja o minimalnych standardach zabezpieczeń jest szczególnie wartościowa. Pokazuje bowiem klientom i brokerom, że nie są to abstrakcyjne wymogi, ale bardzo przemyślane kwestie, wynikające z rzeczywistych doświadczeń szkodowych, przepisów prawa czy praktycznej wiedzy inżynieryjnej.
Warto jeszcze podkreślić, że w kontekście nowych technologii koncentrujemy się zawsze na rozwiązaniach specyficznych dla branży, której poświęcona jest konferencja. Ten ostatni aspekt ma bardzo praktyczne znaczenie, gdyż często wpływa na plany inwestycyjne klientów – komentuje Paweł Pawlik, dyrektor Departamentu Produktów i Taryfikacji Klientów Korporacyjnych.
– Podczas naszego ostatniego spotkania omawialiśmy kwestie związane ze standardem zabezpieczeń dla produkcji i magazynowania w branży spożywczej. Szczególną uwagę zwracaliśmy na temat minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa, w szczególności związanych z produkcją wyrobów z mięsa.
Podjęliśmy także temat inertyzacji, czyli systemu redukcji tlenu, który szczególnie w tej branży sprawdza się jako najlepszy sposób zabezpieczenia przeciwpożarowego. Obniżenie stężenia tlenu w przestrzeni magazynu do 14,25% eliminuje możliwość zainicjowania procesu spalania. Przewagą tego systemu w stosunku do innych jest również możliwość jego zainstalowania w mroźniach czy chłodniach, gdzie systemy tryskaczowe zazwyczaj nie mogą być zastosowane – dodaje Bogdan Gradecki, dyrektor operacyjny, odpowiedzialny za Biuro Oceny Ryzyka Technicznego.
W piątek, 5 kwietnia w hotelu Narvil odbyła się uroczysta Gala Gigantów, doroczne święto doradców i doradczyń związanych z Nationale-Nederlanden. Galę poprowadził pełen wdzięku i profesjonalizmu duet: Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektorka komunikacji korporacyjnej, oraz Damian Michałowski, prezenter TVN.
Sukcesy sprzedażowe świętowało ponad 500 osób, a hasło spotkania brzmiało „Gotowi na przyszłość”.
W transformującym się świecie również branża ubezpieczeniowa stoi przed zmieniającymi się trendami demograficznymi, społecznymi i ekonomicznymi. Współczesny styl życia wpływa również na potrzeby ubezpieczeniowe, a także oczekiwania wobec agentów.
– Nasi potencjalni klienci są z każdym rokiem coraz mocniej zanurzeni w świat technologii. Wielu z nich staje się prosumentami energii odnawialnej, interesuje się rozwojem sztucznej inteligencji, korzysta z rozmaitych platform cyfrowych, robiąc zakupy, planując urlop czy oglądając ulubione seriale z rodziną. Jeśli chcemy wpisać się w ich życie z naszą ofertą, to musimy za tymi trendami nadążyć – wyjaśniał Paweł Kacprzyk, prezes Nationale-Nederlanden.
Nationale-Nederlanden jest świadome tych przemian i wychodzi im naprzeciw, stawiając z jednej strony na cyfryzację sił sprzedaży, a z drugiej strony na ich profesjonalizację. Nieprzypadkowo w 2023 r. kryteria Million Dollar Round Table spełniła rekordowa liczba doradców Nationale-Nederlanden.
Firma cyfryzuje się gruntownie od ponad czterech lat, a jej doświadczenia w tym obszarze zostaną wykorzystane również w międzynarodowych projektach obejmujących spółki Nationale-Nederlanden w 11 krajach.
– Nasze narzędzia cyfrowe dla agentów umożliwiają zaawansowane zarządzanie relacjami z klientami. Pozwalają na precyzyjne monitorowanie i planowanie działań, automatyzację komunikatów oraz redukcję zadań administracyjnych. Dzięki temu agenci mogą skupić się na budowaniu wartościowych relacji z klientami, co zwiększa ich efektywność pracy i wyzwala czas na dalszy rozwój działalności – mówił Paweł Kacprzyk.
Gościem specjalnym Gali Gigantów była profesorka Aleksandra Przegalińska z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, która zaprezentowała historię i współczesność badań nad sztuczną inteligencją. Wskazała, w jaki sposób avatary i inne cyfrowe narzędzia wspomagane przez zaawansowane algorytmy mogą wspomagać codzienną pracę człowieka. Przekonywała, że umiejętnie stosowana i oswojona technologia może być sojusznikiem w codziennych wyzwaniach życia zawodowego.
Element zabawy i rywalizacji wniósł quiz prowadzony z humorem i energią przez Tomasza Zyśkę, dyrektora zarządzającego Nationale-Nederlanden odpowiedzialnego za obszar klienta indywidualnego. Kulminacją wieczoru było tradycyjnie wręczenie nagród dla najlepszych doradców, kierowników i dyrektorów w kilkunastu kategoriach.
Szczególne gratulacje należą się tym doradcom i doradczyniom, którzy spełnili w tym roku kryteria przynależności do Million Dollar Round Table, organizacji zrzeszającej najlepszych agentów ubezpieczeniowych na całym świecie oraz promującą najwyższą jakość obsługi klienta.
Na zauważenie zasługuje też wyjątkowa oprawa muzyczna i wizualna Gali Gigantów, a także jej wymiar edukacyjny. Wydarzenie było bowiem nie tylko okazją do wspólnego cieszenia się z dobrych wyników sprzedażowych, ale też do pogłębienia wiedzy o współczesnym coraz bardziej skomplikowanym świecie.
Dla mnie bycie doradcą przyszłości oznacza przede wszystkim odważne spoglądanie w przyszłość, z wykorzystaniem zgromadzonej wiedzy i doświadczenia.
To także tworzenie nowych standardów w zawodzie doradcy, które kiedyś wydawały się niemożliwe. Branża ubezpieczeniowo-finansowa to ciągła transformacja, a ja jestem dumna, że od ponad 20 lat, jako członek MDRT jestem częścią tej zmiany. Sukces wymaga wytrwałości, ale też elastyczności i umiejętności dostosowania się do ciągle zmieniającego się rynku. Nieustannie się uczę i rozwijam.
Kluczowe dla mnie jest poznanie i zrozumienie potrzeb oraz oczekiwań klientów. Dzięki takiemu podejściu potrafię znaleźć optymalne rozwiązanie, które najlepiej odpowiada na ich indywidualną sytuację życiową. Wierzę, że dzięki temu mogę nie tylko sprzedawać ubezpieczenia, ale przede wszystkim budować bezpieczeństwo finansowe moich klientów.
W mojej pracy równie ważne jest posiadanie solidnego zespołu, w którym wspieramy się wzajemnie w każdym aspekcie działalności. Wspólnie tworzymy kulturę opartą na wzajemnym szacunku i zaufaniu, co przekłada się na jakość naszej pracy i zadowolenie klientów. To wszystko składa się na sukces w branży ubezpieczeniowej, który nie jest jednorazowym wydarzeniem, ale ciągłym procesem.
Katarzyna Hałabiś członkini MDRT
W mojej pracy najbardziej lubię klientów
Czy czuję się agentką przyszłości? Zdecydowanie! Jestem otwarta i gotowa na zmiany, nowe technologie, nowe możliwości. Wykorzystuję w pracy różne modele sprzedaży, nieobce mi są spotkania zdalne i media społecznościowe. Mój cel na ten rok to mocniej zaistnieć na LinkedIin. Spełnienie kryteriów MDRT to nagroda za ciężką, sumienną pracę.
Ważne jest też planowanie. W tygodniu mam ok. 15 spotkań. Jednak to nie liczba rozmów jest najważniejsza, ale ich jakość. Mój sukces to tak naprawdę efekt 17 lat zaangażowania i nawiązanie stałej relacji z klientem, która finalnie pozwala utworzyć więź, dzięki czemu klient czuje lojalność wobec doradcy oraz firmy, którą przedstawiciel reprezentuje. W pracy to właśnie klientów lubię najbardziej. Większość nowych klientów mam już teraz z polecenia, ale na przykład nowe firmy pozyskuję poprzez „buting”, jak to się u nas w żargonie agencyjnym mówi. Wchodząc do sklepu czy firmy, nie boję się rozmawiać z właścicielem czy pracownikiem, potrafię powiedzieć, czym się zajmuję.
Pandemia otworzyła ludziom oczy. Klienci są obecnie zainteresowani przede wszystkim polisami ochronnymi, które zabezpieczają przed poważnymi chorobami, wypadkami oraz dbają o zabezpieczenie swoich rodzin. Cieszę się, że mogę im pomagać. To dla mnie sens tej pracy.
Agnieszka Podlejska członkini MDRT
Moi klienci nie kupują ode mnie tylko polisy, ale też kompleksową obsługę
W erze cyfrowej, gdzie zdalne interakcje stają się normą, nadal stawiam na osobiste spotkania. To one pozwalają mi budować trwałe i głębokie relacje z klientami, które są fundamentem mojego sukcesu. Jestem przekonana, że sukces w sprzedaży opiera się na zaufaniu i profesjonalizmie, co w moim przypadku przejawia się też w uczciwym i etycznym podejściu do każdego klienta.
Przez prawie dwie dekady współpracy z Nationale-Nederlanden zawsze starałam się spełniać najwyższe standardy, które są cenione przez MDRT (Million Dollar Round Table). To prestiżowe stowarzyszenie zrzesza najlepszych agentów ubezpieczeniowych na świecie, którzy nie tylko osiągają wybitne wyniki w sprzedaży, ale również przestrzegają rygorystycznych zasad etyki zawodowej. Jestem dumna z faktu, że teraz już oficjalnie jestem w tym znamienitym gronie, również dzięki wsparciu i zachęcie Nationale-Nederlanden.
Moi klienci wiedzą, że nie kupują ode mnie tylko polisy, ale też otrzymują kompleksową obsługę. Pomagam chociażby przy wypłatach świadczeń, bo wtedy najbardziej mnie potrzebują, ale też informuję ich o wszelkich nowościach produktowych.
Bożena Duda członkini MDRT
Każde spotkanie jest inne, bo każdy człowiek jest inny
Czuję się gotowy na przyszłość, jednak nie chcę rezygnować ze wszystkich dobrodziejstw współczesności. Nie mam nic przeciwko, żeby sztuczna inteligencja wspierała mnie w pracy, lecz nie wyobrażam sobie, żeby miała mnie całkowicie zastąpić! Co to, to nie. Jestem obecny w mediach społecznościowych, gdzie buduję markę osobistą i pokazuję klientom, że działam. Technologii się nie boję, ale filarem mojej pracy jest papierowy kalendarz, z którym się nie rozstaję. W ciągu 12 lat pracy zebrałem wiele danych, wracam do starych zapisków i analizuję, jak zmienia się moja praca.
Sekret spełnienia kryteriów MDRT? Rzetelna praca i duża liczba spotkań. W lutym odbyłem ich 38 i uważam to za dobry wynik. Na udaną sprzedaż nie ma cudownej metody. Każde spotkanie jest inne, bo każdy człowiek jest inny, a to mnie w tej pracy najbardziej nakręca do działania. Po prostu rozmawiam z ludźmi. Na koniec zawsze się upewniam, czy wszystko jest zrozumiałe, i nigdy nie naciskam na decyzję. To działa. Potem klienci sami mnie chętnie polecają. Dzięki pandemii zrezygnowałem w mojej pracy z rejonizacji. Moim rejonem jest obecnie cała Polska, a klientów mam praktycznie wszędzie!
Kamil Nowosz członek MDRT
Przyszłość nadejdzie szybciej, niż się tego spodziewamy…
Świat się zmienia, więc ważne jest, by być na bieżąco z nowymi trendami i technologiami w swojej branży, ale jednocześnie zawsze dbać o relację z drugim człowiekiem.
Przybyłam do branży ubezpieczeniowej całkiem niedawno, ale od początku z przekonaniem, że chcę być naprawdę dobra w tym, co robię, i być dla drugiego człowieka. To podejście przyniosło efekty.
Żyjemy dziś głównie w świecie wirtualnym, w którym jest bardzo dużo fikcji, dlatego ludzie cenią sobie szczerość i autentyczność. Uwielbiam kontakt z ludźmi! Każdy nowy klient to nowa historia, którą poznaję, i kolejna satysfakcja, że pomagam innym zabezpieczać to, co dla mnie samej jest najważniejsze, czyli swoją rodzinę i swoje zdrowie.
Bycie agentką przyszłości oznacza dla mnie ciągłe dążenie do doskonałości, adaptację do zmieniających się warunków i zdolność do pogodzenia pracy zawodowej z życiem osobistym. Połączenie profesjonalizmu i elastyczności pozwala mi nie tylko osiągać sukcesy zawodowe, ale także czerpać z życia to, co najlepsze.
Hospitality industry to typowy potworek, który udaje niewiniątko – wydaje się zrozumiały i łatwy do przetłumaczenia, narzucając skojarzenie z dobrze znanym słowem hospital. Często i błędnie wyrażenie to jest tłumaczone jako „branża szpitalna” lub „sektor szpitalny”.
Tymczasem hospitality to gościnność, a hospitality industry oznacza branżę gościnności, obejmującą hotele, bary, restauracje itd., których działalność polega na przyjmowaniu gości.
Co ciekawe, słowo hospital, czyli szpital, także pochodzi od idei „gościnnego przyjęcia” pacjenta w placówce mającej mu udzielić pomocy.
W kontekście ubezpieczeniowym często mówimy o branży hospitality w kontekście licznych ryzyk typowych dla tego rodzaju działalności:
The hospitality industry faced unprecedented risk management challenges during the Covid-19 pandemic.
(Branża gościnności musiała się zmierzyć z bezprecedensowymi wyzwaniami w obszarze zarządzania ryzykiem podczas pandemii Covid-19).
25 i 26 kwietnia odbyła się druga odsłona warsztatów dla wybranych brokerów i agentów TU Zdrowie zorganizowana pod hasłem „Algorytm na zdrowie”. Najważniejszym punktem dwudniowego spotkania były algorytmiczne warsztaty zarządzania sprzedażą prowadzone przez eksperta, Tristana Tresara, który przekazał gościom praktyczną wiedzę i wskazówki dotyczące doskonalenia ich codziennej pracy.
W warsztatach wzięło udział blisko 60 brokerów i agentów ubezpieczeniowych z całej Polski. Goście mieli okazję wysłuchać wystąpienia prezesa zarządu TU Zdrowie, Aleksandra Rody, który przybliżył wyzwania i cele spółki na najbliższy rok. Z kolei Julita Czyżewska, wiceprezeska zarządu Neuca, opowiedziała o kluczowej roli rozwoju opieki medycznej, będącego filarem strategii grupy. Głównym punktem spotkania było szkolenie pod hasłem: „Algorytmię sprzedaży każdy może mieć własną”, prowadzone przez Tristana Tresara, założyciela Algorytmia.com.
– Algorytmia sprzedaży to skuteczny model sprawnego osiągania rezultatów przez zespoły sprzedaży czy sprzedawców. Składa się on z 5 etapów. Pierwszym jest ustalenie rezultatów, a ostatnim ich osiąganie. Koncepcja algorytmii, polegająca na realizowaniu jedynie kluczowych czynności w procesach związanych z zarządzaniem sprzedażą, jest bliska TU Zdrowie. Dzięki wdrożeniu tego modelu zdecydowanie usprawniliśmy nasze procesy sprzedażowe. Zależało nam na tym, aby tę samą wiedzę i umiejętności „zaszczepić” także u naszych partnerów i dać im konkretne narzędzia pozwalające doskonalić ich codzienną pracę – mówił Bernard Kucharski, dyrektor ds. współpracy z pośrednikami TU Zdrowie.
Podczas spotkania TU Zdrowie przyznało również specjalne wyróżnienia dla brokerów i agentów za osiągnięcia w 2023 roku w kategoriach: wartość nowej sprzedaży, liczba nowych kontraktów, oraz dwie nagrody specjalne: Top Kontrakt i Top Rentowność Portfela.
– Wydarzenie, które mamy nadzieję będzie odbywać się już cyklicznie, miało na celu nie tylko przekazanie dawki praktycznej wiedzy, ale również docenienie i podziękowanie naszym partnerom. Nagrody, które wręczyliśmy pośrednikom za najlepsze wyniki sprzedażowe, były dodatkowym wyrazem uznania za ich pracę i świetne efekty. Spotkania takie jak „Algorytm na zdrowie” to też doskonała okazja do rozmów oraz budowania relacji, które są dla nas niezwykle cenne – powiedział Aleksander Roda.
TU Zdrowie co roku organizuje spotkania i warsztaty dla swoich partnerów biznesowych. W 2023 roku towarzystwo zrealizowało pierwszą edycję szkolenia „Algorytm na zdrowie”, a rok wcześniej spotkanie pod hasłem „Od Zdrowia do Życia”, w którym wzięło udział kilkadziesiąt kancelarii brokerskich z całej Polski.
VF Conferences zaprasza na szkolenie online zatytułowane „Projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej”. Patronem medialnym wydarzenia jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.
Szkolenie zostało zorganizowane w związku z pracami legislacyjnymi nad nowelą ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, implementującej postanowienia nowelizacji dyrektywy komunikacyjnej do polskiego porządku prawnego.
Szkolenie, które odbędzie się 15 maja 2024 roku w godz. 10.00–14.00, poprowadzi Marek Prętki, radca prawny, Managing Associate, Kancelaria WKB Lawyers. W trakcie wydarzenia omówione zostaną następujące tematy:
Nowa definicja „ruchu pojazdu” w kontekście dotychczasowego orzecznictwa dotyczącego pojazdów wolnobieżnych / specjalistycznych.
Umiejscowienie ryzyka ubezpieczeniowego w przypadku pojazdów wysyłanych do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej – szkody zagraniczne.
Nowa regulacja w zakresie wydawania i wykorzystywania zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia.
Podwyższenie sum gwarancyjnych + kwestie intertemporalne.
Odpowiedzialność UFG w przypadku wyczerpania sum gwarancyjnych w kontekście wyroku TSUE w sprawie C-428/20.
Nowe regulacje w zakresie na wypadek niewypłacalności zakładu ubezpieczeń.
Usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego są zasadniczo zwolnione z VAT. Ustawa o VAT nie zawiera jednak definicji tego typu usług. W praktyce przyjmuje się, że rozstrzygającym w tym zakresie jest charakter realizowanych świadczeń.
Pośrednictwo wymaga istnienia stosunku prawnego, w którym występują trzy podmioty:
ubezpieczyciel,
broker lub agent ubezpieczeniowy,
ubezpieczony.
W takim układzie celem działań brokera czy agenta jest dokonanie wszelkich niezbędnych czynności faktycznych lub prawnych związanych z zawieraniem lub wykonywaniem umów ubezpieczenia. Pośrednik ma za zadanie uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby ubezpieczyciel i ubezpieczony zawarli umowę. W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że istotnymi aspektami pośrednictwa ubezpieczeniowego jest wyszukiwanie klientów ubezpieczeniowych i kontaktowanie ich z ubezpieczycielem w celu zawarcia umowy.
Opieka posprzedażowa elementem usługi pośrednictwa
Zgodnie z najnowszym podejściem organów podatkowych, w skład kompleksowej usługi pośrednictwa należy również zaliczyć czynności wynikające z opieki posprzedażowej, zmierzające do sprawnego i efektywnego wykonywania i utrzymywania obowiązującej umowy, w tym również nierozerwalnie związane z zawarciem lub przedłużeniem tej umowy albo rozszerzeniem jej zakresu. Przyjmuje się obecnie, że opieka posprzedażowa nad klientem jest też – w szerokim znaczeniu – elementem „wyszukania” klienta na kolejne okresy ubezpieczeniowe oraz ma na celu sprzedaż kolejnych produktów ubezpieczeniowych.
W efekcie za czynność zwolnioną z VAT zostały uznane takie czynności, jak:
zbieranie i przekazywanie dokumentów niezbędnych do wystawiania polisy,
doręczanie klientom potwierdzenia ubezpieczenia,
inkasowanie oraz rozliczanie składek ubezpieczeniowych,
monitorowanie płatności z tytułu zawartych umów ubezpieczenia.
W ramach tego katalogu organy uwzględniają również czynności polegające na wyjaśnianiu warunków zawartych umów, przypominaniu ubezpieczającym o obowiązkach stron umowy, w tym związanych z zapłatą składek, których termin płatności upłynął.
Uwaga na czynności związane z likwidacją szkód
Nadal jednak dostrzega się dość restrykcyjne podejście organów podatkowych do wszelkich czynności związanych z likwidacją szkód. Jest to widoczne chociażby w zakresie koordynacji procesu likwidacji szkód ubezpieczeniowych. Mimo że taka usługa jest świadczeniem będącym następstwem nabytej usługi ubezpieczenia, stanowi ona odrębną całość, związaną z obsługą roszczeń o likwidację szkody, a nie z samym zawarciem umowy ubezpieczenia z ubezpieczającym.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku prowadzenia szkoleń dla pracowników w zakresie prawidłowego pod względem pokrycia ubezpieczeniowego postępowania na wypadek szkody lub zakresu odpowiedzialności ubezpieczyciela z tytułu zawartych umów ubezpieczenia. Nie istnieje bowiem związek na tyle ścisły, aby stwierdzić, że działania te nakierowane są na ułatwienie, przyczynienie się do zawarcia lub utrzymanie umowy ubezpieczeniowej. Jest to odrębna usługa, która stanowi cel sam sobie i polega na ocenie i wsparciu roszczeń, a tym samym nie podlega zwolnieniu z VAT.
Podczas gdy ubezpieczyciele musieli poradzić sobie z podwyższonymi kosztami prowadzenia działalności i dostosować się do nieprzewidzianych zmian w środowisku rynkowym, jednocześnie utrzymując w ryzach bilanse, zarządzanie ryzykiem przedsiębiorstwa pozostaje kluczowe dla radzenia sobie z nieznanymi ryzykami. W sytuacji permanentnego kryzysu niepewność pozostaje głównym czynnikiem – stwierdziły analityczki AM Best podczas briefingu na temat rynku ubezpieczeniowego Europy Środkowej i Wschodniej w Wiedniu.
Zajęcie się luką w ochronie jest i pozostanie ważnym zadaniem dla branży. W segmencie emerytalnym luka szacowana jest na ok. 1 bln dol., a w cyber sięga 900 mld dol. W zdrowiu brakuje 500 mld dol., a deficyt ochrony katastroficznej wynosi 150 mld dol. Jeśli nic się nie zmieni, te wartości będą rosnąć. Klimat, cyber, ryzyka polityczne, prawne i regulacyjne są według AM Best głównymi zagrożeniami, zwłaszcza że zarówno ich częstość, jak i dotkliwość będą rosnąć.
Cyberubezpieczenia w USA w 2023 r. generowały znaczne zyski drugi rok z rzędu, ale wielkość składki przypisanej nie wzrosła przy wznowionej presji cenowej – wskazuje analiza Fitch Ratings.
Dla samodzielnej ochrony cyber współczynnik bezpośrednio poniesionych strat i zaliczonych kosztów likwidacji szkód był stosunkowo stały i wyniósł 44% w 2023 r., wobec 43% w 2022 r. – jak wynika z danych zawartych w sprawozdaniach finansowych. Mimo dwóch słabszych lat (2020 i 2021), średnia tego współczynnika z 9 lat, za które dane o ubezpieczeniach cyber są dostępne, wynosi 48%, co wskazuje na wysoką rentowność.
Korzystne rezultaty underwritingu cyber wynikają po części z wcześniejszych dużych wzrostów stawek. Poza tym ubezpieczyciele zachowują większą ostrożność w doborze ryzyk i procesie przyjmowania do ubezpieczenia – stwierdza Fitch w raporcie.
Agencja ratingowa zauważa również, że ubezpieczyciele wymagają od klientów zachowywania odpowiedniej cyberhigieny i praktyk zarządzania ryzykiem, zanim zgodzą się ich ubezpieczyć.
Dodatkowo ubezpieczyciele doprecyzowują język polis, aby ściśle definiował terminy, częściej obejmując sublimaty i wyłączenia.
Bezpośrednia składka przypisana amerykańskich ubezpieczeń cyber z polis samodzielnych i pakietowych po raz pierwszy w 2023 r. zaliczyła skromny spadek o 2%. Według Fitch wskazuje to na ostry spadek z poziomu wzrostu o ok. 200% w latach 2020–2022.
Fitch zauważa, że to odwrócenie trendu nastąpiło mimo dalszego wzrostu popytu na ochronę i chęci ubezpieczycieli do poszerzania swoich portfeli cyber nawet przy słabszych trendach cenowych.
Prognoza Fitch Ratings z kwietnia 2023 r. wskazywała, że nadal utrzyma się wzrost wolumenu składki cyber i korzystne wyniki underwritingu, aczkolwiek wyceny będą prawdopodobnie coraz bardziej umiarkowane w reakcji na czynniki zysku i konkurencji.
Branża ubezpieczeń ogólnych w Belgii osiągnie skumulowaną roczną stopę wzrostu bezpośredniej składki przypisanej za lata 2024–2028 w wysokości 4,1%. Składka wzrośnie z 14,3 mld euro do 16,8 mld euro.
Wzrost spodziewany w 2024 roku to 3,6%. Przyczynią się do niego ubezpieczenia komunikacyjne, majątkowe oraz indywidualne wypadkowe i zdrowotne (PA&H), które łącznie miały 76,9% udziału w składce z ubezpieczeń ogólnych za 2023 r.
– Belgia doświadczyła spowolnienia wzrostu gospodarczego w 2023 r. Realny PKB wzrósł o zaledwie 1%, w porównaniu z 3,2% w 2022 i 6,3% w 2021 r. Skutkiem tego wzrost w belgijskiej branży ubezpieczeń ogólnych zwolnił w 2023 r. do 4,1%, z 4,7% w 2022 r. Oczekuje się kontynuacji tego trendu w 2024 r. – komentuje Prasanth Katam, analityk ubezpieczeniowy Global Data.
Ubezpieczenia komunikacyjne są wiodącą linią ubezpieczeń ogólnych w Belgii, przynosząc 31,3% bezpośredniej składki przypisanej z ubezpieczeń ogólnych. Składka z ubezpieczeń komunikacyjnych wzrosła o 1,8% w 2023 r. dzięki wzrostowi sprzedaży samochodów. Według Statbel, belgijskiego urzędu statystycznego, sprzedaż samochodów wzrosła w stosunku do roku poprzedniego o 28%, do 481 079 pojazdów zarejestrowanych w 2023 r.
Sprzedaż samochodów hybrydowych i elektrycznych w Belgii również wzrosła znacznie w ciągu ostatnich pięciu lat. Samochody te łącznie mają udział w rynku na poziomie 59% całkowitej sprzedaży samochodów w 2023 r., w porównaniu z 8% w 2019 r.
– Wysokie ceny pojazdów elektrycznych i wyższe w porównaniu ze spalinowymi koszta napraw, w połączeniu ze wzrostem inflacji, skłonią ubezpieczycieli do podwyżki cen ubezpieczeń komunikacyjnych w 2024 r., więc nastąpi wzrost w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Spodziewany CAGR dla ubezpieczeń komunikacyjnych na lata 2024–2028 to 2,8% – dodajePrasanth Katam.
Informujemy, że w celu zapewnienia jak najlepszej obsługi nasza strona korzysta z ciasteczek (plików cookies). Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Jednocześnie przypominamy, że w każdej chwili masz możliwość zmiany ustawień plików cookies. OK
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.